AMD Ryzen-sarjan muistit

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Ajatus on ostaa 5600X (tai 5800x jos tulee hyvä tarjous) ja Jimmsin tarjouksesta Gigabyte B550 AORUS PRO V2, ATX-emolevy. Näytönohjaimena RTX 2060.

Olen ihan pihalla nykyisistä muisteista. Mitä muistia tuohon kannattaisi ostaa? Onko 2 kampaa paras vaihtoehto? Mikä on hyvää vaikka Jimmsin valikoimista? Kuinka paljon eroa peleihin tulee paremmasta muistista? Onko järkevää ostaa nyt 16 GB ja ostaa lisää jos tarvetta tulee?
Suosittelen näitä:


16 GB riittää peleihin. 32 GB voi antaa pienen nopeushyödyn jos on dual rankia (muistipiirejä on molemmilla puolilla kampaa)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Ajatus on ostaa 5600X (tai 5800x jos tulee hyvä tarjous) ja Jimmsin tarjouksesta Gigabyte B550 AORUS PRO V2, ATX-emolevy. Näytönohjaimena RTX 2060.

Olen ihan pihalla nykyisistä muisteista. Mitä muistia tuohon kannattaisi ostaa? Onko 2 kampaa paras vaihtoehto? Mikä on hyvää vaikka Jimmsin valikoimista? Kuinka paljon eroa peleihin tulee paremmasta muistista? Onko järkevää ostaa nyt 16 GB ja ostaa lisää jos tarvetta tulee?
Kysy itseltäsi miten pitkään aiot käyttää kyseistä kokoonpanoa (varsinkin emo+prosessori+muistit comboa).

- Mikäli vastaus on 0-3 vuotta 16Gb muistia riittää oikein hyvin etkä välttämättä tule ikinä huomaamaan tarvetta isommalle määrälle (ellet harrasta pelien modausta, jotkut voivat saada suurimman osan jopa 64Gb käyttöön ja ottavat innoissaan ruudunkaappauksia peleistä myös joissakin moninpeleissä 16Gb voi tulla ongelmaksi suuren määrän pelaajia kanssa)

Tuo yllä oleva suositus on oikein hyvä.

- Mikäli vastaus on 5+ vuotta, (mahdollisesti päivittäen myöhemmin samaan kantaan (emolevyyn ja muisteihin) uusi vielä ilmestymättä oleva noin 15+% nopeampi 12 tai 16 ydin prosessori minkä pitäisi ilmestyä ensivuoden alkupuolella ja olla vihdoin se viimeinen versio prosessoreista mitä tuetaan tällä kannalla), sanoisin että 32Gb on ihan perusteltua ja ehdit siitä myös hyötyä otaksuen että vaihdat tuon 5+ vuoden aikana näytönohjainta esim. 3 vuoden jälkeen ja tietysti että pelaat uudempia pelejä.

Esim. nämä muistit, itselläni ja osalla käyttäjistä ihan muutaman kuukauden sisälläkin on ollut se ilo että ovat saaneet dual channel muistit:

Vastausta muihin kysymyksiisi:

2 kampaa on sinänsä paras vaihtoehto koska siinä ei tarvitse niin paljoa huolehtia tuuletuksesta (4 kampaa voi tarvita enemmän jännitettä ja myös helposti kuumenee enemmän koska siinä on 4kpl kampoja lähekkäin vs 2kpl).

Tietysti myös JOS myöhemmin huomaa tarvitsevansa lisää muistia on helpompaa lisätä 2 kampaa kuin myydä 4 kampaa ja alkaa ostamaan uusia. Otaksuen ettei ole kellottanut tappiin noita 2 kampaa ja huomaa että 4 kamman kanssa joutuu (mikä hyvin luultavasti tapahtuu) lisäämään jännitteitä ja laskemaan kellotuksia hieman alemmas.

Eroja tulee jopa huomattavasti JOS ostaa ne hitaimmat ja huonoimmat muistit (sanotaan nyt vaikka 2133) vs markkinoiden kalleimmat joita ylikellottaa vielä tappiin (esim. Crucial Ballistix MAX 5100MHz mitä on kellotettu jopa 6666.6MHz nopeuteen). Yleensä ihmisillä ei ole valintaa tehtäessä juuri tämä ongelma (koska hintaero on naurettavan suuri ja harvempi pelaa käyttäen nestetyppijäähdytystä samaan aikaan).

Hyvä hinta/laatusuhde saavutetaan jos hankitaan 3200MHz muistit (varsinkin jos muut osat ovat myös hinta/laatusuhde mielessä hankittuja, mikäli tarkoitus on ostaa markkinoiden parasta tai vaihtoehtoisesti halvinta asia on tietysti eri). Näitä saa yleensä (ei mikään takuu, muistit ovat yksilöitä) kellotettua hieman esim. siihen 3600MHz ja laitettua asetuksia hieman kireämmiksi.
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Tossa eri ajoitusten vaikutusta erinäisissä workloadeissa. Yllätys yllätys, tCL jolla muistien suorituskykyä yleensä markkinoidaan ei ole se suorituskyvyn kannalta kriittisin ajoitus.

8B5F0CD1-4081-4F1A-A338-037E2126F3E3.jpeg
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
161
Hankin uuden emolevyn Gigabyte B550 AORUS PRO V2 ja vanhat G.Skill FlareX 2x16Gb muistit meinasivat aiheuttaa päävaivaa, sillä yhdistelmä kaatui aluksi jatkuvasti muisteihin liittyviin bluescreeneihin. Ongelma ratkesi kun muistit siirsi emolevyn suositelluissa sloteista viereisiin slotteihin. Tämän jälkeen alkoivat tosin toimivaan vakaasti myös suositelluissa sloteissa. Muistit ja emolevy ilmeisesti "oppivat" toimimaan yhdessä, muuta selitystä ei tälle keksi.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Esim. nämä muistit, itselläni ja osalla käyttäjistä ihan muutaman kuukauden sisälläkin on ollut se ilo että ovat saaneet dual channel muistit:
Mitä tarkoitat dual channel muisteilla? Eikö dual channel ole aina jos on kaksi kampaa? Tarkoitat kenties dual rank? Mitä hyötyä tästä on?

Kannattaako noista jostain sysytä ottaa 3200 MHz johon linkkasit vai onko 3600 MHz järkevä?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Mitä tarkoitat dual channel muisteilla? Eikö dual channel ole aina jos on kaksi kampaa? Tarkoitat kenties dual rank? Mitä hyötyä tästä on?

Kannattaako noista jostain sysytä ottaa 3200 MHz johon linkkasit vai onko 3600 MHz järkevä?
Tarkoitin dual rankkia kyllä, pahoittelut virheestä.
Saatu hyöty riippuu hieman eri sovelluksesta mutta näin ainakin joskus testattu:
"
This has shown us that every little bit of extra performance matters, and that when you combine all the elements of dual-rank frequencies and low latency together many small increases can lead to a pretty significant change. Ultimately, if you can afford it our recommendation is to just buy the cheapest dual-rank 32GB DDR4-3600 kit that you can find now. How do we know if it is dual-rank before buying? Well what we would do is advise you do is check out user reviews or just do a quick Google search of the product name with dual-rank added to your search keyword, chances are someone on Reddit or a PC tech forum has probably mentioned it before.
"

Yleisesti voidaan sanoa että erikseen ei kannata alkaa uusia muisteja ostamaan (jos omistaa jo "hyvät" muistit jotka eivät vaan satu olemaan dual rankkia) mutta niistä on hyötyä. Usein tosin se hyöty on mielessä ja saavutetaan "sitten joskus kun uusitaan näytönohjain" (itsellä esim. Vega 64 ja uusimalla se esim. 6800XT saisin päälle tuplasti FPS mikä antaisi huomattavasti enempi nopeutta peleihin kuin mikään mitä voin tehdä prosessori/muistit saralla ja käytän 1440p näyttöä)

Mikäli hintaero (3200 vs 3600) ei ole suuri se 3600MHz 32Gb kitti olisi ns. "paras" ostos, siinä ei tarvitse itse välttämättä kovin paljoa säätää. JOS on hyvä onni (riippuu muisteista + emosta + prosessorista) ne muistit VOI saada toimimaan 4000MHz ja prosessori VOI ehkä tukea 2000 väylää mutta se mitä yleensä kaikki tukevat on muistit 3600MHz (prosessori 1800).

Kellotuksissa paras olisi Samsungin B-Die muistit mutta ne ovat myös kalliimpia. Joku 3200 CL:14 on toki nopeampi kuin 3200 CL:16 mutta jos ei pelaa 1080p (tai alemmalla) resoluutiolla ja käytä 3090/6900 näytönohjainta se ero ei ole oikeasti niin suuri kuin monissa testeissä ehkä annetaan ymmärtää (kun niissä monesti verrataan eroa 2133MHz surkeimmat asetukset vs 4000MHz B-Die muistit kireimmillä asetuksilla 720p 3090 näytönohjain counterstrike tjsp)

 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 938
Tossa eri ajoitusten vaikutusta erinäisissä workloadeissa. Yllätys yllätys, tCL jolla muistien suorituskykyä yleensä markkinoidaan ei ole se suorituskyvyn kannalta kriittisin ajoitus.

Joltain saksalaiselta foorumilta taannoin linkittämäsi taulukko oli samansuuntainen, että tCL ei ole tärkein latenssi.
Nämä mitä nyt laitoit, ei ole pelibenchmarkkeja, niin niistä ei ihan tiedä miten ne korreloi reaalimaailman :) kanssa.
Eniten vaikuttaneet ajoitukset oli myös semmoisia, missä oli muista vähän poiketen niputettu yhteen 2-3 eri latenssia.

Eli varmaan ollaan nyt oikeilla jäljillä, mikä tarkoittaa että tähän asti ollaan oltu pihalla.
Joskus on ihmeellistä, miten kauan 8 miljardilta ihmiseltä voi kestää hoksata yksinkertaista mekaanista asiaa kuten tämäkin on.
Laita mielellään linkki näihin, niin seurataan ketjua ja koitetaan saada selko ennen kuin siirrytään DDR viitosiin ja aloitetaan
alusta.
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
No nyt on kiristelty vähän ajoituksia Crucial Ballistix Black 64 GB DR kit ajoituksia. Micron Rev. B 16 Gb piirit. Vakaalta näyttää ja hyvin pelittää. Sanoisin, että näillä asetuksilla mennään ja voi vaikka pelata.

1635685045328.pngcachemem.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 090
No nyt on kiristelty vähän ajoituksia Crucial Ballistix Black 64 GB DR kit ajoituksia. Micron Rev. B 16 Gb piirit. Vakaalta näyttää ja hyvin pelittää. Sanoisin, että näillä asetuksilla mennään ja voi vaikka pelata.

Mulla on halvemmat 3200-kapulat, mutta latenssi on alle 58 ns. Eroja on ainakin GDM.

Kannattaa varmaan yrittää saada edes alle 60 ns, sillä nykyinen 66,4 ns on samaa luokkaa kuin minulla XMP3200C16. Paljonko saat tulokseksi XMP3600C16? Voi meinaan olla parempi kuin virittämäsi.


Edit. Tarkistin ja XMP3200C16 latenssi on ollut 66,5 ns.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: VVS
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
290
Hei. Kysytääs täältä viisaammilta. Menen nyt 1700 ylikellottamaton ja 2x8gb 2666mhz (1330MHz (16-17-17-35)

Tarkotus ois katella blackfridayna jotain 3800 ja 3900x väliltä päivitystä ja samaan konkurssiin vähän paremmat muistit.

Emona on GA-AX370-Gaming 5 (rev. 1.0) Key Features | Motherboard - GIGABYTE European Union

Tarkotus oisi ostaa uusi 32gb setti ja myydä nykyinen 16gb setti kaverille kakkoskoneeseen. Onko tuossa mitään järkeä, vai onko vaan kannattavaa heittää nykyiset hitaat muistit uuden prossun kaveriksi? Ja jos on esim 3200mhz / 32gb tuntuvaa päivitystä, niin onnistuuko tuomoinen alle 150e?

näyttis 1070ti.

Käyttönä pelaaminen 1440p/144hz ja tarkoitus futureprooffata kone ainakin toiseksi 5 vuodeki, pl näyttis, joka vaihetaan, kun niitä joskus taas saa.....
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Mulla on halvemmat 3200-kapulat, mutta latenssi on alle 58 ns. Eroja on ainakin GDM.

Kannattaa varmaan yrittää saada edes alle 60 ns, sillä nykyinen 66,4 ns on samaa luokkaa kuin minulla XMP3200C16. Paljonko saat tulokseksi XMP3600C16? Voi meinaan olla parempi kuin virittämäsi.


Edit. Tarkistin ja XMP3200C16 latenssi on ollut 66,5 ns.
Joo säätelin vähän DrvStr vastuksia ja kokeillaan uudestaan GDM off. Kokeilin aiemmin, mutta muistit heittivät aina virheen, jos GDM = off. Palailen tulosten kera, kunhan karhu on nyt pyörinyt jonkun aikaa tai siis ainakin yli 1000%.
 
Viimeksi muokattu:

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Hirveä säätö ja sain 1 ns pois latenssista. :) Käytössä Win11, joten tiedä vaikuttaako se jotenkin asiaan. Uusimmat ajurit ja päivityksen on kyllä käytössä. Kiristelin ajoituksia vähän vielä lisää ja GDM = Disabled. Tulokset alla.

cachemem.pngScreenshot 2021-10-31 223538.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Hei. Kysytääs täältä viisaammilta. Menen nyt 1700 ylikellottamaton ja 2x8gb 2666mhz (1330MHz (16-17-17-35)

Tarkotus ois katella blackfridayna jotain 3800 ja 3900x väliltä päivitystä ja samaan konkurssiin vähän paremmat muistit.

Emona on GA-AX370-Gaming 5 (rev. 1.0) Key Features | Motherboard - GIGABYTE European Union

Tarkotus oisi ostaa uusi 32gb setti ja myydä nykyinen 16gb setti kaverille kakkoskoneeseen. Onko tuossa mitään järkeä, vai onko vaan kannattavaa heittää nykyiset hitaat muistit uuden prossun kaveriksi? Ja jos on esim 3200mhz / 32gb tuntuvaa päivitystä, niin onnistuuko tuomoinen alle 150e?

näyttis 1070ti.

Käyttönä pelaaminen 1440p/144hz ja tarkoitus futureprooffata kone ainakin toiseksi 5 vuodeki, pl näyttis, joka vaihetaan, kun niitä joskus taas saa.....
Kyllähän noita hyviä 2x16GB kittejä saa alle 150€ kuten jo monesti täällä mainittu ja kellottuu hyvin 3000/5000 sarjan prosessoreilla. Mutta tuolla 1700 prosulla on hyvä jos saa edes sen 3200 cl16 toimimaan.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B083TSLDF2/?th=1
Tuosta emosta en osaa sanoa että pistääkö vastaan muisteja kellottaessa. ei välttämättä.

Edit. Ja päivittäisin muistit esim tuohon crucial kittiin, en siis laittaisi niitä hitaita muisteja enää uuden 3000-sarjan prosun kylkeen. Kun noilla uusilla muistelilla saisit kuitenkin muistit sinne 3600-3800 nopeuksiin riippuen 3000-sarjan prosessorin fclk:n kestävyydestä ja tietenkin tuon emolevyn kyvyistä.
 
Viimeksi muokattu:

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Taas on kiristelty ajoituksia ja 1 ns pois latenssista. En kyllä keksi miten pääsisin alle 60 ns näillä muisteilla, mutta ehkä ei tarvitsekaan. Defaulttinakin XMP-asetuksilla latenssi on noin 66 ns. Vakaa on ainakin.

cachemem.pngScreenshot 2021-11-02 051315.png
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 090
Taas on kiristelty ajoituksia ja 1 ns pois latenssista. En kyllä keksi miten pääsisin alle 60 ns näillä muisteilla, mutta ehkä ei tarvitsekaan. Defaulttinakin XMP-asetuksilla latenssi on noin 66 ns. Vakaa on ainakin.

Kokeilitko jo niillä minun asetuksilla? Meillä molemmilla muistit on samoilla dual rank Micron rev.B -piireillä, mutta sinulla pitäisi olla parempaa binniä, koska 3600C16 vs. 3200C16.


Edit.
On meillä eroa prossuissa, 5950X vs. 5900X. Samoin emoissa, X570 vs. B550. Erikoista olisi, jos latenssiero olisi yli 6 ns, eli 10 %.

Minulla XMP3200-16-18-18-38 -> 3800-16-20-20-40:
66,5 ns -> 57,8 ns

Sinulla XMP3600-16-18-18-38 -> 3800-16-18-18-30:
66,x ns -> 64,0 ns

Voiko olla, että olet virittänyt liian tiukalle? Tuo tRAS = 30 ainakin on aika piukka. Sen kuulemma pitäisi olla tRCD + tWR + vähän päälle. Sinulla on 18 + 12 + 0.
 
Viimeksi muokattu:

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Kokeilitko jo niillä minun asetuksilla? Meillä molemmilla muistit on samoilla dual rank Micron rev.B -piireillä, mutta sinulla pitäisi olla parempaa binniä, koska 3600C16 vs. 3200C16.


Edit.
On meillä eroa prossuissa, 5950X vs. 5900X. Samoin emoissa, X570 vs. B550. Erikoista olisi, jos latenssiero olisi yli 6 ns, eli 10 %.

Minulla XMP3200-16-18-18-38 -> 3800-16-20-20-40:
66,5 ns -> 57,8 ns

Sinulla XMP3600-16-18-18-38 -> 3800-16-18-18-30:
66,x ns -> 64,0 ns

Voiko olla, että olet virittänyt liian tiukalle? Tuo tRAS = 30 ainakin on aika piukka. Sen kuulemma pitäisi olla tRCD + tWR + vähän päälle. Sinulla on 18 + 12 + 0.
Jännä tosiaan, että sinulla latenssi tippuu ja minulla ei. Ehkä raudassa tai softassa on sitten jotain parempaa sinulla.

Latenssiin asetuksillasi ei ollut merkittävää vaikutusta. Ajelin vielä ihan defaulteilla + XMP Aidan läpi ja tulos alla. Olen kokeillut myös löysempiä ajoituksia, mutta vaikutus ei ollut mitenkään merkittävä.

Eikös tRAS = tRCD(RD) + tRTP. Eli minulla on siinä 2 extraa. 18 + 10 = 28. Asetuksena on 30.

Onko sinulla Win10 vai Win11? Itse pyöritän Win11:sta.

Screenshot 2021-11-02 105922.png
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
690
Jännä tosiaan, että sinulla latenssi tippuu ja minulla ei. Ehkä raudassa tai softassa on sitten jotain parempaa sinulla.

Latenssiin asetuksillasi ei ollut merkittävää vaikutusta. Ajelin vielä ihan defaulteilla + XMP Aidan läpi ja tulos alla. Olen kokeillut myös löysempiä ajoituksia, mutta vaikutus ei ollut mitenkään merkittävä.

Eikös tRAS = tRCD(RD) + tRTP. Eli minulla on siinä 2 extraa. 18 + 10 = 28. Asetuksena on 30.

Onko sinulla Win10 vai Win11? Itse pyöritän Win11:sta.

Minä taas muistelen että tRAS on tRCD + tCL. Eli pitäis olla 18 + 16 = 34. Tuolla kaavalla ainakin b-die tuntuu toimivan parhaiten.
Netti tuntuu olevan pullollaan kaavoja joista suurin osa varmaan mutua tai vanhentuneita. Wikipediasta Memory timings - Wikipedia

Kokeile laittaa tFAW 24. tFAW = tRRDS * 4. Nyt muisti odottelee turhaan kun tRRDS on neljä suoritusta tehnyt. systemverilog.io
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Minä taas muistelen että tRAS on tRCD + tCL. Eli pitäis olla 18 + 16 = 34. Tuolla kaavalla ainakin b-die tuntuu toimivan parhaiten.
Netti tuntuu olevan pullollaan kaavoja joista suurin osa varmaan mutua tai vanhentuneita. Wikipediasta Memory timings - Wikipedia

Kokeile laittaa tFAW 24. tFAW = tRRDS * 4. Nyt muisti odottelee turhaan kun tRRDS on neljä suoritusta tehnyt. systemverilog.io
Juu noissa kireämmissä asetuksissa (pari postausta taaksepäin) minulla on tFAW = 16. Eli juurikin tasan 4 x tRRDS.

Itse olen tätä ohjetta lueskellut: MemTestHelper/DDR4 OC Guide.md at oc-guide · integralfx/MemTestHelper

Tässä siis uudestaan nykyiset todella kireät asetukset (siis kireät näille Micronin Rev. B 16 Gb piireille):

1635870277880.png
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Voiko Crucial 32GB (2 x 16GB) Ballistix, DDR4 3600MHz -muistin sanoa olevan optimaalinen Ryzen 5600G:n pariksi? Prosessori tosiaan tukee virallisesti vain 3200MHz:a, RAM:a voi kai aina ajaa alhaisemmilla nopeuksilla. Kuten myös kellottaa tarvittaessa tuon 3600MHz:n yli.

Emolevy on MSI MAG X570S TORPEDO MAX.
Kaikkki 5000 sarjan ryzenit ja ilman igpu:ta olevat 3000 sarjan ryzenit toimii 3600 muistien kanssa. 5000g sarjan ryzenit taipuu ymmärtääkseni päälle 4000 nopeuksille, jotkut toimii jopa 5000 nopeuksilla.

Toi 3200 on virallinen nopeus ja tulee jedecin spekseistä.

5000x sarjan prossuille infinuty fabricin takia 3600 on ideaali, jos haluaa päästä helpolla.
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
No niin boottasin safe modeen ja ajoin uudestaan Aidan. Menee nää alle 60 ns, kun vaan ottaa kaiken turhan pois päältä Windows 11:sta.

cachemem4.png
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
690
Juu noissa kireämmissä asetuksissa (pari postausta taaksepäin) minulla on tFAW = 16. Eli juurikin tasan 4 x tRRDS.

Itse olen tätä ohjetta lueskellut: MemTestHelper/DDR4 OC Guide.md at oc-guide · integralfx/MemTestHelper

Tässä siis uudestaan nykyiset todella kireät asetukset (siis kireät näille Micronin Rev. B 16 Gb piireille):

Eipä tullut niitä aiempia niin tarkaan katseltua.

Ootko koittanu tota tRAS sääntöä? Arvo on sillä toki isompi kuin jos vaan laittaa pienimmän millä toimii mutta suorituskyky oli sillä ainakin omien testien mukaan kuitenkin parempi. Samalla pitää toki tRC säätää uusiksi myös. Jotkut muistit tuntuu kiristyvän vähän liikaakin tarpeeseen nähden joidenkin ajoitusten kohdalta.

Eli jos kuvan säädöissä muuttaa tRAS 34 ja tRC 52 ja muuten samat arvot niin paraneeko suorituskyky?
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Eipä tullut niitä aiempia niin tarkaan katseltua.

Ootko koittanu tota tRAS sääntöä? Arvo on sillä toki isompi kuin jos vaan laittaa pienimmän millä toimii mutta suorituskyky oli sillä ainakin omien testien mukaan kuitenkin parempi. Samalla pitää toki tRC säätää uusiksi myös. Jotkut muistit tuntuu kiristyvän vähän liikaakin tarpeeseen nähden joidenkin ajoitusten kohdalta.

Eli jos kuvan säädöissä muuttaa tRAS 34 ja tRC 52 ja muuten samat arvot niin paraneeko suorituskyky?
Testasin ja tulos alla ja vieressä oikealla/alhaalla kireämpi versio. Hieman heikkeni tulos... eli kuten voisi odottaa. Eli suorituskyky heikkeni.

Screenshot 2021-11-02 205756.png 1635880552664.png
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
690
Testasin ja tulos alla ja vieressä oikealla/alhaalla kireämpi versio. Hieman heikkeni tulos... eli kuten voisi odottaa. Eli suorituskyky heikkeni.

Itse en Aidaa pidä hyvänä suorituskyky mittarina mutta kun testailin itsekkin niin samaan tulokseen pääsin nyt. Aiemmissa testeissä jotain menny mönkään tai jokin muu asetus ollut viturallaan ja tulokset huononi.

Ainakin wPrime, PYPrime ja Dram Calculator membenchin tulosten keskiarvo parani nyt kun puotin tRAS 32->24 ja tRC 48->40. Aida sanoi että kokeilu aika päättynyt ja en uusinta versiota jaksanut ladata.

Ihan asialliselle vaikuttaa tuo MemTestHelper linkkikin, en tiedä miten on aiemmin mennyt ohi koko sivu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
No niin boottasin safe modeen ja ajoin uudestaan Aidan. Menee nää alle 60 ns, kun vaan ottaa kaiken turhan pois päältä Windows 11:sta.

Kai sulla on win 11 päivitykset kunnossa ja emoon ajettu ne uusimmat AMD win11 chipset ajurit jotka korjaavat ZEN 3 prosessorien suorituskykyä? Tämä yksi korjaus ehdotus noille latensseille win 11 käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 960
Kai sulla on win 11 päivitykset kunnossa ja emoon ajettu ne uusimmat AMD win11 chipset ajurit jotka korjaavat ZEN 3 prosessorien suorituskykyä? Tämä yksi korjaus ehdotus noille latensseille win 11 käytössä.
Ne korjaa tuon L3 cache latenssin, ei pitäisi vaikuttaa käyttömuistin latenssiin.
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Kai sulla on win 11 päivitykset kunnossa ja emoon ajettu ne uusimmat AMD win11 chipset ajurit jotka korjaavat ZEN 3 prosessorien suorituskykyä? Tämä yksi korjaus ehdotus noille latensseille win 11 käytössä.
On juu. Toi 57.9 on ihan odotusten mukainen. Eli ei pitäisi olla mitään hämminkiä latenssien suhteen enää. Win11 pyörittää normaalisiti vain niin paljon sälää, että Aidan tulos oli normiajossa vähän oudon korkea.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Mitään vinkkejä kuinka sais GDM pois päältä? Ei postaa vaikka mitä asetuksia yrittää.


Laita ensin 2T, kun sillä toimii varmasti virheettä niin sitten 1T. 1T vaatii yleensä lisää jännitettä. Voi vaatia löysempiä asetuksia, kiristele sitten kun toimii. Kokeile tCKE 9. Jos muu ei auta niin AddrCmdSetup 56 yleensä hoitaa homman (tai 56-56-56) joskin hidastaa hieman.
Näin B-die muisteilla, ei kokemusta muista.
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Mitään vinkkejä kuinka sais GDM pois päältä? Ei postaa vaikka mitä asetuksia yrittää.



Tuon mukaan voisit kokeilla ClkDrvStr jne. asetuksia kombolla: 60 Ω - 20 Ω - 20 Ω - 24 Ω.

Itselläni tuo jeesasi juurikin siihen, että sain GDM pois päältä. Tosin itselläni Micronin Rev. B 16 Gb piirit.

Mutta kokeilemalla selviää....
 
Liittynyt
20.12.2018
Viestejä
188
Sain postaamaan 2T vaihtamalla 60-20-20-24, mutta bios muuttui kirjaimellisesti kiinaksi. :think: En ole kyllä ennen moista nähnyt.
Täytyy vielä illalla jahka ehtii niin löysäillä asetuksia.
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
412
Sain postaamaan 2T vaihtamalla 60-20-20-24, mutta bios muuttui kirjaimellisesti kiinaksi. :think: En ole kyllä ennen moista nähnyt.
Täytyy vielä illalla jahka ehtii niin löysäillä asetuksia.
Aika veikeä efekti, jos kiina pamahti päälle. Mutta ehkäpä löysäämällä onnistuu 1T kuitenkin...
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
134
Joku varmaan osaa sanoa, että saanko mitään hyötyä pelikäytössä jos päivitän nykyiset 3200mhz cl16 16gb muistit 3600mhz tai 3800mhz 32gb muisteihin?
Kokoonpano on rtx3080ti + ryzen 3700x. Pelaan 2k resolla.
Hieman ollut mielessä, että jos prossun päivittäisi 5900x tai sitten katselisi ainakin alkuvuoteen, kun ilmeisesti amd:lta tulossa jotain uutta?
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 938
Joku varmaan osaa sanoa, että saanko mitään hyötyä pelikäytössä jos päivitän nykyiset 3200mhz cl16 16gb muistit 3600mhz tai 3800mhz 32gb muisteihin?
Kokoonpano on rtx3080ti + ryzen 3700x. Pelaan 2k resolla.
Hieman ollut mielessä, että jos prossun päivittäisi 5900x tai sitten katselisi ainakin alkuvuoteen, kun ilmeisesti amd:lta tulossa jotain uutta?
Voihan tossa yhdistelmässä cpu-pullonkaulaa olla jos näytössä riittää hertsejä.
3700x--> 5800x toisi varmaan suurimman osan hyödyistä pelikäytössä jo. Black friday-tarjouksia?

Isommista ja nopeammista muisteista on apua selvemmin silloin jos taustalla on ohjelmia joita ei suljeta ennen pelisessiota. Eli mikä ettei.

Uudet v-cache-Ryzenit voi olla kalliita mutta voihan ne katsoa ensin jos haluaa. Tietysti näyttiskin on kalliimmasta päästä ja sen puoleen siihen rinnalle sopisi nopeammat muistit.
Makuasia miten paljon haluaa panostaa. Viimeiset prosentit tehoja maksaa aina enemmän, eli lisähyöty per lisäeuro vähenee.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
167
Onko nämä muistit hyvät 5800x:n kanssa? Ei mitään hajua muisteista, tulee editoitua koneella joten uuteen settiin päätin laittaa 32gb, kun nykynen 16gb tuntuu olevan 100% käytössä. Tulisi saatua valvojaishintaan eli ~130eurolla tuo kitti.
Emona Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Onko nämä muistit hyvät 5800x:n kanssa? Ei mitään hajua muisteista, tulee editoitua koneella joten uuteen settiin päätin laittaa 32gb, kun nykynen 16gb tuntuu olevan 100% käytössä. Tulisi saatua valvojaishintaan eli ~130eurolla tuo kitti.
Emona Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
130 € on loistohita 2x16 GB 3600 cl 16 muisteista ja ovat hyvä yhdistelmä ryzenille.
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
134
Voihan tossa yhdistelmässä cpu-pullonkaulaa olla jos näytössä riittää hertsejä.
3700x--> 5800x toisi varmaan suurimman osan hyödyistä pelikäytössä jo. Black friday-tarjouksia?

Isommista ja nopeammista muisteista on apua selvemmin silloin jos taustalla on ohjelmia joita ei suljeta ennen pelisessiota. Eli mikä ettei.

Uudet v-cache-Ryzenit voi olla kalliita mutta voihan ne katsoa ensin jos haluaa. Tietysti näyttiskin on kalliimmasta päästä ja sen puoleen siihen rinnalle sopisi nopeammat muistit.
Makuasia miten paljon haluaa panostaa. Viimeiset prosentit tehoja maksaa aina enemmän, eli lisähyöty per lisäeuro vähenee.
Pystyykö millään lailla arvioimaan jotain ka. fps vaikusta peleissä tuolla pelkällä muistien päivityksellä? Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tuo 3200mhz ei ole mikään optimi edes tuolle 3700x... Tosiaan, kytätäämpä tuota black friday:ta mitä sillon olisi tarjolla. Ei tässä hirveä kiire tuon prossun kanssa ole. Jotain vaan tekisi mieli päivitellä, muttei turhaan kuitenkaan :D
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 938
Pystyykö millään lailla arvioimaan jotain ka. fps vaikusta peleissä tuolla pelkällä muistien päivityksellä? Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tuo 3200mhz ei ole mikään optimi edes tuolle 3700x... Tosiaan, kytätäämpä tuota black friday:ta mitä sillon olisi tarjolla. Ei tässä hirveä kiire tuon prossun kanssa ole. Jotain vaan tekisi mieli päivitellä, muttei turhaan kuitenkaan :D
Tässä testissä on 3700x ja 2080ti. Emolevy on muistaakseni arponut osan latensseista, ainoastaan päälatenssit on syötetty käsin. Näin on monen tietokoneessa toki.

Eli prosupäivitys auttaa selvemmin mutta 32 gigaa muistia on hyvä määrä joka varmaan riittää.
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
134
Tässä testissä on 3700x ja 2080ti. Emolevy on muistaakseni arponut osan latensseista, ainoastaan päälatenssit on syötetty käsin. Näin on monen tietokoneessa toki.

Eli prosupäivitys auttaa selvemmin mutta 32 gigaa muistia on hyvä määrä joka varmaan riittää.
Kiitos tästä. tämä selvensi minkälaisista eroista puhutaan, eli muutama freimi sinne tänne.... mennään siis nykyisillä muisteilla ja väijytään hyvää tarjousta 5000 sarjan prossusta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
690
Tässä testissä on 3700x ja 2080ti. Emolevy on muistaakseni arponut osan latensseista, ainoastaan päälatenssit on syötetty käsin. Näin on monen tietokoneessa toki.

Eli prosupäivitys auttaa selvemmin mutta 32 gigaa muistia on hyvä määrä joka varmaan riittää.
Tossa testissa on 1920x1080 reso. @Zero_ käsittääkseni pelaa 2560x1440 tai ainakin isommalla kuin FHD resolla?

@Zero_ jos nopeampiin muisteihin päivitätä niin 3600/3800 cl16 voi pienen parannuksen saada ja jonkusen fps lisää mutta tuskin mitään silmin huomattavaa eroa kuitenkaan. Jos tekemistä kaipaa niin ei muutakuin kellottamaan nykyisiä muisteja jos ne vaikka kulkis sen 3600 ja päivittää sitten konetta kun siitä todella jotain hyötyä saa.
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
134
... ymmärsin tämän DCI 2k:ksi mutta varmaan tarkoitettiinkin 2560 x 1440 ? Sitten näyttispullonkaulaa alkaa hiljalleen tulla juu.
Juu siis 1440p pelaan. näyttis 3080ti
Tossa testissa on 1920x1080 reso. @Zero_ käsittääkseni pelaa 2560x1440 tai ainakin isommalla kuin FHD resolla?

@Zero_ jos nopeampiin muisteihin päivitätä niin 3600/3800 cl16 voi pienen parannuksen saada ja jonkusen fps lisää mutta tuskin mitään silmin huomattavaa eroa kuitenkaan. Jos tekemistä kaipaa niin ei muutakuin kellottamaan nykyisiä muisteja jos ne vaikka kulkis sen 3600 ja päivittää sitten konetta kun siitä todella jotain hyötyä saa.
Nouseeko muistien merkitys yhtään jos päivitän 5800x tai 5900x prossuun, vai vieläkö homma toimii noilla 3200mhz muisteilla?
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 938
Juu siis 1440p pelaan. näyttis 3080ti


Nouseeko muistien merkitys yhtään jos päivitän 5800x tai 5900x prossuun, vai vieläkö homma toimii noilla 3200mhz muisteilla?
Täältä sivun keskivaiheilta 5900x/rtx3090 1440p. Yläreunassa oli 3000-sarjan kertaus.

Mun mielestä muistien merkitys ei muutu olennaisesti 3000-sarjan ja 5000-sarjan prosujen välillä.

Muistin asettelu vaikuttaa myös jonkun verran, single rank vs dual rank, jälkimmäinen on parempi. 4x8 GB on aina dual rank, 2x16 GB on joko single tai dual riippuen kammoista.

Osa peleistä ei ole yhtä herkkiä muisteille ja erot voi jäädä melko pieniksi.


SotTR1440p.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
134
Täältä sivun keskivaiheilta 5900x/rtx3090 1440p sivun alareunassa. Yläreunassa oli 3000-sarjan kertaus.

Mun mielestä muistien merkitys ei muutu olennaisesti 3000-sarjan ja 5000-sarjan prosujen välillä.

Muistin asettelu vaikuttaa myös jonkun verran, single rank vs dual rank, jälkimmäinen on parempi. 4x8 GB on aina dual rank, 2x16 GB on joko single tai dual riippuen kammoista.

Osa peleistä ei ole yhtä herkkiä muisteille ja erot voi jäädä melko pieniksi.


Kiitos. Esimerkiksi crusial ballistix3600cl16 ja g.skill trident z neo 3600cl16 muisteissa mainitaan dual channel. Tämä on ilmeisesti eri asia kuin dual rank? Eivätkö nuo siis ole dual rankkia ja siten sitä parempaa vaihtoehtoa?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Kiitos. Esimerkiksi crusial ballistix3600cl16 ja g.skill trident z neo 3600cl16 muisteissa mainitaan dual channel. Tämä on ilmeisesti eri asia kuin dual rank? Eivätkö nuo siis ole dual rankkia ja siten sitä parempaa vaihtoehtoa?
Dual Chanel tarkoittaa kahta muistikanavaa. Kaikissa työpöytä prossuissa on kaksi muistikanavaa. Palvelimissa ja tehotyöasemissa näitä kanavia on yleensä enemmän.

Dual rank tarkoittaa että niitä muistipiirejä on molemmilla puolilla muisikampaa.

Tässä tarkemmin tuota rankia avattuna

 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
134
Dual Chanel tarkoittaa kahta muistikanavaa. Kaikissa työpöytä prossuissa on kaksi muistikanavaa. Palvelimissa ja tehotyöasemissa näitä kanavia on yleensä enemmän.

Dual rank tarkoittaa että niitä muistipiirejä on molemmilla puolilla muisikampaa.

Tässä tarkemmin tuota rankia avattuna

Kiitos. Aika huonosti verkkokauppojen sivuilla mainitaan, onko kyseessä dual vai single rank. Olisiko kenellään hyviä ehdotuksia dual rank muisteista?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Kiitos. Aika huonosti verkkokauppojen sivuilla mainitaan, onko kyseessä dual vai single rank. Olisiko kenellään hyviä ehdotuksia dual rank muisteista?
Riippuu paljonko haluat maksaa. Kaikki 16 gb B-diet muistikammat ovat dual rank muisteja. B-diet ovat vaan kalliimpia, mutta parhtaita muisteja.

Jimsin sivuja kun yritin katella, niin 3600 cl 16-16-16 oli saman hintaisia kuin nämä 3600 cl 14-15-15 muistit (n. 275 posteineen)


Mutta jos on järkevän hintaiset muistit hakusessa niin nämä kingstonin muistit on hyvä valinta. (159 € )
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Juu siis 1440p pelaan. näyttis 3080ti

Nouseeko muistien merkitys yhtään jos päivitän 5800x tai 5900x prossuun, vai vieläkö homma toimii noilla 3200mhz muisteilla?
Riippuu henkilöstä.

Mitä tarkoitan vastauksella on:
Itse hankin 32Gb muistia koska hankin itselleni 5900X prosessorin ja hieman kalliimman* X570 emolevyn tarkoituksena että käytän sitä "5+ vuotta" kuten 2600K prosessoria + 16Gb muistia aikoinaan. Ensimmäinen vuosi jo takana, olen ollut tyytyväinen.

Muisteiksi valikoituivat nämä: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B083TSLDF2/
Mitkä ovat dual rankkia (silloin kun tilasin 2020 ja vielä noin kuukausi sitten täältä tilanneet ovat saaneet dual rankkia).
Myös 3600 versiota saisi kirjoitushetkellä noin 160€ hintaan ( https://www.amazon.de/-/en/dp/B083TRXZ98/ )
Tilaamani muistit kellottuivat itselläni oikein hyvin hieman kireämmiksi ja myös 3600MHz.

Eli jos tarkoituksesi olisi käyttää konetta vain 0-3 vuotta niin hyvin luultavasti sinulle riittäisi oikein hyvin 16Gb 3200 muistia mitä et edes kellottaisi. Mutta jos tarkoitus on käyttää emo+prosessori+muistit comboa pidempään on perusteltua hankkia muistia enemmän koska se suositus muuttuu ajan kuluessa, sama myös ydinten sekä säikeiden määrä unohtamatta sitä että näytönohjain ehtii vaihtua tuona aikana useamman kerran jolloin muistin määrä ja nopeus alkaa vaikuttaa enemmän kun pullonkaula siirtyy pois näytönohjaimelta (esim. 8000-sarja AMD:lta tai 5000 sarja Nvidialta). Kun hankin sen oman 2600K prosessorin sekä 16Gb DDR3 1600 muistia kaikki totesivat että parasta pelaamiseen ja koneeseen olisi Core 2 Duo eli 2 ydintä on hyvä ja jos ostaa uutta niin 2500K ja 8Gb muistia.

* Hieman kalliimmalla emolevyllä tarkoitan noin 200€ hankintaa mikä on saanut todella hyvät arvostelut ja minkä luulisi myös kestävän. Eli MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI.


Tässä vielä kuva muistien nykyisestä asetuksesta:
ZenTimings_3600_Kireämmät.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 060
Viestejä
4 190 300
Jäsenet
70 856
Uusin jäsen
Jamse500

Hinta.fi

Ylös Bottom