AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

NZXT H1 (v1) AIO ei enää suostunut kunnolla jäähdyttämään 5600x prosessoria. Lämmöt huiteli siellä 80c idlessä ja rasituksessa yli 100c :D Pari kertaa vaihdoin tahnat ja asensin uudelleen, idle lämmöt ei pudonnut alle 75c vaikka laitoin tuulettimen pyörimään 100%.
Lopulta vaihdoin tilalle AMD stock hyrrän ja lämmöt putosi sen 20+ astetta.
Elikkäs ei vissiin neste kierrä jäähdyttimessä ja googlen perusteella blokki on todennäköisesti tukossa jostain töhnästä. Tuo olisi aika helppo itse korjata, mutta kun sattuu olemaan vielä vuosi takuuta tuolla kotelolla (3v takuu käsittääkseni kattaa myös tuon AIOn) niin arvelin laittaa sen takuuseen.

Varsinainen kysymys:
Onko kukaan laittanut takuuseen tuota pelkkää jäähdytintä? Oma kotelo on multitronicilta hankittu ja arvelin täältä kysäistä tuosta takuu hommasta ennenkuin laittelen multitronicille sähköpostia, koska jos vaativat että pitäisi koko koppa heille lähettää, niin sitten korjaan itse :D

ps. multitronicilla ei mainita takuun pituudesta mitään, mutta muilla sivustoilla se on 3v joten oletan että myös heillä on.
Itselläni täysin sama tilanne NZXT H1 (V1) kotelon AIO jäähdytyksen kanssa, ja 5600x lämmöt nousee herkästi 90-95c rasituksessa. Vaihdoin AMD:n boxed jäähyn tilalle niin johan lämmöt tippui, ja nyt keskimäärin 75c rasituksessa. Koppa on ostettu Jimmsiltä, ja heiltä sain nopeasti vastauksen, että itse pitää olla yhteydessä NZXT:lle. Katsotaan nyt milloin ja mitä vastaavat NZXT:ltä.

Voi olla että Noctuan ilmajäähyn puolelle tässä kannatta kuitenkin siirtyä, niin pääsee helpommalla, sekä saa hiljaisemman ja tehokkaamman jäähdytyksen. Sekin on nyt todettu, että NZXT:n AIO pumput sirisee todella ärsyttävästi. Sekä tossa H1 (V1) kopan AIO pumppu, että toisen koneen Kraken x73 AIO pumput sirisevät häiritsevästi jos mitään musiikkia ei pidä päällä tai pelaile jolloin sitä sirinää ei enää erota niin vahvasti. AMD boxed riittäisi muuten hyvin 5600x:lle, mutta sekin tuottaa jotain niin raivostuttavaa poraavaa ääntä, että ei mitään toivoa saada kotelosta hiljaista. Kotelotuulettimien humina ei häiritse, mutta noi sirinät ja poraavat äänet on jotain mitä en siedä sitten ollenkaan. :D
 
Itselläni täysin sama tilanne NZXT H1 (V1) kotelon AIO jäähdytyksen kanssa, ja 5600x lämmöt nousee herkästi 90-95c rasituksessa. Vaihdoin AMD:n boxed jäähyn tilalle niin johan lämmöt tippui, ja nyt keskimäärin 75c rasituksessa. Koppa on ostettu Jimmsiltä, ja heiltä sain nopeasti vastauksen, että itse pitää olla yhteydessä NZXT:lle. Katsotaan nyt milloin ja mitä vastaavat NZXT:ltä.

Voi olla että Noctuan ilmajäähyn puolelle tässä kannatta kuitenkin siirtyä, niin pääsee helpommalla, sekä saa hiljaisemman ja tehokkaamman jäähdytyksen. Sekin on nyt todettu, että NZXT:n AIO pumput sirisee todella ärsyttävästi. Sekä tossa H1 (V1) kopan AIO pumppu, että toisen koneen Kraken x73 AIO pumput sirisevät häiritsevästi jos mitään musiikkia ei pidä päällä tai pelaile jolloin sitä sirinää ei enää erota niin vahvasti. AMD boxed riittäisi muuten hyvin 5600x:lle, mutta sekin tuottaa jotain niin raivostuttavaa poraavaa ääntä, että ei mitään toivoa saada kotelosta hiljaista. Kotelotuulettimien humina ei häiritse, mutta noi sirinät ja poraavat äänet on jotain mitä en siedä sitten ollenkaan. :D

Mikäli on takuu voimassa niin kuluttajalla on oikeus asioida myyjän kanssa ja myyjä ei voi millään verukkeella siirrättää vastuuta toiselle taholle.
 
Mikäli on takuu voimassa niin kuluttajalla on oikeus asioida myyjän kanssa ja myyjä ei voi millään verukkeella siirrättää vastuuta toiselle taholle.
Kysymyksessä on kumminkin Jimm's niin voin odottaa ihan mitä vain.. Takuu asioissa homma mennyt niin pahasti alamäkeen. Pessyt monta kertaa kätensä ties mistä mitä kuullut ja lukenut.
 
Saako noiden Alphacoolien AIO seteistä letkut irti siististi tai siis toisin sanoen onko letkut kiinni pumpussa ja radissa ihan normikiinnikkeillä jotka voi vaihtaa halutessaan, esim. pumpun lähdöt 90-asteen kulmapalalla?
 
Saako noiden Alphacoolien AIO seteistä letkut irti siististi tai siis toisin sanoen onko letkut kiinni pumpussa ja radissa ihan normikiinnikkeillä jotka voi vaihtaa halutessaan, esim. pumpun lähdöt 90-asteen kulmapalalla?
Kaikki Eisbaer/Eiswolf jäähyjen letkuliittimet ja letkut on standardi kamaa. Voi vaihtaa erilaisiin tarvittaessa.
Vanhemmat Eisbaerit käyttää jousitettuja ohuita letkuja joiden letkuliittimiä voi olla hieman hankala nykypäivänä hankkia, mutta uudempien Eisbaerien kilkkeitä saa hyllytavarana:
 
Kaikki Eisbaer/Eiswolf jäähyjen letkuliittimet ja letkut on standardi kamaa. Voi vaihtaa erilaisiin tarvittaessa.
Vanhemmat Eisbaerit käyttää jousitettuja ohuita letkuja joiden letkuliittimiä voi olla hieman hankala nykypäivänä hankkia, mutta uudempien Eisbaerien kilkkeitä saa hyllytavarana:

Kiitos, ilmeisesti tuo letkun paksuus ei ole standardia, eikös 13/10 ole lähimpänä? Tuleeko ongelmia jos loopissa eri paksuista letkua?
 
Itselläni täysin sama tilanne NZXT H1 (V1) kotelon AIO jäähdytyksen kanssa, ja 5600x lämmöt nousee herkästi 90-95c rasituksessa. Vaihdoin AMD:n boxed jäähyn tilalle niin johan lämmöt tippui, ja nyt keskimäärin 75c rasituksessa. Koppa on ostettu Jimmsiltä, ja heiltä sain nopeasti vastauksen, että itse pitää olla yhteydessä NZXT:lle. Katsotaan nyt milloin ja mitä vastaavat NZXT:ltä.

Voi olla että Noctuan ilmajäähyn puolelle tässä kannatta kuitenkin siirtyä, niin pääsee helpommalla, sekä saa hiljaisemman ja tehokkaamman jäähdytyksen. Sekin on nyt todettu, että NZXT:n AIO pumput sirisee todella ärsyttävästi. Sekä tossa H1 (V1) kopan AIO pumppu, että toisen koneen Kraken x73 AIO pumput sirisevät häiritsevästi jos mitään musiikkia ei pidä päällä tai pelaile jolloin sitä sirinää ei enää erota niin vahvasti. AMD boxed riittäisi muuten hyvin 5600x:lle, mutta sekin tuottaa jotain niin raivostuttavaa poraavaa ääntä, että ei mitään toivoa saada kotelosta hiljaista. Kotelotuulettimien humina ei häiritse, mutta noi sirinät ja poraavat äänet on jotain mitä en siedä sitten ollenkaan. :D
Itselläni oli NZXT:n Kraakkeni. Ajattelin et vaihtaisin tuulettimet Noctuoihin kun rupesi joku noista komponenteista sirisemään. Laitos irti, vanhat tuulettimet irti, ja uudet tuulettimet tilalle, tahnat vaihtoon ja takaisin koneeseen. Pieni sirinä muuttui kovin äänekkääseen särinään; paskiaisen pumppu hajosi. Helvetin kuustoista. Ja koska Noctuoiden kanssa ruvettiin jo säätämään, niin vedetään sitten koko rahan edestä, Noctua D-15 AIO:n tilalle.
Lopputulos: Noctuan D-15 möhkäleellä paremmat jäähdytystulokset kuin NZXT-240mm-AIO:n kanssa, huomattavasti hiljaisemmin. Sekä sit tuo huollettavuus sekä luotettavuus. Vähemmän liikkuvia osia ja täten vähemmän potenttiaalisia ongelmakohtia.

Sikäli jos vesijäähdytykseen koskaan nyt palaan, niin joko valmisratkaisu joka käyttää standardi-mitoituksia ja liittimiä joka täten olisi helposti huollettavissa ja muokattavissa, tai sitten suoraan vaan joku custom-looppi niin varmasti tulee ehkä helpohkosti huollettava, sekä sit just semmoinen minkä tarvitsee eikä melkein.
 
Krakenilla onneksi pitkä takuu tuotteille, ei kyllä oman kokemuksen mukaan kovin luotettava laite, vai liekkö aseteki pumpu vika. Nuita nzxt krakeneita saanut useamman laittaa takuuseen hajonneen pumpun takia ja pari tullut ihan pakasta otettuna rikkinäisellä pumpulla. Paras oli kun takuuseen uusi lähetetty oli tälläinen. Takuu asiat sinänsä aina hoitunut hyvin ja saanut mukisematta uuden tilalle, mutta onha se tympeä aina säätää. Tästä johtuen itsekkin omassa koneessa pidän nykyään pelkästään järeää ilmajäähyä. Pääsee helpommalla
 
NZXT H1 (v1) AIO ei enää suostunut kunnolla jäähdyttämään 5600x prosessoria. Lämmöt huiteli siellä 80c idlessä ja rasituksessa yli 100c :D Pari kertaa vaihdoin tahnat ja asensin uudelleen, idle lämmöt ei pudonnut alle 75c vaikka laitoin tuulettimen pyörimään 100%.
Lopulta vaihdoin tilalle AMD stock hyrrän ja lämmöt putosi sen 20+ astetta.
Elikkäs ei vissiin neste kierrä jäähdyttimessä ja googlen perusteella blokki on todennäköisesti tukossa jostain töhnästä. Tuo olisi aika helppo itse korjata, mutta kun sattuu olemaan vielä vuosi takuuta tuolla kotelolla (3v takuu käsittääkseni kattaa myös tuon AIOn) niin arvelin laittaa sen takuuseen.

Varsinainen kysymys:
Onko kukaan laittanut takuuseen tuota pelkkää jäähdytintä? Oma kotelo on multitronicilta hankittu ja arvelin täältä kysäistä tuosta takuu hommasta ennenkuin laittelen multitronicille sähköpostia, koska jos vaativat että pitäisi koko koppa heille lähettää, niin sitten korjaan itse :D

ps. multitronicilla ei mainita takuun pituudesta mitään, mutta muilla sivustoilla se on 3v joten oletan että myös heillä on.
Joops, tämäpä selvisi aika nopeasti kun laitoin multitronicille viestiä. Lähettävät kuulemma uuden jäähdyttimen vanhan tilalle ja joudun EHKÄ lähettämään vanhan heille, jos haluavat reklamoida suoraan NZXTlle.
Nyt ropisee kyllä multitronicille pisteitä nopeasta asiakaspalvelusta, toisessa päässä tuntui vastailevan vielä semmoinen ihminen joka ymmärti asiasta jotain :D

Eilen tuli uusi jäähdytin postissa ja tänään jaksoin asennella, niin idle lämmöt on nyt siinä 32c pintaan. Rasituksessa en vielä jaksanut kokeilla, mutta ero on ainakin työpöytäkäytöllä huomattava.
Pitää tuo entinen huomenna laitella postin matkaan, niin saa multitronic reklamoida siitä NZXTlle

Pisteet kyllä vielä kerran multitronicille nopeasta toiminnasta
 
Liquid freezer 240mm saa väistyä asus rog ryujin 360mm tieltä. Löysin tuon 126e hintaan powerista, niin päätin kokeilla. Katsotaan milloin kerkeän asentelemaan. Ei tuo jäähdytysteholtaan ole sen parempi, mutta saan tuolla muutettua kotelo tuuletuksen paremmaksi. Ja pääsee liquid freezer odottamaan huoltokittiä ja seuraavaa buildia.
 
Lian Li o11 Air mini kotelona, kumpi olisi parempi? 240 siihen sivupaikkaan tai 280 eteen. ARCTIC Liquid Freezer II olis ostolistalla.
 
Lian Li o11 Air mini kotelona, kumpi olisi parempi? 240 siihen sivupaikkaan tai 280 eteen. ARCTIC Liquid Freezer II olis ostolistalla.
240 sivuun, jos laitat 280 eteen niin ei mahdu kovin pitkää näytönohjain enää koteloon. Arctic radit on normaalia paksumpia.
 
240 ja 280 liquid freezerit ovat miltein identtiset jäähdytysteholtaan. Itsellä o11 minissä nyt 240 sivussa. Vaihtuu nyt 360 kattoon.
 
240 ja 280 liquid freezerit ovat miltein identtiset jäähdytysteholtaan. Itsellä o11 minissä nyt 240 sivussa. Vaihtuu nyt 360 kattoon.
O11 Air Mini ei mene kattoon kylläkään 360, ainostaa tohon koteloon on sopivat 240/280.

O11 Dynamic yms tietenkin menee.
 
Sanoisin että 240, 280 ja 360 ovat 5 asteen sisällä toisistaan kun puhutaan normaalista käytöstä. 240 ja 280 ero lienee suuremmin äänessä. Näissä kun on muita paksummat radit, niin tuulettimien vaikutus pienenee. Tämän olen itse ainakin huomannut. Ja onhan tuolla netissä testejä. Kummallisesti 360mm häviää 280 mallille joissain testeissä. Mutta silti 240 ja 280 on lähellä toisiaan. Siksi kun ero on vain se 5 astetta.
 
O11 Air Mini ei mene kattoon kylläkään 360, ainostaa tohon koteloon on sopivat 240/280.

O11 Dynamic yms tietenkin menee.

Paitsi, että menee näillä.


Toki kaikki 360 mm radit ei välttämättä mahdu pituuden puolesta.
 
Meneekö 280 liquid freeze II kun kenno on muita malleja paksumpi.
Jos tarkoitat 280mm kattoon, niin menee kyllä pituutensa puolesta mutta ei välttämättä paksuuden puolesta. Saattaa ottaa Emolevyn VRM tai muistikampoihin kiinni.
Kannattaa google kirjoittaa kotelo ja aio mitä meinasit laittaa, niin kyllä sieltä tulee paljon faktaa.

Tuo kotelo muutenkin on mielestäni paras kunnon ilmajäähylle ja ainoastaan fiksuna sivussa 240 AIO:lle.

Tällein mulla on, kuvasta poiketen ensimmäinen katto tuuletin otettu pois:
IMG_20221215_113218.jpg
 
Noilla offset bracketeilla sinne kattoon menee minkäpaksunen radi tahansa. Mulla oli 45 mm ja Phanteksin T30 katossa eikä ongelmia. Seuraavana tulee vastaan tyyliin näytönohjain, etenkin jos on vertical GPU.
 
Sanoisin että 240, 280 ja 360 ovat 5 asteen sisällä toisistaan kun puhutaan normaalista käytöstä. 240 ja 280 ero lienee suuremmin äänessä. Näissä kun on muita paksummat radit, niin tuulettimien vaikutus pienenee. Tämän olen itse ainakin huomannut. Ja onhan tuolla netissä testejä. Kummallisesti 360mm häviää 280 mallille joissain testeissä. Mutta silti 240 ja 280 on lähellä toisiaan. Siksi kun ero on vain se 5 astetta.
Jep, normaalissa käytössä varmasti ei ole juurikaan merkitystä. Mutta kun jäähdytystehosta puhuttiin, niin 280 ja 360 ovat samassa sarjassa, 240 niitä selkeästi heikompi.
 
Asentelin vasta Corsairin H150i ELITE CAPELLIX AIO:n 5800X3D:n kaveriksi ja törmäsin pieneen ongelmaan:

AIO näkyy iCuessa, mutta biosin (MSI X570 MEG ACE) fan control määrää prossujäähyn tuulettimien nopeuden iCuen asetusten yli. Fan control -osiossa vain CPU:n kohdalla näkyy kierroslukuja, enkä löydä sieltä mitään, mistä voisin kytkeä sen pois päältä. Miten tuon AIO:n tuulettimet saa kulkemaan iCuen säätöjen mukaisesti?
 
Jimm's niin voin odottaa ihan mitä vain.. Takuu asioissa homma mennyt niin pahasti alamäkeen. Pessyt monta kertaa kätensä ties mistä mitä kuullut ja lukenut.
Kuulopuheet on pahimpia. Nykypäivän muotina tuppaa olemaan se, että ostetaan pelikoneeseen esim. uusi näytönohjain. Heti ensimmäisenä luodaan aivan mahdoton skenaario. Rasitetaan korttia niin paljon kun vaan pystyy useamman tunnin jollain softalla mikä ei ole normaalia pelaamista, ja heti kun kortti lämpenee asteenkin valmistajan ilmoittamista lukemista, aletaan parkua myyjäliikkeelle kortin epävakaasta toiminnasta.
Jos myyjäliike testaa kortin pelaamalla useamman tunnin ja lämmöt pysyy kurissa, niin onko se silloin käsien pesemistä takuusta?
Toivottavasti saitte kiinni mitä hain takaa ja sori jos oli OT.
 
Kuulopuheet on pahimpia. Nykypäivän muotina tuppaa olemaan se, että ostetaan pelikoneeseen esim. uusi näytönohjain. Heti ensimmäisenä luodaan aivan mahdoton skenaario. Rasitetaan korttia niin paljon kun vaan pystyy useamman tunnin jollain softalla mikä ei ole normaalia pelaamista, ja heti kun kortti lämpenee asteenkin valmistajan ilmoittamista lukemista, aletaan parkua myyjäliikkeelle kortin epävakaasta toiminnasta.
Jos myyjäliike testaa kortin pelaamalla useamman tunnin ja lämmöt pysyy kurissa, niin onko se silloin käsien pesemistä takuusta?
Toivottavasti saitte kiinni mitä hain takaa ja sori jos oli OT.
Ja voiko lämmöt olla syy takuuseen, jos kortti muuten toimii okei? Itselle esim. prossun lämmöt eivät kauheasti merkkaa, vaan ainoastaan throttlaus. Jos jäähyni esim jaksaa pitää kiven 75 asteisena, niin siitä on hyvä lähteä hakemaan hiljaisempaa kokoonpanoa tuulettimia hidastamalla. Omani primessä 98c ja se on itselle ok. Jäähdytyskin toimii paremmin, kun lämpötilaero on suurempi prossun ja jäähyn välillä, uskon enneaikaiseen hajoamiseen sitten kun se sattuu omalle kohdalle. Vieressä 11 vuotta vanha i7-2600k joka lämpiää pelatessa yli 80c.

Aiheeseen takaisin, mitä pidätte AIO:n nesteen ylälämpötilarajana, mitä ei olisi hyvä ylittää pidemmäksi aikaa? Itsellä pelatessa pyörii 44.8c-45.3c, jäähynä nzxt kraken x63.
 
Ei toi bloki ainakaan kauhian pahaan kuntoon ole mennyt kun vaihdoin tiivisteen ja uuden blokin Arctikin ( arctic liquid freezer 2 360) ilmoituksesta että tiivisteessä on vuoto riski, AIO ollut n.2 vuotta joka päiväisessä käytössä.

Lamellien välissä näkyvä on vettä, eli pientä tummentumaan vain havaittavissa kun keskustelua kestävyydestä niin ei ainakaan arctikin kohdalla voi sanoa pahaa.

bloki.jpg
 
Aiheeseen takaisin, mitä pidätte AIO:n nesteen ylälämpötilarajana, mitä ei olisi hyvä ylittää pidemmäksi aikaa? Itsellä pelatessa pyörii 44.8c-45.3c, jäähynä nzxt kraken x63.

Yleisesti vesijäähytyksessä pidetään tavoitteena <40°C lämpötilaa, mutta jkv korkeampi on ihan turvallista - tai sanotaanko, että 40° on semmoinen takuuvarmasti turvallinen lämpötila. Joidenkin kovien putkien materiaali (en muista mikä) rupeaa pehmenemään kohtuu alhaisissa lämpötiloissa, ja sattuu että kokoonpanossa on vähänkin mekaanista jännitettä (usein on, hankala tehdä niin ettei olisi) voi looppi yhtäkkiä irrota jostain ja ruiskia nesteet sinne sun tänne. Pumput tykkää vähän matalemmista lämpötiloista.

Koska kyseessä on AIO, katsoisin valmistaja manuaalista, mitä siellä suositellaan. Lämpötila riippuu materiaaleista ja esim. pumpusta. Mutta: 45°C on varmasti hyvä, en olisi huolissaan. Itte pyrin matalempaan (custom-loopissani, tonne 40°C tienoolle) mutta 50°C yli en menisi missään tapauksessa, vaikka tn sekin on vielä ok, mutta kuinkahan ylös uskaltaa lämpöjä nostaa...

Ja lopuksi: itte teen aina worst-case skenaarion testin. Eli: tuulettimet täysille (ja varmistus että myös säätyvät automaattisesti täysille, jos/kun lämmöt nousee; tai jos tarkoitus pitää vakionopeutta, niin testi sitten sillä) ja lämmöntuotto kaakkoon eli CPU ja GPU yhtäaikaa jauhamaan synteettistä testiä. Veden (ja komponenttien) lämötilat pitää pysyä turvallisena myös tässä tilanteessa, kunnes lämpö on tasaantunut. Isossa loopissa voi mennä kauan aikaa (pienessä 5-10min, isossa 30min ja ehkä enemmänkin...?)

Perustelu testille: esim. bugin vuoksi peli tms. voi jäädä ko. kaltaiseen tilaan, ja jos se jää huomaamatta (käyttäjä ei ole koneella), niin...
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni ainakaan ei corsairin nestejäähyssä kyllä lämmöt 40 puolelle edes voi nousta, koska silloin prossu throttlaa. Ennemmin se neste pyörii siellä max 35 lukemissa.
 

Tämä taitaa olla hinta/laatu suhteella aika kova perus käyttöön, kun ei valoja kaipaile?
Itse maksaisin sen 20€ lisää ja ottaisin tämän
ARCTIC Liquid Freezer II 240 -vesijäähdytysjärjestelmä prosessorille, musta - 92,90€
 
No prkl! Ois pitäny tulla aikaisemmin kyselee, laitoin jo ton Corsairin kiinni. Tälle vakio ryzenille välttää kyllä.
 
Onko kukaan tällästä kikkailua harrastanut?
Ei tässä varmaan mitään järkeä ole, mutta johonkin noi ylimääräset ropellit piti tunkea :rofl2:
 

Liitteet

  • IMG_20230201_224343.jpg
    IMG_20230201_224343.jpg
    357 KB · Luettu: 265
Onko kukaan tällästä kikkailua harrastanut?
Ei tässä varmaan mitään järkeä ole, mutta johonkin noi ylimääräset ropellit piti tunkea :rofl2:
On kyllä. AIO kanssa en ole ikinä mainittavaa hyötyä huomannu, mutta eipä tuosta haittaakaan ole!
 
Tuli huomattua RTX3080 kaveriksi Aphacoolin Eiswolf 2. Ostin ko. kamppeen käytettynä ja näyttää vähän siltä että pitäisi pikapuoliin huuhdellä järjestelmä ja laittaa uudet nesteet. Nopealla googlauksella vaikuttaa että takuu raukeaa värjätyillä litkuilla, mutta mahtaako todella olla vaikutusta?
Noniin nyt heitin EK:n valkoiset litkut sisään ja seurailen tilannetta.

Isompana ongelmana on blokkiin ilmaantuvat ilmakuplat...
Kuljetuksen aikana oli blokki oikeastaan ihan täynnä ilmaa ja pitkän pyörittelyn jälkeen sain ilmakuplat pois blokista. Meni muutamia päiviä ja blokkiin oli ilmestynyt lisää ilmakuplia. Ajattelin että nesteet on vähissä ja kävin ostamassa steriiliä vettä, jolla täytin jäähdyttimen (meni joitain millilitroja, reilusti alle 50ml kuitenkin). Taas mentiin muutamia päiviä ja blokkiin alkoi ilmestymään ilmakuplia. Järjestelmässä ollut neste oli aika likaista (pientä tuhjua selkeästi veden seassa), joten ajattelin että se aiheuttaisi tuon ongelman. No otin siis projektiksi nesteiden vaihdon ja huuhtelin ensin huolellisesti koko järjestelmän akkuvedellä ja löin perään aiemmin mainitut EK-cryofuelit. Taas mentiin muutamia päiviä ja huomasin pieniä ilmakuplia blokin kanavissa ja siitä pari päivää niin pienet kuplat oli muuttuneet isommiksi. Ja eikun taas näyttis irti emosta ja pyörittelemään ilmoja pois. Nestettäkin lisäsin, vaikkei sitä nyt montaa milliä sinne mennyt edes.

Ja sama homma jatkuu...ensin pieniä kuplia seinissä ja hetken päästä kuplat on yhdistynyt yhdeksi isoksi ilmakuplaksi. Mitähän tässä nyt seuraavaksi keksisi?? Tuossa Alphacoolin omassa pumpussa tuntuu olevan aika heikko virtaus, joten voiko se aiheuttaa tälläisiä ongelmia, kun näytönohjain on asennettu riserin avulla pystyyn, eli pumppu on blokin korkeimmassa kohdassa?

Onkohan muuten tämä edes oikeassa ketjussa, vai saisinko paremmin vastauksia custom-loop topicissa?
 
Noniin nyt heitin EK:n valkoiset litkut sisään ja seurailen tilannetta.

Isompana ongelmana on blokkiin ilmaantuvat ilmakuplat...
Kuljetuksen aikana oli blokki oikeastaan ihan täynnä ilmaa ja pitkän pyörittelyn jälkeen sain ilmakuplat pois blokista. Meni muutamia päiviä ja blokkiin oli ilmestynyt lisää ilmakuplia. Ajattelin että nesteet on vähissä ja kävin ostamassa steriiliä vettä, jolla täytin jäähdyttimen (meni joitain millilitroja, reilusti alle 50ml kuitenkin). Taas mentiin muutamia päiviä ja blokkiin alkoi ilmestymään ilmakuplia. Järjestelmässä ollut neste oli aika likaista (pientä tuhjua selkeästi veden seassa), joten ajattelin että se aiheuttaisi tuon ongelman. No otin siis projektiksi nesteiden vaihdon ja huuhtelin ensin huolellisesti koko järjestelmän akkuvedellä ja löin perään aiemmin mainitut EK-cryofuelit. Taas mentiin muutamia päiviä ja huomasin pieniä ilmakuplia blokin kanavissa ja siitä pari päivää niin pienet kuplat oli muuttuneet isommiksi. Ja eikun taas näyttis irti emosta ja pyörittelemään ilmoja pois. Nestettäkin lisäsin, vaikkei sitä nyt montaa milliä sinne mennyt edes.

Ja sama homma jatkuu...ensin pieniä kuplia seinissä ja hetken päästä kuplat on yhdistynyt yhdeksi isoksi ilmakuplaksi. Mitähän tässä nyt seuraavaksi keksisi?? Tuossa Alphacoolin omassa pumpussa tuntuu olevan aika heikko virtaus, joten voiko se aiheuttaa tälläisiä ongelmia, kun näytönohjain on asennettu riserin avulla pystyyn, eli pumppu on blokin korkeimmassa kohdassa?

Onkohan muuten tämä edes oikeassa ketjussa, vai saisinko paremmin vastauksia custom-loop topicissa?
Ei tuolla kortin asennolla varmaan väliä ole. Radin olisi hyvä olla muualla kuin kortin alapuolelle.
 
Ei tuolla kortin asennolla varmaan väliä ole. Radin olisi hyvä olla muualla kuin kortin alapuolelle.
Jäähdytin on nyt tietokoneen etuosaan asennettu, eli loopin korkein kohta on jäädyttimen täyttöreiän kohdalla. Toki letkut joutuu tekemään lenkin tietokoneen pohjaan, jossa jäähdyttimen letkulähdöt, mutta mahtaakohan tuollakaan olla asiaan vaikutusta.
 
Itselläni ainakaan ei corsairin nestejäähyssä kyllä lämmöt 40 puolelle edes voi nousta, koska silloin prossu throttlaa. Ennemmin se neste pyörii siellä max 35 lukemissa.

Ihan mielenkiinnosta - mikä prosessori, ja minkä lämpötilan se vaatii että se throttlaa?

Sanoisin että joko prossun blokin lämmönvaihdin on hyvin tehoton (tai asennusongelma blokissa) tai veden lämpötila on oikeasti lämpimämpi kuin mitä mittaus näyttää.

Muuttujia on toki monia - esimerkiksi jotkin prosesorit nyt vaan käy kuumempina. Omalla 5950X:llä ei olla lähelläkään throttlausta jos veden lämpötila pidetään em. 40°C (toki threadin aiheesta poiketen custom loop - blokki EK:n Quantum -sarjaa muistaakseni).

Jos veden lämpötila on 35°C, niin huone on tosi kylmä, radi toimii tosin hyvin (tuulettimet isolla?) ja/tai lämpö ei siirry tehokkaasti komponenteista veteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta - mikä prosessori, ja minkä lämpötilan se vaatii että se throttlaa?

Sanoisin että joko prossun blokin lämmönvaihdin on hyvin tehoton (tai asennusongelma blokissa) tai veden lämpötila on oikeasti lämpimämpi kuin mitä mittaus näyttää.

Muuttujia on toki monia - esimerkiksi jotkin prosesorit nyt vaan käy kuumempina. Omalla 5950X:llä ei olla lähelläkään throttlausta jos veden lämpötila pidetään em. 40°C (toki threadin aiheesta poiketen custom loop - blokki EK:n Quantum -sarjaa muistaakseni).

Jos veden lämpötila on 35°C, niin huone on tosi kylmä, radi toimii tosin hyvin (tuulettimet isolla?) ja/tai lämpö ei siirry tehokkaasti komponenteista veteen.
3700x prossu löytyy vakiokelloilla ja rasvana välissä on joku paremman pään perus lämpötahna, tai oli ainakin joku 5v sit kun jimssiltä ostin. Huone on kylläkin nyt talvella ollut ennemmin sielä 15-16 asteen nurkilla ja mulla on 360mm jäähy. En tiedä paljonko noissa on yksilöeroja, mutta kuten itsekin totesit, niin 40 asteisella vedellä sun prossu ei throttlaile vaan lämpötilaeroa on siinä prossun ja nesteen välissä useita kymmeniä asteita ja ite oon vaan huomannut, että toi neste on oikeestaan aika viileetä verrattuna siihen miten lämmin prossu voikaan olla.
 
Tuli nyt sitten joku aivopieru ja ostettua 12900K kaveriksi Arctic liquid freezer 2 280mm ja laittaa Noctua NH-D15 kaappiin. Pitää vaan odotella että tulee postissa tuohon koteloon ne Radiator Bracketit et saan sen kattoon laitettua kiinni..

Viileä paketti (Lian Li O11 Air Mini) tää on ollut jokatapauksessa ton 4090+12900K kanssa, mutta epäilen että ilmavirtaa hidastaa tuo Noctua kuten kuvissa näkyy ja muistit toki käy kuumempana.. Jos tulisi lopputuloksesta vielä parempi.

Vanha kuva noctualla:
IMG_20221215_113218.jpg
 
Onko kokemuksia bequiet Silent Loop 2 280mm setistä? Aattelin laittaa LF2 tilalle Meshlicous.. koppaan niin saa lisää tilaa.
 
Onko kokemuksia bequiet Silent Loop 2 280mm setistä? Aattelin laittaa LF2 tilalle Meshlicous.. koppaan niin saa lisää tilaa.

Mulla ollut käytössä kohta 2v eikä mitään pahaa sanottavaa.
Jos pidät pumpun 2800rpm niin alkaa ääntä kuulumaan, mutta 2400rpm ei kuulu mitään ääntä.
 
  • Tykkää
Reactions: jml
Tuli nyt sitten joku aivopieru ja ostettua 12900K kaveriksi Arctic liquid freezer 2 280mm ja laittaa Noctua NH-D15 kaappiin. Pitää vaan odotella että tulee postissa tuohon koteloon ne Radiator Bracketit et saan sen kattoon laitettua kiinni..

Onnistuuko noilla Lian Lin kiinnikkeillä 280? Tuotekuvauksessa sanotaan että sopii 240/360 -kokoisille.
 
Onnistuuko noilla Lian Lin kiinnikkeillä 280? Tuotekuvauksessa sanotaan että sopii 240/360 -kokoisille.
Joo huomasin itsekki saman asian kun olivat kerinnyt lähettää ne jo, tulin siihen tulokseen että 280mm AIO laitetaan kylkeen. Yritän saada sen itse Radiaattorin kammioon ja tuulettimet kotelon puolelle, mutta varmuutta ei ole mahtuuko sen paksuuden puolesta 38mm. Koska sillei se mahtuu ainakin että tuulettimet kammion puolella ja Radiaattori kotelon puolella mutta sitten joutuisin työntää kuuman ilman kotelon sisälle jos haluan pitää tuulettimet Pushina.

Joutuu vaan mahdollisesti tekemään pari reikää et saan pysymään sen kiinni, koska pituutensa puolesta mahtuu ja niitä on laitettu siihen. Haen tänään sen tosta Datatronic kun varattuna sinne.

Tulkoon nuo bracket kiinnikkeet, jaksa palauttaa 9€ tuotetta. :D
 
Nyt on kyllä meielnkiintoista nähdä, miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään. Veikkaan, että prossun saa AIOlla pari astetta viileämmäksi, toivottavasti melua lisäämättä. Voihan varmaan sitten vääntää taajuuksia pari napsua ärhäkämmiksi, josko muutama fps tulisi lisää. Sulla on sen verran monsteri näyttis, että sille varmaan kelpaa kaikki mitä prossusta saa irti.
 
Nyt on kyllä meielnkiintoista nähdä, miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään. Veikkaan, että prossun saa AIOlla pari astetta viileämmäksi, toivottavasti melua lisäämättä. Voihan varmaan sitten vääntää taajuuksia pari napsua ärhäkämmiksi, josko muutama fps tulisi lisää. Sulla on sen verran monsteri näyttis, että sille varmaan kelpaa kaikki mitä prossusta saa irti.
Tai sitten perun koko AIO ja unohdan koko projektin, muistien lämmöt vaan meinaa kivuta yli 50c ja se ei ole kovin hyvä. Aiheuttaa nuo DDR5 helposti epävakautta.. Sillä mä tätä oon miettinyt kun ovat nyt ikävästi Noctuan "välissä" piilossa ilmavirralta.
 
Tai sitten perun koko AIO ja unohdan koko projektin, muistien lämmöt vaan meinaa kivuta yli 50c ja se ei ole kovin hyvä. Aiheuttaa nuo DDR5 helposti epävakautta.. Sillä mä tätä oon miettinyt kun ovat nyt ikävästi Noctuan "välissä" piilossa ilmavirralta.
AIO-modauksella saattaisi kyllä saada paremmin puhallettua ilmaa muistien päältä. Itselleni olisi turhan työläs, vaihtaisin varmaan mieluummin emon tai kotelon. Ja jos toimii vakaasti entisellään niin en ehkä tekisi mitään :D
 
AIO-modauksella saattaisi kyllä saada paremmin puhallettua ilmaa muistien päältä. Itselleni olisi turhan työläs, vaihtaisin varmaan mieluummin emon tai kotelon. Ja jos toimii vakaasti entisellään niin en ehkä tekisi mitään :D
Vaihtoehto on tietenkin laittaa 240 AIO, siihen sivuun. En mäkään halua rupea dremel yms hiomaa koteloa. :D

Emolevyä ei viitti vaihtaa huvikseen, nykyinenki maksoi reilu 700e silloin.. Tuo Lian Li O11 Air Mini on kyllä huippu kotelo mutta Noctua kanssa muistit vaan lämpenee turhaan.
 
Vaihtoehto on tietenkin laittaa 240 AIO, siihen sivuun. En mäkään halua rupea dremel yms hiomaa koteloa. :D
Olisi varmaan fiksuinta tuo. Kattoon ei vissiin kuitenkaan mahdu Arcticin radi? Ihan mutuna voisi siinä saada muisteille paremman tuuletuksen. Mutta joka tapauksessa ilmatilaa jäisi muistien ympärille paremmin kuin isolla ilmajäähyllä. Kokeilemallahan sen vasta näkisi, laskeeko muistien lämpöä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 419
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom