AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

Kontakti oli ok, vaihdoin tahnat ja edelleen sama ongelma. Voiko prossu olla rikki sillain että nostaa lämpöjä? Kuulostaa kyllä hölmöltä mut ainoa mikä tulee enään mieleen kun ostin ton prossun käytettynä (5800x) enkä ole käyttänyt kun vasta nyt kun ostin ton jäähyn.
 
Kontakti oli ok, vaihdoin tahnat ja edelleen sama ongelma. Voiko prossu olla rikki sillain että nostaa lämpöjä? Kuulostaa kyllä hölmöltä mut ainoa mikä tulee enään mieleen kun ostin ton prossun käytettynä (5800x) enkä ole käyttänyt kun vasta nyt kun ostin ton jäähyn.
5800X on kuumimpana käyvä prosessori kaikista 5000-sarjan prosessoreista. Se käy kuumempana kuin 5950X.
Tee BIOS puolelle PBO hinkkaukset: Ilmajäähdytys yleisthredi
 
Kontakti oli ok, vaihdoin tahnat ja edelleen sama ongelma. Voiko prossu olla rikki sillain että nostaa lämpöjä? Kuulostaa kyllä hölmöltä mut ainoa mikä tulee enään mieleen kun ostin ton prossun käytettynä (5800x) enkä ole käyttänyt kun vasta nyt kun ostin ton jäähyn.

1661745877279.png


Tuossa oman lämpöjä kun ajan cinepeliä yhdellä säikeellä. Eli yksi core vetää melkein 70 asteeseen niin koko paska näkyy sillon 70 asteisena ja se taas aiheuttaa sen että defaultti tuuletin käyrät panikoi et nyt se vittu kiehuu ja alkaa ulvottaa tuulettimia täysillä. Sitten kun se saa jurnutettua lämmöt alas, niin tuulettimet rauhottuu jonka jälkeen sama homma toistuu ja toistuu ja toistuu...
Sen takii näitten kanssa on tärkeetä säätää se tuuletin käyrä käsin. Minimi niin ylös kuin suikin vain sietää. Ittellä niin ylhäällä että sitä ei vielä kuule.
 
23.8. tilattu Arctic LFII korjauskitti (takuu) saapui postilaatikkoon, asennettu ongelmitta.
 
Täällä odottelen myös 23.8 tilattua korjauskittiä Arcticilta. En ole vielä kasannut tai avannut koko jäähdyttimen pakettia (12600K ja emo kanssa avaamattomana paketissa, ostettu viime Black fridaysta..:rofl:). Alkaisin rakentelemaan jos tuo pirun kitti saapuisi jo kohta.
 
Arcticin korjaussarja saapui tänään sopivasti laivareissun jälkeen. Eikäs tuo ole aika pommin varma asentaa, että ruuvataan tuo blokki irti emolevystä, siitä kaksi ruuvia irti ja kupariosa irti muoviosista, uutta tilalle, vettä jos menee, ruuvit kiinni ja takas emoon. Tahnat toki pois ja tilalle välissä. Ei ole näiden nestejäähyjen purkamiset ihan lähintä osaamista, kun nykyinen kokoonpano on kasautettu jimmsillä ja aikoinaan ei paljon tarvinnut näiden nesteiden kanssa riehua.
 
Miten toi ko. videossa oleva järjestelmä oli noin tyhjä? Vai kuuluuko tuolla ollakin ilmatasku?
 
taitaa noissä aina olla enemmän tai vähemmän ilmaa ja jos vanhempi jäähy niin vähän jo haihtunutkin, tukkasteve tosin ainakin osan läikyttää pihalle kierrosta kun on märkä läiskä matolla. (näkyy ajassa 15.07)
 
Onko Lian Li Galahad 240 AIO paras valinta hinta/teho suhteeltaan ?
Ainakin testitulokset tuntuu olevan hyvät keskihintaiselle AIO:lle ?
Onko laatu ongelmia?
Käyttökokemuksia ?

 
Onko Lian Li Galahad 240 AIO paras valinta hinta/teho suhteeltaan ?
Ainakin testitulokset tuntuu olevan hyvät keskihintaiselle AIO:lle ?
Onko laatu ongelmia?
Käyttökokemuksia ?
Jimssillä 120e tuo pikkuinen Galahad ja linkkaamassasi testissä noise normalized taulukossa on lähellä peräpäätä. En ainakaan tuon perusteella itse laittaisi rahoja tuohon. Esim Arcticin 280 AIO on jo hyvästi alle satkun saatavilla ja pärjää paremmin.
 
Jimssillä 120e tuo pikkuinen Galahad ja linkkaamassasi testissä noise normalized taulukossa on lähellä peräpäätä. En ainakaan tuon perusteella itse laittaisi rahoja tuohon. Esim Arcticin 280 AIO on jo hyvästi alle satkun saatavilla ja pärjää paremmin.

Aivan. Siis tuo ero 100%:lla on vain n. -3°C Galahadille, mikä ei ole kyllä käytännössä yhtään mitään. Normalisoidussa tilanteessa tuleekin eroa jo n. +10°C huonompaan, mikä on jo selkeä ero. Hintaero kuitenkin -30€ Articille.

Edit:
Eiku se olikin VRM-puolella tuo 10° ero. CPU:ssa ero n. 3° Articin eduksi.
 
Cooler Masterin AIO 240 mm kennolla ollut nyt 2-vuotta käytössä ja hölskyy kyllä melkoisen paljon jo. Ajattelin itse täytellä tuon, mutta joutuu poraan reiän yläosaan:) Laitoin tavallisten tahnojen tilalle nestemmäistä metallia Coolaboratryn Liquid Ultraa ja lämmöt tippu vs. pilipali tahnaan noin 20 astetta? Ryzen 5900X lämmöt ennen vaihtoa huiteli rasituksessa siellä 70-80 asteen hujakoilla ja nyt ei mene yrittämälläkään yli 60 asteen.

Joskohan kestäis vähän kellotella kun ennen ei yhtään kestänyt tiristää prossusta tehoja vaan aina homma kusi heti kun anto vatteja ja kelloja.
 
1661745877279.png


Tuossa oman lämpöjä kun ajan cinepeliä yhdellä säikeellä. Eli yksi core vetää melkein 70 asteeseen niin koko paska näkyy sillon 70 asteisena ja se taas aiheuttaa sen että defaultti tuuletin käyrät panikoi et nyt se vittu kiehuu ja alkaa ulvottaa tuulettimia täysillä. Sitten kun se saa jurnutettua lämmöt alas, niin tuulettimet rauhottuu jonka jälkeen sama homma toistuu ja toistuu ja toistuu...
Sen takii näitten kanssa on tärkeetä säätää se tuuletin käyrä käsin. Minimi niin ylös kuin suikin vain sietää. Ittellä niin ylhäällä että sitä ei vielä kuule.
Mulla tosiaan 5900X ja lämmöt on:
Hwinfo1.jpg


Ja Cinebench r23 ajattuna nousee sinne 54 asteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuolla Coollaboratoryn nestemetallilämpötahnan huomautuksella " Ei voida käyttää alumiinipohjaisten jäähdyttimien kanssa! Saattaa syövyttää prosessorin tunnistetietoja heatspreaderin päältä ja evätä takuun! " niin käytännössä merkitystä itse prosessorin toimintavarmuudelle, vai onko tosiaan vain kyse noiden merkintöjen häipymisestä ?
 
Onko tuolla Coollaboratoryn nestemetallilämpötahnan huomautuksella " Ei voida käyttää alumiinipohjaisten jäähdyttimien kanssa! Saattaa syövyttää prosessorin tunnistetietoja heatspreaderin päältä ja evätä takuun! " niin käytännössä merkitystä itse prosessorin toimintavarmuudelle, vai onko tosiaan vain kyse noiden merkintöjen häipymisestä ?
How Liquid Metal Affects Copper, Nickel, and Aluminum (Corrosion Test) | GamersNexus - Gaming PC Builds & Hardware Benchmarks
Nestemetalli "syövyttää" alumiinia ja värjää nikkeliä/kuparia. Nikkeli värjäytyy/reagoi vähiten mutta siihen voi silti jäädä näkyvät läiskät.
 
Onko tuolla Coollaboratoryn nestemetallilämpötahnan huomautuksella " Ei voida käyttää alumiinipohjaisten jäähdyttimien kanssa! Saattaa syövyttää prosessorin tunnistetietoja heatspreaderin päältä ja evätä takuun! " niin käytännössä merkitystä itse prosessorin toimintavarmuudelle, vai onko tosiaan vain kyse noiden merkintöjen häipymisestä ?
Toki kannattaa olla käyttämättä jos on alumiininen pumpun pohja. Itsellä kuparia. Prossun heatplate piti hioa paketissa tulleella sydemillä ja se karhentaa pinnan. Eli ei kyllä enää juurikaan näy nuo prossun merkinnät kovin hyvin mutta en tule myymään tuota vaikka uudet Ryzenit tulee kohta.
 
Mulla tosiaan 5900X ja lämmöt on:

Niin ja pointtini ei ollut että mitä ne lämmöt on vaan miten ne raportoidaan rysenien tapauksessa ja kuinka bios niihin reagoi. Se tuli meinaan ittelle aika yllätyksenä millasta humppauksta tällä 5800X oli vakio profiililla. (Huom 5800X käy kuumempana kuin 5900X)
Olihan sitä 1800X kanssa myös mutta tää on kyllä ihan eri planeetalta. Mutta manuaalisesti kun sääti käyrän niin humppaus loppui. Näiden kanssa vaan pitää kylmästi vetää se raja milloin aletaan keirroksia nostella todella korkealle. Ittellä taitaa olla 75 jossa vasta aletaan kierroksia nostelemaan. sen alle pyörii ropelli sellaisilla kierroksilla joka ei vielä kuulu.
 
Mikäs olis järkevä AIO jimssin valikoimasta. Oma Corsairin H115i pro (ei nykyinen XT malli) kusahti ja menee takuuseen, eivät anna vastaavaa tuotetta enää tilalle, koska päivittynyt XT loppuosalliseen malliin, joka on kalliimpi, mutta maksamalla välirahan vanhasta saan uuden uudella takuulla, kun tästä vanhasta olikin kätevästi 4 vuoden takuuta jäljellä pari kuukautta tms.

Kotelosta löytyy edestä paikat 240 ja 280 millisille ja katosta 240 milliselle, eli noissa rajoissa pitäis mennä. Keulille voisi näemmä mennä jopa 360 kokoinen, jos repäisen vanhan dvd aseman pois ja modaan vähän kiinnikepaikkoja, jos tuossa kokoluokassa on selkeästi parempaa vaihtoehtoa tarjolla.

Edit: Mittailin tuon koneen etuosan ja sinne näyttää menevän 360 millinen jäähy mukavasti, kun hyödyntää tuota dvd aseman aluetta kolmannelle tuulettimelle ja samalla saadaan se hyöty, että coolerikokonaisuuden korkein kohta on kennon yläosa eikä pumppu, joten ajan kanssa diffuusio ei aiheuta kavitaatiota pumpussa, joten win win. Päädyin corsairiin, vaikka niitä onkin lauennut ajan saatossa pari kappaletta, ihan vaan noiden maglev tuuletinten takia, koska edellisessä laitoksessa nuo olivat todella hiljaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs olis järkevä AIO jimssin valikoimasta. Oma Corsairin H115i pro (ei nykyinen XT malli) kusahti ja menee takuuseen, eivät anna vastaavaa tuotetta enää tilalle, koska päivittynyt XT loppuosalliseen malliin, joka on kalliimpi, mutta maksamalla välirahan vanhasta saan uuden uudella takuulla, kun tästä vanhasta olikin kätevästi 4 vuoden takuuta jäljellä pari kuukautta tms.

Kotelosta löytyy edestä paikat 240 ja 280 millisille ja katosta 240 milliselle, eli noissa rajoissa pitäis mennä. Keulille voisi näemmä mennä jopa 360 kokoinen, jos repäisen vanhan dvd aseman pois ja modaan vähän kiinnikepaikkoja, jos tuossa kokoluokassa on selkeästi parempaa vaihtoehtoa tarjolla.

Edit: Mittailin tuon koneen etuosan ja sinne näyttää menevän 360 millinen jäähy mukavasti, kun hyödyntää tuota dvd aseman aluetta kolmannelle tuulettimelle ja samalla saadaan se hyöty, että coolerikokonaisuuden korkein kohta on kennon yläosa eikä pumppu, joten ajan kanssa diffuusio ei aiheuta kavitaatiota pumpussa, joten win win. Päädyin corsairiin, vaikka niitä onkin lauennut ajan saatossa pari kappaletta, ihan vaan noiden maglev tuuletinten takia, koska edellisessä laitoksessa nuo olivat todella hiljaiset.
Arctic liquid freezer haluaamassasi koossa joko valoilla tai ilman riippuen mietymyksistäsi

 
Ariticit taitaa olla aika paksuja laitoksia, että se kannattaa aina huomioida. Tuo edellinen H115i pro on näkyy ollu melkein sentin ohuempi... jos nyt sillä paksuudella on siis merkitystä ao. konfiguraatiossa. Taitaa olla enempi merkitsevää vasta kattoon asennuksissa...
 
Ariticit taitaa olla aika paksuja laitoksia, että se kannattaa aina huomioida. Tuo edellinen H115i pro on näkyy ollu melkein sentin ohuempi... jos nyt sillä paksuudella on siis merkitystä ao. konfiguraatiossa. Taitaa olla enempi merkitsevää vasta kattoon asennuksissa...
Joo, paksuus ei tule ongelmaksi ja otin tollasen 360 millisen corsairin sit kuitenkin, koska siinä olevat tuulettimet on suht järkevät ja olin edelliseen tyytyväinen muutoin kuin pumppuvian takia. En edes tarkalleen tiedä mikä sieltä edellisestä laitoksesta meni rikki, kun pumppu vaan veivasi kierroksille ja kierroksilta alas edestakaisin. Annetaan corsairille chänssi ja katotaan sitten jatkossa muita merkkejä, jos tuokin joskus tulevaisuudessa hajoaa.
 
Moro,

ajattelin päivitellä vanhasta 9900k -> 13700k ja aloin kahtelee miten pirussa sais ton aio-coolerin siihe 1700 istumaan. Kyseessähä on siis Corsair Cooling Hydro H150i PRO RGB prosessorijäähdytin tämä jäähdytin. Ikää vasta 3v ja pelaa hyvin niin en viitsis uutta laitella.

Millanenkoha adapteri toho pittää olla kun oon tässä googletellu ja pää on jo aivan sekasin, kellää siis kokemuksia?
 
Moro,

ajattelin päivitellä vanhasta 9900k -> 13700k ja aloin kahtelee miten pirussa sais ton aio-coolerin siihe 1700 istumaan. Kyseessähä on siis Corsair Cooling Hydro H150i PRO RGB prosessorijäähdytin tämä jäähdytin. Ikää vasta 3v ja pelaa hyvin niin en viitsis uutta laitella.

Millanenkoha adapteri toho pittää olla kun oon tässä googletellu ja pää on jo aivan sekasin, kellää siis kokemuksia?
Corsair tuen mukaan ei ole tukea.
Syy ilmeisesti on se että tuo sinun jäähy on Asetekkia, Corsair on päättänyt kaiken yhteistyön Asetekin kanssa eivätkä he pysty sen takia tekemään adaptereita jäähylle.
It's an unfortunate circumstance but we're no longer working with Asetek in any capacity to develop any retention solutions or other parts for any coolers we released using their pump platform.


We will of course continue software support and warranty support but new development won't be happening.


Also, the PRO Series has a 50mm coldplate instead of the 65mm coldplate we use on our most recent pump platform. So the wetting surface/fin area is going to be smaller than what we're doing on all of our other coolers and provide a sub-optimal experience.


I'm sorry. This isn't a decision we made lightly but it is what it is.
 
Viimeksi muokattu:
Corsair tuen mukaan ei ole tukea.
Syy ilmeisesti on se että tuo sinun jäähy on Asetekkia, Corsair on päättänyt kaiken yhteistyön Asetekin kanssa eivätkä he pysty sen takia tekemään adaptereita jäähylle.

Noniinpä näyttää... Tossa taustabracketissa ois kyl varaa venyä, siinä on noi liikkuvat reikäpaikat, jos kokelis sit vaa noi 1700 ruuvit hommata...

Edit: kiitos avusta
 
Tutkin vähän asiaa ja coolerin takalevystä löyty kuva:
1666856693286.png

1366 80mm, 115x 75mm ja 1700 on 78mm olenko oikeassa? Eli käytännössä tarvittaisiin vain ne oikeat ruuvit tuohon? Vai kasvoiko coldplaten koko niin paljon 1151->1700 että vaatisi isompata? Corsairi varmasti haluais ainakin myydä isomman...
 
Tutkin vähän asiaa ja coolerin takalevystä löyty kuva:
1666856693286.png

1366 80mm, 115x 75mm ja 1700 on 78mm olenko oikeassa? Eli käytännössä tarvittaisiin vain ne oikeat ruuvit tuohon? Vai kasvoiko coldplaten koko niin paljon 1151->1700 että vaatisi isompata? Corsairi varmasti haluais ainakin myydä isomman...
Käytännössä koska kyseessä on Asetekin jäähy niin voit kokeilla toisen valmistajan kiinnikkeitä joka vielä käyttää Asetek-alustaa jäähyissään. Esimerkiksi NZXT Krakenit on Asetekkia.
 
Käytännössä koska kyseessä on Asetekin jäähy niin voit kokeilla toisen valmistajan kiinnikkeitä joka vielä käyttää Asetek-alustaa jäähyissään. Esimerkiksi NZXT Krakenit on Asetekkia.

Tuota tutkinkin, asetekilla on amazonissa oma setti myynnissä... 14 dollaria tuote ja 15 dollaria postikulut. Täytyy jatkaa tutkimuksia. Löysin videon jossa joku revikan tekijä mounttas tän backplaten ja väitti et toimii. Oli pikkuse vinossa mutta "toimii". Alko ahistaa nyt tuo coldplate vaan, mistään ei löydä noita halkaisijoita et näkis peittääkö se prosessorin kokonaan.
 
Tuota tutkinkin, asetekilla on amazonissa oma setti myynnissä... 14 dollaria tuote ja 15 dollaria postikulut. Täytyy jatkaa tutkimuksia. Löysin videon jossa joku revikan tekijä mounttas tän backplaten ja väitti et toimii. Oli pikkuse vinossa mutta "toimii". Alko ahistaa nyt tuo coldplate vaan, mistään ei löydä noita halkaisijoita et näkis peittääkö se prosessorin kokonaan.
Eikai toi niin monimutkanen homma ole. Sulla on asetekin sellanen 4 haaranen mountti siinä coolerin pumppu/coldplate hässäkässä kiinni ja emon takana toi taustalevy. Tuota taustalevyä et edes tarvi, vaan voit käytännössä vaan leikata siitä noi ruuvien vastakappaleet irti ja laittaa ne uuden prossukannan reikiin taustapuolelle. Tollanen muovinen taustalevy ei itsessään tee muuta kun asettaa sulle ruuvien vastakappaleet oikeisiin paikkoihin niin sen puoleen tuo e iole mikään ongelma laittaa nuo vastakappaleet irrallaan. Tuo coolerin puoli on sitten vähän monimutkaisempi homma, voit joko etsiä sellasen asetek yhteensopivan coolerin metallikappaleen tuolle 1700 kannalle, tai sitten voit esim jos esteettisest syyt ei haittaa, tehdä vaan metallilevystä leikkaamalla kehyksen mihin poraat ruuvinreijät oikeisiin kohtiin ja asettaa tuon vaan orkkismountin päälle, että painaa kokonaisuutta kohti emolevyä ja sit vaan sopivan mittasilla ruuveilla emoon. Ei ehkä parhaan näkönen toteutus, mutta voi olla käytännössä ilmainen toteutukseltaan.
 
Eikai toi niin monimutkanen homma ole. Sulla on asetekin sellanen 4 haaranen mountti siinä coolerin pumppu/coldplate hässäkässä kiinni ja emon takana toi taustalevy. Tuota taustalevyä et edes tarvi, vaan voit käytännössä vaan leikata siitä noi ruuvien vastakappaleet irti ja laittaa ne uuden prossukannan reikiin taustapuolelle. Tollanen muovinen taustalevy ei itsessään tee muuta kun asettaa sulle ruuvien vastakappaleet oikeisiin paikkoihin niin sen puoleen tuo e iole mikään ongelma laittaa nuo vastakappaleet irrallaan. Tuo coolerin puoli on sitten vähän monimutkaisempi homma, voit joko etsiä sellasen asetek yhteensopivan coolerin metallikappaleen tuolle 1700 kannalle, tai sitten voit esim jos esteettisest syyt ei haittaa, tehdä vaan metallilevystä leikkaamalla kehyksen mihin poraat ruuvinreijät oikeisiin kohtiin ja asettaa tuon vaan orkkismountin päälle, että painaa kokonaisuutta kohti emolevyä ja sit vaan sopivan mittasilla ruuveilla emoon. Ei ehkä parhaan näkönen toteutus, mutta voi olla käytännössä ilmainen toteutukseltaan.

Kyllä joo tulin tähän tulokseen itsekin. Selvitin että tossa coolerissa on gen6 pumppu asetekilta, kraken M22 käyttääpi samaa gen 6 pumppua ja original mountit näyttää täysin samanlaisilta, eli asetekin omat tekeleet. Vitosen maksaa conversiokitti että varmaa täytyy sitä kokella... Enemmä vähä jänskättää nyt tuo coldplaten koko, gen 6 on muutaman millin pienempi coldplate ku gen5, saa nähä onko tarpeeks kosketusalaa et sais ok lämmöt.
 
Linkataanpas tämä uutinen tänne ketjuun, jos joku Arctic Liquid Freezer II omistaja ei satu lukemaan uutisia:
Taidettu säästää hinnassa vai miksi tuossa levyssä ei ole vaikkapa 5mm korkeita pinnejä? Vaikuttaisi kyllä jäähdytystehoon jonkun verran.
 
En tiedä onko tätä täällä ollut jo, mutta tämä auttoi ärsyttävään surinaan omassa Corsair AIO:ssa (Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX). Eli pumpun kierroksia ~300rpm alemmaksi ja näin tuosta tuli todella hiljainen, ropellien suhina on nyt se äänekkäin. Quiet profiili 2300rpm --> "modattu" extreme profiili 1980 rpm.
Tämä on ollut käytössä jo tovin, enkä ole havainnut mitään haittavaikutuksia. Kone usein päällä päiväkausia putkeen.

iCUE ELITE CAPELLIX - Lower RPM (< 2000 RPM) for Quiet Profile via Firmware - Page 10 - Build Hardware Troubleshooting - Corsair Community sanoi:
Request: iCUE ELITE CAPELLIX - Lower RPM (< 2000 RPM) for Quiet Profile via Firmware - Page 10 - Build Hardware Troubleshooting - Corsair Community

I got it below 2000RPM by changing the configuration of the ''Balanced'' Profile to 50%. It is running on 1960~1990RPM Right now and the irritating noise is away! the pump is working fine and its running well, the temperatures are the same or a little higher

I fixed it by going to %appdata% / Corsair / CUE4 / Cooling / Configurations
Then: Ctrl + F / Search ''Balanced'' pump speed /

set the ''<fixedPercents>75</fixedPercents> to ''<fixedPercents>50</fixedPercents>''

Then close the note you writing in. First you set your Pump RPM Profile to Balanced,

and close ICUE with your Task manager. Then startup ICUE and for me it was running on 1960RPM

If ICUE won't startup, you restart your pc and then it will work hopefully. Otherwise re-install ICUE

E: Tuo surina on todella ärsyttävää ja selkeästi erottuvaa, ja joka kuului selvästi kun taustameteliä ei ollut. Ihmettelen miksi moinen edes on markkinoille päästetty. Aikanaan, kun tuon ostin, olin jo melkein tuota repimässä irti ja palauttamassa, mutta en sitten laiskuuttani vaivautunut.
 
Viimeksi muokattu:
Linkataanpas tämä uutinen tänne ketjuun, jos joku Arctic Liquid Freezer II omistaja ei satu lukemaan uutisia:

Tähän kommenttia että 8.11. Jimm’siltä tilattu LF2 280 oli jo käynyt tarkastuksen läpi ja paketissa ja radissa QC tarrat merkkinä. Pitäisi siis olla turvallista ostaa.
 
Tulipa todettua et ei nuo AIO-vehkeet olekaan mitään huoltovapaita ja ikuisia laitteita.

Mulla oli kolmen ja puolen vuoden ajan ollut Alphacoolin Eisbaer 240 AIO jäähdyttelemässä prossua ja vastikään keksin laittaa rinnalle custom-loopin jäähdyttelemään näytönohjainta. Tuon näytönohjainjäähyn lisäyksen yhteydessä pistin sitten HWinfon näyttämään lämpötiloja, että näen et kaikki toimii kunnolla.

Sielläpä olikin sitten prossun lämpötila jatkuvasti ihan tapissa ja kellot throttlas kuormituksessa 4GHz -> 2,2GHz. Vissiin on prossun tehoissa aika reippaasti reserviä omaan käyttöön, kun en ollut huomannut mitään.

No otin AIOn irti ja purin sen ja blokistahan löytyikin tämmöinen iloinen yllätys:

IMG_20221105_112312.jpg

Rivasto oli tuosta hapettumasta ihan täysin tukossa, niin eipä ihmekään että prossu hieman kiehuu. Jynssäsin hammasharjalla ja laimennetulla etikalla kaiken näkyvän vihreän pois, mutta tuo musta levy on ilmeisesti prässätty paikoilleen, joten sen alle en päässyt. Lämmöt kuitenkin laskivat ihan inhimilliselle tasolle tuon operaation jälkeen, eikä prossu enää throttlaa. Onneksi nuo Alphacoolin vehkeet on purettavissa ja huollettavissa. Kilpailijan kertakäyttöroskan olisi joutunut viskaamaan jorpakkoon.

Loopissa oli myös nesteen määrä päässyt pääsemään aika vähiin. Ilmeisesti tuollaisesta tehdaskasatusta loopistakin pääsee se vesi jotenkin pikkuhiljaa hiipimään karkuun. Oiskohan sitten nesteen tilalle tullut ilma päässyt kanssa kiertämään jotenkin tuolla kupariblokissa ja hapettamaan rivaston.

Vai olisiko jollain heittää valistuneempaa arvausta siitä että miten tuo oli päässyt tapahtumaan?

Joka tapauksessa taidan pistää seuraavasta palkasta oikean prossublokin tilaukseen ja kytken sen ja tuon AIO:n jäähdyttimen näyttiksen kanssa samaan custom-looppiin. Saa lentää toi prossublokki+pumppu -kombinaatio roskiin.
 
mutta tuo musta levy on ilmeisesti prässätty paikoilleen, joten sen alle en päässyt.

Samainen cooleri on ollut ittelläkin käytössä (tällä hetkellä ei ole) ja ihan samalta näytti ittellä. Kyllä se levy siitä irtoaa, on vaan liimautunut hiukan hapettumien mukana. Se on muovia mutta pitäisi kyllä irrota. Ittellä kun lämmöt karkasi niin jätin koko levyn pois jotta sain sen edes jotenkin toimimaan. Ei levyn kanssa mennyt juuri ollenkaan vettä enää läpitte niin ihmekkös tuo että lämmöt nousi.
 
Samainen cooleri on ollut ittelläkin käytössä (tällä hetkellä ei ole) ja ihan samalta näytti ittellä. Kyllä se levy siitä irtoaa, on vaan liimautunut hiukan hapettumien mukana. Se on muovia mutta pitäisi kyllä irrota. Ittellä kun lämmöt karkasi niin jätin koko levyn pois jotta sain sen edes jotenkin toimimaan. Ei levyn kanssa mennyt juuri ollenkaan vettä enää läpitte niin ihmekkös tuo että lämmöt nousi.
Kun tuon jetplaten jättää kokonaan pois niin blokin saa muutettua ihan järkeväksi DC-LT pumppu+reservoir värkiksi.
Ihan mukavasti sai tuollainen pyöritettyä ITX setin RTX 3080 + 280mm XT45 looppia, pumppu huomattavasti hiljaisempi resonoinnin puolesta kun blokki ei ole ruuvattuna emolevyyn kiinni.
Ja mikään ei estä sinua repimästä sitä DC-LT pumppua irti blokista ja pistämästä sitä vaikka tämän sisälle: b-stock Alphacool Eisstation 80 DC-LT - reservoir

Ja nuo hapettuneet kuparit kannattaa sitten kylvettää sitruunahapossa että hinkkauksen jälkeen loputkin hapettumat lähtee irti.

PS. Kannattaa lukea tukkajeesuksen artikkeli AIO-jäähyistä. Esimerkiksi neste ei noissa jäähyissä pysy sisässä ikuisesti yms: Technical Deep-Dive: Closed-Loop Liquid Cooling
Finally, tubes are generally made of either FEP or EPDM rubber. The more rigid tubes tend to be FEP, which has excellent reduction of permeation, but less flexibility during installs. Kinking an FEP tube will result in cracking the inner PTFE coating, which results in permeation and poor cooling ability. EPDM tubes have the opposite set of pros and cons: They won’t really get damaged if bent and are more flexible, but it requires an expensive R&D process to get the compound to a point of resisting permeation. Ultimately, all tubes will exhibit the effects of age and will slowly lose fluid to natural processes. It’s just a matter of how long they last. Most CLCs are rated for use in the 4-6 year range, though it’s around years 4-5 that noise begins to get more noticeable. This is because enough of the fluid has permeated the tubes to allow for more air in the line, which gets sucked through the pump and causes gurgling. Users can mitigate this by mounting the tubes down in a vertical CLC install.
 
Viimeksi muokattu:
Onnistuiskohan millään saada kraken x63:sen tuulentinkäyrät seuraamaan jäähdytysnesteen lämpötilaa? Tällä hetkellä säädettynä biossista, mutten saa optimaalista säätökäyrää korville/suorituskykyyn säädettyä. Pumpun laitoin nzxt:t omasta softasta seuraamaan jäähdytysnesteen lämpöjä.
 
Onnistuiskohan millään saada kraken x63:sen tuulentinkäyrät seuraamaan jäähdytysnesteen lämpötilaa? Tällä hetkellä säädettynä biossista, mutten saa optimaalista säätökäyrää korville/suorituskykyyn säädettyä. Pumpun laitoin nzxt:t omasta softasta seuraamaan jäähdytysnesteen lämpöjä.
Katso saako FanControl napattua pumpun sensoritiedot käyttöön.
 
Alkoi eisbear 360 aio jäähy kanssa lämmöt nousemaan +100c astetta kuormalla i9-10900 prossu kanssa. Nestettä oli ja se tuntu kiertävän kun letkua tunnusteli. Arvelin että tukossa ja avasin. Tässä alhaalla tulos, ensin suoraan avattuna ja sitten vähän hammasharjaa näytetynä. Oli aika hyvin vihreää töhnää täynnä. Olen toinen omistaja ja alkuperäisen ostajan mukaan ostettj 2020. Sitä en tiedä onko jotain olia litkuja sitte vaihdettu välissä tai lisäilty. Onneksi tämä on aika helppo huoltaa.
 

Liitteet

  • 20221219_182432.jpg
    20221219_182432.jpg
    269,6 KB · Luettu: 128
  • 20221219_192627.jpg
    20221219_192627.jpg
    330,4 KB · Luettu: 127
Onko Galahad SL V2 360 ihan kelpo AIO? Olis koneessa SL-INF tuulettimia niin olis hyvin saman näköisiä. Vai suositteletteko jotain muuta 7950x:ää varten johon vaikka vaihtais SL-INF tuulettimet?
 
Uusi kone tulossa ja ajattelin kokeilla siihen nestejäähytystä, aikaisemmin mennyt aina ilmatuulettimella. Vaatiiko jotain erityistietämistä tai muuta mitä kannattaa ottaa huomioon? Vai kannattaako kenties vain hommata ilmajäähy?
Tuleva paketti on; Kone on vain pelikäytössä..
Cooler Master Mastercase H500M kotelo
AMD Ryzen 7 7700X
Asus TUF Gaming B650-PLUS
MSI RTX 3080
Kingston Fury Renegade DDR5 2x16gt 6400mhz

Nestejäähyksi olen katsellut Arctic Liquid Freezer II 360. Mahtuukohan ko. osa varmasti koteloon, pitäisi tukea ainakin kattoon 3x120 nestejäähyä. Liquid cooling support top 120, 140, 240, 280 ja 360mm, (maximum thickness clearence 43mm) ??
Kotelo
Compatible cases
 
Uusi kone tulossa ja ajattelin kokeilla siihen nestejäähytystä, aikaisemmin mennyt aina ilmatuulettimella. Vaatiiko jotain erityistietämistä tai muuta mitä kannattaa ottaa huomioon? Vai kannattaako kenties vain hommata ilmajäähy?
Tuleva paketti on; Kone on vain pelikäytössä..
Cooler Master Mastercase H500M kotelo
AMD Ryzen 7 7700X
Asus TUF Gaming B650-PLUS
MSI RTX 3080
Kingston Fury Renegade DDR5 2x16gt 6400mhz

Nestejäähyksi olen katsellut Arctic Liquid Freezer II 360. Mahtuukohan ko. osa varmasti koteloon, pitäisi tukea ainakin kattoon 3x120 nestejäähyä. Liquid cooling support top 120, 140, 240, 280 ja 360mm, (maximum thickness clearence 43mm) ??
Kotelo
Compatible cases
Eipä tuossa muuta kuin ei ole niin huoleton. Pumppu saattaa hajota, tai mennä muuten tukkoon. Kone kyllä ilmottaa tästä heti joko kaatuilemalla tai muulla tavalla. Ei sinänsä pitäisi mitään rikkoa jos laukeaa jäähy, mutta ilmalla aina hieman huolettomampaa.
 
Uusi kone tulossa ja ajattelin kokeilla siihen nestejäähytystä, aikaisemmin mennyt aina ilmatuulettimella. Vaatiiko jotain erityistietämistä tai muuta mitä kannattaa ottaa huomioon? Vai kannattaako kenties vain hommata ilmajäähy?
Tuleva paketti on; Kone on vain pelikäytössä..
Cooler Master Mastercase H500M kotelo
AMD Ryzen 7 7700X
Asus TUF Gaming B650-PLUS
MSI RTX 3080
Kingston Fury Renegade DDR5 2x16gt 6400mhz

Nestejäähyksi olen katsellut Arctic Liquid Freezer II 360. Mahtuukohan ko. osa varmasti koteloon, pitäisi tukea ainakin kattoon 3x120 nestejäähyä. Liquid cooling support top 120, 140, 240, 280 ja 360mm, (maximum thickness clearence 43mm) ??
Kotelo
Compatible cases

Itte leikkiny parin AIO:n kanssa ja tuskin tulen leikkimään jatkossa. Ilma on vaan niin paljon huolettomampi. Deepcool Captain kusi vedet näytönohjaimen päälle. Takuuseen vaihdoin tilalle Eisbear 280 joka muuten toimi ihan ok, mutta tukkeutui todella pahoin. Periaatteessa se on edelleen ihan toimiva, mutta ei jaksa leikkiä moisen kanssa kun ei se kestänyt edes 2v tukkeutumatta joten palasin takaisin jo lähes 10v sitten ostettuun Noctual 140mm ilmacooleriin. Se vaan toimii ja toimii vuodesta toiseen.

Oletko tsekannut paljonko toi arctic on paksu tuulettimien kanssa? Muistaakseni arctic käyttää paksumpaa kennoa kuin muut joka osin selittää myös sen paremman tehon muihin verrattuna mutta voi aiheuttaa ongelmia sovituksen kanssa.
 
Tuli huomattua RTX3080 kaveriksi Aphacoolin Eiswolf 2. Ostin ko. kamppeen käytettynä ja näyttää vähän siltä että pitäisi pikapuoliin huuhdellä järjestelmä ja laittaa uudet nesteet. Nopealla googlauksella vaikuttaa että takuu raukeaa värjätyillä litkuilla, mutta mahtaako todella olla vaikutusta?

Prosessori (R9 3900x) on jo aiemmin AIO-jäähdytetty Corsairin H150i:llä. Prosessorin jäähdytin on asennettu kattoon ja tuulettimet työntää ilmaa ulos jäähdyttimen läpi. GPU:n jäähdytin on kopan etuosassa ja tuulettimet vetää ilmaa koppaan jäähdyttimen läpi. GPU:n jäähdyttimen tuulettimet on asetettu staattisesti 50% nopeuteen ja lämmöt pysyy kurissa. Kannattaako sama temppu tehdä prossun tuulettimille vai annako Corsairin edelleen päättää tuulettimien nopeuksista? Vaikuttaako siis GPU:n nestejäähdytys kuinka paljon kopan sisälämpöihin, eli prosessorijäähyn läpi menevän ilman lämpötilaan?
 
Viimeksi muokattu:
NZXT H1 (v1) AIO ei enää suostunut kunnolla jäähdyttämään 5600x prosessoria. Lämmöt huiteli siellä 80c idlessä ja rasituksessa yli 100c :D Pari kertaa vaihdoin tahnat ja asensin uudelleen, idle lämmöt ei pudonnut alle 75c vaikka laitoin tuulettimen pyörimään 100%.
Lopulta vaihdoin tilalle AMD stock hyrrän ja lämmöt putosi sen 20+ astetta.
Elikkäs ei vissiin neste kierrä jäähdyttimessä ja googlen perusteella blokki on todennäköisesti tukossa jostain töhnästä. Tuo olisi aika helppo itse korjata, mutta kun sattuu olemaan vielä vuosi takuuta tuolla kotelolla (3v takuu käsittääkseni kattaa myös tuon AIOn) niin arvelin laittaa sen takuuseen.

Varsinainen kysymys:
Onko kukaan laittanut takuuseen tuota pelkkää jäähdytintä? Oma kotelo on multitronicilta hankittu ja arvelin täältä kysäistä tuosta takuu hommasta ennenkuin laittelen multitronicille sähköpostia, koska jos vaativat että pitäisi koko koppa heille lähettää, niin sitten korjaan itse :D

ps. multitronicilla ei mainita takuun pituudesta mitään, mutta muilla sivustoilla se on 3v joten oletan että myös heillä on.
 
NZXT H1 (v1) AIO ei enää suostunut kunnolla jäähdyttämään 5600x prosessoria. Lämmöt huiteli siellä 80c idlessä ja rasituksessa yli 100c :D Pari kertaa vaihdoin tahnat ja asensin uudelleen, idle lämmöt ei pudonnut alle 75c vaikka laitoin tuulettimen pyörimään 100%.
Lopulta vaihdoin tilalle AMD stock hyrrän ja lämmöt putosi sen 20+ astetta.
Elikkäs ei vissiin neste kierrä jäähdyttimessä ja googlen perusteella blokki on todennäköisesti tukossa jostain töhnästä. Tuo olisi aika helppo itse korjata, mutta kun sattuu olemaan vielä vuosi takuuta tuolla kotelolla (3v takuu käsittääkseni kattaa myös tuon AIOn) niin arvelin laittaa sen takuuseen.

Varsinainen kysymys:
Onko kukaan laittanut takuuseen tuota pelkkää jäähdytintä? Oma kotelo on multitronicilta hankittu ja arvelin täältä kysäistä tuosta takuu hommasta ennenkuin laittelen multitronicille sähköpostia, koska jos vaativat että pitäisi koko koppa heille lähettää, niin sitten korjaan itse :D

ps. multitronicilla ei mainita takuun pituudesta mitään, mutta muilla sivustoilla se on 3v joten oletan että myös heillä on.
Jos Multitronicin kanssa ei onnistu niin voi kokeilla olla suoraan NZXT:hen yhteydessä. Saattavat lähettää uuden AIO:n ilman koteloa. Tietenkin jos joutuu vanhan lähettämään heille johonkin euroopan maahan niin postikulut kasvavat monesti melko korkeaksi jos itse joutuu rikkinäisen tuotteen postikulut maksamaan.
Itse sain yhden muistikitin takuuseen suoraan valmistajalle ongelmitta kun jälleenmyyjää ei ollut enää olemassa.
 
Jos Multitronicin kanssa ei onnistu niin voi kokeilla olla suoraan NZXT:hen yhteydessä. Saattavat lähettää uuden AIO:n ilman koteloa. Tietenkin jos joutuu vanhan lähettämään heille johonkin euroopan maahan niin postikulut kasvavat monesti melko korkeaksi jos itse joutuu rikkinäisen tuotteen postikulut maksamaan.
Itse sain yhden muistikitin takuuseen suoraan valmistajalle ongelmitta kun jälleenmyyjää ei ollut enää olemassa.

Joops, tämäpä selvisi aika nopeasti kun laitoin multitronicille viestiä. Lähettävät kuulemma uuden jäähdyttimen vanhan tilalle ja joudun EHKÄ lähettämään vanhan heille, jos haluavat reklamoida suoraan NZXTlle.
Nyt ropisee kyllä multitronicille pisteitä nopeasta asiakaspalvelusta, toisessa päässä tuntui vastailevan vielä semmoinen ihminen joka ymmärti asiasta jotain :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 744
Viestejä
4 545 712
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom