Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ryzen boostit reagoi kuormiin nopeammin kuin mikään cpu kuorman monitorointisofta.
Sehän triggaa jopa se jos huono valvontaohjelma pollaa jatkuvasti että mikä se kuorma ja lämpötila on, nk. observer effect.
Sinun ohjelmat on melko varmasti vain liian hitaita näkemään sen mihin cpu reagoiBoost toimii kuitenkin tarpeen mukaan, ei joka 7 sekunti. Pointti oli se, että tuota lämpötilan sahalaitaa ei saa kohtaamaan minkään muun statsin kanssa.
Tuohon vaikuttaa (jonkun verran) versio, itselläni Sapphire RX Vega 64 NITRO+ missä hyvä jäähdytys ja mielestäni tarpeeksi hiljainen varsinkin kun hieman vetänyt jännitettä alas ja muita asetuksia ylös.
Sinun ohjelmat on melko varmasti vain liian hitaita näkemään sen mihin cpu reagoi![]()
Tässä mennään perse edellä puuhun. Anturit toimii millisekunttitasolla, mutta niiden lukeminen ei.Eipä ne yleensä ottaen näe muuta kuin mitä anturit ilmoittaa. Voihan se olla että koneessa on hitaat anturit.
Noniin, nyt saapui oma 3900X, emo (X570 Aorus Ultra) sekä muistit. Stock coolerilla vedetään eka viikko (toivottavasti ei kauempaa) kunnes vesijäähyn AM4-kitti saapuu.
Cinebench R20:stä irtosi 7102 pojoa, kaikki prossun asetukset BIOSista autolla ja XMP enabled. Tuo on ihan linjassa revikoiden tuloksien kanssa, eli onneksi en ole möhlinyt mitään. Muisteina 2x16GB G.Skill Trident Z Neo:t (F4-3600C16-16GTNZ), latensseina 16-19-19-39-58. Näitä viritellään sitten viikonlopun yli
Pakko avautua tuosta stock coolerista, nättihän se toki on nyt kun koppa on ollut auki asennuksen jälkeen jos ongelmia tulisi ja cooleria pääsee ihailemaan. Kotelon oven takaa sitä ei tietty näy. Mutta jumalauta sentään minkälaista mekkalaa tuo pitää. Ihan tätä kirjoittaessa tuo sahaa edestakaisin. Kävin BIOS-päivityksen jälkeen laittamassa tuon silentille mutta eipä juuri auttanut. En suoraan ainakaan huomannut mitään ramp up time säätöjä tai vastaavia, mutta tutkitaan asiaa tässä muisteja viritellessä.
Oletteko itse alivoltittaneet kiviänne offsetilla ja jos olette, niin millä määrillä?
Oletteko itse alivoltittaneet kiviänne offsetilla ja jos olette, niin millä määrillä?
Tässä emossa on se huono puoli että kusahtaneet muistikellotukset johtavat täydelliseen BIOS resettiin, eli emo palauttaa muutaman epäonnistuneen boottiyrityksen jälkeen F11 biosin tilalle tuon alkuperäisen F3 biosin. Pääseeköhän tästä käyttäytymisestä jotenkin eroon muulla tavoin kuin että lähtee itse tekemään cmos resettiä ennen kuin emo pääsee palauttamaan yhtään mitään?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin muutaman epäonnistuneen bootin jälkeen emo vaihtaa toiselle BIOS-piirille. Vain niissä emoissa, missä sellainen on.Tämä mysteeri selvisi, ilmeisesti jotain Gigabyten bugeja, muillakin X570 Aorus-sarjan omistajille tapahtunut samaa. BIOSin kun flashaa uudestaan tuohon F11 versioon, ongelma katosi.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin muutaman epäonnistuneen bootin jälkeen emo vaihtaa toiselle BIOS-piirille. Vain niissä emoissa, missä sellainen on.
Ootteko havainnu jotain suorituskyvyn parannusta noilla uusilla AMD:n piirisarja ajureilla?
Tässä omat 1.35v DRAM, 1.1v SOC vakaat setit: Muistit (DDR2, DDR3, DDR4) Kellotukset & kokemukset
![]()
Joo, pikkusen nousi tehot 2133->3600Mhz kun laittoi. Ei toi XMP profiili pelannut kun piti käsin laittaa.
E: silti pelikäytössä heikompi kuin 4770K@4.1Ghz.
Ei se oma 3600 Ryzeni kellotu 4,2Ghz millään. Vaikka laitoin volttejakin 1,4v (3x360mm radeja, lämmöt 70 astetta), niin prime95:lla tuuttaa välittömästi. OCCT:llä saa ajaa 2h ilman virheitä 4,2ghz kelloilla ja 1,38 volteilla. 4,1Ghz taas täysin prime95 vakaa 1,32 volteilla (4h testi)... Onko Prime95 liian raaka testi Ryzenille?
Jos ajat uusinta versiota, jossa AVX2 käskyt käytössä, niin ei sitä ole suunniteltukaan sillä kuormalla kulkemaan kaikilla ytimillä niitä maksimeja. Ja ei sille muutenkaan luvata 4.2 nopeuksia all core kuormalla. 4.1 all core Prime95 noilla volteilla mahdollisesti OK.
Jep, uusin versio on käytössä. Millä versiolla kannattaa testata?
Pelaamista lähinnä. PBO päällä kellot hyppii 3,8-4,3ghz välillä pelatessa. Ajattelin sunnuntain ratoksi juurikin kokeilla saisinko kellot lähelle 4,3ghz ja testata vaikuttaako FPS:iin. Seuraavaksi sitten kellottaisi/kiristäisi muistien kelloja/ajoituksia, kun saisi ensin prossun kellot vakaaksi.
All core kellotuksessa nuo maksimit jää aika paljon alemmaksi, kuin vakiona/PBO päällä. Kiven laatu jonkin verran vaikuttaa, mutta näillä 3600:lla tuskin kovin korkeisiin all coreihin pääsee jännitteillä, joita uskaltaa pitää päällä muuten kuin testauksen ajan. Pelaamiseen paras nimenomaan vakio tai PBO (suurimmassa osassa tapauksia), ja sitten kellottelee muistit maksimeihin vakaaksi.
Näin se menee.Olenko ymmärtänyt oikein näiden 3000-sarjalaisten kanssa, että pelkkä PBO ei tee juuri mitään, vaan myös Auto OC:tä tulee käyttää? Pahoittelut jos terminologia ontuu![]()
Joo, emo vaihtaa toiseen bios-chippiin. Ongelma korjautuu oikeastaan sitä myötä mitä kellottaa, ennemmin tai myöhemmin sulla on molemmat BIOSit päivitetty samaan versioon ja molemmissa samat profiilit.Minkälaisia suorituskykytuloksia saatte tässä on oman AMD Ryzen 5 3600X tämän hetkiset suorituskyvyt mitä olen saanut tiristeltyä irti:
![]()
Varmaan saisin enemmänkin irti, mutta Gigabyten X570 Aorus emolevyissä oleva bios asetusten resetoitumis bugi, joka iskee joka kerta kun laittaa vähänkään epävakaat muistiasetukset tekee muistiasetusten kokeilemisen vähän rasittavaksi niin olen asettanut muistit suht varmoihin teho asetuksiin.
Bugi? Kyllä se ihan normaalia on että epävakaat asetukset joilla kone ei toimi niin bios vetää optimized defaultit.Varmaan saisin enemmänkin irti, mutta Gigabyten X570 Aorus emolevyissä oleva bios asetusten resetoitumis bugi, joka iskee joka kerta kun laittaa vähänkään epävakaat muistiasetukset tekee muistiasetusten kokeilemisen vähän rasittavaksi niin olen asettanut muistit suht varmoihin teho asetuksiin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.