Älä nyt keksi omiasi. Ei niitä tikkareita tarvitse mihinkään vaihtaa. Et näytä ymmärtävän mitä tässä yritetään sanoa. Jos nopeusrajoitus on 100 km/h, ja sen jälkeen autoilijat "pakotetusti" laitetaan ajamaan sitä nopeutta, mikä auton mielestä on 100 km/h, niin todellinen nopeus on silloin vähemmän kuin 100 km/h, ja se aiheuttaa sitä, että ihmisillä on tarve mennä ohi niistä alinopeutta ajavista.
Ok, sori, en pysynyt perässä mitä tarkoitat, mihin maalit siiretty.
Aimennin puhetta autoissa olevista, niihin tulevista ylinopeudesta rajoittavista systeemeistä, jotka rajoitta jos ylitys on tietyn verran yli sallitun. Se ei ole rajoitin.
Mutta oli mikä oli, niin on selkeämpää että korkein salittu on se tikkarinopeus.
Lisäksi täytyy ymmärtää, että 100 km/h nopeusrajoitus ei tarkoita, että 100 km/h on suurin sallittu nopeus. 100 km/h rajoituksella saat edelleen laillisesti ilman pelkoa rangaistuksesta ajaa vähintään 103 km/h. Todellisuudessa vielä tuohon päälle saa muutaman kilometrin tunnissa lisätä, ennenkuin sakotuskynnys ylittyy.
Ymmärtääkseni se on ihan se korkein sallittu, jos ei uudessa laissa jotain muutoksia siihen,
"vanhan" lain aikaa tainnut joku saada rangaistuksen 1km/h ylityksestä.
3km/h taitaa tulla polisiien puolelta "varmuusvähennys", toleranssi siivotaan pois, sitten moni vetelee sen päälle vielä ns puuttumiskynnys, ulosmitataan pelivarat, samaa linjaa vedetään turvaväleissä, ohituksissa jne. jos törkeästi yleistetään.
Jos haluat 100 km/h rajoituksella mennä ohi matelijasta joka ajaa 96 km/h, niin ei siinä ole kyse mistään kilpailusta, vaan ihan siitä, että kuljettaja haluaa edetä sitä nopeutta, mitä hänellä on lupa edetä. Miksi sinun mielestäsi tuollaisen 96 km/h pellen pitäisi antaa sanella se, millä nopeudella muiden tulee ajaa?
Jos kuljettaja ajaa norpeusrajoitustenmukaan, niin hänen vauhtinsa satasen alueella jotain ysillä alkavaa, 96km/h on ihan hyvä keskinopeus.
Jos hän pystyy sen nopeuden mittaan +/- 2km/h, niin 97-98 mitä pitää kattona ja hyvällä autolla siitä pari pykälää vaihteluväliä nopeuden pitämiseen.
Jos haluat 100 km/h rajoituksella mennä ohi matelijasta joka ajaa 96 km/h, niin ei siinä ole kyse mistään kilpailusta,...
Jos tuolla erolla lähtee ohittamaan muualla kuin moottoritiellä niin on joko ylinopeutta-ajava, tai balkkanilainen rekkakuski.
No pohjanmaalla taitaa löytyä yli 10km suora jossa, niin en väitä etteikö mahdollista olisi.
Jos kaikkia ajaisi enintään korkeintasallittua, niin nopeserot pienenisi ja ohittamisen tarpeet vähenisi.
Alinopeus sanana tarkoittaa juurikin sitä, kun ajetaan hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus. Ylinopeus taas tarkoittaa sitä, kun ajetaan nopeampaa kuin suurin sallittu nopeus. Eli ei siinä ole mitään nauramista.
Alinopeutta ajavat on joiden käyttämä pilkkanimitys rajoitustenmukaan ajavista. Tuolla sinun kaavalla rajoitustenmukaan ajava = alinopeutta ajava.
Liikenteessä syntyy jatkuvasti tilanteita voi olla huomattava nopeuse-ero vaikka ajetaan sitä korkeinsallittua, jos tosella rajoittaa esim ajoneuvokohtainen rajoitus.