• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Alkoholi ja yhteiskunta

Uutisen mukaan melko huimaa vedenkulutusta oluentuotantokin on:
Vesijalanjälki ilman tarkennuksia ei tarkoita mitään mielekästä josta voisi päätellä juuri mitään. Jos lasketaan koko vesijalanjälki sis. virtuaalisen ja vihreän osan, siihen kuuluu oluen tapauksessa myös ohran haihduttama vesimäärä eli huomattava murto-osa pelloille sataneesta vedestä.
 
Onko se tuo ympäristö ja vesijalanjälkihumputus syynä Alkon kiskuritoimintaan oluiden suhteen? Tyhmä kun olen, elin näin vanhaksi tajuamatta että Alko ottaa oluista katetta 22% myyntihinnasta. Tätä katetta Alko kutsuu maltilliseksi ja hinnoitteluaan tasapuoliseksi. Kuitenkin väkevien juomien myyntikate on Alkossa vain 9%.
Kai alkoholimonopolin metkuihin on syynä milloin mikäkin oikku. Kun on saanut aiheettomasti valtaa, sitä pitää päästä myös käyttämään.

Tosin on sinne pellolle kasvukauden aikana satanut vettä myös siinä tapauksessa että ohra ajetaankin mallastehtaan sijaan Anora Koskenkorvalle. Kamala ympäristörikos, kehtaakin sataa vettä ja vielä maahan asti, puhumattakaan että sitä jopa haihtuu ilmakehään. Mitäpä siitä, että viime mainittu(ja loogisesti tällöin yleensä myös ensimmäiset kaksi) on kaikkien kasvien yhteyttämistoiminnan ja täten elämän edellytys. Jollain tavalla se on silti oltava väärin ja on varmaankin vastuullista huolestua siitä.
 
Nyt kun Alkon kuvaa katsoo, niin kate-erot taitaa johtua alkoholiverosta, joka väkevällä viinalla on suhteessa suurempi kuin oluella. Se nostaa myyntihintaa niin paljon, että pienempi kateprosentti riittää. Ja koska alle 8% oluissa on kilpailua markkinoilla, saattaa Alko tehdä väkevillä paremman tilin euromääräisesti.
 
Nyt kun Alkon kuvaa katsoo, niin kate-erot taitaa johtua alkoholiverosta, joka väkevällä viinalla on suhteessa suurempi kuin oluella. Se nostaa myyntihintaa niin paljon, että pienempi kateprosentti riittää. Ja koska alle 8% oluissa on kilpailua markkinoilla, saattaa Alko tehdä väkevillä paremman tilin euromääräisesti.
Lisäksi oluiden laajan valikoiman varastonhoito on työllistävämpää. Viina on helppo myyntiartikkeli ja suuri osa siitä on muutamaa bulkkimerkkiä. Koko kertaostos on usein vain yksi muovipullo ja hyllystä tai lavasta ammentaa aika monta kertaa ennen hyllytyksen tarvetta. Se yksi pullo halpaa rojua on myös niin satumaisen hintainen, että absoluuttinen kate siitä yhdestä pikku pullosta on silti kova.
 
Lisäksi oluiden laajan valikoiman varastonhoito on työllistävämpää. Viina on helppo myyntiartikkeli ja suuri osa siitä on muutamaa bulkkimerkkiä. Koko kertaostos on usein vain yksi muovipullo ja hyllystä tai lavasta ammentaa aika monta kertaa ennen hyllytyksen tarvetta. Se yksi pullo halpaa rojua on myös niin satumaisen hintainen, että absoluuttinen kate siitä yhdestä pikku pullosta on silti kova.

Alkoissahan noi tapioviinat sunmuut onkin sijoitettu vastuullisesti siihen heti kassojen viereen trukkilavoilla, niin ei tarvi markkinointiinkaan juuri panostaa...
 
Alkoissahan noi tapioviinat sunmuut onkin sijoitettu vastuullisesti siihen heti kassojen viereen trukkilavoilla, niin ei tarvi markkinointiinkaan juuri panostaa...
Isoissa alkoissa lähestulkoon näin joo. Jos ei ihan lavoilla niin lähes koreissa kuitenkin, joka tekee korkean volyymin tuotteille niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin käsittelyn helpoksi. Itse kyllä tietenkin kannatan eurooppalaisempaa lähestymistapaa alkoholin myyntiin, tietenkin tarkoittaa että Alkon monopoliasema tulisi aikalailla purkaa tuotteiden siirtyessä laajemmin tavallisiin kauppoihin saataville.

Eurooppalainen tapa myös sisältää sen että väkeviä juomia verotetaan ihan eri tavalla kuin mihin Suomessa ollaan totuttu, haittojen minimoimiseksi.
 
On taas melkoista paasausta. Noi alle 8% juomathan on yleensä melko kalliita (erikoisoluita ja juomasekoituksia) eikä todellakaa "köyhien juoppojen" juomia, kuten Räsänen hienovaraisesti sanoo. No Ehkä se 4 euron tuote maksaaki "vain" reilu kolme euroa poistotuotteena. Joo kyllä se on nyt halpaa ja köyhät juopot kärsii.

– On parempi kaataa vanhentuneet alkoholijuomat viemäriin kuin pienituloisten, alkoholihaitoista eniten kärsivien ihmisten kurkusta alas, Räsänen sanoo.

 
On taas melkoista paasausta. Noi alle 8% juomathan on yleensä melko kalliita (erikoisoluita ja juomasekoituksia) eikä todellakaa "köyhien juoppojen" juomia, kuten Räsänen hienovaraisesti sanoo. No Ehkä se 4 euron tuote maksaaki "vain" reilu kolme euroa poistotuotteena. Joo kyllä se on nyt halpaa ja köyhät juopot kärsii.
Aika elitistinen asenne, köyhälle juopolle saa riittää halvin viina ja olut, hienommat juomat ei hänen suuhun kuulu. :smoke:

Pitää usein pohtia valehteleeko nuo vai eivätkö vain oikeasti ole ikinä nähneet yhtään juoppoa, ei juoppo ala jotain erikoisjuomia ostamaan, kun voi ottaa vaikkapa tämän vastuullisen 13,5% muovipullon, joka tarjoaa Alkon kustannustehokkaimman kännin:
1745922073747.png

Toiseksi halvimmassa kännissä nimikin jo viittaa rappioon, Räsänen puutu asiaan!
1745922224530.png
 
On taas melkoista paasausta. Noi alle 8% juomathan on yleensä melko kalliita (erikoisoluita ja juomasekoituksia) eikä todellakaa "köyhien juoppojen" juomia, kuten Räsänen hienovaraisesti sanoo. No Ehkä se 4 euron tuote maksaaki "vain" reilu kolme euroa poistotuotteena. Joo kyllä se on nyt halpaa ja köyhät juopot kärsii.



On se Päivi oikein hyvän kristityn prototyyppi. Ehdottaa ruoan heittämistä roskiin jotta köyhä ei saisi alennustuotteita. :smoke:
 
On se Päivi oikein hyvän kristityn prototyyppi. Ehdottaa ruoan heittämistä roskiin jotta köyhä ei saisi alennustuotteita. :smoke:
Toivottavasti viel nään sen päivän, ku toi puolue ei saa paikkaa eduskunnasta. Noh ehkäpä sen jälkee se on mahdollista, ku Päivi jättää päivänsä.
 
Kahdeksanprosenttiset alkoholijuomat tulivat ruokakauppohin kesäkuussa 2024. Tavalliseen tapaan THL ennusti, että kulutus kasvaa ja haitat lisääntyvät. Jälleen kerran THL oli väärässä. Yle kertoo alkoholin kulutuksen vähentymisestä.
Tilastot osoittavat, että alkoholin kokonaiskulutus on jatkanut laskuaan. 5,5–8-prosenttisten osuus päivittäistavarakauppojen alkoholimyynnistä on jäänyt vaatimattomaksi.
Suomalaisten alkoholinkulutus on vähentynyt tasaisesti yli 15 vuoden ajan, eikä viime vuosi tehnyt poikkeusta – vaikka alkoholijuomien valikoima ruokakaupoissa lisääntyikin.
Olemme nyt siinä tilanteessa, että seuraava hallitus voi vapauttaa alle 20-prosenttiset normaaliin ruokakauppamyyntiin. Sitten seuraava hallitus vapauttaa alkoholin myynnin ja lakkauttaa Alkon yksinoikeuden. Alkoholia voi myydä vastuullisesti muuallakin kuin Alkossa ja kulutus sen kuin vähenee. Se on nyt todistettu.
 
Näinpä. Käy kuten muunkin erikoiskaupan, ei kannata ja sit mydään bulkkia marketissa, eikä kukaan myyjistä tiedä sitä bulkistakaan v*kaan. Eli ihan win-win!
 
Näinpä. Käy kuten muunkin erikoiskaupan, ei kannata ja sit mydään bulkkia marketissa, eikä kukaan myyjistä tiedä sitä bulkistakaan v*kaan. Eli ihan win-win!
Jos/kun se osuus ihmisistä, joka kaipaa jotain Alkon myyjän neuvoja on niin pieni, ettei ko. palvelu kannata, niin antaa mennä vaan. Nykyään internet tietänee esim. viineistä kuitenkin enemmän kuin se Alkon kassa.
 
Näinpä. Käy kuten muunkin erikoiskaupan, ei kannata ja sit mydään bulkkia marketissa, eikä kukaan myyjistä tiedä sitä bulkistakaan v*kaan. Eli ihan win-win!

Ei ne Alkon myyjät aina tiedä oikeastaan yhtään mitään niistä alkoholijuomista mitä myyvät.

Toki poikkeuksia on myyjissä ja jossain Arkadian Alkosta löytää kyllä huikean hyvää asiantuntemusta vaikka viineistä. Sieltähän ne sopivia viinejä käsittääkseni kyselee ruokailuun, kun vaikka jotain valtionpäämiehiä Suomessa on vierailulle tulossa ruuan osalta alkaa olla menu valmis mitä tarjoillaan.
 
Se miten paljon asioista tule kätevämpää, kun sen sijaan että mene siinä marketissa siihen viereiseen alkoon pikaisesti, tai menee sinne markettiin ja kävelee kilometrin löytääkseen ne bulkkijuomat. Ja johan ne on alkaneet nitä pistää lukkojen taakse että saa siten marketissa etsiä sen jälkeen myyjän joka päästäisi sinne kaltereiden taakse nitä juomia valkkaamaan ;-D

Mutta ymmärrän mä sen että kova hinku siihen on. Aivan samalla tavalla kuin oli kova hinku että pästään autojen roiskeläpistä että oltaisiin "toosi kansainvälisiä, ilman noloja roiskeläppiä!"...
 
Ei ne Alkon myyjät aina tiedä oikeastaan yhtään mitään niistä alkoholijuomista mitä myyvät.
Huvittaa joidenkin kova luotto noihin, tuttu oli Alkossa töissä ja naureskellen aina kuuntelin miten heitä koulutettiin, ymmärrys tasoa "valkkari kalalle, punkku pihville".
 
Näinpä. Käy kuten muunkin erikoiskaupan, ei kannata ja sit mydään bulkkia marketissa, eikä kukaan myyjistä tiedä sitä bulkistakaan v*kaan. Eli ihan win-win!
Mikään ei estä perustamasta erikoisalkoholijuomakauppaa, kun kaikki kauppa vapautuu. Aivan varmasti löytyy kauppiaita ja myyjiä, joilla on asiantuntemusta. Ei siihen valtion omaa monopolikauppaa tarvita. Jo nyt löytyy hyviä olutvalikoimia monista kaupoista.
Tietoa viskeistä ja viineistä löytyy jo nykyään ilman Alkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Näinpä. Käy kuten muunkin erikoiskaupan, ei kannata ja sit mydään bulkkia marketissa, eikä kukaan myyjistä tiedä sitä bulkistakaan v*kaan. Eli ihan win-win!
Pidän lähinnä ärsyttävänä, että Alkon tai apteekin tapaisessa kaupassa myyjät tulevat kyselemään. Ei se mikään vaatekauppa ole, voin asioida pullokaupoissa ihan samaan tapaan kuin Prismassa. Kyselen sitten jos en tiedä mitä olen etsimässä. Tavallisesti tiedän.

Kai se on juuri sitä Alkon tyylistä vastuullisuutta, että tietää missä tilanteessa pitää dokata mitäkin rojua, ettei alkoholisoidu moukkamaisella vaan erityisellä hienostuneella tavalla.
 
Pidän lähinnä ärsyttävänä, että Alkon tai apteekin tapaisessa kaupassa myyjät tulevat kyselemään. Ei se mikään vaatekauppa ole, voin asioida pullokaupoissa ihan samaan tapaan kuin Prismassa. Kyselen sitten jos en tiedä mitä olen etsimässä. Tavallisesti tiedän.

Kai se on juuri sitä Alkon tyylistä vastuullisuutta, että tietää missä tilanteessa pitää dokata mitäkin rojua, ettei alkoholisoidu moukkamaisella vaan erityisellä hienostuneella tavalla.
Sitten joku toinen valittaa kun ei saanut apteekissa tai alkossa palvelua
 
Sitten joku toinen valittaa kun ei saanut apteekissa tai alkossa palvelua
Varmasti. Toisaalta se, että tämä joku toinen on eri mieltä ei estä minua olemasta oikeassa. :smoke:

Kunhan nyt sekä viinan että lääkkeiden myynti vapautettaisiin kapitalismin alaisuuteen ja markkinat määräisivät. Jos kysyntä määrää siten ettei muodostu yhtään autistiystävällistä asiointipaikkaa, sopeudun ja asioin jatkossakin yliavuliaita väistellen/kiitellen.
 
Varmasti. Toisaalta se, että tämä joku toinen on eri mieltä ei estä minua olemasta oikeassa. :smoke:

Kunhan nyt sekä viinan että lääkkeiden myynti vapautettaisiin kapitalismin alaisuuteen ja markkinat määräisivät. Jos kysyntä määrää siten ettei muodostu yhtään autistiystävällistä asiointipaikkaa, sopeudun ja asioin jatkossakin yliavuliaita väistellen/kiitellen.
Joo, lääkkeiden osalta esim. USA on hyvä esimerkki mitä kapitalismi niiden hinnoille tekee.
 
Joo, lääkkeiden osalta esim. USA on hyvä esimerkki mitä kapitalismi niiden hinnoille tekee.
Kun verrataan apteekkeja alkoholiliikkeeseen, pitää toki ymmärtää etten ihan tuota tarkoittanut. Lääketeollisuus ja vakuutusyhtiöt asia erikseen. Jos nyt ihan ensin vaikka vapautettaisiin itsehoitolääkkeiden myynti samalla kuin viinan. Viinan hinta ainakin asettuu jopa kotikutoisessa suomalaiskapitalismissa siinä missä maksalaatikkoeineksen, eiköhän buranatkin samoin käyttäydy.

Enkä siis tarkoita että Alkon ongelma olisi niinkään siinä että se on kallis. Hintataso ei ihmeellisesti muutu kun Alko lakkautetaan. Verostahan se on kiinni. Alkoholimonopolin lakkauttamisen taustalla ei ole ajatus alkoholin vähittäishinnan laskusta. Kyseessä on turha ja haitallinen julkisomisteinen yhtiö ja sen perverssi asema.
 
Jos nyt ihan ensin vaikka vapautettaisiin itsehoitolääkkeiden myynti samalla kuin viinan.
Lääkkeissäkin nykyään aika erikoinen tilanne, Prismasta ei saa, mutta Woltista tai vaikka postilla saakin kotiovelle ja ei tarvitse kuin rastittaa "en halua neuvontaa" ja ei tarvitse kuunnella kyselyitä tai jotain vitamiinien tyrkyttämistä. Jostain syystä sama molekyyli Prismasta ostettuna olisi vaarallinen, mutta vastuullisen apteekin myymänä ei, täysin sama logiikka kuin alkoholin kanssa, viinapullo muuttuu paljon vaarallisemmaksi, jos se siirretään Alkon hyllystä seinän toiselle puolelle 50cm päähän sen Prisman hyllyyn..
 
Lääkkeissäkin nykyään aika erikoinen tilanne, Prismasta ei saa, mutta Woltista tai vaikka postilla saakin kotiovelle ja ei tarvitse kuin rastittaa "en halua neuvontaa" ja ei tarvitse kuunnella kyselyitä tai jotain vitamiinien tyrkyttämistä. Jostain syystä sama molekyyli Prismasta ostettuna olisi vaarallinen, mutta vastuullisen apteekin myymänä ei, täysin sama logiikka kuin alkoholin kanssa, viinapullo muuttuu paljon vaarallisemmaksi, jos se siirretään Alkon hyllystä seinän toiselle puolelle 50cm päähän sen Prisman hyllyyn..
On kyllä erikoinen tilanne. Samalla ruokakaupan verkkokauppa ei voi toimittaa kotiin edes kaljaa. Eikä taida käytännössä saada useimpiin noutotilauksiinkaan, koska tämä vaatii aina kaupalta hirveän teatterin ja agilityradan suorittamista jokaisen asiakkaan kohdalla, jotta silmänpalvojat ovat tyytyväisiä.
 
Pidän lähinnä ärsyttävänä, että Alkon tai apteekin tapaisessa kaupassa myyjät tulevat kyselemään. Ei se mikään vaatekauppa ole, voin asioida pullokaupoissa ihan samaan tapaan kuin Prismassa. Kyselen sitten jos en tiedä mitä olen etsimässä. Tavallisesti tiedän.

Kai se on juuri sitä Alkon tyylistä vastuullisuutta, että tietää missä tilanteessa pitää dokata mitäkin rojua, ettei alkoholisoidu moukkamaisella vaan erityisellä hienostuneella tavalla.
tuohan on siinä mielessä positiivinen ongelma, että voi myyjälle sanoa että katselen tässä tai vastaavaa. Eri asia on joku motonet, missä kaikki on ihan sekasin, myyjiä ei missään ja asiointi on kaikkine vuoronumeroineen niinkuin jossain valtion byroossa.
 
Hallitus jatkaa tarpeettomien rajoitusten poistoa ja alkoholilain uudistus etenee. On oikein hyvä asia, että ulkomaisen etämyynnin tila selkeytyy.
Uudistuksen tärkein tavoite on alkoholin kotiinkuljetuksen salliminen. Myös ulkomailta suuntautuvaa etämyyntiä halutaan selkeyttää. Alkuperäisen esityksen lisäksi eduskunnan talousvaliokunta linjasi loppusyksystä, että uudistuksen yhteydessä myös Alkon aukioloaikojen pitäisi jatkossa voida olla laajemmat.
KD ja oppositio vastustavat.
 
On se erikoista, "liberaalit" oppositiossa vastustaa ja "konservatiivit" sallii kaikkea. Hitaimmat silti uskoo opposition edustavan liberaaleja arvoja..
Koska se vastustaminen on täysin performanssia. Tilastot osoittavat, että alkoholilain löyhentäminen ei ole johtanut THL:n kauhuskenaarioihin, vaan päin vastoin. Niin kyseessä on täysin performanssi, vastustetaan koska hallitus.

edit: tämä vastustus menee samaan kategoriaan, kuin 90% muista oikeistohallituksen päätöksistä, ei niitä peruta omalla vuorolla, vaan uikutetaan oppositiossa.
 
Viimeksi muokattu:
On se erikoista, "liberaalit" oppositiossa vastustaa ja "konservatiivit" sallii kaikkea. Hitaimmat silti uskoo opposition edustavan liberaaleja arvoja..
KD on lienee aika konservatiivinen, ja vastustaa. Mutta; kun lukee ton Hesarin jutun, niin siitä sai käsityksen että opposition mielestä asia ei ole kaikilta osin päätyyn asti valmisteltu joten opposition mielestä se vaatisi vielä tarkennuksia. Hallituspuoleista sitten tosiaan KD vastusti tietenkin.
Lisäys; Oppositiossa on myös Kepu jolla on valiokunnassa 2 paikkaa, ja sanoisin Kepun olevan enemmän konservatiivi kun liberaalipuolue.
 
Viimeksi muokattu:
KD on lienee aika konservatiivinen, ja vastustaa. Mutta; kun lukee ton Hesarin jutun, niin siitä sai käsityksen että opposition mielestä asia ei ole kaikilta osin päätyyn asti valmisteltu joten opposition mielestä se vaatisi vielä tarkennuksia. Hallituspuoleista sitten tosiaan KD vastusti tietenkin.
Päätyyn asti vieminen on sitä, että seurataan muita sivistysmaita, missä sen viini- tai viinapullon voi ostaa muiden ostoksien tapaan kaupan hyllyltä ja lopetetaan tämä Alkon monopoli. Vastustusta löytyy erityisesti KD:sta ideologisista syistä, mutta myös muista puolueista ideologisista ja lobbaussyistä, mutta siihen ne sitten jäävät.
 
Päätyyn asti vieminen on sitä, että seurataan muita sivistysmaita, missä sen viini- tai viinapullon voi ostaa muiden ostoksien tapaan kaupan hyllyltä
Kielletty Euroopassa tällähetkellä pohjoismaissa poislukien Tanska. Mutta tälläkertaa kait kyse oli enemmän etämyynnistä, sekä (tietysti) veroista. Olikos tuossa Alkon aukioloajatkaan nyt edes mukana? Itse en ihan heittäs kerralla rajoja mäkeen, mutta viinit&panimotuotteet voisi tosiaan tuoda ruokakauppoihin 15% rajalla. Sit katsoo muutaman vuoden että miten menee, ja vapautetaanko sitten kokonaan.

Onhan tuossa kaikenlaisia sijaisongelmia tuossa etämyynnissä mitkä pitäisi samalla myös muuttaa, mm. se että alkoholia kait ei edelleenkään saisi myydä selkeästi päihtyneelle- eli jääkö se wolttikuskin hommaksi sitten katsoa Sepin ja Mirkun sunnuntaikunto jos lain mukaan mennään. Sitten se että (kait) jos kaupan kassalla olet kaljakassien kanssa ja porukassa on nippu teinejä, niin kauppa ei myy. Entä jos Lissu 20v wolttaa sidukorin klo 20 asunnolle jossa on selkeästi alaikäisten kemut menossa jne.

Eli etämyynnin kanssa nuokin asiat pitäisi sitten kirjata niin etteivät ole epäselviä tai ristiriidassa kaupan myynnin sääntöjen kanssa.
 
Kielletty Euroopassa tällähetkellä pohjoismaissa poislukien Tanska. Mutta tälläkertaa kait kyse oli enemmän etämyynnistä, sekä (tietysti) veroista. Olikos tuossa Alkon aukioloajatkaan nyt edes mukana? Itse en ihan heittäs kerralla rajoja mäkeen, mutta viinit&panimotuotteet voisi tosiaan tuoda ruokakauppoihin 15% rajalla. Sit katsoo muutaman vuoden että miten menee, ja vapautetaanko sitten kokonaan.
No minä argumentoin koko "viinalain" vapautuksen puolesta ja lainmuutokset mitkä johtavat tähän suuntaan ovat oikeinsuuntaisia. (ymmärrän, että tämä on yhtä saatanan hankalaa vapauttaa, kuin 5,5% juomien saaminen kauppaan) Minua ei tämä semantiikka asioista kiinnosta tiippaakaan, koska pohjimmiltaan kyse on vain ja ainoastaan siitä, saako näitä tuotteita myydä kaupan hyllyllä kuin muitakin kuluttajatuotteita.

Onhan tuossa kaikenlaisia sijaisongelmia tuossa etämyynnissä mitkä pitäisi samalla myös muuttaa, mm. se että alkoholia kait ei edelleenkään saisi myydä selkeästi päihtyneelle- eli jääkö se wolttikuskin hommaksi sitten katsoa Sepin ja Mirkun sunnuntaikunto jos lain mukaan mennään. Sitten se että (kait) jos kaupan kassalla olet kaljakassien kanssa ja porukassa on nippu teinejä, niin kauppa ei myy. Entä jos Lissu 20v wolttaa sidukorin klo 20 asunnolle jossa on selkeästi alaikäisten kemut menossa jne.
No nyt mennään täysin eri asiaan, mutta miten nämä sijaisongelmat liittyvät siihen, että myydään vahvempaa viinaa kaupassa? Mun puolesta etätilaukset voivat mennä suoraan postiin ja woltilla ei kuskata viinaa kotiovelle.

Tämä ajatus muutenkin, että nämä teinit eivät saa viinaa käsiinsä on niin absurdi. Jos ei löydy "veljiä, siskoja, sukulaisia tai tuttuja", niin mene sinne ostarille ja tarjoa ekalle spurgulle sixpäkki, niin se hakee sulle vaikka koko kaupan tyhjäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten se että (kait) jos kaupan kassalla olet kaljakassien kanssa ja porukassa on nippu teinejä, niin kauppa ei myy. Entä jos Lissu 20v wolttaa sidukorin klo 20 asunnolle jossa on selkeästi alaikäisten kemut menossa jne.
Toi on just sitä holhousyhteiskuntaa. Kyl se vastuu siirtyy sit sille Lissulle ja elää sen vastuun kanssa. Ei siihen tarvi muita valvomaan toimiiko Lissu oikein. Se porukka on hänen vastuullaan. Se on hänen vastuullaan, että antaako ala-ikäisille. e: ottaa myös riskin ja vastuun, että jollekki tapahtuu jotain ja et joku hänet saattaa "vasikoida" vaikkei mitää tapahtuiskaan. Niin ja tietty se wolt-kuski voisi soittaa poliisille, että epäilee ala-ikäisten nauttivan alkoholia, kuten muutenki, jos tahtoo..
 
Viimeksi muokattu:
KD on lienee aika konservatiivinen, ja vastustaa. Mutta; kun lukee ton Hesarin jutun, niin siitä sai käsityksen että opposition mielestä asia ei ole kaikilta osin päätyyn asti valmisteltu joten opposition mielestä se vaatisi vielä tarkennuksia. Hallituspuoleista sitten tosiaan KD vastusti tietenkin.
Lisäys; Oppositiossa on myös Kepu jolla on valiokunnassa 2 paikkaa, ja sanoisin Kepun olevan enemmän konservatiivi kun liberaalipuolue.
Vastustavat vapautuksia muutenkin, sama oli nikotiinipussien kanssa. SDP esim:
Vihreät vastusti mm. 8% vapauttamista, vaikka kehuvat haluavansa viinit kauppoihin.
Vasemmistoliitto on täysin vastaan:
Vasemmistoliitto kannattaa suomalaisen alkoholimonopolin säilyttämistä. Alkoholin saatavuuden rajoittamisella, alkoholinkorkeilla hinnoilla ja myynnin monopolillapyritään edistämään väestön hyvinvointia jaehkäisemään alkoholista aiheutuvia sosiaalisia, terveydellisiä ja taloudellisia ongelmia.
Keskusta vastustaa:

Nelikenttä jos olisi rehellinen liberaali korvattaisiin siinä sanalla autoritaari ja konservatiivi -> liberaali ja oltaisiin lähempänä totuutta.
 
Vastustavat vapautuksia muutenkin, sama oli nikotiinipussien kanssa. SDP esim:
Vihreät vastusti mm. 8% vapauttamista, vaikka kehuvat haluavansa viinit kauppoihin.
Vasemmistoliitto on täysin vastaan:

Keskusta vastustaa:

Nelikenttä jos olisi rehellinen liberaali korvattaisiin siinä sanalla autoritaari ja konservatiivi -> liberaali ja oltaisiin lähempänä totuutta.
Performanssia, vastustetaan asioita vastustamisen takia ja jos oikeisto tai persut esittää jotain, niin silloin vedetään neliraajajarrutus.

Ollaan valmiita laillistamaan kannabiksen käyttö (käy mulle liberaalikonservatiiville) ja nyt äänestetään alkoholirajoituksien puolesta. Puolue, mikä on esittänyt ja ajanut muiden päihteiden puolesta mm. alkoholin.
 
Performanssia, vastustetaan asioita vastustamisen takia ja jos oikeisto tai persut esittää jotain, niin silloin vedetään neliraajajarrutus.
Semmoistahan se on. Tuuliviireinä nuo kaikki puolueet tuntuvat menevän sen mukaan kuka mitäkin haluaa. Esimerkiksi tuossa Ylen kyselyssä kaikki paitsi Kokoomus vastustivat viinejä ruokakauppoihin.

2023 viinejä ruokakauppoihin kannattivat Vihreät ja Kokoomus. Mutten tuohon nykyesitykseen ole perehtynyt niin paljon että pystyisin sanomaan mikä siinä nyt sitten hiertää tai miksi puolueet jotka eivät kannattaneet 2023 viinejä ruokakauppaan, kannattaisivat sitä nyt, eli mikä on isoin ero tuossa nykyesityksessä vrt. siinä mitä tuolloin kannatuskyselyssä kysyttiin.

Eduskunta tulee hyväksymään alkoholilain muutoksen, joka sallii alkoholin kotiinkuljetuksen ja Alkojen sunnuntaiaukiolon.

Vain Alko saa kuljettaa kotiin yli 8-prosenttisia juomia, ja etämyynnin sääntöjä selvennetään ja kukaan ei voi sitä yrittää kieltää.


Muoks; Tuossa näköjään lenkillä käydessä se sitten meni läpi. Mutta viineistä ruokakaupoissahan tuossa ei siis äänestetty
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan valmiita laillistamaan kannabiksen käyttö (käy mulle liberaalikonservatiiville) ja nyt äänestetään alkoholirajoituksien puolesta. Puolue, mikä on esittänyt ja ajanut muiden päihteiden puolesta mm. alkoholin.
Juu voittihan se täpärästi äänestyksen, mutta juuri mitään ei ole silti tapahtunut, puhe on halpaa. Enkä muutenkaan pelkkiä päihteitä tarkoittanut, vihreät kieltäisi kaiken ilmaston ja luonnon varjolla, vähän kuten muut kansanterveyden. Suomessa ei ole valitettavasti yhtään liberaalia puoluetta, jolla edustajia. Mutta alkaa mennä jo offtopiciksi.
 
Semmoistahan se on. Tuuliviireinä nuo kaikki puolueet tuntuvat menevän sen mukaan kuka mitäkin haluaa. Esimerkiksi tuossa Ylen kyselyssä kaikki paitsi Kokoomus vastustivat viinejä ruokakauppoihin.

2023 viinejä ruokakauppoihin kannattivat Vihreät ja Kokoomus. Mutten tuohon nykyesitykseen ole perehtynyt niin paljon että pystyisin sanomaan mikä siinä nyt sitten hiertää tai miksi puolueet jotka eivät kannattaneet 2023 viinejä ruokakauppaan, kannattaisivat sitä nyt, eli mikä on isoin ero tuossa nykyesityksessä vrt. siinä mitä tuolloin kannatuskyselyssä kysyttiin.
Performanssia, lobbausta ja vastustusta kaikkien puolueiden osalta, roolit (hallitusvastuut) vain vaihtuvat. Ei tässä mitään lopullisia arvosanoja jaeta kenellekään, ennen kuin tämä hölmöys ollaan saatu päätökseen.

Mutta, "oikeistohallitukset" ovat toistaiseksi eniten vapauttanut näitä alkoholilakeja, mm. 5,5% juomat, 8%-viinit ja tämä uusin esitys aukioloajoista. Minä odottaisin enemmän ns. liberaaleiksi itseään kutsuvilta vasemmistolaisilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 071
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom