Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

A. Le Coq G:N Grapefruit Long Drink 5.5% 24x0.33 l
Tätä tuli tilattua alksilta vastikään, nopealla vilkaisulla katsoin ja oletin että kyseessä gini pohjainen lonkero kuten nimikin antaa osviittaa. No, käymisteitse valmistettuahan se on, sentään parempaa kuin hartwallin cool grape;) Tiedoksi jos joku muukin erehtyy luulemaan gini pohjaiseksi.

Tämä kusetus tuntuu jo lähes nostalgiselta, kun tuotahan näki Suomen ruokakaupoissa jo varmaan 10 vuotta sitten (toki pienempiprosenttisena). Ja tosiaan moni meni samaan halpaan. Hupaisaa, että vielä tänä päivänäkin sama nimi käytössä eivätkä ole joutuneet muuttamaan.
 
Ahaa aivan se selittää! G:N määritelmästä en ollut koskaan kuullutkaan, no nyt ollaan viisaampia. Suomi kaupoissa ei tuota taideta käyttää (tai ainakaan ikinä en ole itse kuullut) niin helposti haksahtaa, jos ei ole Viron reissuja harrastanut eikä muuten ulkomailta ennen tilaillut:)
Onko toi nyt varsinainen kusetus kun G:N on käymisteitse tehty ja GIN on tisleestä tehtyä.
 
A. Le Coq G:N Grapefruit Long Drink 5.5% 24x0.33 l
Tätä tuli tilattua alksilta vastikään, nopealla vilkaisulla katsoin ja oletin että kyseessä gini pohjainen lonkero kuten nimikin antaa osviittaa. No, käymisteitse valmistettuahan se on, sentään parempaa kuin hartwallin cool grape;) Tiedoksi jos joku muukin erehtyy luulemaan gini pohjaiseksi.
Parempaa kuin cool grape? Täytyy testata seuraavaan tilaukseen
 
Nähtiihän se jo viime tehovalvonnassa, että vain pieni osa paketeista oli tullin teipein koristeltu. Eli joo, ei tullilla ole mitään resursseja pysäyttää ja tutkia kaikkia lähetyksiä ja enkä usko, että mitään oleellista tulee muuttumaan syyskuussa. Show jatkuu.

Eihän niiläl kummoisia resursseja valvontaan ole, vaikka saisivatkin rahaa tehokampanjaan. Kyse on ennemminkin siitä että nyt kaikelle löytyvälle alkoholille löytyy maksaja, ja siitä että huonojen kokemusten lisääntyessä lisääntyy myös riskeistä nuriseminen. Jos tähän saakka valtaosa verovaateista on ohjattu ulkomaille, shiftautuu tämä osuus jatkossa suurelta osin myös tilaajille.

Valtaosa tulee ohi edelleen ilman suurempia ongelmia, niin kauan kuin rahtitiedoissa ei kerrota alkoholista (tmv. verotettavasta tuonnista) jonka vastuullinen kuljetusyhtiö liputtaa tullille. Tarroilla tai niiden puutteella ei ole edes teoriassa merkitystä niin kauan kuin tietoa alkoholista ei ole.
 
On hidasta nykyään Alkostar/Fransberg yhdistelmä.. 8 päivä elokuuta tilattu ja eilen tuli ilmoitus Fransbergiltä että tilaus on käsitelty. SuperAlko.de /Fransberg yhdistelmä tuli eilen ovelle.Samana päivänä tilattu.
Joo, itsellä 16.8 tilattu alkostar-opo yhdistelmä. Tänään tuli Opolta ilmoitus, että kaupan mukaan saavat ensi viikolla pakattua ...
 
Mikään ei käytännössä muutu 1.9. Teknisiä muutoksia joilla lakisoppaa yritetään selventää. Taitaa koskea muutenkin vain etämyyntiä jos muistan oikein ja ainakin lähes kaikki alkoholia myyvät liikkeet ilmoittavat myyntinsä olevan etäostoa (vaikka oikeudentila ei ole tässä aivan selvä, eli että myyjä ei voi pelkästään omalla ilmoituksella tehdä etämyynnistä etäostoa). Ja etäostossahan vastuu on ostajalla kuten ennenkin.

Tullilta ei ole tulossa tehotarkastuksia, päinvastoin, sille on sama yleinen säästövaade menoissaan kuin hallituksen toimesta lähes kaikille ministeriöiden eri hallinnonaloille. Eli valvontaa alkoholin liikkuvuuden suhteen ei olla lisäämässä paskankaan vertaa.
 
Edellisella hallituksella oli ideologinen syy puuttua "alkoholin maahantuloon" ja se lisäsi resursseja. Ongelma on se, että valvonta maksaa enemmän kuin tuottaa. Uusin hallitus on asettanut säästötavoitteita jotka johtavat priorisointiin tullin valvonnassa, eli erityisesti ydintehtäviin; laittoman tavaran kulkuun. Alkoholin osto/myynti EU maasta toiseen ei ole laitonta ja on aika raskas viranomaisprosessi valvoa, tehdä valituskelpoinen päätös jne. ...tahtoo siis sanoa, että tällä hallituksella ei ole halua tehdä toimia jotka ovat oikeudellisesti (ja kustannusmielessä) epäselviä tai tehottomia. Puhumattakaan siitä että ne maksavat enemmän kuin niistä saa rahaa.

EDIT:
Käytännössä siis tulli saa samat säästöpaineet (about 3% toiminnasta) ja joutuu omassa toiminnassaan priorisoimaan tehtäviä. Kuljetukset unionin sisällä pl. laiton materiaali ei ole kustannustehokasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kun täällä ääni väristen toistellaan, että mikään ei muutu ja samaan aikaan tehdään kylmä hiki valuen hätätilauksia, ja jo tehtyjen tilausten osalta jännitetään, että ehtiikö tulla ennen kuin uusi laki astuu voimaan, niin itseäni askarruttaa tuo:
"Yksityishenkilön on toimitettava tunniste tuotteiden kuljettajalle tai kuljetuksesta vastaavalle kuljetusyritykselle. Tunniste on pyydettäessä esitettävä toimivaltaiselle viranomaiselle kuljetuksen aikana."

Mitä seuraa kuljetusyritykselle, joka tietoisesti ja toistuvasti kuljettaa alkoholilähetyksiä vailla "tunnistetta"? Yleensä lakien noudattamista rohkaistaan sanktioilla, ja tehokkaimmillaan sanktiot tekevät lakien noudattamatta jättämisestä kannattamatonta. Jos näin on tässä tapauksessa, niin tuskin ainakaan mafian ulkopuoliset kuljetusyritykset kauaa kuljettavat valmisteveron alaisia elintarvikkeita ilman "tunnistetta". Vai mitä?
 
Kun täällä ääni väristen toistellaan, että mikään ei muutu ja samaan aikaan tehdään kylmä hiki valuen hätätilauksia, ja jo tehtyjen tilausten osalta jännitetään, että ehtiikö tulla ennen kuin uusi laki astuu voimaan, niin itseäni askarruttaa tuo:
"Yksityishenkilön on toimitettava tunniste tuotteiden kuljettajalle tai kuljetuksesta vastaavalle kuljetusyritykselle. Tunniste on pyydettäessä esitettävä toimivaltaiselle viranomaiselle kuljetuksen aikana."

Mitä seuraa kuljetusyritykselle, joka tietoisesti ja toistuvasti kuljettaa alkoholilähetyksiä vailla "tunnistetta"? Yleensä lakien noudattamista rohkaistaan sanktioilla, ja tehokkaimmillaan sanktiot tekevät lakien noudattamatta jättämisestä kannattamatonta. Jos näin on tässä tapauksessa, niin tuskin ainakaan mafian ulkopuoliset kuljetusyritykset kauaa kuljettavat valmisteveron alaisia elintarvikkeita ilman "tunnistetta". Vai mitä?
Eli juurikin tämä "tarra" mistä olen jutellut täällä.
 
Eli juurikin tämä "tarra" mistä olen jutellut täällä.

En minä paljosta tiedä, mutta "tarra" on tietysti järkevä juttu. Tullissa skannattaisiin joka laatikko ja se on siinä. Mutta ei Suomi voi tarraa vaatia unionin sisällä kulkeville tuotteille erikseen Suomeen toimitetuille tuotteille. Ja ihan heti en osta sitäkään että Suomeen toimitettujen yhteismarkkinoilta ostettujen tuotteiden paketeissa pitäisi olla mitään erillistä "suomi informaatiota". Siihen ei varmaan eu oikeus taivu.
 
Tullissa skannattaisiin joka laatikko ja se on siinä.

Jotta näin kävisi, niiden pitäisi ylipäätään mennä johonkin tullin pisteeseen, ja vielä sellaiseen jossa ne voitaisiin skannata, ja se tukehduttaisi kaiken liikenteen. Käytännössä kaikki nojaa sähköiseen tietoon siitä mitä lähetykset sisältävät, ja siihen että kuljetusyhtiöt ilmoittavat niistä tarpeen mukaan tullille.
 
Onko toi nyt varsinainen kusetus kun G:N on käymisteitse tehty ja GIN on tisleestä tehtyä.

Se on minusta aika ilmiselvää harhaanjohtamista, koska teksti on erittäin helppoa luulla tyylitellysti kirjoitetuksi "GIN"-sanaksi, joka on suomalaisen lonkeron tunteville aina ollut se isolla kirjoitettu avainsana ginipohjaiselle versiolle. En hetkeäkään usko tuota tahattomaksi sattumaksi.
 
Kun täällä ääni väristen toistellaan, että mikään ei muutu ja samaan aikaan tehdään kylmä hiki valuen hätätilauksia, ja jo tehtyjen tilausten osalta jännitetään, että ehtiikö tulla ennen kuin uusi laki astuu voimaan, niin itseäni askarruttaa tuo:
"Yksityishenkilön on toimitettava tunniste tuotteiden kuljettajalle tai kuljetuksesta vastaavalle kuljetusyritykselle. Tunniste on pyydettäessä esitettävä toimivaltaiselle viranomaiselle kuljetuksen aikana."

Mitä seuraa kuljetusyritykselle, joka tietoisesti ja toistuvasti kuljettaa alkoholilähetyksiä vailla "tunnistetta"? Yleensä lakien noudattamista rohkaistaan sanktioilla, ja tehokkaimmillaan sanktiot tekevät lakien noudattamatta jättämisestä kannattamatonta. Jos näin on tässä tapauksessa, niin tuskin ainakaan mafian ulkopuoliset kuljetusyritykset kauaa kuljettavat valmisteveron alaisia elintarvikkeita ilman "tunnistetta". Vai mitä?
Tietääkö se suomalainen kuljetusyritys mitä siellä paketissa on? Ulkomailla toimivia yrityksiä tuskin suomen tunnisteet kiinnostaa. Ja miten se viranomainen osaa sitä tunnistetta kysyä, heillä pitäisi olla tieto taas että paketissa on alkoholia ja sitähän ei tiedä jos ei ilmoitusta ole tehty
 
Minä vielä puolikasta omasta 24.6. tehdystä tilauksesta odottelen. Pahoittelut sain, ja lupauksen laittaa heti "uusintalähetys" tulemaan. Joku kuva paketin etikettitarrasta sieltä tuli myös. We'll see...
Eilen oli tullut postiin, tänään kävin paketin hakemassa. Varsin nopeasti tuli sitten kun laittoivat "uuden" paketin liikenteeseen. Mutta tyylipisteet Pivanalle tällä kertaa 6-.
 
Tullissa skannattaisiin joka laatikko ja se on siinä.
Miksi skannattaisiin, jos kerran verot on käytännössä jo maksettu (Suomeen)? "Tunnisteenhan" saa vasta kun veroilmotus on tehty ja "vakuus" maksettu: "yksityishenkilön on ennen tuotteiden kuljetuksen alkamista ilmoitettava Verohallinnolle toisesta jäsenvaltiosta Suomeen lähetettävistä tuotteista ja annettava vakuus valmisteverojen suorittamisesta. Kun yksityishenkilö on tehnyt ilmoituksen ja antanut vakuuden, Verohallinto antaa hänelle tuotteiden kuljetuksen yksilöivän tunnisteen."

Tietääkö se suomalainen kuljetusyritys mitä siellä paketissa on? Ulkomailla toimivia yrityksiä tuskin suomen tunnisteet kiinnostaa. Ja miten se viranomainen osaa sitä tunnistetta kysyä, heillä pitäisi olla tieto taas että paketissa on alkoholia ja sitähän ei tiedä jos ei ilmoitusta ole tehty
Tämä on relevantti huomio. Ainakin toisinaan kuljetusyhtiöt tietävät mitä paketissa on, mutta varmaan liki aina arvaavat, jos lähettäjä on esim. Fransberg, Norrlog tai Opo. Oleellisinta lienee kuitenkin se hetki, kun lähetys saapuu Suomeen, jolloin kuljettajana yleensä on ulkomainen kuriiri. Jos nämä joutuvat suurempiin vaikeuksiin Tullin kanssa (perusvalvonnan satunnaistarkastusten takia), niin voi lopahtaa into tuoda Suomeen.

Ratkaisevaa on, alkavatko kaupat tai kuriirit vaatia tunnistetta Suomeen lähettämisen ehtona.
 
Tilaus pienpanimolta Portugalista. 96kpl 0,44 tölkkejä. Kahden laatikon 13.8 kuljetus tilattu itse etäostona, 22.8 päivällä toivat ovelle. Kuljettajana FedEx ABC-Parcelin kautta. Verojen maksu onnistui asiallisesti ja ennakkoilmoituksen tekeminen.
Kuljetus: 88,32€ (vakuutus 14,7€)
Alkoholivero: 53,52 €
Juomapakkausvero: 21,54€

Asiallista ja nopeaa. Nyt on herkkuolutta.
 
Miksi skannattaisiin, jos kerran verot on käytännössä jo maksettu (Suomeen)? "Tunnisteenhan" saa vasta kun veroilmotus on tehty ja "vakuus" maksettu: "yksityishenkilön on ennen tuotteiden kuljetuksen alkamista ilmoitettava Verohallinnolle toisesta jäsenvaltiosta Suomeen lähetettävistä tuotteista ja annettava vakuus valmisteverojen suorittamisesta. Kun yksityishenkilö on tehnyt ilmoituksen ja antanut vakuuden, Verohallinto antaa hänelle tuotteiden kuljetuksen yksilöivän tunnisteen."


Tämä on relevantti huomio. Ainakin toisinaan kuljetusyhtiöt tietävät mitä paketissa on, mutta varmaan liki aina arvaavat, jos lähettäjä on esim. Fransberg, Norrlog tai Opo. Oleellisinta lienee kuitenkin se hetki, kun lähetys saapuu Suomeen, jolloin kuljettajana yleensä on ulkomainen kuriiri. Jos nämä joutuvat suurempiin vaikeuksiin Tullin kanssa (perusvalvonnan satunnaistarkastusten takia), niin voi lopahtaa into tuoda Suomeen.

Ratkaisevaa on, alkavatko kaupat tai kuriirit vaatia tunnistetta Suomeen lähettämisen ehtona.

Posti ei tiedä, rahtiyhtiöt kylläkin, koska rahtikirjat. Tällä "tarralla" varmastikkin viitataan eFTI-asetukseen. "eFTI-hankkeessa toteutetaan euroopan laajuinen yhteinen tietostandardi ja menetelmä sähköisten rahtitietojen välitykseen. Tavoitteena on varmistaa eFTIn toimivuus EU:n laajuisesti eFTIn tullessa käyttöön vuonna 2026" eFTI Etusivu | eFTI
 
Parempaa kuin cool grape? Täytyy testata seuraavaan tilaukseen
Huomattavasti parempaa. Tuli ostettua pari kuukautta sitten kun oli tarjouksessa 9,90/24pack. Melkein uskaltaisin väittää että jopa parempaa kuin se versio missä on aitoa giniä.

Suomen valtio laskeskelee että se saa kerättyä 5 miljoonaa euroa verotuloja tämän uuden lain myötä. Aika vähän kun on arvioitu että suomi menettää vuosittain 80-100 miljoonaa euroja verotuloja maksamattomien verojen vuoksi. Taisi se tehokampanjakin viime vuonna maksaa enemmän kuin mitä saatiin perittyä veroja. On tämä vaan niin vaikeaa valtiolle...


Verottajajan on jo päättänyt että esim. Alks harrastaa etämyyntiä, joten sen pitäisi maksaa verot suomeen, mutta nyt verovastuu siirrettiin yhteisvastuullisesti koskemaan myös kuluttajaa. Se kait on se suurin muutos entiseen.
 
Taitaa olla melko hyvät jonot kaikkialla...
Pohdin, että pistäisikö vaan Alksiin tilauksen vetämään...
Vai onko joku nopeampi vaihtoehto tällä hetkellä?
 
Tilaukseni seissyt nyt myymälässä yli viikon odottaen noutoa. Sain tiedon Fransbergiltä että hakevat ensi viikon aikana. Tulin siihen tulokseen, että vaihdan lennossa kuljetusyhtiön Norrlogiksi ja he ilmoittivat hakevansa sen heti tänään. DHL:n seurantatunnus tuli kahden tunnin sisällä tilauksesta. Fransberg ilmoitti palauttavansa rahat. Semmosta
 
Taitaa olla melko hyvät jonot kaikkialla...
Pohdin, että pistäisikö vaan Alksiin tilauksen vetämään...
Vai onko joku nopeampi vaihtoehto tällä hetkellä?

Alkostar+Fransberg tilattu 12.8 ja eilen tuli perille. Eli 9 päivää kesti. Alkostar ja Alks samaa firmaa.
 
Sunnuntaina tilasin alks+fransberg ja vieläkin on vaan transa ok. Tilasin sitten alkostore24 ja norrlog kombolla kylkeen kokeeksi että miten tulee tavara.
 
Minä taas teen kuten edellisen tehovalvonnan alkaessa,eli kellariin riittävä varasto jolla pääsee vuodenvaihteen yli.Viimeiset 2 laatikkoa on tulossa,tuntuu nyt kestävän kun Postin ilmoitus että paketteja odotetaan tuli jo 12.8.
Viimeiset kaksi laatikollista olutta kotiutettu tänään.Yksi 0.5 tölkki oli kansi rutussa ja pahvilaatikon kulma märkä,tölkki ei kuitenkaan enää vuotanut,uteiliaisuudesta punnitsin tölkin,1,2 desiä puuttui mutta tölkissä oli vielä reilusti hiilihappoa jäljellä joten otin ruokajuomaksi loput,ihan maistui tavalliselta.Enpä taida viitsiä reklamaatiota tuon takia alkaa värkkäämään.
 
Kysyin Alksilta miksi viikko sitten tehty tilaus ei liiku. Vastaus:
"Lisääntyneen työmäärän vuoksi tavaroiden kokoaminen kestää kauemmin.

Kun kuljetusyritys on noutanut paketit, saat seurantakoodit sähköpostitse.

Pahoittelemme."


Eli varastolla tupeksitaan..
 
Kaksi asiaa:
  1. Tilasin tällä viikolla Viinikauppa.com 3L BiB-tarjousviinin (1,99€) ja Slots Guld tarjousolutkeissin (1,99€) + vähän muuta täytettä laatikkoon. Kuljetus Nettikuskilta. Alkaa olla legendaarisuuden havinaa näissä (viimeksi tilannut tällä kombolla, tai Viinikauppa.comilta yleensäkään tasan 4 vuotta sitten). Pidän ajan tasalla, jos vaikka tulee perille - vai miten kävi :cool:

Lupasin palata tähän:
1.8. tilaus
22.8. matkahuolto toi ovelle.
 
8. päivä olen itsekin tilannut, ja toivottavasti omakin laatikkoni on lähtenyt liikenteeseen ilman että sitä pitää erikseen pyytää. Seurantakoodi on tullut jo viisi päivää sitten, mutta eipä ole vielä ehtinyt Vantaalle.
 
Kysyin Alksilta miksi viikko sitten tehty tilaus ei liiku. Vastaus:
"Lisääntyneen työmäärän vuoksi tavaroiden kokoaminen kestää kauemmin.

Kun kuljetusyritys on noutanut paketit, saat seurantakoodit sähköpostitse.

Pahoittelemme."


Eli varastolla tupeksitaan..

No nyt pölähti spostiin fransulta seurantakoodi joten tilaus liikkuu..

lisäys: Taitaa onneksi ehtiä perille ennen kuun taitetta. Sen jälkeen seurataan tilannetta vieläkö valtion liikelaitos kuskaa näitä paketteja tullin ohi..
 
Viimeksi muokattu:
No nyt pölähti spostiin fransulta seurantakoodi joten tilaus liikkuu..

lisäys: Taitaa onneksi ehtiä perille ennen kuun taitetta. Sen jälkeen seurataan tilannetta vieläkö valtion liikelaitos kuskaa näitä paketteja tullin ohi..
Ei niillä ole millään resursseja alkaa pysäyttelemään, purkamaan ja tutkimaan puretun lastin sisältöjä ulkomaalta solkenaan tulevista rekoista.
 
Tilaukseni seissyt nyt myymälässä yli viikon odottaen noutoa. Sain tiedon Fransbergiltä että hakevat ensi viikon aikana. Tulin siihen tulokseen, että vaihdan lennossa kuljetusyhtiön Norrlogiksi ja he ilmoittivat hakevansa sen heti tänään. DHL:n seurantatunnus tuli kahden tunnin sisällä tilauksesta. Fransberg ilmoitti palauttavansa rahat. Semmosta
DHL:n ja Postin seurannan mukaan lähetys jo poistunut maasta. Norrlogille hatun nosto jos saavat tämän sujuvasti maaliin. Noutotilaus tehty eilen aamulla, Norrlog haki lähetyksen n. 15:00 aikoihin ja seurannan mukaan olisi 00:44 poistunut maasta. Mitenköhän paikkaansapitäviä nämä tiedot ovat.
 
No nyt pölähti spostiin fransulta seurantakoodi joten tilaus liikkuu..

lisäys: Taitaa onneksi ehtiä perille ennen kuun taitetta. Sen jälkeen seurataan tilannetta vieläkö valtion liikelaitos kuskaa näitä paketteja tullin ohi..

Aika usein seurankoodit ovat tulleet juuri pejantaina, jolloin yleensä seuraavana maanantaina/tiistaina tulee kysely halutusta toimitusajankohdasta.
 
Kysyin Alksilta miksi viikko sitten tehty tilaus ei liiku. Vastaus:
"Lisääntyneen työmäärän vuoksi tavaroiden kokoaminen kestää kauemmin.

Kun kuljetusyritys on noutanut paketit, saat seurantakoodit sähköpostitse.

Pahoittelemme."


Eli varastolla tupeksitaan..
Tänään kyselin Fransbergiltävajaa kaks viikoa sitten tehtyä tilausta, niin vastaus tuli, että ALKS ei vieläkään ole saanut pakattua. Eli ihan sama viesti tännekkin. Jopas on nyt hidasta
 
No nyt pölähti spostiin fransulta seurantakoodi joten tilaus liikkuu..

lisäys: Taitaa onneksi ehtiä perille ennen kuun taitetta.
En olisi niin varma. Itselleni tuli koodi viisi päivää ennen sinua eikä paketti ole vieläkään Vantaalla. Jos paketti liikkuu yhtä hitaasti sinullakin, ei ehdi ennen kuun vaihdetta. Itsekin alan pikku hiljaa epäillä ehtiikö omakaan.
 
Piti laittaa itsekin alksitilaus vetämään, että pääsisi osalliseksi tästä mukavasta jaetusta paniikista. Ei nimittäin varmasti ehdi ennen kuun vaihdetta!

bed96e4b6a47f7141e608029bbca3446.gif
 
Jahas, juuri kun pääsin sanomasta niin paketti rantautui Vantaalle. Joten Siniviivallakin mahiksia saada omansa ennen maagista päivämäärää :)
 
Kovia poikia ootte... Kolmisen viikkoa näyttää olevan nykyisin toimitusaika joten ei tarvi vielä panikoida :p

8.8. Oma tilaus ja panikointi alkoi ja päättyi tänään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 359
Viestejä
4 548 336
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom