Alan Wake II (PC, PS5, XBOX X/S) (27.10.2023)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kleimo
  • Aloitettu Aloitettu
Veikkaan että myös käsikirjoitusta säädetään ja tuunataan vastamaan Remedyverseä. Vaaditaan paljon uutta dialogia.
Tuskin koska eivät omista itse oikeuksia. Mitä itse AI-ääneen tulee niin ainakin Puolan version Cyberpunkin Victori korvattiin tekoälyllä lisäosassa. Hyvässä ymmärryksessä miehen suvun kanssa. Toki kyseessä oli suhteellisen marginaali hahmo eikä itse päähenkilö.
 
Tuskin koska eivät omista itse oikeuksia. Mitä itse AI-ääneen tulee niin ainakin Puolan version Cyberpunkin Victori korvattiin tekoälyllä lisäosassa. Hyvässä ymmärryksessä miehen suvun kanssa. Toki kyseessä oli suhteellisen marginaali hahmo eikä itse päähenkilö.
Eipä tuota diiliä rockstarin kanssa ole avattu tarkemmin, että en sille hirveesti painoarvoa laittaisi. Eihän Remedy omista Quantum Break oikeuksia ja AW2 täynnä viittauksia.
 
Nyt löyty ahma sauna lageria. lippulaivan k super marketista.
20240616_151857.jpg
 
Lisäosa tuli eilen pelattua loppuun. Ensimmäiset kaksi osaa omia suosikkeja tästä, ensimmäisestä tekisi melkein mieli sanoa, että voisi olla tuohon tyyliin tehty oma pelinsä upea tekele. :D Seuraavaa lisäosaa odotellessa.

EDIT: Ja on pakko arvostaa kolmannen osan retrotyylisiä toteutuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tullut päivitys. Ei oikeastaan mitään merkittäviä korjauksia. Virheellinen viesti tallennusten korruptoitumisesta korjattu.

25th June 2024

PlayStation 5 (1.100.001)
Xbox Series (1.1.0.1)
PC (1.1.1) 

Global

  • Changed Splash screen: now it’s cooler. (Probably not worth reporting, but FYI)
  • Tuned down resource drops to more reasonable levels in Night Springs Episodes 2 & 3. (It was not supposed to be That over the top)
Fixes

  • Fixed warning about corrupting saves that could happen while loading or travelling between areas. The warning was misleading and came from a different bug while initializing an area. Your saves are not corrupted.
  • Fixed a rare issue in Night Springs: Number One Fan, where an enemy could push the player out of bounds.
  • Fixed some rare situations that would block the player from progressing by the end of Night Springs: Number One Fan.
  • Fixed some localized text.
  • Several smaller fixes and improvements.
  • [PS5] Fixed Activities not working properly in some territories.
  • [EGS] Fixed Achievements sometimes not unlocking when achieved offline.
 
Eipä täällä syrjäkylän kaupoissa moista olutta hyllystä ole löytynyt mistään vaikka pitkään odotellut. Paikallinen sittari ystävällisesti toimitti tilauksesta 12kpl. Makukin oikein hyvä. edit: Menee mancaveen (koko talo) yksi tölkki paraatipaikalle termoksen kaveriksi.

ahma.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Toinen lisäosa The Lake House tulee ulos lokakuussa! :comp:


What can you tell us about The Lake House expansion?

Not much! For starters, it’s coming in October.

The Lake House is a mysterious facility situated on the shores of Cauldron Lake set up by an independent government organization to conduct secret research… until something goes wrong.

Explore the Lake House and embark on an adventure as the realities of the Pacific Northwest and the Dark Place collide again.
 
Tää ois ny Storessa -35% nii mietin, että pitäiskö vetää liipaisinta niin sanotusti. Pyöriikö tuo ihan hyvin ko. alustalla sillä 60 kehystä per sekunti asetuksella, ettei mene liian suttuisaksi jne.
 
Varsin pelattavasti PS5:lla pyörii, eikä näytäkään hassummalta. Kuten aiemmin totesin, tiukimmissa pomotaisteluissa voi vaihtaa suorituskyky-tilan päälle niin ruudunpäivitys sulavoituu huomattavasti.
 
Epicissä tämä näyttää taas tulleen tarjoukseen 13€ (siis dlc upgrade, viimeksi jäi kaduttamaan kun en ostanut mutta nyt piti hankkia heti). Onneksi sattumalta 12kpl ahma beerejä vielä varastossa niin on tässä ollut mukava sellaisia nauttia ja Rosena tarjoilla hieman kaffetta ja elämänohjeita.

Nyt taas lisää pelatessa muistuu mieleen ja huomaa miten tämä peli on omalla persoonallisella tavallaan eritäin hyvännäköinen väreineen. Varsinkin syvyysvaikutelma eri "kerrroksissa". Näyttönä HDR OLED 1440p.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin pelanneille kerrassaan hieno video tässä. Kestoa rapeat 5,3 tuntia, minkä katsoin itse osissa reilun viikon aikana. Kaikin puolin hyvä ja viihdyttävä läpikäynti ja analyysi, ja tuotantoarvot kohdallaan (en kerro enempää, jotta en pilaa yllätyksiä).

 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään varmaa tietoa Helsingin alueen Prismasta josta vielä löytyy termospulloa sekä tietoa Citymarketista josta löytyy Ahma-olutta?

EDIT: Tai onhan noita termospulloja ilmeisesti ollut Citymarketeissakin eli jos löytyy kauppa josta saa molempia niin vielä parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään varmaa tietoa Helsingin alueen Prismasta josta vielä löytyy termospulloa sekä tietoa Citymarketista josta löytyy Ahma-olutta?

EDIT: Tai onhan noita termospulloja ilmeisesti ollut Citymarketeissakin eli jos löytyy kauppa josta saa molempia niin vielä parempi.
Joissain Tokmanneissa löytyy. Lähinnä Helsinkiä taitaa olla Orimattilan, Nastolan ja Loviisan myymälät. Mikäli reissu suuntautuu tunnin ajomatkan päähän Helsingistä, niin melkeinpä jostain löytyy.
 
Ulkona jo syksyisen synkkää ja sataa maksimit 180 pisaraa / sek. niin mikä parempaa kuin kuunnella ropinaa avonaisesta ikkunasta samalla kun tutkii hämärää wateryä Sagana asiaankuuluvan oluen ja termoksen kanssa :cool:

wake.jpg
 
Ulkona jo syksyisen synkkää ja sataa maksimit 180 pisaraa / sek. niin mikä parempaa kuin kuunnella ropinaa avonaisesta ikkunasta samalla kun tutkii hämärää wateryä Sagana asiaankuuluvan oluen ja termoksen kanssa :cool:

wake.jpg

Täällä Päijänteen itä/etelärannalla ei ukkosta/sadetta. Lämmintäkin on ulkona vielä varmaan 20 astetta tai ainakin lähelle sitä. Taivaanrantaa välkkyy kyllä kovasti lännen suunnasta. :p
 
Ulkona jo syksyisen synkkää ja sataa maksimit 180 pisaraa / sek. niin mikä parempaa kuin kuunnella ropinaa avonaisesta ikkunasta samalla kun tutkii hämärää wateryä Sagana asiaankuuluvan oluen ja termoksen kanssa :cool:

wake.jpg

Kerrankin kunnollista! :sbeer::coffee::coffee:
 
Ei ole ihme että Alan Woke 2 on ollut paniikkitarjouksissa jo monta kertaa, vaikka on uudehko peli.

Kuvakaappaus Remedy:n talousraportista, josta selviää että Alan Wake 2 ei ole ollut taloudellinen menestys Remedy:lle. Saa nähdä meneekö tämäkin firma kohta myyntiin kiinalaisille. Thanks a lot SBI!

alanw01.jpg


lake13.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ihme että Alan Woke 2 on ollut paniikkitarjouksissa jo monta kertaa, vaikka on uudehko peli.

Kuvakaappaus Remedy:n talousraportista, josta selviää että Alan Wake 2 ei ole ollut taloudellinen menestys Remedy:lle. Saa nähdä meneekö tämäkin firma kohta myyntiin kiinalaisille. Thanks a lot SBI!

alanw01.jpg
Olet lähes kuukauden myöhässä tolla uutisella.
Remedyn kaikki pelit on tunnetusti alkaneet tuottamaan rahaa vasta myöhemmin. Näin käy myös AW2 kanssa, luultavasti jo nyt syksyn aikana menee plussalle, kun fyysiset kopiot tulevat kauppoihin.
 
Kuvakaappaus Remedy:n talousraportista, josta selviää että Alan Wake 2 ei ole ollut taloudellinen menestys Remedy:lle. Saa nähdä meneekö tämäkin firma kohta myyntiin kiinalaisille.

alanw01.jpg

Muistetaan kumminkin, että Remedyllä ei ollut tuossa rahaa kiinni. Epic maksoi Alan Wake 2:n kehityksen kokonaan, ja tuo, ettei Remedy ole vielä saanut rojalteja, tarkoittaa että myyntituotot ei ole vielä ylittäneet tuotantokuluja. Vasta kun se raja lopulta ylittyy, myynnit antaa prosentteja Remedyllekin. (Itse uskon, että heikohko myynti johtui etenkin Steamin kaihtamisesta ja fyysisen konsoliversion puutteesta.)

Juuri tuli myös se uutinen Annapurna-yhteistyöstä, jossa Annapurna maksaa puolet Control 2:n kehitystyöstä ja alkaa viritellä leffa/TV-sovitusmahollisuuksia Alan Wakesta ja/tai Controlista. Eli projektit etenee kyllä.
 
Ei ole ihme että Alan Woke 2 on ollut paniikkitarjouksissa jo monta kertaa, vaikka on uudehko peli.

Kuvakaappaus Remedy:n talousraportista, josta selviää että Alan Wake 2 ei ole ollut taloudellinen menestys Remedy:lle. Saa nähdä meneekö tämäkin firma kohta myyntiin kiinalaisille. Thanks a lot SBI!

alanw01.jpg


lake13.jpg
Pelin tekemisen maksoi Epic Game Store
Edit: Max Payne 1 ja 2 maksaa sitten Rockstar Games taas

.
Rockstar Games are fully funding this project meaning this is money from Rockstar Games
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ihme että Alan Woke 2 on ollut paniikkitarjouksissa jo monta kertaa, vaikka on uudehko peli.

Kuvakaappaus Remedy:n talousraportista, josta selviää että Alan Wake 2 ei ole ollut taloudellinen menestys Remedy:lle. Saa nähdä meneekö tämäkin firma kohta myyntiin kiinalaisille. Thanks a lot SBI!

alanw01.jpg


lake13.jpg
Oliko tässä myös joku wokeitkuviittaus sweet baby inc jonka takia peli on pilalla? Miten selitetään tilanne että AW2 myi ainakin alussa paremmin kuin Control vaikka siinä ei ollut mustia pääosissa? Lopulta Control kipusi voitolle, mutta ei heti. Alan Wake 1 myös ei ollut mikään hitti vaikka "wokea" ei oltu keksitty.

Ja miks pitää vihjailla asiaa, sano vaan suoraan mistä kiikastaa. Jos oikein tosissaan haluaa mennä itkemään wokea löytynee hyvä alusta esim. ylilauta/4chan jossa tämmöiselle loistavalle analyysille varmasti saa kaikupohjaa...
 
Oliko tässä myös joku wokeitkuviittaus sweet baby inc jonka takia peli on pilalla? Miten selitetään tilanne että AW2 myi ainakin alussa paremmin kuin Control vaikka siinä ei ollut mustia pääosissa? Lopulta Control kipusi voitolle, mutta ei heti. Alan Wake 1 myös ei ollut mikään hitti vaikka "wokea" ei oltu keksitty.

Ja miks pitää vihjailla asiaa, sano vaan suoraan mistä kiikastaa. Jos oikein tosissaan haluaa mennä itkemään wokea löytynee hyvä alusta esim. ylilauta/4chan jossa tämmöiselle loistavalle analyysille varmasti saa kaikupohjaa...
Vaikuttaneen asiaan että AW1 oli pitkään Xbox 360 yksinoikeus. Ellei peli saa jotain erikoisempaa päivitystä nuo myynnit yleensä generoituu julkaisun aikana ja siitä viikko tai korkeintaan peri eteen päin.
Jos haluaa runkata enemmän noita lukuja niin AW2 etuna on myös se että tämä on tehty huomattavasti suuremmalle yleisölle, hieman joka saralla. "Remedyverse" on myös reilusti tutumpi juttu nyt kuin mitä näiden "prototyyppauksien" aikaan, joksi jotkut niitä kutsui joskus tässä ketjussa kun haluttiin keksiä perusteluita miksi hahmoja muutellaan. :kahvi:
Lisäksi sarja ei ole ollut ennen (pre Control) niin kova juttu mitä luullaan. Hyvin obscure settiä jolla melkoisen pieni fanikunta jotka tuosta rummuttaa.
 
Oliko tässä myös joku wokeitkuviittaus sweet baby inc jonka takia peli on pilalla? Miten selitetään tilanne että AW2 myi ainakin alussa paremmin kuin Control vaikka siinä ei ollut mustia pääosissa?

Vastatakseni sun kysymykseesi, juu. Tästä oli julkaisun aikaan melkoinen vääntö. Tai lähinnä ketjussa huudettiin parin tyypin voimin jotain valkoisen kansanperinteen kuolemaa kun Quantum Breakin jälkeisessä tiiserissä oli valkoinen Saga ja sitten Sagasta tulikin ruskea kahdeksan vuotta myöhemmin itse pelissä. Se oli tähtiin kirjoitettu koska tietäjät tietää tai jotain ja sitten pahat woke/DEI/vihervassarit tuli ja teki pelistä taloudellisesti kannattamattoman. Remedyllähän ei ole mitään historiaa hyvin arvostelluista, mutta vaatimattomasti myyneistä peleistä noin niinku muuten ja niissä oli sentään valkoisia miehiä pääosassa.

Isoin ongelma lienee oikeasti se, että osa tyypeistä vastustaa Epic Storea ihan vain puhtaasti vittuuttaan, osa periaatteesta, osa syystäkin ja konsoleille ei tullut levyversiota.

Mitään kiinalaisten invaasiota tuskin täytyy pelätä vielä hetkeen. Alavireisestä myynnistä huolimatta kehitystyö etenee, kumppaneita on ja rahoitustakin.
 
Viimeksi muokattu:
Itse näkisin, että Alan Wake 2 olisi pitänyt olla Alan Wake 3. Iso osa sarjan faneista jo kyllästyi ja kasvoi ulos odotuksesta, kun mitään konkreettista tietoa jatko-osasta ei kuulunut. Noin 10 vuotta ja paras mitä saatiin tietää oli pari epäonnistunutta protyyppiä ja fiilistelyä, joilla ei nyt jälkikäteen ollut mitään tekemistä tämän varsinaisen jatko-osan kanssa. Kaikin puolin hyppäys 1-2 välillä on aivan liian suuri, etenkin ajallisesti ja pelillisesti.
 
Jälkeenpäin katsottuna Epic julkaisu diili oli huono Remedylle vaikka Epic antoi paremman diilin paperilla kuin muut, isompi % myynneistä jne.
505 julkaisema peli olisi saattanut tulla suoraan Steamiin, olisi ehkä saanut levy version julkaisun aikaan minkä he lopulta tekivät liian myöhään myyntien puolesta.
Randy Pitchford mainitsi miten he odottivat EGS saavuttavan enemmän kun he tekivät Borderlands 3 julkaisudiilit, varmaan sama homma Remedyllä.

Remedy ampui itseään jalkaan eka julkaisemalla videon valkoisesta Saga Andersonista ja myöhemmin muuttamalla hahmon värin. Ihmisten ei tarvitse välittää pelistä puhuakseen negatiivisesti woketuksta, missä joku (yleensä hollywood) muuttaa valkoisen hahmon mustaksi. Se yhdistyy negatiivisiin tunteisiin Epic game storeen liittyen ja lopputuloksena on myrkytetty keskustelu.
He eivät pystyneet ennustamaan miten Sweet baby inc. tulisi yhdistymaan salaliittoteorioihin, mutta jos he eivät osaa kirjoittaa pelin hahmoja ilman ulkopuolisia apupyöriä, ehkä heidän ei tarvitse laittaa sellaisia hahmoja peliin sisään.
 
Jälkeenpäin katsottuna Epic julkaisu diili oli huono Remedylle vaikka Epic antoi paremman diilin paperilla kuin muut, isompi % myynneistä jne.
505 julkaisema peli olisi saattanut tulla suoraan Steamiin, olisi ehkä saanut levy version julkaisun aikaan minkä he lopulta tekivät liian myöhään myyntien puolesta.
Randy Pitchford mainitsi miten he odottivat EGS saavuttavan enemmän kun he tekivät Borderlands 3 julkaisudiilit, varmaan sama homma Remedyllä.

Remedy ampui itseään jalkaan eka julkaisemalla videon valkoisesta Saga Andersonista ja myöhemmin muuttamalla hahmon värin. Ihmisten ei tarvitse välittää pelistä puhuakseen negatiivisesti woketuksta, missä joku (yleensä hollywood) muuttaa valkoisen hahmon mustaksi. Se yhdistyy negatiivisiin tunteisiin Epic game storeen liittyen ja lopputuloksena on myrkytetty keskustelu.
He eivät pystyneet ennustamaan miten Sweet baby inc. tulisi yhdistymaan salaliittoteorioihin, mutta jos he eivät osaa kirjoittaa pelin hahmoja ilman ulkopuolisia apupyöriä, ehkä heidän ei tarvitse laittaa sellaisia hahmoja peliin sisään.
AW2 levyversiota ei ole vielä julkaistu, joten on turha spekuloida.

Jos menet kysymään satunnaiselta pelaajalta mikä on sweet baby inc ja missä peleissä ovat olleet mukana, niin sitä ei tiedä "kukaan". Puhutaan promilleista. On täysin höpö höpöä väittää, että vaikuttaisi jotenkin myynteihin. Sama tiimi oli mukana sellaisissakin peleissä kuin Gof of war Ragnarok ja Spider-man 2.

Epic yksinoikeus toki vaikutti myynteihin, mutta he maksoivat kulutkin, jotka olivat muuten yli tuplat vrt. Control.

Lisätään myös sen verran, että AW2 on ylivoimaisesti nopeiten myyvä Remedy-peli.
 
Viimeksi muokattu:
Jälkeenpäin katsottuna Epic julkaisu diili oli huono Remedylle vaikka Epic antoi paremman diilin paperilla kuin muut, isompi % myynneistä jne.
505 julkaisema peli olisi saattanut tulla suoraan Steamiin, olisi ehkä saanut levy version julkaisun aikaan minkä he lopulta tekivät liian myöhään myyntien puolesta.
Randy Pitchford mainitsi miten he odottivat EGS saavuttavan enemmän kun he tekivät Borderlands 3 julkaisudiilit, varmaan sama homma Remedyllä.

Remedy ampui itseään jalkaan eka julkaisemalla videon valkoisesta Saga Andersonista ja myöhemmin muuttamalla hahmon värin. Ihmisten ei tarvitse välittää pelistä puhuakseen negatiivisesti woketuksta, missä joku (yleensä hollywood) muuttaa valkoisen hahmon mustaksi. Se yhdistyy negatiivisiin tunteisiin Epic game storeen liittyen ja lopputuloksena on myrkytetty keskustelu.
He eivät pystyneet ennustamaan miten Sweet baby inc. tulisi yhdistymaan salaliittoteorioihin, mutta jos he eivät osaa kirjoittaa pelin hahmoja ilman ulkopuolisia apupyöriä, ehkä heidän ei tarvitse laittaa sellaisia hahmoja peliin sisään.

Tuskinpa Remedy olis mitään SBI-pasketta käyttänyt, jos se olisi ollut vaan heistä kiinni. Eiköhän tuo ollut Epicin painostuksesta toteutettu juttu.
 
Vaikuttaneen asiaan että AW1 oli pitkään Xbox 360 yksinoikeus. Ellei peli saa jotain erikoisempaa päivitystä nuo myynnit yleensä generoituu julkaisun aikana ja siitä viikko tai korkeintaan peri eteen päin.

Lisäksi tilannetta vaikeutti Remedyn ja Alan Waken kannalta se, että samalla viikolla julkaistiin Red Dead Redemption, joka vei lähes koko pelimaailman mediatilan ja huomion. Onneksi Remedyn peleillä on ollut perinteisesti pitkä myyntihäntä ja julkaisut kääntyneet voitollisiksi.

Kieltämättä Epic-sopimus on heikentänyt Alan Wake 2:n PC-myyntejä, mutta ei voi juuri valittaa, kun Epic maksoi pelin kehityskulut. Nyt on ilmaantunut huhuja mahdollisesta Steam-julkaisusta, koska Epic on muuttanut/muuttamassa strategiaansa, eikä ilmeisesti enää pyri agressiivisesti nousemaan Steamin haastajaksi Epic Games Storellaan. Fyysinenkin julkaisuhan on kohta tulossa. Digi-julkaisu oli Remedyn oma päätös, että saivat jatkaa pelin viimeistelyä mahdollisimman pitkään ennen julkaisua.
 
Viimeksi muokattu:
Remedyn toimari sanoi edellisen tulosjulkistuksen yhteydessä, että AW2 myynti oli kattanut "suurimman osan" kehityskuluista. Eli uskon, että sieltä loppuvuodesta alkaa tippumaan pienissä määrin rojaltejakin. Jos tuosta joskus nyt joku GOTY edition saataisiin Steamiin myyntiin niin kyllä siitä vielä joku myyntipiikki saatasiin aikaiseksi vaikka ei enää uusi peli olekkaan.
 
Jos menet kysymään satunnaiselta pelaajalta mikä on sweet baby inc ja missä peleissä ovat olleet mukana, niin sitä ei tiedä "kukaan".
Voihan ne pelaajat jättää pelin pelaamatta kun näkee näiden vaikutteet pelissä vaikka ei tiedä kuka näiden vaikutteiden takana on.
Tuo on melkoista kuplassa elämistä jos todellakin uskoo että näiden valkoista heteromiestä vihaavien aktivistiryhmien värvääminen ei vaikuttaisi jollain tapaa myynteihin tai vastaanottoon. Löytyyhän noita esimerkkejä iha tästä lähiajoilta peleistä, missä on menty tämän osalta liian pitkälle ja sitten onkin peli flopannut täysin.

Jos peli ei myy toivomuksien mukaan niin ihan ensiksi kannattaa katsella siellä kehittätiimissä peiliin ja miettiä että onko tämä asenne se oikea.
 
Voihan ne pelaajat jättää pelin pelaamatta kun näkee näiden vaikutteet pelissä vaikka ei tiedä kuka näiden vaikutteiden takana on.
Tuo on melkoista kuplassa elämistä jos todellakin uskoo että näiden valkoista heteromiestä vihaavien aktivistiryhmien värvääminen ei vaikuttaisi jollain tapaa myynteihin tai vastaanottoon. Löytyyhän noita esimerkkejä iha tästä lähiajoilta peleistä, missä on menty tämän osalta liian pitkälle ja sitten onkin peli flopannut täysin.

Jos peli ei myy toivomuksien mukaan niin ihan ensiksi kannattaa katsella siellä kehittätiimissä peiliin ja miettiä että onko tämä asenne se oikea.

Olis kiva tietää kenen normaalipäisen ihmisen mielestä on oikein antaa kaikkia marginaaliryhmiä vastaan vihaa levittävien ihmisten jäädä yhteisöihin...mihinkään yhteisöihin, oli sitten työ tai peli tai harraste.
Naurettavaa itkemistä toi valkoisen lihansyöjäheteron sukupuuttoon kuolemisen rummuttaminen. Ihan keksittyä paskaa, jota jakaa Andrew Taten tyyliset ihmiset, jotka kerää ympärilleen idiotteja, jotka maksaa niiden elintason. Samaa tasoa Alex Jonesin kanssa.

IMO, ihan täyspäinen kommentti Vidalta tuolla toi "Uplift the good eggs. Protect and support those who need it." ja muutkin mitä se on kirjoittanut.
Vihalla ei edistetä yhtään mitään, ei sillä saada aikaan tasa-arvoa sukupuolille tai vähemmistöille. Ei sikseen, että jengin eristämiselläkään mitää järkevää saavutettaisiin, porukkaa pitää vaan kouluttaa tavoille ja saada näkemään, että viha ei ole se oikea ratkaisu, vaan henkilökohtainen kasvu, aikuistuminen ja avoin keskustelu.

Kaikki on ihan näkyvyydestä ja edustuksesta kiinni. Jos vaikka punapäät esitetään joka mediassa vuodesta toiseen idiootteina, niin kyllä hyvin moni ihminen luulee, että ne on kaikki idiootteja. Ei jengi osaa erottaa keksittyä todesta.
Monella työpaikalla heitetään edelleen seksistisiä vitsejä ja nauretaan kaikille vähemmistöille jne. aivan kuin ne ei olis ihmisiä. Tämä on valitettavan normaalia vuonna 2024.

Ja toi positiivisten ja inklusiivisten ihmisten värvääminen ei todellakaan vaikuta mihinkään negatiivisesti pl. surkealla itsetunnolla varustettujen katkerien valkoisten miesten elämään. Naurettava loppukaneetti artikkelissa toi, että Vidan tulisi erota :D
 
Viimeksi muokattu:
Voihan ne pelaajat jättää pelin pelaamatta kun näkee näiden vaikutteet pelissä vaikka ei tiedä kuka näiden vaikutteiden takana on.
Tarkoitatko nyt, että joku joka ei ole seuraa SBI vouhotusta, jättää Alan Wake 2 pelin pelaamatta nähdessään 'nämä vaikutteet' eli tummaihoisen päähenkilön?

Jos tuollaisia ihmisiä on, en usko, että on kenellekään hyväksi, että pelifirmat kumartelisivat tuollaisten henkilöiden suuntaan.
 
Vihalla ei edistetä yhtään mitään, ei sillä saada aikaan tasa-arvoa sukupuolille tai vähemmistöille.
Sitä sopiikin ihmetellä miksi vihaa lietsovat aktivistit ovat he jotka jakelevat näitä neuvoja suvaitsevaisuuden puolesta. Suosittelen näille edelleen peiliin katsomista.
Jos teet tuotteen ja rummutat miten tämä tuote ei ole ryhmälle 'x', niin turha jälkeen päin itkeä ja ihmetellä miksi ryhmä 'x' ei ostanut tuotettasi. Tämä on hyvin yleinen ilmiö.

Tarkoitatko nyt, että joku joka ei ole seuraa SBI vouhotusta, jättää Alan Wake 2 pelin pelaamatta nähdessään 'nämä vaikutteet' eli tummaihoisen päähenkilön?
Tuossa ei puhuttu AW2:sta, vaan ilmiöstä yleisellä tasolla. Tuo on myöskin harhaluuloista kuvitella että se on ihon väri joka ratkaisee. Se hahmon toteutus on se tärkein ja sehän on täysin mielipide kysymys. Joitain ei ehkä kiinnosta girlboss meininki. Jollain faneilla taas saattaa haitata immersiota kun hahmoja muutellaan, siinä sitten miettiä mikä on kaanonia ja mikä ei. Syitä ompi monia. Mutta tuo "hei sä et tykkää tosta pelistä jossa on tummaihoinen, SÄ OOT RASISTI!" öyhötykset on yhtä säälittävää ulinaa mitä siellä spektrumin toisella puolella.
 
Jälkeenpäin katsottuna Epic julkaisu diili oli huono Remedylle vaikka Epic antoi paremman diilin paperilla kuin muut, isompi % myynneistä jne.
505 julkaisema peli olisi saattanut tulla suoraan Steamiin, olisi ehkä saanut levy version julkaisun aikaan minkä he lopulta tekivät liian myöhään myyntien puolesta.
Randy Pitchford mainitsi miten he odottivat EGS saavuttavan enemmän kun he tekivät Borderlands 3 julkaisudiilit, varmaan sama homma Remedyllä.

Remedy ampui itseään jalkaan eka julkaisemalla videon valkoisesta Saga Andersonista ja myöhemmin muuttamalla hahmon värin. Ihmisten ei tarvitse välittää pelistä puhuakseen negatiivisesti woketuksta, missä joku (yleensä hollywood) muuttaa valkoisen hahmon mustaksi. Se yhdistyy negatiivisiin tunteisiin Epic game storeen liittyen ja lopputuloksena on myrkytetty keskustelu.
He eivät pystyneet ennustamaan miten Sweet baby inc. tulisi yhdistymaan salaliittoteorioihin, mutta jos he eivät osaa kirjoittaa pelin hahmoja ilman ulkopuolisia apupyöriä, ehkä heidän ei tarvitse laittaa sellaisia hahmoja peliin sisään.

Ilman EGS Alan Wake 2 ei olisi edes tehty kun he maksoi pelin tekemisen ja muut eivät olleet kiinostunu asiasta
 
Sitä sopiikin ihmetellä miksi vihaa lietsovat aktivistit ovat he jotka jakelevat näitä neuvoja suvaitsevaisuuden puolesta. Suosittelen näille edelleen peiliin katsomista.
Jos teet tuotteen ja rummutat miten tämä tuote ei ole ryhmälle 'x', niin turha jälkeen päin itkeä ja ihmetellä miksi ryhmä 'x' ei ostanut tuotettasi. Tämä on hyvin yleinen ilmiö.

Sinä näet vihanlietsontaa, muut näkevät yhteisöjen suojelua vihalta.
Kukaan ei _vihaa_ valkoista heteromiestä, se on maailman suojelluin otus. Jos jonkin tuotteen suunnittelija sanoo ettei tuotetta ole suunniteltu vihaa ylläpitäville ja suvaitsemattomille ihmisille, niin sei ei ole vihaa, se on edelleenkin suojelua. Vihaa ei jää yhteisöissä kukaan kaipaamaan. Remedy ei jää kaipaamaan muutamaa sataa rasistia tai seksistiä. Katselee vaikka Riot Entertainmentin "yhteisöä", niin aika kammottavan huonosti siellä on moderoitu jo vuosikausia. Sama homma Blizzardilla. En tajua miten mikään vähemmistö pystyy pelaamaan LoLia tai Overwatchia. Osa vaan pistää mutelle kaiken ja pelaa pelkkää peliä itsekseen "tiimissä", joka ei tukisi heitä, jos tietäisivät kuka näppiksen takana on.

Voit ihan miettiä uudelleen ja ajatella vähän laajemmin asioita ja vähemmän mustavalkoisina. Vihaaminen ei hyödytä yhtään mitään, se polttaa loppuun itsesi ja muut.
 
Kyllä niin pahoitin mieleni kun siellä metsässä oli roskattu luontoa. Lopetin pelaamisen siihen paikkaan enkä ikinä enää koske Remedyn tuotteisiin.
 
Sinä näet vihanlietsontaa, muut näkevät yhteisöjen suojelua vihalta.
Kukaan ei _vihaa_ valkoista heteromiestä, se on maailman suojelluin otus. Jos jonkin tuotteen suunnittelija sanoo ettei tuotetta ole suunniteltu vihaa ylläpitäville ja suvaitsemattomille ihmisille, niin sei ei ole vihaa, se on edelleenkin suojelua. Vihaa ei jää yhteisöissä kukaan kaipaamaan. Remedy ei jää kaipaamaan muutamaa sataa rasistia tai seksistiä. Katselee vaikka Riot Entertainmentin "yhteisöä", niin aika kammottavan huonosti siellä on moderoitu jo vuosikausia. Sama homma Blizzardilla. En tajua miten mikään vähemmistö pystyy pelaamaan LoLia tai Overwatchia. Osa vaan pistää mutelle kaiken ja pelaa pelkkää peliä itsekseen "tiimissä", joka ei tukisi heitä, jos tietäisivät kuka näppiksen takana on.

Voit ihan miettiä uudelleen ja ajatella vähän laajemmin asioita ja vähemmän mustavalkoisina. Vihaaminen ei hyödytä yhtään mitään, se polttaa loppuun itsesi ja muut.

Ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Inkluusio ja DEI hommat alkaa mennä jo yli. Miten se edistää tasa-arvoa, että esim. työpaikan saakin joku epäpätevä henkilö, joka sattuu olemaan esim. musta? Tähän on menty jo noissa inkluusiohommissa ainakin jenkeissä, että se ykkös prioriteetti onkin se ihon väri tai etninen tausta. Voisi siinä ihan kenelle vaan valkoiselle hetero miehelle ehkä tulla jonkinlaisia syrjityksi tulemisen tunteita. Samoin nuo DEI politiikat määrittelee ja rajoittaa sisältöjä ihan aiheesta riippumatta, tavalla jota vois rinnastaa jopa totalitääriseen järjestelmään.

Kohtuus pitäisi olla kaikessa, koska silmä silmästä ideologia ei aiheuta mitään muuta, kun katkeroitunmisen ja koston kierteen. Nyt on jo selvästi nähtävissä jakautuminen eri ryhmiin. Ne joiden mielestä syrjitty vähemmistöt ansaitsee tämmöistä pakotettua mukaan ottoa ja näkyvyyttä, ja ne joiden mielestä tasa-arvo ei niissä toteudu.

Alan Wake 2:n kohdalla on onnistuttu hyvin tuossa inkluusiossa ja se toimii. Itse en ainakaan huomannut mitään häiritsevää. Hyvin ja oikeassa kontekstissa/paikassa toteutettu inkluusio on ihan fine, mutta näin ei aina ole. Ubin tuleva AC on hyvä esimerkki pakotetusta ja teoksen kontekstiin sopimattomasta inkluusiosta.
 
Tuo on myöskin harhaluuloista kuvitella että se on ihon väri joka ratkaisee. Se hahmon toteutus on se tärkein ja sehän on täysin mielipide kysymys. Joitain ei ehkä kiinnosta girlboss meininki.
No en tiedä onko se yhtään parempi asia, että ihonvärin sijaan jättää pelin pelaamatta, koska päähenkilö on nainen :D Eiköhän pelifirmojen kannata jättää sellaisetkin pelaajat suosiolla kohderyhmänsä ulkopuolelle.
 
No en tiedä onko se yhtään parempi asia, että ihonvärin sijaan jättää pelin pelaamatta, koska päähenkilö on nainen :D Eiköhän pelifirmojen kannata jättää sellaisetkin pelaajat suosiolla kohderyhmänsä ulkopuolelle.
Ainakin remedy katsoo miten pelaajat jättävät ns girlboss pelit kaupan hyllylle ja yrittävät välttää sudenkuopat kirjoittamalla heidän naishahmot tavalla mikä ei luo negatiivista palautetta jotta kohderyhmä oikeasti ostaa kopioita. Controllissa kukaan ei valittanut Jessen persoonasta ja Saga ehkä tehtiin vähän turvalliseksi ja tylsäksi sen ansiosta.
 
Saga oli erittäin onnistunut hahmo ja etenkin toinen musta hahmo, eli Door oli loistava. Ainoa "häiritsevä" asia oli sivuhahmona oleva naispoliisi, joka mainitsi jotain vaimostaan. Se tuntui hieman irralliselta asialta. Muuten en kaivamallakaan löytänyt mitään woketusta.
 
Mä löysin pelistä vain yhden (1) oikeasti korvaan särähtävän repliikin, joka varmaan oli makean vauvan tuotosta. Siinä kontekstissa se on kuitenkin ok.
Pelin lopussa Saga painii epäilyjensä kanssa Pimeässä paikassa ja sen paha kaksoisolento kiusaa sitä kaikenlaisilla tölväyksillä. Yhdessä kohtaa se sanoo Alanista jotain tyyliin "taas yksi valkoinen kusipää, joka haluaa käyttää sinua hyväkseen". Tää on siis repla jonka pahis sanoi painajaismaailmassa, joka tosin perustuu Sagan omaan psyykeen. Ei mulle oo ongelma että sen mielen synkimmistä sopukoista löytyy jotain tällaistakin. Meillä kaikilla on ennakkoluuloja ja sivistyneimmät ei anna sen vaikuttaa omaan käytökseen.
Kaikki muu oli mun mielestä vaan samaa kevyttä Hollywood-feminismiä, jota on nähty kasarilta asti vahvojen naishahmojen yhteydessä.
 
Saattaa sisältää juonipaljastuksia:

Olipahan rymistely. Julkkarissa hankittu mutta vasta nyt kerkesi aloittamaan ja irtihän siitä ei malttanut päästää ennen lopputekstejä. Tai noh, menihän se 22h kahdessa osassa, joista ensimmäinen istunto oli tosin vain nelituntinen. Yleisesti ottaen ei ehkä se paras tyyli tarinavetoisille peleille, jotka vaativat keskittymistä jossain määrin, mutta eipä ne yleensä olekaan näin pitkiä ja valvominenhan sopii tähän yhteyteen enemmän kuin hyvin. Saa virittäydyttyä paremmin jo ennestään sekavaan asetelmaan. Täytyy tosin sanoa, että session loppupuolella alkoi jo puuduttamaan eikä puzzleja todellakaan enää toivonut saati yhtään lorua. Selviytymiskauhupelit on tullut pelattua yleensä aina näin.

Teknisesti oikein toimiva ainakin näin päivitysten jälkeen, tilanteesta ennen näitä ei siis kokemusta. Ainoastaan kerran bugi esti jatkamisen ja tallennuspiste oli melko kaukana. Jäin jumiin rakenteiden sisään vaihdettuani "kohtausta". Tämä siis PC:llä. Graafisesti myös paikoitellen oikein nätti ja äänimaailmasta erityismaininta.

Aloittelin pelin xbox-ohjaimella mutta kokeiltuani hiiri+näppäimistö yhdistelmää, oli siihen helppo jumahtaa. Ohjaimella oli jotenkin kankea liikkua, etenkin 180-asteen käännös tuotti vaikeuksia, tähtäyksen tarkkuudesta puhumattakaan.

Aluksi suomihuumori ja ja huumori ylipäätään eivät oikein lähteneet mutta kyllä sitä alkoi hymähtelemään muutaman tunnin jälkeen. Olihan siellä vahvoja esityksiä ylipäätään.

Haamuvastukset olivat mielestäni huono valinta peliin, ainakin tässä mittakaavassa. Muutenkin tuo Waken kanssa New Yorkissa seikkailu alkoi olla pakkopullaa siinä kohdin kun teatterista piti ängetä vielä samoille kujille kuin aiemmin. Pelkäsin jo, että tästäkö se toisto alkaa mutta onneksi jäi lyhyeen.

Toistamiseen peliä en tule pelaamaan. DLC:t voin ehkä hankkia mutta mitään kutkuttavaa koukkua ei uudelleenläpäisylle jäänyt. Miksi toisaalta pitäisikään?

Sitä niin kovasti toivoisi Remedyn tekevän jatkoa Max Paynelle mutta oikeuksien ollessa toisaalla, on tyytyminen tuleviin uusioversioihin. Noh toisaalta, saatiinhan tässä nauttia Paynestä mutta eri nimellä. Remedymaailmassa Alan Wake on siis luonut tuon hahmon, vaikkei sitä voikaan nimetä. Tai näin sen ainakin itse näen.

Voi suositella. Helposti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 735
Viestejä
4 497 036
Jäsenet
74 275
Uusin jäsen
rillo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom