AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

Meshify C koteloon ostin rautakuumeessa H150i Pron mutta piti palauttaa takaisin kauppaan. Pumppu piti surisevaa ääntä ja tärisi voimakkaasti, saaden minkä tahansa koskettamansa pinnan (lattia, pöytä, pc) soimaan.
Ompas näissä nyt ongelmia, kun mullakin meni palautukseen. Hyvä että sait kuitenkin toimivan jäähdyttimen lopulta asennettua :)
 
Onko olemassa täysin äänettömiä AIO-paketteja, tai edes sellaisia että sitä ei kuule? Nyt itsellä on hiljaisuus edellä rakennettu kone, jäähynä NH-D15 ja työpöytäkäytössä yksikään propelli ei pyöri missään, ml. virtalähde.
En usko että D15 hiljaisempaa AIO:ta löytyy. Tuulettimien lisäksi tulee melunlähteeksi pumppu.
 
Kuinka paljon suorituskyvyssä on eroa Arctic Liquid Freezer II 280 ja 360 välillä? Molemmissa kenno ilmeisesti yhtä paksu, mutta 360 kennolla noin 9% enemmän pinta-alaa. 360 tuulettimissa heikompi ilmavirta ja paineentuotto, mutta tuulettimia yksi enemmän. Kumpi hiljaisempi? Kotelona Phanteks P600S, molempien pitäisi ainakin valmistajan antamien tietojen perusteella mahtua sekä ylös että eteen.
 
Kuinka paljon suorituskyvyssä on eroa Arctic Liquid Freezer II 280 ja 360 välillä? Molemmissa kenno ilmeisesti yhtä paksu, mutta 360 kennolla noin 9% enemmän pinta-alaa. 360 tuulettimissa heikompi ilmavirta ja paineentuotto, mutta tuulettimia yksi enemmän. Kumpi hiljaisempi? Kotelona Phanteks P600S, molempien pitäisi ainakin valmistajan antamien tietojen perusteella mahtua sekä ylös että eteen.

Tuskin on isoa eroa. Tuulettimissa noin nyrkkisääntönä että mitä isompi, sen matalampi ääni. Otit kumman vaan niin tuskin menee vikaan. Ittellä on 280 radi ja ei ole ollu valittamista.
 
Kuinka paljon suorituskyvyssä on eroa Arctic Liquid Freezer II 280 ja 360 välillä? Molemmissa kenno ilmeisesti yhtä paksu, mutta 360 kennolla noin 9% enemmän pinta-alaa. 360 tuulettimissa heikompi ilmavirta ja paineentuotto, mutta tuulettimia yksi enemmän. Kumpi hiljaisempi? Kotelona Phanteks P600S, molempien pitäisi ainakin valmistajan antamien tietojen perusteella mahtua sekä ylös että eteen.
280mm voi olla jopa parempi jäähdytys ja äänen tasoltaan, mutta tuskin juurikaan eroa. Esim krakeneissa x62 suorituskyky on hieman parempi kuin x72 kanssa, mutta kuitenkin niin lähellä toisiana että käytännössä ei mitään merkitystä.
 
Kuinka paljon suorituskyvyssä on eroa Arctic Liquid Freezer II 280 ja 360 välillä? Molemmissa kenno ilmeisesti yhtä paksu, mutta 360 kennolla noin 9% enemmän pinta-alaa. 360 tuulettimissa heikompi ilmavirta ja paineentuotto, mutta tuulettimia yksi enemmän. Kumpi hiljaisempi? Kotelona Phanteks P600S, molempien pitäisi ainakin valmistajan antamien tietojen perusteella mahtua sekä ylös että eteen.
Kannattaa varmistaa ettei AIO:n paksuus tule ongelmaks. Omaan Fractalin S2 360mm AIO mahtuu paremmin kuin leveämpi 280mm, joka todennäköisesti olisi törmännyt joko emoon taikka muisteihin.
 
Kannattaa varmistaa ettei AIO:n paksuus tule ongelmaks. Omaan Fractalin S2 360mm AIO mahtuu paremmin kuin leveämpi 280mm, joka todennäköisesti olisi törmännyt joko emoon taikka muisteihin.

280 ja 360 kennojen pitäisi olla yhtä paksuja (38mm) valmistajan ilmoittamien tietojen mukaan, nuo 280 mukana tulevat P14 tuulettimet ovat 27mm paksuja ja 360 P12 25mm paksuja, eli 280 kenno + tuulettimet (65mm) on sen 2mm paksumpi kuin 360 kenno + tuulettimet (63mm). Phanteksin mukaan 280 ja 360 menis P600S sekä eteen että kattoon. Katossa maksimi kenno + tuulettimet paksuus 65mm ja edessä 95mm.

En sitten tiedä, onko kenno parempi laittaa kattoon vaiko eteen? Joko jäähdytetään prosessoria näytönohjaimen lämmittämällä ilmalla tai näytönohjainta prosessorin lämmittämällä ilmalla. Ja miten saisi pidettyä positiivisen paineen kotelossa, ettei ihan joka raosta puske pölyä sisään? Mikäli Arcticin ja Phanteksin ilmoittamat mitat pitävät paikkaansa, niin 280 vakio P14 tuulettimilla ei jätä yhtään pelivaraa, mikäli sen haluaa kotelon kattoon laittaa.
 
280 ja 360 kennojen pitäisi olla yhtä paksuja (38mm) valmistajan ilmoittamien tietojen mukaan, nuo 280 mukana tulevat P14 tuulettimet ovat 27mm paksuja ja 360 P12 25mm paksuja, eli 280 kenno + tuulettimet (65mm) on sen 2mm paksumpi kuin 360 kenno + tuulettimet (63mm). Phanteksin mukaan 280 ja 360 menis P600S sekä eteen että kattoon. Katossa maksimi kenno + tuulettimet paksuus 65mm ja edessä 95mm.

En sitten tiedä, onko kenno parempi laittaa kattoon vaiko eteen? Joko jäähdytetään prosessoria näytönohjaimen lämmittämällä ilmalla tai näytönohjainta prosessorin lämmittämällä ilmalla. Ja miten saisi pidettyä positiivisen paineen kotelossa, ettei ihan joka raosta puske pölyä sisään? Mikäli Arcticin ja Phanteksin ilmoittamat mitat pitävät paikkaansa, niin 280 vakio P14 tuulettimilla ei jätä yhtään pelivaraa, mikäli sen haluaa kotelon kattoon laittaa.
Nuo Arcticit sen verran tehokkaita, että oma Ryzen kyllä katossakin pysyy viileänä, jolloin näyttis saa raitista ilmaa.
 
kennolla noin 9% enemmän pinta-alaa
Nyt lisäys näkökulmaan.
Josko huomioidaan tuulettimien hyödyntämä pinta-ala kennoilla. Silloin 280 radissa on 4,8 % pienempi ilman läpvirtauksen pinta-ala kuin 360 radissa.
Joten lienevät hyvinkin tasavertaisia suorituskyvyltään tuoltaosin. Mielenkiinosta mittailin työntötulkilla ja laskeskelin excelillä, huomioiden flektin sisäreiän vähennettynä moottorin pinta-alalla ja kertoen flektien kappaleilla. ;-)
 
Jaahas, alkoi jokinen hetki sitten Eiswolf 240 gpx, pitämään ylimääräisiä ääniä. Kuulostaaa vähän kuin laakerit rapisee (luulinkin ensin että joku johto on alkanut ottamaan johonkin flektin lapoihin tms), vähän kun nosti kierroksia niin väheni. Virtaus kyllä pysyy ihan tasasena (noin 20,6l/h).
 
Kannattaa varmistaa ettei AIO:n paksuus tule ongelmaks. Omaan Fractalin S2 360mm AIO mahtuu paremmin kuin leveämpi 280mm, joka todennäköisesti olisi törmännyt joko emoon taikka muisteihin.

Ittellä S2 ja hyvin mahtuu kattoon 280. Ja lupaahan manuskakin 280 tuen katossa.
 
Ittellä S2 ja hyvin mahtuu kattoon 280. Ja lupaahan manuskakin 280 tuen katossa.
Kyllähä se on tuettuna, mutta manuaalissakin kerrotaan emon/muistien maksimi korkeudeksi 35mm 280 radilla. Kunhan sen ottaa huomioon, niin ei ongelmaa.
 
Päivitin juuri omaa konetta nykypäivään ostamalla Jimmssiltä tuollaisen Ryzen 5 3600 + X570 kombon. Ajattelin jotenkin, että tuolla boxed jäähyllä pärjäisi, mutta eihän sillä tee mitään. Eli nyt heräsi kiinnostus näihin AIO-vehkeisiin, mutta haluaisin asentaa sellaisen tuohon Fractalin Meshify C kopan kattoon, enkä eteen. Onko jollain kokemusta millainen AIO on mennyt kivuttomasti tuohon kattoon? Fractalin sivujen mukaan 240 pitäisi mahtua, mutta mahtuuko oikeesti?
 
Päivitin juuri omaa konetta nykypäivään ostamalla Jimmssiltä tuollaisen Ryzen 5 3600 + X570 kombon. Ajattelin jotenkin, että tuolla boxed jäähyllä pärjäisi, mutta eihän sillä tee mitään. Eli nyt heräsi kiinnostus näihin AIO-vehkeisiin, mutta haluaisin asentaa sellaisen tuohon Fractalin Meshify C kopan kattoon, enkä eteen. Onko jollain kokemusta millainen AIO on mennyt kivuttomasti tuohon kattoon? Fractalin sivujen mukaan 240 pitäisi mahtua, mutta mahtuuko oikeesti?
240 menee heittämällä
 
Päivitin juuri omaa konetta nykypäivään ostamalla Jimmssiltä tuollaisen Ryzen 5 3600 + X570 kombon. Ajattelin jotenkin, että tuolla boxed jäähyllä pärjäisi, mutta eihän sillä tee mitään. Eli nyt heräsi kiinnostus näihin AIO-vehkeisiin, mutta haluaisin asentaa sellaisen tuohon Fractalin Meshify C kopan kattoon, enkä eteen. Onko jollain kokemusta millainen AIO on mennyt kivuttomasti tuohon kattoon? Fractalin sivujen mukaan 240 pitäisi mahtua, mutta mahtuuko oikeesti?

Fractalin sivuilla ainakin lukee, että kattoon laitettaessa emolevyn komponenttien maks korkeus on 40mm. Jossei kattoon mahdu, niin miksei sitä voisi eteen laittaa?
 
Fractalin sivuilla ainakin lukee, että kattoon laitettaessa emolevyn komponenttien maks korkeus on 40mm. Jossei kattoon mahdu, niin miksei sitä voisi eteen laittaa?
Mulla on yks HDD vielä käytössä, niin se kelkka vie sieltä edestä hieman tilaa, niin ei käsittääkseni mahdu sinne kunnolla. Pitänee mitata nuo emon siilit ja muistit, ja katsella mahtuisiko tuo. Jotenkin oli mennyt itseltä ohi tuo 40mm korkeus, kiitos kun nostit esiin.
 
Miten äänekkäitä hiljaisimmat 240mm aio:t on jos vertaa esim. Dark Rock 4:seen? Kiinnostaisi Nano S:ää pienempi kotelo mutta eihän mikään iso torni mene joten 240mm aio melkein ainoa vaihtoehto. Pelatessa pieni meteli ei haittaa mutta lähinnä idlatessa mietityttää pumpun ääni.
 
Miten äänekkäitä hiljaisimmat 240mm aio:t on jos vertaa esim. Dark Rock 4:seen? Kiinnostaisi Nano S:ää pienempi kotelo mutta eihän mikään iso torni mene joten 240mm aio melkein ainoa vaihtoehto. Pelatessa pieni meteli ei haittaa mutta lähinnä idlatessa mietityttää pumpun ääni.
Jos toimii kuten pitää niin ei kyllä pidä mitään ääntä, ellei aja pumppua täysillä, josta ei sinänsä ole mitään hyötyä. Arctici 240mm varmaan nyt paras Hinta laadultaan ja sen mukana tulee hyvät hiljaset flektit
 
  • Tykkää
Reactions: njs
Miten äänekkäitä hiljaisimmat 240mm aio:t on jos vertaa esim. Dark Rock 4:seen? Kiinnostaisi Nano S:ää pienempi kotelo mutta eihän mikään iso torni mene joten 240mm aio melkein ainoa vaihtoehto. Pelatessa pieni meteli ei haittaa mutta lähinnä idlatessa mietityttää pumpun ääni.

Tuossa jo vastattiinkin, mutta omakohtaisia kokemuksia voisin naputella. Joskus 15 vuotta sitten tuli kokeiltua vedellä leikkimistä, mutta nimenomaan pumppu jäi osista kasatussa nestejäähyssä niin äänekkääksi idlenä (tavoitteena siis mahdollisimman hiljainen tehokone), että ei sitä jaksanut sen enempää ihmetellä. Siirryin takaisin ilmajäähyihin, niitä perinteisiä kilon mötiköitä pyöri koneessa joita ajelin sitten alhaisilla kierroksilla. Olin hiljaisuuteen tyytyväinen 15 vuotta. Sitten tuli korona ja kotona istuessa tulee kokeiltua kaikkea tyhmää (3D-tulostin käyttämättömänä huoneen nurkassa..) Gamersnexuksella oli sitten testissä tuo Arcticin Liquid Freezer II 280 ja siitä innostuneena laitoin tilaukseen. En jaksanut odotella 280 mallin saapumista takaisin varastoon joten samalla kotelo vaihtui äänekkäämpään, Fractal Define R5 -> Enthoo Pro, että sain 360 mallin kennon mahtumaan kotelon kattoon. Näytönohjaimen lämpöjä en halunnut nostaa joten siksi kenno katossa ja ilma ulos sitä kautta. Kotelotuulettimet vaihdoin siinä samalla vielä P14 PWM PST halpamalleihin, aiemmin oli Noctuan NF-A14 FLX malleja.

No itse olen todella tyytyväinen muutokseen. Kone hiljeni ja lämmöt laskivat. Pumppua en ole vielä kuullut, nyt idlenä kone on mukavan hiljainen ja rasituksessa näytönohjain on se joka pitää ääntä. Kaikki tämä siis Enthoo Pro kotelossa, jossa ei ole mitään äänieristystä ja katossa ritilät näkyvillä kun kenno katossa. Plussana myös näytönohjaimen lämmöt laskivat hiukan. Voi johtua pitkälti kotelon vaihdosta, mutta sekin varmaan auttaa kun prosessorin lämmöt siirtyvät nyt tehokkaammin pois tuosta emolevyn ympäristöstä. P14 tuulettimet ovat myös todella päteviä, PWM ohjattuna kierrokset saa vedettyä mukavan alas.

Eli olihan tässä päivityksessä monta muuttujaa kun vesijäähyn lisäksi vaihtui kotelo ja tuulettimet, mutta ainakin Arcticin Liquid Freezer II mallia uskaltaa suositella hiljaisempaan tehokoneeseen. Täysin passiiviset/0db vaihtoehdot ovat sitten oma maailmansa..
 
Eli olihan tässä päivityksessä monta muuttujaa kun vesijäähyn lisäksi vaihtui kotelo ja tuulettimet, mutta ainakin Arcticin Liquid Freezer II mallia uskaltaa suositella hiljaisempaan tehokoneeseen. Täysin passiiviset/0db vaihtoehdot ovat sitten oma maailmansa..

Sen verran mitä ehdin katsoa niin tuo Arcticin mahtuminen ainakin NCase M1 koteloon on siinä ja siinä, mutta äkkiähän sitä etsii vastaan melutason omaavia tuotteita jotka sopii.
 
Lähestulkoon 7 vuotta vanha Corsairin H100i laitettu "vihdoinkin" sivuun uudemman tieltä, kysymys kuuluukin; Mitä tuolle pitäisi nyt tehdä?

Pitäisikö tuota kokeilla itse tai jonkun osaavamman toimesta fixailla menetetyn jäähdytystehon saamiseksi takaisin vai saisiko tuosta käyttökelpoisia varaosia tms?

Jäähy on edelleen kaikinpuolin toimiva, vuosien käytössä blokkiin on vain todennäköisesti kertynyt likaa ja nestettä on haihtunut tai se on muutoin mennyt huonommaksi.
 
Lähestulkoon 7 vuotta vanha Corsairin H100i laitettu "vihdoinkin" sivuun uudemman tieltä, kysymys kuuluukin; Mitä tuolle pitäisi nyt tehdä?

Pitäisikö tuota kokeilla itse tai jonkun osaavamman toimesta fixailla menetetyn jäähdytystehon saamiseksi takaisin vai saisiko tuosta käyttökelpoisia varaosia tms?

Jäähy on edelleen kaikinpuolin toimiva, vuosien käytössä blokkiin on vain todennäköisesti kertynyt likaa ja nestettä on haihtunut tai se on muutoin mennyt huonommaksi.
Ei tuolla montaa euroa myyntiarvoa taida enään olla. Jos ei jaksa itse alkaa purkamaan ja yrittämään täyttöä niin antaa jollekki projektiksi tai vaihtaa kahvipakettiin tms.
 
Lähestulkoon 7 vuotta vanha Corsairin H100i laitettu "vihdoinkin" sivuun uudemman tieltä, kysymys kuuluukin; Mitä tuolle pitäisi nyt tehdä?

Pitäisikö tuota kokeilla itse tai jonkun osaavamman toimesta fixailla menetetyn jäähdytystehon saamiseksi takaisin vai saisiko tuosta käyttökelpoisia varaosia tms?

Jäähy on edelleen kaikinpuolin toimiva, vuosien käytössä blokkiin on vain todennäköisesti kertynyt likaa ja nestettä on haihtunut tai se on muutoin mennyt huonommaksi.
1. Blokin kuparilevyn ruuvit auki
2. Valuta nesteet ulos blokin kautta
3. Hinkkaa kupariblokki puhtaaksi hammasharjalla
4. Täytä-tyhjennä kerran tai pari akkuvedellä (huuhtelu)
5. Tee glykolin ja akkuveden liuos, noin 80% vettä ja 20% glykolia.
6. Täytä kierto blokin kautta piripintaan, mieluiten siten että välillä heiluttelet jäähyä samalla kun painat kupariblokkia paikalleen että saat poistettua ilmakuplat loopista.

Toinen tapa on tuunata letkut uusiksi ja lisätä kunnon täyttöventtiili looppiin T-haaralla.
Edit: Tarkista oman mallisi letkujen paksuudet, niissä on vaihtelua eri versioiden välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan turhan jytkyä letkua AIO:lle, eikös noissa ole aika hemmetin pienet nuo letkulähdöt yleensä?
Ainakin Corsairin H110i GTX mallissa on tuon kokoluokan letkut, itse laitoin Duraclearia koska sitä oli jo ennestään.
Ohuet letkut "vuotavat" nesteet pihalle nopeasti, Bilteman ohutseinäinen vesiletku oli Corsairissa käytössä vuoden ajan ja voin sanoa suoraan ettei se letku sovellu AIO vehkeisiin.
 
1. Blokin kuparilevyn ruuvit auki
2. Valuta nesteet ulos blokin kautta
3. Hinkkaa kupariblokki puhtaaksi hammasharjalla
4. Täytä-tyhjennä kerran tai pari akkuvedellä (huuhtelu)
5. Tee glykolin ja akkuveden liuos, noin 80% vettä ja 20% glykolia.
6. Täytä kierto blokin kautta piripintaan, mieluiten siten että välillä heiluttelet jäähyä samalla kun painat kupariblokkia paikalleen että saat poistettua ilmakuplat loopista.

Toinen tapa on tuunata letkut uusiksi ja lisätä kunnon täyttöventtiili looppiin T-haaralla.
Edit: Tarkista oman mallisi letkujen paksuudet, niissä on vaihtelua eri versioiden välillä.
Näillä ohjeilla voisi jokunen viikonloppu lähteä katsomaan mitä saa aikaan, kiitän! :tup: Eipä tuossa mitään varsinaista menetystäkään ole jos menee reisille, kun takuutkin paukkuneet jo parisen vuotta sitten.
 
Tervehdys,

Täältä löytyy varmaan kokemuksia 3x120mm AIO jäähypaketeista, koneenpäivitys suunnitteilla ja olen ajatellut seuraavia palikoita:
Asus ROG Strix B550-F GAMING
Ryzen 9 3900X

Jäähyksi:

Koppa:

Joku RGB hirviö haussa, asuksen ryujin kiinnostaisi, samoin NZXT Kraken Z sarja joissa siis näytöllinen bloki/pumppu mutta noissa ei juurikaan ole RGB tuulettimia.
Neuvoa kaipaisin nyt jäähdytys tehon, hyvien ropellien yms suhteen, käyttö ei ole mitään extreme kellotusta, lähes vakiotehoilla tai pienellä nostolla tarkotus mennä.
 
Joku RGB hirviö haussa, asuksen ryujin kiinnostaisi, samoin NZXT Kraken Z sarja joissa siis näytöllinen bloki/pumppu mutta noissa ei juurikaan ole RGB tuulettimia.
Neuvoa kaipaisin nyt jäähdytys tehon, hyvien ropellien yms suhteen, käyttö ei ole mitään extreme kellotusta, lähes vakiotehoilla tai pienellä nostolla tarkotus mennä.

EK:n aio kohtuullisesti pärjännyt testeissä
Omia kokemuksia ei ole.
 
Tuli ostettua H150i Pro käytettynä hintaan 120€. Pitää kyllä sanoa, että yllättävän hyvin toimii. 100% rasituksessa, 9900k ei mene yli 68 astetta kun 4.6ghz kaikki coret. Pitääpä varmaan käydä kellottamassa vitoseen :hmm: Plussana myös, että on erittäin hiljanen.
 
Hommasin R5 3600 kaveriksi Corsairin H100X kun paikallisesta G-liikkeestä löytyi suoraan hyllystä. Mukavan hiljainen, lämmöt pysyy täydessä rasituksessa alle 70c vaikka radin tuulettimet säädetty pyörimään 50% nopeudella (n.800rpm) Hintaisekseen siis erittäin pätevä. Asensin kotelon eteen, tuulettimet sisäpuolelle "pull" tyyppisesti. Prossun mukana tulleella wraith stealthilla sai heittää vesilintua.. Järkyttävä kierrosten humppaaminen tuolla jäähyllä ja lämmöt nousi reippaasti yli 80c, mikä sinänsä ei tullut yllätyksenä.
 
Viimeksi muokattu:
Hommasin R5 3600 kaveriksi Corsairin H100X kun paikallisesta G-liikkeestä löytyi suoraan hyllystä. Mukavan hiljainen, lämmöt pysyy täydessä rasituksessa alle 70c vaikka radin tuulettimet säädetty pyörimään 50% nopeudella (n.800rpm) Hintaisekseen siis erittäin pätevä. Asensin kotelon eteen, tuulettimet sisäpuolelle "pull" tyyppisesti. Prossun mukana tulleella wraith stealthilla sai heittää vesilintua.. Järkyttävä kierrosten humppaaminen tuolla jäähyllä ja lämmöt nousi reippaasti yli 80c, mikä sinänsä ei tullut yllätyksenä.

Kierrokset tahtoo ryseneillä humpata oli mikä ilmajäähy tahansa koska rysen jostain syystä nostelee hetkellisesti lämpöjä idlessä ja se nostelu tapahtuu säännöllisesti, tämän näkee sahareunaisena kuviona kun seuraa jotain monitorointi softan historiikkia. Siitä humppaamisesta pääsee kyllä eroon kun säätää CPU tuulettimen profiilin kuntoon.
 
Kierrokset tahtoo ryseneillä humpata oli mikä ilmajäähy tahansa koska rysen jostain syystä nostelee hetkellisesti lämpöjä idlessä ja se nostelu tapahtuu säännöllisesti, tämän näkee sahareunaisena kuviona kun seuraa jotain monitorointi softan historiikkia. Siitä humppaamisesta pääsee kyllä eroon kun säätää CPU tuulettimen profiilin kuntoon.

Jep, tosin yritin säätää tuolla alkuperäisellä coolerilla profiilia järkeväksi, mutta sitä ei saanut koska emo antaa asettaa prossun maksimi lämmöksi 75c. Ja lämmöt meni yli 80c. Yli 70c saavutti kun avasi chromen ja liikutti hiirtä ;) Nyt kun vedellä, olen tehnyt profiilin jossa tuulettimet pysyy 50% jos CPU alle 75c. Yli tuon sitten 100%, mutta käytännössä tuota tilannetta ei koskaan tule, kun tämä pitää lämmöt alle 70c rasituksessa. Olen melko tyytyväinen, 2m päästä ei kuule onko kone päällä vai ei.

Kotelona Kolink Tranquility, tässä kevyt äänieristys valmiina. Takaosassa kotelon mukana tullut 120mm tuuletin, sekin 50% nopeudella pyörimässä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, tosin yritin säätää tuolla alkuperäisellä coolerilla profiilia järkeväksi, mutta sitä ei saanut koska emo antaa asettaa prossun maksimi lämmöksi 75c. Ja lämmöt meni yli 80c. Yli 70c saavutti kun avasi chromen ja liikutti hiirtä ;) Nyt kun vedellä, olen tehnyt profiilin jossa tuulettimet pysyy 50% jos CPU alle 75c. Yli tuon sitten 100%, mutta käytännössä tuota tilannetta ei koskaan tule, kun tämä pitää lämmöt alle 70c rasituksessa. Olen melko tyytyväinen, 2m päästä ei kuule onko kone päällä vai ei.

Kotelona Kolink Tranquility, tässä kevyt äänieristys valmiina. Takaosassa kotelon mukana tullut 120mm tuuletin, sekin 50% nopeudella pyörimässä.

Olen välillä käyttänyt virranhallinnan suunnitelmana "Virransäästö", silloin ei ole lämmöt humpanneet.
Suoritustyky tietysti kärsii hieman.
 
3600 kanssa suosittelen suoraan laittamaan manuaalikellot ellei ole täysin paska yksilö kyseessä (luokkaa alle 4.1GHz). Ainakin itselläni manuaalikellot poistavat tuon jojottelun aika tehokkaasti vaikka toki tuuletinprofiilin säätämällä sen saa yleensä kuriin anyways.

3700X ja sitä paremmilla laittaisin itse varmaankin tuon ComputerBase-foorumilta löytyvän virrankulutussuunnitelman. Sen kanssa säilyy 1 ytimen boostit, mutta rauhoittaa tuon jojottelun idlessä.

m: englanniksi löytyy selostus myös
 
~20v tauon jälkeen tuli taas sotkeuduttua vesitouhuihin. :whistling:

Tarkoitus oli päästä mahdollisimman helpolla eli ei mitään sen enempää rakentelua erinäisistä osista, eli AIO.
Joten päätin hankkia Arctic Freezer II 360, mutta pitäähän se syyläri saada kotelon ulkopuolelle ettei se puhalla lämmintä ilmaa itsestään kotelon sisään tai sitten vaihtoehtoisesti jäähdytä itseään kotelon lämpimällä sisäilmalla.

Ei tullut tarkemmin suunniteltua mistä kohtaa toteuttaa ja suunnitelmat muuttuivat tehdessä, mutta napsaisin tuosta takatuulettimen säleiköstä palan pois niin mahtui ujuttamaan siitä juuri ja juuri blokin sisälle. Letkuja varten nakersin palan pois kotelon takaseinästä tuosta emolevyn liitinpaneelin yläpuolelta.

Nuo 2 kulmarautaa jonka pällä syyläri lepää on Biltemasta ja niistä löytyi sopivat reiät niin että lasiseinän omilla kiinnitysruuveilla saa kiinni ja syylärinkin kiinnitysruuvit osuivat rautaan.

AIO tuulettimet käänsin toisinpäin eli imevät ylöspäin.
Kotelo on Jonsbo U5, siinä tuuletus tapahtuu alhaalta ylös ja virtalähde on tuolla oikealla ylhäällä pystyssä.
aio_ext.jpg
 
Olisi tarkoituksena tutustua AIO systeemeihin ja harkinnassa on Arctic Liquid Freezer II. Mietintä on 240 ja 280 version välillä.

Kotelona tulee toimimaan joko Fractal Design ARC Mini R2 tai Define Mini C (eli mATX molemmat). Onko noiden 240/280 kokojen välillä merkittävää eroa? Tärkein kriteeri itselle on melkeinpä hiljaisuus. Käsittääkseni molempiin mahtuu (eteen) tuo 280 versio (tähän olisi kiva saada tosin varmistus?), mutta 240 version saisi myös kattoon kiinni. Onko sijoituspaikalla niin suurta merkitystä? Tässä vaiheessa ehkä mieluiten ottaisin tuon 280, jota löytyy Jimmsistä hyllystä suoraan.

EDIT: Löytyikin tuosta muutama sivu taaksepäin 240/280 välistä pohdiskelua.
 
~20v tauon jälkeen tuli taas sotkeuduttua vesitouhuihin. :whistling:

Tarkoitus oli päästä mahdollisimman helpolla eli ei mitään sen enempää rakentelua erinäisistä osista, eli AIO.
Joten päätin hankkia Arctic Freezer II 360, mutta pitäähän se syyläri saada kotelon ulkopuolelle ettei se puhalla lämmintä ilmaa itsestään kotelon sisään tai sitten vaihtoehtoisesti jäähdytä itseään kotelon lämpimällä sisäilmalla.

Ei tullut tarkemmin suunniteltua mistä kohtaa toteuttaa ja suunnitelmat muuttuivat tehdessä, mutta napsaisin tuosta takatuulettimen säleiköstä palan pois niin mahtui ujuttamaan siitä juuri ja juuri blokin sisälle. Letkuja varten nakersin palan pois kotelon takaseinästä tuosta emolevyn liitinpaneelin yläpuolelta.

Nuo 2 kulmarautaa jonka pällä syyläri lepää on Biltemasta ja niistä löytyi sopivat reiät niin että lasiseinän omilla kiinnitysruuveilla saa kiinni ja syylärinkin kiinnitysruuvit osuivat rautaan.

AIO tuulettimet käänsin toisinpäin eli imevät ylöspäin.
Kotelo on Jonsbo U5, siinä tuuletus tapahtuu alhaalta ylös ja virtalähde on tuolla oikealla ylhäällä pystyssä.
aio_ext.jpg


Define R5 ja ARCTIC Liquid Freezer II 280 ei ihan heittämällä sovikaan yhteen kattoasennuksena.
Vois olla parempi tehdä tämä sinun toteutus siihen.
Taidankin hakea kulmarautaa ja katsoa mitä tapahtuu.
Kiitos vinkistä! :)
 
Itse asentelin viikko sitten Define R5.een liquid freezer 280. meni kyllä ihan hyvin katto-asennuksena. Jos ottaa dvd-asema telineen veke ni mahtuu 360 myös. On kyllä hyvä jäähy toi. Voin suositella!
 

Liitteet

  • 20200703_192706.jpg
    20200703_192706.jpg
    1,5 MB · Luettu: 280
Tässä näytti kanittavan muistikampoihin vähä niin annoin olla.
Miten sulla lämmöt menee rasituksessa ja mikä prossu sulla on?
 
Hommasin Corsair icue h150i rgb pro xt, mutta pumpun ääni on todella ärsyttävä. Kone muuten hiljainen, niin tuon kuulee todella ikävästi. Vaikka on asetettu silent moodiin.
Onko jotain vastaavaa AIO jäähyä missä olisi hiljaisempi pumppu?
Tuulettimien humina ei niinkään haittaa ja nehän voi aina vaihtaa hiljaisempiin.
Prossuna 9900k ja koppa Lian Li 011 dynamic
 
Hommasin Corsair icue h150i rgb pro xt, mutta pumpun ääni on todella ärsyttävä. Kone muuten hiljainen, niin tuon kuulee todella ikävästi. Vaikka on asetettu silent moodiin.
Onko jotain vastaavaa AIO jäähyä missä olisi hiljaisempi pumppu?
Tuulettimien humina ei niinkään haittaa ja nehän voi aina vaihtaa hiljaisempiin.
Prossuna 9900k ja koppa Lian Li 011 dynamic
Kuulostaa vialliselta pumpulta. Tuota pumppua ei pitäisi kuulla silent modessa ellei tunge korvaa kiini lähes siihen pumppuun. Toki voi olla ilmaakin pumpussa, eli kannattaa irrottaa radi ja ravistella/yrittää saada ilma pois pumpusta, mutta RMA tapaukselta näin äkkiseltään kuulostaa.
 
Kuulostaa vialliselta pumpulta. Tuota pumppua ei pitäisi kuulla silent modessa ellei tunge korvaa kiini lähes siihen pumppuun. Toki voi olla ilmaakin pumpussa, eli kannattaa irrottaa radi ja ravistella/yrittää saada ilma pois pumpusta, mutta RMA tapaukselta näin äkkiseltään kuulostaa.
Koppa on kyllä pöydällä aivan vieressä eli äänet kuuluu korvaan hyvin. Tuulettimien mukavaan huminaan olen tottunut, mutta pumpun ininä ottaa hermon päälle.
Onko tuossa pakko käyttää Corsairin valmiita profiileja? Vai onnistuuko mitenkään kytkeä pumppua emoon ja määrittää profiilin itse?
 
Koppa on kyllä pöydällä aivan vieressä eli äänet kuuluu korvaan hyvin. Tuulettimien mukavaan huminaan olen tottunut, mutta pumpun ininä ottaa hermon päälle.
Onko tuossa pakko käyttää Corsairin valmiita profiileja? Vai onnistuuko mitenkään kytkeä pumppua emoon ja määrittää profiilin itse?

Ainakin oman Asuksen B450 emon AIO-liitin pyörittää vain täysillä. Ja Arcticista ei kuulu mitään häiritsevää vaikka kone on pöydällä ihan vieressä.
 
Moro!

Mulla on nyt käytössä Alphacoolin Eisbaer 280 prossulla ja nyt haluttais liittää näytönohjain mukaan vesijäähy -maailmaan. Mitä suosittelisitte? Näytönohjain on MSI GTX 1070 ja kotelona on Phanteksin EclipseP400. Kiitos etukäteen vinkeistä.
 
Moro!

Mulla on nyt käytössä Alphacoolin Eisbaer 280 prossulla ja nyt haluttais liittää näytönohjain mukaan vesijäähy -maailmaan. Mitä suosittelisitte? Näytönohjain on MSI GTX 1070 ja kotelona on Phanteksin EclipseP400. Kiitos etukäteen vinkeistä.

Ittellä on Vega 56 kierrossa Watercoolin blokilla, hommasin sarjan niitä pikaliitin letkuja, sillä homma kävi näppärästi. Nyt on vaan koko systeemi telakalla kun vesi lakkasi kiertämästä eikä oo jaksanu rassata. Ilmeisesti tukkeessa kun pumppu kuitenkin pyörii. Jotakin sontaa näyttäs olevan GPU blokissa ainakin. Tiedä sitten oliko huono huuhtelu.
Mutta siis kyllä se ihan noin toimii aika näppärästi.
 
Tässä näytti kanittavan muistikampoihin vähä niin annoin olla.
Miten sulla lämmöt menee rasituksessa ja mikä prossu sulla on?
Prossuna on i5-9600K, vcore on Cinebenchii ajettaessa 1.288v @ 4.9ghz all-core. Ajoin 3 ajoo niin lämmöt oli coresta riippuen 72-78c ja BIOSista säädetty kaikki kotelotuulettimet/pumppu quiet moodiin. 1100rpm pyörii pumppu rasituksessa ja on hiljanen. Idlessä 600-700rpm.
 
Täällä vaihtu Thermalright Aro M-14 -> Arctic Liquid freezer II 280
2700x 1.3325V biosissa 4.15 Ghz Prime95 small fft 10 minuuttia,
84,5C 80% fan speedillä cpu imee hwinfon mukaan melkein 170W.
Aro m-14 lämmöt meni yli 100C minuutissa ja kone sammutti itsensä.
unknown.png
 
Kysyisin tuosta kraken x62:sta sellaista, että kuinka oleellisesti tuo pumpun nopeus vaikuttaa kyseisen kapistuksen keskimääräiseen käyttöikään, vai onko vaikutusta juuri lainkaan?

Missä asetuksessa tuo olisi viisainta pitää? CAM antaa valita pumpun nopeuden väliltä 60-90%, mutten ole ainakaan vielä huomannut oikein mitään eroa metelissä, saatika lämpötiloissa tuota säätelemällä. Radin tuulettimet on toistaiseksi säädetty kiinteästi 50%:lle.

Pitäisikö nuo aio:n tuulettimet säätää seuraamaan nesteen lämpöjä, vai pidänkö nykyisellään kiinteänä? Olen aika uudella alueella tämän nestetouhun kanssa.

Olisin halunnut asentaa koko möhkäleen R6:n kattoon alunperin, mutta kingstonin korkeat muistit olivat siitä eri mieltä. Harmillisesti jäi parista millistä kiinni. Laitoin lopulta eteen puhaltamaan radin läpi koteloon. Siellä on 2kpl arcticin p14 katossa imemässä ilmaa ulos ja yksi perässä tekemässä samoin. Onnekseni 2080s ei ole kuuma kortti, niin en ole huomannut minkäänlaisia ongelmia senpuoleen tuossa virityksessä. Oikeellisuudesta en sano mitään :lol: 3600 humppaa lämpöjensä kanssa työpöydällä tuttuun tyyliinsä ja rasituksessa lämmöt jäävät 72 asteen paikkeelle. Nesteen lämmöt näyttää olevan 30-40 asteen paikkeilla kuormasta riippuen.
 
Mitä 240 AIO:ta suositellaan jos pumppuosan korkeus rajoittuu 71 milliin ja letkut saisi mielellään lähteä sivusta eikä sen päältä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 511 780
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
PerusJantteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom