Juu en meinaa. Kaikki nuo mainitsemasi tilanteet ovat sellaisia, että pyöräilijää koskee tasan sama väistämisvelvollisuus kuin minkä tahansa muunkin ajoneuvon kuljettajaa.
Kääntyvä ajoneuvo väistää vain pyörätieltä ajoradalle tullutta pyöräilijää risteysalueella, joka jossain tapauksessa saattaa KKO:n mukaan olla vielä 12 metrin päässä varsinaisesta risteyksestä. Pihasta, parkkipaikalta, maastosta ja muilta vähäisiltä teiltä tai ajoradan ulkopuolisilta alueilta tultaessa väistämissääntö on tasan sama kuin autoillakin.
Kiitos vastauksista, varmistan vielä olenkko ymmrätänyt liikenteen yksinkertaisimman asian oikein.
Ajorata, siis se osa tietä missä ajoneuvolla liikutaan, pois lukien pyörätie.
1.
Pyräiliä väistää AINA ajoradan liikennettä
jos tulee ajoradalle muualta kuin pyörätieltä. (tulee jalkakäytävältä, ojasta, metsästä, pihasta, nurmikolta jne.)
2.
Ajoradalla pyöräiliää koskee samat väistämisäännöt kuin autolla.
3.
Jos pyöräiliä tulee ajoradalle pyörätieltä, ei tarvi olla pyörtätien jatke, suojatie, tai mikään muukaan, niin väistää ajoradan liikennettä PAITSI kääntyviä autoja
4.
Kääntyväauto esimirkki, T-Risteys, auto kääntyy oikealle, niin autoilia väistää pyörätieltä ajoradalle tulevaa pyöräiliää ainakin seuraavat 12 metriä. (ei tarvi olla liuskaa)
4.b.
T-Risteys, jossa alhaalta tullessa/katsoessa oikealta ja vasemmalta , pyöräti, tai jalkakäytävät, edessä suojatie tai pyörätien jatke, niin sitä ylittävä pyöräilijät väistävät alhaalta tulevia autoja pyöräiliän iästä riippumatta. (jos enen jatketta ei ole kolmiota)
Tarkennuksia,
5.
pyöräilijän ikä ei vaikuta väistämissääntöihin (alle 12v saa ajaa jalkakäytävää, mutta muuten pyräilijän säännöt, annettava kääntyvällekkin autolle pääsy suojatiellä , kun ei tule pyörätieltä)
6.
Poikkeus, jos pyörältä näyttävä laite ei olekkaan pyörä, vaan leikkikalu, esim lapsen pieni pyörä, niin jalankulkia.
7.
Patteripotkulaudet, riippuu rakenteellisesta nopeudesta onko pyöräsäännöillä, vai jalankulkia. (mites vuokra pelit joissa voi max nopeudet muuttu kellon mukaan)
8.
Pyräiliä voi muuttua sekunissa jalankulkijaksi, kun alkaa taluttaa pyörää.
9.
Moottoriajoneuvo osapuoli maksaa aina, eli ratin takana asenne, anna tilaa silloin kun olet väistämisvelvollinen, mutta väistä aina muulloinkin.
10.
Erityisesti lapsille annetaan turvallinen mahdollisuus liikkua, varataan aina marginaali väistää tuli ne mistä miten vain ja myös väistetään tarpeen vaatiessa.
Yksinkertaisuu monimutkaistuu jos mukaan otetaan väistämis liikennemerkkejä, liikennevaloja, liikennettä ohjaavia henkilöitä.
Tästä yksi.
Jos suoran tien ylittää suojatie, joka jatkoa oikealta tulevalle jalkakäytävälle. kolmio ennen suojatietä, niin väistetäänkö jalkakäytävältä ajoradalla tulevia pyöräilijoitä.
Jos ei väistetä, niin muuttuuko tilanne jos vasemmallapuolella tietä on pyörätie?