AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on helatorstain tuhoksi tullut uusi bios myös Prime X370 Pro:lle ---->nyt vauhtia niihin muisteihin:hammer:

edit: eihän siinä ollutkaan sitä agesa päivitystä:itku:
 
Viimeksi muokattu:
Witcher 3 Memtest V4.png


2666.JPG
3333LL.JPG

Novigradissa juostu kun se on hyvin cpu raskas alue.

Cpu kaikissa 4025MHz, Titan X @ 1800MHz.
14-14-14-14-34-1T ajeltu kaikki paitsi Loose ja LL, BGS = Disabled
2400LL = 10-10-10-10-24-1T, tRFC 270 (subtimingit kiristelty)
2933LL = 12-12-12-12-28-1T, tRFC 312 (subtimingit kiristelty)
3200Loose = "RipjawsV/hynix" timingit kun niitä on moni ostanut. (16-18-18-18-38-2T)
3200LL = 12-13-13-13-28-1T, tRFC 333 (subtimingit kiristelty)
3333/3466LL = CL14, subtimingit kiristelty.

99th% nousi 36,21% (huonoin vs. paras)
Avg nousi 32,12% (huonoin vs. paras)

E: Päivitetty graafi.
E2: Lisätty 2400LL & Frametime vertailu 2666 vs. 3333LL ajoista.
E3: Lisätty biosin default-asetuksin veto(kaikki vakiona, myös CPU), sekä 3200LL.
 
Viimeksi muokattu:
Olisikos mahdollista, että joku testaisi myös 2933LL vs 3200 meitä rupuisempien kampojen omistajia varten?
Tietäis kannattaako sitä 3200 edes lähteä tavoittelemaan sitten..vai oliko tuo 3200 hinnalla millä hyvänsä suositeltava, koska infinity fabric?:geek:
 
3200-12-12-12-28-T1 BGS ON
Guild Wars 2. Verdant Blink alue. Asetukset: Best performance, 1920x1200 resoluutio.
FPS 87

3200-12-12-12-28-T1 BGS DISABLED
Guild Wars 2. Verdant Blink alue. Asetukset: Best performance, 1920x1200 resoluutio.
FPS 94

Aika valtavat erot :) 8% ero. Näytönohjaimena R9 Nano @1162/500.
 
LL = CL14, subtimingit kiristelty.
Itsellä on sama projekti tällä hetkellä koska se CL12 ei tosiaan näillä kammoilla mene järkevillä volteilla joten nyt on projektina kesken CL14 primary timingit ja subtimingien kiristäminen niin paljon kun vaan menee. Mitä ajoituksia olet kiristänyt ja mihin?

Omia huomioita näillä "ok+" luokan B piireillä on että suurimmat erot subtimingien kiristyksillä tulee TRC ja TRFC kiristyksillä. TRFC menee mulla 300 mutta ei pysyy vakaana millään jos yrittää 280 vaikka Intel/Apex yhdistelmällä ajelin 270 parhaillaan tuota asetusta. Toisaalta ihan eri alusta joten ei ehkä vertailukelpoinen. Kiristin myös ne TRFC2 ja TRFC4 asetukset vastaavasti. TRC en saa pysymään vakaana jos yritän alle 50. 40 pääsee kyllä helposti buuttaamaan mutta HyperPi ei pysy vakaana vaikka nostaisi voltteja aika reilustikin. Toisaalta sitten tuossa on todella pieni käytännön ero -> 32M/High asetuksilla HyperPi:ssä olisi ollut ehkä 5 - 8 sekunnin ero loppuajalla joten on käytännössä lähes merkityksetön. Tyydyin nyt pitämään 50. Cas Write Latency kannattaa myös kiristää jos voi, sillä oli semi-ok nopeusero. Mulla se taisi olla oletuksena 14 ja itse pistin 10 mitä ajelin Intelin kanssakin. Ei tarvinnu tuota varten nostaa edes Dram Voltagea.

Muutamaa aliasetusta meinaan vielä kiristää mutta alkaa olla pikkuhiljaa kohdillaan. Muistivoltit tällä hetkellä 1,45V ja veikkaan että loppuasetukseksi päädyn ~1,47V viimeisten ajoitusten jälkeen.

Muistien kellotusta testaan HCI Memtestin sijaan HyperPi asetuksella 32M, kaikki threadit ja High asetuksella. Muistaakseni @Hiikeri jossain ketjussa joskus kirjoitti että tuo on toimiva testi ja olen sen havainnut itsekin. Jos pystyn tuon ajamaan läpi niin HCI memtest menee aina enkä ole muitakaan epävakauksia nähnyt.
 
Mitä ajoituksia olet kiristänyt ja mihin?

14-13-13-13-28-1t. tRFC noissa LL ajoissa 333 koska 3466MHz menee jo rankasti epävakaaksi kireämmällä asetuksella. 312 toimi ainakin muistaakseni vielä 3333 tai 3200MHz. Sub-timingit on sekoitus 2400/2666 kertoimien auto-asetuksia. Olen siis kaikki asettanut manuaalisesti dram timings valikon alta.

3466LL W3 ajo ei ole hci-memtest vakaa. 3333LL sen sijaan on.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan ok AIDA64 tulokset muuten. BankGroupSwap on disabloitu ja tämä siis muistit 3200Mhz, 14/14/14/34 ja aliajoitukset kiristetty. Tästäkin voi varmaan himpun parantaa mutta tyytyväinen olen kyllä. Jonkun verran jää luonnollisesti Stiltin CL12 asetuksista mutta pakkohan se on jäädäkin kun pääajoitukset ovat korkeammat.

Aidamembench.png


Lisähuomiona muuten perus Ryzen suorituskykykeskusteluun. Pidempi aika sitten tosiaan testailin 1440p resolla 7700K/Apex ja tämän 1700/C6H settien pelisuorituskykyä Witcher 3:lla samalla kun ihmeteltiin Nvidian ajurioverheadia. Intel setupilla Witcher pyöri ~10 - 15fps nopeammin kuin Ryzenillä. Nyt kun muisteja saa kiristettyä ja säädin tuon BankGroupSwapin disabled tilaan niin tuo ero on kaventunut noin viiteen FPS lukemaan. Ja kun puhutaan tuossa pelissä yli 95fps keskimääräisestä ruudunpäivityksestä niin 5 fps on täysin merkityksetön. Hirmuinen ero on tuolla BGS asetuksella vaikka AIDA benchmarkki ottaakin hittiä.
 
Olisikos mahdollista, että joku testaisi myös 2933LL vs 3200 meitä rupuisempien kampojen omistajia varten?
Tietäis kannattaako sitä 3200 edes lähteä tavoittelemaan sitten..vai oliko tuo 3200 hinnalla millä hyvänsä suositeltava, koska infinity fabric?:geek:

Päivittelin tuon 2933LL mukaan yllä olevaan graafiin, ajoitukset mainittu myös siinä alla.
 
Tuo, että eroa ei juurikan ole, johtuu siitä että Infinity Fabricin pullonkaula poistuu vasta 3200Mhz taajudella.

Ja varmaan osittain myös siitä, etten kiristänyt subtimingeja juuri noista 3333LL vedoista. Uskoisin kuitenkin, että sieltä löytyy vielä reilusti kiristeltävää kun taajuus tiputetaan 3333->2933MHz. :)
 
Ihan ok AIDA64 tulokset muuten. BankGroupSwap on disabloitu ja tämä siis muistit 3200Mhz, 14/14/14/34 ja aliajoitukset kiristetty. Tästäkin voi varmaan himpun parantaa mutta tyytyväinen olen kyllä. Jonkun verran jää luonnollisesti Stiltin CL12 asetuksista mutta pakkohan se on jäädäkin kun pääajoitukset ovat korkeammat.

Aidamembench.png


Lisähuomiona muuten perus Ryzen suorituskykykeskusteluun. Pidempi aika sitten tosiaan testailin 1440p resolla 7700K/Apex ja tämän 1700/C6H settien pelisuorituskykyä Witcher 3:lla samalla kun ihmeteltiin Nvidian ajurioverheadia. Intel setupilla Witcher pyöri ~10 - 15fps nopeammin kuin Ryzenillä. Nyt kun muisteja saa kiristettyä ja säädin tuon BankGroupSwapin disabled tilaan niin tuo ero on kaventunut noin viiteen FPS lukemaan. Ja kun puhutaan tuossa pelissä yli 95fps keskimääräisestä ruudunpäivityksestä niin 5 fps on täysin merkityksetön. Hirmuinen ero on tuolla BGS asetuksella vaikka AIDA benchmarkki ottaakin hittiä.
Mistä säädät sub timingit?
 
Mistä säädät sub timingit?
Crosshair VI Herolle on julkaistu muutama beta -bios joissa on 1.0.0.6 AGESA ja niissä on tullut muisteihin lisäsäätöjä, jotka eivät ole vielä muuten auki. Muilla emolevyillä joutuu odottelemaan mahdollisia BETA bios versioita ja joillakin emoilla varmaan ihan virallisia sitten kun joskus tulevat tuolla samalla mikrokoodilla.
 

Novigradissa juostu kun se on hyvin cpu raskas alue.

Cpu kaikissa 4025MHz, Titan X @ 1800MHz.
14-14-14-14-34-1T ajeltu kaikki paitsi Loose ja LL, BGS = Disabled
2933LL = 12-12-12-12-28-1T, tRFC 312 (subtimingit kiristelty)
3200Loose = "RipjawsV/hynix" timingit kun niitä on moni ostanut. (16-18-18-18-38-2T)
LL = CL14, subtimingit kiristelty.

99th% nousi 36,21% (huonoin vs. paras)
Avg nousi 32,12% (huonoin vs. paras)

Ilman pyöristystä lähimpään tasalukuun 3466mhz oli avg fps osalta noin 1,5fps enemmän kuin 3333mhz tulos.

E: Päivitetty graafi.

Yllättävän vähän oli eroa 2933MHz vs 2933MHz LL. Olisin odottanut enemmän eroa.

Edit. Voitko lisätä vielä 2400MHz LL tulokset. Suurin osa revikoistahan on ajettu nimenomaan 2400MHz muisteilla mutta about perus asetuksilla mitä biosit sillloin mahdollistivat.
 
Ihan ok AIDA64 tulokset muuten. BankGroupSwap on disabloitu ja tämä siis muistit 3200Mhz, 14/14/14/34 ja aliajoitukset kiristetty. Tästäkin voi varmaan himpun parantaa mutta tyytyväinen olen kyllä. Jonkun verran jää luonnollisesti Stiltin CL12 asetuksista mutta pakkohan se on jäädäkin kun pääajoitukset ovat korkeammat.

Aidamembench.png


Lisähuomiona muuten perus Ryzen suorituskykykeskusteluun. Pidempi aika sitten tosiaan testailin 1440p resolla 7700K/Apex ja tämän 1700/C6H settien pelisuorituskykyä Witcher 3:lla samalla kun ihmeteltiin Nvidian ajurioverheadia. Intel setupilla Witcher pyöri ~10 - 15fps nopeammin kuin Ryzenillä. Nyt kun muisteja saa kiristettyä ja säädin tuon BankGroupSwapin disabled tilaan niin tuo ero on kaventunut noin viiteen FPS lukemaan. Ja kun puhutaan tuossa pelissä yli 95fps keskimääräisestä ruudunpäivityksestä niin 5 fps on täysin merkityksetön. Hirmuinen ero on tuolla BGS asetuksella vaikka AIDA benchmarkki ottaakin hittiä.

Laitan tämän vain vertailun vuoksi. Tämä ei ole HCI memtest vakaa asetus, mutta aiheutti pientä ostohousujen värinää(3600C15) kaapissa kun tuloksia katseli.

aida.JPG


BGS = Disabled myös tässä.
 
Crosshair VI Herolle on julkaistu muutama beta -bios joissa on 1.0.0.6 AGESA ja niissä on tullut muisteihin lisäsäätöjä, jotka eivät ole vielä muuten auki. Muilla emolevyillä joutuu odottelemaan mahdollisia BETA bios versioita ja joillakin emoilla varmaan ihan virallisia sitten kun joskus tulevat tuolla samalla mikrokoodilla.
En löytänyt tuota beta biosia. Missäs se?
 
En löytänyt tuota beta biosia. Missäs se?
Linkki muutama sivu taaksepäin tästä ketjusta. En jaksa ruveta puhelimella etsimään mutta ei kovinkaan kauaa taaksepäin. 9943 ja 9945 bios versiot.
 
Laitan tämän vain vertailun vuoksi. Tämä ei ole HCI memtest vakaa asetus, mutta aiheutti pientä ostohousujen värinää(3600C15) kaapissa kun tuloksia katseli.

aida.JPG


BGS = Disabled myös tässä.
Aika kova :) En kumminkaan kilpaile noitten kanssa. Tässä haen omille kammoille vakaita asetuksia ja nämä ovat ihan 24/7 käyttökelpoiset. En ehkä pelkästään tuon takia ala vaihtamaan muisteja. Seuraavan kerran kun päivitän muistit niin tulee muutenkin joko 32gb joten kellotuskaan ei ole sitten sama enää.
 
Pitää varmaan harkita parempia kampoja omaan settiin, kun ei X370-PRO lankulla näitä kampoja tunnu saavan mitenkään menemään 3200/CL16 saatika sitten puhumattakaan CL14. Tietysti jos sieltä joku BIOS nyt tulisi jolla tämä onnistuisi niin olisi hienoa.
 
Pitää varmaan harkita parempia kampoja omaan settiin, kun ei X370-PRO lankulla näitä kampoja tunnu saavan mitenkään menemään 3200/CL16 saatika sitten puhumattakaan CL14. Tietysti jos sieltä joku BIOS nyt tulisi jolla tämä onnistuisi niin olisi hienoa.

Kannattaa odotella uudemmalle agesalle tehtyä biossia, tosin voi mennä vielä melkoinen tovi. Pro:n bios-jengillä ei tunnu olevan kummoinenkaan kiire :D Crosshairilla on kokonaan eri bios-tiimi ja ne mennä jollottaa pari pykälää uudemmalla agesalla joka jeesaa noiden muistien kanssa todella paljon.
 
Kannattaa odotella uudemmalle agesalle tehtyä biossia, tosin voi mennä vielä melkoinen tovi. Pro:n bios-jengillä ei tunnu olevan kummoinenkaan kiire :D Crosshairilla on kokonaan eri bios-tiimi ja ne mennä jollottaa pari pykälää uudemmalla agesalla joka jeesaa noiden muistien kanssa todella paljon.

Voihan se noinkin olla. Biosseja tuli silloin alkuun ihan hyvää kyytiä, mutta eipä ole hetkeen mitään kuulunut. Paitsi tänään. Mutta ilmeisesti oli sen verran isoja bugeja korjattavana silloin alussa että oli pakko puskea uusia versioita ulos. :)
 
Kannattaa odotella uudemmalle agesalle tehtyä biossia, tosin voi mennä vielä melkoinen tovi. Pro:n bios-jengillä ei tunnu olevan kummoinenkaan kiire :D Crosshairilla on kokonaan eri bios-tiimi ja ne mennä jollottaa pari pykälää uudemmalla agesalla joka jeesaa noiden muistien kanssa todella paljon.
Joo tämä juuri. Noilla C6H beta biosseilla tuntuu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta melkein kaikilla kulkevan vähintään ton 3200Mhz ja muistien laaduista ja piireistä riippuen CL14 - CL16. Ennen noita edes C6H:lla ei moni muisti kulje kunnolla. Lisäksi tuossa uudessa AGESA:ssa on myös tullut mahdollisuus "korjata" muistireikää joka prosessorien muistiohjaimissa on. Ja vielä lisäksi uusimmissa bioseissa on tosi paljon vakaampaa. Porukoitten koneet käynnistyy ilman cold-boot ongelmia kunnon muistiasetuksilla. Noi on tähän asti ylivoimaisesti parhaat bios päivitykset mitä Ryzenille on tehty.

Kyllä mäkin odottaisin ensin noi uudet AGESA:t sisältävät biosit ennen kuin lähtisin kaupoille.
 
Yllättävän vähän oli eroa 2933MHz vs 2933MHz LL. Olisin odottanut enemmän eroa.

Edit. Voitko lisätä vielä 2400MHz LL tulokset. Suurin osa revikoistahan on ajettu nimenomaan 2400MHz muisteilla mutta about perus asetuksilla mitä biosit sillloin mahdollistivat.

Tuskin noissa 2400LL tuloksissa on hirveitä eroja. Ylempänä kerroin, että miksi ero noin pieni 2933Mhz:lla. Sama koskee myös 2400Mhz:a.
 
Eipä noissa 2400LL tuloksissa yhtään enempää ole eroja. Ylempänä kerroin, että miksi ero noin pieni 2933Mhz:lla. Sama koskee myös 2400Mhz:a.

Ei ole olemassa mitään maagista rajaa jossa äänivalli poksahtaa , ja infinity fabricin nopeus ei enään vaikuta. Vaan tietenkin efekti kokoajan pienenee enemmän ja enemmän, ja jossain vaiheessa vain erot mitataan promilleissa prosenttien sijaan. Tuo 3200MHz sattuu vain olemaan sillä alueella jossa se ero alkaa olemaan niin pieni. Fabricin nopeuden penalty on paljon pienempi 2933MHz muisteilla kuin 2400Mhz muisteilla.

Joku toinen peli voi skaalata latensseilla suhteessa paremmin kuin muistiväylällä. Tuo 2933 LL vs 3200 Loose on mielenkiintoinen vertauskohta tuossa testissä.
 
Ooh. Muistikertoimet 4000 MHz asti. Ei tosin buutannu kun vaan 3600 MHz:lla. Nythän tässä pääsee testailemaan kieli poskella :P
 
Yllättävän vähän oli eroa 2933MHz vs 2933MHz LL. Olisin odottanut enemmän eroa.

Edit. Voitko lisätä vielä 2400MHz LL tulokset. Suurin osa revikoistahan on ajettu nimenomaan 2400MHz muisteilla mutta about perus asetuksilla mitä biosit sillloin mahdollistivat.

Consider it done. Lisätty myös frametime vertailu 2666 vs. 3333LL.
 
Ei ole olemassa mitään maagista rajaa jossa äänivalli poksahtaa , ja infinity fabricin nopeus ei enään vaikuta. Vaan tietenkin efekti kokoajan pienenee enemmän ja enemmän, ja jossain vaiheessa vain erot mitataan promilleissa prosenttien sijaan. Tuo 3200MHz sattuu vain olemaan sillä alueella jossa se ero alkaa olemaan niin pieni. Fabricin nopeuden penalty on paljon pienempi 2933MHz muisteilla kuin 2400Mhz muisteilla.

Joku toinen peli voi skaalata latensseilla suhteessa paremmin kuin muistiväylällä. Tuo 2933 LL vs 3200 Loose on mielenkiintoinen vertauskohta tuossa testissä.
Näin juuri. Ja se on noista Stiltin ja Kekettimen testeistä aika selvää että periaatteessa 3200Mhz jälkeen muistien nopeuden nosto < muistien latenssien kiristys noin yleisesti ottaen. Toki varmaan kuten sanoit joissan peleissä tulee eroja. Itsellä on nyt tällä 3200CL14 setillä kireillä subtimingeillä parempi Aida64 tulos mitä oli aiemmin 3424MhzCL14 ilman kiristettyjä subimingejä. Witcher 3:sta en voi sanoa koska korkeammalle kellotetuilla muisteilla testasin sitä ennen uusia BIOS:eja joissa tuo BGS on mahdollista disabloida. Epäilen että pelatessa itse asiassa tuolla BGS on isompi ero mitä muistien latenssien kiristämisellä. On se ihan käsittämätöntä että mullakin keskimääräinen fps nousi (tuossa pelissä) ~8fps korkeammalle ja jää nyt tosiaan 5Ghz kellotetulle 7700K:lle 4000MhzCL17 muisteille vain 5 fps.

Edit: tässä samalla voi muuten tuoda sen esiin että 1080ti/Titan X Pascal tai Xp näyttikset ovat siinä rajoilla missä näyttis ja prossu ovat tasapainossa 2K:lla. 4K:lla näyttikset ovat selvästi pullonkaulana vielä mutta 1440p resoluutiolla pelatessa vähän pelistä ja tilanteesta riippuen tulee myös tilanteita missä prossu on pullonkaulana ja prossun ja/tai muistien kellotus parantaa tilannetta. Eli Ryzeninkään kellotus ei välttämättä ole ihan "teen koska voin" vaan se joissain paikoissa parantaa pelikokemusta myös 2k resoluutiolla.
 
On se ihan käsittämätöntä että mullakin keskimääräinen fps nousi (tuossa pelissä) ~8fps korkeammalle ja jää nyt tosiaan 5Ghz kellotetulle 7700K:lle 4000MhzCL17 muisteille vain 5 fps.

Juu, tosin pitää muistaa että Witcher 3 ajaa montaa säiettä (olkookin osa kevyitä), joten on aika hyvä lähtökohta useammalle ytimelle

Edit: tässä samalla voi muuten tuoda sen esiin että 1080ti/Titan X Pascal tai Xp näyttikset ovat siinä rajoilla missä näyttis ja prossu ovat tasapainossa 2K:lla. 4K:lla näyttikset ovat selvästi pullonkaulana vielä mutta 1440p resoluutiolla pelatessa vähän pelistä ja tilanteesta riippuen tulee myös tilanteita missä prossu on pullonkaulana ja prossun ja/tai muistien kellotus parantaa tilannetta. Eli Ryzeninkään kellotus ei välttämättä ole ihan "teen koska voin" vaan se joissain paikoissa parantaa pelikokemusta myös 2k resoluutiolla.

Jep, ja kannattaa muistaa että nämä kellotus gainit ovat hyvin prosentuaalisia. Eli 20% suorituskykylisää voi olla huomaamaton 200 => 240, mutta 50 => 60 on jo kriittinen lisä. Ei kaikissa peleissä prossun pullonkaulat pyöri siellä 100+ fps paikkeilla.
 
Muistit 3466-14-14-14-34. BGS pois, GearDown päällä ja tRFC 235

Aidalla
Luku 49535 MB/S
Kirjoitus 48274 MB/S
Kopiointi 41015 MB/S

Viive 66,3 ns

Edit. Näköjään 3466 jälkeen alkaa helposti bugittaa. Suorituskyky tipahtaa paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pitäis olla vakaat asetukset prossulla ja muisteilla niin jääköön nämä käyttöön. Ihan hyvä Aida tulos (BGS disabled), vaikka joutui muita ajoituksia löystämään tCL:n 14 arvosta.

Prossulla oli jo nuo samat asetukset 1002 biosilla ilman ongelmia. Päivityksen jälkeen SOC voltage heitti ihan eri arvoja samalla offsetilla niin piti se laittaa uudestaan. Luulen vakauteen auttavan, kun lämmöt pysyy 70C alapuolella.

Kylmäboottiongelmat loppui kun päivitin EC:n 0003 biosin mukana. Ei enää tarvitse nollata CMOS aina jos on ollut töpseli irti.

Vcore +0,175 offset
SOC +0,00625 offset
DRAM 1,45V (2666Mhz strapista otettu kaikki mitä ei näy HWInfosta)
 

Liitteet

  • p95.jpg
    p95.jpg
    754,5 KB · Luettu: 324
  • memclock.jpg
    memclock.jpg
    617,9 KB · Luettu: 322
Hieman sivuraidetta, pahoittelen sitä.
myös 2k resoluutiolla
1920x*?
Ja kyllä, olen melko varma, että tarkoitat 2560x1440 -resoluutiota, mutta olen kuin klapilla päähän lyöty tämän logiikan edessä, jossa 4K ilmeisesti viittaa 3840x2160 -resoluutioon ja jota seuraamalla luulisi 1920x1080 tai 1920x1200 resoluution olevan 2K.

Ihmettelen myös miksi lomittamattomuus pitää ilmoitaa resoluutioiden kohdalla, jotka eivät ole elokuva- tai televisiostandardeja: se on itsestäänselvyys (ja kyllä, tiedän 2560x1440 -resoluution olleen harkinnan alaisena HD -videoformaatille). Tääkin, kuten se toinenkin nillityksen aihe meikäläiseltä, on ihan lähivuosien tavaraa. 'Vanhat' resoluutiot ilmoitettiin leveys x pysty (1024x768) tai sitten standardilla (XGA).
 
Selventäisikö joku mikä helvetti on "sträppi" :confused:
 
Selventäisikö joku mikä helvetti on "sträppi" :confused:

Itseasiassa hiton hyvä kysymys. En tiedä mistä tuon termin käyttö on itsellenikin juurtunut...? Noh, omalla kohdallani viittaan ko. termillä biosien valmiisiin muistien taajuuksiin/kertoimiin. Täytyy lopettaa termin käyttö, jolle en itsekään löydä selitystä. :beye:
 
Mitä tuo BankGroupSwap oikeastaan siis tekee? Pahoittelut jos joku jo selitti enkä huomannut.
 
Mitä tuo BankGroupSwap oikeastaan siis tekee? Pahoittelut jos joku jo selitti enkä huomannut.

Elmor: There's a setting available also on previous BIOSes under AMD CBS\UMC Common Options\DRAM Memory Mapping named BankGroupSwap. If you have 2x Single-Rank modules you can try setting this to Disabled and you might see some performance boost in certain applications.

Itsekään en tuosta enempää tiedä.
 
Hirvittävän paljon muistiohjaimen asetuksissa näkyy olevan kaikenlaista optimointia joka toivottavasti muutaman kuukauden päästä tapahtuu automaattisesti..
 
Hieman sivuraidetta, pahoittelen sitä.

1920x*?
Ja kyllä, olen melko varma, että tarkoitat 2560x1440 -resoluutiota, mutta olen kuin klapilla päähän lyöty tämän logiikan edessä, jossa 4K ilmeisesti viittaa 3840x2160 -resoluutioon ja jota seuraamalla luulisi 1920x1080 tai 1920x1200 resoluution olevan 2K.

Ihmettelen myös miksi lomittamattomuus pitää ilmoitaa resoluutioiden kohdalla, jotka eivät ole elokuva- tai televisiostandardeja: se on itsestäänselvyys (ja kyllä, tiedän 2560x1440 -resoluution olleen harkinnan alaisena HD -videoformaatille). Tääkin, kuten se toinenkin nillityksen aihe meikäläiseltä, on ihan lähivuosien tavaraa. 'Vanhat' resoluutiot ilmoitettiin leveys x pysty (1024x768) tai sitten standardilla (XGA).

Se 1K 2K ja 4K tulee siittä et
FullHD on 1920x1080p ja siittä 1K. 2560x1440 resoluutiolla näytöllä on tuplasti pikseleitä, siitä 2K.
3840x2160 on sit taas 4K kun siinä on 4x fullhd pikselit ja 2x 2K pikselit näytössä.
Ei se 2K meinaa sitä et yhteen suuntaan tulis tupla pikselit, vaan se lasketaan myös toiseen suuntaan ja sieltä pinta-ala. Jos molemmat suunnat tuplais FullHd:sta, ni ollaanki sit jo 4K tasolla :p
 
Se 1K 2K ja 4K tulee siittä et
FullHD on 1920x1080p ja siittä 1K. 2560x1440 resoluutiolla näytöllä on tuplasti pikseleitä, siitä 2K.
3840x2160 on sit taas 4K kun siinä on 4x fullhd pikselit ja 2x 2K pikselit näytössä.
Ei se 2K meinaa sitä et yhteen suuntaan tulis tupla pikselit, vaan se lasketaan myös toiseen suuntaan ja sieltä pinta-ala. Jos molemmat suunnat tuplais FullHd:sta, ni ollaanki sit jo 4K tasolla :p

Itse yleensä kirjoitan: 1080p (tai Full HD), 1440p ja 4k
Uskoisin kuitenkin että tyypit tietävät mitä nuo tarkoittavat (2k jne)
 
Se 1K 2K ja 4K tulee siittä et
FullHD on 1920x1080p ja siittä 1K. 2560x1440 resoluutiolla näytöllä on tuplasti pikseleitä, siitä 2K.
3840x2160 on sit taas 4K kun siinä on 4x fullhd pikselit ja 2x 2K pikselit näytössä.
Ei se 2K meinaa sitä et yhteen suuntaan tulis tupla pikselit, vaan se lasketaan myös toiseen suuntaan ja sieltä pinta-ala. Jos molemmat suunnat tuplais FullHd:sta, ni ollaanki sit jo 4K tasolla :p

2k resoluutio on kyllä oikeasti 2048×1080, vaikka sitä virheellisesti käytetäänkin ilmaisemaan 2560x1440 resoluutiota.

2K resolution - Wikipedia

2560x1440 = QWD / WQWD
 
Hirvittävän paljon muistiohjaimen asetuksissa näkyy olevan kaikenlaista optimointia joka toivottavasti muutaman kuukauden päästä tapahtuu automaattisesti..

Noiden tuunaaminen ei poikkea normaalista ylikellotuksesta mitenkään, eli sitä on mahdotonta tehdä edes etäisesti kunnolla automaattisesti.
Erot yksilöiden, puhumattakaan eri muistipiirityyppien välillä on valtavia joten asetusten kanssa on pakko tyytyä kaikilla toimivaan kompromissiin.

Noista paristakymmenestä muistiasetuksesta vain pari on tärkeitä (perusasetusten lisäksi), eikä niitä ole kovin vaikea iskeä kohdalleen.
tRFC, tRC, tWR, tRTP, tRDRDSCL ja tWRWRSCL on suorituskyvyn kannalta oleelliset, perusasetusten lisäksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom