Äänikortit

Voinko kytkeä tämän Creative Sound BlasterX G6, 7.1-kanavainen HD DAC + ulkoinen USB-äänikortti, musta - 139,00€ mun nykyiseen äänikorttiin Asus Xonar DGX tuolla optisella kaapelilla niin että hyödyn?
Se että jotain voi tehdä ei tarkoita, että siinä olisi järkeä.
Tarpeettoman monta laitetta ketjussa on vain enemmän mahdollisia paikkoja ongelmille.
Erityisesti kun Xonarin ajuritukikin on käytännössä discontinued-tasolla.
Ja et saa optisesta ulos enimmillään kuin 5.1 äänet, joka sekin vaatisi DGX:stä puuttuvan DD tai DTS enkooderin.
Ilman niitä et saa ulos kuin pelkän PCM-stereon ja bassoa turvottaja ja todella kaikuva Dolby-Hype Headphonekin on keskinkertainen verrattuna Creativen HRTF-algoritmiin.

DGX:ssä ei yksinkertaisesti ole yhtään mitään, mitä SBX G6 ei tekisi paremmin tai paljon paremmin.
Optinen input ja DD dekoodaus on tarkoitettu konsolien kanssa käyttämiseen.
Ainoa asia missä optisen käytössä PC:n kanssa olisi jotain mieltä olisi sen antama galvaaninen erotus ja siis sähköisten häiriöiden pysäytys.
Mutta galvaanisia erottimia on USBillekin ja ilman USB-yhteyttä PC:hen asetuksia ei pysty hallitsemaan tarkemmin.
 
Jos sen hommat, niin kannattaisi heittää Xonar kokonan mäkeen.

Mihinkäs mä sit liitän tuon..?

Jaa usbiihan tämä menee. Riitti ku katso yhtä videota.
 
Viimeksi muokattu:
Mihinkäs mä sit liitän tuon..?

Jaa usbiihan tämä menee. Riitti ku katso yhtä videota.
USB porttiin liitetään. Ja niinkuin tuossa aiemmin jo kirjoitettiin, heivaa Xonar serriin että ei aiheuta ongelmia.

Laatu paranee G6:n kanssa huomattavasti.
 
USB porttiin liitetään. Ja niinkuin tuossa aiemmin jo kirjoitettiin, heivaa Xonar serriin että ei aiheuta ongelmia.

Laatu paranee G6:n kanssa huomattavasti.

Jees, pitääpi tehdä näin :tup:
 
Tarve on ainoastaan laadukkaiden kuulokkeiden käytölle. NuForce uDAC 2 alkaa olemaan jo aikansa elänyt. Mihin DAC / kuulokevahvistin kannattaa päivittää?
 
Mulla on aika kovasti kohinaa emolevyn omassa 3,5mm audioliitännässä ja jos USB-porttiin laittaa headsetin niin kohina sen kuin vain kovenee joten olen tässä hetken aikaa tuumannut että voisiko ulkoinen äänikortti korjata ongelman? Kone on itse rakennettu (Asus Z170 Pro gaming, i7 6700k, 1070ti ja 16gb Kingston RAM) ja kohina kuuluu vain kun tietokonetta rasittaa huomattavasti. Perus surffailu+spotify käytössä ei mitään kohinaa kuulu, mutta pelatessa kohina muuttuu suhteellisen äänekkääksi. Olen kokeillut useilla eri kuulokkeilla (HyperX Cloud II nykyään ajossa) ja lopputulos on aina sama. Oma ymmärrys äänilaitteista on hyvin rajallinen joten mietin että voisiko korjaantua pelkällä ulkoisella äänikortilla vai tarvitaanko DAC/AMP?
 
Mulla on aika kovasti kohinaa emolevyn omassa 3,5mm audioliitännässä ja jos USB-porttiin laittaa headsetin niin kohina sen kuin vain kovenee joten olen tässä hetken aikaa tuumannut että voisiko ulkoinen äänikortti korjata ongelman? Kone on itse rakennettu (Asus Z170 Pro gaming, i7 6700k, 1070ti ja 16gb Kingston RAM) ja kohina kuuluu vain kun tietokonetta rasittaa huomattavasti. Perus surffailu+spotify käytössä ei mitään kohinaa kuulu, mutta pelatessa kohina muuttuu suhteellisen äänekkääksi. Olen kokeillut useilla eri kuulokkeilla (HyperX Cloud II nykyään ajossa) ja lopputulos on aina sama. Oma ymmärrys äänilaitteista on hyvin rajallinen joten mietin että voisiko korjaantua pelkällä ulkoisella äänikortilla vai tarvitaanko DAC/AMP?

Ulkoinen vehje voi ehkä auttaa, ehkä ei. Jos häiriöt johtuu esim. jostakin maadoitusongelmasta tms. niin ulkoinenkaan laite ei välttämättä niitä kokonaan poista.

Itselläni on sisäisenä korttina Creativen AE-5 jolla ei esiinny kuulokkeiden ja kaiuttimien kanssa mitään häiriötä mutta joillakin nappikuulokkeilla sirinät alkaa kuulumaan etenkin juuri pelatessa, herkemmillä ne kuuluu ihan työpöydälläkin. Sabaj DA2-minidac/ampilla ne katosivat ja tuota kannattaisi ehkä ainakin kokeilla, 60€ vehkeeksi varsin pätevän oloinen.
 
No perhana kyllä se on näillä puheilla sitten kääntyy tuonne dac/ampin suuntaan enemmän. Saksan Amazonista näyttäisi tuo Sabaj irtoavan huokeaan 50€ hintaan joten kyllähän se on laitettava tilaukseen. En tiedä onko typerä kysymys vai ei, mutta tuohon liitetään kuulokkeiden johto vain ja mikrofoni liitetään vielä emolevyyn ja homma on sillä selvä? Ja toinen mahdollisesti typerä kysymys vielä että tuolla Amazonin verkkosivuilla mainostetaan Sabajn DA2 tuotesivulla, että sopii kuulokkeille joidenka impedanssi 32-500 ohmia ja näissä minun Kingstoneissa impedanssi on 30 ohmia, joten aiheutuuko tuosta mitään ongelmia?
 
No perhana kyllä se on näillä puheilla sitten kääntyy tuonne dac/ampin suuntaan enemmän. Saksan Amazonista näyttäisi tuo Sabaj irtoavan huokeaan 50€ hintaan joten kyllähän se on laitettava tilaukseen. En tiedä onko typerä kysymys vai ei, mutta tuohon liitetään kuulokkeiden johto vain ja mikrofoni liitetään vielä emolevyyn ja homma on sillä selvä? Ja toinen mahdollisesti typerä kysymys vielä että tuolla Amazonin verkkosivuilla mainostetaan Sabajn DA2 tuotesivulla, että sopii kuulokkeille joidenka impedanssi 32-500 ohmia ja näissä minun Kingstoneissa impedanssi on 30 ohmia, joten aiheutuuko tuosta mitään ongelmia?

Ohmien ei pitäisi olla mikään ongelma, niissä on muistaakseni hyvin alhainen lähtöimpedanssi (0,7ohm?) joka takaa sen että pitäisi olla "yhteensopiva" suurimman osan kuulokkeiden kanssa. Tuollaiseksi pikkutikuksi niistä löytyy kyllä yllättävän paljon vääntöä vähän vaativammillekin luureille. Tuohon mikkiin en osaa sanoa varmuudella mitään, tuossahan ei mitään mikkipaikkaa ole.

Jotta et osta mun semimutuohjeilla mitään turhaan niin kannattaa ehkä suunnata tuonne viralliseen dac/amp-ketjuun kyselemään: DAC / AMP -yleisketju
 
Viimeksi muokattu:
Ohmien ei pitäisi olla mikään ongelma, niissä on muistaakseni hyvin alhainen lähtöimpedanssi (0,7ohm?) joka takaa sen että pitäisi olla "yhteensopiva" suurimman osan kuulokkeiden kanssa. Tuollaiseksi pikkutikuksi niistä löytyy kyllä yllättävän paljon vääntöä vähän vaativammillekin luureille. Tuohon mikkiin en osaa sanoa varmuudella mitään, tuossahan ei mitään mikkipaikkaa ole.

Jotta et osta mun semimutuohjeilla mitään turhaan niin kannattaa ehkä suunnata tuonne viralliseen dac/amp-ketjuun kyselemään: DAC / AMP -yleisketju
Joo täytyypä vielä tuosta ketjusta kysellä lisäneuvoja ja vähän kaivella googlen syövereistä tietoa. Kiitos!
 
Mulla on aika kovasti kohinaa emolevyn omassa 3,5mm audioliitännässä ja jos USB-porttiin laittaa headsetin niin kohina sen kuin vain kovenee joten olen tässä hetken aikaa tuumannut että voisiko ulkoinen äänikortti korjata ongelman? Kone on itse rakennettu (Asus Z170 Pro gaming, i7 6700k, 1070ti ja 16gb Kingston RAM) ja kohina kuuluu vain kun tietokonetta rasittaa huomattavasti. Perus surffailu+spotify käytössä ei mitään kohinaa kuulu, mutta pelatessa kohina muuttuu suhteellisen äänekkääksi. Olen kokeillut useilla eri kuulokkeilla (HyperX Cloud II nykyään ajossa) ja lopputulos on aina sama. Oma ymmärrys äänilaitteista on hyvin rajallinen joten mietin että voisiko korjaantua pelkällä ulkoisella äänikortilla vai tarvitaanko DAC/AMP?
Ne halvat USB-donglet eivät ole taatusti yhtään laadukkaammin tehtyjä kuin emojen integroidut, kun ovat muutenkin halpisosista tehtyjä.
Eiväthän pelitarvikebrändit rupea katteitaan niiden vuoksi laskemaan...
Esim. nuo HyperX:ien donglet eivät ole laadustaan tunnettuja.

Tosin emolevyhän on kyllä huonoin mahdollinen paikka äänikortille, koska siellä on ihan tuhoton määrä kaikenlaista muuta signaali/virransyöttöjohdotusta.
Erillinen äänikortti on paljon paremmassa asemassa dedikoituine piirilevyineen, eikä laadukkaasti tehtynä ole erityisen herkkä häiriöille:
Archimago's Musings: RETRO-MEASURE: 2002 Lynx L22 PCI audio card in a ~2008 Intel Q6600 Computer. (On "computers are noisy!" for audio)

Ja vaikka USB:ssä äänikortti onkin periaatteessa kauempana häiriölähteestä (joka lienee näytönohjain) niin kuten huomasit se ei ole mikään hypetety automaattinen vapautus häiriöistä ja halvalla toteutuksella menee yhtä helposti huonompaan kuin parempaan suuntaan.
Itse asiassa ainoa varma keino on galvaanisen (=sähköisen) yhteyden katkaiseminen.
Eli optisen tai langattoman signaalinsiirron käyttäminen.
Tai vaihtoehtoisesti galvaanisen erottimen hankkiminen USBiin.
(tarkkaan ottaen nekään eivät pysäytä langattomasti etenevää sähkömagneettista säteilyä ja superhuono suunnittelu sieppaisi ne)

DAC on muotitermi jolla myydään vähemmän enempänä.
Se tarkoittaa digitaali/analogi-muunninta, joka löytyy aivan jokaisesta äänikortista ja muusta analogista signaalia ulos antavasta laitteesta.
Ne eivät eroa mitenkään ulkoisista äänikorteista häiriöiden olemisen/olemattomuuden osalta.
Muuta äänikortin toiminnallisuutta et sitten siltä saakaan.
Mikä ei ole mikään ongelma jos pelkästään musiikkia kuuntelet.
Mutta elokuvien katseluun/pelaamiseen stereoääni kuulokkeilla imee kuin tyhjiö.
 
Ne halvat USB-donglet eivät ole taatusti yhtään laadukkaammin tehtyjä kuin emojen integroidut, kun ovat muutenkin halpisosista tehtyjä.
Eiväthän pelitarvikebrändit rupea katteitaan niiden vuoksi laskemaan...
Esim. nuo HyperX:ien donglet eivät ole laadustaan tunnettuja.

Tosin emolevyhän on kyllä huonoin mahdollinen paikka äänikortille, koska siellä on ihan tuhoton määrä kaikenlaista muuta signaali/virransyöttöjohdotusta.
Erillinen äänikortti on paljon paremmassa asemassa dedikoituine piirilevyineen, eikä laadukkaasti tehtynä ole erityisen herkkä häiriöille:
Archimago's Musings: RETRO-MEASURE: 2002 Lynx L22 PCI audio card in a ~2008 Intel Q6600 Computer. (On "computers are noisy!" for audio)

Ja vaikka USB:ssä äänikortti onkin periaatteessa kauempana häiriölähteestä (joka lienee näytönohjain) niin kuten huomasit se ei ole mikään hypetety automaattinen vapautus häiriöistä ja halvalla toteutuksella menee yhtä helposti huonompaan kuin parempaan suuntaan.
Itse asiassa ainoa varma keino on galvaanisen (=sähköisen) yhteyden katkaiseminen.
Eli optisen tai langattoman signaalinsiirron käyttäminen.
Tai vaihtoehtoisesti galvaanisen erottimen hankkiminen USBiin.
(tarkkaan ottaen nekään eivät pysäytä langattomasti etenevää sähkömagneettista säteilyä ja superhuono suunnittelu sieppaisi ne)

DAC on muotitermi jolla myydään vähemmän enempänä.
Se tarkoittaa digitaali/analogi-muunninta, joka löytyy aivan jokaisesta äänikortista ja muusta analogista signaalia ulos antavasta laitteesta.
Ne eivät eroa mitenkään ulkoisista äänikorteista häiriöiden olemisen/olemattomuuden osalta.
Muuta äänikortin toiminnallisuutta et sitten siltä saakaan.
Mikä ei ole mikään ongelma jos pelkästään musiikkia kuuntelet.
Mutta elokuvien katseluun/pelaamiseen stereoääni kuulokkeilla imee kuin tyhjiö.
Elikkäs suosittelisit laadukasta ulkoista äänikorttia tälläiseen tilanteeseen mikäli oikein tulkitsin viestiäsi? Tuosta linkkaamastasi artikkelista aika suuri osa meni yli oman ymmärryksen, mutta lopputulos taisi olla että laadukkaalla äänikortilla pärjää kyllä vähän meluisassakin ympäristössä. Mitään toiminnallisuutta tai ominaisuuksia en laitteelta hae, vain sitä että kohina poistuu tai ainakin vähenee tästä nykyisestä joka on aika häiritsevää jos pelatessa tulee hiljaisempi kohtaus jolloin peliäänet ei peitä kohinaa.
 
Elikkäs suosittelisit laadukasta ulkoista äänikorttia tälläiseen tilanteeseen mikäli oikein tulkitsin viestiäsi? Tuosta linkkaamastasi artikkelista aika suuri osa meni yli oman ymmärryksen, mutta lopputulos taisi olla että laadukkaalla äänikortilla pärjää kyllä vähän meluisassakin ympäristössä. Mitään toiminnallisuutta tai ominaisuuksia en laitteelta hae, vain sitä että kohina poistuu tai ainakin vähenee tästä nykyisestä joka on aika häiritsevää jos pelatessa tulee hiljaisempi kohtaus jolloin peliäänet ei peitä kohinaa.
Kaiuttimilla pelaaminen se on se mikä ei toiminnallisuutta vaadi.
Kuulokkeilla binaural-simulaatio/HRTF on pakollinen jos halutaan kunnon immersio.
Kuuntele tuosta ensin minuutti-pari:

Ja sitten Realtek pelin tuottamilla äänillä:


Tai toisinpäin ensin kaiutinstereon ihastuttava ääni vasemmassa/oikeassa korvassa tai pään keskellä elämys:

Ja binaural-ääni:


Tosin jos kuulokkeet ovat kuraa, niin ei mikään signaali niitä pelasta ja immersion on kuin pää ämpärissä veden alla.
 
Sound Blaster G3

Tämä alkoi kiinostamaan. Oikeastaan haluaisin Creativen surround-efektit ja kuulokevahvistimen kompaktissa paketissa. Myös joskus satunnaisesti mikkiä käytän, harvemmin kyllä.

DAC on emolevyilläkin tarpeeksi hyvä, tuossa kiinnostaa se kuulokevahvistus ja pelien tukemat efektit. On jo G6 pelikoneessa, kun se oikeasti parantaa ääntä. Tähän profiilin koneellekin olisi ehkä tarpeen.
 
Sound Blaster G3

Tämä alkoi kiinostamaan. Oikeastaan haluaisin Creativen surround-efektit ja kuulokevahvistimen kompaktissa paketissa. Myös joskus satunnaisesti mikkiä käytän, harvemmin kyllä.

DAC on emolevyilläkin tarpeeksi hyvä, tuossa kiinnostaa se kuulokevahvistus ja pelien tukemat efektit. On jo G6 pelikoneessa, kun se oikeasti parantaa ääntä. Tähän profiilin koneellekin olisi ehkä tarpeen.
Itellä kanssa G6, aivan mahtava. Nykyään vaan ärsyttävää kun Windows ei jostain syystä löydä/tunnista tuota vehjettä. Pitää aina irrottaa johto ja laittaa uudestaan kiinni. :wtf:
 
Itellä kanssa G6, aivan mahtava. Nykyään vaan ärsyttävää kun Windows ei jostain syystä löydä/tunnista tuota vehjettä. Pitää aina irrottaa johto ja laittaa uudestaan kiinni. :wtf:

Sinulla ei sentään kaatuillut tai Connect2 käynnistyi vasta toisella kerralla..

Ajurituki on kauhea, mutta nyt toimii taas. Siihen on tullut uusi firmware nähtävästi viikko sitten, haluatko käydä koettamassa? Itse en haluaisi, kun nyt toimii. Jos päivitys taas rikkoo jotain..

Creative Worldwide Support - Sound BlasterX G6
 
Mitäs tässä tapahtuu? Avaatko hieman tuota. Verrattuna kaiutimiin varsinkin.
Normaali pelin tuottama stereoäänihän on laskettu kaiuttimille ja niillä vasemman kaiuttimen ääni kulkeutuu myös oikeaan korvaan ja oikean kaiuttimen ääni vasempaan korvaan aivan kuten kaikki luonnolliset äänilähteet.
Tuo synnyttää sen vasen-oikea suuntavaikutelma.

Kuulokkeilla tuota äänen kulkeutumista myös toiseen korvaan ei tapahdu.
Sen takia aivoilta puuttuvat kokonaan binauraaliset vihjeet joista päätellä äänten sijainti... Eikä siihen auta vaikka olisi mitkä kuulokkeet.
Toisin kuin "hifistit" väittävät kuulokkeilla ei ole mitään äänikuvaa ja ainoa mitä ne pystyvät tekemään on toistamaan signaali joko hyvin tai ei niin hyvin.
(tai hyvin huonosti)

Seuraus on että aivot eivät osaa sijoittaa ääniä luonnollisesti ja sijoittavat sen jomman kumman korvan sisään (kuin se sinne pyrkivä kärpänen) tai sitten pään keskelle.
Tuossa on varsinkin jälkimmäiset erinomainen esimerkki eroista:
Äänikortit

Eikä siihen kunnolla auta se että vain summattaisiin (esim elokuvan) kaiuttimille tarkoitetut vasemman puolen kanavat yhteen vasemman puolen signaaliin ja sama oikealle puolelle+ jakaen basson ja keskikanavan kumpaankin tasan.
Kuulokkeilla kuunnella suoraan signaalissa täytyy olla laskettuna kaikki se mitä tapahtuu luonnossa äänen kulkiessa sen lähteestä kumpaankin korvaan.


Stereomusiikillakin voi esiintyä samaa hyvin epäluonnollista tuntua äänessä riippuen miksauksesta.
Joka tapauksessa kuulokkeilla kuunneltava musiikki olisi hyvä olla binauraalisesti tallennettu.
 
Ok. Nyt pääsin kärryille. Mutta äänen miksauskin on aina kompromissi: leffat toistetaan lähes aina kaiuttimilla mikä on periaatteessa selkeä homma, mutta musa ja pelit vaihtelevasti. Jos miksaaja päättää tai tietää, että audio toistetaan pelkästään kaiuttimilla niin tehdään erilaiset ratkaisut, esim. voidaan panoroida äärireunoille, mikä on taas kuulokkeilla usein huono ja luonnoton ratkaisu. Mutta kyllä kuulokkeillekin saadan tehtyä binauraaliset vihjeet korville. Mikään äänihän ei luonnossa soi tyhjiössä vaan ääni on aina jossakin tilassa tai ympäristössä joka heijastelee ja suodattaa ääntä ennenkuin se saapuu korviin, ja aivot arvioi suunnan ja etäisyyden. Miksaaja luo tuon tilan/ympäristön tarpeen mukaan. Musa on tuossa suhteessa helpompi tapaus koska sen ei välttämättä tarvitse kuulostaa luonnolliselta eikä visuaalista yhteyttä ääneen välttämättä ole. Miksaajan homma on saada leffa/peli/musa soimaan luontevasti ja tarkoitukseen sopivasti. Esim. peleissä äänet pitäisi saada istumaan visuaalisen signaalin kanssa yhteen, pienessä tilassa pieni kaiunta jne. Jos fps pelissä kävellään ulkona seinän viertä ja toisella puolella on vaikka metsää niin askeläänten pitäisi heijastua tuosta seinästä ja toiselta puolelta hyvin vaimeasti ja suodattuneena. Jos peliin ei ole tällaista tehty niin mikään jälkeenpäin lisätty prosessointi tai levitys ei auta.

Aivot on kuitenkin siitä hauskat että niitä voi huijata: näkö on niin määräävä aisti että ääni jää kakkoseksi, eli jos kuvasssa kaatuu tuoli niin ääniraitaan voidaan laittaa melkein mikä vaan kopaus kunhan ajoitus menee oikein ja tila sekä suunta on kunnossa, ei tarvita tuhannen tuolinkaatumisen äänikirjastoa eri tuoleille, muutama riittää. Toisaalta äänellä voi korostaa kuvassa näkyvää ja saada huomio kiinnittymään haluttuun asiaan. Äänelle pitäisi keksiä myös samankaltainen 'ray tracing' kuten kuvalle jossa heijasteet, suunnat, etäisyydet jne laskettaisiin reaaliajassa. Mutta (tila)ääni jää tuossakin kakkoseksi eikä taida olla mikään houkutin johon normikuluttaja suostuisi rahaa suuremmin sijoittamaan. Pelintekijälle riittää peruslaatu jossa ääni ei ainakaan heikennä elämystä. Ennenminkin panostetaan ääniefektien laatuun ja tunnelman luomiseen.

Mutta kuulokekuuntelu on kyllä hyvä ellei jopa ihanteellinen pelikenttä äänisuunnittelijalle: kaksi korvaa, kaksi kanavaa. Lopputulos on taidosta ja tekniikan rajoista kiinni.
 
Sinulla ei sentään kaatuillut tai Connect2 käynnistyi vasta toisella kerralla..

Ajurituki on kauhea, mutta nyt toimii taas. Siihen on tullut uusi firmware nähtävästi viikko sitten, haluatko käydä koettamassa? Itse en haluaisi, kun nyt toimii. Jos päivitys taas rikkoo jotain..

Creative Worldwide Support - Sound BlasterX G6
Näyttäs tomivan niinkuin pitääkin tuon uusimman firmwaren kanssa. :kippis:

Edit. Erikoista että tuo Creative Soundblaster Connect 2 ei löytänyt mitään uutta firmwarea vaikka lähes päivittäin tehnyt tuon tarkastuksen. Mutta kuitenkin tuolla nettisivulla minkä laitoit oli uudempi saatavilla.
 
Ok. Nyt pääsin kärryille. Mutta äänen miksauskin on aina kompromissi: leffat toistetaan lähes aina kaiuttimilla mikä on periaatteessa selkeä homma, mutta musa ja pelit vaihtelevasti. Jos miksaaja päättää tai tietää, että audio toistetaan pelkästään kaiuttimilla niin tehdään erilaiset ratkaisut, esim. voidaan panoroida äärireunoille, mikä on taas kuulokkeilla usein huono ja luonnoton ratkaisu. Mutta kyllä kuulokkeillekin saadan tehtyä binauraaliset vihjeet korville.


Aivot on kuitenkin siitä hauskat että niitä voi huijata: näkö on niin määräävä aisti että ääni jää kakkoseksi, eli jos kuvasssa kaatuu tuoli niin ääniraitaan voidaan laittaa melkein mikä vaan kopaus kunhan ajoitus menee oikein ja tila sekä suunta on kunnossa, ei tarvita tuhannen tuolinkaatumisen äänikirjastoa eri tuoleille, muutama riittää. Toisaalta äänellä voi korostaa kuvassa näkyvää ja saada huomio kiinnittymään haluttuun asiaan. Äänelle pitäisi keksiä myös samankaltainen 'ray tracing' kuten kuvalle jossa heijasteet, suunnat, etäisyydet jne laskettaisiin reaaliajassa. Mutta (tila)ääni jää tuossakin kakkoseksi eikä taida olla mikään houkutin johon normikuluttaja suostuisi rahaa suuremmin sijoittamaan. Pelintekijälle riittää peruslaatu jossa ääni ei ainakaan heikennä elämystä. Ennenminkin panostetaan ääniefektien laatuun ja tunnelman luomiseen.

Mutta kuulokekuuntelu on kyllä hyvä ellei jopa ihanteellinen pelikenttä äänisuunnittelijalle: kaksi korvaa, kaksi kanavaa. Lopputulos on taidosta ja tekniikan rajoista kiinni.
Kyllähän HRTF-algoritmeja on löytynyt jo vuosien ajan, mutta ei niitä voida niin vain käyttää.
Binaural ääni on pidettävä erillään kaiutinmiksauksista, koska kaiuttimet eivät pysty toistamaan ääntä korvakohtaisesti.
Eli se pitäisi olla kokonaan omana erillisenä ääniraitanaan.
Muuten binauraaliset vihjeet tulevat siihen kahdesti sotkien aivojen äänilähteiden sijoittelua.
Samalla lailla se vaatii pelissäkin omat ääniasetukset.
Windows kun ei osaa kertoa pelille että sitä kahta kanavaa toistetaan kaiuttimien sijaan kuulokkeilla.

Binaural ääntä ei myöskään voida muokata jälkeenpäin ja joku crossfeedkin sotkee binauraaliset vihjeet.
Musiikin stereomiksaukseen taas yleensä lisätään vähän crossfeedia, ettei kuullosta niin pahasti epäluonnolliselta kuulokkeilla kuunneltaessa.

Musiikillehan binauraalinen tallennus on se toiseksi paras vaihtoehto paikalla olemiseen ja aivan ylivoimainen stereoon nähden:


Eikä binauraalinen ääni muutenkaan vaadi visuaalisia vihjeitä toimiakseen. Eiväthän silmät edes näe sivuille ja taakse, kun taas kuulo toimii joka suuntaan ja pimeässäkin.



Riippumattomuus kuuntelijan huoneakustiikasta ja ei tarvetta tilaa vieville ja mahdollisesti sijoitusongelmallisille kaiuttimille olisi binaural-äänelle etu pelaamiseen.
Ainoat haasteet ovat vaatimus kuulokkeiden toiston tarkkuudelle (jossa osa "hifistien" suosimista epätarkoista luureista ei pärjää) ja se että "yläkerran kaveri" unohti standardoida pään muodon tarkemmin kuin jonkinlainen pyöreähkö peruna.
Yksityiskohdat korvien välisissä signaalieroissa riippuvat pään ja korvalehtien muodosta.
Eli binaural-äänen vaikutelman toimivuus riippuu siitä onko kuuntelijan pään muoto miten lähellä keskinmääräistä.

Mutta jos pelaamisen äänipuolta olisi kehitetty edes kymmenesosalla grafiikkaan panostuksesta, niin kuuntelijan pään muodolle kustomoitavat HRTF-algoritmit olisivat olleet arkipäivää vuosien ajan.
Ja nythän tilanne on oikeastaan heikompi kuin jopa Windows 98:ssa:
DirectSound mahdollisti äänten laskennan äänikortin omalla dedikoidulla raudalla, jolle peli lähetti peliympäristön jonkinlaisen akustisen mallin ja äänilähteiden 3D sijainnit siinä.
Ja laskemalla binauraalinen ääni suoraan tuosta alkuperäisestä häviöttömästä datasta siihen saatiin mukaan myös oikea korkeusdatakin, joka puuttuu näistä 5.1/7.1 "surround" äänistä.
Eli nämä Dolby Atmos jne objektipohjaiset äänistandardit tulevat oikeasti jälkijunassa. (ja lisenssimaksujen takia eivät myöskään taatusti peleissä yleisty)

Sitten tosiaan tuli Windows Virtsa, jossa Microsoft tappoi DirectSoundin sen väitettyjen vakaus jne. ongelmien takia.
Mihin uskon yhtä vähän kuin puutarhatonttuun: Tarkoitus oli taatusti vain tyhmistää PC:tä Xboxin tasolle.
Microsofthan olisi voinut yksinkertaisesti kehittää uuden paremman API:n äänten rautalaskentaan.
Se laski monien pelien äänten tarkuutta ihan alkaen äänisampleista ja äänikortin HRTF:n sisältävästä äänten laskennasta siirryttiin vasemmalla kädellä selän takana hutaistuihin mitä sattuu softarenderöijiin.
 
Kyllähän HRTF-algoritmeja on löytynyt jo vuosien ajan, mutta ei niitä voida niin vain käyttää.
Binaural ääni on pidettävä erillään kaiutinmiksauksista, koska kaiuttimet eivät pysty toistamaan ääntä korvakohtaisesti.
Eli se pitäisi olla kokonaan omana erillisenä ääniraitanaan.
Muuten binauraaliset vihjeet tulevat siihen kahdesti sotkien aivojen äänilähteiden sijoittelua.
Samalla lailla se vaatii pelissäkin omat ääniasetukset.
Windows kun ei osaa kertoa pelille että sitä kahta kanavaa toistetaan kaiuttimien sijaan kuulokkeilla.

Binaural ääntä ei myöskään voida muokata jälkeenpäin ja joku crossfeedkin sotkee binauraaliset vihjeet.
Musiikin stereomiksaukseen taas yleensä lisätään vähän crossfeedia, ettei kuullosta niin pahasti epäluonnolliselta kuulokkeilla kuunneltaessa.

Musiikillehan binauraalinen tallennus on se toiseksi paras vaihtoehto paikalla olemiseen ja aivan ylivoimainen stereoon nähden:


Eikä binauraalinen ääni muutenkaan vaadi visuaalisia vihjeitä toimiakseen. Eiväthän silmät edes näe sivuille ja taakse, kun taas kuulo toimii joka suuntaan ja pimeässäkin.



Riippumattomuus kuuntelijan huoneakustiikasta ja ei tarvetta tilaa vieville ja mahdollisesti sijoitusongelmallisille kaiuttimille olisi binaural-äänelle etu pelaamiseen.
Ainoat haasteet ovat vaatimus kuulokkeiden toiston tarkkuudelle (jossa osa "hifistien" suosimista epätarkoista luureista ei pärjää) ja se että "yläkerran kaveri" unohti standardoida pään muodon tarkemmin kuin jonkinlainen pyöreähkö peruna.
Yksityiskohdat korvien välisissä signaalieroissa riippuvat pään ja korvalehtien muodosta.
Eli binaural-äänen vaikutelman toimivuus riippuu siitä onko kuuntelijan pään muoto miten lähellä keskinmääräistä.

Mutta jos pelaamisen äänipuolta olisi kehitetty edes kymmenesosalla grafiikkaan panostuksesta, niin kuuntelijan pään muodolle kustomoitavat HRTF-algoritmit olisivat olleet arkipäivää vuosien ajan.
Ja nythän tilanne on oikeastaan heikompi kuin jopa Windows 98:ssa:
DirectSound mahdollisti äänten laskennan äänikortin omalla dedikoidulla raudalla, jolle peli lähetti peliympäristön jonkinlaisen akustisen mallin ja äänilähteiden 3D sijainnit siinä.
Ja laskemalla binauraalinen ääni suoraan tuosta alkuperäisestä häviöttömästä datasta siihen saatiin mukaan myös oikea korkeusdatakin, joka puuttuu näistä 5.1/7.1 "surround" äänistä.
Eli nämä Dolby Atmos jne objektipohjaiset äänistandardit tulevat oikeasti jälkijunassa. (ja lisenssimaksujen takia eivät myöskään taatusti peleissä yleisty)

Sitten tosiaan tuli Windows Virtsa, jossa Microsoft tappoi DirectSoundin sen väitettyjen vakaus jne. ongelmien takia.
Mihin uskon yhtä vähän kuin puutarhatonttuun: Tarkoitus oli taatusti vain tyhmistää PC:tä Xboxin tasolle.
Microsofthan olisi voinut yksinkertaisesti kehittää uuden paremman API:n äänten rautalaskentaan.
Se laski monien pelien äänten tarkuutta ihan alkaen äänisampleista ja äänikortin HRTF:n sisältävästä äänten laskennasta siirryttiin vasemmalla kädellä selän takana hutaistuihin mitä sattuu softarenderöijiin.

Binaural on äänitystekniikka. Mikä ei sinällään liity peleihin, eikä moniraitaiseen normi studiomusaankaan vaan live tallenteisiin.
Se on kyllä totta, että olisi hyvä jos olisi omat miksaukset kuulokkeille ja kaiuttimille. Esim. peleissä tämä voisi olla valittavissa, samoin musasuoratoistoissa. Siihen vielä pitkä litania presettejä eri kuulokkeille niin jes. Kai sellaisen voisi toteuttaa ilman Windowsin/androidin osallistumistakin kuten esim. vastamelutoiminnot.
On kyllä sääli, että kun vehkeet nykyään jaksais kyllä pyörittää über hertziä ja bittiä (mitkä kyllä on käytössä musaa tehdessä) niin loppukäyttäjä tyytyy korkeintaan monobluetooth purkkeihin, monesti vieläpä musa soi puhelimen hyttysen kiveksen kokoisesta 'ämyristä'. Toisaalta pääsy musan pariin on sitten helpottunut valtavasti verrattuna fyysisen median kauteen.
 
Tekeekö Asus Xonar Essence STX:llä mitään vielä herran vuonna 2020? Sain tollasen kun ostin SER-bundlen.
Jos tarkoitus on vain saada ulos signaali, niin kyllähän tuo pätevä on.
Tekniikka on jo vuosia sitten saavuttanut ihmiskorvalle riittävän tason.

Se on sitten toinen asia, että tuoreimmat ajurit ovat sieltä jostain 2015:n paikkeilta.
Ja että noissa on raudan kanssa yhteensopivuusongelmia ja tosiaan C-Median piirien bugi joka voi tuupata ulos täyden amplitudin kohinaa vaikut korvista irrottamaan.
Joissa voi kummassakin olla osasyyllisenä PCI-äänipiirin käyttö Asmedian siltapiirin läpi.

Kuulokkeilla pelaamiseen haittana on myös keskinkertainen Dolby Headphone HRTF:änä.
 
Tekeekö Asus Xonar Essence STX:llä mitään vielä herran vuonna 2020? Sain tollasen kun ostin SER-bundlen.
Eihän tuo mittauksissa niin loista, mutta mielestäni silti tarjoili laadukasta ääntä vaativimmillekkin kuulokkeille kun moisen omistin. Isoin ongelma jonka takia itsekin kortista aikanaan luovuin oli yht äkkinen "äänet 100%" bugi, joka meinasi viedä kuulon. Eli satunnaisesti volume hyppäsi täysille ja senhän tietää kuinka kivaa on kun on kuulokkeet päässä sillä hetkellä..
 
Hassua, ei ole itsellä vielä tupannut täydellä voluumilla ääniä pihalle. Tainnut käydä tuuri?
Ja mielestäni aikoinaan pärjäsi testeissä oikein loistavasti. Toki äänikortit on saattaneet hieman tuosta kehittyä.
 
Tarkoituksena olisi hankkia kuulokkeet (luultavasti Superluxin Hd-330 tai Hd-668b) ja samalla äänikortti. Näkyisi Creativen kaupassa olevan tarjouksessa Sound Blaster E5 (89,99e), onko tuo hyvä, vai kannattaako panostaa lisäkymppejä esimerkiksi Sound BlasterX G6:en (149,99e), X3:en (124,99e) tai sisäiseen AE-5:en (109,99e)?

Edit: Unohtui mainita, että käyttötarkoitus 50/50 musiikki ja pelaaminen. Peleinä pelkästään yksinpelejä, tällä hetkellä muun muassa Borderlands 2 ja 3, Outer Worlds ja Rise of The Tomb Raider.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoituksena olisi hankkia kuulokkeet (luultavasti Superluxin Hd-330 tai Hd-668b) ja samalla äänikortti. Näkyisi Creativen kaupassa olevan tarjouksessa Sound Blaster E5 (89,99e), onko tuo hyvä, vai kannattaako panostaa lisäkymppejä esimerkiksi Sound BlasterX G6:en (149,99e), X3:en (124,99e) tai sisäiseen AE-5:en (109,99e)?
E5:n akku olisi suoranainen heikkous PC-käytössä.
Li-Ion akku kun ei pidä täydessä latauksessa seisottamisesta ja varsinkaan että aina ladataan.
Taatun kapasiteetin katoamisen lisäksi tuosta on riskinä myös akun turpoaminen, jota on tapahtunut joillekin käyttäjille.
Ja pitäisi olla selvää että turvonneen akun sisältävän laitteen käytön jatkamisessa olisi riskejä.

Ja eipä tuohon saa kiinni mikrofoniakaan, jos joskus tulee tarvetta.
Muuten se ei kyllä teknisesti ole niin kaukana SBX G6:sta.
Josta olisi ollut marraskuussa satasen tarjous.

SB X3 on sitten teknisesti alempi ja vähän kuin SB Z vähäsen parannellulla kuulokelähdöllä.
Lähtöimpedanssi on kyllä edelleen 10 ohmia


HD-330:n kierrekaapeli on aika tiukka, niin ulkoinen USB-äänikortti olisi sille parempi, tai pitäisi olla jatkojohto.
Ja jos musiikkia tykkäät kuunnella ilman prosessointeja, niin ulkoisissa sen saa päälle/pois suoraan omasta painikkeesta.
 
Ja eipä tuohon saa kiinni mikrofoniakaan, jos joskus tulee tarvetta.
Muuten se ei kyllä teknisesti ole niin kaukana SBX G6:sta.

HD-330:n kierrekaapeli on aika tiukka, niin ulkoinen USB-äänikortti olisi sille parempi, tai pitäisi olla jatkojohto.
Ja jos musiikkia tykkäät kuunnella ilman prosessointeja, niin ulkoisissa sen saa päälle/pois suoraan omasta painikkeesta.

Jäikin yöllä selaillessa huomaamatta tuo mikrofoniliittimien puutos. Eli siinä mielessä siis tuo G6 olisi lisähinnan arvoinen. Kiitoksia vastauksesta.
 
Jäikin yöllä selaillessa huomaamatta tuo mikrofoniliittimien puutos. Eli siinä mielessä siis tuo G6 olisi lisähinnan arvoinen. Kiitoksia vastauksesta.

Nyt kun tarkemmin luki tuota manuaalia, niin kyllä tuo E5 näkyy tukevan ulkoista mikrofonia, ja tuon latauksenkin saa ilmeisesti pois päältä.
 
Muutaman kympin kuulokkeet ja samalla katsellaan 90-150e äänikortteja?
Kannattaa harkita, olisiko järkevämpi äänenlaadun kannalta käyttää nuokin eurot kuulokkeisiin ensisijaisesti.
Mikäli nykyisessä äänikortissa (emon integrouidussa?) ei vikaa/surinoita ym, niin sen jälkeen kuulokevahvistinta ja sitten äänikorttia/dacia?

Itsellä noista Superlux sen verran kokemusta, että ostin HD681B ihan vaan testiin millainen on äänenlaadultaan, kun täälläkin kovin kehuttu joissain yhteyksissä.
Muutamia tunteja tuli testailtua ja sen jälkeen vuoden ollut käyttämättömänä, ei ainakaan tuo nyt mikään erikoinen ole. Varmaan ihan hyvä kyllä tuossa muutaman kympin hintaluokassaan kylläkin.
 
Muutaman kympin kuulokkeet ja samalla katsellaan 90-150e äänikortteja?
Kannattaa harkita, olisiko järkevämpi äänenlaadun kannalta käyttää nuokin eurot kuulokkeisiin ensisijaisesti.
Mikäli nykyisessä äänikortissa (emon integrouidussa?) ei vikaa/surinoita ym, niin sen jälkeen kuulokevahvistinta ja sitten äänikorttia/dacia?
No jos vain musiikkia kuuntelet, niin silloin integroitujen ominaisuudetkin ovat riittäviä.
Pelaamisessa taas äänikortin binaural-simulaatiosta on hyötyä.
Jos pään muoto on lähellä keskiarvoa, niin oikeasti hyvillä kuulokkeilla saa hyvän suuntavaikutelman lisäksi myös tuntuman etäisyydestä.
Esim. tämän ensimmäinen reipas minuutti on hyvä pikatesti kuulokkeille:


Ja mikäli jotain kalliita Nvidian näytönohjaimia ostelet, niin eipä äänikortti kallis ole kun se ei parissa vuodessa vanhenekaan.
 
Sehän tuossa juuri oli ajatuksena, että ilmeisesti ainakin pelatessa tuosta äänikortista saattais olla hyötyä. Kuulokkeitakin voi yhtä hyvin ajan mittaan päivittää parempiin.
 
Aina tulet tuon saman videopätkän kanssa.
Itselle ei ainakaan mitään hyötyä noista "binaural"-simulaatioista (kokeiltu aikoinaan joillain creativen äänikorteilla ja myös joku softapuolen homma taisi olla, vai pääsisikös noihin kaikkiin lopputuloksiin jokatapauksessa pelkällä softalla erilaisilla säädöillä?). Erotan selkeämmin alkuperäisesträ värittämättömämmästä äänestä paremmin, kuin tuollaisesta ylikorostetusta. (Pelailen aika paljon myös)
Ymmärrän toki, että jotkut tuostakin tykkäävät.

En tiedä miten tuo näyttis-heitto nyt liittyy siihen, että kumpaan panostaa enemmän?
Ei kai ne kuulokkeetkaan miksikään "vanhene"? Lähinnä vaan ihmetyttää, että budjestista noin pieni prosentuaalinen osuus siihen suurinpaan äänentoiston kannalta merkittävään seikkaan.
Mulle ainakin tekee tosi hankalaa, ellei mahdotonta erottaa eri äänikortteja/daceja toisistaan (kytkettynä kuulokevahvarin perään, jolloin lähtöimpedanssi pysyy samana), kuten melkolailla kuulokevahvistimiakin.
Äänentoiston kannalta suurin eroavaisuus ainakin itselle on kuulokkeita käyttäessä itse kuulokkeissa. Siksi panostaisin ensisijaisesti kuulokkeisiin.
 
Aina tulet tuon saman videopätkän kanssa.
Itselle ei ainakaan mitään hyötyä noista "binaural"-simulaatioista (kokeiltu aikoinaan joillain creativen äänikorteilla ja myös joku softapuolen homma taisi olla, vai pääsisikös noihin kaikkiin lopputuloksiin jokatapauksessa pelkällä softalla erilaisilla säädöillä?). Erotan selkeämmin alkuperäisesträ värittämättömämmästä äänestä paremmin, kuin tuollaisesta ylikorostetusta. (Pelailen aika paljon myös)
Koska tuon videon alku on yksi parhaimpia kuulokkeiden kyvykkyyden testaamiseen äänillä eri suunnissa ja etäisyyksillä.

Ja jos sinulla on jotkut ga(y)mer rihkamakuulokkeet, niin niiden toiston tarkkuus voi olla täyttä Adolf Trumpin ja Vladimir Hitlerin paskaa.
Sellaisilla tuon immersio romahtaa helposti kuvaannollisesti tasolle pää ämpärissä veden alla.
Ja niin ne audiofiilitkin hypettävät monesti epätarkkaa ääntä ja kalliitkin kuulokkeet voivat olla vain keskitasoisia.
Eikä se muodikas nimi ole niissäkään hyvän toiston tae.
Joku Audio-Technica M50x on melkoisen epätarkalla toistolla, eikä binaural ääni taatusti toimi niillä kunnolla.

Vasta X-Fi sarja toi HRTF:n Creativella ja sen päällä olo vaati tietyt asetukset.
SB Z-sarjan kanssa sama juttu ja oikeastaan vielä tarkemmin Microsoftin tapettua DirectSoundin ja suoran kommunikaation pelin ja äänikortin välillä.
Ja viimeisenä muuttujana on fysiikasta johtuen pääsi muoto.
Jos se on normaalin/keskimääräisen sijaan ihan omanlaisensa peruna, niin HRTF-algoritmi pitäisi olla kustomoitu sille tuottaakseen oikeanlaiset binaural-vihjeet.

Oikeiden suuntien erottaminen pelin stereokaiuttimille laskemasta stereoäänestä kuulokkeilla on fysiikan takia yhtä mahdotonta.
Edes vasen-oikea suuntakaan ei toimi kunnolla, koska kuulokkeilla toistaessa ei synny mitään luonnollisia binauraalisia vihjeitä.
Seurauksena on "ääni vasemman/oikean korvan sisällä/pään keskellä" immersio, koska ilman mitään binauraalisia vihjeitä aivot eivät tiedä mihin muualle ne äänet sijoittaisi:
 
Ja jos sinulla on jotkut ga(y)mer rihkamakuulokkeet, niin niiden toiston tarkkuus voi olla täyttä Adolf Trumpin ja Vladimir Hitlerin paskaa.
Sellaisilla tuon immersio romahtaa helposti kuvaannollisesti tasolle pää ämpärissä veden alla.
Ja niin ne audiofiilitkin hypettävät monesti epätarkkaa ääntä ja kalliitkin kuulokkeet voivat olla vain keskitasoisia.
Eikä se muodikas nimi ole niissäkään hyvän toiston tae.
Joku Audio-Technica M50x on melkoisen epätarkalla toistolla, eikä binaural ääni taatusti toimi niillä kunnolla.

Vasta X-Fi sarja toi HRTF:n Creativella ja sen päällä olo vaati tietyt asetukset.
SB Z-sarjan kanssa sama juttu ja oikeastaan vielä tarkemmin Microsoftin tapettua DirectSoundin ja suoran kommunikaation pelin ja äänikortin välillä.
Sennheiser HD598, HiFiman Sundara, Superlux HD681B, suljettuina Focal Spirit Professional ja Spirit Classic, Yamaha MT220.
Äänikorttina oli aikoinaan Creativelta X-Fi XtremeMusic, kun tuota binaural simulaatiota kokeilin. (xtreme audio myös, mutta siinä muistaakseni tuo simulaatio oli jotenkin huonommin toteutettuna).

Mutta liekö muutaman kympin Superluxit tarpeeksi ei-"rihkamakuulokkeet", sitten äänikortin etujen tuomaan hyötyyn?

Tuli vaan ihan btw juuri äsken mieleen, että minkähän takia pelinkehittäjät eivät tee noita ns binaural-simulaatioita suoraan pelimoottoriin ulostettavaksi ääneksi, vaan pitää erikseen hankkia äänikortti joka jälleen muokkaa pelin antamaa ääntä. Ellen väärin muista, olikohan jopa Counter Strike GO:ssa valittavina jonkin sortin "3d-efekti".
 
Tuli vaan ihan btw juuri äsken mieleen, että minkähän takia pelinkehittäjät eivät tee noita ns binaural-simulaatioita suoraan pelimoottoriin ulostettavaksi ääneksi, vaan pitää erikseen hankkia äänikortti joka jälleen muokkaa pelin antamaa ääntä. Ellen väärin muista, olikohan jopa Counter Strike GO:ssa valittavina jonkin sortin "3d-efekti".
Äänipuolihan on ollut peleissä pahasti hyljeksittynä jo pitkään.
Kehitys käytännössä kesti DirectSoundin ajan.
Microsoftin tapettua sen peliäänet lähtivät kohti alinta yhteistä nimittäjää ja jäivät sille tielle.
Mikä oli varmasti MS:n tarkoituskin kun eihän PC saanut olla Xboxia parempi.

Jos niitä olisi kehitetty puoliakaan yhtä paljon kuin grafiikkaa, käytössä olisi ollut jo vuosia pään muodolle kustomoitava HRTF.
Ei tuo ihmiskuulon fysiikka koskaan ole ollut mikään valtiosalaisuus.
Binaural-äänikin on itse asiassa stereo-ääntäkin vanhempi keksintö:
Stereo-tallennus kun tuli kuvaan vasta kun kehitettiin kaiuttimien ajamiseen sopivat vahvistimet.


Nuo Focalit ovat ainakin aika reilut basso/alapääjyrät, niin ei ihme jos ei binaural-ääni toimi niillä.
Yamaha onkin jo sitten kertaluokkaa pahempi ilman koko yläpäätä.
 
Luultavasti oikea alue kysymykselle. eli mitähän tapahtuu kun kytkee nämä kaiuttimet https://www.stpaulssound.fi/presonus-eris-e35-aktiivikaiutinpari/p/PRE-E35/ tämän äänikortin liitäntään Antlion Audio USB Sound Card, ulkoinen USB-äänikortti, musta - 19,90€ , hajoaako kaiuttimet, äänikorrti vai koko kone?. Nyt on niin kamalasti kaikkia johtoja ympäriinsä kun on kuulokkeet, mikrofoni ja kaiuttimet ym. oheislaitteet. Tuolla voisi eliminoida tarpeen roikotella johtoja joka puolella, kun kaiuttimissa on kuulokeliitäntä ja nupit bassolle ja diskantille. Vai pitäneekö ostaa oikea ulkoinen äänikortti, vaikka en saa tästä koneestani ulos minkäänlaisia staattisia hurinoita vaikka kuinka kovalla volyymillä kuuntelisin. Olihan taas sepustus tietämättömältä.
 
Äänipuolihan on ollut peleissä pahasti hyljeksittynä jo pitkään.
Kehitys käytännössä kesti DirectSoundin ajan.
Microsoftin tapettua sen peliäänet lähtivät kohti alinta yhteistä nimittäjää ja jäivät sille tielle.
Mikä oli varmasti MS:n tarkoituskin kun eihän PC saanut olla Xboxia parempi.

Jos niitä olisi kehitetty puoliakaan yhtä paljon kuin grafiikkaa, käytössä olisi ollut jo vuosia pään muodolle kustomoitava HRTF.
Ei tuo ihmiskuulon fysiikka koskaan ole ollut mikään valtiosalaisuus.
Binaural-äänikin on itse asiassa stereo-ääntäkin vanhempi keksintö:
Stereo-tallennus kun tuli kuvaan vasta kun kehitettiin kaiuttimien ajamiseen sopivat vahvistimet.

Tässä menee vähän hankalasti useampi asia sekaisin keskenään, eikä tämä myöskään suoraan vastaa siihen miksei binauraalista ääntä tulisi ulos ihan jo pelimoottorin itsensä puolesta. Käytetty äänirajapinta ei vaikuta tähän, ts. myöskään mikään mainittu Microsoft/DirectSound -kehityskulku ei suoraan liity varsinaiseen kysymykseen; teknistä estettä tuolle pelimoottorin binauraaliselle toiminnallisuudelle ei ole, ja mikä tahansa rajapinta onkin käytössä, pystyy se toistamaan moottorin puolella binauraaliseksi laaditun äänen ongelmitta (kyse on silloin rajapinnan näkökulmasta vain tavallisen stereoäänen toistamisesta).

Peliäänissä on tässä vime vuosina tapahtunut yllättävän paljon, ja erityisesti VR-kehityksessä on nimenomaan tuo pelin itsensä puolella toteutettu binauraalinen ääni yleistynyt. Muutenkin ala on mennyt eteenpäin aika lailla, ja nykypelien äänitoteutuksissa käytetyt työkalut/middlewaret ovat aivan muuta kuin vaikkapa joskus 2000-luvun alkupäässä.
 
Nuo Focalit ovat ainakin aika reilut basso/alapääjyrät, niin ei ihme jos ei binaural-ääni toimi niillä.
Yamaha onkin jo sitten kertaluokkaa pahempi ilman koko yläpäätä.
Eipä noita suljettuja juuri pelatessa tule käytettyä, tuli lähinnä heitettyä esimerkit mitä löytyy omien kokemuksieni pohjalle vertailtavaksi.
Senkut pääsääntöisesti käytössä pelatessa, johon tuntuvat hyvin sopivan. Joskus myös Hifimanit.
Suljetuilla tuntuu olevan hieman hankalampi erottaa äänen tulosuunta verrattaen avoimiin, liekö tuo stereokuvan korostus sitten parempi efekti suljetuille kuulokkeille kuin avoimille.
Mutta itselle en noista binaural-simulaatioista ole löytänyt hyötyä. Voi olla, että tuokin on hieman tottumus/makukysymys, ja olen ainakin itse tottunut erottamaan äänet paremmin alkuperäisenä.

En kyllä noita Focaleja miksikään basso/alapääjyriksi kutsuisi, vaikka niistä kyllä alapäätäkin löytyy kohtuudella. Omasta mielestäni kyllä erittäin hyvät äänenlaadultaan, sekä melko avoimen kuuloiset suljetuiksi.
Eikö binaural-ääni sitten toimi matalille taajuuksille? Eikös niitä luulisi filteröitävän "mono"-maisemmaksi?
Löytyyhän noista Focaleistakin kuitenkin muutakin kun "pelkkää" bassoa...

Vaikka ollaankin nyt äänikortti topicissa, niin millaisia kuulokkeita suosittelisit tai olet havainnut sellaisiksi, joilla saisi näistä binaural-äänistä parhaan mahdollisen irti?
 
Eipä noita suljettuja juuri pelatessa tule käytettyä, tuli lähinnä heitettyä esimerkit mitä löytyy omien kokemuksieni pohjalle vertailtavaksi.
Senkut pääsääntöisesti käytössä pelatessa, johon tuntuvat hyvin sopivan. Joskus myös Hifimanit.
Suljetuilla tuntuu olevan hieman hankalampi erottaa äänen tulosuunta verrattaen avoimiin, liekö tuo stereokuvan korostus sitten parempi efekti suljetuille kuulokkeille kuin avoimille.
Mutta itselle en noista binaural-simulaatioista ole löytänyt hyötyä. Voi olla, että tuokin on hieman tottumus/makukysymys, ja olen ainakin itse tottunut erottamaan äänet paremmin alkuperäisenä.

En kyllä noita Focaleja miksikään basso/alapääjyriksi kutsuisi, vaikka niistä kyllä alapäätäkin löytyy kohtuudella. Omasta mielestäni kyllä erittäin hyvät äänenlaadultaan, sekä melko avoimen kuuloiset suljetuiksi.
Eikö binaural-ääni sitten toimi matalille taajuuksille? Eikös niitä luulisi filteröitävän "mono"-maisemmaksi?
Löytyyhän noista Focaleistakin kuitenkin muutakin kun "pelkkää" bassoa...

Vaikka ollaankin nyt äänikortti topicissa, niin millaisia kuulokkeita suosittelisit tai olet havainnut sellaisiksi, joilla saisi näistä binaural-äänistä parhaan mahdollisen irti?
Täältä ainakin suositus dt 990 pro:lle, itsellä taitaa olla pään muoto juuri oikea binaural:lle, kun tunnistan suunnan just eikä melkein silmät kiinni, myös etäisyyden pystyy hahmottamaan hyvin. Äänikorttina sb-z
 
Luultavasti oikea alue kysymykselle. eli mitähän tapahtuu kun kytkee nämä kaiuttimet https://www.stpaulssound.fi/presonus-eris-e35-aktiivikaiutinpari/p/PRE-E35/ tämän äänikortin liitäntään Antlion Audio USB Sound Card, ulkoinen USB-äänikortti, musta - 19,90€ , hajoaako kaiuttimet, äänikorrti vai koko kone?. Nyt on niin kamalasti kaikkia johtoja ympäriinsä kun on kuulokkeet, mikrofoni ja kaiuttimet ym. oheislaitteet. Tuolla voisi eliminoida tarpeen roikotella johtoja joka puolella, kun kaiuttimissa on kuulokeliitäntä ja nupit bassolle ja diskantille. Vai pitäneekö ostaa oikea ulkoinen äänikortti, vaikka en saa tästä koneestani ulos minkäänlaisia staattisia hurinoita vaikka kuinka kovalla volyymillä kuuntelisin. Olihan taas sepustus tietämättömältä.
Aktiivikaiuttimet toimivat minkä tahansa linjatason signaalia antavan lähteen kanssa.
Ne on ne passiiviset kaiuttimet mitkä vaativat erillisen vahvistimen antaakseen kunnolla ääntä.
(ja lähdön ylikuormituskin olisi mahdollinen sellaiset mihin tahansa lähtöön tyrkätessä)

Jos vain musiikkia kuuntelet, niin silloin kuulokkeiden liittäminen kaiuttimiin toimii.
Olettaen että kaiuttimien kuulokeliitäntä on laadukas eikä lisää sekaan häiriötä.

Pelikäytössä taas voisi olla hyödyksi äänikortin binaural-simulaatio kuulokkeille.
Itse asiassa mikäli pääsi muoto on lähellä keskimääräistä ja kuulokkeet riittävän tarkalla toistolla, niin siten pääsee hitosti stereokaiuttimia parempaan peli-immersioon.
 
Suljetuilla tuntuu olevan hieman hankalampi erottaa äänen tulosuunta verrattaen avoimiin, liekö tuo stereokuvan korostus sitten parempi efekti suljetuille kuulokkeille kuin avoimille.


En kyllä noita Focaleja miksikään basso/alapääjyriksi kutsuisi, vaikka niistä kyllä alapäätäkin löytyy kohtuudella. Omasta mielestäni kyllä erittäin hyvät äänenlaadultaan, sekä melko avoimen kuuloiset suljetuiksi.
Eikö binaural-ääni sitten toimi matalille taajuuksille? Eikös niitä luulisi filteröitävän "mono"-maisemmaksi?
Löytyyhän noista Focaleistakin kuitenkin muutakin kun "pelkkää" bassoa...

Vaikka ollaankin nyt äänikortti topicissa, niin millaisia kuulokkeita suosittelisit tai olet havainnut sellaisiksi, joilla saisi näistä binaural-äänistä parhaan mahdollisen irti?
Puhe kuulokkeiden äänikuvastahan on oikeasti täysin harhaanjohtavaa.
Kuulokkeet eivät voi koskaan luoda sitä dataa jonka perusteella aivot päättelevät äänilähteen sijainnin.
Ne voivat ainostaan vain toistaa jo signaalissa olevan spatiaalisen datan...
Tai pilata sen epätarkalla toistolla, jota varsinkin nuo alapääpainotteiset suljetut tekevät.

Binauraaliset vihjeet kun sijatsevat keskiäänissä ja alemmassa diskantissa.
Eli se muodikas "lämpimäksi" kutsuttu ääni on oikeasti takapakkia peleihin.

Kylmän analyyttisiksi tarkoitetut AKG K701/K702 ovat ehdotonta kärkeä binaural äänelle juuri sen neutraalin toiston takia.
Mutta peleissä "fun factor" sitten jää kovin vajaaksi basson kuulostaessa helposti kovin "aralta".
Tosin Dolby Headphonen bassopöhötys alkaa kuulostaa jotenkin siedettävältä silloin.
Kyseisen Dolby-brändihypetyksen kuuleminen ensimmäistä kertaa oli sen luokan shokki, että en ihmettele jos moni kytkee mieluummin sen pois päältä ja pelaa stereoäänillä.

AKG:ltä K712 on sopivasti hallitun jykevällä bassolla ollakseen tasapainossa sen ja yksityiskohtien välillä.
Tosin sen pehmusteet ovat täysin perseraiskaushinnoiteltuja ja AKG:n "automaattisesti" säätyvä panta on kaikkea muuta kuin optimi ja mukavuus jää selvän pykälän kärjestä.
Beyerin DT990 on mukavuudessa edellä ja aika lähellä pelaamiseen ääneltään.
 
Aktiivikaiuttimet toimivat minkä tahansa linjatason signaalia antavan lähteen kanssa.
Ne on ne passiiviset kaiuttimet mitkä vaativat erillisen vahvistimen antaakseen kunnolla ääntä.
(ja lähdön ylikuormituskin olisi mahdollinen sellaiset mihin tahansa lähtöön tyrkätessä)

Jos vain musiikkia kuuntelet, niin silloin kuulokkeiden liittäminen kaiuttimiin toimii.
Olettaen että kaiuttimien kuulokeliitäntä on laadukas eikä lisää sekaan häiriötä.

Pelikäytössä taas voisi olla hyödyksi äänikortin binaural-simulaatio kuulokkeille.
Itse asiassa mikäli pääsi muoto on lähellä keskimääräistä ja kuulokkeet riittävän tarkalla toistolla, niin siten pääsee hitosti stereokaiuttimia parempaan peli-immersioon.
Pään muodosta en tiedä mutta lippalakki mahtuu kun pistää viimeisiin pykäliin, ja kuulokkeet on Superlux HD-681 Evot. Hyvä tietää ettei hajota vehkeitä.
 
Puhe kuulokkeiden äänikuvastahan on oikeasti täysin harhaanjohtavaa.
Kuulokkeet eivät voi koskaan luoda sitä dataa jonka perusteella aivot päättelevät äänilähteen sijainnin.
Ne voivat ainostaan vain toistaa jo signaalissa olevan spatiaalisen datan...
Tai pilata sen epätarkalla toistolla, jota varsinkin nuo alapääpainotteiset suljetut tekevät.

Binauraaliset vihjeet kun sijatsevat keskiäänissä ja alemmassa diskantissa.
Eli se muodikas "lämpimäksi" kutsuttu ääni on oikeasti takapakkia peleihin.

Kylmän analyyttisiksi tarkoitetut AKG K701/K702 ovat ehdotonta kärkeä binaural äänelle juuri sen neutraalin toiston takia.
Mutta peleissä "fun factor" sitten jää kovin vajaaksi basson kuulostaessa helposti kovin "aralta".
Tosin Dolby Headphonen bassopöhötys alkaa kuulostaa jotenkin siedettävältä silloin.
Kyseisen Dolby-brändihypetyksen kuuleminen ensimmäistä kertaa oli sen luokan shokki, että en ihmettele jos moni kytkee mieluummin sen pois päältä ja pelaa stereoäänillä.

AKG:ltä K712 on sopivasti hallitun jykevällä bassolla ollakseen tasapainossa sen ja yksityiskohtien välillä.
Tosin sen pehmusteet ovat täysin perseraiskaushinnoiteltuja ja AKG:n "automaattisesti" säätyvä panta on kaikkea muuta kuin optimi ja mukavuus jää selvän pykälän kärjestä.
Beyerin DT990 on mukavuudessa edellä ja aika lähellä pelaamiseen ääneltään.

Mitä mieltä olet näistä HRTF / SXFI pelikuulokkeista? HyperX Cloud Orbit S ja Creative SXFI AIR C
Ajavatko nuo binaural-simulaation paremmin kuin esim. DT990 Pro + SB X3 / SB-Z kun kuulokkeiden sekä äänikortin hankintaa miettii puhtaasti pelaamisen kannalta?
Orbitit ovat tosin törkeän hintaiset, mutta Air C:t suunnilleen saman hintaiset kuin DT990 Pro:t.
 
Pään muodosta en tiedä mutta lippalakki mahtuu kun pistää viimeisiin pykäliin, ja kuulokkeet on Superlux HD-681 Evot. Hyvä tietää ettei hajota vehkeitä.
Tuolta aiemmasta viestistäni voit BF4 videosta kokeilla Creativen HRTF:n toimivuutta.
Seuraavasta viestistä se löytyy 6 minuutin kohdalta.
Siitä en kyllä ole täysin varma onko algoritmia viilattu SB Z-sarjan jälkeen.


Mitä mieltä olet näistä HRTF / SXFI pelikuulokkeista? HyperX Cloud Orbit S ja Creative SXFI AIR C
Ajavatko nuo binaural-simulaation paremmin kuin esim. DT990 Pro + SB X3 / SB-Z kun kuulokkeiden sekä äänikortin hankintaa miettii puhtaasti pelaamisen kannalta?
Orbitit ovat tosin törkeän hintaiset, mutta Air C:t suunnilleen saman hintaiset kuin DT990 Pro:t.
Vaikka kokosäätö onkin aina plussaa geneerisestä, niin HyperX:n Waves NX:stä puuttuu kustomoitavuus sille yhdelle eniten vaihtelevalle tekijälle, eli naamataululle.
Sehän on helppo todeta päivittäisessä elämässä kuinka paljon siinä on vaihtelua kapeasta naamasta pyöreään naamaan ja kaikenlaisiin monikulmioihin.
Korvalehtienkin koko ja muoto vaihtelee melkoisesti.
Nuo ovat juuri niitä jotka vaikuttavat tarkempiin binauraalisiin vihjeisiin joista aivot päättelevät sen hankalan etu-takasuunnan.
Ja taisi olla tuo Waves NX josta kun kerran etsin pelinäytteitä, niin sen omat esimerkit olivat sellaista prosessointi päälle-stereoääni edestakaisin remputusta, että siitä tuli oikeasti oksettava olo...
Mitä en tiennyt mahdolliseksi sitä ennen.

Mukavuuden kannalta suljetut kupit ja heikosti hengittävät pehmusteet ovat hiljaiseen ympäristöön huonot lisäämällä lämmön eristystä.
No näin talvella huonelämpötilan kanssa nyt tuskin on hiostavuushaasteita, mutta tuleehan se kesäkin (kai) joskus.

Creativella on hengittävämmät pehmusteet, mutta videoiden perusteella kuppien asennon säätö perustuu tuohon pannan taipumiseen.
Eli en odottaisi kovin hyvää mukavuutta vaihtelevammille pään muodoille, kun kupit eivät ole nivelöity myötäilemään pään muotoa.
SB X3:sta löytyy tuo sama Super X-Fi ja siinä on myös profiili DT990:lle, niin ei siltä osin taatusti jää immersiossa jälkeen.
(on siinä myös Creativen standardi HRTF)
Teknisestihän se on sitten suunnilleen SB Z hieman paremmalla kuulokelähdöllä, muutta jää reilusti SoundBlasterX AE-5:stä ja ulkoisesta G6:sta.
 
Itellä olisi Creativen SoundBlaster X-Fi XtremeGamer tuossa, ei vaan harmiksi enää nykyisen koneen kanssa suostu yhteistyöhön:( Kone ei edes postaa kun tuon lyö kiinni, muissa koneissa toimii ongelmitta
 
Itellä olisi Creativen SoundBlaster X-Fi XtremeGamer tuossa, ei vaan harmiksi enää nykyisen koneen kanssa suostu yhteistyöhön:( Kone ei edes postaa kun tuon lyö kiinni, muissa koneissa toimii ongelmitta
No ei ole kovin uusi kone jos löytyy PCI slotti...
Tai siis eihän tuossa B150-piirisarjassa ole natiivia PCI-slottia, vaan se on jollain mitä sattuu PCI-express to PCI ohjaimella/siltapiirillä, niin voi olla siitä johtuva ongelma.
 
Ainakaan Xonarit eivät muistaakseni halunneet toimia PCI-PCIe adapteroinnilla.

Tarkoituksena olisi hankkia kuulokkeet (luultavasti Superluxin Hd-330 tai Hd-668b) ja samalla äänikortti. Näkyisi Creativen kaupassa olevan tarjouksessa Sound Blaster E5 (89,99e), onko tuo hyvä, vai kannattaako panostaa lisäkymppejä esimerkiksi Sound BlasterX G6:en (149,99e), X3:en (124,99e) tai sisäiseen AE-5:en (109,99e)?

Edit: Unohtui mainita, että käyttötarkoitus 50/50 musiikki ja pelaaminen. Peleinä pelkästään yksinpelejä, tällä hetkellä muun muassa Borderlands 2 ja 3, Outer Worlds ja Rise of The Tomb Raider.
Sori pieni offi, mutta suosittelisin mieluummin 668 tai 662 evoja. Varsinkin modattuna paljoltikin pehmeämpi ääni kuin 668B:ssä missä on se iso piikki ylätaajuuksissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 450
Viestejä
4 538 404
Jäsenet
74 799
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom