AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

No jos föönit on täysillä mutta nesteen lämmöt nousee niin kontaktissa ei pitäs olla ongelmaa...Ja kyllä sen radin poistoilma pitäs olla lämmintä iha kädellä tunnustellessa....
 
No jos föönit on täysillä mutta nesteen lämmöt nousee niin kontaktissa ei pitäs olla ongelmaa...Ja kyllä sen radin poistoilma pitäs olla lämmintä iha kädellä tunnustellessa....
Oiskohan pumppu sit tiensä päässä vaikka lukeekin täysiä kierroksia. Toinen letkuista on kuuma, toinen viileä, eli voisko olla sit että neste kiertäis niin huonosti, ettei vaan riitä kierron vauhti poistamaan lämpöä?
 
Onkohan tossa corsairin jäähyssä menossa pumppu paskaksi tai jotain muuta vikaa? Millasissa lämmöissä muilla pyörii pelatessa toi neste?

Mulla föönit täysillä pelatessa ja neste vaan nousee ja nousee.. ajoittain bootatessa tulee sellasta aika kovaa surinaa joka vissiin tulee pumpusta ja häviää seuraavaan boottiin.

Koneen takaa tuleva ilma tuntuu aika viileeltä ja toi delta nesteen ja prossun välillä vaikuttaa ihan järkevältä. Tsekkasin vielä tahnat ja ihan hyvin oli ollut ja laitoin vielä tuoreetkin.

IMG_20180911_175750.jpg

Jos veden lämpö on melkein 60, niin pitäisi sen poistoilman olla todella lämmintä.
Kraken x62 kun veden lämpötila nousee 47 C', niin alkaa poistoilma olemaan jo todella lämmintä.
 
Joo, ittellä kun prossu saa kuormaa ni lähes välittömästi alkaa tulee lämmintä radista celsius s24:lla
 
Ei oo poistoilma kauhean kuumaa, eli varmaankin neste kiertää niin hitaasti, että vesi kuumenee kierrossa pumpun pumppauspuolella, mutta ei lämpöä vaan poistu kovin nopeasti.

Täytyy koittaa laittaa takuuseen.
 
Ei oo poistoilma kauhean kuumaa, eli varmaankin neste kiertää niin hitaasti, että vesi kuumenee kierrossa pumpun pumppauspuolella, mutta ei lämpöä vaan poistu kovin nopeasti.

Täytyy koittaa laittaa takuuseen.
Takuuhommia, ei pitäisi missään nimessä mennä nesteen noin kuumaksi. Joku tukos todennäköisesti jos toinen letku on viileä.
 
Itsellä neste tyyliin 35 astetta, eli pumppu on varmaan rikki jos noin kuumaksi nousee.
 
Joo, nyt kun järjellä ajattelee, niin lämpötilaero jo kahden letkun välillä tarkoittaa, että joku ongelma on. Vaihtoehdot ovat käytännössä 1) tukos syylärissä, 2) pumpussa ongelmia ja veden kierto niin hidasta, että vesi ehtii syylärissä jäähtyä täysin. Jälkimmäinen näistä varmaan se todennäköisempi.
 
Miten se pelaaminen nostaa veden lämpöä nopeammin kuin renderöinti? Siis kun ohjaat veden lämpötilan mukaan.
En nyt millään pääse tästä sun logiikasta kiinni.
Pelatessa pienempi kuorma -> Neste lämpenee vähemmän -> tuulettimia ei tarvitse pitää isolla
Renderöidessä isompi kuorma -> neste lämpenee enemmän -> tuulettimia pidetään isommalla
Eikös niin?
Ei kyse taida olla veden lämmöstä vaan siitä että rendatessa prosessorin ytimillä on vakaa kuorma joten ne pysyy yhtä korkeilla asteluvuilla tasaisest kun taas pelatessa prosessoriytimien kuorma heittelee jatkuvasti niin että että yksittäiset ytimet piikittelee paljon korkeammille asteluvuille kuin mitä se keskiarvo on johon vedenlämpö reagoi pisemmän ajan kuluessa.

Se että tuletimien säätö sen prosessorin lämpötilan mukaan vaikuttaisi noihin pelatessa tapahtuviin lämpöpiikeihin on sitten aivan eri juttu (kun ei sen pitäisi oikeastaan vaikuttaa).

Se etu prosessorin lämmönmukana ohjaamisesa on että tuuletimien kierrosluku putoaa heti pelaamisen lopettamisen jälkeen joten kone on hiljaisempi heti pelaamisen jälkeeen, toisin kuin vedenlämmön mukaan ohjatessa silloinhan tuulettimet pitää korkeamman keirrosluvun pitkään pelaamisen jo loputtua, eli jos pelaa esim. just ennen nukkumaanmenoa on tuo prossesorin lämmön mukaan ohjaus miellyttävämpi kun ei tarvi kuunnella koneen tohinaa vielä sängyssäkin (siis jos kone on samassa tilassa jossa nukkuu).

Joo, nyt kun järjellä ajattelee, niin lämpötilaero jo kahden letkun välillä tarkoittaa, että joku ongelma on. Vaihtoehdot ovat käytännössä 1) tukos syylärissä, 2) pumpussa ongelmia ja veden kierto niin hidasta, että vesi ehtii syylärissä jäähtyä täysin. Jälkimmäinen näistä varmaan se todennäköisempi.
3. Ilmaa (kupla) kierrossa hidastamassa veden virtausta.

Jos mahdolista kokeile kääntää radi niin päin että letkuliitännät on alareunassa (jos radi koneen etu/taka kyljessä kiinni) näin mahdollinen ilma kulkeutuu radin siihenpäähän jossa ei ole letkuliitäntöjä ja siten haittaa vähempi vedenkiertoa.

Jokatapuksesa se pumppu pitää onnistua asentamaann niin että yhtää ilmaa ei ole itse pumpussa/blokissa koska sielläoleva ilma vaikuttaa radikaalisti vedenkiertoon.
 
Viimeksi muokattu:
Voi sitä konetta pyöritellä ympäri asennuksen jälkeenkin, ja ihan käynnissä. Kun on vesillä prossu ja näyttis, niin alkaa tornin kärrynpyörät käymään tutuiksi kun joutuu syystä tai toisesta laskemaan litkuja pihalle, ja lyömään uusia tilalle.
 
Tilasin uuden jäähyn maglev tuulettimilla koska orkkistuulettimet puuttuvat nykyisestä -> ei saa takuuseen.. kun uus tulee niin avaan tosta ton pumpun, huuhtelen kierron ja täytän uusiks
 
Ei kyllä mitään järkeä laittaa 280 radille 120mm föönejä....Itellä ainaki ML:t toimii 240 radissa todella hyvin.
 
Kävi mielessä kyllä. Tuon edellisen viestin jälkeen vähän pyörittelin ja ehkä se vähän auttoi ääneen, mutta lämmöt oli edelleen aiempaa huonommat. Pitää ehkä ens viikonloppuna kokeilla lisää. Nyt on kuitenkin vakio jäähy paikoillaan, että uskaltaa käyttää konettakin.

Viikolla tuli kokeiltua Krakenia irrallaan eikä pitänyt ääntä. Tästä ilahtuneena vaihtelin tänään sen näyttikselle takaisin, mutta nope!. Näyttiksen lämmöt nousi heti 50 asteeseen ja veden lämmötkin 40-50 asteen välillä. Hetken päästä alkoi kuulua rutinakin. Kai se on uskottava, että jotain vikaa tuossa on. Villi veikkaus että pumppu ei kierrätä vettä kunnolla jolloin kenno ei myöskään jäähtytä kunnolla?

No, lähtee kuitenkin huomenna takas kauppaan.
 
Ei kyllä mitään järkeä laittaa 280 radille 120mm föönejä....Itellä ainaki ML:t toimii 240 radissa todella hyvin.
Väitteesi pitää paikkansa jos puhut mistätahansa muusta 12cm tuulettimesta paitsi Noctuan A12-25 tuulettimesta,
kun se on samalla jäähdytysteholla käytettynä hiljaisempi kuin 14cm tuulettimet on samassa asennuksessa
(siihen on hyväsyy miksi Noctua myy 12-14cm radi sovittimia toulle tuulettimelleen).
 
Viimeksi muokattu:
Syy miksi noctua myy sovittimia, on se, että saisi myytyä niitä 280mm radeille, ei sen takia, että he ovat tehneet jonkin jumaltuulettimen.

Ei nyt oikein jaksa uskoa, että jollain lapamuotoilulla ja laakeroinnilla (joita muutkin optimoivat parhaan kykynsä mukaan) voidaan voittaa isomman tuulettimen tuoma raaka lisäpinta-ala.

Ei noilla nyt tietenkään metsään mene, mutta sanoisin silti että laadukkaalla 140mm flektillä parempi tulos.

Noctua NF-A12x25 PWM Fan Review

Tuossa nyt ainakin vertailua muihin 120mm flekteihin radikäytössä
 
Viimeksi muokattu:
Oisko jollain myydä corsairin aio:n sp140 tuulettimet jos on jääneet jouten. Tarttis tuon oman h110i gtx:n takuupalautusta varten, omat lensivät rohisevina roskiin jo aikanaan kun hommasin vardarit.
 
Syy miksi noctua myy sovittimia, on se, että saisi myytyä niitä 280mm radeille, ei sen takia, että he ovat tehneet jonkin jumaltuulettimen.

Ei nyt oikein jaksa uskoa, että jollain lapamuotoilulla ja laakeroinnilla (joita muutkin optimoivat parhaan kykynsä mukaan) voidaan voittaa isomman tuulettimen tuoma raaka lisäpinta-ala.

Ei noilla nyt tietenkään metsään mene, mutta sanoisin silti että laadukkaalla 140mm flektillä parempi tulos.

Noctua NF-A12x25 PWM Fan Review

Tuossa nyt ainakin vertailua muihin 120mm flekteihin radikäytössä
Katso mitkätahansa kunnollinen testi tuosta A12-25 tuulettimesta niin 14cm radiin asennettuna niin toteat että se on todellakin parempi.

Kun katsotaan melu vs jäähdytysteho radissa se A12-25 voi pyöriä 1000rpm ja siitähuolimatta on hiljaisempi kuin 500rpm pyörivät 14cm tuulettimet ja se on tuolla kierrosluvulla myös tehokaampi.

A12-25 tuottaa sen raan lisäpinnan sillä että sen lapojen päiden ja tuulettimen rungon väli on niin pieni että sen kautta ei pääse ilmaa vuotamaan toisin kuin niissä muissa 14cm tuulettimissa käy.
 
Viimeksi muokattu:
Katso mitkätahansa kunnollinen testi tuosta A12-25 tuulettimesta niin 14cm radiin asennettuna niin toteat että se on todellakin parempi.

Kun katsotaan melu vs jäähdytysteho radissa se A12-25 voi pyöriä 1000rpm ja siitähuolimatta on hiljaisempi kuin 500rpm pyörivät 14cm tuulettimet ja se on tuolla kierrosluvulla myös tehokaampi.

A12-25 tuottaa sen raan lisäpinnan sillä että sen lapojen päiden ja tuulettimen rungon väli on niin pieni että sen kautta ei pääse ilmaa vuotamaan toisin kuin niissä muissa 14cm tuulettimissa käy.
Ainakin testien perusteella nuo maglev tuulettimet ovat todella hiljaisia, muista tuulettimista en tiedä.
 
Katso mitkätahansa kunnollinen testi tuosta A12-25 tuulettimesta niin 14cm radiin asennettuna niin toteat että se on todellakin parempi.

Kun katsotaan melu vs jäähdytysteho radissa se A12-25 voi pyöriä 1000rpm ja siitähuolimatta on hiljaisempi kuin 500rpm pyörivät 14cm tuulettimet ja se on tuolla kierrosluvulla myös tehokaampi.

A12-25 tuottaa sen raan lisäpinnan sillä että sen lapojen päiden ja tuulettimen rungon väli on niin pieni että sen kautta ei pääse ilmaa vuotamaan toisin kuin niissä muissa 14cm tuulettimissa käy.
Sä oot kyllä niin aivopesty kuin mahdollista. Ensinnäkin tuo Noctua ei tuota 1000rpm enemmän painetta kuin vastaavat 140mm tuulettimet (esim Maglevit, Gentle Typhoonit) vaan lähinnä samankaltaisen paineen samoilla kierrosluvuilla. Toiseksi yrität tässä jotenkin ohittaa fysiikan lakeja.. Radeista saa haihdutettua lämpöä nimenomaan niiden pinta-alaan perustuen. Sillä ei ole mitään väliä vaikka kuinka olisi jumaltuuletin käytössä jos puolet radin pinta-alasta jää hyödyntämättä - se on vain tyhmää. Vaikka toi Noctua olisi oikeastikin kaksi kertaa parempi kuin nykyiset 140mm tuulettimet niin se ei voi muuttaa fysiikan lakeja.

Lisäksi suosittelisin katsomaan vaikka ihan niitä Noctuan omia speksejä sen sijaan että tulet tänne puhumaan potaskaa:

Noctua ihan itse lupaa tuolle tuulettimelle tällaiset speksit (täysillä kierroksilla):

Airflow 102.1 m³/h
Airflow with L.N.A. 84.5 m³/h
Static Pressure 2.34 mm H₂O
Static Pressure with L.N.A. 1,65 mm H₂O

Vastaavana esimerkkitapauksena vaikkapa 140mm Corsair ML

Static Pressure 0.2 - 3.0 mmH20
Fan Airflow 97 CFM (Jos tuon CFM lukeman muuntaa samaksi kuutiometriä per tunti lukemaksi mitä Noctua käyttää se on noin 164)

Noctua ei täysillä kierroksilla tuota painetta kuin vajaat 80% siitä mitä 140mm ML sarjalainen ja ei se silloin kykene tuottamaan yhtä paljoa 1000rpm koska molempien tuuletinten maksimi rpm on 2000.
 
Mites takuuhommat näiden AIO coolereiden kanssa? n. 1kk vanha H80i V2 päästi mehut pihalle ja taisi mennä ainakin emo, muistit, näyttis ja virtalähde siinä samalla, prossun kohtalosta ei tietoa. Korvaako corsair muita komponentteja ollenkaan vai pistänkö suoraan kotivakuutukseen?
 
Mites takuuhommat näiden AIO coolereiden kanssa? n. 1kk vanha H80i V2 päästi mehut pihalle ja taisi mennä ainakin emo, muistit, näyttis ja virtalähde siinä samalla, prossun kohtalosta ei tietoa. Korvaako corsair muita komponentteja ollenkaan vai pistänkö suoraan kotivakuutukseen?
Kyllä ne jotain korvaa mutta voi olla, että kamat pitää sinne lähettää. Laita mailia Corsairille.
 
Sä oot kyllä niin aivopesty kuin mahdollista. Ensinnäkin tuo Noctua ei tuota 1000rpm enemmän painetta kuin vastaavat 140mm tuulettimet (esim Maglevit, Gentle Typhoonit) vaan lähinnä samankaltaisen paineen samoilla kierrosluvuilla. ...
Se luetun ymmärtäminen
Sanoin Noctua 12cm 1000rpm ja muut 14cm tuulettimet 500rpm.

Jos vertaa suoraa RPM vs RPM jäähdytystehoa niin tietenkin se 12cm Noctua häviää, mutta kun mielestäni pitää verrata jäähdytystehoa samalla tai peinemmällä melutasolla ja silloin tuota uutta Noctua voi ajaa sillä 1000rpm nopeudella niin että se ei siitähuolimatta ylitä normaalia taustamelua normaalilla käyttöetäisyydellä (ts kun korva ei ole radinkyljessä kiinni).

Myöskin silloin menee metsään jos vertaa tuota Noctuaa ilmajäähyssä koska sillon tuon Noctuan tuomat edut ei pääse näkyviin, ilmajäähyssä kun vähäpaineinein 14cm tuuletin 500 rpm:ällä antaa varsin hyvän tuloksen.

...
Noctua ei täysillä kierroksilla tuota painetta kuin vajaat 80% siitä mitä 140mm ML sarjalainen ja ei se silloin kykene tuottamaan yhtä paljoa 1000rpm koska molempien tuuletinten maksimi rpm on 2000.

Minä en väittänyt että tuota Noctuaa olisi järkevää käytää täysillä RPM:illä minä sanoin 1000 RPM (pienempääkin kierroslukua voi käytää jos haluaa).


Miksi mesoat että radin pinta-alaa jää käyttämättä kun en esittänyt että se radi pitäisi tukkia kapeammaksi (12cm sovittimella ei pienennä radin hyötypinta-alaa).

...
Noctua ihan itse lupaa tuolle tuulettimelle tällaiset speksit (täysillä kierroksilla):

Airflow 102.1 m³/h
Airflow with L.N.A. 84.5 m³/h
Static Pressure 2.34 mm H₂O
Static Pressure with L.N.A. 1,65 mm H₂O

Vastaavana esimerkkitapauksena vaikkapa 140mm Corsair ML

Static Pressure 0.2 - 3.0 mmH20
Fan Airflow 97 CFM (Jos tuon CFM lukeman muuntaa samaksi kuutiometriä per tunti lukemaksi mitä Noctua käyttää se on noin 164)
...
Kätevästi unohdit meluarvot, varsinkin silloun kun tulettimia käytetään samalla hyötyteholla.



Noctua A12-25 mallia ei todellakaan ole järkeä käyttää täysillä RPM:illä kun ne ei tuo merkittävästi tehoa lisää mutta tuovat ääntä huomattavasti lisää (silloin kun sitä verrataan toisiin 14cm tuuletimiin).
 
Viimeksi muokattu:
Se luetun ymmärtäminen
Sanoin Noctua 12cm 1000rpm ja muut 14cm tuulettimet 500rpm.

Jos vertaa suoraa RPM vs RPM jäähdytystehoa niin tietenkin se 12cm Noctua häviää, mutta kun mielestäni pitää verrata jäähdytystehoa samalla tai peinemmällä melutasolla ja silloin tuota uutta Noctua voi ajaa sillä 100RPM nopeudelal niin että se ei siitähuoliamtta ylitä normaalai taustamelua normaalilal käyttöetäisyydellä(ts kun korva ei ole radinkyljessä kiini).

Myöskin silloin menee metsään jos vertaa tuota Noctuaa ilmajäähyssä koska sillon tuon Noctuan tuomat edut ei pääse näkyviin, ilmajäähyssä kun vähäpaineinein 14cm tuuletin 500 rpm:ällä antaa varsin hyvän tuloksen.
En tiedä mistä tämä ihme pakkomielle tulee mutta voisit kyllä lopettaa. Ensinnäkin sun ei ole MITÄÄN järkeä suositella 280 radin jäähdytykseen 2 x Noctuan 120mm tuuletinta koska vaikka ne olisivat hiljaisempia ja tehokkaampia (joita ne eivät ole) niin radin pinta-alasta jää silti iso osa hyödyntämättä. Sun suosituksessa ei ole minkäänlaista järkeä. Boldasin tuosta vielä sen oleellisen kun tunnut jättävän järjen välistä. Fysiikan lakeja et voi muuttaa vaikka mitenkä haluaisit. Vaikka noi 120mm Noctuat olisivat TUPLASTI hiljaisempia kuin Maglevit 1000rpm vs 500rpm niin se ei siltikään muuta sitä että 140mm tuulettimilla saat hyödynnettyä koko radin pinta-alaa.

Lopeta jo.
 
En tiedä mistä tämä ihme pakkomielle tulee mutta voisit kyllä lopettaa. Ensinnäkin sun ei ole MITÄÄN järkeä suositella 280 radin jäähdytykseen 2 x Noctuan 120mm tuuletinta koska vaikka ne olisivat hiljaisempia ja tehokkaampia (joita ne eivät ole) niin radin pinta-alasta jää silti iso osa hyödyntämättä. Sun suosituksessa ei ole minkäänlaista järkeä. Boldasin tuosta vielä sen oleellisen kun tunnut jättävän järjen välistä. Fysiikan lakeja et voi muuttaa vaikka mitenkä haluaisit. Vaikka noi 120mm Noctuat olisivat TUPLASTI hiljaisempia kuin Maglevit 1000rpm vs 500rpm niin se ei siltikään muuta sitä että 140mm tuulettimilla saat hyödynnettyä koko radin pinta-alaa.

Lopeta jo.
Miten sen radin pinta-alasta jää muka osa hyödyntämättä kun ilam liikuu joka reiän läpi riipumatta siitä onko painee n tuotamassa 12 vai 14cm tuuletin (sen väliaukon takana).

Oletko itse käyttänyt 12cm tuulettimia 14 cm radissa soviimila niin kuin minä olen jos sinulla ei ole näyttöä älyttömälle väiteellesi "radin pinta-alasta jää silti iso osa hyödyntämättä." ... ...

"Fysiikan lakeja et voi muuttaa"

Kun nyt tuli puhe Fysikan laeista niin onko sinula mitään hajua miten se ilma jakautuu tuulettimesta ulos tulleeesaan ts mihinsuuntaan suurinosa ilmasta suurimmalla nopeudella menee.

Se tuulettimesta ulostuleva ilma kun noudatta todellisia fysiikanlakeja eikä mitään kuvitteellista näkymätöntä putkea.



Katsoitko tuota linkitetyä testiä

Jos sen oikessti lukee ja ymmärtää ne käppyrät oikein niin Noctua pärjää varsin loistavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoitko tuota linkitetyä testiä


Jos sen oikessti lukee ja ymmärtää ne käppyrät oikein niin Noctua pärjää varsin loistavasti.
Osaatko ymmärtää yhtään mun pointtia? Noin niinkuin ollenkaan? Sillä ei ole mitään väliä vaikka toi olis tuplasti parempi tuuletin kuin mikään kilpaileva tuotos. Se ei siltikään muuta fysiikan lakeja. Se ei siltikään peitä riittävän hyvin isommille tuulettimille tarkoitettua radia. Tajuan mitä ajat takaa mutta mä vastasin siihen kun menit suosittelemaan 120mm tuulettimia adapterilla 280 radiin. Se oli yksinkertaisesit typerä suositus vaikka noi sun jumaltuulettimet olisivat kuinka hyviä.

Ne
Eivät
Peitä
Radia
Riittävästi

Joko linkität testin jossa 2 x noi sun 120mm Noctuat on tehokkaampia 280mm radissa kuin 2 x 140mm painetta tuottavalla tuulettimella sitten lopetat tuon päättömän jankkauksen. Ne ovat varmasti ihan hyviä tuulettimia omassa kokoluokassaan - sitä en tässä ole kiistämässä.
 
...

Ne
Eivät
Peitä
Radia
Riittävästi

...
Minä olen jatkuvasti puhunut sovittimen käytöstä se estää sivustavuodot joten radin peittämätömyys ei ole mikään ongelma koska sovitimella se peitää koko radin lliitospinnan.

...
Joko linkität testin jossa 2 x noi sun 120mm Noctuat on tehokkaampia 280mm radissa kuin 2 x 140mm painetta tuottavalla tuulettimella sitten lopetat tuon päättömän jankkauksen. Ne ovat varmasti ihan hyviä tuulettimia omassa kokoluokassaan - sitä en tässä ole kiistämässä.
Tass sinä alat vängätä malsimitehon suuntaan vaikka sanoin että siitä ei ole kyse vaan kyse on tehosta silloin kun kokonpano tuotaa mahdolisimman vähän ääntä suhteeessa mahdollisimman hyvään tehoon.

Tietenkin on ymmärttetävää että haluat vääntää kaikki tuulettimet maksimitehoile koska silloin 14cm aina voitaa 12cm tuulettimen tämä on hyvä strategia jos tarkoitusena on voitaa väittely asiasta rehellisesti keskustelun sijasta.
 
Minä olen jatkuvasti puhunut sovittimen käytöstä se estää sivustavuodot joten radin peittämätömyys ei ole mikään ongelma koska sovitimella se peitää koko radin lliitospinnan.
Linkitä jo ne testit tai lopeta.
 
En puhunut radin pinta-alasta, vaan tuulettimien lapojen pinta-alasta ja puhaltimen otsa pinta-alasta. Pahoittelut tarkennuksen pois jäämisestä.

Voihan se olla, että 12x25:t on poikkeuksellisen hyviä hyötysuhteeltaan (ääni/paine/ilmavirta). Mutta vain jonkun sanomana en vakuutu siitä, että kokoluokan yli hyppäävät. Kampoihin varmaan laittaa 140mm fööneille, mutta en ilman testiä usko, että voittaa.

Tuossa linkkaamassani tehcpowerupin testissä voittaa hädintuskin 120mm kilpailijansa, joten miten vaikea uskoa, että 12x25 voittaa 140mm kilpailijat 280 radiin pultattuna, kauluksilla tai ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Tossakin riippuu varmaan sovittimista? Esim autojen syyläreissä käytettävät tuulettimet on joissain tapauksissa kiinnitetty niin, että vain osan syyläristä peittävä tuuletin on koko syylärin sulkevassa kauluksessa kiinni, jolloin puhaltamalla tuotettu ylipaine tai imulla tuotettu alipaine osuvat koko syylärin pinta-alalle, joskin varmaankin hieman tehostetusti tuulettimen peittämälle alueelle.

Jos mietitään skenaariota 120mm vs 140mm tuuletin niin tuon 120mm tuulettimen pitäisi siirtää enemmän ilmavirtaa samalla melutasolla tai sama määrä ilmavirtaa pienemmällä melutasolla sen radin läpi. Jos 120mm tuuletin saadaan jollain adapterilla tiiviisti radiin, niin sittenhän riittää käytännössä vertailla cfm, static pressure ja meluarvoja ja tuon tuulettimen koon voi melkeimpä unohtaa. Toi radi toimii pitkälti niin, että tuuletin muodostaa ylipaineen sinne lapojen ja radin väliin ja se ylipaine purkautuu radin läpi. Tollasessa asetelmassa se ilmavirtauksen tulosuunta tai suunta muutenkaan ei vaikuta mielettömästi, koska se virtausnopeus radin läpi on reippaasti pienempi, kuin mitä se tuuletin samalla pyörimisnopeudella tuottaisi ilman virtausvastusta. Tilanne on siis verrattavissa sellaiseen, että radin naamapuoli peitettäisiin jollain kotelolla, jonne päästettäisiin venttiilistä paineilmaa niin, että puhalluspuolelle tulisi ylipaine -> koko radin tehollinen ala hyödyntyy, koska ylipaine purkautuu kaikkialta pois suht tasaisesti.

Jos siis noctuan 120mm tuulettimen cfm ja static pressure arvot ovat paremmat kuin vaikkapa nyt tuon corsairin 140mm tuulettimen arvot samalla melutasolla, on tuo 120mm tuuletin ihan ok ratkaisu numeroiden puolesta. Onko siinä sitten järkeä, että aletaan hommaamaan maksullisia adaptereita ja virittelemään? Tuskinpa. Lisäksi epäilen, että noctuan 120mm tuuletin olisi 1000rpm nopeudella hiljaisempi kuin corsairin 140mm maglev 500rpm nopeudella, tai vaikka olisikin niin kumpaakaan ei kuule ja numeroiden valossa tuon noctuan pitäisi toimia karkeasti 2000rpm nopeudella silloin kun tuolta 140mm fööniltä vaaditaan vasta 1000rpm ja noissa nopeuksissa nopeusero on takuulla hiljaisemman eduksi.
 
niin sittenhän riittää käytännössä vertailla cfm, static pressure ja meluarvoja ja tuon tuulettimen koon voi melkeimpä unohtaa.
Ne mainostetut arvot vain ovat merkityksettömiö käytännön suorituskyvyn takia.
CFM tarkoittaa kirjaimellisesti myötätuuleen puhaltamista: Paine-ero on nolla tuulettimen imu- ja puhalluspuolen välillä.
Static pressure on yhtä hyödytön: Se tarkoittaa umpinaiseen pussiin puhkumista ilmavirran ollessa täysi tyhjä nolla.
Pitäisi tietää kuinka tuuletin käyttäytyy näiden ääripäiden välillä, eli P-Q käyrä:
ARX FANS, ARX DC FAN
Ja ne eivät todellakaan ole mitään suoria varsinkaan aksiaalituulettimilla:
11925SA | DC fan motors | Product Category | eMinebea
 
Onkohan normaalia että tossa corsairin h115 pro jäähyssä jossa tulew nuo pwm ohjatut maglev tuulettimet toinen pyörii reippaasti hitaammin. Kevyellä kuormalla toisen rpm on n. 500 kun toisen vain n. 200?
 
Itse en saa omia ML140 flektejä alle 400 rpm vaikka laittas PWM arvon nollaan....
 
Onkohan normaalia että tossa corsairin h115 pro jäähyssä jossa tulew nuo pwm ohjatut maglev tuulettimet toinen pyörii reippaasti hitaammin. Kevyellä kuormalla toisen rpm on n. 500 kun toisen vain n. 200?
Mikset tarkista oikeita kierroslukuja esim. Corsair Linkillä? 200rpm ei ole mahdollinen.
 
Mites nämä AIO jäähyt ottaako ns. hittiä siitä jos on pitkiä aikoja kone käyttämättä sanotaan kerran kuukaudessa kahden viikon tauko käytöstä? Onko näkemystä? -Kannattanee tommoseen koneeseen laittaa pelkkä ilmajäähdytys?
 
Mites nämä AIO jäähyt ottaako ns. hittiä siitä jos on pitkiä aikoja kone käyttämättä sanotaan kerran kuukaudessa kahden viikon tauko käytöstä? Onko näkemystä? -Kannattanee tommoseen koneeseen laittaa pelkkä ilmajäähdytys?
Miksi ottaisi?
 
Sisällä jotain nestettä X johon kerääntyy jotain limaa Y? :)
Ai että ostat hyllystä vuosi sitten valmistetun AIO:n niin täynnä limaa :D ? Enemmän kai se sen käyttäminen siihen vaikuttaa kun lämpötilat korkeammat, mikrobit tykkää ja nestettä haihtuu.
 
Kannattaisiko tällainen AIO-jäähdytin hankkia deliddaamattoman 8700k:n kaveriksi, vai onko hyöty olematon deliddaamattomana vrt. perus ilmajäähy?
 
Kannattaisiko tällainen AIO-jäähdytin hankkia deliddaamattoman 8700k:n kaveriksi, vai onko hyöty olematon deliddaamattomana vrt. perus ilmajäähy?
Ei kannata suorituskykymielessä jos ilmajäähy on jo hyvä. Ennemmin korkkaus jos haluaa lämpöjä alas.

Sen sijaan jos haluaa panostaa ulkonäköön, niin siinä tapauksessa kyllä. Itse en hankkisi ilmajäähyä oikeastaan missään tilanteessa pelkästään sen takia kun ne on niin rumia. Poikkeuksena tietty ikkunaton kotelo.
 
Kannattaisiko tällainen AIO-jäähdytin hankkia deliddaamattoman 8700k:n kaveriksi, vai onko hyöty olematon deliddaamattomana vrt. perus ilmajäähy?
Tehokas ilmajäähy on parempi kuin 240mm aio:t ja pärjää aika monelle 280mm aio:lle. Eli minimissään 280 tai sitten 360, muutoin meleenpä ilmajäähy. Toki korkkaus nyt kannattaa melkein ensimmäisenä.
 
Ajattelin laittaa NZXTn kraken x62 push/pull tyyliin tuulettimet. Tarvitsisi pidemmät ruuvit, että tuo onnistuisi. Onko joku laittanut samanlailla ja pystyisi heittämään ruuvien koon ja mistä kannattaa tilata vai onko noin pientä ihan perus honkkari/tokmanni tjsp? Lähinnä ulkonäkösyistä olen ajatellut näin laittaa. Lämpöihinhän tämä ei taida kovinkaan vaikuttaa.
 
Ajattelin laittaa NZXTn kraken x62 push/pull tyyliin tuulettimet. Tarvitsisi pidemmät ruuvit, että tuo onnistuisi. Onko joku laittanut samanlailla ja pystyisi heittämään ruuvien koon ja mistä kannattaa tilata vai onko noin pientä ihan perus honkkari/tokmanni tjsp? Lähinnä ulkonäkösyistä olen ajatellut näin laittaa. Lämpöihinhän tämä ei taida kovinkaan vaikuttaa.
Eikö siinä tule mukana ekstrat? Nehän ei siis yleensä mene radin läpi, ellei halua nestevahinkoa... :btooth:
 
Eikö siinä tule mukana ekstrat? Nehän ei siis yleensä mene radin läpi, ellei halua nestevahinkoa... :btooth:

Eikö niissä tule aina lyhyet joilla saa radin suoraan koteloon kiinni ja pitkät joilla saa tuulettimet kiinni radiin tai radin ja kotelon väliin. Mutta tässä tapauksessa tarvisi kahdet pitkät ruuvit, jotta toiselle puolelle saisi tuulettimet ja toiselle puolelle tuulettimet radin ja kotelon väliin. Olipas pikkusen monimutkaisesti selitetty...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 267
Viestejä
4 502 218
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom