Eikös H23.1 ole vanha merkki ja H23.2 uusi? Tuota H23.1 näki jo ennen tieliikennelain uudistusta risteyksissä kolmion alla. Lisäksi Väyläviraston liikennemerkkien käyttöohjeen mukaan Merkillä D5 osoitettu pyörätie on yksisuuntainen, jos sitä ei lisäkilvellä kaksisuuntaiseksi osoiteta.Merkin vaikutusalue on (yleensä) merkin asetussuuntaan, mutta se ei tarkoita tietenkään sitä, että se koskisi vain merkin ohittaneita. Vertaa vaikka pysäköintikieltomerkkiin: jos ajat sellaista kohti merkin takapuolelta ja pysäköit merkin vaikutusalueelle, pysäköinti on yhtä laiton kuin jos olisit ajanut merkin edestä se ohi. Pyörätie-merkin vaikutusalue on vastaavasti merkin takana, mutta vaikutusalue ei ota mitään kantaa siihen, mihin suuntaan vaikutusalueella saa ajaa. Ajosuuntaan ei ota myöskään mitään kantaa uusi nerokas kaksisuuntainen pyörätie -lisäkilpi H23.1. Se ei muuta myöskään merkin vaikutusaluetta, vaikka onkin erehdyttävästi samannäköinen kuin lisäkilpi H9.1.
Kuvaan liittyen samaa mieltä olen kuin moni muu, mikään ei määrää katua yksisuuntaiseksi. Vasemmassa reunassa on autoja pysäköitynä (tai yksisuuntaisella jonossa?) Taustapeilissä oleva auto voi hyvin olla ohittamassa kuvan autoa, mitä en pitäisi lainkaan mahdottomana, ottaen huomioon sen, että kuvan auto ajaa mittarin mukaan 40 km/h, kuvan perusteella ollaan taajamassa, jossa nopeusrajoitus lähtökohtaisesti olisi 50 km/h, ellei sitä ole rajoitettu matalammaksi. Ohitus tosin saattaisi jatkua risteysalueelle, mikä puolestaan olisi laitonta. Toisaalta peilissä näkyvä auto voisi olla myös pysäköimässä kadun toiseen reunaan. Eihän muiden autoilijoiden toiminta vaikuta kadulla käytössä oleviin sääntöihin ja rajoituksiin, vaan kadulla olevat liikennemerkit.