Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan windowssin vika tuo
-offset ei tunnu vaikuttavan enää yhtään jännitteisiin
Ryzen masteristaTai mittari nostaa kellot ylös mittauksen aikana?
Hwinfo svi2tfn katsottuna? vai jostain muualta?
Kattelin tuossa 3800x:än jännitteitä pitkästä aikaa ja eihän ne prkl toimi miten pitäisi. Vcore oli jumissa 1.47-1.48v idlessä jatkuvasti. No rebootti autto ja jännitteet alko muuttumaan. Varmaan windowssin vika tuo. All core cinebenchin aikana jännitteet on 4.1v vaikka aikasemmin kun säädin ja testaisin noita asetuksia ne pysy 1.3v:ssä. -offset ei tunnu vaikuttavan enää yhtään jännitteisiin. Voin laittaa -0.12v offsettia ja silti cinebenchin aikana on sama 4.1v.
Hmm mulla oli se pois päältä biossista. Oon kyllä luullut että se on päällä kun ei montaa sekunttia mene käynnistyksessä.Mulla jos on Winun fast boot käytössä niin menee kellot jumiin. Jumittaa 4,2GHz vaikka jännite elää. Toki jännite jää normaalia korkeammalle kun kellot jumissa. Ei sen koneen bootin kanssa niin kiire ole, ettei voi sitä "minuuttia" odottaa. Fast bootilla menis muutamassa sekunnissa.
Ongelma on tuo Windowsin "log me in automatically" tms. asetus Account - Sign-in options -kohdassa, joka on oletuksena päällä.Hmm mulla oli se pois päältä biossista. Oon kyllä luullut että se on päällä kun ei montaa sekunttia mene käynnistyksessä.
Oliko siinä tullut muutosta aiempiin versioihin?
3800x Prime käy mulla kuumempana kuin testeissä, mutta peleissä maksimipiikit noin 72 C.
Käsittääkseni jos bios asetuksista on päällä se Ryzen Zen 2 lämmön rajotusasetus niin prossu pyrkii pitämään lämmöt kokoajan 70C luokassa maksimissaan.
En oikein tiedä, kun lämpiää kuitenkin enemmän jos kaikilla ytimillä 100 % kuorma? Rajan olen toistaiseksi laittanut 82 asteeseen ja sinne asti pelit ei pääse vaikka tuuletin alle 2/3 tehoilla.
Kyllä, ite pelailen FHD resolla ja huomaan eron pelamisessa/normaali päivittäisen käytön aikana. Minulla ei kaduta ollenkaan että päivitin, VAIKKA onkin ehkä marginaalinen päivitys.Ostin pari vuotta sitten Black Fridayna Ryzen 2600:n, Crosshair VI Heron, RTX 2070:n ja G.Skillin 3200 Mhz C15 muistia 16 GB. Nyt tietysti taas tippunut kelkasta asioiden suhteen ja satuin Gigantin outletista varaamaan 3700X:n hintaan 305 eur. Onko järkevää päivittää? Tuosta 2600:sta saisi varmaan jonkun 100 eur käytettynä mitä nopeasti vilkaisin eli jäisi 205 eur päivitykselle hintaa. Millaistahan etua tästä olisi esim. Adobe Premierillä videoeditoinnissa ja Lightroomin kuvankäsittelyssä, plus tietysti peleissä?
Kyllä, ite pelailen FHD resolla ja huomaan eron pelamisessa/normaali päivittäisen käytön aikana. Minulla ei kaduta ollenkaan että päivitin, VAIKKA onkin ehkä marginaalinen päivitys.
(tosiaan päivitin 2600 --> 3700x ) PC-speksit löytyy sit...
AMD pyrkii ajamaan vähäpätöisetkin idle taskit täysillä turboilla jotta prossun kerkeää nopeammin takaisin idlaamaan. Ihan suunniteltua käytöstä siis. 7nm suuri tehotiheys sitten aiheuttaa sen että lämmöt reagoi nii kuin ne reagoi.En tiedä miten pieleen menee aihealueen suhteen, mutta millaines tämän 3950X pitäisi olla lämpöjen suhteen? Toki kaikki riippuu enemmän ja vähemmän siitä millaisessa setissä tuo on kiinni.
Jäähynä Arctic freeze 360 ja pistin afterburnerilla katsoessa merkille, että pelkästään idlelämmöt sahaa 31-65 asteen oikeastaan taukoamatta. Mutta pikakierros insurgency: sandstormia ja lämmöt pysyi paljon vakaampana pelatessa, kuin mitä työpöydällä. Ohessa pieni graafi. Tuo tasaisin osuus oli itse pelisessiosta.
Minä laitan työpöytäillessä Windowsin virrankäyttösuunnitelmista päälle Virransäästön; loppui sahailut. Pelatessa sitten Ryzen Balanced.En tiedä miten pieleen menee aihealueen suhteen, mutta millaines tämän 3950X pitäisi olla lämpöjen suhteen? Toki kaikki riippuu enemmän ja vähemmän siitä millaisessa setissä tuo on kiinni.
Jäähynä Arctic freeze 360 ja pistin afterburnerilla katsoessa merkille, että pelkästään idlelämmöt sahaa 31-65 asteen oikeastaan taukoamatta. Mutta pikakierros insurgency: sandstormia ja lämmöt pysyi paljon vakaampana pelatessa, kuin mitä työpöydällä. Ohessa pieni graafi. Tuo tasaisin osuus oli itse pelisessiosta.
Kuinka Ryzen 3900X tai 3950X jaksaa toimia
Itse olen ollut hyvinkin tyytyväinen 3900X prosessoriin, se on jaksanut oikein hyvin toimia ja kellottuu tarvittaessa 4.3GHz 1.306V jännitteellä.
Kun mukana on myös Vega 64 ja 27" 1440p 144Hz monitori olen ollut oikein tyytyväinen ja uskoisin että 32Gb muistin kera tämä jaksaa sen 5+ vuotta omiin tarpeisiin toimia. Toki tarvittaessa näytönohjainta vaihtaen.
Tietyissä piireissä Vega 64 on pidetty äänekkäänä
AMD pyrkii ajamaan vähäpätöisetkin idle taskit täysillä turboilla jotta prossun kerkeää nopeammin takaisin idlaamaan. Ihan suunniteltua käytöstä siis. 7nm suuri tehotiheys sitten aiheuttaa sen että lämmöt reagoi nii kuin ne reagoi.
Useimmilla emovalmistajilla on onneksi jo bios säätö jolla voi hidastaa tuulettimen reagointia jolloin mahdolliset tuulettimien humppaamiset jää pois
On paljon emoja joissa voi laittaa biosista muutaman sekunnin viivettä fan ramp up timeksi niin ei ongelmaa.Itselläni on kaukosäätimellä toimiva tuuletinten hallintayksikkö, josta yhtä nappia painamalla menee silent tila päälle ja toisestä peli tila. Silent tilassa tuulettimet on lukittu 40% pyörimisnopeuteen ja pelitilassa menee 80% pyörimisnopeudet päälle. Molemmat profiilit on fixed joten ne eivät pumppaa tuuletinten nopeuksia edestakas. Sen sijaan GPU ja CPU asettelee kellotaajuudet sellaisiksi, että eivät lämpene komponentit liikaa.
Tuo tuuletinten pumppailu on kyllä ihan normaalia kaikilla Ryzen 3000 sarjan prossuilla, koska kivet lämpenevät paljon nopeammin suuremman 7nm tiheyden ja pienemmän kiven koon takia. Valitettavasti tuuletinten softat ovat sellaiset, että saa säätää, että pääsee pumppaamisesta eroon.
Ryzen boostit reagoi kuormiin nopeammin kuin mikään cpu kuorman monitorointisofta.
Sehän triggaa jopa se jos huono valvontaohjelma pollaa jatkuvasti että mikä se kuorma ja lämpötila on, nk. observer effect.
Sinun ohjelmat on melko varmasti vain liian hitaita näkemään sen mihin cpu reagoiBoost toimii kuitenkin tarpeen mukaan, ei joka 7 sekunti. Pointti oli se, että tuota lämpötilan sahalaitaa ei saa kohtaamaan minkään muun statsin kanssa.
Tuohon vaikuttaa (jonkun verran) versio, itselläni Sapphire RX Vega 64 NITRO+ missä hyvä jäähdytys ja mielestäni tarpeeksi hiljainen varsinkin kun hieman vetänyt jännitettä alas ja muita asetuksia ylös.
Sinun ohjelmat on melko varmasti vain liian hitaita näkemään sen mihin cpu reagoi
Tässä mennään perse edellä puuhun. Anturit toimii millisekunttitasolla, mutta niiden lukeminen ei.Eipä ne yleensä ottaen näe muuta kuin mitä anturit ilmoittaa. Voihan se olla että koneessa on hitaat anturit.
Noniin, nyt saapui oma 3900X, emo (X570 Aorus Ultra) sekä muistit. Stock coolerilla vedetään eka viikko (toivottavasti ei kauempaa) kunnes vesijäähyn AM4-kitti saapuu.
Cinebench R20:stä irtosi 7102 pojoa, kaikki prossun asetukset BIOSista autolla ja XMP enabled. Tuo on ihan linjassa revikoiden tuloksien kanssa, eli onneksi en ole möhlinyt mitään. Muisteina 2x16GB G.Skill Trident Z Neo:t (F4-3600C16-16GTNZ), latensseina 16-19-19-39-58. Näitä viritellään sitten viikonlopun yli
Pakko avautua tuosta stock coolerista, nättihän se toki on nyt kun koppa on ollut auki asennuksen jälkeen jos ongelmia tulisi ja cooleria pääsee ihailemaan. Kotelon oven takaa sitä ei tietty näy. Mutta jumalauta sentään minkälaista mekkalaa tuo pitää. Ihan tätä kirjoittaessa tuo sahaa edestakaisin. Kävin BIOS-päivityksen jälkeen laittamassa tuon silentille mutta eipä juuri auttanut. En suoraan ainakaan huomannut mitään ramp up time säätöjä tai vastaavia, mutta tutkitaan asiaa tässä muisteja viritellessä.
Oletteko itse alivoltittaneet kiviänne offsetilla ja jos olette, niin millä määrillä?
Oletteko itse alivoltittaneet kiviänne offsetilla ja jos olette, niin millä määrillä?
Tässä emossa on se huono puoli että kusahtaneet muistikellotukset johtavat täydelliseen BIOS resettiin, eli emo palauttaa muutaman epäonnistuneen boottiyrityksen jälkeen F11 biosin tilalle tuon alkuperäisen F3 biosin. Pääseeköhän tästä käyttäytymisestä jotenkin eroon muulla tavoin kuin että lähtee itse tekemään cmos resettiä ennen kuin emo pääsee palauttamaan yhtään mitään?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin muutaman epäonnistuneen bootin jälkeen emo vaihtaa toiselle BIOS-piirille. Vain niissä emoissa, missä sellainen on.Tämä mysteeri selvisi, ilmeisesti jotain Gigabyten bugeja, muillakin X570 Aorus-sarjan omistajille tapahtunut samaa. BIOSin kun flashaa uudestaan tuohon F11 versioon, ongelma katosi.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin muutaman epäonnistuneen bootin jälkeen emo vaihtaa toiselle BIOS-piirille. Vain niissä emoissa, missä sellainen on.
Ootteko havainnu jotain suorituskyvyn parannusta noilla uusilla AMD:n piirisarja ajureilla?