Alan Wake II (PC, PS5, XBOX X/S) (27.10.2023)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kleimo
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä on sellainen harmitus tämän pelin kanssa, että kaatuilee jatkuvasti 5-30minuutin välillä, tai sitten hyvin harvoin täysikuun aikaan pystyn pelaamaan useita tunteja putkeen niin että itse sammun ennen kuin kone. Oon tätä nyt melkein 30tuntia hakannut tällä tavoin. Ostin pelin jo ilmestyessään, annan sille illan tai kaks aikaa kunnes menetän hermot kaatuiluun, laitan pelin sivuun ja tuun takasin kun on tullut päivityksiä jne siinä toivossa että toimisi. Kaatuilu on siis niin rajua vielä että kone käynnistyy uusiks, mutta ei windowsiin vaan johonki vikatilaan ja joudun napista käynnistämään hard resettinä uudestaan jotta pääsee windowsiin.

Oon asentanu windowsin uusiksi, kaikki on päivitetty biossia myöten tureimpaan, kiintolevyn firmistä en ole vielä päivittänyt, mutta saan ens viikolla uuden niin laitan niin katotaan miten se toimii. Olen koittanut erilaisia alikellotuksia jne, graffa-asetuksia säätänyt pienimmästä isoimpaan, ei mitään vaikutusta. Lämmöt on aivan normaalit, ei nouse koskaan pahimmissakaan piikeisä yli 70c näyttis tai cpu.

Tämä on ainoa peli joka ei tykkää mun koneesta, onhan tää jo vanha mutta ei kai sentää nyt vielä niin vanha etteikö AW2 toimis. CPU 5950x ja näyttis 6900xt vesijäähdytetty malli vielä.

Mutta tuota pientä harmitusta ei lasketa nii aivan älyttömän hyvä peli kyllä. :-)
Jos kone käynnistyy uusiksi vika ei ole pelissä, vaan sun koneessa. Kokeilisin eri virtalähdettä. Tämä peli on raskaampi ehkä kun muut mitä pelaat.

Jos kone käynnistyy uusiksi vika ei ole pelissä, vaan sun koneessa. Kokeilisin eri virtalähdettä. Tämä peli on raskaampi ehkä kun muut mitä pelaat.
Juu, virtalähde on seuraavaksi hankintalistalla. Nykyinen on Asus ROG THOR 850 W, 80 PLUS Platinum ja jotenki sinisilmäisesti ajattelin että se riittää mutta ois pitäny lähtee suoraan 1000W :thumbsup:

Juu, virtalähde on seuraavaksi hankintalistalla. Nykyinen on Asus ROG THOR 850 W, 80 PLUS Platinum ja jotenki sinisilmäisesti ajattelin että se riittää mutta ois pitäny lähtee suoraan 1000W :thumbsup:
Okei, no sit voin olla väärässä. Kyllä 850 W riittää, ellei sitten kyseinen yksilö ole viallinen. Kannattaa yrittää ehkä kattoo mitä event viewer näyttää kaatumisista? Josko löytyisi tarkemmin mistä kiikastaa.

Kokeile nyt vielä päivittää piirisarja-ajurit, jos et sitä olekin jo tehnyt. Kannattaa niitä rasitusohjelmiakin ajella. Ongelmat-osiosta saat varmasti hyviä vinkkejä.

Ja ihan alkuun kannattaa tarkistaa, että koneessa muistit ovat ehjänä. RAM muistien viat ovat hyvin tyypillinen ongelmien lähde PC koneissa. Ja jos kone on itse kasattu, niin hyvä tarkistaa, että muistikampojen tarkka malli on mainittu emolveyn/BIOS:n tuettujen muistikampojen listalla.
How to Use Windows Memory Diagnostic | Microsoft Surface (suomeksi Windowsin muistin diagnostiikka"

Hyvä pointti, mutta pitää myös muistaa, että jos muistit eivät ole virallisella tuettujen listalla, niin ei automaattisesti tarkoita etteikö olisi yhteensopiva.

On-topic:

Nyt on kaikki osat lisäreistä pelattu ja vähän jäi piippuun. Sinäänsä hyviä, mutta itse olisin halunnut enemmän pelattavaa kuin sen 2h per aihe.
Ennemmin niin, että yksi aihe mikä olisi kestänyt sen 6-8h mitä 4 eri aihetta joista jokainen kesti nyt vain sen 2h. Tuntui, että lisäri loppui kesken juuri kun siihen pääsi sisään.
Nyt oli demoja sieltä täältä, että mitä kaikkea kivaa voitaisiin tehdä aiheen ympäriltä. Ja toi "in the loop" - homma on kyllä niin halpa keino pitkittää peliä ettei toimi mitenkään lyhyessä DLC:ssä.

Rehellisesti; en voi kyllä suositella. Jos tämä vika olisi ollut oikean DLC:n pituinen niin kyllä sitten.

Off-topic:

Koneen kaatumisista kannattaa ensimmäisenä katsoa Winukan Reliability Historia mistä näkee syyn kaatumiselle.

Reliability History

ja lukea sekä analysoida Crash Dump file

crash dump files

Ilkka Villi (Alan Wake näyttelijä) tuli vastaan iltakävelyllä ja uuden OLED näytön innoittamina pelasin noi DLC läpi mitkä olin ostanut jokin aika sitten.
Kovaa kamaa, kuten pääpelikin. Itse tykkäsin enemmän ehkä Night Springs tarinoista kun Lake Housesta, mutta molemmat hyviä. Suosittelen jokaiselle Alan Wake 2 ystävälle, jos ei ole vielä pelannut läpi!
On kyllä ihan eri fiilis pelissä OLED näytöllä, tekee mieli pelata pääpeli läpi tällä :)

Ilkka Villi (Alan Wake näyttelijä) tuli vastaan iltakävelyllä ja uuden OLED näytön innoittamina pelasin noi DLC läpi mitkä olin ostanut jokin aika sitten.
Kovaa kamaa, kuten pääpelikin. Itse tykkäsin enemmän ehkä Night Springs tarinoista kun Lake Housesta, mutta molemmat hyviä. Suosittelen jokaiselle Alan Wake 2 ystävälle, jos ei ole vielä pelannut läpi!
On kyllä ihan eri fiilis pelissä OLED näytöllä, tekee mieli pelata pääpeli läpi tällä :)
Mahtaisi olla jopa surrealistinen kokemus, jos ensin munat hiessä vääntää AW2:sta himassa ja jäähdyttelylenkillä itse Alan Wake kävelisi vastaan :D

Olen samaa mieltä noista DLC:istä. Siinä missä Night Springsin etenkin toinen ja kolmas osa olivat nannaa Remedyverse-faneille, niin jotenkin Control 2 tuntuu olevan vielä niin kaukana, että Lake House olisi saanut hypeä aikaiseksi.

Pitäisi kyllä hieraista silmiä tuossa kohtaa, että kuvittelenko vaan :D (Toivottavasti kutsuit Ilkaksi etkä Alaniksi)

Komppaan kyllä OLED:n ylivaltaa tässä pelissä, aivan mielettömän näköistä. Harmikseni olen ohjaimella sysipaska ja kaikki pelit menee mielummin hiirellä, joten AW2 on yksi harvoja pelejä joita tuon telkun kautta tulee nautittua. Kunhan vielä hieman OLED monitorit halpenisivat...

Mäkin näin Ilkkaa kaupassa viime viikolla, kyl se tosiaan hetken dissonanssia aiheutti.

Toinen pelikerta on ehkä puolessa välisssä kohta ja nyt on 4k OLED jotai ei ekalla kerralla ollut :love:

Pääpeli pelattu läpi ja heti perään The final draft joka toikin vähän erilaisen tarinan. Täydellinen peli omalle kohdalle, pidin kovasti myös Controllista ja Quantum breakista. Lisäosista Night springs oli myös mieleen mutta Lake House ei oikein ilmaissut mukaansa.

Muutama mielenkiintoinen bugi vieläkin pelissä tai voi olla myös ominaisuus.

Jos film grain on pois päältä, liukuvärit ei toimi oikein vaan tulee bandingia vaikka 10-bit HDR OLED käytössä. Ongelma korjaantuu kun film grainin laittaa päälle.

Jos on nvidia frame generation ON ja lens distortion OFF, peli stutteroi aina kun menee turvalliseen "valoon". Kääntää jomman kumman asetuksista toiseen asentoon, niin ongelma häviää (tää bugi ei kyllä ollut julkaisuaikoihin).

Viimeksi muokattu:
Epicin overlayn kansssa käy silleen että kun saat achievementin hiiren vierityspainike loppuu toimimasta. DLC:t antaa monta achia ja peli tunkee koko ajan tekstiä mikä vaatii vieritystä jotta voit lukea ne. Jokainen achi käytännössä tarkoittaa että peli pitää käynnistää uudelleen.

Painamalla pelin sisällä shift + f3 voi avata epicin overlayn missä voi säätää "do not disturb" mikä mahdollisesti estaa achi ilmoitukset, se asetus resetoituu joka kerta kun pelin käynnistää uudelleen. Epic launcherin kautta voi myös löytää dnd asetuksen, ja kun "dnd" oli päällä se ei vaikuta siihen pelin dnd asetukseen sain silti achi ilmoituksen pelin sisällä mitä en toivoisi tapahtuvan.
Se saavutit jotain ilmoitus itsessään on erittäin tökerö ja ei paranna immersiota, jos edes pystyy immersioon uudelleenkäynnistelyn välissä.
Eula hyväksyntää kysyy monta kertaa jostain syystä. Ei vain muista.

Pelinsisäinen bugi mikä tuli eteen oli jessen dlc:ssä peli autosavetti kun pelihahmo oli putoamassa kartan alle ja koska dlc:ssä on vain 1 autosave niin se aika oli tuhlattu.
tldr: mitä eniten jäi mieleen lisäosista on että vierityspainike ei toimi. En suosittele ostamaan.

Epicin overlayn kansssa käy silleen että kun saat achievementin hiiren vierityspainike loppuu toimimasta. DLC:t antaa monta achia ja peli tunkee koko ajan tekstiä mikä vaatii vieritystä jotta voit lukea ne. Jokainen achi käytännössä tarkoittaa että peli pitää käynnistää uudelleen.

Painamalla pelin sisällä shift + f3 voi avata epicin overlayn missä voi säätää "do not disturb" mikä mahdollisesti estaa achi ilmoitukset, se asetus resetoituu joka kerta kun pelin käynnistää uudelleen. Epic launcherin kautta voi myös löytää dnd asetuksen, ja kun "dnd" oli päällä se ei vaikuta siihen pelin dnd asetukseen sain silti achi ilmoituksen pelin sisällä mitä en toivoisi tapahtuvan.
Se saavutit jotain ilmoitus itsessään on erittäin tökerö ja ei paranna immersiota, jos edes pystyy immersioon uudelleenkäynnistelyn välissä.
Eula hyväksyntää kysyy monta kertaa jostain syystä. Ei vain muista.

Pelinsisäinen bugi mikä tuli eteen oli jessen dlc:ssä peli autosavetti kun pelihahmo oli putoamassa kartan alle ja koska dlc:ssä on vain 1 autosave niin se aika oli tuhlattu.
tldr: mitä eniten jäi mieleen lisäosista on että vierityspainike ei toimi. En suosittele ostamaan.
Ei ole kyllä mulle yhtään ilmoitusta tullut sen jälkeen kun tän laitoin launcherista päälle :hmm:
1731510114348.png

Statistiikka

Viestiketjuista
258 391
Jäsenet
74 152
Uusin jäsen
CyberBoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom