AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Muistit 3466-14-14-14-34. BGS pois, GearDown päällä ja tRFC 235

Aidalla
Luku 49535 MB/S
Kirjoitus 48274 MB/S
Kopiointi 41015 MB/S

Viive 66,3 ns

Edit. Näköjään 3466 jälkeen alkaa helposti bugittaa. Suorituskyky tipahtaa paljon.
Hieman parannusta edelliseen. Oudosti nuo GW2 tulokset menee. Välillä tulee yli 110 fps ja välillä juuri ja juuri pysyy 100 fps. Pitää varmaan jokin toinen peli keksiä kun tulokset vaihtelee niin paljon vaikka ruuvaa syklei alemmaksi.

Luku 50136MB/S
Kirjoitus 48560 MB/S
Kopiointi 41267 MB/S

Viive 66 ns
 
Hieman sivuraidetta, pahoittelen sitä.

1920x*?
Ja kyllä, olen melko varma, että tarkoitat 2560x1440 -resoluutiota, mutta olen kuin klapilla päähän lyöty tämän logiikan edessä, jossa 4K ilmeisesti viittaa 3840x2160 -resoluutioon ja jota seuraamalla luulisi 1920x1080 tai 1920x1200 resoluution olevan 2K.

Ihmettelen myös miksi lomittamattomuus pitää ilmoitaa resoluutioiden kohdalla, jotka eivät ole elokuva- tai televisiostandardeja: se on itsestäänselvyys (ja kyllä, tiedän 2560x1440 -resoluution olleen harkinnan alaisena HD -videoformaatille). Tääkin, kuten se toinenkin nillityksen aihe meikäläiseltä, on ihan lähivuosien tavaraa. 'Vanhat' resoluutiot ilmoitettiin leveys x pysty (1024x768) tai sitten standardilla (XGA).

Se 1K 2K ja 4K tulee siittä et
FullHD on 1920x1080p ja siittä 1K. 2560x1440 resoluutiolla näytöllä on tuplasti pikseleitä, siitä 2K.
3840x2160 on sit taas 4K kun siinä on 4x fullhd pikselit ja 2x 2K pikselit näytössä.
Ei se 2K meinaa sitä et yhteen suuntaan tulis tupla pikselit, vaan se lasketaan myös toiseen suuntaan ja sieltä pinta-ala. Jos molemmat suunnat tuplais FullHd:sta, ni ollaanki sit jo 4K tasolla :p



2k resoluutio on kyllä oikeasti 2048×1080, vaikka sitä virheellisesti käytetäänkin ilmaisemaan 2560x1440 resoluutiota.

2K resolution - Wikipedia

2560x1440 = QWD / WQWD

Joo jos tarkkoja ollaan niin "2K" on tuo 2048x1080 mutta itsekin käytän siitä tuota yleisesti vakiintunutta 2560x1440 eli 1440p resoluutiota. Tietotekniikassa on aika paljon termejä jotka vakiintuvat jossain vaiheessa vaikka eivät teknisestikin olekaan aina oikein. Kuitenkin niistä voi yleensä olettaa että lukija tietää mitä tarkoitetaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
2K ei todellakaan ole QHD. QHD = 2.5K, jos halutaan K termejä käyttää. Mielluummin ei. 4K ei tarkoita 4x fullHD, vaikka UHD näytöt sitä ovatkin. Samalla logiikallahan QHD olisi myös 4K, kun se on 4x 720p.
Eli HD, fullHD, QHD, "4K" UHD ja lopuksi oikea 4k. Tai sitten 720p, 1080p, 1440p jne.

Ja sitten takaisin aiheeseen... ilmeisesti oma kone korruptoinut sata käyttislevyä ja nyt ei enää usb litteet toimi. Johtuukohan BCLK kellotuksesta vai muisteista. Muistitestejä ajelin kyllä jonkun aikaa, mutta en pakosti riittävästi. Silti kyllä ihmettelen miten tuo winkkari vain lahosi alle.
 
Ja sitten takaisin aiheeseen... ilmeisesti oma kone korruptoinut sata käyttislevyä ja nyt ei enää usb litteet toimi. Johtuukohan BCLK kellotuksesta vai muisteista. Muistitestejä ajelin kyllä jonkun aikaa, mutta en pakosti riittävästi. Silti kyllä ihmettelen miten tuo winkkari vain lahosi alle.
Tän takia itsekin vältän BCLK kellotuksia kun käyttislevynä kumminkin SSD ja noita korruptoitumisia on tapahtunu ennenkin/muillakin. Lisäksi ennen kellotuksia teen yleensä system image backupit ja restore pointit joilla voi sitten palautella jos sattuu huonosti käymään.
 
Tän takia itsekin vältän BCLK kellotuksia kun käyttislevynä kumminkin SSD ja noita korruptoitumisia on tapahtunu ennenkin. Lisäksi ennen kellotuksia teen yleensä system image backupit ja restore pointit joilla voi sitten palautella jos sattuu huonosti käymään.

Restore pointti ei kyllä auttanut, ilmage olisi varmaan helpottanut. Noh katsotaan miten tuon kanssa käy. Aiheesta ketju: https://bbs.io-tech.fi/threads/usb-laitteet-ei-tunnistaudu-code-39-yms.32143 jos jollain parempia ideoita. :)

Tässä kuitenkin yksi esimerkki siitä miksi kellotukset kannattaa pyrkiä tekemään 100% vakaiksi. Toki omat kellot olivat olleet "100%" vakaat, eikä kone edes kaatunut ongelman alkaessa, joten veikkaan tuota BCLK kellotusta syyksi.
 
Tällä nyt mennään. Stock cooler. Crucial Ballistix Tactical 2666mhz 2x4gt kit.
H2bb14B.png


Vaikka tuo sanoo tuossa AGESAn versioksi 1.0.0.4a niin 1.0.0.6 version asetukset on beta-biosin myötä kaikki käytettävissä ja MSI'n foorumilla moderator takas että se on varmasti 1.0.0.6 vaikka sanoo väärin.

Jos koitan 3333mhz niin se joskus bios-postaa ja kun se tekee sen niin prime95 muistitesteillä vetää 25min tosta vaan ja windows 10 regular memory test kanssa suorittuu. En vain tykkää käyttää sellaista joka ei aina mene päälle(biossissa feature että 5x yrittää bootata ennenkä laittaa muistit vakiolle). En tajua noita uusia asetuksia tarpeeksi että suorilta osaisin ohittaa ongelmaa mutta voltit ei ainakaan auta eikä vaikka 20-20-20-40 muistiasetukset. :(

Sillä 3333mhz tuo eka testiluku on yli 50,000.

EDIT: Tässä vaikka yksi testitulos tuolla 3333mhz. Oli alemmat kellot kun prime95 muistitestejä vedin niin siksi ei kellotusta pahemmin tuossa.
9cDxQhB.png
 
Viimeksi muokattu:
Uusia muistiratioita ei ollut ennen 1.0.0.6 AGESA:a, joten MSI:n tuuhiot on tosiaan jättäneet vanhan version tiedot sinne käännösasetuksiin.
 
Aida alko näyttää ihan kummallisesti muistien kirjoitus nopeuden kun ajaa muisteja 3600 MHz:lla. Näyttää nyt 28,2K kun varmaan pitäisi olla kerrottuna kahdella se luku. Kaikki muut tulokset näyttää oikein. Eikä pelitkään näytä yhtään sen huonommin pyörivän. Meni alle 64 ns muistien viive :) Pitää vielä hioo asetuksia. @The Stilt vinkkejä millä muistit saa toimimaan yli 3600? Vai loppuuko muisteista kulku kesken?
 
Todennäköisesti tRDRDSC on 5 CLK, kun sen kuuluu normaalisti olla 1 CLK.

Hyvät muistit kulkee pidemmälle, mutta emolevyjen signaloinnit alkaa ottamaan vastaan yleensä 3466MHz jälkeen.
 
Tarkista vielä kampojen sarjanumerosta (kammat tai paketti) että ne on oikeasti Samsungia, koska SPD:ssä voi lukea mitä vaan.

G.Skillin DDR4 sarjanumerot:

aabbcccc

aa = Vuosi (esim. 16)
bb = Viikko (esim. 50)
cccc = Varianttikoodi: A500 tai B500 = Samsung, A400 tai B400 = Hynix

SoC jännitteen on lisäksi hyvä olla >= 1.05V ja ProcODT kannattaa laittaa 96Ohm arvoon, olettaen että ne on Samsungia.
Ok, kaivelin toisen kamman nyt lopultakin irti ja noiden antamiesi tietojen pohjalta se on Samsungia (A500). Tehty näemmä viikolla 52 viime vuonna.
 
Tän takia itsekin vältän BCLK kellotuksia kun käyttislevynä kumminkin SSD ja noita korruptoitumisia on tapahtunu ennenkin/muillakin. Lisäksi ennen kellotuksia teen yleensä system image backupit ja restore pointit joilla voi sitten palautella jos sattuu huonosti käymään.

Onko sama juttu jos ssd on paikassa m.2?
 
Todennäköisesti tRDRDSC on 5 CLK, kun sen kuuluu normaalisti olla 1 CLK.

Hyvät muistit kulkee pidemmälle, mutta emolevyjen signaloinnit alkaa ottamaan vastaan yleensä 3466MHz jälkeen.
Ei ole tainnu missän vaiheessa olla yhden syklin verran. Ei edes bootttaa tuolla arvolla. Katotaan saanko vakaaksi tätä 3600 MHz.

Edit. Nyt toimii RDRD 1 CLK.

Edit2. 3600-14-14-14-T2. BGS pois.

Aidan tuloksia. Varmaan jotenkin alhanen kirjoitus ja kopiointi?
Luku 50755 MB/s
Kirjoitus 47841 MB/s
Kopiointi 40784 MB/s
Viive 63,7 ns
 
Viimeksi muokattu:
NVME on erittäin herkkä blck kellolle. Oma 960 evo ei boottaa 103 ref clockilla :D
Eikös tästä ongelmasta pääse eroon jos laittaa väylän PCIe 3.0 -> 2.0. Tietysti nopeudet putoaa puoleen mutta jos ei välttämättä tarvitse NVME tarjoamia nopeuksia niin siitä voi olla hyötyäkin.
 
En oikein saanut vielä vakautta 3600 MHz:lle :( Onko tässä jotain mitä kannattaa kokeilla? ProcODT ei auttanut. Muistien jännitten nosto ei auttanut. VDDC SOC jännitteen nosto ei auttanut. CAS viiveiden höllääminen ei auttanut.
 
En oikein saanut vielä vakautta 3600 MHz:lle :( Onko tässä jotain mitä kannattaa kokeilla? ProcODT ei auttanut. Muistien jännitten nosto ei auttanut. VDDC SOC jännitteen nosto ei auttanut. CAS viiveiden höllääminen ei auttanut.
Melkein antaisin tuossa vaiheessa olla ja kokeilisin mielummin pienemmillä kelloilla tiukempia latensseja. Se ero muistikellojen ja latenssien välillä pienenee muutenkin 3200Mhz -> joten saattaisit jopa saada paremmat tulokset sillä että tiukennat viiveet minimiin.
 
Melkein antaisin tuossa vaiheessa olla ja kokeilisin mielummin pienemmillä kelloilla tiukempia latensseja. Se ero muistikellojen ja latenssien välillä pienenee muutenkin 3200Mhz -> joten saattaisit jopa saada paremmat tulokset sillä että tiukennat viiveet minimiin.
Joo, rupesin jo tuossa käymään läpi paljonko pitää tiputtaa. Toistaiseksi korkein ja vakaa oli 3545 MHz. Tuosta sitten viiveiden tiukennus.
 
Jostain syystä 3542 MHz ei postaa millään asetuksella. Hetki sitten oli vakaa ja nyt ei mitään eloa... Ihme touhua.

Nyt alkaa näyttää hyvältä :confused: Hieman säätelin sub timingei.
Adan tuloksia:

3466-14-14-14-T2
Luku 53199 MB/S
Kirjoitus 53014 MB/s
Kopiointi 46090 MB/S
Viive 65,8 ns
 
Tässä viimeisimmät testit ala @Keketin ja Intel alustalla tehdyt @Supadog



avg-ryzen-png.21506


upload_2017-5-28_2-4-24-png.21501



Vertailuna

5820 4.7Ghz, 1080 TI, 2600Mhz CL12


ocWoPTO.png


7700K 5Ghz, 1080 TI

UdORjtH.png
Miksiköhän tuo ryzen käppyrä on tuollaista tajutonta suttua ja käy vähänväliä todella alhaalla (50 tietämissä) Ei vaikuta oikein pelaamiseen soveltuvalta tuo!

Edit:
X-akseli taitaa olla reippaasti tiheämpi, mutta silti nuo dropit on varmastihyvin ikäviä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän tuo ryzen käppyrä on tuollaista tajutonta suttua ja käy vähänväliä todella alhaalla (50 tietämissä) Ei vaikuta oikein pelaamiseen soveltuvalta tuo!

Pitäisi saada joltain yhtä pitkä käppyrä Intel alustalla, voi olla silläkin sama homma. Noissa lyhyemmissä Ryzenkin pitää aina yli 60 Fps. Ei ole kyllä noista dropeista mitään hajua, voi tyyliin tulla statsien katsomisestakin.
 
Ei ole oikee hyvä testi verrata kun toisessa on 500 framea ja toisessa 30000+. Muuten paha sanoa mistä johtuu nuo kovimmat piikit.
 
Miksiköhän tuo ryzen käppyrä on tuollaista tajutonta suttua ja käy vähänväliä todella alhaalla (50 tietämissä) Ei vaikuta oikein pelaamiseen soveltuvalta tuo!

Edit:
X-akseli taitaa olla reippaasti tihempi, mutta silti nuo dropit on varmastihyvin ikäviä.

Ei ole oikee hyvä testi verrata kun toisessa on 500 framea ja toisessa 30000+. Muuten paha sanoa mistä johtuu nuo kovimmat piikit.

Nämä käppyrät on siis tismalleen samasta kohtaa peliä nauhoitettu samoilla asetuksilla ja taustaohjelmien/virustorjunnan vaikutukset on molemmilta poistettu?

Saatoin eilen mainita jo noita käppyröitä katsellessa, että turhan "cherrypickaamiseksi" menee viiden sekunnin otos, siksi en noita ole itse tänne laittanut missään välissä. Tuosta pidemmästä käppyrästä kun saa poimittua myös esimerkiksi tämmöisen otoksen:

fpsbf1.JPG


Tuossa pitkässä (15min) vedossa luvut oli karkeasti:
0,1% = 55fps
1% = 82fps
Avg = 120fps

Ei mitään pelaamista häiritsevää siis.

Nuo on samoilla asetuksilla, samassa kentässä, mutta 64-pelaajan multiplayerissa penkitettyjä käppyröitä, joten eivät ole vertailukelpoisia, mutta suuntaa antavia.
 
Ei ole oikee hyvä testi verrata kun toisessa on 500 framea ja toisessa 30000+. Muuten paha sanoa mistä johtuu nuo kovimmat piikit.

Kyllähän tuo ryzeni käy jo ekan 600:n aikana 60:ssä, siinä missä esim 7700K käy 100:ssa. ja 5820K hitaammilla kelloilla 90:ssä
 
Kyllähän tuo ryzeni käy jo ekan 600:n aikana 60:ssä, siinä missä esim 7700K käy 100:ssa. ja 5820K hitaammilla kelloilla 90:ssä

Toki, mutta kun puhutaan multiplayer testeistä niin pitäisi edes vähän nähdä miten testattii. Toinen voi vain juoksennella kentällä, ja toinen on keskellä räjähdyksiä ja kovinta taistelua. Jostain nuo yksittäiset yhden framen piikit tulevat, paha sanoa mistä.
 
10-15 minuutin peliin mahtuu paljon dataa. Sen takia pitäisi katsoa kokonaisuutta ennemmin kuin yksittäisiä kohtia. Testaan seuraavaksi lisää kun saan muistit kuntoon. @Keketin kortti tais olla pascal titan x? Mulla 1080ti.
 
Ettekö pääse yhtä aikaa samaan peliin?
Siellä rinnakkain juoksu kentän ympäri, tahdissa mars!
 
Ettekö pääse yhtä aikaa samaan peliin?
Siellä rinnakkain juoksu kentän ympäri, tahdissa mars!
Offtopic: En kyllä ymmärrä miten nykypäivinä peleissä ei tarjota kunnollisia benchmark-mahdollisuuksia. Jokaisessa AAA-pelissä on käytännössä pakko olla kehityksen aikana joku regressio-testaustyökalu, muuten saattavat jäädä ongelmat löytymättä. Miksi näitä työkaluja ei sitten tarjota kuluttajille?

Enkä ole ainoa, joka tästä valittaa
 
No noissa battlefield peleissä ainaki itelläni vain moninpeli kiinnostaa, ja niissä onki ollu huomattava ero prossuilla. @Keketin löytyykö bf4?
 
Jostain syystä 3542 MHz ei postaa millään asetuksella. Hetki sitten oli vakaa ja nyt ei mitään eloa... Ihme touhua.

Nyt alkaa näyttää hyvältä :confused: Hieman säätelin sub timingei.
Adan tuloksia:

3466-14-14-14-T2
Luku 53199 MB/S
Kirjoitus 53014 MB/s
Kopiointi 46090 MB/S
Viive 65,8 ns
Eiköhän ala olla tässä. Ei kovempaa kulje. BGS pois.

3536-14-14-14-T2
Luku 55132 MB/S
Kirjoitus 55213 MB/s
Kopiointi 49577MB/S
Viive 65 ns
 
Tuohan on kovaa :)

Vaatii tuon T2 toimiakseen?
En ole kokeillut T1 :)

Edit. Toimii näköjään sekin. Mutta Luku/kirjoitus notkahti 300-400 pistettä mutta kopiointi nousi noin 500 pisteellä ja viive tippu 0,2-0,5 ns. Katotaan mitä passmark sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
AotS memtestV4.png


Io-tech tulokset:

ashes-update-31032017.png


14-14-14-14-34-1T, subtimingit autolla, joten muuttuvat muistikertoimen vaihtuessa automaattisesti.

2400LL = 10-10-10-24-1T
3200LL = 12-13-13-28-1T
3333LL = 14-14-14-28-2T
3200Loose = 16-18-18-38-2T "Hynix/RipjawsV"

Sub-timingit kiristelty kaikissa LL-merkinnän tuloksissa.

Suorituskyky AotS:ssa nousi siis ~33% pelkästään muistien taajuuksia/ajoituksia säätämällä. (2133 vs. 3333LL)

3333LL CPU 4025MHz.jpg

Settings.jpg

E: Päivitetty graafiin min/max lukemat.
 
Viimeksi muokattu:
Eiku jaa. Olikin lipsahtanut osaan noista BGS päälle. Jostain syystä menee päälle jos muuttaa asetuksia. Beta biosit.... Huomaa siitä kun vetäsee passmarkin physics testin niin pitää olla noin 1000 pistettä jos on jotain lähelle 800 pistettä 4 ghz:lla ja noilla muisti kelloilla/latencyilla niin jotain pielessä.
 
Eiku jaa. Olikin lipsahtanut osaan noista BGS päälle. Jostain syystä menee päälle jos muuttaa asetuksia. Beta biosit.... Huomaa siitä kun vetäsee passmarkin physics testin niin pitää olla noin 1000 pistettä jos on jotain lähelle 800 pistettä 4 ghz:lla ja noilla muisti kelloilla/latencyilla niin jotain pielessä.

AMD CBS valikon asetukset nollautuvat jos memory training failaa.
 
katso liitettä 21648

ashes-update-31032017.png

14-14-14-14-34-1T, subtimingit autolla, joten muuttuvat muistikertoimen vaihtuessa automaattisesti.

2400LL = 10-10-10-24-1T
3200LL = 12-13-13-28-1T
3333LL = 14-14-14-28-2T
3200Loose = 16-18-18-38-2T "Hynix/RipjawsV"

Sub-timingit kiristelty kaikissa LL-merkinnän tuloksissa.

Suorituskyky AotS:ssa nousi siis ~33% pelkästään muistien taajuuksia/ajoituksia säätämällä. (2133 vs. 3333LL)

3333LL CPU 4025MHz.jpg

Settings.jpg

Kaivan tuolta AotS:n output-logeista vielä kaavioon mukaan min ja max fps:t, jos osaan. :beye:
Ryzen rakastaa nopeata muistia :love: Passmarkin physics testissä 30% nousu 3200CL13 > 3536CL14 ja single thread nousi samalla 9%, kun kiristi samalla sub timingit.

Vertailukuvat puhuu puolestaan.
cpu-jpg.12496
2017-05-29.png
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko sampsalla mahdollisuus tehdä uusi katsaus ryzeniin, kun tuntuu että tuota suorituskykyä on tullut suhteellisen hyvin lisää? Itseä ainakin kiinnostaisi nähdä vertailua alkuperäisten ryzen/7700k tulosten kanssa.
 
Miksi noita kahta edes pitää verrata keskenään? Selvähän se on että peleissä missä on 4 threadia käytössä, %20 suuremmilla kelloilla ja 10% suuremmalla IPC:llä varustettu 7700K pieksee kaiken.
Sit voidaan puhua kun löytyy 16 threadia käyttävä peli :p
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom