Ajotavat ja liikennesäännöt

Näinkin voi olla, en muista aiempia vuosia. Tais olla niin, että entisen kirjaston liepeillä oli katu auki ja maalaukset sitten siitä kohtaa hävisivät.
Laitoinkin palautetta koska nyt ei tiedä, missä ajoradan reuna menee. Lupasivat tarkistaa tilanteen. Maalaukset muualla käynnissä, en vaan ole missään nähnyt.
 
Mites menikään kadunvarsipysäköinnissä liikennemerkin vaikutusalue? Eli tämmönen paikka: on pysäköintikielto, lisäkilpi 9-21 ja ei koske tunnusta A ja parkkimittarilla maksuaikaa. Eli perustilanne Helsingin keskustassa kadunvarsilla. Korttelinpätkän päässä on kuitenkin kaksi sähköauton latauspaikkaa, ja niitä ennen pysähtymiskieltomerkki ja lisäkilpi "Vain sähköauton lataukseen". Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuossa kohdassa lataaville sähköautoille ei edeltävä pysäköintikieltomerkki maksuineen päde, vaan pysäköinti on käytännössä rajoituksetonta?
 
Mites menikään kadunvarsipysäköinnissä liikennemerkin vaikutusalue? Eli tämmönen paikka: on pysäköintikielto, lisäkilpi 9-21 ja ei koske tunnusta A ja parkkimittarilla maksuaikaa. Eli perustilanne Helsingin keskustassa kadunvarsilla. Korttelinpätkän päässä on kuitenkin kaksi sähköauton latauspaikkaa, ja niitä ennen pysähtymiskieltomerkki ja lisäkilpi "Vain sähköauton lataukseen". Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuossa kohdassa lataaville sähköautoille ei edeltävä pysäköintikieltomerkki maksuineen päde, vaan pysäköinti on käytännössä rajoituksetonta?
Se on juurikin noin, mutta tarkoittanee vaan aktiiviseen lataamiseen tarkoitettua aikaa, joskaan en tiedä tarkasti, että miten tuollaisissa tilanteissa tulkinta menee. Tämä jokatapauksessa poistaa tuon edellisen merkin vaatimukset, sillä kyseessä on uusi pysäköintikieltomerkki, vähän niinkuin uusi nopeusrajoitus katkaisee vanhan.
 

Iltasanomat kunnostautuu. Sielä ei toimituksessa taideta tietää että pyörätie ja sen jatke ovat osa risteävää tietä, jolloin kyllä kaiken järjen mukaan stop merkki velvoittaa pysähtymään ennen pyörätien jatketta...
 

Iltasanomat kunnostautuu. Sielä ei toimituksessa taideta tietää että pyörätie ja sen jatke ovat osa risteävää tietä, jolloin kyllä kaiken järjen mukaan stop merkki velvoittaa pysähtymään ennen pyörätien jatketta...
Melkoista tuubaa koko artikkeli tosiaan. :mad: Toivottavasti tuo poistetaan vähän äkkiä ja kirjoitetaan kokonaan uusiksi.
 
Melkoista tuubaa koko artikkeli tosiaan. :mad: Toivottavasti tuo poistetaan vähän äkkiä ja kirjoitetaan kokonaan uusiksi.

Kannattane antaa tuosta palautetta artikkelin kirjoittajalle eikä vaan päivitellä sen virheitä muualla.
 

Iltasanomat kunnostautuu. Sielä ei toimituksessa taideta tietää että pyörätie ja sen jatke ovat osa risteävää tietä, jolloin kyllä kaiken järjen mukaan stop merkki velvoittaa pysähtymään ennen pyörätien jatketta...
Tämä tuntuu olevan kovin yleinen harhaluulo. Tässä lähellä on stop-merkein varustettu risteys, jossa on kyllä pysäytysviiva. Talvella viivan ollessa piilossa lähes kukaan ei pysähdy ennen kevyen liikenteen väylää, ellei sieltä satu juuri samalla hetkellä tulemaan joku, ja usein ei silloinkaan.

Hieman kauempana on risteys, jossa ei näe risteykseen kelvin eteen pysähtyessään, joten n. 100 % autoilijoista ajaa kelvin yli pysähtymättä. Onpa pari meinannut jopa "yllättävän" pysäkhdyksen vuoksi peräänkin, ja yksi neropatti lähti jopa ohittamaan risteyksessä, kun pysähdyin siihen mihin piti.
 
B6

Merkillä osoitetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan. Muuten merkistä on voimassa, mitä merkistä B5 säädetään.

Tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle.


Tuo siis kertoo mihin pysäytetään, ei sitä ketä väistetään. Alhaalla kerrotaan väistettävät.


B5

Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa.
 
B6

Merkillä osoitetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan. Muuten merkistä on voimassa, mitä merkistä B5 säädetään.

Tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle.


Tuo siis kertoo mihin pysäytetään, ei sitä ketä väistetään. Alhaalla kerrotaan väistettävät.


B5

Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa.
En ehkä ihan ymmärtänyt viestisi tarkoitusta, mutta yritätkö sanoa, ettei risteävä suunta viittaisi myös kevyen liikenteen väylään?

Sinänsä tuo muotoilu on varsin hupaisa, sillä se kohta, josta on "hyvä näkemä", saattaa olla vasta risteyksen jälkeen :think:
 
B6



Merkillä osoitetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan. Muuten merkistä on voimassa, mitä merkistä B5 säädetään.



B6 , eli perinteisemmin STOP merkki ? ja B5 "kärkikolmio" se "väistämis velvollisuus risteyksessä"



Risteyksi missä ei ole tuota viivaa, missä ennen suojatietä on huono näkyvyys yhtään minnekkään, sen jälkeen jo jotain näkeää ristevälleajoradalle (siis sinne missä autot ajelee).



Ennen suojatietä on tärkeää pysähty jo ihan käytännössä, mutta jos on tuo B6 merkki (eikö voisi käyttää ihan STOP merkki, niin ei tarvi googletella mistä nyt puhutaan), niin pitääkö kokonaan pysähty vielä toistamiseen, kohdassa missä näkee tuleeko esim autoja.


Tekstisi mukaan tulkitsen että pitää tuollaisessa tilanteessapysähtyä kaksikertaa, mutta hen nyt sitä että riittääkö jos ensimmäisen pysähdyksen jälkeen etenee riittävän hiljaa, toisin päin tuskin riittää, eli ajaa ryömintävauhtia suojatielle ja sitten pysähtyy kohtaan missä näkee parhaiten.
 
Viimeksi muokattu:
B6 , eli perinteisemmin STOP merkki ? ja B5 "kärkikolmio" se "väistämis velvollisuus risteyksessä"



Risteyksi missä ei ole tuota viivaa, missä ennen suojatietä on huono näkyvyys yhtään minnekkään, sen jälkeen jo jotain näkeää ristevälleajoradalle (siis sinne missä autot ajelee).



Ennen suojatietä on tärkeää pysähty jo ihan käytännössä, mutta jos on tuo B6 merkki (eikö voisi käyttää ihan STOP merkki, niin ei tarvi googletella mistä nyt puhutaan), niin pitääkö kokonaan pysähty vielä toistamiseen, kohdassa missä näkee tuleeko esim autoja.


Tekstisi mukaan tulkitsen että pitää tuollaisessa tilanteessapysähtyä kaksikertaa, mutta hen nyt sitä että riittääkö jos ensimmäisen pysähdyksen jälkeen etenee riittävän hiljaa, toisin päin tuskin riittää, eli ajaa ryömintävauhtia suojatielle ja sitten pysähtyy kohtaan missä näkee parhaiten.
Itse olen ajanut ryömintävauhtia suojatien yli kun se näkyy niin kauas että sieltä ei pääse edes mopolla yllättäen alle ajamaan ja pysähtynyt risteävän ajoradan reunaan koska siitä eka stopista ei olisi hyötyä tieliikenneturvallisuuden kannalta.

Noita paikkoja siis tasan yks mun normaaleilla ajoreiteillä ja siitäkään en aja kuin ehkä viikottain.
 
Itse olen ajanut ryömintävauhtia suojatien yli kun se näkyy niin kauas että sieltä ei pääse edes mopolla yllättäen alle ajamaan ja pysähtynyt risteävän ajoradan reunaan koska siitä eka stopista ei olisi hyötyä tieliikenneturvallisuuden kannalta.
Ok, eli vähän helpompi paikka kuin tämä
missä ennen suojatietä on huono näkyvyys yhtään minnekkään,
 
Mites tämmöinen: ennen liikennevaloja taajaman loppumismerkki eli yleisrajoitus 80. Valoista vasemmalle jonka jälkeen on heti bussipysäkki ja sen jälkeen 60 rajoitus. Eikö kääntyneellä ole tällöin etuajo-oikeus? Tuossa kohtaa mahdollisesti aiemmin ajaneella bussilla kuitenkin 60 rajoitus, mutta tätähän ei tiedä tai ”ei tiedä”, jos tuolta valoista kääntyy. Paikkana Lieto, kun käännytään Vierunpuistosta Turkuun päin 10-tielle. Bonarina 10-tiellä oli ennen vaihtuvat rajoitukset 60/70, joten kaikki voivat arvata mitä ongelmia se toi tullessaan.

Toinen vähän vastaava: Kaarinassa Piispanristin Prisman ohi ennen valoja loppuu taajama. 110-tien ylityksen jälkeen taajamakylttiä ei enää ole (tai haen huomenna uudet lasit) eli siitä saa painella 80 km/h.
 
Laitoin eilen oikaisupyynnön IS:lle stop-merkki -hölmöilystä. Vastasivat nyt korjaavansa virheen "pian ja näkyvästi".
Nyt siellä on tällainen:

"Artikkelia on oikaistu kauttaaltaan 20.7.2021 kello 15.15: Toisin kuin artikkelissa aiemmin väitettiin, stop-merkki velvoittaa pysähtymään ennen kaikkia risteäviä kulkuväyliä."
 
Nyt siellä on tällainen:

"Artikkelia on oikaistu kauttaaltaan 20.7.2021 kello 15.15: Toisin kuin artikkelissa aiemmin väitettiin, stop-merkki velvoittaa pysähtymään ennen kaikkia risteäviä kulkuväyliä."
Näemmä julkaisivat myös erillisen uutisen oikaisusta, kuten pitääkin näin isossa möhläyksessä.
 
Ei liity varsinaisesti ajotapoihin, ehkä vähän liikennesääntöihin, mutta on ihmetyttänyt Espoossa Matinkylässä urheilukentän viereen tehdyt tiemerkinnät ja mikä järki niissä on.

Paikassa on leveä tie, joka päällystettiin uusiksi. Nyt siihen tehtiin ajoratamaalaukset. Yksi kaista molempiin suuntiin, ja kaistat erottava katkoviiva on ihan keskellä tietä. Molempien kaistojen leveys on vähän vajaa kaksi henkilöautoa, ehkä juuri kaksi jos ollaan kyljet toisissa kiinni. Tilaa on siis reippaasti.

Paitsi ettei ole, koska toisella puolella on tienvarsipysäköinti. Käytännössä siis tienvarsipysäköinnin puolella pitää ajaa koko ajan osittain vastaantulevien kaistalla. En nyt oikein käsitä miksi se vedettiin siihen keskelle tietä se katkoviiva, kun nyt tosiaan toiselle kaistalle ei mahdu edes yksi auto ajamaan ja toiselle mahtuu lähes kaksi.

Tämän lisäksi tienvarsipysäköinti on merkattu P-kyltillä, mutta pysäköintipaikkoja ei ole katuun maalattu. Eikö pitäisi olla? Ehkä jollain olisi välähtänyt, kun nekin olisi siihen merkattu ja huomattu miten vähän jää väliä keskiviivaan.
 
Kysymys. Varmasti ihan alkeita, mutta aloitteleva kuski on epävarma. Kyseessä on tämänkaltainen risteys:


Oletetaan, että on ruuhka-aika ja haluan kääntyä vasemalle kaupan pihaan. Mihin ryhmityn? Keskelle risteystä odottamaan, että vastaan tulevien välistä mahtuu?

Screenshot 2021-08-28 at 12.52.05.png

Tässä vielä street view'n näkymä risteykseen saavuttaessa:

Screenshot 2021-08-28 at 12.51.47.png
 
Kysymys. Varmasti ihan alkeita, mutta aloitteleva kuski on epävarma. Kyseessä on tämänkaltainen risteys:


Oletetaan, että on ruuhka-aika ja haluan kääntyä vasemalle kaupan pihaan. Mihin ryhmityn? Keskelle risteystä odottamaan, että vastaan tulevien välistä mahtuu?

Screenshot 2021-08-28 at 12.52.05.png

Tässä vielä street view'n näkymä risteykseen saavuttaessa:

Screenshot 2021-08-28 at 12.51.47.png
Keskellä risteystä. Oikealta ja vasemmalta tulevat väistävät, joten niistä ei tarvitse välittää. Jos haluaa olla takana tuleville oikein kohtelias, niin mahdollisimman lähelle ylemmässä kuvassa keskellä olevaa mustaa autoa, vasemmalle puolelle. Tuossa on kaksi kaistaa suoraan, joten ei pitäisi olla mitään syytä stressata sitä, että kääntymistä joutuu odottelemaan. Vaikka olisi vain yksikin kaista, jonka vasemmalle kääntyessään tukkii kokonaan, ei sitä siltikään pidä stressata. Tekee mahdollisuuksien mukaan tilaa ja sillä hyvä.
 
Keskellä risteystä. Oikealta ja vasemmalta tulevat väistävät, joten niistä ei tarvitse välittää. Jos haluaa olla takana tuleville oikein kohtelias, niin mahdollisimman lähelle ylemmässä kuvassa keskellä olevaa mustaa autoa, vasemmalle puolelle. Tuossa on kaksi kaistaa suoraan, joten ei pitäisi olla mitään syytä stressata sitä, että kääntymistä joutuu odottelemaan. Vaikka olisi vain yksikin kaista, jonka vasemmalle kääntyessään tukkii kokonaan, ei sitä siltikään pidä stressata. Tekee mahdollisuuksien mukaan tilaa ja sillä hyvä.
Kiitoksia kattavasta ja rohkeutta nostavasta vastauksesta!
 
Kiitoksia kattavasta ja rohkeutta nostavasta vastauksesta!

Vinkkinä vielä että odottaessa kannattaa pitää eturenkaat kaistojen suuntaisesti sen takia että jos sieltä takaapäin jostain syystä joku ajaa perään niin oma auto ei ole vastaantulevien kaistalla. Tämä neuvo pätee pitkälti aina kun käännytään vasemmalle, mutta erityisesti silloin kun käännytään suoraan menevältä kaistalta.
 
Noniin, tänään motarilla edessä seilasi uudehkon näköinen nissan micra, ei meinannut omalla kaistalla pysyä ja alle nopeusrajoituksen. Ajattelin että nyt joku vanhus ratissa ja tuosta hyvä päästä ohi mielellään heti ennenkun mitään käy... Ohi ja kuskina joku noin 18v jonne kännykkää tuijottaen :rolleyes:
 
Vinkkinä vielä että odottaessa kannattaa pitää eturenkaat kaistojen suuntaisesti sen takia että jos sieltä takaapäin jostain syystä joku ajaa perään niin oma auto ei ole vastaantulevien kaistalla. Tämä neuvo pätee pitkälti aina kun käännytään vasemmalle, mutta erityisesti silloin kun käännytään suoraan menevältä kaistalta.
Muutenkin pyörät käännettynä odottaessa ollaan vain yhden virheen päässä kuolemasta, vaikka mitään peräänajoa ei tapahtuisikaan. Etenkin maantiellä tämä on paha paha miina. Jokin virheliike jaloilla on erinäisistä syistä mahdollinen, vaikka sitten tuolin hajotessa alta. Joku voi säikähtää radiosta kuuluvia tööttäyksiä tai matkustaja tai eläin voi tehdä jotain odottamatonta. Aina mahdollisen kuljettajan sairaskohtauksen seuraukset saadaan myös tällä maksimoitua. Sitäpaitsi kytkinpaine voi kadota tai vaijeri katketa, tai automaattivaihteisto vikaantua tai moottori rynnätä vaikka mistä syystä. Harvoinhan niin käy, mutta jos vain yleiseen ja tavanomaiseen varauduttaisiin eli ajateltaisiin ettei vahinkoja tapahdu, ei millään turvalaitteillakaan olisi mitään virkaa eikä se olisi niin justiinsa edes ajaa pienessä pierussa. Eilenkään kuollut, saatana.

Ottaa pumpusta joka kerta, kun näkee jonkun vastaantulevan tampion pysähtyneen odottamaan vasenta pyörät käännettynä. Siitähän ei koskaan tiedä, vaikka niin sakea tuuhio samalla pitäisi autoa paikallaan kytkintä hinkaten.
 
Keskellä risteystä. Oikealta ja vasemmalta tulevat väistävät, joten niistä ei tarvitse välittää. Jos haluaa olla takana tuleville oikein kohtelias, niin mahdollisimman lähelle ylemmässä kuvassa keskellä olevaa mustaa autoa, vasemmalle puolelle. Tuossa on kaksi kaistaa suoraan, joten ei pitäisi olla mitään syytä stressata sitä, että kääntymistä joutuu odottelemaan. Vaikka olisi vain yksikin kaista, jonka vasemmalle kääntyessään tukkii kokonaan, ei sitä siltikään pidä stressata. Tekee mahdollisuuksien mukaan tilaa ja sillä hyvä.
Tästä kohteliaisuudesta sen verran vielä, että vaikkei ehkä uuden kuskin tarvitse sinänsä kaikkea kerralla ottaa tavaksi, on mielestäni ihan hyvä ajotapoihin etenkin ruuhka-aikoina sisäistää tuollaista pientä ylimääräistä kohteliaisuutta. Eli esimerkiksi tuossa kääntyessä tosiaan ryhmitytään jo edemmäs sen sijaan, että pahimmillaan jotain puhelinta näppäillen muissa maailmoissa odotellaan jossain tuolla nuoliviivan takana. Jo ihan se, että tiedostaa ruuhka-aikana ajavansa ruuhka-aikana, on hyvä alku. Liikennevaloissa seuraa, milloin valot vaihtuu, jne. Kuulostaa ehkä perusasioilta, mutta sitä tapahtuu harmillisen usein, että vihreistä valoista ehtii kahdesta kolmeen autoa vain siksi, että ensimmäinen on naputellut jotain Snapchatia valojen vaihtuessa.

Sekin on jo hyvä alku, että uutena kuskina SheikYerbouti on ylipäätään ymmärtänyt kysyä hyvää ja/tai oikeaa tapaa ryhmittyä tässä tilanteessa.
 
Muutenkin pyörät käännettynä odottaessa ollaan vain yhden virheen päässä kuolemasta, vaikka mitään peräänajoa ei tapahtuisikaan. Etenkin maantiellä tämä on paha paha miina. Jokin virheliike jaloilla on erinäisistä syistä mahdollinen, vaikka sitten tuolin hajotessa alta. Joku voi säikähtää radiosta kuuluvia tööttäyksiä tai matkustaja tai eläin voi tehdä jotain odottamatonta. Aina mahdollisen kuljettajan sairaskohtauksen seuraukset saadaan myös tällä maksimoitua. Sitäpaitsi kytkinpaine voi kadota tai vaijeri katketa, tai automaattivaihteisto vikaantua tai moottori rynnätä vaikka mistä syystä. Harvoinhan niin käy, mutta jos vain yleiseen ja tavanomaiseen varauduttaisiin eli ajateltaisiin ettei vahinkoja tapahdu, ei millään turvalaitteillakaan olisi mitään virkaa eikä se olisi niin justiinsa edes ajaa pienessä pierussa. Eilenkään kuollut, saatana.

Ottaa pumpusta joka kerta, kun näkee jonkun vastaantulevan tampion pysähtyneen odottamaan vasenta pyörät käännettynä. Siitähän ei koskaan tiedä, vaikka niin sakea tuuhio samalla pitäisi autoa paikallaan kytkintä hinkaten.
Tähän vielä lisäten, että kun odottaa parin autonmitan päässä kääntymiskohdasta, niin vastaantulijoiden jonon loppuessa auton saa liikkeelle ennen varsinaista kääntymistä. Tällöin ei ole riskiä, että auto sammuisi vastaantulijoiden kaistalle. Toimii parhaiten maantieltä pikkutielle käännyttäessä - taajamassa sitten tapauskohtaisesti.
 
Onnistunut uudistus paikallisen Prisman parkkihallissa. Ajoväylille laitettu hidasteet niin samat kaverit joiden ansiosta ne siellä on kiertää ne parkkiruutujen kautta ettei vaan tarvitse hidastaa yhtään. On varmaan aika voittaja fiilis sillä taholla joka ne on sinne hommannut. Itselle ainakin tuli kun hetken seurasi meininkiä näin sunnuntai-illan ratoksi.
 
Seuraavaksi pysäköidään muutama auto taktisesti oikeisiin ruutuihin ja kierto-ongelma poistuu.
 
Onnistunut uudistus paikallisen Prisman parkkihallissa. Ajoväylille laitettu hidasteet niin samat kaverit joiden ansiosta ne siellä on kiertää ne parkkiruutujen kautta ettei vaan tarvitse hidastaa yhtään. On varmaan aika voittaja fiilis sillä taholla joka ne on sinne hommannut. Itselle ainakin tuli kun hetken seurasi meininkiä näin sunnuntai-illan ratoksi.
Ne uudenmalliset kapeat ja korkeat hidastetöyssyt joita näkee mm. juuri Prismojen halleissa ovat niin helvetin ärsyttäviä, että minäkin kierrän ne aina jos vain mahdollista. Tällä ei ole mitään tekemistä ainakaan omassa tapauksessa kaahaamisen kanssa, kun ei noista töyssyistä pääse siististi läpi edes mateluvauhdilla.

Noista oli puhetta aiemmin myös "Suunnittelun kukkasia" -ketjussa.
 
Ne uudenmalliset kapeat ja korkeat hidastetöyssyt joita näkee mm. juuri Prismojen halleissa ovat niin helvetin ärsyttäviä, että minäkin kierrän ne aina jos vain mahdollista.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Huvitti vain kun ne tuuhiot joiden takia nuo töyssyt tuonne on hommattu kärsivät niistä vähiten. Oli kyllä semmoista pujottelua parhaimmillaan ettei sinne tarvita kuin yksi vaahtosammuttimen kokoinen kaveri jonnekin autojen väliin ja käy vähän huonommin. Ja kyse oli muistakin kuin vain mopo ikäisistä. Itse en kyllä ikinä ole ymmärtänyt miksi parkkihallissa tai parkkipaikalla ylipäätään pitäisi saada ajaa kuin Ahvenistolla.
 
Kuvassa siis kärkikolmio, jossa pyöräilijän kuva, 30- 40 metrin päässä risteyksestä.. Onko tämä validi merkki edes enää? Ja itse kun usein saavun risteykseen vasemmalta päin, kanssa-autoilijat antavat tietä koska ehkä ajattelevat olevansa väistämisvelvollisia kolmion johdosta :) No, vähäisen liikenteen vuoksi tässä nyt mitään ole ikinä sattunut, paitsi eilen pysähdyin vasemmalta tullessani kymmeneksi sekunniksi, kunnes mummeli tajusi että päästän hänet etuajo-oikeutettuna ensin.
Screenshot_20210831-102158.jpg
 
Kuvassa siis kärkikolmio, jossa pyöräilijän kuva, 30- 40 metrin päässä risteyksestä.. Onko tämä validi merkki edes enää? Ja itse kun usein saavun risteykseen vasemmalta päin, kanssa-autoilijat antavat tietä koska ehkä ajattelevat olevansa väistämisvelvollisia kolmion johdosta :) No, vähäisen liikenteen vuoksi tässä nyt mitään ole ikinä sattunut, paitsi eilen pysähdyin vasemmalta tullessani kymmeneksi sekunniksi, kunnes mummeli tajusi että päästän hänet etuajo-oikeutettuna ensin.
Screenshot_20210831-102158.jpg
Eihän tuo ole kärkikolmio vaan varoitusmerkki. Tuossa ilmeisesti pyörätie päättyy, niin varoitetaan, että ajoradalla voi olla pyöräilijöitä.
 
Kuvassa siis kärkikolmio, jossa pyöräilijän kuva, 30- 40 metrin päässä risteyksestä.. Onko tämä validi merkki edes enää? Ja itse kun usein saavun risteykseen vasemmalta päin, kanssa-autoilijat antavat tietä koska ehkä ajattelevat olevansa väistämisvelvollisia kolmion johdosta :) No, vähäisen liikenteen vuoksi tässä nyt mitään ole ikinä sattunut, paitsi eilen pysähdyin vasemmalta tullessani kymmeneksi sekunniksi, kunnes mummeli tajusi että päästän hänet etuajo-oikeutettuna ensin.
Screenshot_20210831-102158.jpg
Nykyisessä versiossa ei taida olla kuin pelkkä pyörä, mutta sama asia. Kyseessä ei kuitenkaan ole kärkikolmio, vaan varoitusmerkki A18 "pyöräilijöitä"-->

Liikennemerkki A18: Pyöräilijoitä
Varoitusmerkkiä käytetään osoittamaan tiessä olevaa liikenteelle vaarallista kohtaa tai tieosuutta.

Merkillä voidaan varoittaa tienkohdasta, jossa polkupyöräilijät tai mopoilijat siirtyvät ajoradalle.

Edit. Hidas
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi siltä, että tienpitäjä on huomannut rakentaneensa toimimatonta infraa eli bussipysäkki kaventaa pyörätietä liikaa, jolloin pyöräilijät siirtyvät ajoradalle ja yrittänyt paikata virheensä pyöräilijöistä muistuttavalla liikennemerkillä.

Vaihtoehtoisesti tuolla tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta ja vasemmalta tulevat pyöräilijät eivät välttämättä ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia kamera-auton suunnasta ajorataa tuleviin nähden ja tästä halutaan ilmoittaa kuvan liikennemerkillä.
 
Näyttäisi siltä, että tienpitäjä on huomannut rakentaneensa toimimatonta infraa eli bussipysäkki kaventaa pyörätietä liikaa,
Jos tuohon kuvaan viittaat, niin mikä pyörätie pysäkin puolella, keskiviivakin näyttää olevan suora, kuvansuunnassa oikealla joku viherkaistale loppuu, jos sen rinnalla on pyörätie, niin olisko kyse siitä.
 
Jos tuohon kuvaan viittaat, niin mikä pyörätie pysäkin puolella, keskiviivakin näyttää olevan suora, kuvansuunnassa oikealla joku viherkaistale loppuu, jos sen rinnalla on pyörätie, niin olisko kyse siitä.
En ymmärtänyt taas yhtään mitä yrität sanoa, mutta paikka on siis tässä ja siinä tien oikeassa reunassa kulkee pyörätie (merkki edellisessä risteyksessä). Bussipysäkki kaventaa pyörätietä ja oletettavasti sen vuoksi osa fillareista siirtyy ajoradalle ainakin silloin kun pysäkillä on porukkaa odottamassa bussia, joten siihen on päätetty laittaa varoitusmerkki.
 
En ymmärtänyt taas yhtään mitä yrität sanoa, mutta paikka on siis tässä ja siinä tien oikeassa reunassa kulkee pyörätie (merkki edellisessä risteyksessä). Bussipysäkki kaventaa pyörätietä ja oletettavasti sen vuoksi osa fillareista siirtyy ajoradalle ainakin silloin kun pysäkillä on porukkaa odottamassa bussia, joten siihen on päätetty laittaa varoitusmerkki.
Kiitos linkistä, aiemmasta kuvasta en erottanut pysäkkiä ja näin kuvassa vasemmanpuolesen pysäkin.

Mutta jos tuo kaventaa pyörätietiä, niin ei taida montaa senttiä kaventua. leveneepysäkin jälkeen, ahaa, jos tuleekin sieltä päin.

Kuvien perusteella pyriä saattaa liikku pitkin ja poikin, ja nyt kun oikein pysäkin hahmotin, niin saattaa siinä olla ahdasta jos väkeä siinä seisoskelee.
 
Uusimman TM:n testi suojatiesääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattamisesta oli kyllä aika karmivaa luettavaa. Käytännössä jokaisessa testissä yli puolet autoilijoista rikkoi tieliikennelakia ja osa vielä todella törkeästi.


Koko artikkelia en voi tänne laittaa, mutta yksi pätkä mahtunee vielä sitaattioikeuden sisään:

12_-_16_2021_näköislehti_-_Näköislehti_-_2021-09-10_09.21.39.png
 
Uusimman TM:n testi suojatiesääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattamisesta oli kyllä aika karmivaa luettavaa. Käytännössä jokaisessa testissä yli puolet autoilijoista rikkoi tieliikennelakia ja osa vielä todella törkeästi.


Koko artikkelia en voi tänne laittaa, mutta yksi pätkä mahtunee vielä sitaattioikeuden sisään:

12_-_16_2021_näköislehti_-_Näköislehti_-_2021-09-10_09.21.39.png
Tämä on niitä kohtia missä saisi ottaa kunnollisia rangaistuksia käyttöön. Helposti toki nykyäänkin lähtee kortti giljotiinista, mutta jos menisi joka kerta vaikka kuukauden palkka kun ei päästä kävelijää turvallisesti yli, niin opittaisiin ehkä ajamaan yhtä hyvin kuin vaikka espanjalaiset.
 
Tästä olen ihan samaa mieltä. Huvitti vain kun ne tuuhiot joiden takia nuo töyssyt tuonne on hommattu kärsivät niistä vähiten. Oli kyllä semmoista pujottelua parhaimmillaan ettei sinne tarvita kuin yksi vaahtosammuttimen kokoinen kaveri jonnekin autojen väliin ja käy vähän huonommin. Ja kyse oli muistakin kuin vain mopo ikäisistä. Itse en kyllä ikinä ole ymmärtänyt miksi parkkihallissa tai parkkipaikalla ylipäätään pitäisi saada ajaa kuin Ahvenistolla.
Mä en kaahaa parkkihalleissa, mutta kierrän silti ne hidasteet. Ehkä ärsyttävin keksintö ikinä.
 
Mistä johtuen Turunväylällä on välillä kesäaikaankin nopeusrajoitus laskettuna 120km/h -> 100km/h? Espoon Keskuksesta Turkuun päin lähtevästä osuudesta kyse. Viimeksi nyt viikonloppuna ajoin tuosta ja oli satanen rajoituksena koko sen matkan mitä kuljin. Nyt ja aiempina kertoina kun olen asiaa ihmetellyt on ajokeli ollut hyvä ja liikenne vähäistä, eikä mitään tietöitäkään ole osunut matkalle niin en keksi muuta syytä tuolle alennetulle rajoitukselle. Muistelisin että joskus on jopa toiseen suuntaan päässyt 120 ja myöhemmin samana päivänä takaisin 100.
 
Viimeksi muokattu:
Uusimman TM:n testi suojatiesääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattamisesta oli kyllä aika karmivaa luettavaa. Käytännössä jokaisessa testissä yli puolet autoilijoista rikkoi tieliikennelakia ja osa vielä todella törkeästi.


Koko artikkelia en voi tänne laittaa, mutta yksi pätkä mahtunee vielä sitaattioikeuden sisään:

12_-_16_2021_näköislehti_-_Näköislehti_-_2021-09-10_09.21.39.png

Tämä oli muuten hyvä artikkeli ja soisi päätyvän myös poliitikkojen silmille. Suojatiesäännön rikkominen toki oma lukunsa, mutta myös noi taajama-alueen ylinopeudet ovat todella masentavaa katseltavaa. Artikkelissakin mainittu parempi valvonta ja esim. pistemalli olisi tarpeen.
 
Mitäköhän liikkennesäännöt sanoo jos on tiemaalaukset ja tietyöopasteet (keltapohjaiset kyltit, tyyliin tämmöinen Kyltti oikea kaista päättyy keltainen 623 + teräspylväs ja betoniporsas - Helsingin Rakennuskonevuokraus Oy) keskenään ristiriidassa?

Tässä on nyt vain 2 oikean puoleista kaistaa käytössä eli kuvassa vasen ja vasemmasta haarautuna vasemmalle kääntyvien kaista on molemmat poissa pelistä.
About pysäkin kohdalla on tietyöopaste jossa oikea kaista menee suoraan ja kääntyy oikealle sekä vasen kaista kääntyy vasemmalle. Sen jälkeen on molemmilla kaistoilla 2x tiemaalaukset joiden mukaan molemmista kaistoista ajetaan suoraan sekä käännytään asian osaiseen suuntaan. Tien ylöpuolella olevat ajo-opastekyltit on ruksittu teipillä yli.

Kirsikkana kakussa tietyön kaikki "esteet" on asemoitu siten että järjestely suorastaan houkuttaa ajamaan vasempaa kaistaa (eli 2. oikealta) ns. "suoraan" ja oikeanpuoleinen kaista ikäänkuin loppuu. Risteyksen jälkeen vasemmalla kaistalla on vielä rouhittu baanaa auki ja siinä on sellaisia "keiloja" kaistan vasemmassa reunassa -> ahtaahkoa on taitaa vasemmalta kaistalle risteyksen jälkeen vasemmalle jos oikealta (normaalisti vain oikealle kääntyvälle) joku toinen myöskin jatkaa suoraan.

Näillä alustuksilla 98% autoista ajaa vasenta kaistaa ja "leikkaa" (eli ajavat ratti suorassa) risteyksen jälkeen suoraan oikealle kaistalle (eli ajavat ikäänkuin risteyksessä ei olisi tietyötä olemassakaan...

Kysymyksia:
1) En löydä tieliikennelaista tuollaista tietyöajokaista opaste kyltti ollenkaan, oko sillä toisin sanoen mitään laillistä virkaan?
2) Ajokaista maalaukset jotka on kyltin jälkeen siitä huolimatta yliajanevat ko. kyltin joka tapauksessa
3) Molemmilta kaistoilta saanee ajaa suoraan vaikka kyltin mukaan vain oikealta ajetaan suoraan?
4) Tie&kaistat kaartanee risteyksessä vasemmalle eli vasenta kaistaa luotisuoraan ajaen "vaihtaa kaistaa" ja jos oikealta joku ajaa myöskin suoraan niin vasenta luotisuoraan ajanut maksaa?

Käsittämättömän sekava setti ollut ko risteys koko remontin ajan - joka kestänyt ja kestää vieläpä helvetin pitkään. Tuossakin kun olisi tiehen maalattu katkoviivalla kaistat (että ne kaartuu) tai jos tuo tietyopastekyltti olisi edes oikein" ja vastaisi kaistamaalauksia kaistoilla olevia maalauksia niin hommassa olisi joku tolkku.

Itse ratkaissut asian niin että ajan vain ja ainoastaan vasenta kaistaa ja koukkaan tuonne vasempaan laitaan risteyksessä/sen jälkeen, ainoa tapa varmistaa että kukaan ei tule kylkeen...

Samasta suunnasta tultaessa aiemmin on tietyökyltti jossa ihan vasemman puoleinen kaista on merkattu päättyväksi, mutta toisessa suunnassa (veholta päin) "vastaavaa" ei olekaan, siinä on vain kyltti että oikea kaista suoraan ja oikealla ja vasen vasemmalle, vähän matkaa ajettaessa yhtäkkiä onkin oikea kaista tukittu aidalla jossa kyltti D3.1 eli siitä pitää ensin vaihtaa kaistaa (tuskin tuossa kaista kiertää tuota estettä kun ajoradassa oleviin kaistaviivoihin ei ole koskettu) päätäksesi sille hetkeä aiemmin tietyökyltissä olleelle oikeanpuoleiselle kaistalle.
 
Toinen ihmeytyksen aihe. 'Keskellä risteystä' yhteen suuntaan menevän tien kaistoilla olevassa väliaikaisessa liikenteenjakajassa (eli sanotaan että on 3 kaistaa joista keskimmäisellä tuo jakaja) on kyltit D1.1 ja D.3, mikä on D1.1 kyltin sanoma tuossa tapauksessa? Jos menee jakajan vasemmalta puolelta niin tarkoittaa se että on pakko pakko kääntyä vasemmalle (jos olisi D1.4 niin asia olisi selvä)?
 
Mitäköhän liikkennesäännöt sanoo jos on tiemaalaukset ja tietyöopasteet (keltapohjaiset kyltit, tyyliin tämmöinen Kyltti oikea kaista päättyy keltainen 623 + teräspylväs ja betoniporsas - Helsingin Rakennuskonevuokraus Oy) keskenään ristiriidassa?

Tässä on nyt vain 2 oikean puoleista kaistaa käytössä eli kuvassa vasen ja vasemmasta haarautuna vasemmalle kääntyvien kaista on molemmat poissa pelistä.
About pysäkin kohdalla on tietyöopaste jossa oikea kaista menee suoraan ja kääntyy oikealle sekä vasen kaista kääntyy vasemmalle. Sen jälkeen on molemmilla kaistoilla 2x tiemaalaukset joiden mukaan molemmista kaistoista ajetaan suoraan sekä käännytään asian osaiseen suuntaan. Tien ylöpuolella olevat ajo-opastekyltit on ruksittu teipillä yli.

Kirsikkana kakussa tietyön kaikki "esteet" on asemoitu siten että järjestely suorastaan houkuttaa ajamaan vasempaa kaistaa (eli 2. oikealta) ns. "suoraan" ja oikeanpuoleinen kaista ikäänkuin loppuu. Risteyksen jälkeen vasemmalla kaistalla on vielä rouhittu baanaa auki ja siinä on sellaisia "keiloja" kaistan vasemmassa reunassa -> ahtaahkoa on taitaa vasemmalta kaistalle risteyksen jälkeen vasemmalle jos oikealta (normaalisti vain oikealle kääntyvälle) joku toinen myöskin jatkaa suoraan.

Näillä alustuksilla 98% autoista ajaa vasenta kaistaa ja "leikkaa" (eli ajavat ratti suorassa) risteyksen jälkeen suoraan oikealle kaistalle (eli ajavat ikäänkuin risteyksessä ei olisi tietyötä olemassakaan...

Kysymyksia:
1) En löydä tieliikennelaista tuollaista tietyöajokaista opaste kyltti ollenkaan, oko sillä toisin sanoen mitään laillistä virkaan?
2) Ajokaista maalaukset jotka on kyltin jälkeen siitä huolimatta yliajanevat ko. kyltin joka tapauksessa
3) Molemmilta kaistoilta saanee ajaa suoraan vaikka kyltin mukaan vain oikealta ajetaan suoraan?
4) Tie&kaistat kaartanee risteyksessä vasemmalle eli vasenta kaistaa luotisuoraan ajaen "vaihtaa kaistaa" ja jos oikealta joku ajaa myöskin suoraan niin vasenta luotisuoraan ajanut maksaa?

Käsittämättömän sekava setti ollut ko risteys koko remontin ajan - joka kestänyt ja kestää vieläpä helvetin pitkään. Tuossakin kun olisi tiehen maalattu katkoviivalla kaistat (että ne kaartuu) tai jos tuo tietyopastekyltti olisi edes oikein" ja vastaisi kaistamaalauksia kaistoilla olevia maalauksia niin hommassa olisi joku tolkku.

Itse ratkaissut asian niin että ajan vain ja ainoastaan vasenta kaistaa ja koukkaan tuonne vasempaan laitaan risteyksessä/sen jälkeen, ainoa tapa varmistaa että kukaan ei tule kylkeen...

Samasta suunnasta tultaessa aiemmin on tietyökyltti jossa ihan vasemman puoleinen kaista on merkattu päättyväksi, mutta toisessa suunnassa (veholta päin) "vastaavaa" ei olekaan, siinä on vain kyltti että oikea kaista suoraan ja oikealla ja vasen vasemmalle, vähän matkaa ajettaessa yhtäkkiä onkin oikea kaista tukittu aidalla jossa kyltti D3.1 eli siitä pitää ensin vaihtaa kaistaa (tuskin tuossa kaista kiertää tuota estettä kun ajoradassa oleviin kaistaviivoihin ei ole koskettu) päätäksesi sille hetkeä aiemmin tietyökyltissä olleelle oikeanpuoleiselle kaistalle.
Muutaman kerran tuosta ajanut ja ainakin Tapiolan suuntaan mielestäni ihan selkeää, että oikea kaista menee suoraan ja vasemmalta käännytään vasemmalle. Jos joku vetää vasemmalta suoraan on hän väistämisvelvollinen, koska joutuu siirtymään ajoradan oikeaan reunaan.
 
Tämä oli muuten hyvä artikkeli ja soisi päätyvän myös poliitikkojen silmille. Suojatiesäännön rikkominen toki oma lukunsa, mutta myös noi taajama-alueen ylinopeudet ovat todella masentavaa katseltavaa. Artikkelissakin mainittu parempi valvonta ja esim. pistemalli olisi tarpeen.

Nämä taajamissa kaahajat ei ole kaahajia, koska nopeus on ns hiljainen. Jos ajat maantiellä tai motarilla 15 tai 20 yli rajoituksen, kaahaat. No tuo oli tollasta länkytystä, mutta kyllä taajamissa pitäisi rankaista kunnolla 10 yli ajavia ja siitä eteenpäin. Varsinkin tuo 30 alueen epäkunnioitus on karua. Taajamissa ja tietyömailla 10 yli ajavilta kutsu konttorille olisi poikaa.
 
Varsinkin tuo 30 alueen epäkunnioitus on karua. Taajamissa ja tietyömailla 10 yli ajavilta kutsu konttorille olisi poikaa.
Heh, tästäkin eteenpäin on nyt "tietyön" takia 30 tuonne päätyyn asti. Ainakin arkisin ~15:55 eteenpäin tietyöstä muistuttaa lähinnä 3 keilaa toisen kaistan pientareella sekä "keskelle" peltoa parkissa oleva kaivuri. Toisin sanoen 30 rajoitukselle _ei ole mitään järkisyitä_, mutta koska "työmaa"...

Tässä Google Maps
(huom kuva on vuodelta 2009:)) on nyt vuoden päivät ollut 30 rajoitus koska tuohon sillan jälkeen oikealle rakennetaan kerrostaloa (pääosa työmaaliikenteestä on ylhäältä sillan päältä), tiellä siis "nykyään" 2kaistaan per suunta erotettuna viheralueella ja kerrostalon alaosassa näkyy joku työmaa-ajoneuvo ehkä kerran kuussa. Toisin sanoen rajoitus on tiputettu 50->30 24/7/365 ihan vain sen takia kun joskus ja jouluna joku kuorkki käväisee tuossa työmaalla. Olisi täysin mahdotonta ilmeisesti asettaa se rajoitus kun auto on tulossa tai vastaavasti on ilmeisesti mahdotonta ajatella etteikö 1 auto pystyisi operoimaan itseään työmaalle ihan pelkillä keltavilkuilla rajoituksen ollessa niinkin alhainen kuin 50 ja näkyvyys muille tienkäyttäjille täydellinen. Lienee sanomattakin selvää että todelliset ajonopeudet on normaali 50-60 98% autoista...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 180
Viestejä
4 504 101
Jäsenet
74 337
Uusin jäsen
Sipulix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom