AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Tiesithän että 6800XT:lle on myös olemassa tulokset ilman SAM? Todellisemman kuvan saa kun käyttää niitä. Monessakin pelissä eroa ei ollut ollenkaan.

Mutta muille malleille ei. Ei nyt aleta tästä taas väitellä, mutta sanon vaan, että jos haluaa koko tuota korttivalikoimaa laittaa taulukkoon, niin Eldmor teki sen tuossa niin hyvin kuin olemassa olevilla tiedoilla voi.

Itse luulen, että tällä hetkellä SAM-vaikutus ei ole laajalla skaalalla tuota 5%:ia, vaan ehkä puolet siitä. Mutta sitten taas pelivalikoima puoltaa tässä keskivertoa enemmän AMD:tä, joten summa summarum luulen, että tuossa taulukossa on price/perf aika lähellä totuutta.
 
Mutta muille malleille ei. Ei nyt aleta tästä taas väitellä, mutta sanon vaan, että jos haluaa koko tuota korttivalikoimaa laittaa taulukkoon, niin Eldmor teki sen tuossa niin hyvin kuin olemassa olevilla tiedoilla voi.

Itse luulen, että tällä hetkellä SAM-vaikutus ei ole laajalla skaalalla tuota 5%:ia, vaan ehkä puolet siitä. Mutta sitten taas pelivalikoima puoltaa tässä keskivertoa enemmän AMD:tä, joten summa summarum luulen, että tuossa taulukossa on price/perf aika lähellä totuutta.

Joo ei siinä isoa eroa kyllä tule. Mutta jos haluaa aikansa kuluksi säätää niin ne tulokset ilman SAM löytyy näistä AMD:n esittelykaavioista:

a8LqARC.png


3pQN0DL.png
 
Mua ei meteli haittaa ku luurit korvissa ja koppa sen verran kaukana, mutta on se mukavampi, jos automaatti tuuletinasetuksella saa ok lämmöt ja ok melutason.
Itselläkin oli aikanaan kone mallia tuulitunneli ja melu sen mukaista. Nyt vähän vanhempana kone on mallia vesillä, eikä 2m päästä pysty enää käynnissäoloa havaitsemaan. En voisi kuvitellakaan mitään kovaäänistä konetta itselle.

Itse toivon että tuo refujäähy on nyt hiljainen. Ei se itselle riittäisi mitenkään, mutta amd tarvitsisi hiljaisia kortteja. Blower turbiinit on aiheuttaneet amd korteille jo niin paljon huonoja arvosteluja, että jospa nyt vihdoin saataisiin muutakin kuin "muuten hyvä, mutta liian äänekäs" arvosteluja.
 
Minusta tämä on lähinnä huolestuttava merkki ja askel kohti tuota konsolimallia missä joutuu omistamaan useamman eri brandin konsolin jotta saa pelata tiettyjä pelejä. En missään nimessä toivo että tämä suuntaus leviäisi tietokoneisiin.
Aika outoa että pidetään huolestuttavana merkkinä sitä että joku peli tarjoaa mahdollisuuden käyttää tarkkoja tekstuureja jotka toimivat minkä tahansa valmistajan kortilla kunhan siitä löytyy tarpeeksi muistia. Pitäisikö pelintekijöiden tarkoituksella laittaa maksimiasetukset sellaiseksi ettei vain tule ongelmia Nvidian näyttiksillä? Mielestäni paljon isompi ongelma on se että peleihin tungetaan vain tietyn valmistajan korteilla toimivia ratkaisuja kuten DLSS.
 
Minusta tämä on lähinnä huolestuttava merkki ja askel kohti tuota konsolimallia missä joutuu omistamaan useamman eri brandin konsolin jotta saa pelata tiettyjä pelejä. En missään nimessä toivo että tämä suuntaus leviäisi tietokoneisiin.

Niin paljon hyviä uutisia kun AMD:ltä onkin tullut viime aikoina, on tavallaan huono merkki että yksi valmistaja kykenee tuottamaan todella tasokkaita CPUita ja GPUita. Tämä voi ajan kanssa johtaa siihen että kaikilla kolmella jättiläisellä(AMD, Nvidia, Intel) on kohta omat CPU + GPU-yhdistelmät ja tämä sitten johtaa siihen että tulee enemmän exclusive-paskaa. Myös tapa jolla Nvidia on kohdellut AIB-valmistajiaan on hälyttävä merkki että ollaan menossa tähän suuntaan jossa halutaan keskittää tuota tuotantoa ja valtaa, mikä ei ole ikinä hyvä asiakkaan näkövinkkelistä.
Etko voisi tulkita asiaa pikemminkin niin, että pelin 4K-tekstuurit ovat mainiosti tuettuna nVidia RTX 3090:lla (ja muilla tulevilla 16GT+ nVidia -näytönohjaimilla)?
:rolleyes:
 
Minusta tämä on lähinnä huolestuttava merkki ja askel kohti tuota konsolimallia missä joutuu omistamaan useamman eri brandin konsolin jotta saa pelata tiettyjä pelejä. En missään nimessä toivo että tämä suuntaus leviäisi tietokoneisiin.

Niin paljon hyviä uutisia kun AMD:ltä onkin tullut viime aikoina, on tavallaan huono merkki että yksi valmistaja kykenee tuottamaan todella tasokkaita CPUita ja GPUita. Tämä voi ajan kanssa johtaa siihen että kaikilla kolmella jättiläisellä(AMD, Nvidia, Intel) on kohta omat CPU + GPU-yhdistelmät ja tämä sitten johtaa siihen että tulee enemmän exclusive-paskaa. Myös tapa jolla Nvidia on kohdellut AIB-valmistajiaan on hälyttävä merkki että ollaan menossa tähän suuntaan jossa halutaan keskittää tuota tuotantoa ja valtaa, mikä ei ole ikinä hyvä asiakkaan näkövinkkelistä.
Enpä muista porukan valitelleen esimerkiksi Furyn aikaan yli 4 Gt käyttäviä peleistä kuinka ne ajaisi pelimaailmaa kohti konsolimallia, silloin vika oli AMD:n liian pienessä muistissa. Mutta nyt sitten vika onkin peleissä jotka vie kohti konsolimaailmaa, ei siinä että NVIDIAlla olisi osassa malleja liian vähän muistia?
 
Enpä muista porukan valitelleen esimerkiksi Furyn aikaan yli 4 Gt käyttäviä peleistä kuinka ne ajaisi pelimaailmaa kohti konsolimallia, silloin vika oli AMD:n liian pienessä muistissa. Mutta nyt sitten vika onkin peleissä jotka vie kohti konsolimaailmaa, ei siinä että NVIDIAlla olisi osassa malleja liian vähän muistia?

Kuka määrittää, mikä on "liian vähän muistia"? Nvidialla on vähemmän muistia kuin vastaavilla 6800-malleilla. Mutta ei kai asia objektiivisesti sentään niin voi olla, että oikea määrä on se, minkä AMD valitsee?
 
Kuka määrittää, mikä on "liian vähän muistia"? Nvidialla on vähemmän muistia kuin vastaavilla 6800-malleilla. Mutta ei kai asia objektiivisesti sentään niin voi olla, että oikea määrä on se, minkä AMD valitsee?
Ei, mutta ei niinkään päin että oikea määrä olisi se mitä NVIDIA valitsee. Pointtina siis tuo purnaus siitä että Godfall vaatii 4K-resolla 12 Gt muistia maksimiasetuksilla.
 
Jo v. 2016 (!!!!) 1080 Ti:ssä oli 11 GB muisti. 3080:n 10GB on aivan naurettava määrä! Mutta nyt mennään taas offtopic
 
Kuka määrittää, mikä on "liian vähän muistia"? Nvidialla on vähemmän muistia kuin vastaavilla 6800-malleilla. Mutta ei kai asia objektiivisesti sentään niin voi olla, että oikea määrä on se, minkä AMD valitsee?
Se mikä määrää, että on oikesti liian vähän muistia on, että peli vähintään vaatii tietyn määrän tai se ei edes toimi. Tässä nyt ilmeisesti puhutaan jostain ultra asetuksista, jotka ovat ihan höpö höpö suurimmassa osassa pelejä. Kyllä nvidia osaa kanssa tehdä peleihin omia gimpworks ym. Kikkoja ettei tietyt asetukset päällä peli pyöri kunnolla edes yhtiön omilla korteilla (hairworks köh köh).

Kyllä amd:n veto silti on hyvä tulevaisuuden kannalta, että kaikissa korteissa se 16gb siitä ei pääse mihinkään.
 
Ei, mutta ei niinkään päin että oikea määrä olisi se mitä NVIDIA valitsee. Pointtina siis tuo purnaus siitä että Godfall vaatii 4K-resolla 12 Gt muistia maksimiasetuksilla.

Tiedän, mihin viittasit. Mielestäni kommentistasi paistoi kuitenkin perusteeton halu määrittää "riittävä" ja "liian vähäinen" VRAM-määrä yhden pelin perusteella. Pelin, josta emme edes tiedä, paljonko se oikeasti tarvitsee VRAMia, mitä etua niillä suurimmilla tekstuureilla saavutetaan, ja mitä se kertoo yleisestä linjasta.

8GB on mun mielestä auttamatta vähän yli 500 euron luokassa (joten 3070 on IMHO fail). 10GB on aika nihkeästi, mutta ei merkittävästi jäljessä parin kuukauden takaisesta de facto -huippukortista. 12GB on mun mielestä sellainen vedenjakaja, josta en itse olisi enää huolissani edes pitkässä juoksussa (tyyliin 3 vuotta).
 
Jo v. 2016 (!!!!) 1080 Ti:ssä oli 11 GB muisti. 3080:n 10GB on aivan naurettava määrä! Mutta nyt mennään taas offtopic
Todellinen pelien Vram tarve pienempi kuin mitä kulutus näyttää.
Enempi on aina toki parempi joten sitten ostaa myöhemmin esim. 3080Ti 20Gb
 
AMD:n jättiläisyys vaan on vähän pienempää jättiläisyyttä kuin muilla. Jos näytönohjainmarkkinoista max 20% on punaisella ja 80% vihreällä niin saa siinä hetken kiriä. Vastaavasti kuin OEM valmistajista Intelillä on se 80% ja AMD:llä 20% niin tuossakin on pikkuisen kirittävää. Nämä siis myyntilukukuja tilanteessa jossa AMD on kirinyt molemmissa. Konsolit toki tasoittavat tuota markkinaa jonkin verran, mikä on AMD:lle aika tärkeä jalansija varsinkin nyt kuin Apple on siirtymässä pois sekä Intel prosuista että AMD:n näyttiksistä. Periaatteessa jos kokonaisuutta katsotaan niin softapuolihan tässä on enemmän määräävässä markkina-asemassa kuin rauta tulee olemaan. Sitä puolta ei pysty ohittamaan toisin kuin rautaa voi aina vaihtaa jos softa sitä vaan tukee.
Jos alkaa tulla lisää tämän tason suorituksia myös gpu osastolta ja joka julkaisu seuraavat 2 vuotta AMD on mukana aivan samalla
tavalla myös suorituskyvyn osalta---tilanne tulee radikaalisti muuttumaan, uskon Nvidian talossa olevan aika lämmin keittiö nyt...
 
Minusta tämä on lähinnä huolestuttava merkki ja askel kohti tuota konsolimallia missä joutuu omistamaan useamman eri brandin konsolin jotta saa pelata tiettyjä pelejä. En missään nimessä toivo että tämä suuntaus leviäisi tietokoneisiin.

Suurin osa tähän mennessä ikinä valmistetuista näytönohjaimista tai edes monitoreista ei tule tuota tarvitsemaan. En minäkään purnaa että monissa peleissä on 4K tuki, vaikka en itse sitä tarvitse tai monitorini sitä tue. Kyllä tuo peli tulee toimimaan alemmilla näyttötiloilla ja vähemmillä karkeilla. Olen lähes 100% varma että peliä pystyy pelaamaan esim. 1080p resoluutiolla ILMAN että minimivaatimus on 12Gb näytönohjaimen muistia.

En itsekään esim. osta Nokian kännykkää vain siksi että voisin kertoa kaikille pystyväni pelaamaan matopeliä. Jos (ja jo nyt kun) tietokoneella on pelejä jotka vaativat joko todella hitaan prosessorin (esim. Test Drive, loistava peli mutta sinun täytyy joko omistaa vanha Amiga tai hidas prosessori että voit pelata sitä) tai tietyn (ehkä jo unohdetun) teknologian näytönohjaimelta että toimisivat kuten pitäisi. Niitä varten joko hankitaan vanhaa rautaa tai sitten ei pelata, mutta ei silti tarvitse valittaa että DOS pelit eivät toimi kunnolla 16-ydin prosessorilla, 64Gb muistia ja uusimmalla näytönohjaimella viimeisimmällä versiolla windows 10:stä ja pentele kun PC-piipperiä ei edes tule nykyisiin emoihin/koteloihin!
 
Jos sulle on okei että kun Cyberpunk ilmestyy ja pelaa 2kk miinaharavaa näytönohjainta odotellessa niin asia Ok.

Kun malttaa odotella sen 6kk niin kortteja saa todennäköisesti suoraan ilman odottelua, ajurit ei ole enää beta kamaa ja pelikään ei ole enää beta kamaa tai pahimmassa tapauksessa alpha.

Nykyään kun valitettava totuus on että testaaminen on ulkoistettu niin innokkaimmille hätähousuille.
 
Ja kyllähän nuo pelit toimii pienemmilläkin muisti määrillä. Tässä vaiheessa varsinkin yhteistyökumppanit hehkuttaa maasta taivaaseen.

6GB muistia High asetuksilla ei riitä uusimassa Watch Dogsissa 1440p. 8GB ylityy 1440p Max asetuksillla RTX On. Pcllä voi tietysti aina laskea resoluutiota ja asetuksia, saattaa tehdä kipeää uuden 8GB 700€ näytönohjaimen ostaneille... Itse en ostaisi mitään näytönohjainta 2080Ti tehoissa missä on alle 12gb muistia.
 
Aika outoa että pidetään huolestuttavana merkkinä sitä että joku peli tarjoaa mahdollisuuden käyttää tarkkoja tekstuureja jotka toimivat minkä tahansa valmistajan kortilla kunhan siitä löytyy tarpeeksi muistia. Pitäisikö pelintekijöiden tarkoituksella laittaa maksimiasetukset sellaiseksi ettei vain tule ongelmia Nvidian näyttiksillä? Mielestäni paljon isompi ongelma on se että peleihin tungetaan vain tietyn valmistajan korteilla toimivia ratkaisuja kuten DLSS.

En näe pointtiasi. Minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa että uusia asioita keksitään ja minusta on hienoa jos kaikki osat toimivat keskenään. Huolestumiseni koski tätä tilannetta mihin AMD on nyt menossa jossa sen osat toimivat paremmin full AMD-kokoonpanossa. Ja sitten kun ollaan tässä tilanteessa että yksi firma voi tuottaa kokonaisia high end GPU+CPU+MB-yhdistelmiä, jossain vaiheessa on väistämätöntä että halutaan myydä näitä koneita paremmin, ja ostetaan lisenssi johonkin peliin joka ei sitten toimikaan oikein vaikkapa Nvidian kortilla tai Intelin CPUlla. Vastauksena sitten Nvidia ja Intel rupeavat tekemään samaa, ja ei aikaakaan kun meillä on sama tilanne kuin konsoleissa, eli myydään laimennettuja tietokoneita jossa paras "selling point" on se että on joitain pelejä ei voi pelata muilla alustoilla.

Meillä on tietokoneiden kanssa käynyt siitä hyvä tuuri että parhaat perinteiset high-end valmistajat eli Intel ja Nvidia ovat keskittyneet ainoastaan yhden komponentin tekoon. Nyt kun AMD on vähintään tasoissa molempien kanssa(ja vetänyt Intelistä aika rumasti ohi), se on älynnyt että se voi yhdistellä palikoitaan ja myydä niitä paremmin jos niistä saa pienen suorituskykyedun. Tämä boosti on varmasti kiva asia asiakkaan kannalta seuraavien parin vuoden ajan, mutta väistämättä johtaa enemmän ja enemmän tuohon konsolien suuntaan missä hieno innovaatio muuttuu lisenssikiristykseksi. Jos AMD on vaikka parin vuoden päästä kykeneväinen tuottamaan jaetun parhaan GPU:n ja jaetun parhaan CPU:n, sen on helppo lähteä paskomaan muiden brandien päälle tarjoamalla lisäominaisuuksia omien osien kanssa nostaakseen myyntilukujaan. Nvidia ja Intel eivät tätä tule sulattamaan ja rupeavat tekemään samaa koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole, ja sitten soppa on valmis.

Olen täysin samaa mieltä viimeisen lauseesi kanssa, tuon tilanteen yleistyminen on juuri se asia jota kauhulla odottelen. Kaikista paras asia asiakkaan kannalta on että kaikki osat toimivat yhdessä ja jos omat osat ovat huonompia kuin kilpailijan, siitä saa aika nopeaa palautetta huonojen myyntilukujen kautta ja tuotetta pitää kehittää. "Eksklusiivisuus" ja leiriytyminen taasen johtaa päinvastaiseen suuntaan jossa usein myydään riman ylittävää tavaraa koska asiakkaalla ei ole vaihtoehtoa jos haluaa pelata jotain tiettyä peliä, tai jos haluaa tietyn toiminnon esim. tuon DLSS:n. Tätähän ne miljardikorporaatiot hakevat, eli tilannetta jossa saavat myytyä paljon tuotteita hyvällä katteella eikä tuotekehittelyyn tarvitse suuremmin panostaa.
 
En näe pointtiasi. Minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa että uusia asioita keksitään ja minusta on hienoa jos kaikki osat toimivat keskenään. Huolestumiseni koski tätä tilannetta mihin AMD on nyt menossa jossa sen osat toimivat paremmin full AMD-kokoonpanossa. Ja sitten kun ollaan tässä tilanteessa että yksi firma voi tuottaa kokonaisia high end GPU+CPU+MB-yhdistelmiä, jossain vaiheessa on väistämätöntä että halutaan myydä näitä koneita paremmin, ja ostetaan lisenssi johonkin peliin joka ei sitten toimikaan oikein vaikkapa Nvidian kortilla tai Intelin CPUlla. Vastauksena sitten Nvidia ja Intel rupeavat tekemään samaa, ja ei aikaakaan kun meillä on sama tilanne kuin konsoleissa, eli myydään laimennettuja tietokoneita jossa paras "selling point" on se että on joitain pelejä ei voi pelata muilla alustoilla.

Meillä on tietokoneiden kanssa käynyt siitä hyvä tuuri että parhaat perinteiset high-end valmistajat eli Intel ja Nvidia ovat keskittyneet ainoastaan yhden komponentin tekoon. Nyt kun AMD on vähintään tasoissa molempien kanssa(ja vetänyt Intelistä aika rumasti ohi), se on älynnyt että se voi yhdistellä palikoitaan ja myydä niitä paremmin jos niistä saa pienen suorituskykyedun. Tämä boosti on varmasti kiva asia asiakkaan kannalta seuraavien parin vuoden ajan, mutta väistämättä johtaa enemmän ja enemmän tuohon konsolien suuntaan missä hieno innovaatio muuttuu lisenssikiristykseksi. Jos AMD on vaikka parin vuoden päästä kykeneväinen tuottamaan jaetun parhaan GPU:n ja jaetun parhaan CPU:n, sen on helppo lähteä paskomaan muiden brandien päälle tarjoamalla lisäominaisuuksia omien osien kanssa nostaakseen myyntilukujaan. Nvidia ja Intel eivät tätä tule sulattamaan ja rupeavat tekemään samaa koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole, ja sitten soppa on valmis.

Olen täysin samaa mieltä viimeisen lauseesi kanssa, tuon tilanteen yleistyminen on juuri se asia jota kauhulla odottelen. Kaikista paras asia asiakkaan kannalta on että kaikki osat toimivat yhdessä ja jos omat osat ovat huonompia kuin kilpailijan, siitä saa aika nopeaa palautetta huonojen myyntilukujen kautta ja tuotetta pitää kehittää. "Eksklusiivisuus" ja leiriytyminen taasen johtaa päinvastaiseen suuntaan jossa usein myydään riman ylittävää tavaraa koska asiakkaalla ei ole vaihtoehtoa jos haluaa pelata jotain tiettyä peliä, tai jos haluaa tietyn toiminnon esim. tuon DLSS:n. Tätähän ne miljardikorporaatiot hakevat, eli tilannetta jossa saavat myytyä paljon tuotteita hyvällä katteella eikä tuotekehittelyyn tarvitse suuremmin panostaa.
Ei Smart Access Memoryssä ole yhtään mitään sellaista, etteikö Intel ja NVIDIA voisi toteuttaa sitä tahoillaan. Se on ihan standardi PCI Express -ominaisuus.
AMD ei tuonut mitään, mikä toisi omalla alustalla jotain ylimääräistä etua ja perustuisi suljettuun tekniikkaan.
 
Ei Smart Access Memoryssä ole yhtään mitään sellaista, etteikö Intel ja NVIDIA voisi toteuttaa sitä tahoillaan. Se on ihan standardi PCI Express -ominaisuus.
AMD ei tuonut mitään, mikä toisi omalla alustalla jotain ylimääräistä etua ja perustuisi suljettuun tekniikkaan.

Toistaiseksi. En tarkoittanut tällä niinkään tämänhetkistä tilannetta vaan sitä että houkutus varmasti tulee jos saa ison markkinaosuuden sekä high end CPU:issa että high end GPU:issa, ja SAM voi hyvinkin avata portin tälle lähivuosina. Sanonpahan vaan että tämä on punainen lippu jota ei kannata jättää huomiotta, ja että kaikkien kannattaa toivoa että kaikilla brandeilla menee hyvin.
 
Kyllähän G-Sync ja DLSS on parempia esimerkkejä niistä ’huolestuttavista’ kehityssuunnista poropietaritekniikkoina. Muistin määrä on taas korjattavissa rautaa rajalle ratkaisuna.

Omasta mielestä syyttä suotta merkkirajatutkin teknologiat tuovat hyvää kiihdyttämällä kehitystä. FreeSync sai varmasti paljon lisäbudjettia, kun G-sync alkoi olemaan oikea ostoargumentti.

Samoin DLSS:lle uskon tulevan kilpailijaksi kaikilla toimivan, riittävän tekniikan jopa kohtuullisen pian. Se selvästi on nykyisellä mitäänsanomattomallakin pelikatalogilla harrastajien huulilla jo nyt. Samoin SAM vaikuttaa myös alaa eteenpäin vievältä innovaatiolta.
 
AMD:lla ollut suunnitelmissa tuoda 6900XT vain refukorttina. Mutta nyt huhujen mukaan keskusteluyhteys valmistajien kanssa mahdollisista custom malleista.

Lisäksi huhua, että saatavuus saattaa huonoa.

 
En näe pointtiasi. Minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa että uusia asioita keksitään ja minusta on hienoa jos kaikki osat toimivat keskenään. Huolestumiseni koski tätä tilannetta mihin AMD on nyt menossa jossa sen osat toimivat paremmin full AMD-kokoonpanossa. Ja sitten kun ollaan tässä tilanteessa että yksi firma voi tuottaa kokonaisia high end GPU+CPU+MB-yhdistelmiä, jossain vaiheessa on väistämätöntä että halutaan myydä näitä koneita paremmin, ja ostetaan lisenssi johonkin peliin joka ei sitten toimikaan oikein vaikkapa Nvidian kortilla tai Intelin CPUlla. Vastauksena sitten Nvidia ja Intel rupeavat tekemään samaa, ja ei aikaakaan kun meillä on sama tilanne kuin konsoleissa, eli myydään laimennettuja tietokoneita jossa paras "selling point" on se että on joitain pelejä ei voi pelata muilla alustoilla.

Meillä on tietokoneiden kanssa käynyt siitä hyvä tuuri että parhaat perinteiset high-end valmistajat eli Intel ja Nvidia ovat keskittyneet ainoastaan yhden komponentin tekoon. Nyt kun AMD on vähintään tasoissa molempien kanssa(ja vetänyt Intelistä aika rumasti ohi), se on älynnyt että se voi yhdistellä palikoitaan ja myydä niitä paremmin jos niistä saa pienen suorituskykyedun. Tämä boosti on varmasti kiva asia asiakkaan kannalta seuraavien parin vuoden ajan, mutta väistämättä johtaa enemmän ja enemmän tuohon konsolien suuntaan missä hieno innovaatio muuttuu lisenssikiristykseksi. Jos AMD on vaikka parin vuoden päästä kykeneväinen tuottamaan jaetun parhaan GPU:n ja jaetun parhaan CPU:n, sen on helppo lähteä paskomaan muiden brandien päälle tarjoamalla lisäominaisuuksia omien osien kanssa nostaakseen myyntilukujaan. Nvidia ja Intel eivät tätä tule sulattamaan ja rupeavat tekemään samaa koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole, ja sitten soppa on valmis.

Olen täysin samaa mieltä viimeisen lauseesi kanssa, tuon tilanteen yleistyminen on juuri se asia jota kauhulla odottelen. Kaikista paras asia asiakkaan kannalta on että kaikki osat toimivat yhdessä ja jos omat osat ovat huonompia kuin kilpailijan, siitä saa aika nopeaa palautetta huonojen myyntilukujen kautta ja tuotetta pitää kehittää. "Eksklusiivisuus" ja leiriytyminen taasen johtaa päinvastaiseen suuntaan jossa usein myydään riman ylittävää tavaraa koska asiakkaalla ei ole vaihtoehtoa jos haluaa pelata jotain tiettyä peliä, tai jos haluaa tietyn toiminnon esim. tuon DLSS:n. Tätähän ne miljardikorporaatiot hakevat, eli tilannetta jossa saavat myytyä paljon tuotteita hyvällä katteella eikä tuotekehittelyyn tarvitse suuremmin panostaa.
Lainasit viestiä jossa sanottiin että Godfall-peli käyttää korkeimmilla asetuksilla 4k-resoluutiolla 12 GB näyttömuistia. En ole ajatustenlukija niin en voinut tästä kontekstista päätellä että kommenttisi liittyikin smart access memoryyn, jolla ei ole mitään tekemistä näytönohjaimen muistikapasiteetin kanssa.
 
Ei, mutta ei niinkään päin että oikea määrä olisi se mitä NVIDIA valitsee. Pointtina siis tuo purnaus siitä että Godfall vaatii 4K-resolla 12 Gt muistia maksimiasetuksilla.

Näistä on hankala sanoa kun kyseessä on vain tekstinpalanen jossain pelintekijän sivulla. Se vaatimus voi olla loppujen lopuksi vain vaatimus ja toimii samallalailla. Sen näkee vasta kun peli ulkona.
 
No nyt on tulossa kaikkea kivaa saataville, se on sitten eri juttu koska käyttäjä saa tuotteen. Mutta aika hyvältä toi kuva näyttää Nvidian 3080 dlss päällä. Amd:llä vastaava tulossa rx 6800xt:lle. Tosin kaikkea ei pidä uskoa, mitä kylillä huudella. Paitsi se mitä Amd on luvannut. Kun korttia ei ole myynnissä vielä. Ehkä parhaimman toimivuuden saisi Amd tuleva näyttis ja tänään myyntiin tuleva prossu. Tosin taidetaan prossut repiä myyjien käsistä klo16.00 aikoihin.
 
Jos edellistä sukupolvea katsoo, niin Powercolorin Red Devil tai Sapphiren Nitro oli parhaimpien joukossa AIB-korteista.
 
On tässä kyllä taas odottamista, jos ensin tosiaan tulee vain nuo refumallit ja sitten pitää taas odotella useampi viikko AIB-versioita ja niiden arvosteluita.
 


Sapphire kuumottelee uudel Nitro+:lla. Oisko tästä seuraava näytttis koneeseen :D

1604604134365.png


Olisiko tässä semmoinen läpikortin tuuletus, niinkuin uusissa RTX 3000:issa?
Ja onko jo TRIXXistä päästy eroon? Jos se on mihinkään pakollinen, niin en välttämättä halua korttia.
Lisäksi näyttää samalta kuin 3080 TUF:ini: keskimmäinen tuuletin pyörii eri suuntaan.
--
Itse olisin nyt ehkä ostamassa korttia tuleva telkkari edellä. Eli seuraavassa telkussa on Freesync ja se tukee pelejä, ja maksaa suunnilleen tuon näytönohjaimen verran.
 
Tämä on ihan lämpöopin alkeita:

Lämpövuo on suoraan verrannollinen lämpötilaeroon.
Joo mutta joku voisi kertoa, että miten kyseessä on tehokas jäähdytys, jos lämmöt on yli 90c ja tuuletin käy yli 2000rpm onko tämä tehokas jäähdytys vai esim. Lämmöt 70c ja tuuletin 1500rpm?

Ei mulla vaan ole mitään luottoa, että amd osaisi suunnitella hyvää jäähyä, vaikka kuinka hyviä piirejä olisikin. AIB:t on aina ollut amd puolella ihan toisesta maailmasta.
 
EKWB:n blokkisaatavuus päivänä nolla ohjaa oikeaan suuntaan.
 
Joo mutta joku voisi kertoa, että miten kyseessä on tehokas jäähdytys, jos lämmöt on yli 90c ja tuuletin käy yli 2000rpm onko tämä tehokas jäähdytys vai esim. Lämmöt 70c ja tuuletin 1500rpm?

Ei mulla vaan ole mitään luottoa, että amd osaisi suunnitella hyvää jäähyä, vaikka kuinka hyviä piirejä olisikin. AIB:t on aina ollut amd puolella ihan toisesta maailmasta.

Jos jäähdytyksen tehoa mitataan Watteina, niin sama jäähdytin X siirtää enemmän Watteja samoilla asetuksilla siinä näytönohjaimessa, jossa siru käy kuumempana. Eli jos näytönohjaimen sirun annetaan käydä kuumempana, voidaan siitä poistaa sähkötyön aiheuttama lämpö pienemmillä kierroksilla, toisinsanoen tehokkaammin.

Jos korkeampi lämpötila ei aiheuta muita haittoja näytönohjaimen toiminnalle, niin ei ole varsinaisesti syytä pyörittää tuulettimia täysillä sen viileänä pitämiseksi. Monesti kuulee tuota "mutta kun näytönohjaimen elinikä kärsii!" perustelua, niin kuinka moni näytönohjain kuolee tavallisen käyttöiän aikana, jos sitä käytetään tehdasasetuksilla ilman omaa säätämistä sirun viileänä pitämiseksi?
 
Jos jäähdytyksen tehoa mitataan Watteina, niin sama jäähdytin X siirtää enemmän Watteja samoilla asetuksilla siinä näytönohjaimessa, jossa siru käy kuumempana. Eli jos näytönohjaimen sirun annetaan käydä kuumempana, voidaan siitä poistaa sähkötyön aiheuttama lämpö pienemmillä kierroksilla, toisinsanoen tehokkaammin.

Jos korkeampi lämpötila ei aiheuta muita haittoja näytönohjaimen toiminnalle, niin ei ole varsinaisesti syytä pyörittää tuulettimia täysillä sen viileänä pitämiseksi. Monesti kuulee tuota "mutta kun näytönohjaimen elinikä kärsii!" perustelua, niin kuinka moni näytönohjain kuolee tavallisen käyttöiän aikana, jos sitä käytetään tehdasasetuksilla ilman omaa säätämistä sirun viileänä pitämiseksi?
Kyllä otan silti omasta mielestäni tehokkaamman aib jäähdytyksen any day vs refu. Selittäkää miten haluatte kyllä refuversiot ei ole olleet hyviä muille kun vesille laittajille aika pitkään.

Eli jos kyseessä sama piiri, ja refu jäähyllä pitää tuulettimia vinguttaa, että se just just ei throttlaa vakiona, vai aib jäähy, jolla kaikki vakioasetuksilla ja lämmöt on sen 20c matalammat eikä tuulettimet huuda + päälle vielä joku tehdaskellotus. Ja oma kokemus on, että kesällä on semi perseestä, jos näytönohjain käy kuumana, koska se huone, jossa kone on lämpenee epämukavan lämpimäksi.

Todennäköisin asia, mikä näistä sitten pitkässä juoksussa hajoaa jos hajoaa on tuuletin ja kumpikohan oletetusti kestää paremmin... Yli 2000rpm ajossa oleva vai alle 2000rpm ajossa oleva.
 
Kyllä otan silti omasta mielestäni tehokkaamman aib jäähdytyksen any day vs refu. Selittäkää miten haluatte kyllä refuversiot ei ole olleet hyviä muille kun vesille laittajille aika pitkään.

Eli jos kyseessä sama piiri, ja refu jäähyllä pitää tuulettimia vinguttaa, että se just just ei throttlaa vakiona, vai aib jäähy, jolla kaikki vakioasetuksilla ja lämmöt on sen 20c matalammat eikä tuulettimet huuda + päälle vielä joku tehdaskellotus. Ja oma kokemus on, että kesällä on semi perseestä, jos näytönohjain käy kuumana, koska se huone, jossa kone on lämpenee epämukavan lämpimäksi.

Todennäköisin asia, mikä näistä sitten pitkässä juoksussa hajoaa jos hajoaa on tuuletin ja kumpikohan oletetusti kestää paremmin... Yli 2000rpm ajossa oleva vai alle 2000rpm ajossa oleva.

Puhut nyt aivan eri asiasta. Tässä on sinulle yritetty kertoa jäähdytyksen perusfysiikkaa, ei sen eri toteutuksia eri valmistajien tai mallien välillä. Heti oman viestini alussa mainitstin "niin sama jäähdytin X siirtää enemmän Watteja samoilla asetuksilla". Tuo ei ota mitään kantaa siihen, minkä mallin jäähdytin on tehokkain.

Asiasta toiseen, onko tutkittu kumpi on haitallisempaa näytönohjaimelle, elektromigraatio vai korkea käyttölämpötila? Tämähän on mahdollisesti todellinen erilainen käyttötapa peruspelaajan ja ylikellottajan/hifistelijän välillä. Peruspelaaja ajaa korttia vakioasetuksilla lämpimänä, kun ylikellottaja valitsee sen suorituskykyisimmän jäähdytyksen AIB:n jota ajaa ylikelloilla ja -volteilla. Tulisiko näillä tavoilla mitään havaittavaa eroa korttien eliniänodotteeseen, vai hukkuuko erot tulosten hajontaan?
 
Puhut nyt aivan eri asiasta. Tässä on sinulle yritetty kertoa jäähdytyksen perusfysiikkaa, ei sen eri toteutuksia eri valmistajien tai mallien välillä. Heti oman viestini alussa mainitstin "niin sama jäähdytin X siirtää enemmän Watteja samoilla asetuksilla". Tuo ei ota mitään kantaa siihen, minkä mallin jäähdytin on tehokkain.

Asiasta toiseen, onko tutkittu kumpi on haitallisempaa näytönohjaimelle, elektromigraatio vai korkea käyttölämpötila? Tämähän on mahdollisesti todellinen erilainen käyttötapa peruspelaajan ja ylikellottajan/hifistelijän välillä. Peruspelaaja ajaa korttia vakioasetuksilla lämpimänä, kun ylikellottaja valitsee sen suorituskykyisimmän jäähdytyksen AIB:n jota ajaa ylikelloilla ja -volteilla. Tulisiko näillä tavoilla mitään havaittavaa eroa korttien eliniänodotteeseen, vai hukkuuko erot tulosten hajontaan?
Joo ja tämä mistä nyt puhutte ei liity enää ollenkaan siihen, mistä aloitin eli joku kysyi onko amd vakiojäähyt taas kuumana käyviä. Sanoin että todennäköisesti ovat. Sitten alkoikin tämä ulina siitä, kuinka amd jäähy on hyvä ja tehokas eikä lämpötiloilla ole mitään väliä näytönohjaimilla????
 
Saako näytönohjaimen muistia täytettyä turhalla datalla, jolloin tuo täytedata söisi muistikapasiteettia testattavalta peliltä? Eli näin kokoonpanon saisi muuten vakioitua, ja pienentämällä gigatavun gigatavulta efektiivistä muistia saisi taitepisteen suorituskykyyn = todellisen muistintarve peleissä?
 
Saako näytönohjaimen muistia täytettyä turhalla datalla, jolloin tuo täytedata söisi muistikapasiteettia testattavalta peliltä? Eli näin kokoonpanon saisi muuten vakioitua, ja pienentämällä gigatavun gigatavulta efektiivistä muistia saisi taitepisteen suorituskykyyn = todellisen muistintarve peleissä?
Ei auta. AMD teki jo vuosia sitten havainnon, että pelit säännönmukaisesti varaavat enemmän muistia näytönohjaimesta kuin oikeasti tarvitsevat. Toisin sanoen sitä oikeaa määrää ei tiedä kukaan.
 
Saako näytönohjaimen muistia täytettyä turhalla datalla, jolloin tuo täytedata söisi muistikapasiteettia testattavalta peliltä? Eli näin kokoonpanon saisi muuten vakioitua, ja pienentämällä gigatavun gigatavulta efektiivistä muistia saisi taitepisteen suorituskykyyn = todellisen muistintarve peleissä?

Eikös joku ollut juuri asentanut Crysiksen 3090:n VRAMiin jollakin osiointisoftalla, joka pystyi puukottamaan VRAMiakin? Periaatteessa tuolla softalla pitäisi onnistua, osioi eri suuruisia paloja VRAMista muulle ja testaa pelejä kunnes suorituskyky alkaa rakoilla. Ihme, ettei ainakaan itselle ole sattunut yhtään testiä silmään tällä metodilla, ottaen huomioon kuinka paljon tästä allokoitu vs. käytetty VRAM -asiasta väännetään kättä.
 
Tuossa olisi @Sampsa testipenkkiin materiaalia, ihan kun muuten ei olisi viime aikoina ollut o_O

Ei auta. AMD teki jo vuosia sitten havainnon, että pelit säännönmukaisesti varaavat enemmän muistia näytönohjaimesta kuin oikeasti tarvitsevat. Toisin sanoen sitä oikeaa määrää ei tiedä kukaan.
Eikö tuolla kuvaamallani metodilla tuo juuri kierretä?
 
Viimeksi muokattu:
Joo ja tämä mistä nyt puhutte ei liity enää ollenkaan siihen, mistä aloitin eli joku kysyi onko amd vakiojäähyt taas kuumana käyviä. Sanoin että todennäköisesti ovat. Sitten alkoikin tämä ulina siitä, kuinka amd jäähy on hyvä ja tehokas eikä lämpötiloilla ole mitään väliä näytönohjaimilla????
Niin kauan kuin ohjain ei throttlaa, ei lämpötilalla ole sinänsä väliä. Kun lämpötilaero näyttiksen ja ambientin välillä (ns. delta-T) halutaan minimoida, kasvaa vaadittavan jäähdytyksen tarve (pinta-ala, RPM) eksponentiaalisesti. Referenssijäähyillä jäähdytyskapasiteetti on minimoitu "riittäväksi" päästämällä lämpötila lähes throttlausrajalle ja melutason kustannuksella. Näitä AIB:t sitten laskevat + mahdollinen kapasiteetti ylikellotuksen tehontarpeeseen. Ohjaimen tuottama lämpömäärä joka kotelosta poistuu on vakio, joten "kuumat" referenssiblowerit eivät huonetta sen enempää lämmitä. Toivotaan että tuo 3-fan referenssi olisi nyt RDNA2:ssa melutasoltaankin siedettävä, VII:n refussa taisi olla jotain ongelmia vaikka 3-fan olikin?
 
Ohjaimen tuottama lämpömäärä joka kotelosta poistuu on vakio, joten "kuumat" referenssiblowerit eivät huonetta sen enempää lämmitä. Toivotaan että tuo 3-fan referenssi olisi nyt RDNA2:ssa melutasoltaankin siedettävä, VII:n refussa taisi olla jotain ongelmia vaikka 3-fan olikin?
Tähän sellainen pikkukorjaus, että piirit kuluttavat enemmän sähköä, kun ne käyvät kuumempina. Joku täällä omalla 3080:aan testaili lämptötilan vaikutusta, ja taisi saada jopa useamman kymmenen watin eron aikaiseksi.
 
Tähän sellainen pikkukorjaus, että piirit kuluttavat enemmän sähköä, kun ne käyvät kuumempina. Joku täällä omalla 3080:aan testaili lämptötilan vaikutusta, ja taisi saada jopa useamman kymmenen watin eron aikaiseksi.

Minä testailin ainakin 3090:lla, joka kulutti 50 asteisena noin 40-50 wattia vähemmän kun 69 asteisena.
 
Tähän sinun kysymykseen varmaan yritettiin sinulle vastata täällä.
Joo ja vähän liian tieteellisesti porukka näitä selvittää... Mun logiikalla custom vesijäähdytys on tehokkain tapa jäähdyttää näytönohjain. Ja täällä on ollut sen tasoisia vastauksia, että ohjaimen pitää käydä todella kuumana, että tehokkaampi jäähdytys on mahdollinen. Eli jos käytän custom vesijäähdytystä valmiiksi viileämmän kortin kanssa, jossa korkeampi power limit (strix ym.) niin tämä ei ilmeisesti olekaan hyvä vaan tehokas jäähdytys on, jos kortti käy 90c, vakio tuulettimilla, jotka ovat nyt sitten maagisesti paras jäähdytys näytönohjaimelle koskaan vai miten homma nyt menee?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom