Älypuhelimen pakollisuus modernissa yhteiskunnassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja potero
  • Aloitettu Aloitettu
Google/Alphabet , Yandex tai Tencent se ei ole pointti mikä firma.

Jos palvelun tuottaminen/toteuttaminen ei ehdottomasti vaadi Googlea, niin miksi asiakaalta sitä sitten vaaditaan.

Jos joku yhteisö jakaa infoa internetissä, niin miksi ne valitsee esim Facobookin/Metan palvelun ja niihin rekisteröitymisen, tai Googlen palvelut ja niihin reksiteritymisen, tai Yandex jne.

Siis miksi vaikeuttaa saatavuutta keinotekoisesti. Huomattava että noilla firmoilla ei sinänsä ole mitään velvollisuutta tarjota kaikille palvelua ja voivat estää yksilöltä palvelun käytön.

Ja toki erikoinen lähestymis tapa että työantaja voisi velvoittaa työntekijän hyväksyyn Googlen ehdot, jos kyseinen työantaja ei ole Google. Entäs jos toinen työantaja vaatii hyväksyyn Yandexin ehdot. Tai Metan ehdot, entäs sitten jos Nuo firmat etä hyväksy ko työntekijää, onko se irtisanomisperuste ?


On se ongelma, yritykset yhteisöt voi käyttää muitakin, mutta silloin ongelma on se että "välttämättämättömyys" palveluiden tuottajat vaativat Googlen tai Applen. Ja se Google versio ei ole aina vaihtoehto.

Firmoilla on tarpeita joita ei täytetä marketin puhelintarjonnalla, ja Huawei esimerkin olisi luullut herättävän laajeminkin sen että massa tuotteetkaat eivät välttämättä ole Google yhteensopivia.

Jutussa oli pyäsköinti, perus pysäklintipalveluiden tuottaminen ei tarvi mobiilissa googlea. Toki jos haluaa sitä jaella, olla massoille helpostisaavutettavissa niin pitää täyttää Googlen ehdot ja olla saatavilla Googlen kaupasta. Google kuitenkin salliin muunkin jakelun, joten se ei ole selitys vain Googlessa pysemisessä.


Ja edelleen Googlen palvelut on vain osalla suuria markkinoita oletus, ei edes kaikilla markkinoilla tuettu.



No jaa, tavallaan.
Sanonta, se mikä kerran netiin laitettu, niin sitä ei sieltä pois saa. Sama sopii myös pilvitietokantaan, se mikä kerran sinne laitettu, niin sitä ei pois saa.

Jos ollaan otsikossa, niin erottaisin kaksi asiaa, älypuhelimen tarpeellisuus nyky yhteiskunnassa ja teitojekeräämisen.



Älypuhelin on arinomainen väline helpottamaan elämään, yksi alkupään käyttäjiä oli henkilöt oli erityis ryhmät, joille älypuhelin helpotti huomttavasti palveluiden saatavuutta ja käytettävyyttä.

Yksityisyys, tieturva ym on tulleet ketjuun sen takia, että palveluntarjoajat ovat ujuttaneet huomaamatta ja kritiikittä tarpeetonta tietojen keräämistä samassa yhteydessä.

Yksi ongelma on se että palvelun käyttöön vaaditaan tiettyn tyyppinen laite, mutta se ei välttämätä riitä, tarvitaan sen lisäksi jokin tietty palvelu. Eli vaikeutetaan palveluiden saatavuutta. Pitkälle toki pääsee jos on Google tili, Google Android laite, Yotube rili, Meta konsernin palvelut, FB, Insta, WhatsApp, Twitter tili. Tuolla paketilla voi nähdä satunnaisen ravintolan aukioloajat. Pöydän varaaminen vaatii sitten jonkun tilin lisää.


Ravintolan aukioloajat, menu, varaus, ne palvelut voi tarjota ilman mitään noista, varaus on ainoa jossa perusteltua talentaa jotain tietoja.

Edit:
Föli, LInkki, Nysse, HSL jne. Kyllä ne pystyy palvelun tuottamaan ilman että pitää tallentaa yksittäisen matkustajan liikkumiset.

Aivan voi toki sanoa että se on vapaahetoista, kävelköön jos ei ehdot kelpaa, tai ostakoon kolikoilla anonyymin lipun, jälkimmäinen tehdään vaihe vaiheella vaikeamman saavutettavaksi ja kalliimmaksi.
Ravintoloiden osalta ennen oli hankalampaa, tietoa ei ollut välttämättä missään paitsi ovessa, vaan piti tietää ravintolan nimi, etsiä sen puhelinnumero puhelinluettelosta, soittaa sinne (kenties monta kertaa jos oli varattua tai eivät vastanneet, tai olleet auki) ja sitten yrittää varata pöytä.
Onhan se toki ihan kamala kehitys, kun nyt parhaimmillaan sen pöydän voi napata nettivarausjärjestelmästä itselleen sekunneissa tai woltata ruoan kotiovelle.

Julkisen liikenteen osalta on varsin hyvä ja perusteltua, että saadaan dataa siitä, mihin, milloin ja millaisilla reiteillä ihmiset liikkuu. Siltä pohjalta voidaan sitten kehittää ja optimoida linjoja ja kaluston määrää. Fiksusti käytettynä sen avulla voidaan sekä parantaa palvelua (vuorovälit, kaluston määrä), vähentää hukkaa sekä myös mahdollistaa palvelun tuottamisen asiakkaalle ja veronmaksajalle edullisemmin.
Toki en osaa sanoa, käytetäänkö tuotettua tietoa optimointiin. Mutta toivottavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjussa mainittiin puheavustajat, esimerkki siitä että joo ovat hyviä, mutta palvelun voi toteuttaa paikallisesti, ilman että dataa siirretään pilveen.
Jotkut yksinkertaiset toiminnot, kuten valot päälle / valot pois kenties voisi.
Mutta itse esim. kysyn joskus bussiaikataulua, päivän kalenterini tilaa, parempi puolisko saattaa ruokaa laittaessaan hakea sieltä reseptejä jne., niihin kaikkiin tarvitaan kyllä sitä pilveä.
 
Viimeksi muokattu:
Ravintoloiden osalta ennen oli hankalampaa, tietoa ei ollut välttämättä missään, vaan piti tietää ravintolan nimi, etsiä sen puhelinnumero puhelinluettelosta, soittaa sinne (kenties monta kertaa jos oli varattua tai eivät vastanneet) ja sitten yrittää varata pöytä.
Onhan se toki ihan kamala kehitys, kun nyt parhaimmillaan sen pöydän voi napata nettivarausjärjestelmästä itselleen sekunneissa.
Sen jälkeen aukioloajat, listat, pöytävaraukset pysty tekemään ja näkemään netissä, älypuhelimalla, tai jopa selaimella varustetulla peruspuhelimella.
Mitään pakottavaa tarvetta ei ole tullut siihen että tänäpäivänä pitäisi olla " Google tili, Google Android laite, Yotube rili, Meta konsernin palvelut, FB, Insta, WhatsApp, Twitter tili " + mahdollisesti varausta verten luoda joku muu tili.

Soittaminen alkaa tuntua aika käytettävältä. Siitä toki jää jälki operaattorille, ja jos näyttää numeroa niin ravintolalle.

Julkisen liikenteen osalta on varsin hyvä ja perusteltua, että saadaan dataa siitä, mihin, milloin ja millaisilla reiteillä ihmiset liikkuu. ..
Tuo toki se tyypillinen selitys kaikessa tallentamisessa.
Erottaisin kaksi asiaa, sen että seurataan ja tallennetaan yksittäisen tunnistettavan matkustajan matkat vs suunnitellaan, mitoitetaan , optimoidaan reittejä. Esimerkit vieläpä julkisen puolen palveluita.

Saman henkinen selitys oli eräällä mobiilipelifirmalla kun ostetun pelin pelaajasta kerättiin tietoa hyvin yksityiskohtaisesti sen pelin pelaamisesta, toki se oli asiakaslähtöistä.

Jotkut yksinkertaiset toiminnot, kuten valot päälle / valot pois kenties voisi.
Mutta itse kysyn joskus bussiaikataulua, päivän kalenterini tilaa, parempi puolisko saattaa ruokaa laittaessaan hakea sieltä reseptejä jne., niihin kaikkiin tarvitaan kyllä sitä pilveä.
Jos käyttäjä haluaa hakea jostain palvelusta jotain tietoa puheavustuksella, niin toki se joutuu sen tehtävän suorittaa käyttäjän pyynnöstä, se nyt ei ole pointti.
 
Julkisen liikenteen osalta on varsin hyvä ja perusteltua, että saadaan dataa siitä, mihin, milloin ja millaisilla reiteillä ihmiset liikkuu. Siltä pohjalta voidaan sitten kehittää ja optimoida linjoja ja kaluston määrää. Fiksusti käytettynä sen avulla voidaan sekä parantaa palvelua (vuorovälit, kaluston määrä), vähentää hukkaa sekä myös mahdollistaa palvelun tuottamisen asiakkaalle ja veronmaksajalle edullisemmin.
Toki en osaa sanoa, käytetäänkö tuotettua tietoa optimointiin. Mutta toivottavasti.

Selitätkö nyt vähän tarkemmin, että mitä lisäarvoa kehitykseen ja optimointiin tuo se, että tiedetään kuka liikkui versus että joku liikkui?
 
Sen jälkeen aukioloajat, listat, pöytävaraukset pysty tekemään ja näkemään netissä, älypuhelimalla, tai jopa selaimella varustetulla peruspuhelimella.
Mitään pakottavaa tarvetta ei ole tullut siihen että tänäpäivänä pitäisi olla " Google tili, Google Android laite, Yotube rili, Meta konsernin palvelut, FB, Insta, WhatsApp, Twitter tili " + mahdollisesti varausta verten luoda joku muu tili.

Soittaminen alkaa tuntua aika käytettävältä. Siitä toki jää jälki operaattorille, ja jos näyttää numeroa niin ravintolalle.


Tuo toki se tyypillinen selitys kaikessa tallentamisessa.
Erottaisin kaksi asiaa, sen että seurataan ja tallennetaan yksittäisen tunnistettavan matkustajan matkat vs suunnitellaan, mitoitetaan , optimoidaan reittejä. Esimerkit vieläpä julkisen puolen palveluita.

Saman henkinen selitys oli eräällä mobiilipelifirmalla kun ostetun pelin pelaajasta kerättiin tietoa hyvin yksityiskohtaisesti sen pelin pelaamisesta, toki se oli asiakaslähtöistä.


Jos käyttäjä haluaa hakea jostain palvelusta jotain tietoa puheavustuksella, niin toki se joutuu sen tehtävän suorittaa käyttäjän pyynnöstä, se nyt ei ole pointti.
Joo, ymmärrän, että sun näkökulma on yksityisyydessä. Mun näkökulma on helppoudessa.
Edelleen ajattelen, että se data mitä näissä itsestäni annan on osa sitä hintaa, minkä kuluttajana palvelusta maksan.
Ilmaispalvelussa se on ainoa hinta. Muissa se on vain yksi siihen hintaan vaikuttava tekijä.
 
Selitätkö nyt vähän tarkemmin, että mitä lisäarvoa kehitykseen ja optimointiin tuo se, että tiedetään kuka liikkui versus että joku liikkui?
Nopeasti ajatellen (jos sellaista dataa edes kerätään) sillä voisi kenties saada tehokkaasti selville, tarvitaanko vaikkapa jollain bussilinjalla johonkin kellonaikaan usein niiaavaa matalalattiaversiota vai riittääkö tavallinen bussi.
Kai noita esimerkkejä löytyisi paljon muitakin, jos hetken pysähtyisi miettimään.
 
Nopeasti ajatellen (jos sellaista dataa edes kerätään) sillä voisi kenties saada tehokkaasti selville, tarvitaanko vaikkapa jollain bussilinjalla johonkin kellonaikaan usein niiaavaa matalalattiaversiota vai riittääkö tavallinen bussi.
Kai noita esimerkkejä löytyisi paljon muitakin, jos hetken pysähtyisi miettimään.

Niin, varmaan jos tuo olisi pakollinen tieto ja ihmiset sen luotettavasti syöttäisi (vielä parempi: miksei yhdistettäisi terveydenhuollon dataa tähän samaan järjestelmään!). Toisaalta varmaan melko paljon tehokkaammin ja varmemmin tuon saisi selville jollain mekanismilla, mikä tunnistaa ne pyörätuolit fyysisesti. Tai yksinkertaisesti mittaamalla että mistä painikkeesta bussia on pysäytetty. Kuulostaa kohtalaisen turhalta "lisä"arvolta kuitenkin. Hieman kyseenalaiselta kuulostaa myös, että esimerkkejä löytyisi paljon muitakin, tai edes yhtään sellaista, mistä olisi sellaista lisäarvoa, mitä ei muuten saisi toteutettua paljon järkevämminkin. Mutta voin olla väärässä, vaikka hetkeksi miettimään pysähdyinkin. Voi olla kyse vain huonosta mielikuvituksesta.
 
Niin, varmaan jos tuo olisi pakollinen tieto ja ihmiset sen luotettavasti syöttäisi (vielä parempi: miksei yhdistettäisi terveydenhuollon dataa tähän samaan järjestelmään!). Toisaalta varmaan melko paljon tehokkaammin ja varmemmin tuon saisi selville jollain mekanismilla, mikä tunnistaa ne pyörätuolit fyysisesti. Tai yksinkertaisesti mittaamalla että mistä painikkeesta bussia on pysäytetty. Kuulostaa kohtalaisen turhalta "lisä"arvolta kuitenkin. Hieman kyseenalaiselta kuulostaa myös, että esimerkkejä löytyisi paljon muitakin, tai edes yhtään sellaista, mistä olisi sellaista lisäarvoa, mitä ei muuten saisi toteutettua paljon järkevämminkin. Mutta voin olla väärässä, vaikka hetkeksi miettimään pysähdyinkin. Voi olla kyse vain huonosta mielikuvituksesta.
Tällä en tarkoita nyt henkilökohtaisesti sinua. Mutta muutosvastarinnalle on tyypillistä, että pidetään kaikkia uusia juttuja turhina tai että ei niistä kuitenkaan ole hyötyä… jne.
Arjessa palveluissa tasapainoillaan sen tehokkaan tuotannon, kerättävän datan arvon, sekä yksityisyyden suojan rajapinnoilla. Lähes kaikella datalla kuitenkin olisi joku arvo, mutta kaikkea ei silti joko lakien ja asetusten mukaan saa tai vaikka saisi, sitten edes kyetä keräämään, jalostamaan ja hyödyntämään.

Joidenkin muutosten kohdalla toki on puhdas säästö syynä, kuten VR lähijunat. Siellä myyntikanavien karsimisen ajuri oli puhtaasti taloudellinen. Kaukoliikenteen osalta muutakin, kun siellä siirryttiin (jo ajat sitten) dynaamiseen hinnoitteluun.
 
Tällä en tarkoita nyt henkilökohtaisesti sinua. Mutta muutosvastarinnalle on tyypillistä, että pidetään kaikkia uusia juttuja turhina tai että ei niistä kuitenkaan ole hyötyä… jne.

Arjessa palveluissa tasapainoillaan sen tehokkaan tuotannon, kerättävän datan arvon, sekä yksityisyyden suojan rajapinnoilla. Lähes kaikella datalla kuitenkin olisi joku arvo, mutta kaikkea ei silti joko lakien ja asetusten mukaan saa tai vaikka saisi, sitten edes kyetä keräämään, jalostamaan ja hyödyntämään.

Joidenkin muutosten kohdalla toki on puhdas säästö syynä, kuten VR lähijunat. Siellä myyntikanavien karsimisen ajuri oli puhtaasti taloudellinen. Kaukoliikenteen osalta muutakin, kun siellä siirryttiin (jo ajat sitten) dynaamiseen hinnoitteluun.

En ymmärrä, miten tämä liittyy millään tavalla viestiini? Onko tämä nyt suomennettavissa muotoon "en kyllä itsekään keksi, mitä lisäarvoa kehitykseen ja optimointiin tuo se, että tiedetään kuka liikkui versus että joku liikkui, mutta kyllä se varmaankin pitää paikkansa, koska niin kerta sanoin"?
 
Sen jälkeen aukioloajat, listat, pöytävaraukset pysty tekemään ja näkemään netissä, älypuhelimalla, tai jopa selaimella varustetulla peruspuhelimella.
Mitään pakottavaa tarvetta ei ole tullut siihen että tänäpäivänä pitäisi olla " Google tili, Google Android laite, Yotube rili, Meta konsernin palvelut, FB, Insta, WhatsApp, Twitter tili " + mahdollisesti varausta verten luoda joku muu tili.

Ei taida kovin moni ravintola vaatia noita juttuja nyt kuitenkaan, ainakaan Suomessa. Sen tajuaa että joku pikkufirma pitää perustiedot Facebookissa, koska se nyt vain on valmis alusta, mutta kyllä ne tiedot sieltä näkee ilman että olet rekisteröitynyt.

Oisko esimerkkiä Suomalaisesta ravintolasta joka vaatii noista mainitsemistasi edes 2 noista (kirjautuneena) että menu ja aukioloajat näkyy?
 
Joo, ymmärrän, että sun näkökulma on yksityisyydessä. Mun näkökulma on helppoudessa.
Edelleen ajattelen, että se data mitä näissä itsestäni annan on osa sitä hintaa, minkä kuluttajana palvelusta maksan.
Ilmaispalvelussa se on ainoa hinta. Muissa se on vain yksi siihen hintaan vaikuttava tekijä.
Paljonko se pihvin hintaa laskee ?
Osa tuosta taitaa olla vain sitä että ko. palvelun ravintolalle toteuttava on innostunut asiasta ja kun asiakkaat (ravintolat) ei välitä, niin vetävä sen kaikkiin, ja jos yksittäinen erehtyy kyseleen, niin vedetään vakio teksti hyödyistä, ei maksa sulle lisää että kerätään vähän asiakkaitesi tietoja. + hehkutetaan että parantaa näkyvyyttä ko firman palveluissa.

Oikeastaan ravintola vain pistää enemmän rahaa siihen että saa palvelunsa vaikeammin saavutettavaksi.

Se aukioloaikojen laittaminen sivuille ei paljoa maksa, se taasen auttaa asiakkaita aikatauluttamaan tulemisensa. Tietenkin jos ravintolalle palvelun myyneelle firmalle se on outo juttu, niin voivat sen saada ylivoimaisen vaikeaksi/kalliiksi toteuttaa, jolloin asiakas reppana joutuu sitten päivittelee niitä tietoja ties mihin some palveluun -> potenttiaalisen ravintola asiakkaan pitää kirjautua ko palveluun.


Nopeasti ajatellen (jos sellaista dataa edes kerätään) sillä voisi kenties saada tehokkaasti selville, tarvitaanko vaikkapa jollain bussilinjalla johonkin kellonaikaan usein niiaavaa matalalattiaversiota vai riittääkö tavallinen bussi.
Kai noita esimerkkejä löytyisi paljon muitakin, jos hetken pysähtyisi miettimään.
Haluan tietää niiaus tarvetta, niin kerätään ja tallennetaan yskittäiseten matkustajien matkat, mitä sitä suotta tallentaa niiaustarvetta.

Jos joku matkustaja erityisesti haluaa logittaa omat matkansa palveluntarjoajan tietokantaa, niin palveluntarjoaja voi tarjota sitä palvelua, se voi olla monelle ihan hyvä lisäarvo.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta itse esim. kysyn joskus bussiaikataulua, päivän kalenterini tilaa, parempi puolisko saattaa ruokaa laittaessaan hakea sieltä reseptejä jne., niihin kaikkiin tarvitaan kyllä sitä pilveä.

Siis konkreettisesti mihin tarvitse pilveä kun tarkistat bussiaikataulut? Tai vaikkapa kalenteriin? Että oma kalenteri nettiin ja jos ei toimi, niin voi voi?
Synkkaus eri laitteiden väliin? Onnistuu kyllä paikallisesti.
 
Siis konkreettisesti mihin tarvitse pilveä kun tarkistat bussiaikataulut? Tai vaikkapa kalenteriin? Että oma kalenteri nettiin ja jos ei toimi, niin voi voi?
Synkkaus eri laitteiden väliin? Onnistuu kyllä paikallisesti.
Joo. En pärjäisi paperikalenterilla tai lokaalilla. Ja assarilla on siihen täydet oikat myös, korona-ajan jäljiltä työskentelemme pääosin fyysisesti eri kaupungeissa.
Ja se toinen asia: bussiaikataulut nyt tietenkin tulee verkosta anyway.
 
Siis konkreettisesti mihin tarvitse pilveä kun tarkistat bussiaikataulut?

Riippuu mitä tarkalleen ottaen tarkoitat nyt pilvellä, mutta kun ne kaivaa netistä, ajantasaiset tiedot on käsillä jatkuvasti (jos vain esim. puhelin on mukana, niin kuin yleensä on). Ja tietenkin järisyttävän paljon parempi käyttöliittymä, kun näkee pysäkit ja reitit ja kaiken suoraan kartalta.

Tai vaikkapa kalenteriin? Että oma kalenteri nettiin ja jos ei toimi, niin voi voi? Synkkaus eri laitteiden väliin?

Mitä tarkoitat tuolla "jos ei toimi, niin voi voi"lla? Kyllähän se kalenteri paikallisesti tallentuu, kunnes taas synkkaus toimii? Synkkaus eri laitteiden välillä on monille hyödyllinen ja elämää helpottava ominaisuus, kyllä.
 
En ymmärrä, miten tämä liittyy millään tavalla viestiini? Onko tämä nyt suomennettavissa muotoon "en kyllä itsekään keksi, mitä lisäarvoa kehitykseen ja optimointiin tuo se, että tiedetään kuka liikkui versus että joku liikkui, mutta kyllä se varmaankin pitää paikkansa, koska niin kerta sanoin"?
Kiitos, älä laita sanoja suuhuni. Ääritilanteessa muuten se, että tiedettäisiin kuka liikkui missä voisi pelastaa jonkun hengen, eli kadonnutta etsiessä. Tai auttaa selvittämään rikoksen. Noiden hinta tietysti saattaisi olla se, että tietoa liikkumisista alettaisiin käyttämään Kiinan tapaan. Että en mä tässä mitenkään mustavalkoisesti ajattele; datan keräämistä ja käyttöä on syytä säännellä.
 
Joo. En pärjäisi paperikalenterilla tai lokaalilla. Ja assarilla on siihen täydet oikat myös, korona-ajan jäljiltä työskentelemme pääosin fyysisesti eri kaupungeissa.
Ja se toinen asia: bussiaikataulut nyt tietenkin tulee verkosta anyway.
Ei tässä kukaan paperikalenteria tyrkytä, mutta tosiaan lokaali. Ja senkin voi jakaa end-to-end.
Bussiaikataulut saa kyllä ihan ladattua. Käytettävyydeltäänkin yhtä kuraa, mieluummin katon sitä yhtä tarvitsemaani pdf:ää kun rupean näpyttelemään netin yli joka kerran.

Riippuu mitä tarkalleen ottaen tarkoitat nyt pilvellä, mutta kun ne kaivaa netistä, ajantasaiset tiedot on käsillä jatkuvasti (jos vain esim. puhelin on mukana, niin kuin yleensä on). Ja tietenkin järisyttävän paljon parempi käyttöliittymä, kun näkee pysäkit ja reitit ja kaiken suoraan kartalta.

Toki siinä tapauksessa jos ei tiedä missä liikkuu ja näin, mutta minä näen noi ainakin haittana siinä arkikäytössä ja etua on vain harvoissa tapauksissa.

Mitä tarkoitat tuolla "jos ei toimi, niin voi voi"lla? Kyllähän se kalenteri paikallisesti tallentuu, kunnes taas synkkaus toimii? Synkkaus eri laitteiden välillä on monille hyödyllinen ja elämää helpottava ominaisuus, kyllä.

Niin joo aivan. Eikun tuli se Google Docs case mieleen ja miten sitä surkuteltiin eri radioasemilla, että voi voi kun jäi nyt juonnot kun ei saa sitä auki.[/QUOTE][/QUOTE]
 
Joo. En pärjäisi paperikalenterilla tai lokaalilla. Ja assarilla on siihen täydet oikat myös, korona-ajan jäljiltä työskentelemme pääosin fyysisesti eri kaupungeissa.
Ja se toinen asia: bussiaikataulut nyt tietenkin tulee verkosta anyway.
Ei se puheavustus tarvi.
Jos puheavustuksella haet bussiaikataulut netistä, se bussiaikataulu haetaan netistä jos ja kun käyttäjä on pyytänyt.
Jos puheavustuksella tarkistetaan kalenteri, tai tehdään kalenteri päivitys, niin ei siihen pilveä tarvita.
Jos kalenterisi on synkkaa pilveen, niin se on sen kalenterin tehtevä ja käyttäjän valitsema toiminta.
Jos kalenteria ei ole paikallisesti ja käyttäjä pyytää puheavustajaa pilvikalenteristä sen tarkistaa, niin silloin se käyttäjän pyynnöstä pilvi kalenterista sen tiedon selvittää.

Mitä tarkoitat tuolla "jos ei toimi, niin voi voi"lla? Kyllähän se kalenteri paikallisesti tallentuu, kunnes taas synkkaus toimii? Synkkaus eri laitteiden välillä on monille hyödyllinen ja elämää helpottava ominaisuus, kyllä.
Bussiyhtiö voi tarjota aikataulut, ajantasaiset bussien sijainnit jne, ilman että se tarvitsee palvelua käyttävän käyttäjän ylimääräisiä tietoja, ilman että sen tarvii tallentaa käyttäjän touhuja.

Toteuttaa pyynnöt, jos käyttäjä haluaa tietyn pysäkin aikataulut ja vuorot, niin toteuttamiseen riittää tieto pysäkistä ja mitä tietoja hakee, ja käytetyn tiedonsiirto protokollan / yhteyden yläpitämiseen vaatimat, jutut.

On kyllä esimerkki missä älypuhelimen vahvuudet tulee esiin.

Jos palvelu on tehty hyvin saavutettavasti, niin toimii puheavustimilla sun muilla, ilman jotain pilvikierrätyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se puheavustus tarvi.
Jos puheavustuksella haet bussiaikataulut netistä, se bussiaikataulu haetaan netistä jos ja kun käyttäjä on pyytänyt.
Jos puheavustuksella tarkistetaan kalenteri, tai tehdään kalenteri päivitys, niin ei siihen pilveä tarvita.
Jos kalenterisi on synkkaa pilveen, niin se on sen kalenterin tehtevä ja käyttäjän valitsema toiminta.
Jos kalenteria ei ole paikallisesti ja käyttäjä pyytää puheavustajaa pilvikalenteristä sen tarkistaa, niin silloin se käyttäjän pyynnöstä pilvi kalenterista sen tiedon selvittää.
Edelleen. Kaikkein yksinkertaisimpiin juttuihin ei tarvitse. Mutta ei noihin älykaiuttimiin tms. laiteta rajattomasti laskentatehoa ja muistia; siellä pilvipalvelimilla sitä taas on tarjolla.

Mutta jos ei koe haluavansa näitä, niin eihän ihmisen ole mikään pakko niitä hankkia. Itse pidän ihan mukavana arjen helpottajana, jota ilmankin toki pärjäisin. Ja yli viisikymmentä vuotta pärjäsinkin ;)
 
Ravintoloiden osalta ennen oli hankalampaa, tietoa ei ollut välttämättä missään paitsi ovessa, vaan piti tietää ravintolan nimi, etsiä sen puhelinnumero puhelinluettelosta, soittaa sinne (kenties monta kertaa jos oli varattua tai eivät vastanneet, tai olleet auki) ja sitten yrittää varata pöytä.
Onhan se toki ihan kamala kehitys, kun nyt parhaimmillaan sen pöydän voi napata nettivarausjärjestelmästä itselleen sekunneissa tai woltata ruoan kotiovelle.
Ennen meillä oli käytössä mm. tällaisia: Michelin Guide - Wikipedia, joista sai ravintoloiden perustiedot ja riippumattoman tasoarvion. Ei tuoltakaan tarvitse tähtipaikkoja valita, vaan hyvää ruokaa saa yleensä mistä vain maininnan saaneesta paikasta.

Julkisen liikenteen osalta on varsin hyvä ja perusteltua, että saadaan dataa siitä, mihin, milloin ja millaisilla reiteillä ihmiset liikkuu. Siltä pohjalta voidaan sitten kehittää ja optimoida linjoja ja kaluston määrää. Fiksusti käytettynä sen avulla voidaan sekä parantaa palvelua (vuorovälit, kaluston määrä), vähentää hukkaa sekä myös mahdollistaa palvelun tuottamisen asiakkaalle ja veronmaksajalle edullisemmin.
Toki en osaa sanoa, käytetäänkö tuotettua tietoa optimointiin. Mutta toivottavasti.
Niinpä niin, periaatteessa vaikuttaa hyvältä idealta, mutta mitä tällä datalla on oikeasti tehty ja saatu aikaan? HSL:n matkakortti on ollut käytössä v. 2001 lähtien eli jo yli 20 vuoden ajan. Toiseksi, ei joukkoliikenteen optimointi edellytä systemaattista yksilötason seurantaa vaan vähempikin riittää, kun huolellisesti suunnitellaan.

Tämä on yleisempikin ongelma: dataa kerätään laajasti muka johonkin välttämättömään tarkoitukseen mutta datalla ei sitten kuitenkaan tehdä mitään. Jos tehdäänkin, ei ainakaan mitään mikä tekisi yksityiskohtaisen datan keräämisestä ja säilyttämisestä välttämätöntä. Olisikin tärkeää, että dataa kerättäessä se muunnetaan tilastolliseen muotoon heti, kun yksilötason tietoa ei välttämättä tarvita.
 
Bussiaikataulut saa kyllä ihan ladattua. Käytettävyydeltäänkin yhtä kuraa, mieluummin katon sitä yhtä tarvitsemaani pdf:ää kun rupean näpyttelemään netin yli joka kerran.
Ylivoimaisin bussiaikataulujen kanssa (kaiutinta parempi) on Apple Watch. ”Hei Siri, reittiohjeet. Paikka x. Paikka y.” Ja bussit on siinä kun painaa bussisymbolia näytössä.
Ei tarvitse tulostella. Ei kaivella paperiaikatauluja. Toimii kotona, mutta myös oudommissa paikoissa.
Toki se sama onnistuu kännykälläkin, ei siinä mitään.
 
Ylivoimaisin bussiaikataulujen kanssa (kaiutinta parempi) on Apple Watch. ”Hei Siri, reittiohjeet. Paikka x. Paikka y.” Ja bussit on siinä.
Ei tarvitse tulostella. Ei kaivella paperiaikatauluja. Toimii kotona, mutta myös oudommissa paikoissa.
Miksi otat suorastaan olkiukoksi joka kohtaan paperin? En minä nytkään tulostele mitään. Avaan sen aikataulun parilla sormen liikkeellä, ilman, että tarvii tuolla ihmisten keskellä ruveta kailottamaan mistä ja minne olen menossa. Ja jos kyse on oudommasta paikasta niin sitten se vaatii peräti määränpään naputuksen, ei ole sekään ylivoimaista, vrt. tosiaan tuo kailottelu laitteelle.
 
Kiitos, älä laita sanoja suuhuni.

Eli siis mitä? Oliko sinulla sitten yhtään esimerkkiä, siitä mitä lisäarvoa (julkisen liikenteen) kehitykseen ja optimointiin tuo se, että tiedetään kuka liikkui versus että joku liikkui? Siitä väitteestäsihän minä yritin udella.

Ääritilanteessa muuten se, että tiedettäisiin kuka liikkui missä voisi pelastaa jonkun hengen, eli kadonnutta etsiessä. Tai auttaa selvittämään rikoksen. Noiden hinta tietysti saattaisi olla se, että tietoa liikkumisista alettaisiin käyttämään Kiinan tapaan. Että en mä tässä mitenkään mustavalkoisesti ajattele; datan keräämistä ja käyttöä on syytä säännellä.

Ja tuossakin tapauksessa olisi täysin älytöntä toteuttaa tuo sillä, että bussiyhtiö kerää ihmisten tietoja. Jos tuo on tavoitteena, niin kaikkien puhelimeen jatkuva GPS-seuranta valtion taholta. Edelleen jäi kiinnostamaan, että mitä lisäarvoa siihen julkisen liikenteen kehitykseen ja optimointiin voisi tuoda se, että tiedetään kuka liikkui versus että joku liikkui?

Bussiyhtiö voi tarjota aikataulut, ajantasaiset bussien sijainnit jne, ilman että se tarvitsee palvelua käyttävän käyttäjän ylimääräisiä tietoja, ilman että sen tarvii tallentaa käyttäjän touhuja.

Juu, tästä ei vastauksessani (eikä ymmärtääkseni kysymyksessäkään, johon vastasin) ollut kysymys. Siksi tosin erikseen kysyin, että mitä tarkoittaa pilvellä, kaikki tuntuvat viittaavan sillä vähän eri asioihin, eikä sen määritelmä mitenkään välttämättä sisällä "käyttäjän tietojen tallennusta".
 
Ennen meillä oli käytössä mm. tällaisia: Michelin Guide - Wikipedia, joista sai ravintoloiden perustiedot ja riippumattoman tasoarvion. Ei tuoltakaan tarvitse tähtipaikkoja valita, vaan hyvää ruokaa saa yleensä mistä vain maininnan saaneesta paikasta.


Niinpä niin, periaatteessa vaikuttaa hyvältä idealta, mutta mitä tällä datalla on oikeasti tehty ja saatu aikaan? HSL:n matkakortti on ollut käytössä v. 2001 lähtien eli jo yli 20 vuoden ajan. Toiseksi, ei joukkoliikenteen optimointi edellytä systemaattista yksilötason seurantaa vaan vähempikin riittää, kun huolellisesti suunnitellaan.

Tämä on yleisempikin ongelma: dataa kerätään laajasti muka johonkin välttämättömään tarkoitukseen mutta datalla ei sitten kuitenkaan tehdä mitään. Jos tehdäänkin, ei ainakaan mitään mikä tekisi yksityiskohtaisen datan keräämisestä ja säilyttämisestä välttämätöntä. Olisikin tärkeää, että dataa kerättäessä se muunnetaan tilastolliseen muotoon heti, kun yksilötason tietoa ei välttämättä tarvita.
Ennemmin minä pohtisin tulevaisuuden älykotia. Tuskin tässä kauaa menee, kun kaikki uudet kodinkoneet alkaa olla verkossa, valaistukset, turvajärjestelmät yms., osa jo on monella. Jos jo nykyään saattaa Google (toki itse olen Apple-maailmassa) tietää minusta enemmän kuin itse, niin yhdistelmä älykotia, älykelloa ja sen terveysdataa sekä puhelinta tosiaan mahdollistaisi tarvittaessa hyvin tarkan profiloinnin - ja mahdollisesti jopa käyttäytymisen ohjaamisen (riittävän monesta datapisteestä jalostuu tarkkaakin tietoa jopa yllättävistä asioista). Sen merkitys kasvaisi, jos joku pääsisi ohjaamaan isomman massan esim. äänestyskäyttäytymistä hienovaraisemmin ja huomaamattomammin, mitä Cambridge Analytica teki mm. Trinidadissa, Trumpin tai brexitin kanssa, vaikkapa sillä, mitä näyttää henkilölle somessa, millaisia uutisia nostaa näkyviin, millaisia hakutuloksia. Kaikkea sitä jo tietysti tehdään, mutta vähemmän sofistikoidusti.
 
Viimeksi muokattu:
Sit ylipäätään toi höpötys paperista ja muutosvastarintaisuudesta yms yms.. Minä ainakin käytin kyllä silloisia älypuhelimia jo 20 vuotta sitten, että turha nyt lähteä sille tielle. Oli sitä tietotekniikkaa myös ennen näiden nykyisten systeemin yleistymistä ja suorastaan vakoilusysteemejä. Samoin sitä pystyi pitämään koko ajan saatavilla haluamiaan tiedostoja pilvessä, siis omalla servulla ja koneelleen pääsi tarvittaessa.
Ja nyt näitä tyrkytetään jonakin uutena ja nykyaikaisena?
 
Ennemmin minä pohtisin tulevaisuuden älykotia. Tuskin tässä kauaa menee, kun kaikki uudet kodinkoneet alkaa olla verkossa, valaistukset, turvajärjestelmät yms., osa jo on monella.
Ja tämän kyllä näkee, bot verkkojen määrä on kasvanut, koska noiden käyttäjät eivät tunnu ymmärtävän senkään vertaa tietoturvasta ja laitteet täysin auki nettiin. Tähän päälle vielä se, että noiden valmistajiakaan ei tunnu tietoturva aina kiinnostavan!

Odotan innolla, että naapurin talossa alkaa valot vilkkumaan ja radio huutamaan keskiyöllä, ku älykoti on korkattu ja mato (malware) alkaa riehumaan...

Ymmärrän että on ihmisiä jotka puolustaa tätä asiaa helppoudella, mutta kun se tuo niin paljon asioita pöydälle, jotka pitäisi ensin varmistaa, eikä vaan avata kaikkea nettiin, koska "iisy laiffi pliis".
 
Siis konkreettisesti mihin tarvitse pilveä kun tarkistat bussiaikataulut? Tai vaikkapa kalenteriin? Että oma kalenteri nettiin ja jos ei toimi, niin voi voi?
Synkkaus eri laitteiden väliin? Onnistuu kyllä paikallisesti.

Suurin syy ton pilven käyttöön olis varmaan poikkeukset ja päivitykset, jos tieto muuttuu. Itselle esim. Wazen käyttö työmatkoilla (autolla) oli ihan itsestäänselvyys, kun pitkällä matkalla saattoi olla ruuhkia tai onnettomuuksia, niin Waze kertoi niistä ajoissa ja ohjasi paremmalle reitille. Ajoittain olis saattanut mennä työmatkaan tuntitolkulla ilman sitä.
Sen enempää ottamatta kantaa kenenkään kulutustottumuksiin jne.
 
Sit ylipäätään toi höpötys paperista ja muutosvastarintaisuudesta yms yms.. Minä ainakin käytin kyllä silloisia älypuhelimia jo 20 vuotta sitten, että turha nyt lähteä sille tielle. Oli sitä tietotekniikkaa myös ennen näiden nykyisten systeemin yleistymistä ja suorastaan vakoilusysteemejä. Samoin sitä pystyi pitämään koko ajan saatavilla haluamiaan tiedostoja pilvessä, siis omalla servulla ja koneelleen pääsi tarvittaessa.
Ja nyt näitä tyrkytetään jonakin uutena ja nykyaikaisena?
Kuka niitä on pitänyt erityisen uutena ja nykyaikaisena? Päinvastoin. Joskus menneisyydessä uudet on nykyisin nykyisin massoille arkipäivää ja tavallaan elämän perusinfraa. Ja enää ei tarvitse erityistä osaamista tai ymmärrystä, että voisi hyödyntää arjessaan.
 
Edelleen. Kaikkein yksinkertaisimpiin juttuihin ei tarvitse.
Olin puhelimissa, toki kaiuttimiin, telkkoihin sun muihin pätee sama.
Kritisoin sitä että ennen ei tarvittu pilveä, sen jälkeen paukut moninkertaistuneet ja osa noista toteutuksista kiertää lähtökohtaisesti alustan pilven kautta, siis paikallisesti lähinnä vain mikki ja nettiputki palveluntarjoajalle, ja julkisuudessa olleiden juttujen perusteella ei nuukailla tallenteissa.

Eli taasen käyttäjä joutuu maksamaan ylimääräistä, enemmän kuin palvelun toteuttaminen vaatisi.

Johtuu toki siitä että markkinat on voittaneet tuotteet joka noin toimii, siihen toki vaikuttaa vähän se että toimijoilla on ollut vipupartta vallata ne markkinat jyräämällä muut.

Tietenkin noiden palveluiden asemaa pönkittää se mitä ketjussa kritisoitu muidenkin palveluiden osalta.

Ymmärrän toki että firmat säästää että se lähtökohtaisesti kerää kaiken, vs että tekisi toisinpäin pyytäisi käyttäjilti selkeästi luvan, koska jos käyttäjällä on aito helppo vaihtoehto niin se ei annakkaan noin vain.

Eväste esimerkki, yksinkertaisin, käyttäjältä kysytään lupa, annetaan vaihtoehto, hyväksy tai lue lisää, jossa sitten niitä näitä, ja jossain tallenna, hyväksy kaikki on helposti. Jos rajoittaa, ja palvelu tallentaa siitä evästeen, eli tietää kieltäytymisen, niin palvelun mielestä sitä pitää kysyä usein uudestaan, mutta jos hyväksyy, niin se muistetaan mailman tappiin.

Evästeistä sosiaalisen median evästeen, varsinkin ukrainan kriisin aikanaa, usein twitter upotuksia, niin osa toteuttaa niin ettei niitä näytetä, muuta evästeasetuksia, osa varautunut ja tarjoaa linkkiä. Mutta on siis keino millä käyttäjät painostetaan hyväksymään isojen somealusteojen seuranta omille sivuille.

Tuosta jatkoa sovelluksiin, on palveluita jotka siis toimisi selaimella ihan hyvin, mutta varsinkin mobiilissa palvelut voivat suorastaan vaati sovelluksen asentamista.
 
Tuosta jatkoa sovelluksiin, on palveluita jotka siis toimisi selaimella ihan hyvin, mutta varsinkin mobiilissa palvelut voivat suorastaan vaati sovelluksen asentamista.
Iso osa toimiikin selaimella, mutta mobiilissa pyrkii pompsauttamaan sovellukseen tai sovelluskauppaan.
Ne jotka haluaa, saa varmaan mobiilissakin pakotettua selaimen ”tietokonetilaan” + korvattua www:lla m. :n.
Mutta työlästä se on.
 
Eli, ikäänkuin "pakotetaan" käyttäjiä, eikös vaan näin epäsuorasti, jota ei pitäisi tapahtua, jotta käyttäjillä olisi se valinnanvapaus, jota moni täälläkin haluaa...
Niin no, työnnetään siihen suuntaan, mutta ei varsinaisesti pakoteta.

Itse asiassa. Nyt ollaan asian ytimessä. Onko nykyisin edes sellaisia suomalaisia palveluja, jotka edellyttävät sovelluksen ja nimen omaan Androidin Play kaupan sovelluksen käyttämistä? Eli että palvelua ei muutoin ole saatavilla.

Itse en tiedä tällaisia, mutta se saattaa johtua vain omppumaailmassa elämisestä.
 
Ei tässä kukaan paperikalenteria tyrkytä, mutta tosiaan lokaali. Ja senkin voi jakaa end-to-end.
Bussiaikataulut saa kyllä ihan ladattua. Käytettävyydeltäänkin yhtä kuraa, mieluummin katon sitä yhtä tarvitsemaani pdf:ää kun rupean näpyttelemään netin yli joka kerran.

No jos kännykällä haluaa katsoa paikallisliikenteen aikataulut niin ei kyllä mikään hakkaa käytettävyydeltään karttasoftaa.
 
Ja tämän kyllä näkee, bot verkkojen määrä on kasvanut, koska noiden käyttäjät eivät tunnu ymmärtävän senkään vertaa tietoturvasta ja laitteet täysin auki nettiin. Tähän päälle vielä se, että noiden valmistajiakaan ei tunnu tietoturva aina kiinnostavan!

Odotan innolla, että naapurin talossa alkaa valot vilkkumaan ja radio huutamaan keskiyöllä, ku älykoti on korkattu ja mato (malware) alkaa riehumaan...

Ymmärrän että on ihmisiä jotka puolustaa tätä asiaa helppoudella, mutta kun se tuo niin paljon asioita pöydälle, jotka pitäisi ensin varmistaa, eikä vaan avata kaikkea nettiin, koska "iisy laiffi pliis".
Jenkki uutiset 10v takaa, Kiinalaisten firmojen ,Tencent, Alibaba (/hallituksen) toimet, Uber, kotimaiset etujärjestelmät. luottoyhtiöt, Huawei poikotti, mutta näin Ukrainan kriisin jälkeen, niin voiko tapahtua mitään sellaista joka pistäisi miettiin.

Ukrainan mainitsin sen takia, että mobiili, pilvipalvelut, on Ukrainan kriisissä osoittanut että jopa tuollaisessa tilanteessa ne voivat olla äärettömän iso juttu, pelastus.

Vähän yliampuvasti, kun kaikki muu romahtaa niin liikkuvanetti, ja pilvi toimii. Yksilöllä kaikki touhutunut, paitsi puhelin ja jos sekin on tuhoutunut, pilvessä löytyy.
Ukrainan hallituksella pilvi ja mobiili on ollut pelastus.

Avain asia on se että netti ja pilvi on sun puolella, tuolla on myös toisia esimerkkejä kun se ei ollut. Yandex oli siellä vahva ja se ei ollutkaan samalla puolella (jos luotetaan mitä Ukrainaista aikanaan uutisoitu, venäjä yhteistyöstä). Ukraina toinen esimerkki, jos oma hallitus on hyvä, minun puolella, niin onko se sitä huomenna, vai onko saman tiedon äärellä joku toinen hallitus. (itäukraina, tiedustelu)

Sanonta Casino voittaa aina, jos se firma tietää minusta enemmän kuin minä, niin en sitä voi voittaa, jos yksi firma tietää enemmän kuin mikään muu, niin muut ei voi sitä vastaan kilpailla.


Pointti.

Jos haluan jonkin palvelun, niin haluanko hyväksyä ehtoja joita palveluntarjoaja voi käyttää minua vastaan.

Jos Google/ vakuutus yhtiö tietää minusta enemmän kuin minä, niin se tarjoaa minulle vakuutuksia joita en tarvi, mutta ei sellaisia vakuutuksia joita tarvin.

Jos matka-appi tarvii paikkatietoa jotta voi tarjota lähimmän palvelun, joo totta, mutta ei sen tarvi sitä tallentaa, ei sen tarvi tehdä sitä jatkuvasti, ja se että ehdot on "ok", ei tarkoita etteikö niitä käytetä väärin. Ja niitä sääntöjä voidaan muuttaa jälkikäteen, ja niitä tietoja tallenetaan myöhempää käyttövarten.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti.

Jos haluan jonkin palvelun, niin haluanko hyväksyä ehtoja joita palveluntarjoaja voi käyttää minua vastaan.

Jos Google/ vakuutus yhtiö tietää minusta enemmän kuin minä, niin se tarjoaa minulle vakuutuksia joita en tarvi, mutta ei sellaisia vakuutuksia joita tarvin.
Vakuutusyhtiö-vertaus:
Olisi minusta melkoisen lyhytnäköinen businesstrategia. Sellainen vakuutusyhtiö olisi konkurssissa hyvin nopeasti, kun asia huomattaisiin.
Sen sijaan vakuutusyhtiön kannattaa käyttää data siihen, että se osaisi myydä sinulle ensiksi juuri niitä vakuutuksia, joita tarvitset, ja hinnoitella ne sitten sinun ja kaikkien muiden datan perusteisella hinnalla. Ja siihen päälle sitten muutakin, lisämyyntiä.

Noin muuten useimmat arvostetut vakuutusyhtiöt toimii, pyrkii tarjoamaan asiakkaille mahdollisimman tarkasti sitä, mitä ne tarvii. Vakuutusmatemaatikoiden homma on sitten pitää huoli, että hinnoittelu on sellaista, että se kannattaa.

Ja tämän kirjoitan henkilönä, joka kymmeniä vuosia sitten nuorena miehenä opiskeluajan tuloja kasvattaakseen myi iltaisin ulkomaisen yhtiön tarjoamaa lisähenkivakuutusta, jonka korvausvelvollisuus oli viimesijainen, ts. muiden vakuutuksen kuten liikennevakuutuksen, kaikkien palkansaajien ryhmähenkivakuutuksen tai kotivakuutuksen yhteydessä olevan henkivakuutuksen osuus vähennettiin sen korvaussummasta. Eli se oli useimmille suomalaisille vakuutuksenottajille tosi huono diili, vakuutusyhtiölle loistava, myyjälle provikat kohdallaan.
 
Vakuutusyhtiö-vertaus:
Olisi minusta melkoisen lyhytnäköinen businesstrategia. Sellainen vakuutusyhtiö olisi konkurssissa hyvin nopeasti, kun asia huomattaisiin.
Kommenttini oli kärjistys, mutta ei nyt ihan noin kaukana, päinvastoin.

Jos se mahtiyhtiö tietää riskit, niin se ei kauppaa minulle sellaista vakuutusta jonka tarvitsen, Vaan se kauppaisi minulle sellaisia vakuutuksia joita en tarvitse.

Koska minä en tiedä, niin ostan innolla markkinoiden parhaalla tarjouksella juuri niitä vakuutuksia joita en tarvitse. Se vakuutus jota todella tarvitsen, niin sitä ei tarjota ja jos oikein yritän, en ehkä saa edes tarjousta tai jos saan niin markkinoiden kalleimman.

Ei tuo kovin kaukana tästä päivästä ole.

Tuollainen vakuutus yhtiö nimenomaan menestyy koska se pesee kaikki kilpailijat mennen tullen (jotka ilman samaa tietoa)

Noin muuten useimmat arvostetut vakuutusyhtiöt toimii, pyrkii tarjoamaan asiakkaille mahdollisimman tarkasti sitä, mitä ne tarvii.

No entistä paremmin osaavat tehdä arvioita, ja voivat jopa kieltäytyä tarjoamasta sellaista vakuutusta jota asiakkas todella tarvii.

Tyhmiähän ne olisi jo vakuuttaisivat, jos riskit kasvaa liikaa.

Jos ja kun mahtiyhtiö tietää "kaiken" ympäriltäni, niin entistä "yksilöllisempää" palvelua pystyisivät tarjoamaan, vanhojenkin asiakkaiden ehtoja ja hintoja voidaan päivittää.


Jos ja kun se mahtiyhtiö tietää kaiken ympäriltänikin, niin ei se tarvi edes minusta suoriatietoja. Toki se yhtiö myy asian hyvänä, asiakas on otettu kun yhtiö tarjoaa jotain kohdennettua huuhaa sairaus/terveysvakuutustaka, koska suvussani on joku geneettinen juttu josta joku riski, voi pyytää hyvää hintaa.

Mutta jos geneettinen juttu jonka seurauksena todennäköisesti sairastun nelikymppisenä työkyvyttömäksi, niin sitten tarjotaan korkeintaan jotain säästö"vakuutusta" jossa vakuutusyhtiö voittaa aina, varsinkin silloin jos sairastun ja kuolen.
 
Ei, ne kuuntelee lokaalisti sitä aktivaatiolausetta (olettaen että se on enabloitu) kuten "Hey Siri" ja sitten kun se on aktivoitu niin se lähettää sen jälkeen tulevan pyynnön pilveen.

Applen ero Googleen (ja Amazoniin) verrattuna on se että Applen kohdalla nuo Siri pyynnöt ovat anonyymejä, eli Applella ei ole kykyä yhdistää sitä tiettyä Siriltä kysyttyä asiaa sinuun käyttäjänä. Google ja Amazon taaskin pystyvät tekemään tuon yhdistämisen.
ELi käytännössä osa järjestelmää kuuntelee jatkuvasti mitä ympärillä tapahtuu ja laite odottaa tiettyä aktivointilausetta.
 
ELi käytännössä osa järjestelmää kuuntelee jatkuvasti mitä ympärillä tapahtuu ja laite odottaa tiettyä aktivointilausetta.
Puheentunnistuksessa se on välttämätöntä, se ei ole teknisesti mikään ongelma että laite paikallisesti kuuntelaa ja tunnistaa komennot, jos se ei niitä taltioi, eikä niitä lähetä eteenpäin.

Jos folioidaan, niin tarkoitin että se on aidosti ja pysyvästi käyttäjän hallinnassa, eli toteuttaa vain niitä käyttäjän tarkoituksellisia komentoja.

Jos pyydät puhelinta soittamaan villelle, niin se sitten tekee sen koska niin käskit sen tehdä, ihan sama kuin naputteliset näyttöstä sen komennon(*. Yksi esimerkki missä älypuhelimet olivat iso harppaus henkilöille joilla oli vaikeusia soittaa.

(*
Tämä esimerkki oli laitteesta joka ei kierrätä komentoja palvelimen kautta, Tosin nykyään esimerkki myös siitä että nykyään kerätään dataa käyttäjästä palveluista joiden toteuttaminen ei sitä vaadi, kierrätämällä komennot pilvenkautta.
 
Sit ylipäätään toi höpötys paperista ja muutosvastarintaisuudesta yms yms.. Minä ainakin käytin kyllä silloisia älypuhelimia jo 20 vuotta sitten, että turha nyt lähteä sille tielle. Oli sitä tietotekniikkaa myös ennen näiden nykyisten systeemin yleistymistä ja suorastaan vakoilusysteemejä. Samoin sitä pystyi pitämään koko ajan saatavilla haluamiaan tiedostoja pilvessä, siis omalla servulla ja koneelleen pääsi tarvittaessa.
Ja nyt näitä tyrkytetään jonakin uutena ja nykyaikaisena?
Näimpä. Itselläni oli jo 15 vuotta sitten vpn yhteys himaan jossa tiedostot linuxservulla aina saatavilla, ai niin mutta kun ei ole kivaa mukavaa ja helppoa ja vähän vaivaakin joutuu näkemään, no voi kyynel.
 
Näimpä. Itselläni oli jo 15 vuotta sitten vpn yhteys himaan jossa tiedostot linuxservulla aina saatavilla, ai niin mutta kun ei ole kivaa mukavaa ja helppoa ja vähän vaivaakin joutuu näkemään, no voi kyynel.

Juu ja tämähän on erittäin realistinen vaihtoehto sille keskiverto kuluttajalle. En kyllä itsekään lähtisi tuohon ihan vaan sen takia että tuohon menisi aikaa ja vaivaa ja sen sijaan voin vain rahalla ostaa täysin toimivan pilvipalvelun ilman mitään säätöä.
 
Puheentunnistuksessa se on välttämätöntä, se ei ole teknisesti mikään ongelma että laite paikallisesti kuuntelaa ja tunnistaa komennot, jos se ei niitä taltioi, eikä niitä lähetä eteenpäin.

Jos folioidaan, niin tarkoitin että se on aidosti ja pysyvästi käyttäjän hallinnassa, eli toteuttaa vain niitä käyttäjän tarkoituksellisia komentoja.

Jos pyydät puhelinta soittamaan villelle, niin se sitten tekee sen koska niin käskit sen tehdä, ihan sama kuin naputteliset näyttöstä sen komennon(*. Yksi esimerkki missä älypuhelimet olivat iso harppaus henkilöille joilla oli vaikeusia soittaa.

(*
Tämä esimerkki oli laitteesta joka ei kierrätä komentoja palvelimen kautta, Tosin nykyään esimerkki myös siitä että nykyään kerätään dataa käyttäjästä palveluista joiden toteuttaminen ei sitä vaadi, kierrätämällä komennot pilvenkautta.
Kyllä, mutta kuuntelevatko nykyiset laitteet jotka käyttävät puheentunnistusta pelkästään paikallisesti aktivointikomentoa, vai onko mikki auki tietämättämme koko ajan. Tuota ei tiedetä ja proprietaryfirman closedsourcelaatikosta sitä on vaikea lähteä selvittämään.
 
Kyllä, mutta kuuntelevatko nykyiset laitteet jotka käyttävät puheentunnistusta pelkästään paikallisesti aktivointikomentoa, vai onko mikki auki tietämättämme koko ajan. Tuota ei tiedetä ja proprietaryfirman closedsourcelaatikosta sitä on vaikea lähteä selvittämään.

Siis mikki on auki lokaalisti. Nettiin ne eivät streamaa mitään kunnes lokaalisti ovat tunnistaneet sen aktivoitikomennon.
 
Siis mikki on auki lokaalisti. Nettiin ne eivät streamaa mitään kunnes lokaalisti ovat tunnistaneet sen aktivoitikomennon.
Toki se, jolla itse en pidä juuri merkitystä, jää auki, mitä ne lähettää sitten kun lähettää. Itse luotan, että omat vehkeet sen mitä pitääkin, mutta en ihmettelisi jos joku kiinalainen älylaite silloin lähettäisi muutakin, kuin sen, mitä on ”sovittu tarpeelliseksi”.
 
No onhan tässä nykymaailmassa tiettyjä sudenkuoppia.

Ajokorttikaan ei ole enää hyväksyttävä henkilöllisyystodistus pankkien verkkotunnuksien uusimiseen, ja verkkotunnukset ovat se "helpoin" virallinen tunnistautumistapa. Pitää siis pitää henkilökortti tai passi voimassa ihan jo siltä varalta että puhelin hajoaa ja se helpoin backuppiratkaisu ei toimikaan. Henkilökortti tarvitaan myös silloin, jos haluaa käyttää suomi.fi tunnistautumiseen varmennekorttia. Ja ne kortit pitää uusia 5 vuoden välein, oravanpyörä valmis - uutta korttia ei saa haettua yli vuoden vanhentuneella passilla tai henkilökortilla, pitää valtuuttaa valtakirjalla joku noutamaan se. Joku jolla on se voimassa oleva passi tai henkilökortti... tässä on jotain hassua.

Eli kaikki on helppoa niin kauan kuin se älypuhelin toimii. Jos puhelin hajoaa, eikä ole voimassa olevaa passia tai henkilökorttia jolla todistaa identiteettinsä, voipi olla aikamoinen rumba edessä. Ongelma siis tulee siitä että tällaiset kortit voi varsin helposti jäädä uusimatta jos ja kun niitä ei tarvitse vuosiin jos ei matkustele, puhelimellahan hoituu muuten kaikki.

Varsinkin vanhemmissa ikäluokissa elämän vauhti hiljalleen hiljentyy, ja luotettujen ihmisten piiri saattaa kutistua melko vähiin, ja vanhasta muistista vielä kuvittelee että ajokortilla tekee jotain tunnistautumisessa. Mitäs sitten pitäisi tehdä kun käy ilmi ettet voi enää todistaa olevasi sinä? Kafkamaista.
 
Eli kaikki on helppoa niin kauan kuin se älypuhelin toimii. Jos puhelin hajoaa, eikä ole voimassa olevaa passia tai henkilökorttia jolla todistaa identiteettinsä, voipi olla aikamoinen rumba edessä. Ongelma siis tulee siitä että tällaiset kortit voi varsin helposti jäädä uusimatta jos ja kun niitä ei tarvitse vuosiin jos ei matkustele, puhelimellahan hoituu muuten kaikki.

Kommenttisi toi kaksi isoa puutetta.

- Puhelimella ei suju ajo-oikeuden todistus, moni muukin sen tapainen tökkii. (ymmärtääkseni tällähetkellä ei ole mombiiliajokorttia)
- Puhelimella ei suju henkilöllisyyden todistus "livenä"
- Puhelimella ei suju matkustusasiakirjaksi (mutu)

No, kyllä periaateessa puhelimella voi sähköisesti paikanpäällä henkilöllisuuden todistaa, mutta tuki on hyvin rajoittunutta, samoin puheluiden aikana rajoittunut tuki, jotain palvelukohtaisia on.

Henkilökortin vanheneminen on ongelma, jos sitä käytettäisiin laajemmin, laajasti puhelimissa sähköisenä henkilöllisyyden todistamisena niin ihmiset pitäisi henkkarit ajan tasalla. Henkkarin on sen verran välttämättömyys että sen saaminen ja ylläpitäminen pitäisi olla mahdollisimman esteetöntä, mukaan lukien hinta halpa, taivittaessa veloitukseton. (tarkoitan suoraan tilauksesta/tiskiltä, ilman kela jumppaa)
 
Viimeksi muokattu:
Kommenttisi toi kaksi isoa puutetta.

- Puhelimella ei suju ajo-oikeuden todistus, moni muukin sen tapainen tökkii. (ymmärtääkseni tällähetkellä ei ole mombiiliajokorttia)
- Puhelimella ei suju henkilöllisyyden todistus "livenä"
- Puhelimella ei suju matkustusasiakirjaksi (mutu)

No, kyllä periaateessa puhelimella voi sähköisesti paikanpäällä henkilöllisuuden todistaa, mutta tuki on hyvin rajoittunutta, samoin puheluiden aikana rajoittunut tuki, jotain palvelukohtaisia on.

Henkilökortin vanheneminen on ongelma, jos sitä käytettäisiin laajemmin, laajasti puhelimissa sähköisenä henkilöllisyyden todistamisena niin ihmiset pitäisi henkkarit ajan tasalla. Henkkarin on sen verran välttämättömyys että sen saaminen ja ylläpitäminen pitäisi olla mahdollisimman esteetöntä, mukaan lukien hinta halpa, taivittaessa veloitukseton.
Henkilöllisyystodistus / passi on tarvittaessa siinä mielessä veloitukseton, että Kela korvaa passikuvia myöten, jos tarvittaessa = niin vähävarainen, että on siihen oikeutettu.
 
Mitenkäs tuo sovellusten netinkäytön hallinta muuten Androidissa tarkalleen menee? Käyttöoikeuksien listasta sitä ei normaalisti löydy. Erilliset valinnat sovelluksen datankäytölle löytyvät, niillä saa kai estettyä sovelluksen pääsyn verkkoon, vai saako? Oletuksena ne ovat kai aina sallittuina?

Noin yleisesti on muuten sairas ajatus sekin, että sovelluksella voisi ylipäätään olla joku oikeus saada tietoonsa esimerkiksi puhelimen tunnistetietoja tai tarkka sijainti. Tällaiseen suuntaan on kuitenkin älypuhelinten kanssa menty. Puhelimen tunnistetietojen lukemiseen ei pitäisi olla edes mitään rajapintaa olemassa, ja sijaintia kerjääville sovelluksille pitäisi aina olla mahdollisuus antaa kuvitteellinen sijainti vaikka tuolta itänaapurista. Kameraa ja mikkiä kerjääville pelkkää kohinaa. Ja nämä niin, että sovellus ei voisi suoraan havaita, saako se aitoa dataa vai ei. Mutta kovasti halutaan viedä käyttäjältä oikeus hallita laitteensa toimintaa ja oman datansa käyttöä.
 
Noin yleisesti on muuten sairas ajatus sekin, että sovelluksella voisi ylipäätään olla joku oikeus saada tietoonsa esimerkiksi puhelimen tunnistetietoja tai tarkka sijainti. Tällaiseen suuntaan on kuitenkin älypuhelinten kanssa menty. Puhelimen tunnistetietojen lukemiseen ei pitäisi olla edes mitään rajapintaa olemassa, ja sijaintia kerjääville sovelluksille pitäisi aina olla mahdollisuus antaa kuvitteellinen sijainti vaikka tuolta itänaapurista. Kameraa ja mikkiä kerjääville pelkkää kohinaa. Ja nämä niin, että sovellus ei voisi suoraan havaita, saako se aitoa dataa vai ei. Mutta kovasti halutaan viedä käyttäjältä oikeus hallita laitteensa toimintaa ja oman datansa käyttöä.

Oikeastaan ollaan menty vastakkaiseen suuntaan ihan Googlenkin toimesta ja Androidissa ollaan siirretty yhä enemmän ja enemmän juttuja suojaan 3rd party sovelluksilta.
Jos sovellus haluaa laitteelta sijaintidataa tai pääsyn kameraan tai mikkiin (tai pääsyn yleisiin tiedostoihin, kontakteihin, jne.) niin sovelluksen täytyy pyytää siihen lupa käyttäjältä eksplisiittisesti. Eli tulee popup joka kertoo "Tämä applikaatio haluaa pääsyn tähän ja tähän, sallitko?" ja jos et salli niin appiksen pitää pärjätä ilman.
Toki feikkidataa sille ei voi syöttää (ja sanoisin että hyvästä syystä) mutta jos kyse on jostain käyttäjän yksityisyyteen liittyvästä tiedosta niin käyttäjän pitää antaa siihen hyväksyntä. Apple-maailmassa on lokaatiodatan kohdalla mahdollista käyttäjän valita että antaako sovellukselle pääsyn tarkkaan sijaintiin vai keskimääräisen sijainnin joka vaihtelee kontekstista riippuen muutamista kilometreistä ilmeisesti kymmeniin.
 
Mitenkäs tuo sovellusten netinkäytön hallinta muuten Androidissa tarkalleen menee? Käyttöoikeuksien listasta sitä ei normaalisti löydy. Erilliset valinnat sovelluksen datankäytölle löytyvät, niillä saa kai estettyä sovelluksen pääsyn verkkoon, vai saako? Oletuksena ne ovat kai aina sallittuina?
En tiedä kuinka paljon eroja, mutta se sovelluksen nettiyhteyden estäminen voi olla haasteellista, eli sovelluksen tiedoissa voi olla vain maininta että lupa on. Mutta ei käyttöliittymää estää sitä. Jos noin niin todennäköisesti koskee liutaa muitakin lupia.
Monessa ohjelmassa toiminnallisuuksien toteuttamiseen ei tarvita nettiyhteyttä.

Osassa se ei ole välttämättön, mutta osaan toiminnallisuutta voi olla tarpeen.

Älypuhelimen idea toki on se että siihen voi asentaa ohjelmia joilla voi tehdä haluamansa asioita mitä ei paketissa (estää esim ne yhteydet) ole, eli kolmannenosapuolen ohjelmalla voi onnistua. (toki Google haluaa rajoittaa tai jopa estää älypuhelinohjelmien käytön)

Noin yleisesti on muuten sairas ajatus sekin, että sovelluksella voisi ylipäätään olla joku oikeus saada tietoonsa esimerkiksi puhelimen tunnistetietoja tai tarkka sijainti. Tällaiseen suuntaan on kuitenkin älypuhelinten kanssa menty.
Kyllä ne voi olla ihan oikeasti tarvittavia tietoja. Paikannus on ihan niitä perusjuttaja mitä tarvitaan monissa hyödyllisissä ohjelmissa. Ja sitä pitää alusta sellaisena tietona että tarvitaan käyttäjän selkeä lupa (no sekin voi olla joskus ongelma)

Puhelimen tunnistetietojen lukemiseen ei pitäisi olla edes mitään rajapintaa olemassa,
Kyllä sille käyttöä on,

Mutta tässä ja paikannuksessa tullaan siihen että niitä vaaditaan myös silloin kuin se ei ole palvelun tuottamisen kannalta välttämätöntä.

pitäisi aina olla mahdollisuus antaa kuvitteellinen sijainti vaikka tuolta itänaapurista.
Se mahdollista.
Joissain ohjelmissa ja palveluissa tarvitaan tieto siitä kuinka luotettu paikkatieto on.

Kameraa ja mikkiä kerjääville pelkkää kohinaa. Ja nämä niin, että sovellus ei voisi suoraan havaita, saako se aitoa dataa vai ei. Mutta kovasti halutaan viedä käyttäjältä oikeus hallita laitteensa toimintaa ja oman datansa käyttöä.
Jos käyttö ei vaadi mikkiä/kameraa niin eikö silloin riitä ettei anna lupaa.

Jos tuolla viittaat että vaaditaan asioita mitkä ei pakollisia, niin mielummin lähdetään siitä että sellaista ei saisi vaatia.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuinka paljon eroja, mutta se sovelluksen nettiyhteyden estäminen voi olla haasteellista, eli sovelluksen tiedoissa voi olla vain maininta että lupa on. Mutta ei käyttöliittymää estää sitä. Jos noin niin todennäköisesti koskee liutaa muitakin lupia.
Monessa ohjelmassa toiminnallisuuksien toteuttamiseen ei tarvita nettiyhteyttä.

Osassa se ei ole välttämättön, mutta osaan toiminnallisuutta voi olla tarpeen.

Älypuhelimen idea toki on se että siihen voi asentaa ohjelmia joilla voi tehdä haluamansa asioita mitä ei paketissa (estää esim ne yhteydet) ole, eli kolmannenosapuolen ohjelmalla voi onnistua. (toki Google haluaa rajoittaa tai jopa estää älypuhelinohjelmien käytön)

Tosin jos miettii asiaa niin että PC-maailmassa ne applikaatiot ovat päässeet aikalailla vapaasti sinne nettiin niin kauan kun itse olen käyttänyt nettiä (eli siis sieltä 90-luvun puolesta välistä) ja se on ollut käytännössä ihmisille ihan ok. Vaikka PC-maailmassa sillä nettiyhteydellä pääsee tekeen paljon enemmän haittaa kuin kännykässä. Toki aiemmin kun se mobiilidata oli rajattua ja kallista niin se oli juttu mutta nykyään sanoisin että tuo nettiyhteys on niin peruskauraa kuin voi olla.
 
Tosin jos miettii asiaa niin että PC-maailmassa ne applikaatiot ovat päässeet aikalailla vapaasti sinne nettiin niin kauan kun itse olen käyttänyt nettiä (eli siis sieltä 90-luvun puolesta välistä) ja se on ollut käytännössä ihmisille ihan ok. Vaikka PC-maailmassa sillä nettiyhteydellä pääsee tekeen paljon enemmän haittaa kuin kännykässä. Toki aiemmin kun se mobiilidata oli rajattua ja kallista niin se oli juttu mutta nykyään sanoisin että tuo nettiyhteys on niin peruskauraa kuin voi olla.
Se että joku toinen laite ei estä, ei ehkä mennyt maaliin.

Älypuhelimet melkein alusta asti suunniteltu nettiin, ja niissä on ollut estomahdollisuus.
PCllä taasen voit sen tänäpäivänä estää.

Se ei ole mikään hieno juttu että PC mailmaan, sen sovelluksiin on valunut älypuhelimista turha netin käyttö ja datan kerääminen joka ei ole välttämätöntä käyttäjän kannalta.

Älypuhelimissa ongelma on toki isompi, ovat henkilökohtaisempia kuin henkilökohtainen PC, ja datan käyttö on resurssi joka ei ole läheskään yhtärajaton kuin perus PCllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 704
Viestejä
4 544 775
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom