Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoitatko tien reunassa olevia viivoja, vai kaistaviivoja?En muista olenko tätä ennenkin palstalla ihmetellyt, mutta ihmetellään nyt uudelleen: Mikähän siinä on, että on niin kova hinku tavallisella kapealla kaistalla ryhmittyä viivan päälle kun vaikkapa oikealle käännytään? Tähän tulee kiinnitettyä huomiota erityisesti silloin, kun ei hyvällä tahdollakaan siihen mahtuisi toista autoa rinnalle suoraan ajamaan (siinä tapauksessa jotenkin ymmärrän että halutaan jättää tilaa toiselle autolle, vaikka samalta kaistalta mennään sekä suoraan että oikealle). Ja toki liikennesääntöjen mukaanhan siinä kaistalla on vain yksi auto kerrallaan. Varmaan samat ihmiset kitisevät miten tieverkostoa ei pidetä kunnossa ja rahaa palaa, mutta kuitenkin sahaavat viivat näkymättömiin tällä turhalla toiminnalla? Tätä näkee myös moottoritiellä hämmentävän paljon, kun parhaimmillaan satoja metrejä ajetaan siinä viivan päällä ennen ramppia (tai rengas selkeästi viivan oikealla puolella). En ihan ymmärrä tätä logiikkaa, kun ei sinne sen aikaisemmin pääse poistumaan. Jos jollain on tähän näkemys, kuuntelisin mielelläni! Ei siis tämä ärsytä eikä mitään, mutta outo ja täysin tarpeeton ajotapa joka tapauksessa - erityisesti moottoritiellä.
Tien reunaviivoja tarkoititin. Ja huh, melkoista meininkiä Kehällä, onneksi muutin jo toistakymmentä vuotta sitten pois. Tuossa tapauksessa toki ymmärrän, ja siinäkin haluaisit tehdä kuten sääntöjen mukaan kuuluu, mutta koska muut eivät, olet vähän kuin pakotettu toimimaan noin.Tarkoitatko tien reunassa olevia viivoja, vai kaistaviivoja?
En tiedä liittyykö kysymykseesi, mutta esim. Vihdintietä etelään päin tultaessa, jos tarkoituksenani on ryhmittyä oikealle päästäkseni Kehä I länteen päin, siinä on bussikaista joka jossain vaiheessa loppuu ennen kyseistä ryhmittymistä. Sääntöjen vastaisesti joskus ajan siinä oikeanpuoleisen kaistaviivan päällä koska siinä on aina jotain kiireisiä sankareita jotka pyrkivät oikomaan jo 50-100 m ennen bussikaistan loppumista ryhmittyäkseen samalla tavalla, yrittäen ohittaa minua oikealta tai blokaten minua ryhmittymästä. Näin vaikka jo hyvissä ajoin osoittaisin vilkulla aikovani ryhmittyä, KUNHAN bussikaista loppuu.
Kaistaviivoilla ajamalla osoitan heille että ei kannata yrittää ohittaa oikealta, paitsi jos haluavat ohittaa pientareen kautta. Tietty jos kyseistä kaistaa tulee linja-auto tai takanani on poliisiauto, silloin en näin tee, jotain rotia sentäs.
Toinen samanmoinen paikka on muistaakseni kun tulee Tuusulanväylää etelään päin, jälleen ryhmittyäkseen oikealle Kehä I:lle liittymistä varten. Aina siellä on niitä jo kauan ennalta bussikaistalle vaihtaneita oikealta takaa tulossa ohi. Kehä I itään päin vähän ennen Itäkeskusta lienee kolmas vastaavanlainen paikka.
Aivan, ymmärrän. Itsekään en pidä urista. Tosiaan ilmiö, mitä ihmettelen ja olen havainnut, esiintyy risteysten ja poistumisramppien lähestyessä. Siinä mennään reilusti yli metrin siitä urasta sivussa, ja usein jopa sen röpellyksen päällä joka reunaviivan jälkeen tien reunassa on. Ja toki jos se tuntuu joillekin pakolliselta tehdä niin go for it, mutta en vain ihan ymmärrä. Ja eihän minun kaikkea pidäkään ymmärtää.Itse pyrin ajamaan lähes aina urien ulkopuolella, koska haluan säästää korviani, renkaitani sekä myös tienpintaa. Joskus se saattaa varmaan tarkoittaa sitä, että ajaisi hetkellisesti maalauksien päällä tai ainakin tosi lähellä.
Varmaan on tuttua että bussikaistaa saa käyttää ryhmittymiseen kääntymistä varten, kun edeltävä risteys on ohitettu?Tarkoitatko tien reunassa olevia viivoja, vai kaistaviivoja?
En tiedä liittyykö kysymykseesi, mutta esim. Vihdintietä etelään päin tultaessa, jos tarkoituksenani on ryhmittyä oikealle päästäkseni Kehä I länteen päin, siinä on bussikaista joka jossain vaiheessa loppuu ennen kyseistä ryhmittymistä. Sääntöjen vastaisesti joskus ajan siinä oikeanpuoleisen kaistaviivan päällä koska siinä on aina jotain kiireisiä sankareita jotka pyrkivät oikomaan jo 50-100 m ennen bussikaistan loppumista ryhmittyäkseen samalla tavalla, yrittäen ohittaa minua oikealta tai blokaten minua ryhmittymästä. Näin vaikka jo hyvissä ajoin osoittaisin vilkulla aikovani ryhmittyä, KUNHAN bussikaista loppuu.
Kaistaviivoilla ajamalla osoitan heille että ei kannata yrittää ohittaa oikealta, paitsi jos haluavat ohittaa pientareen kautta. Tietty jos kyseistä kaistaa tulee linja-auto tai takanani on poliisiauto, silloin en näin tee, jotain rotia sentäs.
Toinen samanmoinen paikka on muistaakseni kun tulee Tuusulanväylää etelään päin, jälleen ryhmittyäkseen oikealle Kehä I:lle liittymistä varten. Aina siellä on niitä jo kauan ennalta bussikaistalle vaihtaneita oikealta takaa tulossa ohi. Kehä I itään päin vähän ennen Itäkeskusta lienee kolmas vastaavanlainen paikka.
Mikä on Tuusulanväylällä "edeltävä risteys"? Tuusulassa Nummenväylän risteys?Varmaan on tuttua että bussikaistaa saa käyttää ryhmittymiseen kääntymistä varten, kun edeltävä risteys on ohitettu?
No nyt kun tiedät tämänkin säännön, niin ehkä kannattaisi tarkistaa?Mikä on Tuusulanväylällä "edeltävä risteys"? Tuusulassa Nummenväylän risteys?
Miten tämä nykyään oikeasti menee, siis lain ja jos mietitään tarkoitus ja se ettei tule hässäkkää.Varmaan on tuttua että bussikaistaa saa käyttää ryhmittymiseen kääntymistä varten, kun edeltävä risteys on ohitettu?
Ei ole, eli jos tällainen paikka löytyy niin saa ryhmittäytyä bussikaistalle jo ennen edeltävää risteystä.Onko nyky laissa kuvailemaasi juttua että vasta risteyksen jälkeen saisi ryhmittyä, jos se ajoissa ryhmittyminen oikeasti vaatii aiempaa.
Mikä käytännössä noissa se bussikaistan tarkoitus sitten on edes? Esimerkiksi Tuusulanväylällä, kun lähtee Tammistosta kohti Pakilaa, laajenee tie ennen Pakilan risteystä ensin kolmikaistaiseksi ja sitten neljä kaistaiseksi. Kolmas kaista on aluksi bussikaista, joka päättyy, kun tie muuttuu nelikaistaiseksi. Pakilan risteys on ensimmäinen risteys josta pääsee tieltä kääntymään. Tuo kolmas kaista, joka alkaa bussikaistana, on toinen niistä kääntyvistä kaistoista. Joten käytännössä sille voisi heti siirtyä, jos aikoo poistua väylältä, vaikka se on bussikaista?
Tästä kohdasta siis alkaa bussikaista: 60°15'17.1"N 24°57'01.1"E · Helsinki
Käytännössä siis ainoat autot, jotka tuota bussikaistaa ei saisi käyttää olisi sellaiset, jotka yrittävät ohittaa oikealta ja sitten palata takaisin kaistalle?
Olen tosiaan huono selittämään näitä asioita, pahoittelut. Yritän uudelleen, todennäköisesti yhtä huonolla menestykselläJos ei sinne pysäkille oli muilla menossa, niin en ihan keksinyt miksi sinne pitäisi ja voisi siirtyä. Sen päättymisen jälkeen on aikaa ryhmittyä seuraava risteystä varten, jos vasta siellä on poistumassa.
Viittaatko nyt tuohon alla olevaan väitteeseen ? Sitä väitettä ei kai kukaan vahvistanut. Ryhmittyminen pitää tehdä hyvissä ajoin, mutta vähän epäilen että lainsäätäjän ajatellu että ihan noin ajoissa ja vieläpä bussikaistalle, joka vielä päättyy niin ajoissa että hyvin kerkiää sen päättymisen jälkeen ryhmittyyn.Olen tosiaan huono selittämään näitä asioita, pahoittelut. Yritän uudelleen, todennäköisesti yhtä huonolla menestyksellä
Saisiko liikennesääntöjen mukaan siihen bussikaistalle siirtyä heti, jos on jatkamassa Malmille, koska sille kaistalle pitää lopulta kuitenkin siirtyä jos on jatkamassa Malmin suuntaan Pakilan liittymästä? Ja se Pakilan liittymä on seuraava "risteys" kyseisellä väylällä. Vai sekoitanko nyt liittymän ja risteyksen?
Kyseinen kaista siis on ensin se bussikaista ja sitten jatkuu normaalina kaistana. Minä aina odotan, että se bussikaistaksi varattu osuus päättyy ja siirryn sitten kaistalle, mutta useampi muu auto siirtyy kaistalle jo paljon aiemmin, jolloin se on vielä bussikaista. Tämä sitten vaikeuttaa omaa siirtymistä sille siinä vaiheessa, kun bussikaistavaihe päättyy.
Varmaan on tuttua että bussikaistaa saa käyttää ryhmittymiseen kääntymistä varten, kun edeltävä risteys on ohitettu?
No tämä selittää, paljon kiitoksia. Jatkan siis kiltisti bussikaistan päättymisen odottelua ja kyttään äkäisesti kaikkia niitä, jotka kehtaavat siirtyä kaistalle jo ennen bussikaistan päättymistä. Niin monta kertaa tullut valitettua vaimolle miten muut kehtaa ajaa bussikaistan kautta, että olisikin ollut aikamoinen savotta selitellä asiaa jos minä olisin ollut kokoajan väärässä (taas kerran).Viittaatko nyt tuohon alla olevaan väitteeseen ? Sitä väitettä ei kai kukaan vahvistanut. Ryhmittyminen pitää tehdä hyvissä ajoin, mutta vähän epäilen että se riittäisi siihen että ihan noin ajoissa ja vieläpä bussikaistalle, joka vielä päättyy niin ajoissa että hyvin kerkiää sen päättymisen jälkeen ryhmittyyn.
Sulla varmaan on lähteet näille (vanha laki ja oletuskäytäntö)?Uudessa tieliikennelaissa ei näköjään ole enää erikseen mainintaa ryhmittymisestä linja-autokaistalle korttelia ennen käännöstä, eli säännöstä on tehty entistä vapaamuotoisempi.
Jos jostain tilanteesta jouduttaisiin oikeuteen liittyen bussikaistalle ryhmittymisestä, niin jos sääntöä ei enää nykylaissa kerrota selkeästi, niin se katsotaan sieltä vanhasta laista ja oletetaan käytännöksi.
Jos uuden lain taustatöissä on erikseen mainittu tarkoitus muutokselle, niin sen mukaan mennään.
Ryhmittymissäännön ja joukkoliikennekaistan käyttämistä koskevien sääntöjen yhteensovittaminen on voimassa olevan sääntelyn puitteissa hankalaa. Joukkoliikennekaistaa saa käyttää ryhmittymiseen. Epätietoisuutta on kuitenkin ollut siitä, missä vaiheessa ennen kääntymistä ryhmittyminen on sallittua.
Vanhat lait on myös ihan kaikkien luettavissa finlexissä. Nyt kuitenkin kommentoin muistin varaisesti, koska kyllästyin aikalailla lakipykälien jatkuvaan lukemiseen ja tulkintaan aiemmassa työssä.Sulla varmaan on lähteet näille (vanha laki ja oletuskäytäntö)?
Sillä juuri kysyin, koska en tätä vanhasta laista löytänyt..?Vanhat lait on myös ihan kaikkien luettavissa finlexissä. Nyt kuitenkin kommentoin muistin vastaisesti, koska kyllästyin aikalailla lakipykälien jatkuvaan lukemiseen ja tulkintaan aiemmassa työssä.
Vanhan lain aikana esim. ajokokeissa katsottiin joka kerta bussikaistalla ajo virheeksi, jos sinne siirtyi yli korttelia ennen oikealle kääntymistä.
Luulisin muistaneeni tuon oikein, tai sitten se yleinen tulkinta vain meni niin että ryhmittyminen tulkittiin mahdolliseksi vasta kun edellinen risteys on ohitettu.Sillä juuri kysyin, koska en tätä vanhasta laista löytänyt..?
Jos jotain väittää niin yleensä olisi hyvä olla jotain muutakin väitteensä tueksi kuin vain mutuilua. Tuo väittämäsi kuulostaa enemmänkin nyrkkisäännöltä, jota noudattamalla ei ainakaan tule ajaneeksi bussikaistaa laittomasti. Ajokoe-esimerkkisikään ei kerro mitään, koska se voi hyvin pitää paikkansa ilman, että tuollaista sääntöä on olemassa, sillä kääntyminen bussikaistalta esim. pihatielle tai parkkiruutuun välittömästi risteyksen jälkeen lienee yleisesti harvinaista ja jotain mitä ei ajokokeessa tehdä lainkaan (sen lisäksi, että implikoit ajettavan koko korttelin ohi, mutta en tiedä oliko se tarkoituksellista).Luulisin muistaneeni tuon oikein, tai sitten se yleinen tulkinta vain meni niin että ryhmittyminen tulkittiin mahdolliseksi vasta kun edellinen risteys on ohitettu.
Voin koittaa etsiä vanhasta laista jossain välissä, muttei kyllä kovin paljoa kiinnostelisi.
Kuvauksesta tuli ensin mieleen että joillain suojateilla vihreä ukkeli valo vilkkuu ennen sammumista (painaista ukkelia)En ole varma onko oikea ketju. Mutta tullut viime viikkoina ihmeteltyä Tampereella kun suojatien valojen vaihtuessa punaisiksi vilkkuvat 2-3 sekuntia. Kuka siinä ehtii ylitse.
Kuvauksesta tuli ensin mieleen että joillain suojateilla vihreä ukkeli valo vilkkuu ennen sammumista (painaista ukkelia)
Eli se varoittaa siitä että valot vaihtuu kohta punaiseksi. Hitaat jää odottaan seuraavaa kiertoa, nopeat kiirehtii.
Teknisesti on ensin perinteistä vihreää valoaikaa, ja loppuosaltaan perinteistä punaista aikaa, eli jos vilkulla menee, niin syytä olla ripeä.
Jos arvasin väärin mitä tarkoitit, niin sori
Ei ole olemassa mitään vaatimusta ehtiä toiselle puolelle ennen vaihtumista. Se valo koskee vain ylittämisen aloittamista. Vaikka olisit mummo lumessa ja autoilla olisi ollut jo 10 sekuntia vihreät, ne ei saa lähteä liikkeelle ennenkuin edeltävien valojen käyttäjät on suorittanut ylityksen loppuun kokonaan. Ei koske tietenkään sitä jos välissä on saareke kevyelle liikenteelle omalla valollaan.Juu mutta jos olet jo ottanut muutaman askeleen suojatiellä kun alkaa vihreä vilkkumaan. Niin aika helvetin ripeä saa olla, jotta ehtii toiselle puolelle.
Olen ymmärtänyt niin että jos vihreä ukkeli alkaa vilkkua on aikaa ylittää suojatie yhtä kauan tai pidempään kuin normaaleissa silloin kun punainen syttyy.Juu mutta jos olet jo ottanut muutaman askeleen suojatiellä kun alkaa vihreä vilkkumaan. Niin aika helvetin ripeä saa olla, jotta ehtii toiselle puolelle.
Onko valkoinen sulkuviiva se entinen keltainen viiva. Tarkoitatko tässä sitä reunaviivaa, joka ei ole niin ehdoton.Ilmeisesti valkoista sulkuviivaa ei saa ylittää edes oikeassa laidan, esimerkiksi sisäkurvissa, tai yksikaistaisella tieosuudella - ilman vastaantulevaa kaistaa - kummallakaan puolella? Monesti esim. liittymissä saattaa olla metritolkulla hyvää asfalttia sisäkurvin puolella sulkuviivan ulkopuolella ja joutuu ajamaan tolkuttoman ulkokehällä. Myönnettävä, että monesti tulee näissä tapauksissa oikaistua sulkuviivan yli. Laillaista vai ei, ja mikä on tuntuma, kuinka herkästi tuosta poliisisetä tarjoaa penaltia, jos sattuu jyvälle?
Tekstin mukaan näyttää siltä, että toimit vaan liian hitaasti. Jos on isompi väli ja puoliksi jo ympyrässä, ja silti joku kerkeää ohi, niin tilanteenlukutaidossakin on vielä kehittymisen varaa.Ajelin varovasti isoon liikenneympyrään (Raisio, IKEA) odottamaan, kun vasemmalta tuli monta autoa. Sitten tuli isompi väli ja lähdin liikkeelle. Olin jo puoliksi ympyrässä, kun vasemmalta tuli joku reipasta vauhtia ja ajoi nokan ohi ja sitten ulos ympyrästä joka on niin iso, että 40 kmh vauhdilla pystyy tuolla tavalla suoraan ympyrän läpi ajamaan.
Mutta jos en olisi huomannut ja olisi kolahtanut, niin mites raati tuomitsee?
Kai nuo on pyöräilijöitä (ja vastaavia) varten. Pelkästään käveltävässä paikassa aika turha, muttei haittaakkaan.En ole varma onko oikea ketju. Mutta tullut viime viikkoina ihmeteltyä Tampereella kun suojatien valojen vaihtuessa punaisiksi vilkkuvat 2-3 sekuntia. Kuka siinä ehtii ylitse.
Siellä ajoradan reunassa ei ole sulkuviivaa vaan reunaviiva, joka osoittaa ajoradan reunan, jonka jälkeen alkaa pientare. Sulkuviiva on enemmän ehdoton.Ilmeisesti valkoista sulkuviivaa ei saa ylittää edes oikeassa laidan, esimerkiksi sisäkurvissa, tai yksikaistaisella tieosuudella - ilman vastaantulevaa kaistaa - kummallakaan puolella? Monesti esim. liittymissä saattaa olla metritolkulla hyvää asfalttia sisäkurvin puolella sulkuviivan ulkopuolella ja joutuu ajamaan tolkuttoman ulkokehällä. Myönnettävä, että monesti tulee näissä tapauksissa oikaistua sulkuviivan yli. Laillaista vai ei, ja mikä on tuntuma, kuinka herkästi tuosta poliisisetä tarjoaa penaltia, jos sattuu jyvälle?
Ajelin varovasti isoon liikenneympyrään (Raisio, IKEA) odottamaan, kun vasemmalta tuli monta autoa. Sitten tuli isompi väli ja lähdin liikkeelle. Olin jo puoliksi ympyrässä, kun vasemmalta tuli joku reipasta vauhtia ja ajoi nokan ohi ja sitten ulos ympyrästä joka on niin iso, että 40 kmh vauhdilla pystyy tuolla tavalla suoraan ympyrän läpi ajamaan.
Mutta jos en olisi huomannut ja olisi kolahtanut, niin mites raati tuomitsee?
Tarinan perusteella voi kuvitella monenlaisia tilanteita, myös sellaisia että syytä olisi siinä toisessasskin.Joo, arvasinhan minä, että syy on minussa.
En ihan varma millaista keskustelua toivoit syntyvän.
Väistämis velvollisuuksista, sopivasta nopeudesta (toisessa ketjussa säännöllisin väliaijoin), uuden lain tulkinnoista.
Olen väärä henkilö vastaamaan.Tuota väistämisvelvollisuutta mietin avauksessani.
Mutta jos kolmion takaa ajat etuajo-oikeutetun taka kulmaan, niin aikamoisen tarinan joutuu keksiin ettei itsessä mitään vikaa.
Tätä voi lähestyä monella tapaa.Mutta kas kun minä olin jo ohittanut puoliksi kolmion eli olin ympyrässä, kun se vasemmalta tuleva oli vielä kolmion takana, siis vasta tulossa ympyrään. Vauhtia vaan oli hänellä sen verran, että mun oli pakko pysähtyä.
Tuohon että ajaa toisen takakulmaan, niin joutuu kyllä vähän rakenteleen sitä tarinaa, varsinkin tilanteessa mistä lähdetty "nollasta" ja näkyvyyttä. Mutta alkoi tulla muistikuvia foorumin läheltäpiti tarinoista.Jos pystyy todistamaan että etuajo-oikeutetun tilannenopeus on ollut kova ja tätä on sen takia ollut vaikea/mahdoton havainnoida kunnolla, niin molemmat todennäköisesti todetaan osasyyllisiksi. Väistämisvelvollisuudesta on varmaan aika mahdotonta päästä kokonaan eroon, eli kyllä sä todennäköisesti olisit vakuutuksiasi joutunut käyttämään. Mutta kyllä näitäkin tapauksia on kai ollut.
Jos se olisi voinut ajaa sinua kylkeen, niin kyllähän vika oli silloin sinun. Jos taas olit jo selvästi ympyrässä niin että takaa tuleva väistämättä tai hidastamatta ajaisi perään, niin silloin syy on mielestäni takaa tulevassa.Ajelin varovasti isoon liikenneympyrään (Raisio, IKEA) odottamaan, kun vasemmalta tuli monta autoa. Sitten tuli isompi väli ja lähdin liikkeelle. Olin jo puoliksi ympyrässä, kun vasemmalta tuli joku reipasta vauhtia ja ajoi nokan ohi ja sitten ulos ympyrästä joka on niin iso, että 40 kmh vauhdilla pystyy tuolla tavalla suoraan ympyrän läpi ajamaan.
Mutta jos en olisi huomannut ja olisi kolahtanut, niin mites raati tuomitsee?
Kiitos postauksesta.Tosta asiasta eli tulet liikenneympyrään hitaasti kolmion takaa ja vasemmalta tullaan myöhemmin kolmion takaa mutta niin nopeasti, että oikealta kolmion takaa tuleva aiheuttaa ongelman vaikka onkin tullut ympyrään kolmionsa takia aiemmin on väitelty pitkään, mutta tieliikennelaki on nykyisin ainakin suhteellisen selkeä asiassa:
" Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta. "
Tuossa kerrotaan, että risteyksessä väistetään muita ajoneuvoja, kyse on siis siitä omasta risteyksestä eikä mitään poikkeamia liity siihen sattuuko joku toinen tulemaan siihen väistämisvelvollisen risteykseen toisen väistämisvelvollisuutta osoittavan merkin takaa.
" Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta. "
Tuossa kerrotaan, että risteyksessä väistetään muita ajoneuvoja, kyse on siis siitä omasta risteyksestä eikä mitään poikkeamia liity siihen sattuuko joku toinen tulemaan siihen väistämisvelvollisen risteykseen toisen väistämisvelvollisuutta osoittavan merkin takaa.
Sinnepäin mittailen Google karttapalvelus Rasion Ikean lähellä olevasta ympyrästä, niin neljää kymppiä ajaen menisi kolmensekunnin pintaan kolmiosta kylkeen.Aika älyttömän hitaasti täytyy ajaa henkilöautolla, että joku toinen kerkeää edes 40km/h kiertoliittymässä "kylkeen" jos oma auto on jo kolmion ohittanut. Oikeasti pitää ajaa niin hitaasti, että on jo itsessä vikaa. Olettaen siis, ettei kyseessä ole sellainen minikiertoliittymä.
Luin uudestaa kysyjän tarinaa, hän kertoi puoliksi ohittaneen kolmion ja siis odottaneen vapaata paikkaa, arvoin jostain syystä että olisi suojatien takaa tulossa, mutta ilmeisesti sellaisesta kohtaa missä ei ole suojatietä.Vasemmalta tuleva ehtii kyllä kylkeen, vaikka ei ole ollut risteysalueella kun varovaisempi kuski on näkyvyyden puuttuessa rauhallisemmin hivuttautunut kärkikolmion ohi. Hieman vaikea voi olla kuitenkin oikeudessa todistella tälle etuajo-oikeudettomuutta.
No ei tietenkään sitä oikealta toisen kolmion takaa tulebaa kohtaan, sillä kukin kolmio koskee sitä omaa risteystään ja tässä keississä vasemmalta tulevalla ei ole risteyksessä väistettävää, sillä ainoat väistettävät tulevat vasemmalta.Eikö vasemmalta kolmion takaa tulevalla mielestäsi ole väistövelvoitetta?