AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
:kippis:
just bongasin myös gn:n artikkelin ja suomennos on selvää kieltä. Siirtäkää katseet 1700:aan, ja näyttäähän noi hyötyohjelmabenchmarkit vakuuttavilta. Peleissä jää, mikä on ollut toistaiseksi trendi ja mihin kaikki odottaa parannusta kuin jeesuksen toista tulemista. Ryzen 1700 = J3sus

Vaikkei toi olekkaan Celeron 300A veroinen kellotustykki, niin vanhaa miellyttää kun päihittää kolme kertaa kalliimman Intelin

Nyt tuli tykki.

Jännä juttu että itselläkin jostain syystä tuli mieleen juurikin 300A, vaikka mikään ihmeellinen kellottuja tässä ei kuitenkaan ole kyseessä. Ehkä se on tämä pitkään jatkunut sinisen leirin yliote, ja nyt vähän niin kuin puskista (sorry epäuskoni, AMD) tuli ryzeni, ja "halvin" malli kellottuu kalliiden (parempien yksilöiden) tasolle, jotka taas pistävät kampoihin/päihittävät Intelin yli tonnin kivet.
Celeron 300A:n muistoksi, ja Ryzenin menestykseksi siis. :kippis:

Muoks: typo.
 
Onko mitään testiä joka todistaisi tämän stutteroinnin vähäisyyden Ryzen vs. i7? Mikä testi sen näyttäisi parhaiten, min. fps, frametime...?

Tuollainen 1.05v alivolitettu 3.6ghz i700 ei kuulosta yhtään pahalta ITX-koteloon, ilmeisesti lämmöntuotto olisi hyvin vähäistä...?
 
Onko mitään testiä joka todistaisi tämän stutteroinnin vähäisyyden Ryzen vs. i7? Mikä testi sen näyttäisi parhaiten, min. fps, frametime...?

Tuollainen 1.05v alivolitettu 3.6ghz i700 ei kuulosta yhtään pahalta ITX-koteloon, ilmeisesti lämmöntuotto olisi hyvin vähäistä...?

AMD Ryzen 7 1800X, 1700X, 1700 im Test: König in Anwendungen, Prinz in Spielen (Seite 4)

Tuo nyt on jo aika monesti tänne linkattu, mutta tuossa tuo nyt ainakin näkyy kohtalaisen selvästi.
 
Ja varmaan yhtä monesti vastattu tällä: AMD Ryzen 7 1800X, 1700X, 1700 im Test: König in Anwendungen, Prinz in Spielen (Seite 4)

DX12-tapauksessa ryzen taas huonoonee kovasti.

Saatoin mainita aiheesta edellisellä sivulla viestissä #802. Tuo DX12 on kuitenkin bf1 tapauksessa melko ongelmallinen. Vastataan nyt vaikka näin tuohon:

bf1-benchmark-1080p-dx11.png

bf1-benchmark-1080p-dx12.png

Tl;dr: En näe kovin montaa hyvää syytä pelata bf1:stä dx12 päällä. Ryzen näyttää suoriutuvan DX12:sta keskimäärin erittäin heikosti ainakin toistaiseksi.
 
Ryzen näyttää suoriutuvan DX12:sta keskimäärin erittäin heikosti ainakin toistaiseksi.
Tuota hainkin siis. DX12 vaikuttaisi jotenkin (yllättävänkin) ongelmalliseslta ryzenille. Ainakin siis geforce ohjainten kanssa. En muista nähneeni testejä radeoneilla.
 
Tuo DX12 vaikuttaa melko ongelmalliselta toistaiseksi ihan raudasta riippumatta kun kaivaa googlesta testejä. Harva titteli toistaiseksi toimii paremmin dx12 kuin dx11. Itse en omista kuin kaksi peliä joissa tuota on mahdollista testata ja kummassakaan ei ole dx12 jäänyt käyttöön. Nämä kaksi ovat Bf1 ja Tw: Warhammer.
 
Joo tuon näin aikaisemmin ja minusta ei oikein todistanut mitään tai sitten luin graafeja aivan väärin, taisi olla 1 tai 2 peliä jossa Ryzen kepitti 7700K:n frametimejen osalta mutta ei läheskään kaikissa.

Kysyit mitään testiä. Tarjosin sen testin, johon veikkaan suurimman osan viittaavan kun tuosta mainitsevat. Toinen maininnan arvoinen titteli on For Honor, jossa jostain syystä Ryzenit tuntuvat pärjäävän erittäin hyvin juuri tuon min fps:n osalta. Muita vastaavia poikkeuksia en ole itse nähnyt näiden kahden(bf1, for honor) lisäksi.

t9icjhfrzdjy.png
 
Saatoin mainita aiheesta edellisellä sivulla viestissä #802. Tuo DX12 on kuitenkin bf1 tapauksessa melko ongelmallinen. Vastataan nyt vaikka näin tuohon:

Tl;dr: En näe kovin montaa hyvää syytä pelata bf1:stä dx12 päällä. Ryzen näyttää suoriutuvan DX12:sta keskimäärin erittäin heikosti ainakin toistaiseksi.

Voe mahoton, just myin 6700K:n pois ja ten Ryysseni tilausta..
Tokkopa se kohta paranee, biossien ja tuen kypsysessä.

Ei tainnut muuten kellään olla kokemusta Gigabyten matx iteraatiosta? GA-AB350M-Gaming 3 (rev. 1.0) - GIGABYTE - Motherboard , Graphics Card , Laptop , Mini-PC , Server , PC Peripherals and more
Laitoin moisen koriin yhteisen sivistyksemme nimissä.:kahvi:
 
Typetää kun sivusto ei ilmoita niinkin oleellista asiaa kuin että mitä muisteja käytetty 7700K:lla, nopeat muistit kun vaikuttaa selvästi minimi fps:ään ja frametimeihin.
Ryyssenille ainakin ollunna 2666MHz, tuskin ainakaan hitaampaa Intelillä..

" Der insgesamt zwei Mal acht Gigabyte große DDR4-Single-Rank-Speicher wurde mit 2.666 MHz im Dual-Channel-Modus betrieben. Als Mainboard kommt das Asus Crosshair VI Hero mit dem BIOS 5704 zum Einsatz."
 
Ryyssenille ainakin ollunna 2666MHz, tuskin ainakaan hitaampaa Intelillä..

" Der insgesamt zwei Mal acht Gigabyte große DDR4-Single-Rank-Speicher wurde mit 2.666 MHz im Dual-Channel-Modus betrieben. Als Mainboard kommt das Asus Crosshair VI Hero mit dem BIOS 5704 zum Einsatz."
Todennäköisesti, eli suht hitailla muisteilla testattu, jää paljon potentiaalia käyttämättä. Tosin sama varmasti pätee Ryzeniin, kunhan saavat joskus muistit optimoitua. Nämä 2-kanavaiset muistinohjaimet alkavat jäämään jo pikkuhiljaa pullonkaulaksi.
 
Todennäköisesti, eli suht hitailla muisteilla testattu, jää paljon potentiaalia käyttämättä. Tosin sama varmasti pätee Ryzeniin, kunhan saavat joskus muistit optimoitua. Nämä 2-kanavaiset muistinohjaimet alkavat jäämään jo pikkuhiljaa pullonkaulaksi.

Siellä sanottiin että pohjautuen tuohon edeltävään cpu-testiin ennen ryzenin julkaisua. Sieltä poimittua: "All processors, mainboards and memory used in the test were tested at the frequency specified by the manufacturer."

Voisihan tuon hieman paremminkin tuoda esiin. Eli olettaa saattaa että 2400/2666mhz muistit on ollut käytössä. Hieman alaspäin rullatessa löytyy ryzenin osalta muistien nopeuden vaikutus testeihin. Kaikenkaikkiaan kuitenkin melko kattavat testit tuolla. :)
 
Kysyit mitään testiä. Tarjosin sen testin, johon veikkaan suurimman osan viittaavan kun tuosta mainitsevat. Toinen maininnan arvoinen titteli on For Honor, jossa jostain syystä Ryzenit tuntuvat pärjäävän erittäin hyvin juuri tuon min fps:n osalta. Muita vastaavia poikkeuksia en ole itse nähnyt näiden kahden(bf1, for honor) lisäksi.

t9icjhfrzdjy.png

Yksi aika iso poikkeus on Mafia III pelissä:
An In-Depth Look at Ryzen's Gaming Performance: 16 Games Played at 1080p & 1440p
+
1080_Mafia.png
 
Onko jossain vielä yritetty simuloida R5 ja R3 prossuja sammuttamalla toista kompleksia tai yksittäisiä ytimiä?

Sampsaltahan tuota on jo kysytty pariin kymmeneen kertaan, mutta tulkitsin Sampsan vaitonaisuuden asiasta, ettei vielä julkaisemattomia prossuja saa yrittää simuloida tai sitten työpäivät ovat liian täysiä, ettei aikaa ole jäänyt testata jokaista mahdollista säätöä.
 
Onko jossain vielä yritetty simuloida R5 ja R3 prossuja sammuttamalla toista kompleksia tai yksittäisiä ytimiä?

Sampsaltahan tuota on jo kysytty pariin kymmeneen kertaan, mutta tulkitsin Sampsan vaitonaisuuden asiasta, ettei vielä julkaisemattomia prossuja saa yrittää simuloida tai sitten työpäivät ovat liian täysiä, ettei aikaa ole jäänyt testata jokaista mahdollista säätöä.

Kattopas sivu pari taempaa..

edit: Mistäs ihmeestä tuo "Sampalta..." tuohon pomppas !?:D
 
Onko kukaan tilannut halvinta 1700 (boxed) prossua Mindfactorysta? Milloin tilasit ja onko jo postitettu?

Itse ennakkotilasin 27.2, kun haluamaani emolevyä ei ollut muualla edes listoilla. Rahat saivat 1.3 ja nyt viikon päästä kuulemma sekä prossu että emolevy uupuvat tilauksestani. Ihmettelen suuresti prosessorin puuttumista, koska muistaakseni niitä oli sivujen mukaan varastossa heti julkaisun jälkeenkin. Tällä hetkellä saatavuudesta ei ole tietoa, joten ottaa päähän jos eivät varanneet tilaukselleni yhtäkään sen takia, että muita tuotteita puuttui. :confused: Asiakaspalvelusta en saanut tarkempaa vastausta.
 
Tuo DX12 vaikuttaa melko ongelmalliselta toistaiseksi ihan raudasta riippumatta kun kaivaa googlesta testejä. Harva titteli toistaiseksi toimii paremmin dx12 kuin dx11. Itse en omista kuin kaksi peliä joissa tuota on mahdollista testata ja kummassakaan ei ole dx12 jäänyt käyttöön. Nämä kaksi ovat Bf1 ja Tw: Warhammer.
On siinä samassa graafissa myös BF1 DX 11 ja ihan sama tulos.
 
Voitko linkata suoraan, luin kolme viimeisintä sivua, enkä löydä mitään?

EDIT: Tuossahan se testi onkin.

Heips. Mites nuo oikein menee. 2+2 tarkoittaa että 2 ydintä yhdestä ccx:stä ja toiset 2 toisesta ccx:stä aktiivisia ja 4+0 tarkoittaa että kaikki 4 ydintä yhdestä ccx:stä ja ei yhtään toisesta? Noihin tapaukseen olisi kiva nähdä vielä SMT:n on/off vaikutus.

Itsellä tuli mutu-arvauksena mieleen että Ryzenin ongelma voisikin olla jokin pcie väylän ajoitus ongelma. AMD olisi kopioinut toteutuksen vanhoista prossuista, jotka myös kärsisivät tästä ongelmasta, mutta koska ovat niin mopoja, niin ongelma ei ole noussut ratkaisevaan asemaan. Ryzenin kanssa onkin sitten eri juttu. Joku voisi testata vaikka muuttelemalla pcie väylän nopeutta jos sitä pystyy muuttamaan.
 
Mites nuo oikein menee. 2+2 tarkoittaa että 2 ydintä yhdestä ccx:stä ja toiset 2 toisesta ccx:stä aktiivisia ja 4+0 tarkoittaa että kaikki 4 ydintä yhdestä ccx:stä ja ei yhtään toisesta?
Menee juuri noin.

SMT:n vaikutusta pelisuorituskykyyn on testattu jo useassa paikkaa. Pelistä riippuen puhutaan (karkeasti) jostain 0 - 10% hyödystä.

Itsellä tuli mutu-arvauksena mieleen että Ryzenin ongelma voisikin olla jokin pcie väylän ajoitus ongelma. AMD olisi kopioinut toteutuksen vanhoista prossuista, jotka myös kärsisivät tästä ongelmasta, mutta koska ovat niin mopoja, niin ongelma ei ole noussut ratkaisevaan asemaan. Ryzenin kanssa onkin sitten eri juttu. Joku voisi testata vaikka muuttelemalla pcie väylän nopeutta jos sitä pystyy muuttamaan.
Tämänhetkisten tietojen perusteella käyttiksen käskyskeduloinnista, SMT-toteutuksesta ja keskusmuistien toiminnasta löytyy ne suurimmat suorituskykyä heikentävät tekijät. Ohjelmien spesifisempi optimointi siihen tietysti erikseen päälle.

Tuosta lisää luettavaa:
 
Menee juuri noin.

SMT:n vaikutusta pelisuorituskykyyn on testattu jo useassa paikkaa. Pelistä riippuen puhutaan (karkeasti) jostain 0 - 10% hyödystä.
Juu mutta tuota SMT:n vaikutusta ei ole testattu, kun on vain 4 ydintä käytössä mutta ccx:iä joko molemmat tai vain toinen.

Tämänhetkisten tietojen perusteella käyttiksen käskyskeduloinnista, SMT-toteutuksesta ja keskusmuistien toiminnasta löytyy ne suurimmat suorituskykyä heikentävät tekijät. Ohjelmien spesifisempi optimointi siihen tietysti erikseen päälle.

Tuosta lisää luettavaa:
Olen nuo lukenut. Ei voi sanoa tietojen vaan arvailujen perusteella. Heitin tuon pcie laitteiden kanssa heikon kommunikoinnin lisää noihin arveltavien asioiden joukkoon. Vielä puuttuu testit/kokeilut, jotka poissulkevat tai varmistavat mahdolliset arvelut ongelmille.
 
Tänään kasattu 1700@3,8GHz/prime x370-pro:
Jäähynä Wraith Spire ja muisteina 16GB Ripjaws V F4-3200@2666.

CinebenchR15 1641 ja singlecore 151

Lankku ei ymmärrä nopeampaa muistia, eikä vakiocoolerille uskalla paljoa lisätä jännää että pääsis yli nykyisistä kiven kelloista.
 
Tänään kasattu 1700@3,8GHz/prime x370-pro:
Jäähynä Wraith Spire ja muisteina 16GB Ripjaws V F4-3200@2666.
...
Lankku ei ymmärrä nopeampaa muistia, eikä vakiocoolerille uskalla paljoa lisätä jännää että pääsis yli nykyisistä kiven kelloista.
Kyllähän asuksen speksit puhuu 3200 MHz (o.c) tuesta. Mutta ei siis toimi noilla muisteilla.
 
Kyllähän asuksen speksit puhuu 3200 MHz (o.c) tuesta. Mutta ei siis toimi noilla muisteilla.

Nopealla googlauksella ongelma lienee lankun firmiksessä/Biosissa ja päivitystä on tulossa lähipäivinä.

Tällä hetkellä 2666 ylittävät taajuudet estää käynnistyksen ainakin mulla.
 
Nyt on koneessa 1700X, Asus x370 Prime, 32GB (16 GB x2) Corsairin 3000 MHz LPX:ää. Ei tosin toimi edes 2666MHz. Ei boottaa tuon muutoksen jälkeen, clear cmos ei auta vaan on otettava toinen muistikampa pois. En ole bios:ia päivittänyt vielä->28.2 tullut päivitys, muistien yhteensopivuusjuttu. Huomenna voisin tuon tehdä. Niin ja asetin UEFI:sta muistit 2400 MHz->kaikki ohjelmat ilmoittavat 2133 MHz.

Olikohan missään tuollaista ohjelmaa mikä näyttäisi järkevät prosessorille menevät voltit. HwInfo näyttää vähän kaikenlaista, kuten VDDCR joka käy ihan kiitettävän korkealla 1.591 voltissa. Pakko kai se on mennä säätämään tuota volttimäärää UEFI:n
 
Täällä myöskin 1700X ja Asus X370 Prime. 0502 biosilla voi kyllä ladata DOCP-profiilin muisteille (2x8GB Ripjaws V 3200 CL16), mutta emo ei reagoi muutoksiin mitenkään ja muistit pysyvät 2133MHz nopeudella. 0504 biosilla muutokset tuntuvat menevän perille, mutta postatessa on vastassa ihana "overclocking failed". Kakkoskoneesta lainatut 2666MHz HyperX Savaget tuntuvat toimivan DOCP-profiililla ok.
 
Tuossa on graffat aikalailla karsittu, näkee selvästi. Esim. ruoho puuttuu ja anisotropista filtteröintiä ei ole lainkaan.
 
Täällä myöskin 1700X ja Asus X370 Prime. 0502 biosilla voi kyllä ladata DOCP-profiilin muisteille (2x8GB Ripjaws V 3200 CL16), mutta emo ei reagoi muutoksiin mitenkään ja muistit pysyvät 2133MHz nopeudella. 0504 biosilla muutokset tuntuvat menevän perille, mutta postatessa on vastassa ihana "overclocking failed".

DOCP kokeiltu ja käyntiin ei lähde.

Muistin jännite näyttää olevan lukittu 1.35V Biosissa.

Latasin 504 BIOSin siitä huolimatta, että se on joillain aiheuttanut outoa jänniteheilahtelua, mutta flash ei onnistu biosista, eikä EZupdatesta. BIOS ei vaan kelpuuta ja EZupdate sanoo ettei ole tarvetta.
 
Eikai mindfactory varaile koskaan mitään, rojut postiin kun kaikkia tilauksen tavaroita on hyllyssä.
Aika syvältä jos on noin, kun vuorotellen on joku tilauksen tuote loppu. Alunperin näytti että kaikkia kamoja pitäisi tulla 3.3 varastoon, mutta juuri silloin sattui loppumaan hiiri, jonka otin tilaukseen mukaan kaverille. Hiiriä tuli varastoon seuraavana arkipäivänä mutta silloin näytti jo avointa toimitusaikaa prosessorille ja nyt joutuu odottamaan... Täytyy laittaa viestiä että lähettävät muut kamat ja tilata prossu muualta. :shifty:
 
16GB kammoilla voi kovat (> 2666) taajuudet melkolailla unohtaa, kunnes joltain valmistajlta putkahtaa 16Gb muistipiirejä joilla saadaan tehtyä 16GB single rank kampoja.
Muistihommat tulevat paranemaan lähikuukausina, mutta silloinkaan tuskin yli 3000MHz taajuuksiin päästään kaksipuoleisilla muistikammoilla. 2933 joko 2xDR tai 4xSR voi olla realistinen siinä vaiheessa, kun kaikki toimii täydellisesti.

https://www.gskill.com/en/press/vie...s-and-fortis-series-ddr4-memory-for-amd-ryzen

Onkohan noissa Flare X kammoissa oikeasti jotain eroa Ripjaws/Trident Z kampoihin? Samat Samsungin piirit kaikissa?

Väittävät, että toimisi jopa 4x16GB 3200MHz 14-14-14-34.

Miksiköhän ei tarjota ollenkaan 2x16GB settiä? :(
4x8GB toimii helpommin kuin 2x16GB?
 
https://www.gskill.com/en/press/vie...s-and-fortis-series-ddr4-memory-for-amd-ryzen

Onkohan noissa Flare X kammoissa oikeasti jotain eroa Ripjaws/Trident Z kampoihin? Samat Samsungin piirit kaikissa?

Väittävät, että toimisi jopa 4x16GB 3200MHz 14-14-14-34.

Miksiköhän ei tarjota ollenkaan 2x16GB settiä? :(
4x8GB toimii helpommin kuin 2x16GB?
Katsoin itsekin alussa huonosti tuon. Katsoppa niitä kaikkia muita lukemia. Ylikellotukset (ja muistinopeudet) on tehty rajulla bclk:n nostolla. Mahtaa olla Pcie-väylät todella huonossa moodissa noissa lukemissa.
 
Katsoin itsekin alussa huonosti tuon. Katsoppa niitä kaikkia muita lukemia. Ylikellotukset (ja muistinopeudet) on tehty rajulla bclk:n nostolla. Mahtaa olla Pcie-väylät todella huonossa moodissa noissa lukemissa.

Yhyy, 2x8GB on siis ainoa vaihtoehto mikäli mielii 3200MHz oikeasti? :eek:
 
Koska onlinessa Rockstarin serverit hoitaa suuren osan kuormasta niin kuin muissakin peleissä. Esim. AI tuskin pyörii pelaajan koneella lainkaan. Lisäksi lagi servereille voi vaikuttaa ties miten ruudunpäivitykseen.

Tuossa oli myös verrattu 7700k, joka saavutti samalla setillä 80fps. Eikö tuota peliä sitten pelata normaalisti onlinessä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 287
Viestejä
4 503 712
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom