Saattaahan tuo olla, että annos on liian pieni. Itsellä kokemus metyylifenidaatista oli, että se oli aloitekyvyn kannalta parempi, mutta Elvanse on keskittymiskyvyn suhteen tehokkaampi. Vaikea näitä on sanoiksi pukea, mutta metyylifenidaatti jotenkin puski eteenpäin ja koko ajan teki jotain, joskin ihan järkeviä asioita vrt. ilman lääkitystä. Elvansen kanssa pitää kyllä piiskata itseään enemmän että saa aloitetuksi, mutta pystyn pitkäjänteisempään työskentelyyn ja pää rauhoittuu paremmin. Nämä on tietysti varmaan pitkälti yksilöllisiä asioita. Lisäksi itse huomasin sen, että siinä missä metyylifenidaatista tuli "pärinät" ja lääkkeen vaikutuksen alkaminen oli todella selkeä niin Elvanse alkaa tosi hienovaraisesti vaikuttaa 1-2 h kuluessa ja jossain kohtaa vaan huomaa, että aivot toimii nyt.Ensimmäinen päivä Elvansella ja melko kaksijakoiset ajatukset. Aamupäivästä kaikki tosiaan meni yhdeksi mössöksi ja oli melko unelias olo vaikka unta oli viime yönä varsin hyvin.
Iltapäivästä huomasin jopa hiukan unohtelevani asioita ja jonkin verran saman toistoa.
Vielä neljän jälkeen olin kovasti lähdössä pyöräilemään mutta siitä vajaat pari tuntia eteenpäin ei oikein enää täysin samalta tuntunutkaan. On tottunut siihen että virta lisääntyy iltapäivästä ja jaksaa tehdä asioita - nyt on hiukan plääh-fiilis. Toki tässä on vielä muutakin ohjelmaa mutta Concertalla olisin todennäköisesti ajatellut että "minä nopeasti käväisen" ja käväissyt sen kummempia pohtimatta.
Ts. ei varsinaisesti väsytä mutta pää tahtoo jumia eikä oikein saa aikaiseksi.
En kyllä lähtis tuolla tavalla sekoittamaan, molemmat on tarkoitettu aamulla otettavaksi ja ajatus on, että vaikuttavat iltaan asti. Metyylifenidaattia ja d-amfetamiinia kyllä sekoitetaan keskenään, mutta nin, että vaikka aamulla Concerta ja iltapäivällä Attentin, joka on lyhytvaikutteinen. Tai sitten aamulla Elvanse ja iltapäivällä Medikinet IR. Kuitenkin tarkoitus on, että iltapäivän annos on lyhytvaikutteinen buusteri, jos siitä pitkävaikutteisesta alkaa teho hiipua päivän mittaan.Näitä ei vissiin saa sotkea että ottaisi Concertaa päivällä ja Elvansea illalla.![]()
Luulen, että on ihan oikeasti haitallista esim. riippuvuuden, nukkumisen ja mielialojen kannalta, jos on kellon ympäri stimuissa, vaikka tarkoitus olisikin puhtaasti lääkinnällinen. Ne vaikutukset kuitenkin perustuu aivokemian muuttamiseen ja ymmärtääkseni ympärivuorokautinen käyttö altistaa aika hyvin sille, että dopamiinin ja serotoniinin vaikutukset aivoissa hiipuvat, jolloin motivaatio ja mielialat menevät päin helvettiä. Tämän voi korjata joko annosnostolla (ts. päihdekäyttö on alkanut ja riippuvuus on syntynyt) tai sitten vieroittautumalla lääkkeestä, jolloin psyykkinen toimintakyky romahtaa, kun reseptorit on resistenttejä ja välittäjäaineiden erittäminen päättyy lääkkeen poistuttua elimistöstä. Voin olla väärässä tässä ja saa korjata, jos on parempaa tietoa.