• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Alkoholi ja yhteiskunta

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Miksi suomalaiset juovat baareissakin ihan älyttömästi verrattuna Keski-Eurooppalaisiin?
Etkö näe ristiriitaa tämän ja väitteesi: "Hinta ohjaa kuitenkin kulutusta" , välillä?

Jos jokainen maksaisi itse terveyden- ja sairaanhoitonsa, voisin hyväksyä sen, että alkoholia ei tarvitse verottaa kovin paljon.
Juuh, esim. autoilu olisi huomattavasti kalliimpaa sekä monet muutkin asiat. Periaatteessahan jokainen maksaakin omat terveydenhuoltokulunsa. Vaikka toki, terveimmät päätyvät maksamaan paljon muidenkin puolesta. Ja siinä maksetaan aika pirun monen muunkin kuin alkkisten menot.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
711
Miksi suomalaiset juovat baareissakin ihan älyttömästi verrattuna Keski-Eurooppalaisiin?

Alkoholivero on haittavero ja sitä on helppo perustella esim. niiden kustannusten kattamiseksi jotka alkoholin juomisesta ihmisille itselleen aiheutuu. Meillä julkinen sektori hoitaa kustannukset kun känniläiset telovat itseään ja muita, sekä päälle vielä paljon kaikenlaisia syöpähoitoja ja vaikka mitä (alkoholi lisää merkittävästi monien syöpien esiintyvyyttä kansakunnan tasolla, joten iso osa syöpäleikkauksista ja muista hoidoista johtuu nimenomaan alkoholista).

Jos jokainen maksaisi itse terveyden- ja sairaanhoitonsa, voisin hyväksyä sen, että alkoholia ei tarvitse verottaa kovin paljon. Saksassa jokainen on lain nojalla pakotettu ottamaan henkilökohtainen sairausvakuutus. Oma sairausvakuutukseni maksoi Saksassa asuessa about 700e/kk. Siitä puolet maksoin itse ja toisen puolen työnantaja...
Samaa olen sanonut itsekin. Alkoholiverotus on ongelma ilmaisen terveydenhuollon takia, jota voisi osittain omasta mielestäni muuttaa. Vähintään perusterveydenhuolto omalle kontille. Sit, jos sattuu se syöpä tai muu tappava tauti, saa valtiolta apua.

Ei ole oikein, että terveellisillä elämäntavoilla elävät jotka eivät käytä terveydenhuoltopalveluita joutuvat maksamaan muiden kuluja.

Voisi olla jopa positiivinen vaikutus hintoihin ja tehokkuuteen.

Ihmisille vastuu omasta terveydestään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Etkö näe ristiriitaa tämän ja väitteesi: "Hinta ohjaa kuitenkin kulutusta" , välillä?
En näe ristiriitaa. Pystytkö selittämään mitä tarkoitat?

Suomalaiset maksavat viinasta baarissa ja kaupassa todella paljon ja juovat sivistymättömästi ja "liikaa".

Briteissä kalja maksaa wetherspoonin pubeissa £2-3/pintti ja jengi on aivan naamat, kuten Suomessakin. Ts. pelkästään hinnan laskeminenkaan ei näytä johtavan toivottuun lopputulokseen.

Hintaohjaus toimii huonosti yksilötasolla, mutta väestötasolla kuitenkin jossain määrin. Sama nähtiin esim. edellisten isojen alkoholiveron laskujen yhteydessä. Kulutus hyppäsi.

Keski-Euroopassa hintataso vaihtelee Saksan 3e/tuopeista ja Sveitsin 8chf tuoppeihin (en puhu hienostorafloista, vaan sellaisesta normijuottolasta / raflasta, michelin raflat ja Champs Elysee paikat maksavat kaikkialla paljon) ja porukka on kaikkialla paljon sivistyneemmin. Fiilis Saksalaisella klubilla on aikalailla toisenlainen kuin Suomessa. Eivät Saksalaiset ole absolutisteja, vaan lähinnä ero on "rajusti juhlivien" saksalaisten ja "rajusti juhlivien" suomalaisten osalta pari tuoppia. Mutta kyllä se siihen loppuilllan jurriasteeseen vaikuttaa aika paljon, että onko kiskottu 5 drinkkiä vai 7 drinkkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Miksi suomalaiset juovat baareissakin ihan älyttömästi verrattuna Keski-Eurooppalaisiin?

Alkoholivero on haittavero ja sitä on helppo perustella esim. niiden kustannusten kattamiseksi jotka alkoholin juomisesta ihmisille itselleen aiheutuu. Meillä julkinen sektori hoitaa kustannukset kun känniläiset telovat itseään ja muita, sekä päälle vielä paljon kaikenlaisia syöpähoitoja ja vaikka mitä (alkoholi lisää merkittävästi monien syöpien esiintyvyyttä kansakunnan tasolla, joten iso osa syöpäleikkauksista ja muista hoidoista johtuu nimenomaan alkoholista).

Jos jokainen maksaisi itse terveyden- ja sairaanhoitonsa, voisin hyväksyä sen, että alkoholia ei tarvitse verottaa kovin paljon. Saksassa jokainen on lain nojalla pakotettu ottamaan henkilökohtainen sairausvakuutus. Oma sairausvakuutukseni maksoi Saksassa asuessa about 700e/kk. Siitä puolet maksoin itse ja toisen puolen työnantaja...
Alkoholivero on hyvä vero, sen taso ja malli ei ole.

upload_2018-1-13_19-41-43.png


Viivoja pitäisi olla tasan yksi. Nyt meillä on neljä erilaista riippuen valmistustavasta ja virkamiehestä. Tuo tekee toisesta alkoholista halvempaa (olut) vs. muut ilman mitään oikeaa syytä. Vain alkoholin määrällä tulisi olla merkitystä. Tason taas tulisi olla sellainen, että viinarallille ei ole tarvetta, nyt hintaero viron/latvian kanssa on aivan liian suuri.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
En näe ristiriitaa. Pystytkö selittämään mitä tarkoitat?

Suomalaiset maksavat viinasta baarissa ja kaupassa todella paljon ja juovat sivistymättömästi ja "liikaa".
Eli hinta siis ei ohjaa kulutusta.

Briteissä kalja maksaa wetherspoonin pubeissa £2-3/pintti ja jengi on aivan naamat, kuten Suomessakin. Ts. pelkästään hinnan laskeminenkaan ei näytä johtavan toivottuun lopputulokseen.
Eli hinta siis ei ohjaa kulutusta.

Hintaohjaus toimii huonosti yksilötasolla, mutta väestötasolla kuitenkin jossain määrin. Sama nähtiin esim. edellisten isojen alkoholiveron laskujen yhteydessä. Kulutus hyppäsi.
Paikallinen kulutus, kyllä. Kokonaiskulutus voikin sitten olla jotain muuta.

Keski-Euroopassa hintataso vaihtelee Saksan 3e/tuopeista ja Sveitsin 8chf tuoppeihin (en puhu hienostorafloista, vaan sellaisesta normijuottolasta / raflasta, michelin raflat ja Champs Elysee paikat maksavat kaikkialla paljon) ja porukka on kaikkialla paljon sivistyneemmin. Fiilis Saksalaisella klubilla on aikalailla toisenlainen kuin Suomessa. Eivät Saksalaiset ole absolutisteja, vaan lähinnä ero on "rajusti juhlivien" saksalaisten ja "rajusti juhlivien" suomalaisten osalta pari tuoppia. Mutta kyllä se siihen loppuilllan jurriasteeseen vaikuttaa aika paljon, että onko kiskottu 5 drinkkiä vai 7 drinkkiä.
Ovatko siis saksalaiset jotenkin parempia ihmisiä kuin suomalaiset?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Kuka muuten on määritellyt rajat alkoholin kulutukselle, onko ihan suomalaista™ keksintöä vai löytyykö muualta maailmasta?

Tiedot

Siis 24 keppanaa viikossa, tai 7 kebua päivässä on suurkulutusta - ja kaikki siitä eteenpäin on jo, no mitä sitten onkaan...

Tutkimus: Vain harva alkoholin suurkuluttaja on alkoholisti

Vanhempi ylen juttu taas kertoo että jos vetää yli suurkulutuksen, niin ei harvempi on alkoholisti, noin siis jenkeissä.

Ai miksikö kyselen tälläistä? Alkoi nyppimään kun työkuvioissa oli ne perinteiset kyselyt paljonko poltat, paljonko juot:facepalm: Vittuuks se kelleen kuuluu...

Joten mitenkäs ne rajat muualla maailmassa määritellään, jos jollain on jotain vertailukohtaa tai tietoa?
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Alkoi nyppimään kun työkuvioissa oli ne perinteiset kyselyt paljonko poltat, paljonko juot
Heh, mulle kun työterveyshoitaja teki ikäkausitarkastuksessa sitä audit-testiä ja kysyi, että "muistatko jälkeenpäin alkoholia nautittuasi aina seuraavana päivänä, mitä illalla tapahtui?", niin vastasin, että enhän mä muista ikinä normaalisti selvinpäinkään oltuani kaikkea edellisillasta.

Ilmeestä päätellen ei ollut ns. hyväksyttävä vastaus. :)
 

hrnr

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
75
Kuka muuten on määritellyt rajat alkoholin kulutukselle, onko ihan suomalaista™ keksintöä vai löytyykö muualta maailmasta?

Joten mitenkäs ne rajat muualla maailmassa määritellään, jos jollain on jotain vertailukohtaa tai tietoa?
Tuollainen taulukko löytyi: Drinking Guidelines - Data by Country - Worldwide Tuon perusteella aika samansuuruisia näyttää nuo ohjeistukset olevan joka puolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Kuka muuten on määritellyt rajat alkoholin kulutukselle, onko ihan suomalaista™ keksintöä vai löytyykö muualta maailmasta?

Tiedot

Siis 24 keppanaa viikossa, tai 7 kebua päivässä on suurkulutusta - ja kaikki siitä eteenpäin on jo, no mitä sitten onkaan...

Tutkimus: Vain harva alkoholin suurkuluttaja on alkoholisti

Vanhempi ylen juttu taas kertoo että jos vetää yli suurkulutuksen, niin ei harvempi on alkoholisti, noin siis jenkeissä.

Ai miksikö kyselen tälläistä? Alkoi nyppimään kun työkuvioissa oli ne perinteiset kyselyt paljonko poltat, paljonko juot:facepalm: Vittuuks se kelleen kuuluu...

Joten mitenkäs ne rajat muualla maailmassa määritellään, jos jollain on jotain vertailukohtaa tai tietoa?
Jenkeissä ja Briteissä 14 annosta/vko.

Irlannissa 17 annosta/vko, Australia 17.5 annosta/vko.

Tuossa nyt muutama, mitkä nopeasti poimin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Kuka muuten on määritellyt rajat alkoholin kulutukselle, onko ihan suomalaista™ keksintöä vai löytyykö muualta maailmasta?

Tiedot

Siis 24 keppanaa viikossa, tai 7 kebua päivässä on suurkulutusta - ja kaikki siitä eteenpäin on jo, no mitä sitten onkaan...

Tutkimus: Vain harva alkoholin suurkuluttaja on alkoholisti

Vanhempi ylen juttu taas kertoo että jos vetää yli suurkulutuksen, niin ei harvempi on alkoholisti, noin siis jenkeissä.

Ai miksikö kyselen tälläistä? Alkoi nyppimään kun työkuvioissa oli ne perinteiset kyselyt paljonko poltat, paljonko juot:facepalm: Vittuuks se kelleen kuuluu...

Joten mitenkäs ne rajat muualla maailmassa määritellään, jos jollain on jotain vertailukohtaa tai tietoa?
No onhan tuo suurkulutuksen raja aika korkea, sitä kyllä voisi laskea. 7 olutta päivässä on kyllä aika paljon ja 24 olutta viikossa kuullostaa myös aika suurelta määrältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Löytyihän sitä taulukkoa, kiitoksia. Itse olin jo niin silmät ristissä kun asiaa aloin miettimään etten jaksanut edes hakusanoja keksiä. Aamulla turhan aikainen herätys ja nyt tunnin torkkujen jälkeen ding ding* seitsemäs olut menossa...:vihellys: yhdeksän tunnin sisään. Enkä nyt hirveän humalassa tunnu olevan.

24 nyt menee viikonloppuna helposti jos ei mitään muuta kummempaa tekemistä ole. No hyvä tietää että näitä ohjeistuksia on muuallakin maailmassa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Löytyihän sitä taulukkoa, kiitoksia. Itse olin jo niin silmät ristissä kun asiaa aloin miettimään etten jaksanut edes hakusanoja keksiä. Aamulla turhan aikainen herätys ja nyt tunnin torkkujen jälkeen ding ding* seitsemäs olut menossa...:vihellys: yhdeksän tunnin sisään. Enkä nyt hirveän humalassa tunnu olevan.

24 nyt menee viikonloppuna helposti jos ei mitään muuta kummempaa tekemistä ole. No hyvä tietää että näitä ohjeistuksia on muuallakin maailmassa.
Alkoholihaittoja on tutkittu melko perusteellisesti ja aika yhdensuuntaisia tuloksia ne aina antavat. Jo tuollainen viitisenkin annosta kerralla näkyy ihan selvästi seuraavana päivänä kun unen laatu kärsii ja todenäköisesti lievä dehydraatio iskee myös. Pidemmän päälle sitten jos litran päivässä juo niin erilaisten syöpien riski kasvaa aika merkittävästi. Sen takia ne noita tivaavat siellä lääkärissä usein
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mayham on kai peruttu tai sitten sytytyslanka palaa vielä.

Kun neloset ja lonkerot vapautuivat, niin pari päivää media jaksoi jotain uutisoida. Sitten ei vaan kai ollut enää mitään uutisoitavaa, kun ihmiset eivät alkaneet ryyppäämään urakalla.
Vielä oli tai on suunnitelma lisätä poliiseja kun homma karkaa käsistä, jos tänä viikonloppuna lähtis kansalta lapasesta..? Ei varmaankaan.
Suurin osa muutoksista tulee voimaan vasta 1.3. Kaikki räkälätkin voivat omalla ilmoituksellaan anniskella aamuneljään, juomia saa myydä mukaan, viinaa saa ostaa velaksi ja kerralla saa tarjoilla kuinka paljon tahansa. Kohta paukkuu :nb:
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Suurin osa muutoksista tulee voimaan vasta 1.3. Kaikki räkälätkin voivat omalla ilmoituksellaan anniskella aamuneljään, juomia saa myydä mukaan, viinaa saa ostaa velaksi ja kerralla saa tarjoilla kuinka paljon tahansa. Kohta paukkuu :nb:
Ei tapahtunut 1.1 mitään eikä tapahdu 1.3 mitään. Alkoholikukkahattutädeillä/holhoajilla on kuitenkin 1.4. Voivat sitten ilman pidäkkeitä kertoa miten tämä yhteiskunta romahti.;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Katselin tuossa huvikseen josko saisi jo lantraamatonta Paulaneria ja Franciscaneria. Löytyy S-ketjun puljuista ainakin Foodien mukaan jo Paulaneria. Ei tosin mitään riemunkiljahduksia aiheuta tuo hinta.

Paulaner hefe-weissbier 5,5% 0,5l olut, paulaner - foodie.fi

3,69 € (3,83)
Sis. pantin: 0,10€
0.50 l
7,18€/l

Ja ALKO:ssa sama pullo.

Paulaner Hefe-Weissbier

3,92 € (3,81)
Sis. pantin: 0,10€
0.50 l
7,64€/l

Jos ei LIDL vastaa huutoon niin tulee jatkossakin vehnäoluet postin kautta.
Lainaus omasta viestistäni Tammikuun alusta. Tilannehan on muuttunut hyvinkin omituiseksi. Laitoin sulkuihin nykyiset hinnat.

Ainahan se on tiedetty että S-ryhmä kusettaa aina mutta tämä vetää jo pohjat! Jos ALKO on laskenut hintaa ja kommarit nostaneet, menee foliohattu päähän aika väkisinkin itselläni ainakin.

Muutenkin tilanne on täysin absurdi. Jos katsoo esim. LIDL hyllyjä, niin ei voi olla enää kauppiaasta itsestään kiinni tuo vahvempien oluiden puuttuminen valikoimasta. Ihan satavarmasti LIDL organisaatio saisi ko. tuotteet hyllyihin muutamassa tunnissa jos haluaisivat. Nyt mennään jo Helmikuun loppua ja tilanne on sama mitä alkukuusta.

Olenkohan jotenkin foliohattu vai miksi minulle tulee ensimmäisenä mieleen ohjeistus valtiontasolta? Katsokaa vaikka pakkauskokoja. 8-packejä löytyy sieltätäältä. Pikkumarketit myy ei-oota yms. Kuitenkin Viroon riittää roudattavaa yli tarpeen...

Joku tässä haisee kilometrinpäähän.

edit. Niin, ALKO han nimenomaan vannotti ettei lähde hinnoilla kilpailemaan. Tässä on pakko olla hinnoitteluvirhe kun vuosikausia sama hinta ollut ja nyt halvennettu.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Suomalainen juo keskimäärin 10,3 litraa 100% alkoholia.

Laskekaas joku matikkanero kiitos tuosta että montako 0.33 5.5% tölkkiä tuo vastaa?

Kinnostais siis tietää että paljonko keskimäärin rahaa kuluu vuodessa per henki jos tuo koko kulutus olisi 2€ tölkkejä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
237
Suomalainen juo keskimäärin 10,3 litraa 100% alkoholia.

Laskekaas joku matikkanero kiitos tuosta että montako 0.33 5.5% tölkkiä tuo vastaa?

Kinnostais siis tietää että paljonko keskimäärin rahaa kuluu vuodessa per henki jos tuo koko kulutus olisi 2€ tölkkejä.
Yhdessä 5,5% tölkissä on 0,01815l alkoholia eli 10,3 litraa on 567 tölkkiä. Maksaa 1134e jos 2e tölkkejä.

Edit:
Eli tienatakseen 1134e perusjantteri maksaa ensin 486e (30%) veroja ja sitten tuosta oluesta 793,8e (70%) veroa. Eli Alkoholin keskikulutus oluena tuo verotuloja 1279,8e. Kansantalous kiittää.
 
Viimeksi muokattu:

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Yhdessä 5,5% tölkissä on 0,01815l alkoholia eli 10,3 litraa on 567 tölkkiä. Maksaa 1134e jos 2e tölkkejä.

Edit:
Eli tienatakseen 1134e perusjantteri maksaa ensin 486e (30%) veroja ja sitten tuosta oluesta 793,8e (70%) veroa. Eli Alkoholin keskikulutus oluena tuo verotuloja 1279,8e. Kansantalous kiittää.
Kiitos, olen sit näköjään aika keskivertojamppa kun pääsin omassa omaan kulutukseen perustuvassa laskelmassani summaan 1152€/vuosi. Hirvittävä summahan tuo on jostain kaljoista ja sidukoista. Ja sit kun ajattelee et tuossa ei ole baarireissuja festareita jne edes mukana jotka kasvattaa kulutusta, niin kallis harrastus on tämä.

:bored:

Pitäisköhän ruveta osto-absolutistiksi, itse ei osta mutta juo jos muut tarjoaa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Pitäisköhän ruveta osto-absolutistiksi, itse ei osta mutta juo jos muut tarjoaa :D
Mulla on ollut jo monta vuotta siten että en juo kotona mitään (yksin), eli ne kerrat mitä juon niin joko joku muu (kuten firma) tarjoaa tai siten että olen ulkona ja se on osa jotain sosiaalista.

Etuja rahansäästön lisäksi esim. se että ei ole sellaista 10 kilon ylimääräistä kaljamahaa, sekä ylipäänsä henkisesti terveempää kun käyttökerrat on edes jotenkin merkityksellisiä eikä vain loputonta tissuttelua. Onhan tuo keskiarvo aivan saatanasti ja se on vieläpä pelkkä keskiarvo jonka laskennassa on mukana absolutistit.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Mulla on ollut jo monta vuotta siten että en juo kotona mitään (yksin), eli ne kerrat mitä juon niin joko joku muu (kuten firma) tarjoaa tai siten että olen ulkona ja se on osa jotain sosiaalista.

Etuja rahansäästön lisäksi esim. se että ei ole sellaista 10 kilon ylimääräistä kaljamahaa, sekä ylipäänsä henkisesti terveempää kun käyttökerrat on edes jotenkin merkityksellisiä eikä vain loputonta tissuttelua. Onhan tuo keskiarvo aivan saatanasti ja se on vieläpä pelkkä keskiarvo jonka laskennassa on mukana absolutistit.
Miten muuten, tuleeko yhtään esim firman pippaloissa oloa "nyt pitää juoda kaksin käsin kun kerrankin saa"?

Jos laittaisi itselle ankaran kiellon päälle niin pelkään et itse ainakin vetäisin ne 3-5 sallittua kertaa / vuosi sitten ihan liikaa, kun tietäisi et "tän illan jälkeen pitää olla taas 2kk kuivin suin"

Vai meneekö himo ohi ajan myötä?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Absolutisteja enemmän tilastoa vääristää suurkuluttajat. Siinä missä absolutisti käyttää 0 litraa, eli vähän yli 10 litraa vähemmän kuin keskiarvo niin kunnon dena voi ryystää kymmenkertaisesti keskikulutuksen määrän. Toki 100 litraa puhdasta alkoholia vaatii omistautumista, mutta ei mitenkään mahdotonta. Ei se ole "kuin" neljä pulloa kossua viikossa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Miten muuten, tuleeko yhtään esim firman pippaloissa oloa "nyt pitää juoda kaksin käsin kun kerrankin saa"?

Jos laittaisi itselle ankaran kiellon päälle niin pelkään et itse ainakin vetäisin ne 3-5 sallittua kertaa / vuosi sitten ihan liikaa, kun tietäisi et "tän illan jälkeen pitää olla taas 2kk kuivin suin"

Vai meneekö himo ohi ajan myötä?
Ei tule minulle mitään tuollaista, ei sinne päinkään. Mutta minua ei voi yleistää muihin, ihan yksilöllistä toki. Itse olen aika kyllästynyt alkoholin yksipuolisuuteen päihteenä ja sillä ei ole minulle oikein mitään annettavaa joten se on lähinnä vain joskus satunnaisesti sellainen simppeli sosiaalinen piriste. Ja toleranssi on sen verran pieni että ihan 1-2 annosta käytännössä riittää siihen.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään suoranaista himoa/addiktiota alkoholiin joten vaikea kommentoida sitä. Se vaan yhteen aikaan oli sellainen "rutiini".
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Kiitos, olen sit näköjään aika keskivertojamppa kun pääsin omassa omaan kulutukseen perustuvassa laskelmassani summaan 1152€/vuosi. Hirvittävä summahan tuo on jostain kaljoista ja sidukoista. Ja sit kun ajattelee et tuossa ei ole baarireissuja festareita jne edes mukana jotka kasvattaa kulutusta, niin kallis harrastus on tämä.
Olen samaa ja eri mieltä :) eli joo, ottaa rahaa mutta toisaalta harva nautinto on ilmaista? Tai joo,onhan niitä toki mutta kuitenkin. Eli itse mielellään ajattelen sopivan määrän alkoholia silloin tällöin (lue: mahdollisimman usein :D ) nostavan kummasti elämän laatua. Jaksaa puurtaa niitä peruspäiviä kun välillä ottaa muutaman hiivan.

Baarireissut nostaa sen tuopin hinnan 6-8 kertaiseksi joten se tekee hommasta toisaalta vähän kimurantimpaa. Itsellä ikää niin paljon etten tuota enää harrasta (tietysti joskus terassilla tai muuten vaan jonkun tuopin nautin muttei siis mitään yömyöhään tapahtuvaa "biletystä") mutta toisaalta tuokin monen tyyliin ja haluihin sopii..joten se vaan tapahtuu hinnasta viis. Baarissa juominen on niin älyttömän kallista että moni panostaa reilumpiin pohjiin ja siitä tietysti aiheutuu omat metkunsa.

Alkon hinta on kyllä terassilla/baarissa todella kallista. Kesälomalla kävin jollain patiokierroksella ja nappasin matkan varrella olleesta kaupasta tölkin mukaan, hinta jotain 0,9€. Sama Karjala muutaman kilometrin päässä terassilla 7,5€ (vai oliko peräti 8€). Ja ei siinä mitään, itse ostopäätöksen tein mutta kyllähän tuo naurattaa jos varsin vaatimattomalla palvelulla hinta nousee about 8 kertaiseksi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Kai se nyt nousee kun työntekijä maksaa ainakint20€/h, tulee tiskiä ja tarvii varmaan toisenkin työntekijän, tilavuokrakaan ei ole ilmainen, pitää olla alkoholi-, hygienia-, Teosto- ja muut passit ja luvat, verojakin täytyy maksaa ja jotain pitäisi jäädä viivan allekin... Suomessa on niin suuret työvoima- ja byrokratiakulut, että ravintolassa se kalja on väistämättä viisinkertaisen hintainen kauppaan verrattuna. Ai niin ja tosiaan ravintolalle se on ensisijainen tulonlähde siinä missä kaupat käyttävät sisäänheittotuotteena ja myyvät nollakatteella
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Etuja rahansäästön lisäksi esim. se että ei ole sellaista 10 kilon ylimääräistä kaljamahaa, sekä ylipäänsä henkisesti terveempää kun käyttökerrat on edes jotenkin merkityksellisiä eikä vain loputonta tissuttelua.
Vähän OT, mutta mitä pitää tehdä, tai olla tekemättä jos sen kaljamahan onnistuu hankkimaan.

Itse kun tykkään tissutella hyvin vähän
todella paljon
, syön terveelliseti, liikun paljon. Mutta en liho sitten mitenkään.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
711
Vähän OT, mutta mitä pitää tehdä, tai olla tekemättä jos sen kaljamahan onnistuu hankkimaan.

Itse kun tykkään tissutella hyvin vähän
todella paljon
, syön terveelliseti, liikun paljon. Mutta en liho sitten mitenkään.
Eikös tää kaljamaha ole lähinnä myytti. Paljon tissuttelevilla vaan tuppaa elämäntavat muutenkin olemaan retuperällä eikä se kaljakaan täysin kaloritonta ole. Taitaapi myös miesten "oire" olla ja miehet rupee lihoamaan mahasta ensin.

Rajansa kaikella, niin pysyy läskikin kurissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Eikös tää kaljamaha ole lähinnä myytti. Paljon tissuttelevilla vaan tuppaa elämäntavat muutenkin olemaan retuperällä eikä se kaljakaan täysin kaloritonta ole. Taitaapi myös miesten "oire" olla ja miehet rupee lihoamaan mahasta ensin.

Rajansa kaikella, niin pysyy läskikin kurissa.
Varmasti juuri näin on. Kännejä en vetele kuin hyvin harvoin, ja silloin on tarjolla kirkasta jonkun muun puolesta. Harvoin syön mitään pitsaa tai kaloripommeja, ihan kotiruoalla menen, ja liikuttuakin tulee aika paljon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Aika monelle tuntuu tuo kaljamaha tulevan siinä 30 vuoden kohdilla. Aika nopeasti siitä pääsee kyllä eroon, jos ei ole mitään tukielinsairauksia tms.
Itsellä tuli ehkä vähän hiipine tuo muutama vuosi sitten. Jossain vaiheessa vaan alkoi vituttaa se kumpu, niin tuli vähän muutettua elintapoja. Alkoholia käytän aika harvoin, joten eipä se taida ihan pelkällä oluella tulla.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Absolutisteja enemmän tilastoa vääristää suurkuluttajat. Siinä missä absolutisti käyttää 0 litraa, eli vähän yli 10 litraa vähemmän kuin keskiarvo niin kunnon dena voi ryystää kymmenkertaisesti keskikulutuksen määrän. Toki 100 litraa puhdasta alkoholia vaatii omistautumista, mutta ei mitenkään mahdotonta. Ei se ole "kuin" neljä pulloa kossua viikossa
Itseasiassa taitaa olla vielä räikeämpi tuo tilanne. Ainakin uutisten mukaan, 10% suomalaisista (aikuisista oletan) on alkoholisteja, jotka käyttävät peräti -puolet kaikesta- Suomessa käytetystä alkoholista. Toinen 10% on sitten absolutistejä. Ja naisten keskikulutus on kanssa puolet miesten kulutuksesta, joten miehillä tuo määrä taitaa olla lähempänä 14l/vuosi kuin 10.

Itse käytän nykyään "eurooppalaisittain" eli 2-3 lasia viiniä käytännössä joka ilta ruualla. Tosin kännijuomista tai baareja sitten en harrasta. Eipä tällä tapaa rahanmeno haittaa vaikka kalliiksi varmasti tuleekin, eikä muitakaan välittömiä ongelmia ole tullut, mutta kyllähän se välillä mietityttää että onko se lopulta terveydelle haitallista vai ei.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
116
eikös toi 2-3 lasia illassa tee jo toistasataa pulloa viiniä vuodessa? jaa..... 12cl lasi x 2,5 x 365=109.5l vuodessa = reilu 10l 100% alkoholia, riippuen viinin alkoholipitoisuudesta.
Luultavasti en laskenut oikein, mun mielestä turha vaivata päätä miettimisella onko se haitallista terveydelle, sama lopputulos täällä kaikilla on.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Ei tarvitse laskea noin tarkasti edes, 2-3 pulloa/vk tekee 100-150 pulloa viiniä vuodessa. Paljoltahan se noin ilmaistuna kuulostaa, mutta ei siitä parista lasista ole arkielämään mitään haittaa.

Mutta ne mahdolliset terveyshaitat nyt on ainoa asia jolla on väliä, sillä ei täällä sama lopputulos ole kaikille. On iso ero sillä että saako jonkun suolistosyövän 40-vuotiaana, vai onko reipas ukko vailla mitään 70-vuotiaana.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Ei tarvitse laskea noin tarkasti edes, 2-3 pulloa/vk tekee 100-150 pulloa viiniä vuodessa. Paljoltahan se noin ilmaistuna kuulostaa, mutta ei siitä parista lasista ole arkielämään mitään haittaa.
Meneehän tuohon rahaa ja vuositasolla iso määrä pulloja, mutta ei tuo mun mielestä mitenkään ihmeellistä ole. Päinvastoin, eikö tuollainen käyttäminen ole vielä aika hyvä kropalle, eikä tuossa edes paljoa yli autoilun rajan taida nousta paitsi jos vetäisee ne 3 lasia putkeen. 2 lasia jos joisin vaikka niin että toisen ruokaa tehdessä ja toisen ruokajuomana niin ihan huoletta itse uskaltaisin mennä auton rattiin tuon jälkeen.

Rahan meno taas on niin suhteellista, 10€ pulloja jos juot tuolleen tissuttelemalla 2 vkossa niin 20€/vko (tai 3 = 30€/vko), tuon verran toisilla menee kun ottaa perjantaina töiden jälkeen kolme olutta jossain baarissa. Ja nautinnot maksaa :)
 

-W-

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
33
Kylläpä sain komian vitutuksen päälle, kun käväisin Alko nimisessä monopolissa hakemassa nettitilaustani. Oma moka tietysti kun koitin vanhentuneilla henkkareilla tilaustani hakea "en valitettavasti voi pakettia antaa". Viimekerralla ongelmia ei tullut vaikka samaiset paperit olivat mukana.
Huvittavinta koko hommassa oli myyjän tokaisu: "Voisiko joku toinen hakea tilauksen puolestani." Siis ulkopuolinen täysi-ikäinen henkilö voi noutaa paketin ja antaa sen sitten minulle?

Kait se uusi henkilökortti pitää sitten hommata. 58€ ja vain viisi vuotta voimassa! Taas vituttaa hieman enemmän. Vielä en ole tohtinut nettikaupoista viinoja ostella, kun en halua mitään varastoon ostaa. Halvemmat hinnat ja parempi asiakaspalvelu kotiinkuljetuksen muodossa alkaa kyllä houkuttaa...
 
Viimeksi muokattu:

hrnr

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
75
Ajokortti on voimassa pidenpään. Ei toki virallinen mutta silti yhtä toimiva kuin myyjän oman työpaikkansa turvaaminen sanoin "Voisiko joku toinen hakea tilauksen puolestaSi.".
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Ilkka Ahtiaisen kommentti: Yllättävä tutkimustulos panee THL:n hankalaan rakoon – pitäisikö suomalaisten alkaa ryypätä enemmän?

KOTIMAA JULKAISTU 27.08.2018 18:17




Laajan selvityksen hämmästyttävä lopputulos: Verotuotto toteutuu ja alkoholin kulutus jatkaa laskuaan

Tuore selvitys antaa yllättävän ellei suorastaan häkellyttävän tuloksen: samalla kun alkoholin myynti ja anniskelu Suomessa on vapautunut, [URL='https://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/laajan-selvityksen-hammastyttava-lopputulos-verotuotto-toteutuu-ja-alkoholin-kulutus-jatkaa-laskuaan-aivan-painvastoin-kuin-ennustettiin/7040186']kokonaiskulutus on kääntynyt laskuun
. Tulosten täytyy olla shokki liberalisointia ankarasti vastustaneelle THL:lle, kirjoittaa MTV Uutisten toimituspäällikkö Ilkka Ahtiainen.[/URL]

MTV Uutiset raportoi sunnuntaina ensimmäisiä kattavia tuloksia uuden alkoholilain vaikutuksista vuoden neljän ensimmäisen kuukauden ajalta. Mukana laskelmissa ovat kaupat, Alko ja matkustajatuonti. Päivittäistavarakaupan teettämä ja Taloustutkimuksen toteuttama tutkimus näytti peräti kummia tuloksia – ainakin, jos on etukäteen uskonut, että alkoholin vapauttaminen ajaa suomalaiset turmion teille.

Ja mitä selvitys siis näytti?


1. Nelosolut ja lonkero halpenivat, ensin mainittu keskimäärin 20 prosenttia, jälkimmäinen 10 prosenttia. Lasku oli odotettua, mutta varsin maltillista.

2. Lonkeron kulutus kasvoi selvästi, mutta nelosoluen ei juurikaan. Ei niin yllättävää.

3. Kokonaiskulutus väheni noin 6 prosenttia sekä litroina että 100-prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna. Erittäin yllättävä tulos, sillä THL arvioi etukäteen kulutuksen kasvavan saman verran.


4. Valtion laskennallinen verotuotto on kasvanut kulutuksen vähenemisestä huolimatta. Yllättävä tulos, joka selitys on kuitenkin ilmeinen: alkoholiveroa on korotettu kummallakin puolen Suomenlahtea, ja samalla Viron lonkeroralli on hidastunut ja korvautunut ostoksilla kotimaan kaupoista.

Liian hyviä ollakseen totta?
Tulokset ovat melkein liian hyviä ollakseen totta. Eivätkö suomalaiset riehaantuneetkaan paremmasta saatavuudesta ja korkeammista prosenteista?

Totta on, ettei tutkimuksessa vielä näy kuluneen kesän saldo. Lämmintä oli ja juotu on, se on selvää. Mutta raportteja käsistä lähteneistä viinaorgioista ei ole tiedotusvälineissä näkynyt, ja lomilta on palattu töihin työkuntoisina. Yläkoululaiset eivät tiettävästi ole limuviinakoukussa, ja opiskelijat – no, he ovat ryypänneet aina.

Ei siis ihme, että alkoholin vapauttamisesta varoitellut THL on nyt puolustuskannalla. Laitos näyttää valinneen erittäin kyynisen viestintästrategian: kiistetään kaikki ja sanotaan, että asiaan voidaan palata vasta 1-2 vuoden kuluttua. Eli vasta silloin tiedetään, miten uusi alkoholilaki oikeasti vaikutti.

Aivan kuin laitoksessa koettaisiin, että nyt on arvovalta pelissä. Voi vain kuvitella, mikä ääni olisi kellossa, jos jo ensimmäiset kuukaudet olisivat antaneet vihiä siitä, että THL:n kauhuskenaariot ovat käymässä toteen.

Mutta vaikka kulunut kesä ja tuleva syksy nostaisivatkin prosenttilukemia, vaikuttaa ilmeiseltä, että THL ei osunut ennakkoarvioissaan oikeaan. Ei edes lähelle. Kun laitos nyt ostaa aikaa lopullisten päätelmiensä tekoon, toivooko se samalla salaa, että suomalaiset ratkeavat ryyppäämään? Sittenpähän osuisi ennuste oikeaan.

Päivittäistavarakauppa ja THL käyvät julkisuudessa harvinaisen kovaa vääntöä siitä, kuka oli oikeassa, kun alkoholilain vaikutuksia arvioitiin. Päivittäistavarakaupan roolin ymmärtää; se on kaupan alan etujärjestö. Sen sijaan THL on viranomainen, siis taho, jollaisiin suomalaiset perinteisesti ovat luottaneet.

Juuri nyt näyttää siltä, että etujärjestö oli arvioissaan luotettavampi.


Ilkka Ahtiainen
Ilkka Ahtiaisen kommentti: Yllättävä tutkimustulos panee THL:n hankalaan rakoon – pitäisikö suomalaisten alkaa ryypätä enemmän?

Eiköhän THL tai joku kohta keksi verrata viimekesän ja tämän kesän juomisia keskenään ja totea, että suomalaiset ryyppää tämän lain myötä aivan helvetisti :vihellys:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 108
Pitäisköhän ruveta osto-absolutistiksi, itse ei osta mutta juo jos muut tarjoaa :D
Minä olen käytännössä aina ollut ostamisen suhteen absolutisti. Koko elämäni aikana maksanut muistaakseni kahdesta viinilasillisesta ravintolassa.

Kokonaisuudessaan etanolia tulee juotua keskimäärin n. kolme annosta vuodessa, yleensä viinilasillisia juhlissa tai hienossa ravintolassa jonkun muun tarjoamana, joskus kaverit tarjoaa saunassa kaljan tai siiderit, jolloin saatan juoda ja todeta, että maistuu edelleen yhtä pahalta kuin pari vuotta sitten kun edellsien kerran maistoin.


Ja niin kokonaisalkoholinkulutukseni on kyllä suurempi kuin tuo n. 3 annosta vuodessa, koska sitä kuluu myös auton tuulilasin pesemiseen ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Eiköhän THL tai joku kohta keksi verrata viimekesän ja tämän kesän juomisia keskenään ja totea, että suomalaiset ryyppää tämän lain myötä aivan helvetisti :vihellys:
Viime kesä ja edellinen olivatkin hemmetin hyviä kanttarellikesiä. Niitä jopa ajottain kyllästyi reissun jälkeen perkaamaan ja käsittelemään.
Nyt on sitten vasta aivan viimeaikoina muutama hassu, pieni itiöemä tunkenut esiin.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Viime kesä ja edellinen olivatkin hemmetin hyviä kanttarellikesiä. Niitä jopa ajottain kyllästyi reissun jälkeen perkaamaan ja käsittelemään.
Nyt on sitten vasta aivan viimeaikoina muutama hassu, pieni itiöemä tunkenut esiin.
Sanos muuta. Viime vuonna keräsin jonkun 30 litraa, tänä vuonna olen löytänyt samoilta mailta yhden punikkitatin enkä mitään muuta. Kyllä sitä vähemmästäkin korkki aukeaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 688
Sanos muuta. Viime vuonna keräsin jonkun 30 litraa, tänä vuonna olen löytänyt samoilta mailta yhden punikkitatin enkä mitään muuta. Kyllä sitä vähemmästäkin korkki aukeaa.
OT: Sateet tehneet tehtävänsä, kanttarelleja löytyy normaaleilta paikoiltaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Ilkka Ahtiaisen kommentti: Yllättävä tutkimustulos panee THL:n hankalaan rakoon – pitäisikö suomalaisten alkaa ryypätä enemmän?

Eiköhän THL tai joku kohta keksi verrata viimekesän ja tämän kesän juomisia keskenään ja totea, että suomalaiset ryyppää tämän lain myötä aivan helvetisti :vihellys:
olisikohan kyse kuitenkin siitä mitä arveltiin ennen lakimuutosta tapahtuvan, eli kansalaiset ostaa lonkeronsa ruokakaupasta muutama kerrallaan ja se varalta ostettu kossupullo jäi etikoitumaan sinne alkoon? toki en usko että selittää kokonaisuudessaan, mutta varmasti yksi tekijä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
No kyse on päivittäistavarakaupan tekemästä tutkimuksesta, tutkimusasettelu ja -metodit voi sitten olla mitä vaan. Melko pitkälle meneviä johtopäätöksiä on toimittaja tuosta vetänyt.

Uusi alkoholilaki lisäsi poliisin mukaan hälytystehtäviä
12000 lisätehtävää painottuen aamuyön tunneille.

Pidemmän ajan vaikutukset esim. terveyden- ja sosiaalihuollon kustannuksiin eivät tietenkään ole näin pian selvillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
No kyse on päivittäistavarakaupan tekemästä tutkimuksesta, tutkimusasettelu ja -metodit voi sitten olla mitä vaan. Melko pitkälle meneviä johtopäätöksiä on toimittaja tuosta vetänyt.

Uusi alkoholilaki lisäsi poliisin mukaan hälytystehtäviä
12000 lisätehtävää painottuen aamuyön tunneille.

Pidemmän ajan vaikutukset esim. terveyden- ja sosiaalihuollon kustannuksiin eivät tietenkään ole näin pian selvillä.
Paljonko tuo 12 000 mahtaa olla prosentuaalista kasvua? Tuo on jotain 50+ hälytystä lisää päivää kohti koko Suomeen. Suomessa on Wikipedian mukaan 11 poliisilaitosta, joten tuo lisäys olisi keskimäärin jotain viiden lisähälytyksen luokkaa per päivä per poliisilaitos.

E: Näköjään viime vuonna hälytystehtäviä oli n. 500 000. Mikäli tuo tilasto jatkuu samanlaisena, niin lisähälytyksiä tulisi vuoteen rapiat 20 000. Puhutaan 4% lisäyksestä. Ei taida 4% saada ihan yhtä isoja klikkimääriä ;)
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
No kyse on päivittäistavarakaupan tekemästä tutkimuksesta, tutkimusasettelu ja -metodit voi sitten olla mitä vaan. Melko pitkälle meneviä johtopäätöksiä on toimittaja tuosta vetänyt.

Uusi alkoholilaki lisäsi poliisin mukaan hälytystehtäviä
12000 lisätehtävää painottuen aamuyön tunneille.

Pidemmän ajan vaikutukset esim. terveyden- ja sosiaalihuollon kustannuksiin eivät tietenkään ole näin pian selvillä.
Poliisin tehtävät ovat lisääntyneet erityisesti ravintoloiden sulkemisaikaan. Lakia kannattaisi muuttaa niin, että pakollista sulkemisaikaa ei olisi olleenkaan. Voisi vähentää tehtävien määrää.;)
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Se on niin helppo tapa haalia lisää rahoja valtiolle: nostetaan veroja :lol:

Taitaa olla tästä veronkorotuksesta taas seurauksena tuonti-alkoholin lisääntyvä käyttö. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko veroeuroja saadaan korotuksella lisää.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Se on niin helppo tapa haalia lisää rahoja valtiolle: nostetaan veroja :lol:

Taitaa olla tästä veronkorotuksesta taas seurauksena tuonti-alkoholin lisääntyvä käyttö. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko veroeuroja saadaan korotuksella lisää.
Ikävää, että tässä eniten kärsii ja maksajiksi joutuvat fiksummin juovat. Ei kukaan lähde yhtä viinipulloa ulkomailta tilaamaan eikä siitä sairastu, mutta se lava vahvaa kaljaa ja setti halvinta kirkasta tilauksen kynnys saattaa ongelmakäyttäjällä madaltua jälleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) kutsui alkoholi- ja tupakkaveroja suosikkiveroikseen esitellessään budjettiehdotustaan elokuun alussa.
Onnea Kokoomus. Ei ehkä näitä kannattaisi viljellä, kun puolueen oikea laita on jo purnannut puolueen linjasta :D
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) kutsui alkoholi- ja tupakkaveroja suosikkiveroikseen esitellessään budjettiehdotustaan elokuun alussa.
Onnea Kokoomus. Ei ehkä näitä kannattaisi viljellä, kun puolueen oikea laita on jo purnannut puolueen linjasta :D
En toki tiedä missä yhteydessä ja miten tuo kommentti oli esitetty mutta alkoholi- ja tupakkaverotus (varsinkin alko) on hyvinkin monisäikeinen juttu. En tiedä tajuaako poliitikot tuota kun käytetään paljon paukkuja sen miettimiseen että nostetaanko kaupan bisseraja 4,7% -> 5,4% ja muuten pyritään vain nostamaan hintoja ja vaikeuttamaan saatavuutta. Ei todellakaan mikään yksinkertainen vero..olisiko siksi Orpon suosikkijuttu :lol:

@Herra Kuolema niin monesti unohdetaan ne hyvät vaikutukset kun mietitään alkoholin haittoja. Liikakäyttö (johon aika moni syyllistyy..ehkä itsekin joskus.. :vihellys: ) aiheuttaa toki ongelmia mutta jos laitetaan järki-käytön jutut puntariin myös niin tilanne on toinen. Toivottavasti tätäkin hommaa siis pilata niiden ansiosta jotka eivät alkoholia osaa käyttää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 664
Viestejä
4 187 927
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom