Ravintoloiden osalta ennen oli hankalampaa, tietoa ei ollut välttämättä missään paitsi ovessa, vaan piti tietää ravintolan nimi, etsiä sen puhelinnumero puhelinluettelosta, soittaa sinne (kenties monta kertaa jos oli varattua tai eivät vastanneet, tai olleet auki) ja sitten yrittää varata pöytä.Google/Alphabet , Yandex tai Tencent se ei ole pointti mikä firma.
Jos palvelun tuottaminen/toteuttaminen ei ehdottomasti vaadi Googlea, niin miksi asiakaalta sitä sitten vaaditaan.
Jos joku yhteisö jakaa infoa internetissä, niin miksi ne valitsee esim Facobookin/Metan palvelun ja niihin rekisteröitymisen, tai Googlen palvelut ja niihin reksiteritymisen, tai Yandex jne.
Siis miksi vaikeuttaa saatavuutta keinotekoisesti. Huomattava että noilla firmoilla ei sinänsä ole mitään velvollisuutta tarjota kaikille palvelua ja voivat estää yksilöltä palvelun käytön.
Ja toki erikoinen lähestymis tapa että työantaja voisi velvoittaa työntekijän hyväksyyn Googlen ehdot, jos kyseinen työantaja ei ole Google. Entäs jos toinen työantaja vaatii hyväksyyn Yandexin ehdot. Tai Metan ehdot, entäs sitten jos Nuo firmat etä hyväksy ko työntekijää, onko se irtisanomisperuste ?
On se ongelma, yritykset yhteisöt voi käyttää muitakin, mutta silloin ongelma on se että "välttämättämättömyys" palveluiden tuottajat vaativat Googlen tai Applen. Ja se Google versio ei ole aina vaihtoehto.
Firmoilla on tarpeita joita ei täytetä marketin puhelintarjonnalla, ja Huawei esimerkin olisi luullut herättävän laajeminkin sen että massa tuotteetkaat eivät välttämättä ole Google yhteensopivia.
Jutussa oli pyäsköinti, perus pysäklintipalveluiden tuottaminen ei tarvi mobiilissa googlea. Toki jos haluaa sitä jaella, olla massoille helpostisaavutettavissa niin pitää täyttää Googlen ehdot ja olla saatavilla Googlen kaupasta. Google kuitenkin salliin muunkin jakelun, joten se ei ole selitys vain Googlessa pysemisessä.
Ja edelleen Googlen palvelut on vain osalla suuria markkinoita oletus, ei edes kaikilla markkinoilla tuettu.
No jaa, tavallaan.
Sanonta, se mikä kerran netiin laitettu, niin sitä ei sieltä pois saa. Sama sopii myös pilvitietokantaan, se mikä kerran sinne laitettu, niin sitä ei pois saa.
Jos ollaan otsikossa, niin erottaisin kaksi asiaa, älypuhelimen tarpeellisuus nyky yhteiskunnassa ja teitojekeräämisen.
Älypuhelin on arinomainen väline helpottamaan elämään, yksi alkupään käyttäjiä oli henkilöt oli erityis ryhmät, joille älypuhelin helpotti huomttavasti palveluiden saatavuutta ja käytettävyyttä.
Yksityisyys, tieturva ym on tulleet ketjuun sen takia, että palveluntarjoajat ovat ujuttaneet huomaamatta ja kritiikittä tarpeetonta tietojen keräämistä samassa yhteydessä.
Yksi ongelma on se että palvelun käyttöön vaaditaan tiettyn tyyppinen laite, mutta se ei välttämätä riitä, tarvitaan sen lisäksi jokin tietty palvelu. Eli vaikeutetaan palveluiden saatavuutta. Pitkälle toki pääsee jos on Google tili, Google Android laite, Yotube rili, Meta konsernin palvelut, FB, Insta, WhatsApp, Twitter tili. Tuolla paketilla voi nähdä satunnaisen ravintolan aukioloajat. Pöydän varaaminen vaatii sitten jonkun tilin lisää.
Ravintolan aukioloajat, menu, varaus, ne palvelut voi tarjota ilman mitään noista, varaus on ainoa jossa perusteltua talentaa jotain tietoja.
Edit:
Föli, LInkki, Nysse, HSL jne. Kyllä ne pystyy palvelun tuottamaan ilman että pitää tallentaa yksittäisen matkustajan liikkumiset.
Aivan voi toki sanoa että se on vapaahetoista, kävelköön jos ei ehdot kelpaa, tai ostakoon kolikoilla anonyymin lipun, jälkimmäinen tehdään vaihe vaiheella vaikeamman saavutettavaksi ja kalliimmaksi.
Onhan se toki ihan kamala kehitys, kun nyt parhaimmillaan sen pöydän voi napata nettivarausjärjestelmästä itselleen sekunneissa tai woltata ruoan kotiovelle.
Julkisen liikenteen osalta on varsin hyvä ja perusteltua, että saadaan dataa siitä, mihin, milloin ja millaisilla reiteillä ihmiset liikkuu. Siltä pohjalta voidaan sitten kehittää ja optimoida linjoja ja kaluston määrää. Fiksusti käytettynä sen avulla voidaan sekä parantaa palvelua (vuorovälit, kaluston määrä), vähentää hukkaa sekä myös mahdollistaa palvelun tuottamisen asiakkaalle ja veronmaksajalle edullisemmin.
Toki en osaa sanoa, käytetäänkö tuotettua tietoa optimointiin. Mutta toivottavasti.
Viimeksi muokattu: