Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olet käsittänyt tuon oman esimerkkisi väärin.Käsittääkseni mikä vain rajoitus kuitenkin alkaa merkistä, eikä siitä mistä sen merkin näkee. Eli jos taajama loppuu, niin rajoitus on 80 km/h ja tästä vaikka 50 metrin päässä on 60:n lätkä niin siltä eteenpäin 60 km/h.
Juuri noin.Käsittääkseni mikä vain rajoitus kuitenkin alkaa merkistä, eikä siitä mistä sen merkin näkee. Eli jos taajama loppuu, niin rajoitus on 80 km/h ja tästä vaikka 50 metrin päässä on 60:n lätkä niin siltä eteenpäin 60 km/h.
Käsittääkseni mikä vain rajoitus kuitenkin alkaa merkistä, eikä siitä mistä sen merkin näkee. Eli jos taajama loppuu, niin rajoitus on 80 km/h ja tästä vaikka 50 metrin päässä on 60:n lätkä niin siltä eteenpäin 60 km/h.
Tässä nyt päästään siihen mikä on välittömästiJuuri noin.
On tienpitäjän moka jos nuo sijoittelee liian etäälle.
Ok, kiitos, onkä tämä viimekesänä tarkentuneita juttuja?Eli kyllä tuo merkityksellisesti on etuajo-oikeus. Ero vain siinä onko bussilla etuajo-oikeus vai muulla liikenteellä väistämisvelvollisuus
En tiedä, tuolla se laissa luki kuten lainasinOk, kiitos, onkä tämä viimekesänä tarkentuneita juttuja?
No lakii sanoo vain että muiden on väistettävä
26 §
Linja-auton pysäkiltä lähtevän linja-auton väistäminen
Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Kun pysäkin viereinen ajokaista on pyöräkaista, myös pyöräkaistan viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Eli kyllä tuo merkityksellisesti on etuajo-oikeus. Ero vain siinä onko bussilla etuajo-oikeus vai muulla liikenteellä väistämisvelvollisuus
En tiedä, tuolla se laissa luki kuten lainasin
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Meinataanko tässä siis keissiä: ajoneuvo kääntyy risteävää tietä ylittävän kelvin yli? Sanoisin että kolmioristeyksissä kolmio kertoo väistettävän etäisyyden rajan, muutoin vähän tulkintahommia, mutta kyllä siinä joku raja pitää olla.Tuossa TM lukiessa tuli tälläinen selitys mukaan että käänyttäessä suojatie voi käytänössä olla minkä tahansa matkan päässä risteyksestä. Tästä seuraa kysymys mikä on ajoradan ja sen jatkeen määritelmä. Onko kauempana oleva suojatie ja pyörätie kyseinen jatke? Jos on eikö tällöin myös tästä 5m sitten pätisi pysäköinnin kielto?
Eihän noissa ole mitään eroa asiasisällössä, sama on vain ilmaistu tiiviimmin -->Aiemmin vastaava kohta.
On tuo asia muuttunut, ainakin sanat laissa muuttunut, joten ehkä uudempi on tiukempi .
Keskusteltiin siitä onko uudessa laissa bussilla vahvempi etuajo-oikeus.Eihän noissa ole mitään eroa asiasisällössä, sama on vain ilmaistu tiiviimmin -->
vanha: "samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä."
vs
uusi: "samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa."
Vai käsitinkö jotain väärin keskustelusta? En tarkistanut lakipykäliä itse.
Viereinen , sama kaista.samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Ei ole tollasessa keississä vaan silloin bussi odottelee sopivan välin.Eikö bussipysäkki ole myös ajokaista? Määritelmähän on myös muu riittävän leveä tien pituussuuntainen osa. Eli yleensä bussit pysähtyvät joko pysäkille joka on kaistalla jolloin tarkoitetaan samaa kaistaa. Tai sitten pysäkille joka on ajokaista viereinen ajokaista.
Toisaalta jos kyseessä on tosiaan vain kaksi ajokaistaa eli siis ei erillistä pysäkkiä, niin onko bussilla oikeus välittömästi vaihtaa kaistaa sen lähtiessä pysäkiltä?
Jos pysäkki on erotettu katkonaisella reunaviivan jatkeella, se on ajoradan ulkopuolista aluetta samalla tavalla kuin esimerkiksi merkitty pysäköintipaikka. Joka tapauksessa tällöin viereinen kaista on se, joka on pysäkin vieressä; samaa kaistaa ei ole ollenkaan. Jos bussi pysähtyy ajoradalla olevalle pysäkille, pitää viereisenkin kaistan väistää jos bussi on sinne menossa.Eikö bussipysäkki ole myös ajokaista? Määritelmähän on myös muu riittävän leveä tien pituussuuntainen osa. Eli yleensä bussit pysähtyvät joko pysäkille joka on kaistalla jolloin tarkoitetaan samaa kaistaa. Tai sitten pysäkille joka on ajokaista viereinen ajokaista.
Toisaalta jos kyseessä on tosiaan vain kaksi ajokaistaa eli siis ei erillistä pysäkkiä, niin onko bussilla oikeus välittömästi vaihtaa kaistaa sen lähtiessä pysäkiltä?
Oisko tälle jotain mustaa valkoisella?Jos bussi pysähtyy ajoradalla olevalle pysäkille, pitää viereisenkin kaistan väistää jos bussi on sinne menossa.
Oisko tälle jotain mustaa valkoisella?
Olen aina elänyt siinä uskossa, että jos bussipysäkki on osa ajorataa, niin liikkeelle lähtevä bussi vaihtaa kaistaa normaalisti muita väistämällä. Niin ne tuntuvat itsekin toimivan.
Laki sanoo: "Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa."Oisko tälle jotain mustaa valkoisella?
Olen aina elänyt siinä uskossa, että jos bussipysäkki on osa ajorataa, niin liikkeelle lähtevä bussi vaihtaa kaistaa normaalisti muita väistämällä. Niin ne tuntuvat itsekin toimivan.
Jep, tämä. Ja juuri tämän vuoksi Vihdintiellä aikoinaan alennettiin nopeusrajoitus kuuteenkymppiin, että saatiin linja-autoliikenne sujuvammaksi.Laki sanoo: "Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa."
Laki sanoo: "Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa."
Jos vaikka bussi on vain osittain samalla kaistalla ja sen mahtuisi ohittamaan samaa kaistaa käyttäen? En minä tiedä, mutta olisihan se aika erikoista jos samalla kaistalla ei tarvitsisi väistää.Miten voi muuten olla samalla kaistalla ja olla väistämättä? Eikö tuo tarkoita että silloin ajaisit vain bussia päin?
Luulisi tämän olevan kaikkien tiedossa (taajama merkki), jos on autoa ikinä ajanut laillisesti:
Autoilijat eivät tunnista tätä 50 km/h -liikennemerkkiä, vaativat oikaisua virhemaksuihin – poliisi: "Tuntuu aika erikoiselta"
Autoilijat rikkovat liikennesääntöjä heikon liikennemerkkituntemuksensa takia.www.helsinginuutiset.fi
Kai se on tosiaan uskottava että tällaisia nollatauluja on olemassa. Perusasioista sitkeästi tietämättömänä pysyminen kertoo siitä, miten vähän joitakin kiinnostaa mikään ja miten täynnä itseään he ovat.Työkaveri ei tiennyt, valitti vielä saamastaan sakosta
Pidin sitten pikku puhuttelun niin ymmärsi että tuli tehtyä sillai tyhmästi...
Niinpä niin. No korjataan nyt sitten: jos pysäköi tuolle hiekalle ajoradan vieressä, se ilmeisesti on maastopysäköinti ja oikea paikka pysäköidä lisäkilven ehtojen mukaisesti on ajorata? Mutta onko sekään, kun pysäköintipaikkaa ei ole merkattu ja voimassa on aluepysäköintikielto?
En löydä tuollaista säädöstä, minun tieliikennelaissani (Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®) sanotaan: "Alueen sisällä voidaan pysäköinnistä määrätä muuta erillisellä liikennemerkillä.". Näin esimerkkisi tapauksessa juuri tehdään, eli erillisellä merkillä sallitaan neljän tunnin pysäköinti kiekolla pysäköinti kielletty -merkistä alkaen.Eli tuosta alkaa aluepysäköintikielto, mistä tieliikennelaki sanoo, että "Aluepysäköintialueella pysäköinti on sallittu vain merkityille paikoille, muuten se on kielletty.".
Kaupunkien määräämät maastopysäköintisakot voisivat olla jopa lainvastaisia:Ja toinen mitä tuossa epäröin on kun piennar on pari metriä leveä ja pysäköintikieltomerkki pientareen reunassa olevassa tolpassa, niin mihin kohtaan se auto pitäisi pysäköidä? Pientareelle vai ajoradalle?
Siinäpä sitä oikein malli siitä, miten suojatie ja etuajo-oikeutettu pyörätien jatke onkin muutettu väistämisvelvollisen autoilijan suojavyöhykkeeksi risteävän ajoradan liikenteeltä. Tietysti suurimman osan mielestä pyörätorpedo on syyllinen lähestyessään alamäessä risteystä ehkä jopa kolmeakymppiä, vaikka väistämisvelvollisuus pyöräilijää kohtaan on tasan sama (tai pyöräilijän suojattomuuden vuoksi voimakkaampi) kuin ajoradan liikennettä kohtaan, ja suojatielle pysähtyminen on selvästi enemmän laitonta kuin risteävällä ajoradalla kulkevan liikenteen eteen tukkiminen.Olen pari vuotta polkenut töihin Helsingissä Sörnäisten kautta. Matkalla on tämä risteys:
Kyseessä on varsin jyrkkä mäki, laskee tuolta oikealta vasemmalle. Mäessä on aika ohut jalka- ja pyörätie ja kolmikaistainen autotie. Pyörätien osuudelle ei oikein mahdu edes kahta pyörää vastakkain, joten siinä joutuu aina pyörälläkin säveltämään. Lisäksi mäen takia pyörien vauhti on yleensä aika huima.
Autolla on kuitenkin ajettava käytännössä kokonaan tuohon suojatielle, että näkee, tuleeko autoja/kevyttä liikennettä. Sitten jo ollaankin suoraan niiden pyörätorpedojen ajoväylällä. Lisäksi risteävä tie on varsin ruuhkainen, joten siinä saa autot välillä seisoa aika kauankin.
Sentään tuon kolmion tilalla on nykyään Stop-kyltti, mutta eipä sillä risteystä paljoa turvallisemmaksi ole saatu.
Sama ilmakuvassa:
Pistäkääs paremmaksi?
Hankalista risteyksistä keskustelu mielestäni liittyy aika selvästi sekä ajotapoihin että liikennesääntöihin.Mut miten tää liittyy ajotavat ja liikennesäännöt keskusteluun?
Tässä risteyksessä ei oikein kukaan voi voittaa. Autojen on pakko ajaa pitkälle risteyksessä, että näkevät tarpeeksi. Pyöräilijät taas on suorastaan houkuteltu ajamaan lujaa pitkällä suoralla alamäellä ja etuajo-oikeudella.Siinäpä sitä oikein malli siitä, miten suojatie ja etuajo-oikeutettu pyörätien jatke onkin muutettu väistämisvelvollisen autoilijan suojavyöhykkeeksi risteävän ajoradan liikenteeltä.
Tässä risteyksessä ei oikein kukaan voi voittaa. Autojen on pakko ajaa pitkälle risteyksessä, että näkevät tarpeeksi. Pyöräilijät taas on suorastaan houkuteltu ajamaan lujaa pitkällä suoralla alamäellä ja etuajo-oikeudella.
Epäilenpä, että liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus on kuitenkin selkeästi muita tekijöitä merkittävämpi asia. Yleensä tätä painotetaan oikeudessa enemmän kuin vain liikennesäännöistä johtuvia velvollisuuksia.Kolarin sattuessa ennekointivelvoite varmaankin nousee merkittäväksi asiaksi oikeudessa. Ja nimenomaan sen pyöräilijän kohdalla jos on täysiä ajellut pysähtyneen auton kylkeen. Saas kattoo.
Epäilenpä, että liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus on kuitenkin selkeästi muita tekijöitä merkittävämpi asia. Yleensä tätä painotetaan oikeudessa enemmän kuin vain liikennesäännöistä johtuvia velvollisuuksia.
Toisaalta:
Jos ennakointivelvollisuutta pidettäisiin kovin vahvana, niin edellyttäisikö se myös vasemmalta lähestyviä autoja hiljentämään nopeutta merkittävästi ennen kuvan risteystä?
Riippuu tietenkin asetelmasta, mutta jos auto on ilman näkyvää kevyttä liikennettä tullut sen verran suojatien päälle, että näkee ajoradan liikenteen, niin kyllä siinä tapauksessa sopivaa rakoa odottaessa myöhemmin paikalle tulevan fillaristinkin pitää tilanne huomioida eikä ajaa kylkeen. Lopultahan kyse on aina siitä nimenomaisesta tilanteesta, mutta onhan sitä paljon paikkoja mistä pihoista yms pitää ajaa ensin kevyttä liikennettä varoen siihen suojatielle/jatkeelle/kelville ja sitten katsoa sopiva rako ajoradan puolesta.Epäilenpä, että liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus on kuitenkin selkeästi muita tekijöitä merkittävämpi asia. Yleensä tätä painotetaan oikeudessa enemmän kuin vain liikennesäännöistä johtuvia velvollisuuksia.
Toisaalta:
Jos ennakointivelvollisuutta pidettäisiin kovin vahvana, niin edellyttäisikö se myös vasemmalta (edit. ja oikealta) lähestyviä autoja hiljentämään nopeutta merkittävästi ennen kuvan risteystä?
Entäpä, jos se auto vastaavasti ajaisikin pyörätien yli suoraan vasemmalta tuleville ajoradan kaistoille ja pysähtyisi odottamaan vasemmalle kääntymistä eli väistämään oikealta tulevia autoja. Epäilen, että vasemmalta tulevilla autoilijoilla mieli pahottuisi hyvinkin voimakkaasti.Riippuu tietenkin asetelmasta, mutta jos auto on ilman näkyvää kevyttä liikennettä tullut sen verran suojatien päälle, että näkee ajoradan liikenteen, niin kyllä siinä tapauksessa sopivaa rakoa odottaessa myöhemmin paikalle tulevan fillaristinkin pitää tilanne huomioida eikä ajaa kylkeen. Lopultahan kyse on aina siitä nimenomaisesta tilanteesta, mutta onhan sitä paljon paikkoja mistä pihoista yms pitää ajaa ensin kevyttä liikennettä varoen siihen suojatielle/jatkeelle/kelville ja sitten katsoa sopiva rako ajoradan puolesta.
Harrastan kyllä yhdessä lähialueen risteyksessä tuotakin, koska eri suunnista isommalla väylällä valot edeltävistä risteyksistä ovat joskus sellaisessa rytmissä, ettei poikittainen liikenne molemmista suunnista stoppaa kerralla. Vasemmalta tulevat autoilijat joskus joutuu sen aikaa odottamaan, että oikealta tulee väli johon pääsen.Entäpä, jos se auto vastaavasti ajaisikin pyörätien yli suoraan vasemmalta tuleville ajoradan kaistoille ja pysähtyisi odottamaan vasemmalle kääntymistä eli väistämään oikealta tulevia autoja. Epäilen, että vasemmalta tulevilla autoilijoilla mieli pahottuisi hyvinkin voimakkaasti.
Pyrin tässä vain herättämään ajatuksia autoista ja pyöristä samanarvoisina ajoneuvoina.
Miksi vilkuttaisit ennen aiempaa liittymää, jos et kerran ole poistumassa siitä? Vilkku laitetaan liikenneympyrässä päälle sitten kun eturenkaat ovat ohittaneet edellisen liittymän, tai jos on poistumassa ensimmäisestä liittymästä, samaan aikaan ennen ympyrää kuin mitä tahansa muutakin risteystä lähestyessä.Tuossa moititaan vilkun käyttämättömyydestä liikenneympyrässä. Minusta se ei ainakaan "kovaa" ajettavien etelän moniristeysympyröiden osalta ole niin, selvä asia /hyödyllinenkään. Laitat vilkun oikealle ja sitä seuraavaan risteykseen on n. 30m. Nyt sitten autoilijat arpovat kääntyykö vilkuttaja siitä 2-3 sekunnin päästä ekasta liittymästä vaiko kenties 4-6 sekunnin päässä olevasta toisesta. Joku sitä mieltä että ekastahan se ja painaa kolmion takaa eteen?Ajokortti jää saamatta, jos tätä asiaa ei osaa – tien päällä joka neljäs on kuin ei olisi koskaan kuullutkaan koko säännöstä
85 prosenttia autoilijoista käyttää vilkkua risteyksessä kääntyessään, mutta liikenneympyrässä suuntamerkki jää näyttämättä peräti joka neljänneltä.www.mtvuutiset.fi
Tarkoitatko että saa pysäköidä, vaikka se estäisi liikenteen ?Nykytilanteessa tulkinta on, että päällysteen ulkopuolinen osa on "maastoa" ja sakkoa tulee sinne pysäköidessä, vaikka em. linkeistä lukemalla voi päätellä, ettei asia ole niin yksioikoinen. Joten sakot välttääkseen renkaat asfaltille, joka em. Hannusranta-linkissä kaventaa tien niin kapeaksi, että ainakin iso auto joutuu käyttämään toisen puolen "maastoa" ohituksessa. Maastossa ajaminen taas on kielletty ilman maanomistajan lupaa, eikä maastoliikennelaissa ole vaikkapa roska- tai muuttoautolle poikkeusta. Käytännössä tietysti kaikki ohittavat sieltä viheralueen puolelta, eikä ketään kiinnosta.
"Viidenkympi" liikenne ympyrä, ne kai aika isoja, pienemmässä jos koheltaa, niin kolmiontakaa tulevat joka tapauksessa odottavat että mihin se on menossa, se vilkku viestii siitä että kuljettaja on kääntymässä, jolloin voi kiinittää siihen huomiota, samoin mahdollisen suojatien/jatkaan käyttäjät saavat varoituksen.Tuossa moititaan vilkun käyttämättömyydestä liikenneympyrässä. Minusta se ei ainakaan "kovaa" ajettavien etelän moniristeysympyröiden osalta ole niin, selvä asia /hyödyllinenkään. Laitat vilkun oikealle ja sitä seuraavaan risteykseen on n. 30m. Nyt sitten autoilijat arpovat kääntyykö vilkuttaja siitä 2-3 sekunnin päästä ekasta liittymästä vaiko kenties 4-6 sekunnin päässä olevasta toisesta. Joku sitä mieltä että ekastahan se ja painaa kolmion takaa eteen?Ajokortti jää saamatta, jos tätä asiaa ei osaa – tien päällä joka neljäs on kuin ei olisi koskaan kuullutkaan koko säännöstä
85 prosenttia autoilijoista käyttää vilkkua risteyksessä kääntyessään, mutta liikenneympyrässä suuntamerkki jää näyttämättä peräti joka neljänneltä.www.mtvuutiset.fi
Pistäkääs paremmaksi?
Ollaan vähän eri linjoilla? Liikenneympyrän perusajatus on liikenteen sujuvoittaminen (ns. vetoketju ilmiön) toimiessaan todella hyvä ja liikennettä nopeuttava keksintö. Toi vilkun liian aikainen käyttö hidastaa sitä, jos sen takia autoilija joko odottaa turhaan kolmion takana (hänenkin takana on usein autoja) tai kiilaa siihen ympyrään, jolloin siinä jarrutellaan."Viidenkympi" liikenne ympyrä, ne kai aika isoja, pienemmässä jos koheltaa, niin kolmiontakaa tulevat joka tapauksessa odottavat että mihin se on menossa, se vilkku viestii siitä että kuljettaja on kääntymässä, jolloin voi kiinittää siihen huomiota, samoin mahdollisen suojatien/jatkaan käyttäjät saavat varoituksen.
Käytännössä jos sen vilkun laitat päälle edellisen risteyksen kohdalla, niin sieltä ei enään eteen kerkiä jos ajolinja muutekin ennustettava. Manitsit "nopea" niin jos ajotyyli on vähän sellainen että minnehän koheltaa, niin ei seuraavakaan eteen lähde ennenkuin on varma aikeistasi. Mutta vilkun ansiosta kuitekin on valmiina lähtee kun tila varmistuu.
Kyllä, tulee ihan selkärangasta. Sen verran "pahasti" että joskus tulee vilkutettua vaikka tie tekee vain 90-asteen mutkan eikä ole risteystä.Sanokaahan rehellisesti: ajatte tyhjällä tiellä, ei näy autoja edessä eikä peileissä, ja eteen tulee vaikka kaistanvaihto - käytättekö vilkkua? Tai liikenneympyrästä poistuttaessa.
Sanokaahan rehellisesti: ajatte tyhjällä tiellä, ei näy autoja edessä eikä peileissä, ja eteen tulee vaikka kaistanvaihto - käytättekö vilkkua? Tai liikenneympyrästä poistuttaessa.
Kyllä, tulee ihan selkärangasta. Sen verran "pahasti" että joskus tulee vilkutettua vaikka tie tekee vain 90-asteen mutkan eikä ole risteystä.
Kyllä aika automaattisesti tulee käytettyä, mutta ei ihan aina jos tyhjä tie ja pysähtyneenä valoissa laitan vasta vähän ennen liikkeelle lähtöä (mahdollisesti virkaintoisen poliisin pelkoako? )Sanokaahan rehellisesti: ajatte tyhjällä tiellä, ei näy autoja edessä eikä peileissä, ja eteen tulee vaikka kaistanvaihto - käytättekö vilkkua? Tai liikenneympyrästä poistuttaessa.
Miten se meni eri linjoille.Ollaan vähän eri linjoilla? Liikenneympyrän perusajatus on liikenteen sujuvoittaminen (ns. vetoketju ilmiön) toimiessaan todella hyvä ja liikennettä nopeuttava keksintö. Toi vilkun liian aikainen käyttö hidastaa sitä, jos sen takia autoilija joko odottaa turhaan kolmion takana (hänenkin takana on usein autoja) tai kiilaa siihen ympyrään, jolloin siinä jarrutellaan.