- Liittynyt
- 24.06.2019
- Viestejä
- 522
Niin eikös tuo 2080ti:n RT ollut riittämätön käyttäjien mielestä? Mutta tuleeko se rajaksi vasta 4K:ssa vai jo 1440p:llä? Itselle riittäisi, että 1440p olisi yli 60fps RT päällä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Niin eikös tuo 2080ti:n RT ollut riittämätön käyttäjien mielestä? Mutta tuleeko se rajaksi vasta 4K:ssa vai jo 1440p:llä? Itselle riittäisi, että 1440p olisi yli 60fps RT päällä.
Näyttäisi siltä,että nvidian 3080lite tulee juuri 6800xt vastaukseksi, mutta kumpi vie 1440p?Taisi olla joo, itselle myös 6800xt tehot sopisivat hyvin 1440p pelaamiseen jos hinta on sopiva ja sen saa jostain. Varsinkin jos matalemmilla resoilla saa puskettua enemmän fps ruudulle kuin 3080.
Olisi kova nähdä esim 6900xtx malli joka olisi aivan 3090 kannoilla mutta alle 1k€ hintalapulla.
Siinä olisi sitten Nvidialla tekemistä, pitäisi puskea Ti malleja ulos vauhdilla ja laskea hintoja....
Kiva katsoa mitä keskiviikkona näytetään
Olisi kova nähdä esim 6900xtx malli joka olisi aivan 3090 kannoilla mutta alle 1k€ hintalapulla.
Siinä olisi sitten Nvidialla tekemistä, pitäisi puskea Ti malleja ulos vauhdilla ja laskea hintoja....
Kiva katsoa mitä keskiviikkona näytetään
Mistäs näin päättelit? Juurihan tuossa oli melkein 300W gpu tehoja.Ensitietojen mukaan uusista AMD:n korteista ei kuitenkaan ole tehty aivan niin virtsasyöppöjä kuin nVidian korteista
Mistäs näin päättelit? Juurihan tuossa oli melkein 300W gpu tehoja.
Erilaisia huhuja toki on ja kaipa se pian nähdään (freudilainen lipsahdus tuo virtsasyöppö ).
Mistäs näin päättelit? Juurihan tuossa oli melkein 300W gpu tehoja.
Luulisi kuitenkin että AMD vs. Intel ja Nvidia (eri segmenteissä) asettaisi AMD:n todelliseen altavastaajan asemaan jos arvioidaan kehitysresursseja?
a) kilpailijoilla ei ole ollut kilpailua -> kehitys lakkaa -> jäädään housut kintuissa kiinni kun joku kaunis päivä muut saa hommat taas kasaan.
Syytän jotain aasialaista insinööriä asiasta, eikä varmaan kauaksi heitä totuudesta
5700 XT:n kohdalla ero TGP vs TDP oli ulkomuistista 35 tai 45w, nyt olisi 65w? Toki raskaampi rauta ja virransyöttö voinee hukata enemmän mutta että 20 tai 30 wattia enemmän?Tuossa tuo TGP on käsittääkseni gpu+muistit, eli koko kortin kulutus tuolla 290W TGP:lla olisi about 355W igorin laskujen mukaan. Nyt alkaa kyllä vähän hype karkaamaan käsistä, kun noita 3dmark ja kellotaajuusvuotoja on tasaisella syötöllä. Kypärä päähän ja torstaita odottelemaan.
Tossa on tuo Igorin laskelma Navi21 XT:lle.
Tähän vielä tuo hirmuiset kellot-hullutus....viruukohan sinne 2400mhz?Nvidian korteille ilmoitetaan TGP ei TBP...
Eli jos tuo STRIX oli 255W/289W niin se on todella paljon vähemmän kuin 3080:n 340W...
Ota näistä selvää kun kaikki käyttää erilaisia arvoja...
Tähän vielä tuo hirmuiset kellot-hullutus....viruukohan sinne 2400mhz?
Nvidian kohdalla kehitys ei kylläkään ole lakannut, vaan Nvidiahan otti Ampereen high endissä suunnilleen isoimman hyppäyksen ikinä (vs. ed. high end julkaisu), eli kyllä tässä kohtaa jos AMD haastaa edes 3080, niin voi antaa ison peukun AMD:lle. AMD todennäköisesti pienemmillä käytetyillä resursseilla luonut arkkitehtuurin, jolla on potentiaali haastaa erinomainen Nvidia jokaisessa teho/hinta -segmentissä. Hyvä suoritus minusta.
Olen kyllä tietoinen noista, mutta se ei selitä miten nuo "ylimääräiset" kulutukset olisivat kasvaneet yli 40% vrt 5700XT
Tossa on tuo Igorin laskelma Navi21 XT:lle.
5700 XT:n kohdalla ero TGP vs TDP oli ulkomuistista 35 tai 45w, nyt olisi 65w? Toki raskaampi rauta ja virransyöttö voinee hukata enemmän mutta että 20 tai 30 wattia enemmän?
Vähän ot mutta tämän mukaan kolmanneksi huonoin hyppäys GTX280 lähtien. Ja sitä vielä verrataan huonoimman hyppäyksen tehneeseen 2080Ti:hin.Nvidian kohdalla kehitys ei kylläkään ole lakannut, vaan Nvidiahan otti Ampereen high endissä suunnilleen isoimman hyppäyksen ikinä (vs. ed. high end julkaisu), eli kyllä tässä kohtaa jos AMD haastaa edes 3080, niin voi antaa ison peukun AMD:lle. AMD todennäköisesti pienemmillä käytetyillä resursseilla luonut arkkitehtuurin, jolla on potentiaali haastaa erinomainen Nvidia jokaisessa teho/hinta -segmentissä. Hyvä suoritus minusta.
Siis eikö tossa ole grafiikkapiirin ja muistien yhteinen kulutus noussut noin 40% verrattuna 5700XT:n grafiikkapiiri + muistit niin olisi loogista että virransyötön kulutus olisi noussut myös sen 40%.Olen kyllä tietoinen noista, mutta se ei selitä miten nuo "ylimääräiset" kulutukset olisivat kasvaneet yli 40% vrt 5700XT
Siis eikö tossa ole grafiikkapiirin ja muistien yhteinen kulutus noussut noin 40% verrattuna 5700XT:n grafiikkapiiri + muistit niin olisi loogista että virransyötön kulutus olisi noussut myös sen 40%.
Vähän ot mutta tämän mukaan kolmanneksi huonoin hyppäys GTX280 lähtien. Ja sitä vielä verrataan huonoimman hyppäyksen tehneeseen 2080Ti:hin.
Siinä mielessä ei ihme, että parin "laiskan" sukupolven aikana kilpailijia pääsee mukaan.
Aikoinaan myös harmitti MSAA:n tehostuksen puute (eli jo pelistä löytyy vaikka vain 4xMSAA, niin NVIDIA pystyy tehostamaan sen 8xMSAA:ksi - oli kätevä muutaman pelin kohdalla; uusien pelien kanssa ei juurikaan merkitystä).
Sitten vielä AMD:n aivan onneton v-sync asetus, mikä varsin harmittava jos on peli, joka sattuu lukitsemaan hertsit alas ja joka ei tarjoa kunnollista v-sync asetusta (ja adaptive sync käytössä).
Vähän ot mutta tämän mukaan kolmanneksi huonoin hyppäys GTX280 lähtien. Ja sitä vielä verrataan huonoimman hyppäyksen tehneeseen 2080Ti:hin.
Siinä mielessä ei ihme, että parin "laiskan" sukupolven aikana kilpailijia pääsee mukaan.
Innolla ja toiveikkaana kyllä odotan AMD:n julkaisua
Kaikissa vuodoissa/huhuissa lienee stokki RX 6xxx vs RTX 3xxx?
AMD:lta löytyy nykyisin Adaptive MSAA joka kai on jonkin verran parempi kuin pelkkä MSAA, ja sitten löytyy vielä tarkempi Supersampling (SSAA). Viimeksi mainittu taitaa jo jonkin verran hörpätä FPS:iä, en ole testannut.
Vaikka RDNA2 kiinnostaa, niin luultavasti AMD:n ajurit on se ratkaiseva tekijä, minkä takia jää ostamatta. Avian onnetoomat videon säätömahdollisuudet voisin vielä antaa anteeksi (Navi, Renoir), muuta ilmeisesti anisotrooppinen suodatus ei toimi DX12 ohjelmissa.
Ainut mitä keksin tuollaisen väärinkäsityksen lähteeksi on Radeon Software missä Anisotropic Filtering -asetuksessa lukee että koskee vain DirectX 9 -rajapintaa, mutta se ei selitä väitettä että vain DX12-ohjelmissa ei toimi kun se koskee myös 10 ja 11. Ja kyseisessä asetuksessahan on siis kyse anisotrooppisen filtteröinnin pakottamisesta päälle, ei siitä toimiiko anisotrooppinen filtteröinti.Jotain lähdettä tälle väitteelle?
radeon290.llä toimii af 16 asetus hyvin täällä?Ainut mitä keksin tuollaisen väärinkäsityksen lähteeksi on Radeon Software missä Anisotropic Filtering -asetuksessa lukee että koskee vain DirectX 9 -rajapintaa, mutta se ei selitä väitettä että vain DX12-ohjelmissa ei toimi kun se koskee myös 10 ja 11. Ja kyseisessä asetuksessahan on siis kyse anisotrooppisen filtteröinnin pakottamisesta päälle, ei siitä toimiiko anisotrooppinen filtteröinti.
Lyhyt googlettelu myös tukisi tätä väitettä, kun tuloksena on ketjuja missä purnataan kun ei vieläkään voi pakottaa muissa kuin DX9:ssä sitä AF:ää ajureista.
Niin siis voi sen ajureista pistää päälle, mutta se asetus koskee vain DirectX 9 -sovelluksia. DX10, 11 ja 12 -rajapinnoilla AF on asetettavissa vain sovelluksesta itsestään. (tai ainakin niin sen pitäisi olla)radeon290.llä toimii af 16 asetus hyvin täällä?
edit.se on maksimi.
ajuri on kyllä puukotettu, koska uudet ei ole vuoteen toiminut.
Suurempi tekijä lienee arkkitehtuurivalinta: nVidia lähti käyttämään täysin uusia GDDR6X-piirejä ja leveämpää muistiväylää; saatavuus heikkoa, vain yksi valmistaja ja hinnat korkeita. Heikko muistipiirien saatavuus tarkoittaa myös sitä, että myytyjen korttien määrän maksimoimiseksi täytyy muistin määrää kortilla rajoittaa.nVidia teki bisnespäätöksen säästää valmistuskustannuksissa ja käyttää halvempaa ja huonompaa valmistusprosessia. Ja nyt tämä tuntuisi kostautuvan.
NVIDIA käyttää myös GDDR6-muisteja mm 3070:ssä, jota jouduttiin jo lykkäämäänkin, eli tuskin se muistien saatavuudesta on kiinni.Suurempi tekijä lienee arkkitehtuurivalinta: nVidia lähti käyttämään täysin uusia GDDR6X-piirejä ja leveämpää muistiväylää; saatavuus heikkoa, vain yksi valmistaja ja hinnat korkeita. Heikko muistipiirien saatavuus tarkoittaa myös sitä, että myytyjen korttien määrän maksimoimiseksi täytyy muistin määrää kortilla rajoittaa.
AMD näyttää lähteneen linjalle, jossa piiriin viedään sisälle suuri välimuisti ja tämä mahdollistaa kapeamman muistiväylän sekä halvempien GDDR6-muistipiirien käytön: Parempi saatavuus ja mahdollisuus kilpailuttaa muistipiirien valmistajia.
Jos AMD:n valinnalla päästään samaan suorituskykyyn kuin nVidian, on se selkeästi ollut oikea valinta. nVidia ei mitenkään pysty vastaamaan AMD:n asettamaan hintatasoon siedettävällä katteella.
Konsoleiden siruissa ei kustannusten vuoksi voi kovin suuria välimuisteja edes harkita - eikä sellaisella ole tarvettakaan. Konsolin suorituskykytarve hoituu kyllä ilmankin.NVIDIA käyttää myös GDDR6-muisteja mm 3070:ssä, jota jouduttiin jo lykkäämäänkin, eli tuskin se muistien saatavuudesta on kiinni.
AMD:n "suuri välimuisti" on tässä vaiheessa pelkkää spekulaatiota, ainakaan Xboxin RDNA2-grafiikkaohjaimessa ei ole mitään "ylimääräisiä" tai merkittävän isoja välimuisteja.
AMDn uusimmat prossut on tosi isolla cachella, ja taajuuksia nostettu. Samat temput gpu-puolella?Konsoleiden siruissa ei kustannusten vuoksi voi kovin suuria välimuisteja edes harkita - eikä sellaisella ole tarvettakaan. Konsolin suorituskykytarve hoituu kyllä ilmankin.
Mutta jos Radeon 6000-sarja todella tarjoaa parhaimmillaan 3080:n suorituskykytasoa, niin huhujen mukaisella muistiväylällä (256 bit / GDDR6) ei tarvittavaa suorituskykyä saavuteta ilman jotain luovaa teknologista ratkaisua, jolla riippuvuutta muistiväylän suorituskyvystä saadaan vähennettyä. Huhuttu "Infinity Cache" voisi olla tällainen. Huhujen mukaan tämä olisi 128 MB high-end-malleissa:
AMD Infinity Cache patent hints at RDNA 2 secret sauce
Sizeable unified cache will minimise drawbacks of the rumoured memory/bus configs?hexus.net
Todennäköisin vastaus on että ei mikään malli. Kyseessä on tuotteiden julkistus, ei myyntiintulo.Mikäs malli se nyt näistä tulee ylihuomenna myyntiin ja mihin aikaan? Itellä mennyt vähän ohi ko asia...
Nii nii että ei voikkaa vielä ostella tai edes yrittää mitään. Olikos tuosta ajankohdasta tarkempaa tietoa?Todennäköisin vastaus on että ei mikään malli. Kyseessä on tuotteiden julkistus, ei myyntiintulo.
Ylihuomenna tulee tarkempaa tietoa.Nii nii että ei voikkaa vielä ostella tai edes yrittää mitään. Olikos tuosta ajankohdasta tarkempaa tietoa?
Mutta huhuja on siis että 6800, 6800 XT ja 6900 XT olisi tulossa. Ehkäpä tavoitteena sama 5.11. kuin prosessoreilla, tosin tulisi testaajille aika hoppu jos ei vielä ole jo testattavana noita.Mikäs malli se nyt näistä tulee ylihuomenna myyntiin ja mihin aikaan? Itellä mennyt vähän ohi ko asia...
No ei kun huomenna se kerrotaan vasta. Mutta heitän AMD:n siihen skalpeerauksenestosokumenttiin ja johonkin muuhun randomluettuun juttuun perustuvan arvauksen että AMD yllättää positiivisesti ja 5.11. ryzen 5000 myyntipäivä on myös näiden myyntipäivä.Nii nii että ei voikkaa vielä ostella tai edes yrittää mitään. Olikos tuosta ajankohdasta tarkempaa tietoa?
Päivää ennen Black Fridayta? Aika epätodennäköiseltä kuulostaa, että käytännössä ekoina myyntipäivinä kaikkea muuta myytäisiin polkuhinnoin mikä veisi kaiken huomionVeikkaan että välissä on sama kolme viikkoa kuin julkaisupäivissä. 26.11 tulevat myyntiin.
Myös: Ryzen 5 -sarja → 5.11, RDNA2 6 -sarja → 26.11
Päivää ennen Black Fridayta? Aika epätodennäköiseltä kuulostaa, että käytännössä ekoina myyntipäivinä kaikkea muuta myytäisiin polkuhinnoin mikä veisi kaiken huomion
Ei välttämättä toimi SSAA oikein peleissä pakotettuna. Eikös Adaptive MSAA on aivan eri asia ja käytännössä sama juttu kuin NVIDIAn transparency AA.AMD:lta löytyy nykyisin Adaptive MSAA joka kai on jonkin verran parempi kuin pelkkä MSAA, ja sitten löytyy vielä tarkempi Supersampling (SSAA). Viimeksi mainittu taitaa jo jonkin verran hörpätä FPS:iä, en ole testannut.
Löytyyhän sieltä Nvidian Control Panelista kaikenlaista joo. Molempien kortteja olen käytellyt, ja pidän noita säätöjä kyllä marginaalisina suuntaan ja toiseen, mutta onko sinne Nvidialle sitten 2000/3000-sarjan korteille tullut jotain oikeasti merkittäviä? Ne erot pitäisi havaita silmällä myös, pelkkä ''tämä on parempi asetus'' -teksti ei paranna vielä mitään..
Onhan siellä AMD:llakin nykyisin Image Sharpeningia, pintakuvoinnin suodatuslaadun säädintä jne, mutta itse en ole jaksanut noita vertailla kuva vs kuva.
Mikä vika Freesync + AMD Enhanced sync -kombossa on? Tuo viimeksi mainittu käsittääkseni ''paranneltu V-sync''. Oli mikä oli, niin itse joudun nimenomaan alle 60fps jossain peleissä vetämään kun GPU käynyt vanhaksi, mutta hyvin nuo Freesync + Enhanced sync on ylimääräisen stutteroinnin ja repeilyn kyllä poistanut. Freesyncin range alhaalla taitaa olla 44 vai 48 asti, ja se riittää hyvin. Edit: Siinä vaiheessa kun mennään alle tuon, niin pelikokemus alkaa olla jo enemmän tai vähemmän kuraa eli -> Uutta GPU:ta. Freesync toimii kuin junan vessa.
Tuli sattumalta silmään toisaalla. Ilmeisesti se kyllä toimii DX10 & DX11 peleissä (tai sitten ei - DX12 oli vain puhe). Jos toimii vain DX9 peleissä, niin sitten on kyllä vielä heikompi homma...Jotain lähdettä tälle väitteelle?
Siis kyse on mahdollisuudesta pakottaa AF ajureista päälle, mikä on tuettu vain DX9-peleissä. Kyllä se Anisotropic Filtering toimii myös DX10, 11 ja 12, mutta se pitää pistää päälle pelistä.Tuli sattumalta silmään toisaalla. Ilmeisesti se kyllä toimii DX10 & DX11 peleissä (tai sitten ei - DX12 oli vain puhe). Jos toimii vain DX9 peleissä, niin sitten on kyllä vielä heikompi homma...
Niin, siis puhe on nyt siitä, että toimiiko ajureista pakotus vai ei. Siitä nyt ei ole epäilystäkään, etteikö peleissä toimisi jos vain devaajat ovat sen laittaneet päälle (noh, joissain se implementointi on todella kuraa, mutta...).Siis kyse on mahdollisuudesta pakottaa AF ajureista päälle, mikä on tuettu vain DX9-peleissä. Kyllä se Anisotropic Filtering toimii myös DX10, 11 ja 12, mutta se pitää pistää päälle pelistä.
Alkuperäinen väite oli ettei Anisotropic Filtering toimisi lainkaan DirectX 12 -rajapinnalla, vasta Googletuksen perusteella selvisi että kyse olikin todellisuudessa tuosta pakotuksesta mikä ei toimi myöskään 10 ja 11.Niin, siis puhe on nyt siitä, että toimiiko ajureista pakotus vai ei. Siitä nyt ei ole epäilystäkään, etteikö peleissä toimisi jos vain devaajat ovat sen laittaneet päälle (noh, joissain se implementointi on todella kuraa, mutta...).