Olen saanut tähän mennessä Gigabyte AB350M Gaming 3 -emolevyllä R7 1700:n kellotettua 3800 mhz asti vaikuttaen vakaalta. Minulla on sama kokemus kuin joillakin muilla, että tuosta 3700 mhz turbotaajuudesta ylös päin meneminen vaatii suhteellisen paljon jännitettä. Periaatteessa siis R7 1700 muuttuu karkeasti samanlaiseksi kiveksi niin virrankulutukseltaan kuin lämmöntuotoltaan, kuin 1700X ja 1800X, jos tähtää vähänkään korkeampiin kellotaajuuksiin.
Jännite on vakiona RyzenMasterin mukaan pyöreästi 1,19 V ja käytännössä vain 100 mhz ylikellottamiseen tarvitsi omassa tapauksessa 1,30 V jännitteen, eli 110 mV enemmän, mikä on mielestäni suhteellisen paljon. Tosin olen melko noviisi näissä puuhissa, mutta koin tämän yllättäväksi havainnoksi.
Olen käyttänyt tähän asti Wraith Spire -jäähdytintä, koska Hyper 212 EVO:lle ei ole vielä tarvittavia kiinnikkeitä. Wraith Spire on vakiojäähdyttimeksi erittäin vakuuttava, sillä se on hyvin hiljainen. Se on hiljainen korkeammillakin kierrosnopeuksilla, kuten 1800 rpm. Wraithilla pärjää aivan mainiosti jos ei ylikellota, mutta ylikellottaessa lämpötila (CPU) nousee rasitustestissä hieman päälle 80 C, joka lämpöisemmässä asunnossa enteilee lähemmäs 90 C lukemia. Tällä en voi henkilökohtaisesti jatkaa kesällä kerrostalon ylimmässä kerroksessa, koska kuka tahansa kerrostaloasuja tietää, että kesällä huoneiston lämpötila on infernaalinen.
Kysyn siis: osaako kukaan suositella maksimissaan 60 € maksavaa ilmajäähdytintä AM4:lle, joka olisi havaittavalla tavalla parempi kuin Hyper 212 EVO, jotta lämpötila pysyisi vähemmän stressaavissa lukemissa.