AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

Mulla oli about 6kk sitten arcticin 360 9900k:n kaverina. Minulla ei toi ainakaan vakuuttanut. Kellot piti olla vakiona. Cinebenchissä lämmöt nousi yli 90°
Ettei olisi ollut huono kontakti tai jotain muuta? Revikoissa tuo on ollut kusiletkujäähyjen parhaimmistoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli about 6kk sitten arcticin 360 9900k:n kaverina. Minulla ei toi ainakaan vakuuttanut. Kellot piti olla vakiona. Cinebenchissä lämmöt nousi yli 90°
Sääditkö koko settiä sillä vakio PWM-liittimellä, jossa menee pumpun ja tuulettimien säädöt samassa liittimessä vai otitko tuulettimet erilleen omalle liitännälle ?
 
Itsellä 9900k vakiona ja Arcticin 360, normi surffaus netissä ja lämmöt 27c. Pelatessa 65c. Mun mielestä pätevä vehje.
 
Sääditkö koko settiä sillä vakio PWM-liittimellä, jossa menee pumpun ja tuulettimien säädöt samassa liittimessä vai otitko tuulettimet erilleen omalle liitännälle ?
Juu sillä normi pwm liitännällä. Voi olla ollut huono kontakti kiveen koska suunnilleen kaikilla on hyviä tuloksia.
 
Tuo pitäs olla ihan hyvä. Toinen vaihtoehto ARCTIC Liquid Freezer II 360 -vesijäähdytysjärjestelmä prosessorille, musta - 99,90€ Arcticin 280- ja 360-mallit, mutta näissä tuntuu olevan saatavuusongelmia.

Edit: Proshopissa ois varastossa
Onkohan tuossa Arcticissa yhteensopivuutta 2011-kantaan, kun Jimmsin ja valmistajan sivuilla mainitaan vain 2011-3. Onko niillä edes fyysistä eroa? Jäähy tulisi siis vanhaan 2011-kantaan ja prossuna 3960x. Jos ei sovi Arctic ollenkaan siihen, niin sittenhän ratkaisu on ainakin helppo.

Olisi mukava nähdä nuo kaksi rinnakkain testissä, mutta en löytänyt muuta kuin redditistä r/intel - Alphacool LT 360mm vs Arctic Freezer II 360mm. 9900k running P95 @ 5.1ghz tuon amatööritestin, mikä oli ilmeisesti pilattu Alphacoolin huonolla asennuksella, kun oli saatu 10 asteen eroja Arcticin hyväksi.

Lähinnä yrittänyt vertailla noita testejä, missä on kiintopisteenä NH-D15, kun se yleensä löytyy kaikista missä vähänkään laajemmin on nestejäähyjä testattu. Että sen perusteella katsoisi, kumpi noista saisi revittyä isomman kaulan siihen.

E: Nyt löytyi sivuilta toisesta kohtaa, että 2011(-3) -sopivuus olisi, eli kaipa se sopii tuohon vanhempaankin malliin.
Odotellaan tuleeko jääkarhua hyllyyn kohtuullisessa ajassa, ja jos ei niin sitten tuo Arcticin versio testiin.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuolla isoa käytännön eroa, kun Alphacoolissa on kuparinen syyläri, ja Arcticissa alumiininen, mutta paksumpi. Jäähdytystehon kannalta siis. Kuparinen kuulostaisi laadukkaammalta, vaan hemmetti jos saatavuus on tuota luokkaa ja Saksasta tilaaminen maksaisi n. 130e vs. 99e Jimmsillä tuo Arctic, niin saatanpa kallistua kuitenkin Arcticiin.

Onhan tuo aika jäätävän eron saanut testissä revittyä Noctuaankin verrattuna. Kai se on sitten tuo Arctic ostettava vaikka olisin jäänyt kaipaamaan tuota modulaarisuutta mikä oli toisessa.

Arctic_Liquid_Freezer_II_360_oc_intel.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei muissa arvosteluissa ole tuollaisia lukemia. Jäähy on kyllä ihan kärkipäässä ellei paras, mutta erot on pieniä.
 
Onhan nuo lukemat "vähän" epäuskottavan tuntuiset, ja nyt en enää löydä koko lähdettä mistä tuon löysin. Joku 15min keskiarvo tms. siinä oli väitetysti laskettu erilaisessa rasituksessa olleelle prossulle, mutta tuskin tuo vakiosirkkelikään 90 asteessa huitelisi tilanteessa missä vesijäähyt käy 40:ssä.

Olisi mukava nähdä nuo Eisbaer ja Arctic vastakkain jossain kunnon testissä, kun tuo redditin testi nyt oli kanssa yhtä tyhjän kanssa, kun itsekin myönsi ryssineensä asennuksen. Ja toinen kommentoija sitten väitti saaneensa päinvastaisia tuloksia. Juupas-eipäs ja ihan varmasti oli.

Olisi mukava saada AIO-jäähyjen parhaimmistoa, että saisi edes jonkun verran kelloja irti tuosta prossusta ilman että lämmöt rajoittaa kun custom looppiin ei tällä hetkellä ole varaa.
 
että saisi edes jonkun verran kelloja irti tuosta prossusta
Prossan vakiokäyttöön on nuo jäähyt kyllä hyviä. Mutta kellotuksiin ... soveltuvampaa olisi tuplatehoinen jäähdytys ja prossan korkkaus nopeampaan lämmönpoistoon onnistuneesti. Ja huomioitava myös, että emon virransyöttö on riittävä. Jottei nyt vaan tulisi pettymyksiä .....
 
Jäähy tulisi siis vanhaan 2011-kantaan ja prossuna 3960x.
Eikös nuo ole vielä juotetulla lämmönlevittäjällä? Emoksi tulee Rampage 4 Extreme, kait siinä virransyötöllä on ihan hyvä olla, ainakin edellisen omistajan mukaan.

Minä luulen ihan se kiven raa'an jäähdytystehon puute tulee olemaan suurin rajoite tuossa setissä vaan näillä letkuilla on pärjättävä ainakin tämä kesä, kun ei custom looppiin kerta taivu.
 
Kiitos tiedosta. Mulla on vanhempi H115i Extreme joka tuskin eroaa tuosta ihan hirveästi muuta kuin pumppublokin ja sen kiinnityksen osalta. Pitää kokeilla kiinnitellä uusiksi ja vaihtaa tahnat. Millaisia idle-lämpöjä saat keskimäärin, ihan vertailun vuoksi?
Vanhempien Corsairien coldplatet on usein suunniteltu Intelin HS:ää varteen. Kontakti AMD:n HS:n kanssa ei ole välttämättä yhtä hyvä.

Idle lämmöt omalla H110i GTX:llä oli 40-45c kun taas Noctualla ne ovat 30-35c. Rasituksessa molemmat ovat hyvin pitkälti tasoissa.
 
Vanhempien Corsairien coldplatet on usein suunniteltu Intelin HS:ää varteen. Kontakti AMD:n HS:n kanssa ei ole välttämättä yhtä hyvä.

Idle lämmöt omalla H110i GTX:llä oli 40-45c kun taas Noctualla ne ovat 30-35c. Rasituksessa molemmat ovat hyvin pitkälti tasoissa.

Kiitos tiedosta, arvelen näin olevan omanikin kohdalla, kun ei tunnu idlelämmöt paranevan vaikka mitä tekisi asennukselle. Mikä ero uudemmissa malleissa on tuon suhteen? Coldplaten muoto ja sisäinen rakenne? Tuo pyöreä levy kyllä kattaa koko prosessorin ihan nätisti. Voiko tuolle tehdä mitään (tyyliin hioa), vai pitääkö pistää suosiolla jäähy vaihtoon jos haluaa parannusta?
 
Mites noissa Arcticin Liquid Freezer II:ssa tapahtuu tuulettimien ja sen vrm tuulettimen irroitus siitä yhteisestä pwm-lähdöstä ? Onko siinä jokin haaroitusjohto ? Tarviiko letkua tms. purkaa että ne saa irti ?
 
Kiitos tiedosta, arvelen näin olevan omanikin kohdalla, kun ei tunnu idlelämmöt paranevan vaikka mitä tekisi asennukselle. Mikä ero uudemmissa malleissa on tuon suhteen? Coldplaten muoto ja sisäinen rakenne? Tuo pyöreä levy kyllä kattaa koko prosessorin ihan nätisti. Voiko tuolle tehdä mitään (tyyliin hioa), vai pitääkö pistää suosiolla jäähy vaihtoon jos haluaa parannusta?
Tukkajeesus puhui tästä uudella videollaan: (tyyliin 13:15 ja siitä eteenpäin)

Sisäisen rakenteen olettaisi toimivan hyvin mutta tuon pinta on hiottu Intelin silloisia prossuja silmälläpitäen. En kyllä itse lähtisi hiomaan tuota ihan siitä syystä että tuon coldplaten pinta on suht ohut entuudestaan ja vahingon riski on olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Gamers Nexus julkaisi vihdoin arvostelunsa Arctic Liquid Freezer II:sta (280 versio)



Ei kenellekään yllätys että kehuivat vehjettä.

e: yhteytettynä (huom, GN mainitsivat että 3800X ei aivan hirveästi rasita jäähyjä eli esim. 9900K:n kanssa erot olisivat isompia)
35dBA.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hyvältä näyttää kun löi puolet kalliimmat mallit eikä löydy RGB mikä on plussa.
 
Kraken X52 kuoli ja hain tilalle corsair H100i pro RGB:n. Vähän ristiriitaista tietoa löytyy kuinka hyviä nuo ML120 föönit ovat radikäytössä mutta ihan ok hiljaisilta vaikuttavat toistaiseksi. Melkeen pitää jonkunlainen testi tehdä verrattuna noctua F12.
 
Lähettääkös tuo CAM -softa edelleen NZXT:lle kuinka pahasti tuota dataa? :whistling:
Edelleen pompottelen nykyisen h100i:n korvaajan paikasta jos sellaista on tullakseen, mutta ei millään viitsisi tuhlata kaistaa tuollaisen roskadatan lähettämiseen pitkällä aikavälillä saati jatkuvalla syötöllä..
 
Kertokaahan joku asiaan perehtynyt/kokemusta omaava, että mitä letkua/litkua vanhoihin takuuttomiin AIO systeemeihin kannattaa laittaa. Tarkoitus olisi vähän piristää vanhojen laitteiden ulkonäköä läpinäkyvällä letkulla ja mahdollisesti viel jonkun värisellä nesteellä.

En siis halua tilata vesijäähdytykseen erikoistuneilta yrityksiltä ym vaan enemmänkin DIY-projektia. Netissä tosi ristiriitaista tietoa :D
 
Kertokaahan joku asiaan perehtynyt/kokemusta omaava, että mitä letkua/litkua vanhoihin takuuttomiin AIO systeemeihin kannattaa laittaa. Tarkoitus olisi vähän piristää vanhojen laitteiden ulkonäköä läpinäkyvällä letkulla ja mahdollisesti viel jonkun värisellä nesteellä.

En siis halua tilata vesijäähdytykseen erikoistuneilta yrityksiltä ym vaan enemmänkin DIY-projektia. Netissä tosi ristiriitaista tietoa :D
Akkuvettä ja elintarvikeväriä? Akkuvesi sopii ainakin mutta väriaineista en tiedä.
 
Noissa on kupari blokki ja alumiininen jäähdytin, niin ihan pelkkää akkuvettä ei kannata laittaa.
 
Mitäpä ovat tietäjät mieltä, Fractal Designin Celsius S36 puksuttanut tuossa käytännössä 2.5 vuotta 24/7. Toiminta edelleen mallikasta ja hiljaista, pölyjä puhallellut kennosta ja tuulettimista aika ajoin. Liekö muunlainen huolto, esm. nesteiden vaihto tarpeellista? Muistan kuinka tätä promottiin myös laajennettavuudella mutta en ainakaan taannoin löytänyt mistään mallikohtaisia komponentteja sillä verukkeella myynnistä - vai käykö ns mitkä vain eli ovatko liittimet standardikamaa? Hyvin tämä on kyllä i7 7700k pitänyt viileänä 4.8Ghz:ssä, 100% vakaa ollut.

Ja käytetäänpä samaa postausta hyödyksi, löytyykö markkinoilta AIO settiä jolla jäähdyttää 2080Ti Strix? Irtoblokkejahan tuolle löytyy mutta en jaksaisi rakennella jos valmis ratkaisu olemassa. Tietty jos tuohon Fractalin systeemiin saisi ympättyä.. vai loppuuko sen jäähdytysteho.?
 
Mitäpä ovat tietäjät mieltä, Fractal Designin Celsius S36 puksuttanut tuossa käytännössä 2.5 vuotta 24/7. Toiminta edelleen mallikasta ja hiljaista, pölyjä puhallellut kennosta ja tuulettimista aika ajoin. Liekö muunlainen huolto, esm. nesteiden vaihto tarpeellista? Muistan kuinka tätä promottiin myös laajennettavuudella mutta en ainakaan taannoin löytänyt mistään mallikohtaisia komponentteja sillä verukkeella myynnistä - vai käykö ns mitkä vain eli ovatko liittimet standardikamaa? Hyvin tämä on kyllä i7 7700k pitänyt viileänä 4.8Ghz:ssä, 100% vakaa ollut.

Ja käytetäänpä samaa postausta hyödyksi, löytyykö markkinoilta AIO settiä jolla jäähdyttää 2080Ti Strix? Irtoblokkejahan tuolle löytyy mutta en jaksaisi rakennella jos valmis ratkaisu olemassa. Tietty jos tuohon Fractalin systeemiin saisi ympättyä.. vai loppuuko sen jäähdytysteho.?
Laita strixiin ek:n 240mm mlc. Itsellä 280mm vastaava.
 
Itsellä 1080ti viritelty Kraken G12 ja Kraken X62 AIO. Mukana tulleen 92mm VRM/VRAM ropellin tilalle vaihdettu vielä Noctuan parempi tuuletin. VRM ja muistilämmöt vähintään yhtä hyvät kuin orkkisjäähyllä. Jossain gamer nexuksen testissäkin taidettiin sanoa että hyvä ilmavirta riittää pitämään muistit ja virransyötön viileänä.

Oikein näppärä ja hiljainen paketti :thumbsup: Asennus myös melko simppeli homma.

Suosittelen sellaisen AIO hommaamaan missä fanit/pumpun voi säätää nesteenlämpötilan mukaan.
 
Hankin tällä viikolla Alphacool Eisbaer 360sen. Korvasi Thermalright SilverArrow SB-En.
Koppana Meshify S2.

Prossu i5 3570k @ 4.7 1.6v. Aikaisemmin jo delidaddu + thermal grizzly nestemetalli core/ihs. Emona Asrock Z77 extreme 4. Tarkkaa prossun jännitettä ei voi sanoa koska kyseiseisissä emoissa lukemat valehtelee, työpöytä näyttää 1.6v, bios 1.6v

Max lämmöt laski rossulla n.20-25c. SilverArrowilla ei voinu käyttää mitenkään vakaita 4.7ghz jännitteitä ettei lämmöt karannu heti lähelle 100c vaikka delidaddu. Nyt Alphalla max 75-80c.

Eli täytyy sanoa että Alphacool toimii. Kaveri laittoi saman alphan Ryzenin 3900xlle ja lämmöt 72-75c max.

Oma kokemus alphasta erittäin positiivinen. Laadukkaan ja jykevän oloinen, myös hiljainen.
Pähkäilin kuukausia, luin revikoita eri aioista, päädyin alphaan enkä ole toistaiseksi ainakaan vielä katunu.
 
Viimeksi muokattu:
1.6V?!?!

Pakko olla joku anturivirhe..

Niinku sanoin, kyseisen emon jännite lukemiin ei voi luottaa, siitä on ollu juttua jo 8v sitten kun se aikanaan tuli markkinoille että monessa z77 extremessä jännitteet näyttää päin persettä. Todellisuus on varmaan 1.45-1.5v tällä hetkellä.
 
Hankin tällä viikolla Alphacool Eisbaer 360sen. Korvasi Thermalright SilverArrow SB-En.
Koppana Meshify S2.

Prossu i5 3570k @ 4.7 1.6v. Aikaisemmin jo delidaddu + thermal grizzly nestemetalli core/ihs. Emona Asrock Z77 extreme 4. Tarkkaa prossun jännitettä ei voi sanoa koska kyseiseisissä emoissa lukemat valehtelee, työpöytä näyttää 1.6v, bios 1.6v

Max lämmöt laski rossulla n.20-25c. SilverArrowilla ei voinu käyttää mitenkään vakaita 4.7ghz jännitteitä ettei lämmöt karannu heti lähelle 100c vaikka delidaddu. Nyt Alphalla max 75-80c.

Eli täytyy sanoa että Alphacool toimii. Kaveri laittoi saman alphan Ryzenin 3900xlle ja lämmöt 72-75c max.

Oma kokemus alphasta erittäin positiivinen. Laadukkaan ja jykevän oloinen, myös hiljainen.
Pähkäilin kuukausia, luin revikoita eri aioista, päädyin alphaan enkä ole toistaiseksi ainakaan vielä katunu.

Toi kivi on joko todella surkea tai jännite mitä emo / ohjelmat ilmoittaa todella kaameat... 1.35V pitäisi saada 4.5GHz millä tahansa Ivy kivellä :D
 
Toi kivi on joko todella surkea tai jännite mitä emo / ohjelmat ilmoittaa todella kaameat... 1.35V pitäisi saada 4.5GHz millä tahansa Ivy kivellä :D

Kivi on kyllä paska. 1.35-1.4v menee 4.2-4.4. Sen jälkeen loppuu kulku ellei jännitteitä nosta taivaaseen eli yli 1.5. Nyt se on biosista 1.6v 4.7 ja toimii, se riittää. Näissä emoissa ollu lähes kaikissa tuo jännite ongelma, siitä ihan ketjujakin ollu aikanaan. Olis sillon pitäny hommata asus niin voltit pitäisi paikkansa kun on kyse Z77 piiristä. Vanha romuhan tuo on, lähtee kaatopaikalle taichiin tieltä. Asrock on kyllä palvellut jos sen 8v.
 
Tollasia voltteja en vetäisi kuin KYLMÄLLÄ OC-sessioissa, en hitossa 24/7 käytössä. Pakko olla anturivirhe, tuolla palaa jo emolevyn virransyöttö.

On tuota rääkätty ja kokeiltu, yritetty polttaakin, ei oo palanu koskaan, maksimi kellot ja voltit ollu kohta 8v 24/7. Hyvin toimii. Kivi on vaan paska ku ei kulje 4.8. uudet inttelit menee helposti yli 5.

Maksimi vakaat kellothan ne haetaan heti uutena ja pidetään 24/7.

Alkaa karkaileen ohi aiheen tämä jännite kello jutustelu mutta aiheeseen liittyvä eli Alpha viilentää hyvin joten suositus sille kamppeelle.
 
Ei niitä silti tarvi tarkotuksella polttaa paskaksi ylivolteilla.

:speak:

Jooh rupesin katselee tota z77 extreme emolevyjen vcore keskusteluja, että ihan oikea ongelma se on. Kivahan se oikea jännite olisi tietää tai ainakin olla disclaimer, että emolevyn oikeaa vcorea ei ole mitattu. Ja en nyt lähde vaatimaan, kun näyttää vcoren mittauspisteet olevan emolevyn alapuolella muutenkin eli vähän turhan paljon vaadittu normaalilta käyttäjältä.
 
Tilasin Arctic Liquid Freezer II:n proshopista, kun oli varastossa 4kpl ainakin aamupäivällä ja Jimmsiin ei näyttänyt millään tulevan hyllyyn, lähti postin matkaan tänään. Pääsisi testiin heti kunhan prossu vielä saapuu.

OIisin varmaan ottanut sen Eisbaer LT:n muuten mutta sen saatavuus oli vielä huonompi.
 
Tuli ostettua Thermalright Macho B:n tilalle Corsair H150i Pro RGB aio. Prossuna i5-8600k. Ilmajäähyllä kellot oli 4.7Ghz ja pitkässä prime95 rasituksessa lämmöt nousi n. 90 asteeseen, nyt tuolla Corsairilla pomppaa samantien 95 asteeseen vain 4.5Ghz kelloilla.. Nesteiden lämmöt kokoajan 28-33. Missähän voisi olla vika? Kontakti kunnossa, tarkastettu.. Pumppu toimii..
 
Tuli ostettua Thermalright Macho B:n tilalle Corsair H150i Pro RGB aio. Prossuna i5-8600k. Ilmajäähyllä kellot oli 4.7Ghz ja pitkässä prime95 rasituksessa lämmöt nousi n. 90 asteeseen, nyt tuolla Corsairilla pomppaa samantien 95 asteeseen vain 4.5Ghz kelloilla.. Nesteiden lämmöt kokoajan 28-33. Missähän voisi olla vika? Kontakti kunnossa, tarkastettu.. Pumppu toimii..
Mikä emo sinulla on? Itse asentelin juuri saman jäähyn asus z370-H emolevyyn ja huomasin että tuo jäähyn backplate jää jokusen millin löysäksi vaikka vastaruuvit laittoi tiukasti kiinni. Korjasin tämän ongelman laittamalla pari prikkaa joka kulmaan korottamaan backplatea. Eli onko varmasti kontakti hyvä?
Tuossa juttua tästä ongelmasta:
 
Tuli ostettua Thermalright Macho B:n tilalle Corsair H150i Pro RGB aio. Prossuna i5-8600k. Ilmajäähyllä kellot oli 4.7Ghz ja pitkässä prime95 rasituksessa lämmöt nousi n. 90 asteeseen, nyt tuolla Corsairilla pomppaa samantien 95 asteeseen vain 4.5Ghz kelloilla.. Nesteiden lämmöt kokoajan 28-33. Missähän voisi olla vika? Kontakti kunnossa, tarkastettu.. Pumppu toimii..
Kontakti ei kunnossa. Oikeastaan muita vaihtoehtoja ei ole.
 
Tuli ostettua Thermalright Macho B:n tilalle Corsair H150i Pro RGB aio. Prossuna i5-8600k. Ilmajäähyllä kellot oli 4.7Ghz ja pitkässä prime95 rasituksessa lämmöt nousi n. 90 asteeseen, nyt tuolla Corsairilla pomppaa samantien 95 asteeseen vain 4.5Ghz kelloilla.. Nesteiden lämmöt kokoajan 28-33. Missähän voisi olla vika? Kontakti kunnossa, tarkastettu.. Pumppu toimii..

Pumpussa ilmaa ja vesi ei kierrä kunnolla. Pyörittele sitä konetta eri asentoihin tai ota kenno irti ja pyörittele sitä.
 
Mikä emo sinulla on? Itse asentelin juuri saman jäähyn asus z370-H emolevyyn ja huomasin että tuo jäähyn backplate jää jokusen millin löysäksi vaikka vastaruuvit laittoi tiukasti kiinni. Korjasin tämän ongelman laittamalla pari prikkaa joka kulmaan korottamaan backplatea. Eli onko varmasti kontakti hyvä?
Tuossa juttua tästä ongelmasta:

Mulla on Msi Z370 A-Pro. En ainakaan huomannut asentaessa sen jäävän löysälle, mutta varmistan asian. Ainakin lämpötahna oli levinnyt tasaisesti koko alueelle, kun kerran jo käytin irti ja tarkastin kontaktia.

Edit: Kyllä se takalevy oli selvästi löysä. Laitoin prikat väliin ja uudestaan läjään, mutta edelleen lämmöt korkealla. Täytyy kokeilla pyöritellä seuraavaksi tuota kennoa..
Ihme säätämistä tämän hintaluokan laitteiden kanssa...

Edit2: Ei tunnu olevan vaikutusta kennon pyörittelyllä. Välillä tietyssä asennossa kuuluu sellainen nesteen kiertämis ääni, muuten ei mitään muuta kun pumpun ääni. Lämmöt seilaa idlessä 50-80 asteessa. Kolme corea kuudesta on tosin 15 astetta viileämpiä koko ajan, kuin toiset kolme.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka. Huomenna tuleepi Alphacoolin Eisbaer 360. Kysymykseni on siis seuraavanlainen: Olettaen, että joskus haluaisin laittaa näyttikseni vesille, voinko kytkeä sen jotenkin tuohon Eisbaerin kiertoon valmiiksi? Olen ymmärtänyt että voin, noiden pikaliittimien kautta.

Seuraava kysymys onkin, että jos ostan esimerkiksi EKWB blockin tuolle ja heitän vesille, niin onnistuuko sen lisääminen tuohon Eisbaerin kiertoon? Vai pitääkö mun ostaa Alphacoolin oma blocki?
Voi kytkeä joko pikaliittimin tai erikseen hankituin liittimin ja letkuin.
Täyttöön suosittelevat omaa Ultra Pure wateria (tislattu vesi), toisaalta esim Alphacool Cape Kelvin Catcher maksaa 9€/L Jimmsillä jos kokonaan uudet nesteet haluaa.
Kuten mainittu, niin biossiin voi tehdä sopivan profiilin pumpulle.

Eniten gpu blokin lisäämisessä saattaa mietityttää pumpun suorituskyky, pari parannusvaihtoehtoa:
-Alphacoolin pumpullinen gpu-blokki, NexXxos GPX. Eivät ole fullcover tyylisiä blokkeja.
-Vakiona pumppu DC-LT 2600 (100 L/h; 0,6m), jonka voi vaihtaa enemmän painetta/nostokorkeutta antavaan DC-LT 3600 (120 L/h; 2,2m).

Itsellä on Eisbaer LT, 1 kenno ja Barrow gpublokki. DC-LT 3600 pumpulla kierrokset n. 1300 idlesssä ja 2500-3000 maksimirasituksessa.
 
Corsairin aio jäähyjen backplate jää löysälle hieman. Sehän kiristyy sitten, kun pumpun/blokin asentaa. Se on ihan fine, oma kokemus muistaakseni 2017 ostetun h110i gt kanssa. Aina oli hyvä kontakti.
 
Mulla ei auttanut tosiaan mikään sen H150i Pro:n kanssa, lämmöt jatko idlessäkin hyppimistä 50-90 välillä, joten jäähy meni palautukseen viallisena. Tilalle tilasin NZXT Kraken X73:sen.
 
Meshify C koteloon ostin rautakuumeessa H150i Pron mutta piti palauttaa takaisin kauppaan. Pumppu piti surisevaa ääntä ja tärisi voimakkaasti, saaden minkä tahansa koskettamansa pinnan (lattia, pöytä, pc) soimaan. Sääli sikäli, sillä koteloon se mahtui ilman modauksia. Pumpun nopeussäätö on kolmella manuaalisesti vaihdettavalla askeleella mielestäni epäkäytännöllinen.

Seuraavaksi tilasin ARCTIC Liquid Freezer II 360 ja ohoh kuinka paljon parempi = hiljaisempi se onkaan! Pumpun ääni peittyy hitaiden (400rpm) tuulettimien surinoihin, eikä tärinää ole mainittavissa määrin. Kotelon verkkopaneeli edessä sai maistaa sivuleikkureita, jonka jälkeen 120mm tuulettimet mahtuivat juuri ja juuri kotelon etuosan ulkopuolelle verkkopaneelin alle. En tuosta virityksestä juuri pidä ja varmaankin seuraavaksi tilaan tuoreen verkkopaneelin ja ohuempia 15mm paksuja tuulettimia. Ohuempien tuulettimien kanssa kotelon sisätila uskoakseni riittää 279mm pitkälle MSI GTX 1080 GAMING X näyttikselle, radille ja tuulettimille.

Huomioita arcticin asennuksessa ja lyhyessä käytössä;
Radin putket estävät 2x140mm tuulettimien käytön katossa. 2x120mm vaikuttaisi mahtuvan, mutta en vielä kokeillut.
Ilmankierto ahdistaa ja pelkät radin tuulettimet eivät jaksa puskea ilmaa kotelon läpi ja ulos, ellei käytä isoja nopeuksia. Radin tuulettimet ovat ahtaassa tilassa ja kierrosten noustessa kuulostavat myös siltä. Poistopuolen 1x120mm + 1x140mm matalilla kierroksilla jättää ilmaa seisomaan ja poistoilma on erityisesti pelikäytössä kuumaa. Prossu on viileä, mutta koko muu kone kuuma. Kierroksia nostamalla lämmöt tippuvat ~10 astetta.

Koitan saavuttaa mielenrauhan vaihtamalla poistopuolelle 3x120mm tuulettimia ja radille ohuempia tulettimia, jotta etupaneelin saa kiinni ilman väkivaltaa. Pallottelen vielä haluanko tuulettimet kotelon sisä- vai ulkopuolelle. Osittainen push pull lienee myös mahdollinen, mutta ei näyttiksen kohdalla.

Mutta noin summauksena hiljainen, tehokas ja edullinen jäähdytin. Suosittelen ++
 
Meshify C koteloon ostin rautakuumeessa H150i Pron mutta piti palauttaa takaisin kauppaan. Pumppu piti surisevaa ääntä ja tärisi voimakkaasti, saaden minkä tahansa koskettamansa pinnan (lattia, pöytä, pc) soimaan. Sääli sikäli, sillä koteloon se mahtui ilman modauksia. Pumpun nopeussäätö on kolmella manuaalisesti vaihdettavalla askeleella mielestäni epäkäytännöllinen.

Seuraavaksi tilasin ARCTIC Liquid Freezer II 360 ja ohoh kuinka paljon parempi = hiljaisempi se onkaan! Pumpun ääni peittyy hitaiden (400rpm) tuulettimien surinoihin, eikä tärinää ole mainittavissa määrin. Kotelon verkkopaneeli edessä sai maistaa sivuleikkureita, jonka jälkeen 120mm tuulettimet mahtuivat juuri ja juuri kotelon etuosan ulkopuolelle verkkopaneelin alle. En tuosta virityksestä juuri pidä ja varmaankin seuraavaksi tilaan tuoreen verkkopaneelin ja ohuempia 15mm paksuja tuulettimia. Ohuempien tuulettimien kanssa kotelon sisätila uskoakseni riittää 279mm pitkälle MSI GTX 1080 GAMING X näyttikselle, radille ja tuulettimille.

Huomioita arcticin asennuksessa ja lyhyessä käytössä;
Radin putket estävät 2x140mm tuulettimien käytön katossa. 2x120mm vaikuttaisi mahtuvan, mutta en vielä kokeillut.
Ilmankierto ahdistaa ja pelkät radin tuulettimet eivät jaksa puskea ilmaa kotelon läpi ja ulos, ellei käytä isoja nopeuksia. Radin tuulettimet ovat ahtaassa tilassa ja kierrosten noustessa kuulostavat myös siltä. Poistopuolen 1x120mm + 1x140mm matalilla kierroksilla jättää ilmaa seisomaan ja poistoilma on erityisesti pelikäytössä kuumaa. Prossu on viileä, mutta koko muu kone kuuma. Kierroksia nostamalla lämmöt tippuvat ~10 astetta.

Koitan saavuttaa mielenrauhan vaihtamalla poistopuolelle 3x120mm tuulettimia ja radille ohuempia tulettimia, jotta etupaneelin saa kiinni ilman väkivaltaa. Pallottelen vielä haluanko tuulettimet kotelon sisä- vai ulkopuolelle. Osittainen push pull lienee myös mahdollinen, mutta ei näyttiksen kohdalla.

Mutta noin summauksena hiljainen, tehokas ja edullinen jäähdytin. Suosittelen ++
Ilmaa todennäköisesti järjestelmässä. Ilmaus eli radin/koko kotelon pyörittely pumpun käydessä täysillä olisi todennäköisesti poistanut tämän. Mutta hyvä että uudella toimii!

edit: Miksi tämä nopeussäätö oli mielestäsi epäkäytännöllinen? Olen kokeillut noita kaikkia ja tekevät nimensä mukaisesti sitä mitä sanovat. Tuon helpompaa säätöähän ei voi olla. Käyttöön on jäänyt Quiet itsellä. Lämmöt olivat muutaman asteen korkeammat verrattuna muihin, mutta omaan korvaan lähes äänetön rasituksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Meshify C tarinaan sen verran lisäystä että 2x140mm mahtuu kattoon jos radin tuulettimet ovat sisäpuolella imemässä. Kotelon ulkopuolella olevat tuulettimet pakottivat laittamaan radin mahdollisimman ylös, jotta etupaneelin sai kiinni. Jälkiviisaana on helppo todeta, että olisi heti pitänyt tilata yksi tai useampia ohuita tuulettimia radia varten.

Ilmaa todennäköisesti järjestelmässä. Ilmaus eli radin/koko kotelon pyörittely pumpun käydessä täysillä olisi todennäköisesti poistanut tämän. Mutta hyvä että uudella toimii!

edit: Miksi tämä nopeussäätö oli mielestäsi epäkäytännöllinen? Olen kokeillut noita kaikkia ja tekevät nimensä mukaisesti sitä mitä sanovat. Tuon helpompaa säätöähän ei voi olla. Käyttöön on jäänyt Quiet itsellä. Lämmöt olivat muutaman asteen korkeammat verrattuna muihin, mutta omaan korvaan lähes äänetön rasituksessa.
Yritin tuntien ajan kaikkia internetin tarjoamia poppakonsteja tilanteen muuttumatta. Rajansa kaikella.
Epäkäytännöllinen koska sitä todellakin pitää itse säätää tilanteen mukaan. Kilpailijoilla pumppu seuraa pwm liitintä ja säätää itseään automaattisesti.
 
Onko olemassa täysin äänettömiä AIO-paketteja, tai edes sellaisia että sitä ei kuule? Nyt itsellä on hiljaisuus edellä rakennettu kone, jäähynä NH-D15 ja työpöytäkäytössä yksikään propelli ei pyöri missään, ml. virtalähde.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 653
Viestejä
4 553 308
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
neiti-jokunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom