Niin tuskin itelle kummempia kuin 200€ luureja tässä tulee ja tykästyin noihin Tygr 300R:iin, jotka ei käsittääkseni kovin vaikeat ole ajaa, kuten ei myöskään noi philipsit. Siinä mielessä SB Z -tason kortti voisi riittääkin, mutta ei siitä toki ehkä 120€:tä kannata maksaa joten looginen valinta olisi se G6.
Empä ollut aiemmin huomannut, että Schiit Fullassa ja Helissä on myös mic inputit. Noista löytyy reilummin arvosteluja ja varmaan pärjäävät noille sound blastereille äänenlaadun suhteen mainiosti, jos nyt eivät yhtä hyvää surround soundia toimita?
Lähtöimpedanssihan saisi noiden matalaohmisten kanssa olla mahdollisimman matala.
SB Z:n 18 ohmia alkaa olla sähköisen damping factorin kannalta heikompi.
SBX G6 on erinomaisen alhaisella 1 ohmin lähtöimpedanssilla.
SB X3 taas on siltä väliltä 10 ohmin lähtöimpedanssilla.
No Beyerin 32 ohmisen elementin impedanssi on ainakin aika vakio kaikilla taajuuksilla
Philipsissä on aika reilu 10dB notkahdus 2-3 KHz:n ympärillä, niin ei voi olla pelaamiseen parhaimpia.
Ainakin jos haluat hyvän äänten sijoittelun.
Kuulokepelaamisessa tarvitaan binaural-simulaatio kunnolliselle immersiolle.
Ellei peli itsessään sisällä omaa HRTF:ä binaural-äänen tuottamiseen, kaksikanavaisella toistolaitteella se antaa ulos vain kaiuttimille miksattua stereota.
Ja se antaa kuulokkeilla vain keinotekoisen ja ärsyttävän "ääni vasemmassa tai oikeassa korvassa, tai pään keskellä" immersion.
Aivot kun laskevat äänten sijainnin kummankin korvan äänilähteestä vastaanottaman signaalin tulosuunnasta riippuvista eroista.
Eikä mitkään kuulokkeet pysty luomaan näitä binauraalisia vihjeitä, vaan ne täytyy olla valmiina kuulokkeille syötettävässä signaalissa.
(ja jos sitä ei tee itse peli tai äänikortti, niin siihen tarvitaaan erillinen ohjelmisto koneelle)
Sound Blaster X3:n pään muodolle muokattava HRTF on tuossa tietenkin edellä SBX G6:n kiinteätä HRTF:ä, jos pääsi muoto ei ole lähellä keskimääräistä.