AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
292
Laitoin tuon 0505 sisään ja ihan ilman mitään murheita se upposi.

Päivityksen yhteydessä huomasin että on näissä kuitenkin päivämäärissä hieman eroa, eli vaikka molemmat on "julkaistu" samaan aikaan, niin versio 0504 on oikeasti kompiloitu 24.2.2017 ja versio 0505 3 päivää myöhemmin, eli 27.2.2017.

Tietysti hieman ihmetyttää kun versio 0504 on Asuksen saitilla julkastu 28.2.2017, niin miksi versiota 0504 päätyi sivustolle 0505 sijasta.

CPU lämpöihin tällä ei kuitenkaan ole merkitystä, en itse ainakaan huomannut mitään poikkeavaa 0504 versiosta.

Eli siis uskaltaa päivittää kyllä jos haluaa.
Riskit uuden biosin julkaisussa on sen verran suuret (kymmeniä tuhansia emolevyjä takuupalautuksina), että kyllä Asuksella on syynsä pantata ja viikon-pari testata biosia ennen julkaisua edes betaksi.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Mikä tälläinen jännitteensyöttöbugi on?
No lähinnä tuolla ketjussa joku sanoi tuosta jännitteestä että se pomppii ja siksi lämmöt nousee. Itsekin ihmettelin tuota jännitettä kun se pomppi mielestäni aika laajalla alueella, niin ajattelin josko se syy lämpöjen nousuun on kuitenkin se jännite.

Mistään kun ei oikein saa mitään tarkkaa tietoa mitä sinne menee. Ryzen Masterikin näyttää 1.35V jatkuvasti jos laittaa manuaalilla taikka offsetilla jänöjä. Samaan aikaan CPU-Z näyttää sitten yli 1.5V lukemia, toki siihen ei mitä ilmeisimmin voi myöskään luottaa.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
CPU-Z:n näyttämät lukemat tulee emolevyn monitorointipiiriltä. Lukemien oikeellisuus vaatii luonnollisesti, että CPU-Z tukee kyseistä monitorointipiiriä. Koska kaikki AM4 ovat uunituoreita, niin asia ei välttämättä ole niin.

Lisäksi prosessorin jännitteet vaihtelevat radikaalisti eri PStatejen välillä, koska prosessorin jänniteskaalautuvuus on mitä on.

Esim. 1800X prosessorille vakiona heilunta ~ 0.4V (virhelukema) - 1.5xV välillä on täysin normaalia.
Prosessorin C6 aikainen jännite saattaa hyvinkin olla 0.7V ja vastaavasti XFR staten jännite lähempänä 1.5V. Kun prosessori voi vaihtaa taajuuttaan ja jännitettään n. 1ms välein, niin :think:

Lisäksi prosessorin kellottaminen esim. RyzenMasterilla muuttaa sen käytöstä, OC-Moden takia.
OC-Moden aktivoituessa SMU ei enää ohjaa jännitettä ja prosessori alkaa ajamaan geneeristä maksimijännitettä, joka on MSR:ssä speksattu. Myös Turbo / XFR menetetään siinä samassa.
Maksimijännite pienenee, mutta suhteellinen jännite samassa PStatessa nousee.

Juuri tämän takia tein kyseisen kirjoituksen: Ryzen: Strictly technical

Lisättäköön vielä, että esim. HWInfon VID jännitteellä ei tee vakiona (normaalitilassa) yhtään mitään. Se lukee aina 1.550V, riippumatta mikä todellinen jännite on. Kyseessä on bugi AMD:n SMU firmwaressa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 014
Noiden lämpöjen kanssa on kyllä ihmeellinen meininki.

NH-D15, kaksi tuuletinta ja erittäin hyvin jäähdytetty kotelo. Testattu kertoimilla 38 ja 39, eli 3.8/3.9Ghz. Jännitteet 3.8:lla n. 1.35 ja 3.9:llä n. 1.42. 1700X ja Asus X370 Prime.

Idle-lämmöt pomppii välillä 48.4 - 62.9'C. Ilman että koneella tehdään yhtään mitään. Tuulettimet on samalla RPM kokoajan, ajattelin että kokeilen näitä lämpökäyttäytymisiä ja säädin tuulettimet jatkuvalle 40%. Erittäin jännää.


Ei silti yhtä jännää kun toi randomilla tapahtuva USB-sekoilu. Mutta jännää.
Jos sulla on se kone kellotettuna niin prosesorihan ei säädä Idlessä kellotaajuuksia vaan ydin on joko pysäytety tai toimii sillä asetetulla kellotaajuudella jolloin tietenkin lämpö pompii ytimellä sen mukaan onko se pysäytetty vai tekeekö se hirveästi ei yhtään mitään.

Mun Intel koneella käy tasan samoin silloin kun se on kaikilta ytimiltä kellotettu lukitulle taajuudella vaikka ytimen pysäytys on pois päältä niin siitä huolimatta kaikki muut paitsi yksi ydin tipahtelee pieneksi hetkeksi pysäytetyksi ja siten ytimen lämpö pomppii.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
741
CPU-Z:n näyttämät lukemat tulee emolevyn monitorointipiiriltä. Lukemien oikeellisuus vaatii luonnollisesti, että CPU-Z tukee kyseistä monitorointipiiriä. Koska kaikki AM4 ovat uunituoreita, niin asia ei välttämättä ole niin.

Lisäksi prosessorin jännitteet vaihtelevat radikaalisti eri PStatejen välillä, koska prosessorin jänniteskaalautuvuus on mitä on.

Esim. 1800X prosessorille vakiona heilunta ~ 0.4V (virhelukema) - 1.5xV välillä on täysin normaalia.
Prosessorin C6 aikainen jännite saattaa hyvinkin olla 0.7V ja vastaavasti XFR staten jännite lähempänä 1.5V. Kun prosessori voi vaihtaa taajuuttaan ja jännitettään n. 1ms välein, niin :think:

Lisäksi prosessorin kellottaminen esim. RyzenMasterilla muuttaa sen käytöstä, OC-Moden takia.
OC-Moden aktivoituessa SMU ei enää ohjaa jännitettä ja prosessori alkaa ajamaan geneeristä maksimijännitettä, joka on MSR:ssä speksattu. Myös Turbo / XFR menetetään siinä samassa.
Maksimijännite pienenee, mutta suhteellinen jännite samassa PStatessa nousee.

Juuri tämän takia tein kyseisen kirjoituksen: Ryzen: Strictly technical

Lisättäköön vielä, että esim. HWInfon VID jännitteellä ei tee vakiona (normaalitilassa) yhtään mitään. Se lukee aina 1.550V, riippumatta mikä todellinen jännite on. Kyseessä on bugi AMD:n SMU firmwaressa.
onko täysin väärin olettaa ryzen piirisarjojen/emolevyjen olevan niin kranttuja muisteista/niiden nopeuksista juuri tuon data fabrickin puolittajan takia?

todella asiallista tekstiä/selvitystä. muutama kirjoitusvirhe joita en nyt voi kännykän ruudulta osoittaa, josko on edes tarvetta korjata?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Tosin en ajatellutkaan että tollasella pilipali- ir- mittarilla hirveän tarkkaa lukemaa saisikaan, suuntaa-antavaa/rasituksen mukaista lukemaa ehkä.
IR- mittarit ovat kyllä suht tarkkoja, mutta mittaavat vaan paljon isommalta alueelta kuin yksittäisestä pisteestä, josta sitten mittari näyttää keskiarvon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
91
Voisiko joku valottaa millaisilla jänniteasetuksilla juuri tällä Prime X370 Pro laudalla olette saaneet Ryzeneitä kulkemaan sinne 4 GHz lähimaastoon?

Itse ainakin tein huomion että kulku tyssää heti alkuunsa ellei CPU SoC / VDD SOC jännitettä hiukan korota.

Tällaiset itsellä nyt käytössä:

1700X
38 kerroin
1.4V Manual
1.05V VDD SOC
loput Auto

Oletteko tehneet Digi VRM sivulle muutoksia tai muihin jännitteisiin? Voisi vaikka kirjoittaa pienen oppaan tälle emolle jos saisi kasattua vähän tietoutta yhteen.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Itsellä on tällä hetkellä:

Prime X370
1700X
39 kerroin
Loadline calibration 1
1.4V manual
loput autolla

En ole vielä tuon enempää kerennyt ihmettelemään taikka edes kokoilemaan jännitteitä alaspäin, tarkoitus olisi hakea tuo 4GHz kyllä kun vain saisi nuo lämmöt vähän luotettavammin luettua ja jäähyn oikeat kiinnikkeet tulisivat. Sitä ennen tuo 3.9GHz riittää ihan hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 494
Vihdoinkin omakin AM4 setti on kasassa. Todella pikaiset testit kerkesi eilen ajamaan ja suoraan ryzen masterilla koitettu pikaiset maksimit omalle kivelle. 1.4V / 3975mhz meni vielä cinebenchin läpi, mutta 4000mhz kippasi koneen. Biosin kautta ei ole vielä muuta tullut kokeiltua.

Muistit boottaavat ainakin 2666mhz (14-14-14-34), mutta eivät xmp 3200mhz em. latensseilla. Eivät myöskään boottaa manuaalisesti asettamalla timingit, voltit ja taajuus tuolle xmp:n arvoille.

Prime x370 Pro, 1700X, G.Skill TridentZ 3200mhz cl14 2x8gb.

Ps. Ihan loppuun asti ei ole vielä ajateltu yhteensopivuutta näillä isoilla tornijäähyillä. Ilman backplatea en uskaltaisi näyttistä asentaa ylimpään PCI-E slottiin tuon NH-D15S:n kanssa. Klipsu on aika tukevasti backplatea vasten.


E: Samalla kun laitoin kuvan, rupesin miettimään että tässä on itse asiassa riski että ihan itse olen munannut tuon noctuan asennuksen. Tuohan on epäsymmetrinen juuri tuon pci-e yhteensopivuuden takia. Täytyypä repiä kone uudelleen palasiksi.

E2: Lisää kuvia tutkimalla kyseessä on siis asennusvirhe. Olen itse laittanut tuon "väärin päin". No jätetään se tähän vaikka muistutukseksi muille.
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Lisää kuvia tutkimalla kyseessä on siis asennusvirhe. Olen itse laittanut tuon "väärin päin". No jätetään se tähän vaikka muistutukseksi muille.
Itse laitoin nippareilla kiinni vesijäähyn blokin käyttäen AM3 kiinnikkeiden yläosaa sitoen sen kiinni AM4 klipsuihin. Kuvia en uskalla julkaista. :)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
246
Itellä on ollut paljon outoja hetkiä crossun kanssa eilen eilen kulki 4ghz 1.308v vakaasti ja tänään ei postaa alle 1,358v + valot lopettivat toiminnan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 494
Itse laitoin nippareilla kiinni vesijäähyn blokin käyttäen AM3 kiinnikkeiden yläosaa sitoen sen kiinni AM4 klipsuihin. Kuvia en uskalla julkaista. :)
Tuli tota noctuaa pyöriteltyä eilen pariin otteeseen asennusvaiheessa, kun noctuan AM4-kitin asennusohjeista poiketen raudat pitikin asentaa 90-astetta toisin päin, että tornin sai puhaltamaan kohti takatuuletinta. Eipä tullut huomioitua tuota epäsymmetriaa kun en itse jäähdyttimen ohjeita lukenut. Seurasin vain tuon AM4-kitin ohjeita. :)

Positiivisena huomiona koko intel-ryzen vaihdoksesta se, että windows 10 näyttäisi toimivan pikaisella testauksella hyvinkin ilman uudelleenasennusta. Poistelin ensimmäisen boottauksen yhteydessä vaan kaikki vanhat ajurit ja asentelin uudet. Jos ongelmia ilmenee niin täytyy vetästä puhdas asennus.

Kerkesin myös nopeasti testata eilen tällä hetkellä ainoaa enemmän pelaamaani peliä, For Honoria. Koko Ryzen setti pakasta vedetyillä (vakio) asetuksilla, muistien pyöriessä vain jedec-specsien nopeudella(2133mhz) vs. 4,6ghz i7-4790k. Pelin sisäisessä benchmarkissa avg fps:ssä tuli takkiin alle 1fps, joka menee jo virhemarginaalin sisään. Täytyy tänään kokeilla mihin nuo muistit ja prossun saa kulkemaan ja katsella sitten lukuja uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Positiivisena huomiona koko intel-ryzen vaihdoksesta se, että windows 10 näyttäisi toimivan pikaisella testauksella hyvinkin ilman uudelleenasennusta. Poistelin ensimmäisen boottauksen yhteydessä vaan kaikki vanhat ajurit ja asentelin uudet. Jos ongelmia ilmenee niin täytyy vetästä puhdas asennus.
Itse tein samalla tapaa. Ainut ongelma joka tuntuisi vaivaavan on että AI Suite 3 ei toimi. Täytyy tuota jossain vaiheessa tutkia.

Itellä on ollut paljon outoja hetkiä crossun kanssa eilen eilen kulki 4ghz 1.308v vakaasti ja tänään ei postaa alle 1,358v + valot lopettivat toiminnan
Itsellä on myös noiden emon ledien ohjauksen kanssa ollut ongelmia. AURA ei halua niitä ohjata, mutta uskon että tämä on joku driver tms juttu kun koetin säätää tuota AI Suitea toimimaan, että en usko että on kelloista tms riippuvainen itselläni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 494
Itse tein samalla tapaa. Ainut ongelma joka tuntuisi vaivaavan on että AI Suite 3 ei toimi. Täytyy tuota jossain vaiheessa tutkia.
Täällä AI Suite toimii ja tuulettimia pystyy ohjaamaan sen kautta windowsissa. Asensitko tuon suoraan levyltä vai latasitko Asusin sivuilta? Itse latasin kaikki ajurit ja softat suoraan tuolta heidän sivuiltaan.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
@Keketin, sivuilta otin toki uusimmat. Ei mulla ole koneessa edes optista asemaa. :)

Asentuu kyllä mutta antaa herjaa käynnistyksessä. Eiköhän tuo selviä ja jos ei, niin sitten teen clean installin jossain vaiheessa kun on aikaa alkaa säätämään kaikkia softia jne uusiksi. Siinä kuitenkin menee se pari iltaa kunnes kaikki on "kuten pitää".
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
246
Valot alko toimiin just äsken todella outoa itellä meni croshair 5 2 hajalle sekä yks oli doa joten omat chroshair kokemukset eivät ole kovin hyviä
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
Positiivisena huomiona koko intel-ryzen vaihdoksesta se, että windows 10 näyttäisi toimivan pikaisella testauksella hyvinkin ilman uudelleenasennusta. Poistelin ensimmäisen boottauksen yhteydessä vaan kaikki vanhat ajurit ja asentelin uudet. Jos ongelmia ilmenee niin täytyy vetästä puhdas asennus.
Itselläkin kyllä boottasi ja pelitti ihan ok vanhalla winkkarilla, mutta olin jo asennoitunut uudelleenasennukseen niin laitoin puhtaalta pöydältä kaikki. Onpahan taas turhat softat poistettu. :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
91
Itsellä kävi muuten 0504 -> 0505 biosin kanssa niin että ei enää muistit (4x8GB Ripjaws V) kellotu kuin 2400 MHz, vaikka 0504:llä meni 2666. Kävi siis vähän käänteinen vaikutus mitä oli toiveissa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 494
Itselläkin kyllä boottasi ja pelitti ihan ok vanhalla winkkarilla, mutta olin jo asennoitunut uudelleenasennukseen niin laitoin puhtaalta pöydältä kaikki. Onpahan taas turhat softat poistettu. :)
Olin itsekin asennoitunut siihen kyllä, mutta kun pohjilla oli juuri tammikuun lopussa suoritettu puhdas asennus niin ajattelin että jos näin toimii niin hyvä niin.

@Keketin, sivuilta otin toki uusimmat. Ei mulla ole koneessa edes optista asemaa. :)

Asentuu kyllä mutta antaa herjaa käynnistyksessä. Eiköhän tuo selviä ja jos ei, niin sitten teen clean installin jossain vaiheessa kun on aikaa alkaa säätämään kaikkia softia jne uusiksi. Siinä kuitenkin menee se pari iltaa kunnes kaikki on "kuten pitää".
Ehkä joku bitti on mennyt vinoon ja puhdas asennus auttaa. Toivotaan parasta. :tup:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Koetan selvittää tuon bitin kun kerkeän, eiköhän se jostain löydy mikä sen aiheuttaa. Ei ole niin välttämätön feature tuo AI Suite että ilmankin selviää toistaiseksi. :)
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
292
Pari ärsyttävää Prime X370-Pro havaittua juttua.

1. Kun virta on ollut pois virtalähteestä kokonaan (Piuha pois, taikka kytkin virtalähteen takaa pois päältä), ei PS2-portissa oleva näppäimistöni toimi ensimmäisellä käynnistyksellä, vaan kone täytyy bootata toistamiseen.
(Olen pitänyt virtoja kokonaan pois päältä, ettei yön pimeydessä sammutettunakin loitavat RGB-härpäkkeet valaise koko asuntoa. Eiköhän tämän saa biosista pois, mutta en ole jaksanut vielä etsiä.)

2. Battlefield1:ssä äänet stutteroi tai häipyy muutaman sekunnin välein pois. Sama tapahtuu takapaneelin äänilähdöstä ja etupaneelin kuulokelähdöstä. Sama mystinen ongelma aiheuttanee sen, että Battlefield1:n alkuvalikossa musiikkikappale vaihtuu vähän väliä uuteen. Jostain syystä tuo BF1:n äänijärjestelmä kai sekoilee?

Ootteko havainneet samaa?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Pari ärsyttävää Prime X370-Pro havaittua juttua.

1. Kun virta on ollut pois virtalähteestä kokonaan (Piuha pois, taikka kytkin virtalähteen takaa pois päältä), ei PS2-portissa oleva näppäimistöni toimi ensimmäisellä käynnistyksellä, vaan kone täytyy bootata toistamiseen.
(Olen pitänyt virtoja kokonaan pois päältä, ettei yön pimeydessä sammutettunakin loitavat RGB-härpäkkeet valaise koko asuntoa. Eiköhän tämän saa biosista pois, mutta en ole jaksanut vielä etsiä.)

2. Battlefield1:ssä äänet stutteroi tai häipyy muutaman sekunnin välein pois. Sama tapahtuu takapaneelin äänilähdöstä ja etupaneelin kuulokelähdöstä. Sama mystinen ongelma aiheuttanee sen, että Battlefield1:n alkuvalikossa musiikkikappale vaihtuu vähän väliä uuteen. Jostain syystä tuo BF1:n äänijärjestelmä kai sekoilee?

Ootteko havainneet samaa?
1. Biossista löytyy tähän valinta, että onko ledit päällä kun kone on sammutettuna taikka sleep state päällä. Itse otin pois päältä nämä eilen, tosin nyt kun asiaa mietin niin about samaan aikaan alkoi ongelmat ledien ohjauksen kanssa. Täytyypä testata.

2. Itselläni ei tätä ongelmaa ole, mutta käytössä onkin erillinen äänikortti. Eli siis ei ainakaan ole Ryzenistä kiinni, vaan emon äänipiiristä / ajureista sitten mahdollisesti.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
67
2. Battlefield1:ssä äänet stutteroi tai häipyy muutaman sekunnin välein pois. Sama tapahtuu takapaneelin äänilähdöstä ja etupaneelin kuulokelähdöstä. Sama mystinen ongelma aiheuttanee sen, että Battlefield1:n alkuvalikossa musiikkikappale vaihtuu vähän väliä uuteen. Jostain syystä tuo BF1:n äänijärjestelmä kai sekoilee?

Ootteko havainneet samaa?
Teki samaa, kunnes tiputin kelloja ja laitoin optimoidut vrm asetukset.

Mustaa magiaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
810
Pari ärsyttävää Prime X370-Pro havaittua juttua.

2. Battlefield1:ssä äänet stutteroi tai häipyy muutaman sekunnin välein pois. Sama tapahtuu takapaneelin äänilähdöstä ja etupaneelin kuulokelähdöstä. Sama mystinen ongelma aiheuttanee sen, että Battlefield1:n alkuvalikossa musiikkikappale vaihtuu vähän väliä uuteen. Jostain syystä tuo BF1:n äänijärjestelmä kai sekoilee?

Ootteko havainneet samaa?
Jossain tuubivideossa oli et jos käyttää koneen sleepissä voi "kello" seota ja se aiheuttaa äänien ja videoiden sekoilemista kun kaikki menee desyncciin. :bored:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
10
Ryzen 1700 ja asuksen B350M-A (ainut emo mitä oli hyllyssä) tuli ostettua. Nyt olisi tarkoitus vaihtaa ne i5-6500 ja asus H110m tilalle huomenna. Kyseessä ensinmäinen kasaamani kone niin viittiskö joku kertoo kuinka tää vaihto tapahtuu? Uskon komponenttien vaihdon sujuvan ongelmitta mutta mitä pitää biossin/win 10 puolella tehdä ? (Eli siis pitääkö ajureita poistella/vaihdella ennen vai jälkeen yms.)

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
1. Kun virta on ollut pois virtalähteestä kokonaan (Piuha pois, taikka kytkin virtalähteen takaa pois päältä), ei PS2-portissa oleva näppäimistöni toimi ensimmäisellä käynnistyksellä, vaan kone täytyy bootata toistamiseen.
Kuulostaa samalta ongelmalta kuin on kaikissa käyttämissäni Asuksen P67- ja Z68- piirin emolevyissä (P8P67 Deluxe, P8P67 Pro, P8Z68-V Pro, P8Z68-V LE ja P8Z68-V LX).
POSTatessa toimii satunnaisesti, Windowsissa taas ei ennen uudelleenkäynnistystä. Linuxilla ja Freebsd:llä tätä ongelmaa taas ei ole.
Eikä myöskään kolmella eri Gigabyten ja kahdella Asrockin (P67 tai Z68) emolevyllä.

Ei ole enää X79 -kokoonpanoa (Asuksen X79 Deluxe ja 3930k), mutta muistelisin siinä olleen sama ongelma.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
Ei kyllä kauhean kovaa tunnu kulkevan tämä kivi.
1700 vakiojäähyllä toistaiseksi + pari 120mm tuularia. 1.4v corella ja 1.2soc mutta siltikään ei saa edes 3.9GHz vakaaksi. Testisofta kaatuu ennen kuin edes kuumenee. :/

Noh kai sitä pitää odotella vesijäähyn kiinnikettä että pääsee kunnolla säätämään.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 405
Oma kokemus Ryzenin suhteen se että emolevyn saapuminen venyy aikaisintaan ensi viikolle :/ Sopii olla tyytyväinen jos on päässyt jo räpläämään. Itse prosessori ollut hallussa jo julkaisun jälkeisenä päivänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 393
Oma kokemus Ryzenin suhteen se että emolevyn saapuminen venyy aikaisintaan ensi viikolle :/ Sopii olla tyytyväinen jos on päässyt jo räpläämään. Itse prosessori ollut hallussa jo julkaisun jälkeisenä päivänä.
Amazonista kun tilaa ja expressinä, niin on jo viimeistään torstai-iltana lauta kourassa - hintana n. 290e kotiovelle tuotuna.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
Ryzen master ilmoittaa cpu lämmöiksi alle 20 astetta idlessä... ja täällä teepaidassa kellottelen. Taitaa siis lämmöistä puuttua se 20 asteen verran myös 1700 kivellä.

1.23v ja 3700MHz lämmöt 40 paikkeilla eli todellisuudessa 60 asteessa? Kyllä tuo vakiojäähy ihan hyvin lämpiää.

Edit: taitaa menoja hillitä lämmöt. Aika kuuma koskea tuo jäähy.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Hmm eli siis se olisikin niin päin että 1700 kivistä puuttuu 20 astetta lämmöistä, eikä niin että esim. 1700X raportoisi 20 astetta enemmän kuin pitäisi?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
Hmm eli siis se olisikin niin päin että 1700 kivistä puuttuu 20 astetta lämmöistä, eikä niin että esim. 1700X raportoisi 20 astetta enemmän kuin pitäisi?
No siis ei ainakan minun mielestä ole mahdollista olla alle 18 astetta työpöydällä kun samaan aikaan huoneessa yli 20. :D
 

Kleimo

Töysäläinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
582
Eikö täällä ole selitetty tuo lämpötilan ero?

Gaming: AMD Ryzen™ Community Update | Community

Specifically, the AMD Ryzen™ 7 1700X and 1800X carry a +20°C offset between the tCTL° (reported) temperature and the actual Tj° temperature. In the short term, users of the AMD Ryzen™ 1700X and 1800X can simply subtract 20°C to determine the true junction temperature of their processor. No arithmetic is required for the Ryzen 7 1700. Long term, we expect temperature monitoring software to better understand our tCTL offsets to report the junction temperature automatically.
 

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Eikö täällä ole selitetty tuo lämpötilan ero?

Gaming: AMD Ryzen™ Community Update | Community

Specifically, the AMD Ryzen™ 7 1700X and 1800X carry a +20°C offset between the tCTL° (reported) temperature and the actual Tj° temperature. In the short term, users of the AMD Ryzen™ 1700X and 1800X can simply subtract 20°C to determine the true junction temperature of their processor. No arithmetic is required for the Ryzen 7 1700. Long term, we expect temperature monitoring software to better understand our tCTL offsets to report the junction temperature automatically.
On, löytyy myös techin uutusista, jos ette ole huomanneet ;)

AMD otti kantaa Ryzenin suorituskykyyn liittyviin spekulaatioihin - io-tech.fi
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
Yksi kysymyksiä herättänyt seikka eri Ryzen-mallien välillä on prosessorin T Control- eli tCTL-anturin raportoimat lämpötilat. Anturi mittaa prosessorin lämpötilaa piisirun ja lämmönlevittäjän yhtymäkohdasta. Eri ohjelmat raportoivat tCTL:n mittauksiin perustuen tällä hetkellä merkittävästi pienempiä lämpötiloja Ryzen 7 1700 -mallille verrattuna 1700X- ja 1800X -malleihin.

AMD:n mukaan syy tälle on halu saada kaikkien Ryzen-prosessoreiden tuuletinprofiilit toimimaan yhtenevällä kaavalla. 95 watin TDP-arvolla varustetut X-prosessorit vaativat luonnollisesti enemmän jäähdytystä kuin 65 watin TDP-arvolla varustetut ei-X-mallit, joten AMD lisää X-prosessoreiden tCTL:n raportoimaan lämpötilaan 20 °C varmistamaan tuulettimen toiminnan riittävällä nopeudella. AMD uskoo lämpötiloja seuraavien ohjelmien päivittyvän tulevaisuudessa ymmärtämään X-prosessoreiden todellisen lämpötilan, mutta sitä odotellessa käyttäjät voivat yksinkertaisesti vähentää 20 °C tCTL-anturin raportoimasta lämpötilasta.
Mutta tässäkään ei kerrota että antureiden kertoma arvo on vähennetystä 20 asteesta huolimatta täysin pielessä. Jos kerran 1700 kanssa ei kuulu vähentää niin silloin yksinkertaisesti mikään softa ei kerro oikeaa lämpötilaa. Ei Ryzen master eikä edes bios.

Edit: ainakaan C6H levyllä ja uusimmalla biosilla.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
Eli tuo +20°C on todennäköisesti lähimpänä totuutta. Jos oma 1700 ilmoittaa jopa 17 astetta idlessä niin siihen +20 olisi 37°C, joka voisi hyvin olla idlelämpö coreille. 43 rasituslämpö + 20 olisi 63°C, eli sekin lähempänä totuutta.

Ei voi muuta todeta kuin että on tämä vielä aika raakile tämä AM4 ympäristö. :D
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Veikkaisin että tässä on tilanne käsillä että jotkut prossut raportoivat sen oikean, jotkut +20 ja jotkut -20 astetta. Riippuen siitä miten valmistajat ovat biosseissaan tuon tulkinneet. Voisi kuvitella että se idle pitäisi olla siellä jossain vähän alle 40 tuntumassa normaalissa tilanteessa. Nämä toki oletuksia, ei faktoja.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 761
Veikkaisin että tässä on tilanne käsillä että jotkut prossut raportoivat sen oikean, jotkut +20 ja jotkut -20 astetta. Riippuen siitä miten valmistajat ovat biosseissaan tuon tulkinneet. Voisi kuvitella että se idle pitäisi olla siellä jossain vähän alle 40 tuntumassa normaalissa tilanteessa. Nämä toki oletuksia, ei faktoja.
Melkein kannattaa ihmisten vain katsoa omat idle lämmöt ja arvioida mihin suuntaan ne heittää. Tuo vajaa 40 on varmaan aika hyvä arvio silloin kun on jäähy kunnossa eikä ihan vakiona ajeta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 648
Viestejä
4 266 673
Jäsenet
71 541
Uusin jäsen
Newbie80

Hinta.fi

Ylös Bottom