AM5-emolevyt

Onko ongelman iskiessä PCI-E moodi jossain 1.1 tms. kun GPU-Z:llä katsot?

Juuri tutkiskellut MSI foorumeita että ilmeisesti laajempaa ongelmaa tuon kanssa että PCI-E ei bootissa tunnistaudu oikein ja se aiheuttaa nuo stutteroinnit ja kaatumiset. Jotkut korjanneet enabloimalla Spread Spectrumin. Tuntuu olevan myös vain pelkästään 9800X3D kanssa tämä ongelma.
Täytyy tätä vilkaista pääsiäisen jälkeen. Mutta mitenköhän tuon kanssa sitten eläisi? Jotain bios-päivitystä sitten loppukevät odotellessa.

Tuli hommattua Msi pro X870-p wifi ja 9800X3D. Muistit -Force Vulkan 6000MHz CL30.

Ollut nyt viikko taistelua vakauden kanssa. Kaatuu työpöydälle usein ja välillä boottaa tuplasti jo kirjautumis-sivulla. Alkaa ensiksi hiiri jumittamaan ja ikkunat aukeaa hitaasti.

Windows asennnettu uudestaan monta ketaa, bios päivitetty, ajurit ja kaikki tietysti asennettu. On kokeiltu asentaa eri m.2 levylle. Memtest ei antanut ainakaan 30min aikana yhtään virhettä. Kokeiltu myös Kingston Fury muisteilla.

Välillä taas toimii kaikki monta tuntia täydellä pelirasituksella aivan moitteetta. Sitten taas uudelleen käynnistyksessä jumiin.

Alkaa olla kaikki ideat loppu ja seuraavaksi laitettava kamat takaisin ja sitten jotain uutta tilalle. Onko vastaavia kokemuksia?
Lämmöt kohdillaan, poweri?

Lämmöt olet varmaan tsekannut, mutta entäs jos olisi powerissa vikaa...

Ei ole powerissa. Se on uusi Corsair RM1000x. Ja tosiaan välillä toimii esim. Iracing vr "maximi graffoilla" pari tuntia kunhan saa vakaaksi bootattua.

Mikä näytönohjain? Tuntuu siltä, että ole beta-testaajana AMD:n 9070 XT:lle ja 9800X3D:lle. Ajurit ei ole kypsyneet vielä.

It is, what it is.

Ei ole powerissa. Se on uusi Corsair RM1000x. Ja tosiaan välillä toimii esim. Iracing vr "maximi graffoilla" pari tuntia kunhan saa vakaaksi bootattua.
Tuo on hanurista...
Nykyään jos menet pistämään jotain takuuseen (ja kenellä on mahdollisuuksia tutkia kaikkea läpi toisilla kappaleilla varmasti toimivia laitteita...), ellet ole ottanut koko konetta kasattuna.
Niin todella suuri mahdollisuus, että joudut vielä itse maksamaan 50€ extraa, kun vika ei ollutkaan itse analysoimassa osassa...

Nimimerkki, kokemusta on...

ASUS Prime 5080.

Nyt Nvidia taisi juuri julkaista uudet ajurit mitkä korjaavat järkyttävän määrän bugeja mukaanlukien "random kaatuilut ja blackscreenit". Toivottavasti auttaa.

Ilmeisesti siitä saakka kun 5000-sarja julkaistiin Nvidialle niin paitsi 5000-sarjan myös 3000 ja 4000-sarjan käyttäjät ovat raportoineet todella paljon bugeja näillä uudemmilla (5000-sarjan) ajureilla. Nyt vihdoin Nvidia yrittää korjata asiaa...

Nyt Nvidia taisi juuri julkaista uudet ajurit mitkä korjaavat järkyttävän määrän bugeja mukaanlukien "random kaatuilut ja blackscreenit". Toivottavasti auttaa.

Ilmeisesti siitä saakka kun 5000-sarja julkaistiin Nvidialle niin paitsi 5000-sarjan myös 3000 ja 4000-sarjan käyttäjät ovat raportoineet todella paljon bugeja näillä uudemmilla (5000-sarjan) ajureilla. Nyt vihdoin Nvidia yrittää korjata asiaa...

Nämä uudet ajurit ei edes ole jokaista ongelmaa korjannutkaan mitä on redditin poikia uskominen. Joulukuun 566 ajurit ovat ok, en tosin tiedä miten ne toimii 5000 sarjalaisissa.

ASUS Prime 5080.

Arvasin väärin, mutta tuore näytönohjain kuitenkin kyseessä. Kun menee aallonharjalla early adopterina näiden kanssa, voi olla vähän epäkypsiä ajureita. Sinulla on kuitenkin kaksi uutta asiaa (9800X3D, 5080), niin niiden softatuesta on todennäköisemmin kiinni, eikä raudassa ole välttämättä vikaa.

Veikkaisin, että tämä korjautuu odottamalla (ja päivittämällä ajurit) kesään mennessä.

Niin todella suuri mahdollisuus, että joudut vielä itse maksamaan 50€ extraa, kun vika ei ollutkaan itse analysoimassa osassa...

Nimimerkki, kokemusta on...
Ei nyt levitellä tällaista valhetta. Jos kuluttaja epäilee takuunalaisessa tuotteessa olevan takuunalaista vikaa, sen tarkistus/testaus on kuluttajalle maksuton. Tämä on fakta.

Iso osa kauppiaista pyrkii rajoittamaan kuluttajien oikeuksia, esittämällä tällaisia laittomia ”tarkastusmaksuja”, jos vikaa ei löydy.

Jos olet tuollaisen maksanut, mä ainakin näen sut lähtökohtaisesti petoksen uhrina.
Toinen mikä on ehdottoman kiellettyä, on tehdä takuuaikana käyttöhyötyvähennyksiä - ne lähtee juoksemaan vasta takuuajan päätyttyä, virhevastuun jatkuessa.

Ei nyt levitellä tällaista valhetta. Jos kuluttaja epäilee takuunalaisessa tuotteessa olevan takuunalaista vikaa, sen tarkistus/testaus on kuluttajalle maksuton. Tämä on fakta.

Iso osa kauppiaista pyrkii rajoittamaan kuluttajien oikeuksia, esittämällä tällaisia laittomia ”tarkastusmaksuja”, jos vikaa ei löydy.

Jos olet tuollaisen maksanut, mä ainakin näen sut lähtökohtaisesti petoksen uhrina.
Toinen mikä on ehdottoman kiellettyä, on tehdä takuuaikana käyttöhyötyvähennyksiä - ne lähtee juoksemaan vasta takuuajan päätyttyä, virhevastuun jatkuessa.
Minulla oli emon kaikki arvot jumissa maksimissa, siis tuulettimien nopeudet, jännitteet jne biosissa. Windows puolella ei löytynyt edes mitään piiriä. Koitin kaikkea mitä tuli mieleen ja totesin, että emosta on jotain hajonnut. Heitin sen RMA:han, lopputuloksella, ei vikaa ja jouduin maksamaan siitä 50e tarkistusmaksua ja postikuluja.

Lopulta syyksi paljastui viallinen NVME-ssd. Se toimi kyllä, käyttis oli asennettu siihen... Sen kun otti pois kaikki palasi normaaliksi.

Siitäkin sai vielä tapella, kun myyjäliike ei havainnut siinä mitään ongelmaa. Liitin dokumentaation mukaan testeistäni ja vaadin heitä lähettämään sen valmistajalle testeihin. He totesivat sen vialliseksi ja sain uuden tilalle...

Minulla oli emon kaikki arvot jumissa maksimissa, siis tuulettimien nopeudet, jännitteet jne biosissa. Windows puolella ei löytynyt edes mitään piiriä. Koitin kaikkea mitä tuli mieleen ja totesin, että emosta on jotain hajonnut. Heitin sen RMA:han, lopputuloksella, ei vikaa ja jouduin maksamaan siitä 50e tarkistusmaksua ja postikuluja.

Lopulta syyksi paljastui viallinen NVME-ssd. Se toimi kyllä, käyttis oli asennettu siihen... Sen kun otti pois kaikki palasi normaaliksi.

Siitäkin sai vielä tapella, kun myyjäliike ei havainnut siinä mitään ongelmaa. Liitin dokumentaation mukaan testeistäni ja vaadin heitä lähettämään sen valmistajalle testeihin. He totesivat sen vialliseksi ja sain uuden tilalle...
”Jouduit matkamaan” = suostuit maksamaan laittoman maksun jota sinun ei kuulu maksaa.

Itse olen aina vetänyt tylysti RMA-papereista tuon kohdan kynällä yli ja huomauttanut myyjää, että en todellakaan tällaiseen suostu koska tuollaista maksua ei saa kuluttajansuojalain mukaa periä. Sitten vasta oma nimi paperiin.

Ei ole jäänyt ainuttakaan takuukeissiä tuon vuoksi hoitamatta.

Tässä mitä kkv sanoo aiheesta.

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/...ajansuoja/#takuukorjaus-on-ostajalle-maksuton
1745058269211.png

Mitähän muita perusteita "selvästi turhalle" takuukorjaukselle sitten on kuin annettu esimerkki itseaiheutetusta viasta? Tuohon turhuuteen jotkut myyjät/valmistajat varmasti vetoavat jos vikaa ei löydy, ja varmasti on tapauksia joissa asiakkaan olisi vain pitänyt olla enemmän kartalla (esim. lukea käyttöohjeet). Mutta onhan toi nyt aika subjektiivista, ja asiakas puolestaan voi vedota että vian selvittely ei ole turhaa jo pelkästään sillä perusteella, että laitteistossa oli olemassa ongelma.

Statistiikka

Viestiketjuista
275 082
Jäsenet
77 262
Uusin jäsen
JV///

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom