Ei se ihan niin yksinkertaista ole kuitenkaan tulkita, että milloin sitä vaaraa aiheutetaan. Jalankulkijat tässä eivät varmastikaan se pahin ongelma ole, sillä heidän nopeutensa on yleensä varsin rauhallinen poislukien rullaluistelijat, skeittaajat, potkulautailijat jne. Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat sen sijaan on isompi ongelma, koska pyöräilijä voi saapua vaikkapa auton kulkusuunnasta ja haluta kääntyä vasemmalle siitä kelvin yli, kun siinä on vihreä valo suojatiellä/pyörätien jatkeella ja autoilija punaisissa valoissa. Autoilijalla on siinä aika paljon katsottavaa, kun pitää katsella ajoradalla liikkuvaa liikennettä ja vasemman ja oikean suunnan lisäksi vielä oikea takaviisto, kun lähtee siitä suojatien yli.
Sellainen voisi toimia, että tuo oikealle kääntyminen on sallittua punaisia päin, jos siinä edessä ei ole poikittaista kevyen liikenteen väylää. Tuo toki rajoittaisi paikkoja aika tavalla. Tuo lausahduksesi "pyöräilijät ovat silloin hivenen huonommassa tilanteessa toisaalta he sitten varmaankin huomioisivat autoilijan paremmin" on aika kuolleena syntynyt ajatus, koska koko tuo mahdollinen uudistus, että vaaraa aiheuttamatta saisi punaisia päin kääntyä oikealle ei tietenkään toimi, jos jo lähtökohtaisesti siitä nähtäisiin olevan pyöräilijöille vaaraa, ja joka johtaisi siihen, että pyöräilijä joutuu sielä pyörätien jatkeella varomaan autoja, vaikka itselle palaa vihreä valo, sen lisäksi, että pyöräilijät joutuu törmäyskurssille kääntyvien tai muuten väistämisvelvollisten autoilijoiden kanssa jo valottomissakin risteyksissä.
Yhteenvetona siis melkein näkisin, että tuskin tulee suomessa tapahtumaan vaikka ehkä itsekin hieman toivoisin tätä uudistusta. Jonnekin jenkkilään verrattuna meillä on toki hyvin erilainen infra eikä tuosta nyt samalla tavalla ole ongelmaa täällä. Amerikassa on valtavia kaupunkeja valtavine esikaupunkialueineen ja esimerkiksi työmatka saattaa olla pelkkää ruutukaavaliikkumista valoristeyksestä toiseen, nimimerkillä kokemusta on sielä maailmankolkassa ajelemisesta. Suomessa isoimmatkin kaupungit on sellaisia, että esimerkiksi keskustasta lähimmälle valtaväylälle on matkaa lähinä kilometrejä ja valtaosa autolla tehdyistä siirtymistä ajetaan selkeitä runkoväyliä pitkin. Niissäkin tapauksissa, missä ajelu sattuu osumaan pelkkään taajamaan eikä jotain kehätietä tms ole olemassa, on käytössä selkeitä pääväyliä, ja pahimmillaan matkat mitataan joissain kilometreissä ja parit punaiset valot tarkoittavat muutaman minuutin lisäystä matkaan. Ei tuolle siis ole edes lopulta samanlaista tarvetta, kuin jossain jenkkilässä, missä jonkun losin sisällä suoritettu siirtymä autolla kestää yli tunnin ja siinä ollaan saman kaupungin sisällä koko ajan.