Vähän vastauksia ja omia mietteitä:
Tai tosiaan että printtaa vaikkapa lentolippunsa kun ei käytä siihen appia.
Itse olen ladannut pdf lipun mikä sähköpostiin on tullut. Pitääkö jokaiselle lentoyhtiölle asentaa oma appi, että saa joskus harvoin jonkun lentolipun auki? Aika usein myös laukkua viedessä printtaavat paperisen, käytän sitä.
Duunimatkoille olen asentanut jonkun matkatoimiston appin, mihin tulee lennontiedot yms.
No näin alan ammattilaisena nyt alkajaisiksi:
- Parempi responsiivisuus
- Parempi käytettävyys (osittain seurausta ylemmästä)
- Mutkaton pääsy platformin rajapintoihin/toimintoihin (kamera, sensorit, maksaminen jne.)
- Kyky ajaa juttuja taustaprosesseissa
- Kyky lähettää notifikaatioita
- Vähemmän yhteensopivuusriesaa (mobiiliplattiksissä taaksepäin yhteensopivuus on hoidettu hyvin, webbi jutuissa saa aina tapella että onko tämä tai tämä tai tämä feature tuotettu tällä ja tällä ja tällä selaimella ja mitä tehdään jos ei ole jne.)
Kyllä mä paljon mielummin lähden koodaamaan jotain mobiiliclienttiä jollekin palvelulle kuin webclienttiä. Siis olettaen että pitää tehdä jotain vähänkin monimutkaisempaa.
Itse suosin aina webbisivua jos mitenkään mahdollista.
Eikös muuten webbisivutkin osaa lähettää notifikaatioita? Sitähän tää iotech myös välillä spämmää. Itse laitan aina kaikki notifikaatiot pois, jos ei jotain kriittistä.
Muistan kun yhteen aikaan oli muodissa että pitää olla appi joka paikkaan ja se käytännössä vaan avasi sen web sivun.
Muistaakseni joku selain tai puhelin teki sitten niin että jos laitoit bookmarkin selaimesta niin sen sai aloitusruutuun pikakuvakkeeksi.
Pieni anekdootti tähän kohtaan, kävin eilen Helsingin keskustan liepeillä asioimassa yhdessä firmassa, tai oikeastaan aioin käydä. Pihaan ajettuani totesin, että kaikki tontin pysäköintipaikat ovat maksullisia, valvojana Parkkipate. Kiertelin vähän aikaa etsimässä pysäköintiautomaattia, mutta en sellaista löytänyt. Luin ohjeita kyltistä ja ainut tarjottu mahdollisuus hoitaa pysäköinti olisi ollut asentaa joku kolmesta kyltissä mainostetusta sovelluksesta. Oma asiani olisi kestänyt ehkä vartin ja sovelluksen kautta maksajalle tarjottiin eka tunti ilmaiseksi, mutta oletan että sovelluksiin olisi pitänyt syöttää maksutiedot siitä huolimatta. Pienen tuumauksen jälkeen päädyin ajamaan pari kilometriä toiseen vastaavaan firmaan, josta löytyi asiakkaille kiekkomahdollisuus 4h ja tarvitsemani palvelu.
Ymmärrän täysin kyseisessä paikassa miksi yrittäjä on halunnut valvotun pysäköinnin, mutta tässä tapauksessa se ajoi minut vielä asioimaan muualla, osin myös siksi etten halua tukea parkkikoijareita. Joka tapauksessa pyrin välttämään sovellusten asennusta puhelimeeni ellei ole ns. pakko, mutta vuosi vuodelta niiden välttely muuttuu vaikeammaksi. Tietyissä jutuissa kuten tässä yksityisessä pysäköinnissä vaihtoehtoja ei käytännössä enää näytä olevan, mutta onneksi etenkin autoilevana on vielä vaihtoehto hakea palvelut jostain kauempaa.
Oisin kyllä repiny pelihousut..
Ärsyttävintä appeissa on se kun joskus randomilla kerran tarttis jotain tehdä ja se vaatii appin, rekisteröitymisen, maksukortin jne. Ei jaksa nähdä vaivaa.
Niin, että ihan oikeasti mieluummin kantaisit mukana tavallista matkapuhelinta, autonavigaattoria/paperikarttaa, lompakkoa, paperista bussiaikataulua, mp3-soitinta ja sanomalehteä?
Autossa on navi, mitä käytän jos tarviin. Paperikarttaa ei juurikaan ole tullut käytettyä.
Lompakko, miksei? Ei mulla välttämättä aina edes puhelin ole mukana. Kellään ei ole niin tärkeää asiaa että pitäisi aina ottaa mukaan.
Mp3 soitinta en ole varmaan koskaan omistanut. Autossa tulee välillä kuunneltua usb-tikulta mp3.
Sanomalehti tulee kotiin, tai ainakin tuli, nyt loppunut. Luen sen siellä tai töissä jos jaksan.
Kumpiko noista nyt on featurelistan puolelta kyvykkäämpi, Android/Apple-puhelin vai joku "taskutietokone"?
Pystyykö sillä esim. ottamaan valokuvia ja lähettämään niitä eteenpäin Whatsappissa? Toimiiko siinä Spotify?
Whatsappiahan ei kyllä kannattaisi edes käyttää, parempia vaihtoehtoja löytyy.
Eikös spotify toimi missä vaan missä selain? Play.spotify.com ?
Oon ainakin töissä tuota käyttäny.
Miksi siinä pitäisi olla jotain ylivertaista vrt. muut? Paljon sieltä löytyy "erikoisempaa, vanhempaa"kin musiikkia. Sellaistakin, mitä ei muualta löydy. (edit: ainakin silloin, kun asia viimeksi tuli vastaan, joitain vuosia sitten) Mainoksista pääsee eroon sillä, että maksaa käyttämästään palvelusta. Aivan kuten youtubessakin.
Youtubessa ei ole mainoksia kun tietää mitä tekee, eikä juuri missään muuallakaan. Spotifyn ilmaisversiossa tulee joskus kerran kahteen tuntiin joku lyhyt mainos.
Nopea lievä offtopic tietoturvasta kun täällä porukka ei käytä Googlea yms turvan takia. Mitä konkreettista pahaa nuo sovellukset tekee jos ja kun kerää tietoa. Saat kohdennettua mainontaa?
Kuka haluaa mitään mainontaa?
Itse ainakin heti disabloin sen google appin mikä androideissa on sekä Chrome yms.
Ei mitään salattavaa" on nykyään muodikas argumentti, mutta Vastaamon tapauksessa näkee, että kyllä ihmisillä on lopulta paljonkin salattavaa. Ja se on ihan normaalia.
Jep ei ole salattavaa, mutta periaatteessa ei mun olemassaolosta tarvii tietää muiden kuin kela, terveydenhuolto, verottaja ja työnantaja.. mitä näitä pakollisia nyt on.
Mun mielestä kaiken äänen nauhoitus menee jo yli ja on oikeasti pelottavaa, tekoäly kun ei ymmärrä kontekstia eikä vitsejä. Mikä noiden on erittelykyky ja kuinka paljon jää kuulematta ts. jutut voi olla täysin kontekstista revittyjä.
Onkohan joku jo kokeillu puhua noiden lähellä jostain terroristihommasta ja kattoa tuleeko swat ryhmä ovesta sisää?
Eikä tuo nyt muutenkaan ole sen kummempi asia kuin puheohjaus puhelimessa ja televisiossa.
Oon aina disabloinnu kaikki moiset ominaisuudet.. vielä sormet toimii.
Mutta aidosti, omassa setämiesikäluokan tuttavaperheissä näitä on jo lähes kaikilla kotonaan.
En tunne ketään kellä olis
(ikäluokka 35-50)
Joo. En pärjäisi paperikalenterilla tai lokaalilla. Ja assarilla on siihen täydet oikat myös, korona-ajan jäljiltä työskentelemme pääosin fyysisesti eri kaupungeissa.
Ja se toinen asia: bussiaikataulut nyt tietenkin tulee verkosta anyway.
Huh, onneks en edes kalenteria käytä
Käytin tossa bussia ekan kerran 3-4v tsekkasin netistä aikataulua.. ainoa mitä löysin oli joku pdf tiedosto, mikä on siis se sama kuin paperiversio
oli siellä joku toinenkin sivu mistä pystyi seuraamaan livenä busseja, mutta oli sekava kattoa tulevaa aikataulua.
Mentiin sitte bussiin ja korttimaksu ei kelpaa.. ihan säkällä oli käteistä lompakossa
Yksi juttu mikä ärsyttäny on noi s-mobiili tarjoukset. Olenko huonompi osakas, jos käytän pelkkää s-korttia? Just tämmönen appi pakottaminen on pirun ärsyttävää. Vaihdettiin pankkia Nordea -> OP myös tästä syystä, kun lisäsivät jonkun palvelumaksun, jos et käytä mobiilipankkia. Myös paska palvelu Nordeassa oli syynä + saatiin parempi korko OPlla.
Jouduin vaatimaan maksuja takaisin, kun käytin vanhaa Windows Phone versiota vanhassa puhelimessa, missä pystyi tunnuslukutaulukolla kirjautumaan. Ei ollu Nordean ehdoissa mainintaa siitä mikä appi tai käyttisversio pitäisi olla. Laittoivat sen myöhemmin
Nyt edelleen paperitunnukset. Noita menee se joku 2-3 kpl /kk, joten tunnukset riittää useamman vuoden. Käyttö niin vähäistä, joten en pidä sitä suurena vaivana vs mobiili.