AMD Ryzen-sarjan muistit

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
mjooh,toi rank tarkoittaakin muistipiirien määrää dimmissä ja muistipiirien määrä vaikuttaa miten niitä käytetään(jos käsitin oikein).Ihmettelinkin kun tuolla amazonissa myytiin eri rankeilla noita muistikittejä.


/offtopic
Kaikki nykyiset uudet prossut käsittelee noita muisteja itse eli muistiohjain on prossussa ja käsittääkseni vain intel käyttää 3 jaollisia kanavia.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
mjooh,toi rank tarkoittaakin muistipiirien määrää dimmissä ja muistipiirien määrä vaikuttaa miten niitä käytetään(jos käsitin oikein).Ihmettelinkin kun tuolla amazonissa myytiin eri rankeilla noita muistikittejä.
Kyse ei ole suoraan muistipiirien määrästä, vaan bittileveydestä.
Yksi rankki on aina tuo muistiväylän leveyttä vastaava 64 bittiä ja jos yksittäisen piirin väylä olisikin vain 4 bittiä, silloin DIMMiin tarvittaisiin 16 piiriä.
Vastaavasti taas 16 bitin piirillä niitä riittäisi neljä per rank.
Mutta DDR4 DRAM piirit taitavat olla lähinnä 8 bitin väylällä ja siitä johtuen määrä per rank 8.
 
Liittynyt
16.08.2019
Viestejä
84
On tullut leikittyä omien micronien (ballistix lt 2x8gb cl 16 3200mhz SR) kanssa ja 3733mhz 16-19-17-36 tuntuu olevan jokseenkiin vakaa. Olen ajanut USB-tikulta Memtest86, joka meni kerran läpi, mutta toisella kerralla tuli error. Memtestiä olen ajanut avaamalla 6x2000Mb testiä, onko tämä ok tapa? Virheitä saattaa tulla muutama pitkän penkin jälkeen. Millään arvolla leikkiminen ei ole oikeastaan vaikuttanut virheiden ilmaantumiseen. Tfrc nostamista taidan seuraavaksi koittaa, vaikka sitäkin olen kokeillut jo aiemmin. Osaisiko joku sanoa mitä kannattaisi lähteä korjailemaan?
ryzenmaster.jpg
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 941
On tullut leikittyä omien micronien (ballistix lt 2x8gb cl 16 3200mhz SR) kanssa ja 3733mhz 16-19-17-36 tuntuu olevan jokseenkiin vakaa. Olen ajanut USB-tikulta Memtest86, joka meni kerran läpi, mutta toisella kerralla tuli error. Memtestiä olen ajanut avaamalla 6x2000Mb testiä, onko tämä ok tapa? Virheitä saattaa tulla muutama pitkän penkin jälkeen. Millään arvolla leikkiminen ei ole oikeastaan vaikuttanut virheiden ilmaantumiseen. Tfrc nostamista taidan seuraavaksi koittaa, vaikka sitäkin olen kokeillut jo aiemmin. Osaisiko joku sanoa mitä kannattaisi lähteä korjailemaan?
Ei se ole vakaa jos virheitä tulee. Parin sadan megahertsin tiputus muistien taajuudessa voisi tehdä siitä vakaan. Kannattaa jättää vähän toleransseja.

Mulla on vuoden verran ollut kaikin puolin vakaan tuntuinen Ryzen 2600-systeemi jossa latenssit haettu käsin.

Kunnes viikko sitten Prey heitti virheilmoituksen. Ensin yhden, veikkasin että pelin bugi, ja sitten kumminkin muutaman päivän päästä heitti taas työpöydälle. Ja kohta kymmenen minuutin välein kolmannen, neljännen ja viidennen.

Nostin muistin jännitettä 0,02 V ja taas toimii. Käsin loppuun asti viilatut latenssit (niitten toimivuus) voi olla pienestä kiinni.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
225
9
Tässä oman räpellyksen tuotosta tähän mennessä Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30AESBK-kapuloilla.



Oma kellotusprosessi on ollut sellainen, että testasin ensi alkuun vakauden XMP-profiililla (3000C15), sitten kokeilin Ryzen DRAM Calculatorilla laskettuja safe-presettejä 3200, 3333, 3466 ja 3600 MHz kellotaajuuksilla. 3600 MHz kohdalla piti tRCDRD:tä nostaa Calculatorin ehdottamasta 17:stä. Vastaavasti tRFC:tä vedin tiukemmaksi kuin safe-preset ehdottaa.

Tämänhetkisillä asetuksilla 3600 16-16-19-16-36 Karhu rullasi viime yönä ~19000% virheettömästi. Muistijännite on 1.38V jonka emolevy korottaa -->1.4V. Tässä lienee vielä aika paljon tiukattavaakin eikä seinä ole vielä tullut vastaan, mutta nyt tuntuu että olen saanut isoimmat löysät pois ja haluan nähdä että kone toimii vakaasti myös reaalikäytössä ennen kuin käytän tähän enempää aikaa.


Ummikkona sanoisin, että Gear Down Mode kannattaa laittaa päälle jolloin command rate menee muotoon 1T tai oikeasti ehkä 1,5T. Myös tRC:tä ja tRFC:tä voinee huoletta tiukentaa. SCL-arvot kannattaa laskea 5-->4. 1.4V lienee OK jatkuvassa käytössä, mutta siitä kannattanee korottaa harkiten. Kannattaa lukea ketjua taaksepäin, esim. käyttäjien kowE ja WeirdFM kokemuksia E-diellä tästä eteenpäin, heiltä otin itse paljon vinkkejä.

Tuli taas vähän räpellettyä. Muistit nyt 3800 16-17-17-35. Vakautta ei ole testattu kuin 40min primellä, mutta vakautta voi sitten hakea kun suuntaa antavat tulokset saatu. tRC kippasi 53 ja tRFC 525 arvoilla joten nostin niistä vähän.

Latenssi näillä kyllä tuntuu nousevan 3800 nopeudella Aida-testissä esim nyt 78,2 ns. Lukunopeus 51922.

Nopeimmat latenssit sain tuolla aikaisemmalla 3600cl16 setillä (72,2 ja luku 50298).

Pitänee vielä jatkaa testailuja.. Ehkä voisi palata tuohon 3600 myös ja hakea kireitä sillä.

3800cl16.png
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
103
9


Tuli taas vähän räpellettyä. Muistit nyt 3800 16-17-17-35. Vakautta ei ole testattu kuin 40min primellä, mutta vakautta voi sitten hakea kun suuntaa antavat tulokset saatu. tRC kippasi 53 ja tRFC 525 arvoilla joten nostin niistä vähän.

Latenssi näillä kyllä tuntuu nousevan 3800 nopeudella Aida-testissä esim nyt 78,2 ns. Lukunopeus 51922.

Nopeimmat latenssit sain tuolla aikaisemmalla 3600cl16 setillä (72,2 ja luku 50298).

Pitänee vielä jatkaa testailuja.. Ehkä voisi palata tuohon 3600 myös ja hakea kireitä sillä.

Tuosta CPU-Z:n "NB Frequency" kohdasta näkee että prossun muistiohjain ei pysy mukana vaan ottaa 1:2 kertoimen käyttöön, mistä aiheutuu korkea latenssi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
225
Tuosta CPU-Z:n "NB Frequency" kohdasta näkee että prossun muistiohjain ei pysy mukana vaan ottaa 1:2 kertoimen käyttöön, mistä aiheutuu korkea latenssi.
Aa no sehän selvensi :D Pitänee jatkaa kokeiluja tuolla 3600 nopeudella.
 
Liittynyt
16.08.2019
Viestejä
84
Näyttääkö nämä oikeansuuntaisilta tuloksilta 3600mhz cl 16? Muistit vakaat penkeissä ja pelitesteissä.

3600 stable.png
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
225
9


Tuli taas vähän räpellettyä. Muistit nyt 3800 16-17-17-35. Vakautta ei ole testattu kuin 40min primellä, mutta vakautta voi sitten hakea kun suuntaa antavat tulokset saatu. tRC kippasi 53 ja tRFC 525 arvoilla joten nostin niistä vähän.

Latenssi näillä kyllä tuntuu nousevan 3800 nopeudella Aida-testissä esim nyt 78,2 ns. Lukunopeus 51922.

Nopeimmat latenssit sain tuolla aikaisemmalla 3600cl16 setillä (72,2 ja luku 50298).

Pitänee vielä jatkaa testailuja.. Ehkä voisi palata tuohon 3600 myös ja hakea kireitä sillä.

Tuosta CPU-Z:n "NB Frequency" kohdasta näkee että prossun muistiohjain ei pysy mukana vaan ottaa 1:2 kertoimen käyttöön, mistä aiheutuu korkea latenssi.
Nähtävästi olin itse asettanut BIOSista tuon ULCK arvon puolet pienemmäksi mitä MEMCLK :facepalm:

Nyt pyörittänyt primeä yli tunnin 3800 18-18-18-38. Varman suht vakaat näistä saisi ja tiukempiakin arvoja voisi koittaa kun jaksaa. Voltit 1.42 ja Soc 1.15. Hieman puuduttavaa kyllä noita sub-timingeja asetella kun joutuu cmossin nollaamaan aika herkästi. Ihan kiva buusti kyllä tuohon 3200@cl16 mitä vakiona Aidasta sai 45644MT/s read ja 76,1ns latency.

Mitähän muita muistitestejä kannattaisi ajaa? Karhua en omista.

3800cl18.png

E: Piti nostaa voltit 1.43. Prime pyöri 12h näillä.

Näyttääkö nämä oikeansuuntaisilta tuloksilta 3600mhz cl 16? Muistit vakaat penkeissä ja pelitesteissä.

Mulla taisi tulla jotain 50298MB/s ja 72,2ns joten eiköhän nuo ihan kohdillaan ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
30


Buildzoid selittää 3000-sarjan muistihärpäkkeiden toimintaa.

Huomion arvoista videossa kohdasta 16:30 eteenpäin: FCLK menee epävakaammaksi mitä enemmän dataa siitä pusketaan läpi ja mitä lämpimämmäksi se menee. Memtestejä ajaessa ei hänen mukaan tuohon törmää, vaan pitää oikeasti vetää multicore kuormaa esim. videon pakkausta, että löytää oikeasti vakaat ajoitukset.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
225


Buildzoid selittää 3000-sarjan muistihärpäkkeiden toimintaa.

Huomion arvoista videossa kohdasta 16:30 eteenpäin: FCLK menee epävakaammaksi mitä enemmän dataa siitä pusketaan läpi ja mitä lämpimämmäksi se menee. Memtestejä ajaessa ei hänen mukaan tuohon törmää, vaan pitää oikeasti vetää multicore kuormaa esim. videon pakkausta, että löytää oikeasti vakaat ajoitukset.
Itse kun lähinnä pelailen enkä enkoodaa videoita niin millähän tuota lähtisi testaamaan?
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
202
Höh, vanhat muistiasetukset ei toimi. Onkohan R5 3600 huonompi muistinohjain kuin R7 1700? Vai mikä on muuttunut?
Biossiin heitin vanhat asetukset ja ei käynnisty. Patterin irrotuksella tokeni.

Edit.mm. procODT muuttunut ihmekös ei toimi.. takas testipyödälle

Noniin, dram calculatorin asetuksilla toimi heti, sitten testaamaan vakautta
> Ajoin user benchmarkin. Eli kivasti nopeutui mutta kaatui nettiä selatessa.
16mb 20 > 14ns
32mb 69 > 66
64mb 70 > 68
128mb 73 > 69
Multicore 31,6 gb/s > 35,7 gb/s
Täytyy jatkaa testejä, tiedän että ohjelma ei ole hyvä mittaukseen mutta löytyy historiaa samalla koneella eri asetuksilla niin helppo verrata
Ram test rullailee nyt, nostin voltit 1,375 ja toistaiseksi vakaa
MEMbenchin hitain tulos on stock docp

ryzenmasterKiri.png flaret.png ramit.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
692
Aikani kiristelin muistiasetuksia Crucial Ballistix Elite 3600Mhz, CL16 muisteista ja nyt on ainakin 30min vakaa Aidan testissä. Pitänee karhu testeri hommata kun kohta loppuu kokeilu aika tuosta Aidan64:stä. Ehkä sais kirittyä vielä lisää jos jännitteitä nostais ja laittaisi GearDown moden päälle mutta eikös se tuo GearDown mode kuitenkin hidasta muistien toimintaa?

Tyytyväinen olen jo tähänkin saavutukseen. DRAM calculaattorin membenchissä lähtökohta oli kuitenkin päälle 166 sekunttia.
Riisenmuistienrukkaus.png
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
348
Tompalta muisti testiä ryzenillä. Eka testi minkä itse spotannut missä verrattu kunnolla dual rank vs single rank. Onhan siinä selkeä ero. Vaikkei tarvitsisi tuota 32gb muisti määrää kannattaa silti ottaa 32gb kitti ihan nopeuden takia.
Ryzen Beyond Recommendations - Ryzen Above: Best Memory Settings for AMD's 3000 CPUs, Tested

Would you have believed that you could increase your frame rates by up to 10% in Ashes simply by using four ranks of memory? Or that you could reduce file compression time by up to 13%? Isn’t that performance gain similar to upgrading to the next level of graphics card or CPU? Given that 8GB per-rank capacity fills the enthusiast market, isn’t this a good enough reason for us to recommend 32GB to gamers, even to those who will never need more than half of its total capacity?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
225
Liittynyt
04.09.2019
Viestejä
3
Moro vaan kaikille! Oon uus käyttäjä ja olis pari kysymystä viisaammilta.
Olen kasaamassa konetta ja vielä pitäs päättää muistin suhteen..
Itellä on Gigabyte Aorus Elite x570 emo ja prossuna Ryzen 7 3700x.Löytyiskö mitään suosituksia? 2x8GB riittänee omaan käyttötarkoitukseen.
Toinen kysymys; kuinka merkittävä on emolevyn valmistajan julkaisema qvl lista? Että jos kyseistä muistikittiä ei löydy nii tuleeko ees lähtee käyntiin?
Sain ilmasiks Corsairin Vengeance LPX 3000MHz seti( CMK16GX4M2B3000C15 versio 5.32) eikä löydy gigabyten qvl listalta.
Tekeekö kyseisellä setillä mitään vai kannattaako suoraan ostaa jokin muu?
Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan, kiitos.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
663
Moro vaan kaikille! Oon uus käyttäjä ja olis pari kysymystä viisaammilta.
Olen kasaamassa konetta ja vielä pitäs päättää muistin suhteen..
Itellä on Gigabyte Aorus Elite x570 emo ja prossuna Ryzen 7 3700x.Löytyiskö mitään suosituksia? 2x8GB riittänee omaan käyttötarkoitukseen.
Toinen kysymys; kuinka merkittävä on emolevyn valmistajan julkaisema qvl lista? Että jos kyseistä muistikittiä ei löydy nii tuleeko ees lähtee käyntiin?
Sain ilmasiks Corsairin Vengeance LPX 3000MHz seti( CMK16GX4M2B3000C15 versio 5.32) eikä löydy gigabyten qvl listalta.
Tekeekö kyseisellä setillä mitään vai kannattaako suoraan ostaa jokin muu?
Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan, kiitos.
Valmistajilla ei taida kauheasti olla mielenkiintoa käydä läpi isoa valikoimaa muisteja, jolloin väkisinkin jää iso osa muisteista listojen ulkopuolelle. Itse en ainakaan koskaan ole QVL-listaa pitänyt silmällä muisteja valitessa. Varsin epätodennäköistä siis, että ei toimisi vaikka listalta ei löydykään.

No jos ilmaiseksi saat niin on aika verraton hinta-laatusuhde. En itse ostaisi 80-150€ muistikittiä sinun tilanteessa vaan laittaisin nekin rahat näytönohjaimeen. Jos intoa riittää niin voit toki muisteja koittaa kellotellakin.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
328
Aikani kiristelin muistiasetuksia Crucial Ballistix Elite 3600Mhz, CL16 muisteista ja nyt on ainakin 30min vakaa Aidan testissä. Pitänee karhu testeri hommata kun kohta loppuu kokeilu aika tuosta Aidan64:stä. Ehkä sais kirittyä vielä lisää jos jännitteitä nostais ja laittaisi GearDown moden päälle mutta eikös se tuo GearDown mode kuitenkin hidasta muistien toimintaa?

Tyytyväinen olen jo tähänkin saavutukseen. DRAM calculaattorin membenchissä lähtökohta oli kuitenkin päälle 166 sekunttia.
Offtopic: Mikä jäähy sulla on ja monta tuuletinta kopas? Tota prossun lämpöö ku kattelin.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 133
Sain ilmasiks Corsairin Vengeance LPX 3000MHz seti( CMK16GX4M2B3000C15 versio 5.32) eikä löydy gigabyten qvl listalta.
Tekeekö kyseisellä setillä mitään vai kannattaako suoraan ostaa jokin muu?
Todennäköisesti kokoonpano toimii noilla muisteilla ja kyseessä on ihan ok muistit. Kyseiset 3000Mhz CL15 muistit vastaa aikalailla 3200Mhz CL16 muisteja. Itse en lähtisi investoimaan noin 150€ hintaisiin B-die kampoihin, kun saavutettu hyöty on aika pieni. Ennemmin tosiaan laittaa saman summan vaikka näyttikseen, kuten ylempänä opastettiin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 965
Mitkä olisivat parhaat Mhz and CL arvot muisteille noiden uusien Ryzen prosessoreiden kanssa?

Esim olisiko tämä hyvä muistikitti 3800X:lle:

Corsair 32GB (4 x 8GB) Vengeance RGB PRO, DDR4 3600MHz, CL18, 1.35V, musta - 234,00€
32GB kiteissä paras bang for the buck on varmaan tämä Crucial Ballistix Sport LT 2x16GB 3200c16 (https://www.amazon.de/gp/product/B07MR1HWXT/). Jimmsillä vähän päälle 200€ tuo sama kitti (DDR4 - Muistit - Jimms.fi). Pitäisi hyvin kulkea ainakin 3733/3800MT/s Zen2:lla jos IF antaa myöten. Latenssien osalta löytyy varmaan parempiakin, mutta maksaa sitten aika paljon enemmän. En tiedä paljonko tuosta Corsairin kitistä saa otettua irti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 724
Mitkä olisivat parhaat Mhz and CL arvot muisteille noiden uusien Ryzen prosessoreiden kanssa?

Esim olisiko tämä hyvä muistikitti 3800X:lle:

Corsair 32GB (4 x 8GB) Vengeance RGB PRO, DDR4 3600MHz, CL18, 1.35V, musta - 234,00€
Tuosta voit ottaa osviittaa miten muistikellot ja ajoitukset vaikuttaa suorituskykyyn. Tietysti muistipiirin valmistaja ja mihin ne on speksattu vaikuttaa siihen että mihin ne kellotettaessa venyy. Omat 3200 cl15 (b-die) kammat on nyt vakaana säädettynä 3600 cl16-15-15 ja muutenkin kiristetyillä arvoilla 1,43V jännitteellä.
Ryzen 3000 Memory Benchmark & Best RAM for Ryzen (fClock, uClock, & mClock)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
692
Offtopic: Mikä jäähy sulla on ja monta tuuletinta kopas? Tota prossun lämpöö ku kattelin.
Tällänen kivikautinen FX-8350:lle ostettu jäähy. SilverArrow SB-E Extreme – Thermalright

Koppassa edessä 2x12cm ja pohjassa yksi 12cm. Takana 14cm ja 38mm paksu tuuletin. Katossa 2x14cm tuulettimia. kotelohan on Nanoxia deep silence 1

Sitten takas topickiin.

Ei noilla kireillä asetuksilla tahdo kone käynnistyä "kylmänä" jos useamman tunnin kone pois päältä. Jännitteitä olen koittanu säädellä mutta silti joutuu useamman kerran käynnistämään uudelleen että toimii. Eilen päivitin biosin tuoreeseen F5 versioon. Kylmäkäynnistys ongelmat jatkuu edelleen kireillä asetuksilla ja nyt tulee myös virheitä muisti testeissä.Pitää varmaan lähteä taas uudestaan asetus kerrallaan kirimään säätöjä. Onkohan sillä vaikutusta muistien vakauteen onko XMP profiili päällä vai ei?

Noh ainakin spread spectrumin saa nyt pois päältä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
44
Nyt kun taistellut viikon verran muistien kanssa, jopa oikeissa sloteissa, on todettava ettei nämä suostu kellottumaan, tai toimimaan yhtään kireämmillä asetuksilla. Tai sitten en vain osaa, mikä toki on mahdollista.

On säädetty DRAM calculatorin kanssa XMP safe/fast, Typhoonista importtaamalla, käsipelin kiristämällä, mutta ei suostu postaamaan kuin XMP @ 3200MHz, eli löysillä CL16 asetuksilla.

Käytännössä yhtään kireämmät asetukset tai korkeammat kellot eivät edes postaa.

mmuuh.PNG

Laskin ehdottaa tämmöisiä importtaamalla:

mmuuh2.PNG

Muistit siis PATRIOT PVS416G320C6K VIPER STEEL SERIES 16GB (2X8GB) DDR4 3200MHZ CL16 Hynix CJR-piireillä (H5AN8G8NCJR-TFC).

Jos haluaa mielenrauhaa säätämiseltä, kannattaa jättää nämä tikut ostamatta.

Vinkkejä toki otetaan vastaan missä vika mahtaa olla, käyttäjässä vaiko tikuissa. :)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 965
Nyt kun taistellut viikon verran muistien kanssa, jopa oikeissa sloteissa, on todettava ettei nämä suostu kellottumaan, tai toimimaan yhtään kireämmillä asetuksilla. Tai sitten en vain osaa, mikä toki on mahdollista.

On säädetty DRAM calculatorin kanssa XMP safe/fast, Typhoonista importtaamalla, käsipelin kiristämällä, mutta ei suostu postaamaan kuin XMP @ 3200MHz, eli löysillä CL16 asetuksilla.

Käytännössä yhtään kireämmät asetukset tai korkeammat kellot eivät edes postaa.



Laskin ehdottaa tämmöisiä importtaamalla:



Muistit siis PATRIOT PVS416G320C6K VIPER STEEL SERIES 16GB (2X8GB) DDR4 3200MHZ CL16 Hynix CJR-piireillä (H5AN8G8NCJR-TFC).

Jos haluaa mielenrauhaa säätämiseltä, kannattaa jättää nämä tikut ostamatta.

Vinkkejä toki otetaan vastaan missä vika mahtaa olla, käyttäjässä vaiko tikuissa. :)
Oletko kokeillut laittaa DOCP/XMP pois päältä ja säätää kaikki käsin? Ainakin joillakin emoilla ilmeisesti tuolla saanut muisteja kellotettua käsin, kun XMP päällä ollut epävakaa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
44
Oletko kokeillut laittaa DOCP/XMP pois päältä ja säätää kaikki käsin? Ainakin joillakin emoilla ilmeisesti tuolla saanut muisteja kellotettua käsin, kun XMP päällä ollut epävakaa.
En ollut kokeillut, mutta kokeilin nyt. Sama lopputulos.

Jep, se tässä eniten ihmetyttää kun näistä CJR-piireistä löytyy paljon juttua, ja ovat kellottuneet hyvin. Ei tainnut vain osua piilotto kohdalle.

E: Niin ja siis tuo 3200MHz CL16 XMP profiili on vakaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 724
En ollut kokeillut, mutta kokeilin nyt. Sama lopputulos.

Jep, se tässä eniten ihmetyttää kun näistä CJR-piireistä löytyy paljon juttua, ja ovat kellottuneet hyvin. Ei tainnut vain osua piilotto kohdalle.

E: Niin ja siis tuo 3200MHz CL16 XMP profiili on vakaa.
Oletko koittanut nostaa jännitettä ja jos olet niin mihin asti? Ja geardown mode kannattaa laittaa päälle jos hakee isompia megahertsejä
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
44
Oletko koittanut nostaa jännitettä ja jos olet niin mihin asti? Ja geardown mode kannattaa laittaa päälle jos hakee isompia megahertsejä
1.4V muisteille, 1.05V SOC + laskurin mukaan muut. Geardown ja 2T ollut päällä aina kun jotain säätänyt.

Nyt on 1T ja geardown disabled.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
126
^Geardown päällä ei muuten postaa jos cr on asetettu manuaalisesti 2t

e: ainakaan itselläni siis, käytössä x470 taichi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 724

LGS

Liittynyt
08.09.2019
Viestejä
16
Ok, kiitti, mutta eikö ollut jotain puhetta siitä, että ryzen toimii parhaiten juuri sen piirisarjoille suunnitelluille muisteilla? Jotain tekemistä niiden syvemmän tason ajoitusten tms. kanssa?

Ja eikös 3600 cl16 ollut muutenkin ryzen "sweet spot", eikä Intel-systeemit edes hyödy nopeammista muisteista, joten miksi erikseen kuvauksessa mainitaan, että juuri Intelin piirisarjoille tarkoitettu kitti?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 668
Ok, kiitti, mutta eikö ollut jotain puhetta siitä, että ryzen toimii parhaiten juuri sen piirisarjoille suunnitelluille muisteilla? Jotain tekemistä niiden syvemmän tason ajoitusten tms. kanssa?

Ja eikös 3600 cl16 ollut muutenkin ryzen "sweet spot", eikä Intel-systeemit edes hyödy nopeammista muisteista, joten miksi erikseen kuvauksessa mainitaan, että juuri Intelin piirisarjoille tarkoitettu kitti?
"Sweet Spot" ei siis tarkoita parasta hinta/teho suhdetta. 3200/16 muisteja irtoaa lähes puoleen hintaan mitä nuo 3600 muistit maksavat, ja ne voi halutessaan kellottaa sinne 3600 tasolle jos niin haluaa.
3800 on siis se yläraja milloin IF tulee vastaan, ja 3600MHz menee mukavasti sen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
328
Itsellä Ripjaws V 8x2GB 3200 CL16 ja toimii XMP Profiili 1:llä ongelmitta 3700x kanssa.
 
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
51
Auttakaa tietämätöntä hädässä mitä muisteja voisitte suositella ryzen 3900x buildille? 16gb hakusessa (saa ehdottaa jotain 32gb kittiäkin). En ole aikeissa kellottaa mitään. Oon yrittäny ettiä tietoa ja vaikuttais siltä, että joku 3600mhz cl15/cl16 esimerkiksi olisi hyvä valinta(?). Budjettina ~150€, mieluiten alle sen.
Tähän vielä lisänä, kattelin aluksi jos repäisis ja ostais sen 32gb ja löysin tämän. Corsair 32GB (2 x 16GB) Vengeance LPX, DDR4 3000MHz, CL16, 1.35V, musta - 174,00€ Vielä on emolevykin valitsematta.. saa sitäkin suositella jos vaan jaksaa auttaa! :D emolevyyn ajattelin max. 200€ heittää. Help
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Ok, kiitti, mutta eikö ollut jotain puhetta siitä, että ryzen toimii parhaiten juuri sen piirisarjoille suunnitelluille muisteilla? Jotain tekemistä niiden syvemmän tason ajoitusten tms. kanssa?

Ja eikös 3600 cl16 ollut muutenkin ryzen "sweet spot", eikä Intel-systeemit edes hyödy nopeammista muisteista, joten miksi erikseen kuvauksessa mainitaan, että juuri Intelin piirisarjoille tarkoitettu kitti?
Jos emolevyn valmistaja on testannut muistit, niin silloin he ovat voineet optimoida asetukset oletusarvoisesti paremmiksi kyseisillä muisteilla! Mutta jos itse joka tapauksessa manuaalisesti kellottaa ja säätää, niin ei pitäisi olla mitään eroa. Eli testattu muisti toimii ilman säätöjä varsin hyvin, testaamattomissa vedetään arvot niin paljon yli että niillä toimisi puolikuollut lahnakin muistina jos värikästä kieltä on lupa käyttää tässä yhteydessä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 668
Auttakaa tietämätöntä hädässä mitä muisteja voisitte suositella ryzen 3900x buildille? 16gb hakusessa (saa ehdottaa jotain 32gb kittiäkin). En ole aikeissa kellottaa mitään. Oon yrittäny ettiä tietoa ja vaikuttais siltä, että joku 3600mhz cl15/cl16 esimerkiksi olisi hyvä valinta(?). Budjettina ~150€, mieluiten alle sen.
Tähän vielä lisänä, kattelin aluksi jos repäisis ja ostais sen 32gb ja löysin tämän. Corsair 32GB (2 x 16GB) Vengeance LPX, DDR4 3000MHz, CL16, 1.35V, musta - 174,00€ Vielä on emolevykin valitsematta.. saa sitäkin suositella jos vaan jaksaa auttaa! :D emolevyyn ajattelin max. 200€ heittää. Help
https://www.amazon.de/gp/product/B07MR1HWXT
Päälle vielä pika-postit niin tulee alle viikossa. Voit valita single-rank (8GB/kampa) ja dual-rank (16GB/kampa) muistien väliltä. Väriä unohtamatta.
3600MHz vakiokelloisten muistien hinnat karkaa käsistä, nuo Crucialit kellottuu hyvin jos mielii päästä korkeammalle.

Emovelyissä "alle 200€"-luokassa kannattaa katsoa MSI:n B450 lankkuja.
Muut B450/X470 lankut on aika huttua hintaan nähden.


Ja jos X570 lankun haluaa niin Asus X570 TUF ja Gigabyte X570 Aorus Elite on parhaat "halvat". Asuksen kanssa tosin pitää olla tarkkana ettei chipset tuuletin tukehdu näyttiksen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
330
Ei nyt itellä riitä vääntö 3200Mhz/CL14 tai 3600Mhz/CL16 settiin. Selvästi halvempia nuo 3200Mhz/CL16 ja 3600Mhz/CL18 setit. Kumpi noista on parempi valinta nyt sitten loppupeleissä? Puhuttu siitä 3600Mhz "sweetspotista" mutta onko tuo latenssi sitten liikaa (18)? Vähän vielä pihalla näistä muistihommista vaikka tätä lankaa jo lukenukki useaan otteeseen.

Näitä mä oo nyt kyylänny seuraavaan koneeseen, sais mukavasti siihen satasen pintaan ja ois varastossakin:

Corsair 16GB (2 x 8GB) Vengeance LPX, DDR4 3600MHz, CL18, 1.35V, musta - 101,00€

Vai onko noissa jotai pielessä, koska niitä varastossa kerran on monessakin puljussa?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
225
Ei nyt itellä riitä vääntö 3200Mhz/CL14 tai 3600Mhz/CL16 settiin. Selvästi halvempia nuo 3200Mhz/CL16 ja 3600Mhz/CL18 setit. Kumpi noista on parempi valinta nyt sitten loppupeleissä? Puhuttu siitä 3600Mhz "sweetspotista" mutta onko tuo latenssi sitten liikaa (18)? Vähän vielä pihalla näistä muistihommista vaikka tätä lankaa jo lukenukki useaan otteeseen.

Näitä mä oo nyt kyylänny seuraavaan koneeseen, sais mukavasti siihen satasen pintaan ja ois varastossakin:

Corsair 16GB (2 x 8GB) Vengeance LPX, DDR4 3600MHz, CL18, 1.35V, musta - 101,00€

Vai onko noissa jotai pielessä, koska niitä varastossa kerran on monessakin puljussa?
Varmaan ihan toimivat muistit. 3600@CL18 ja 3200@CL16 pitäisi toimia aika samoissa nopeuksissa. Itse katsoisin Amazonista halvimmat 3200@CL16 dual rankit ja kiristäisin / kellottaisin löysät pois.

Esim https://www.amazon.de/dp/B07M5RLSG1/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_U_VOjEDbJ5BZ5N2 n. 76e toimituksineen. Mutta varmasti hyvä tuo Corsairikin :)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 965
Varmaan ihan toimivat muistit. 3600@CL18 ja 3200@CL16 pitäisi toimia aika samoissa nopeuksissa. Itse katsoisin Amazonista halvimmat 3200@CL16 dual rankit ja kiristäisin / kellottaisin löysät pois.

Esim https://www.amazon.de/dp/B07M5RLSG1/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_U_VOjEDbJ5BZ5N2 n. 76e toimituksineen. Mutta varmasti hyvä tuo Corsairikin :)
Tuossa tulee vain yksi 16 Gb kapula, jolloin häviää dual channel hyödyn, joka on aika merkittävä. Jos 16 Gb kittiä etsii niin ennemmin sitten tämä: https://www.amazon.de/dp/B07MNJP6RW/ . Dual rankilla sitten saa jo 32 Gb https://www.amazon.de/dp/B07MR1HWXT/ .
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
105
Ite pähkäilen kans mitä noista Amazon.de:n 3200/16 Crucialeista kannattaisi laittaa tilaukseen, tässä vaiheessa 3600+B450 -combon (ja ehkä tulevaisuudessa '4700X':n) kaveriksi: 2x8Gb, 2x16Gb Dual Rank vai 4x8Gb Single Rank, varsinkin tuo Tompan testi huomioiden:
Tompalta muisti testiä ryzenillä. Eka testi minkä itse spotannut missä verrattu kunnolla dual rank vs single rank. Onhan siinä selkeä ero. Vaikkei tarvitsisi tuota 32gb muisti määrää kannattaa silti ottaa 32gb kitti ihan nopeuden takia.
Ryzen Beyond Recommendations - Ryzen Above: Best Memory Settings for AMD's 3000 CPUs, Tested
Ainakaan noissa 32Gb-seteissä hintaero ei ole mikään kummoinen. Mitenkähän suorituskyvyn kanssa?
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
214
Näillä ajoituksilla yli 6 tuntia P95 blendiä vakaasti tänään. Vesijäähdytyksellä saattaa olla vaikutusta asiaan :D

P95_.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 894
Viestejä
4 212 819
Jäsenet
70 975
Uusin jäsen
Vaikei

Hinta.fi

Ylös Bottom