5G juttelua

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
160
Näemmä taas kuoli yhteys. Muutaman tunnin toimi vaan. Pakko olla jotain feelua tuossa purkissa ☹
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
160
Pahoittelen spämmistä, mut tää menee kummalliseksi. Jos priorisoin googlen wifi hallinnasta ulkokameran, alkaa yhteys kuolla. Heti kun poistan priorisoinnin yhteys palaa hyväksi. Eihän mun wifin pitäis mitenkään liittyä 5g palikan toimivuuteen?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Pahoittelen spämmistä, mut tää menee kummalliseksi. Jos priorisoin googlen wifi hallinnasta ulkokameran, alkaa yhteys kuolla. Heti kun poistan priorisoinnin yhteys palaa hyväksi. Eihän mun wifin pitäis mitenkään liittyä 5g palikan toimivuuteen?
Pystytkö toistamaan tämän joka kerta? Eli aina kun priot ulkokameran niin 5g yhteys huononee? Ja kun sanot että yhtets huononee niin siis signaaliarvot tippuu?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
160
Signaalit täytyy katsoa jos tänään kerkiää. Googlen omalla nopeustestillä katsottuna saan tämän joka kerta toistettua. Suht nopeasti varsinkin vauhti nettiin päin kuolee kokonaan. Ja lopulta kaikki putoaa verkosta. Koetan signaalit katsoa tänään jos töiltä kerkeä.

Muoks: Signaalissa ei näemmä tapahdu muutosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Pahoittelen spämmistä, mut tää menee kummalliseksi. Jos priorisoin googlen wifi hallinnasta ulkokameran, alkaa yhteys kuolla. Heti kun poistan priorisoinnin yhteys palaa hyväksi. Eihän mun wifin pitäis mitenkään liittyä 5g palikan toimivuuteen?
Vähän irrallinen kuvaus.



Siis huononeeko sinulla kotiverkon nettiyhteys vai mitä tapahtuu?

Huononeeko wlan, vai piuha, mainitsit Googlen, niin onko jotain mesh virityksiä ? Sitä yritän ymmärtää kumpi heikkenee se varsinainen mobiiliyhteys, vai kotiverko nettiyhtey.


Tosin selkeästi kerroit että wlan häiritsee, eli tuo Google tuotos ei ole kiinni 5G modeemissa, ja kun olet pouhalla 5G modeemissa niin wlan säätöjen jälkeen 5G yhteys heikkenee (joka testissä ei ole mitenkään kiinni Google purkkiin tai kameraa), kerroit ettet suoraan sinkku laatuja katsonut, mutta jos ne kärsii, niin viittaa siihen että wlan häiritsee yhteyttä, onko se ulkokamera lähellä modeemia tai sen etupuolella, onko ulkokamera jokin nimetön, tai tunnettu laatuvehje ? Googlen purkki ilmeisesti kaukana, no voi toki sekin olle "edessä". mites poweri, kytkin, tai jotain muuta, onko ihan lähellä.

Edit:

Signaalit täytyy katsoa jos tänään kerkiää. Googlen omalla nopeustestillä katsottuna saan tämän joka kerta toistettua. Suht nopeasti varsinkin vauhti nettiin päin kuolee kokonaan. Ja lopulta kaikki putoaa verkosta. Koetan signaalit katsoa tänään jos töiltä kerkeä.

Muoks: Signaalissa ei näemmä tapahdu muutosta.
Eli netti pysyy, mutta kotiverkkosi kaatuu ?
Kaatuuko kotiverkossa seka piuha että wlan ? ja jos jotain mesh virityksiä, niin piuha sellaisesta kohtaa joka ei ole wlanin varassa.

Mikä ajatus oli testata ulkokameran priorisointia ? Noin äkkiseltään miettien jokin kamera ei tarvitse hirveästi kaistaa, jos piuha ei onnistu, niin miettiä sille omaa wlan yhteyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
160
Koetetaas paremmin näppiksen kanssa. Eli eli, ulkoseinässä on tuo huawein 5g modeemi, siitä seinän läpi piuha Google nest wifi reitittimeen. Joka on siis piuhalla ulkomodeemiin. Tämän nest reitittimen jatkeena on 4 google wifi mesh palikkaa johdottomana.

Huaweista tulee tuo yksi ethernet/poe piuha seinän läpi. Nest reitin on sitten siinä virtapalikassa ethernet piuhalla jossa on myös tuo poe piuha huaweille.

Huawei n5368x
Google nest wifi reititin
4x Google wifi mesh reititintä.
Reilu 10 laitetta wifissä kiinni.

Tuo priorisointi koskee mitä vaan vehjettä wifissä. Kaikilla sama lopputulos. Eli 5G signaali pysyy samana mutta bitti ei kulje. Google nopeustesti käsittääkseni testaa vauhtia nest reitittimeltä verkkoon päin. Se on siis piuhalla kiinni 5g modeemissa.

Priorisointia olen ylipäätänsä kokeillu kun olen tuskaillu wifin hitauden kanssa. Tilanne parani sen osalta hieman kun ostin tuon uuden Nest reitittimen.

Kun priorisointi omassa wifissäni alkaa, alkaa tuossa nopeustestissä ensin verkkoonpäin menevä liikenne hidastumaan. SItten aika nopeasti myös kotiin päin tuleva vauhti. Kunnes lopulta nettiin ei pääse ja nopeustesti googlen purkista hyytyy yhteysvirheeseen.

Kun netti on tiltissä, mikään muu paitsi yksi sama ulkokamera ei pääse verkkoon. Sekin tosin nykivästi.

Mutta mä en käsitä miten mun wifin asetukset voi vaikkuttaa 5g modeemin toimivuuteen? Vai tukkiiko tuo priorisointi myös piuhallisen liikenteen jotenkin?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mutta mä en käsitä miten mun wifin asetukset voi vaikkuttaa 5g modeemin toimivuuteen? Vai tukkiiko tuo priorisointi myös piuhallisen liikenteen jotenkin?
Ymmärsin niin että testaat Google mesh verkossa, jossa teet säätöjä sisäverkkoon.
Jos noin, niin testaa suoraan 5G modeemilla piuhalla (ota ensin irti kokonaan Google kotiverkosta), jos kaksi päätelaitetta, niin toinen siinä Google Mesh verkossa ja toinen modeemin perässä piuhalla (ei Google purkkien perässä).

Jos modeemi menee tukkoon toisen verkon wifi säätöjen seurauksena niin mielenkiintoista. Jos 5G yhteys toimii hienosti, säädät miten vaan sitä Googlen palikoilla tehty kotiverkkoa, niin ei niin yllättävää.

Jos jälkimmäinen, ja modeemi NATtaavana, niin yhdistä modeemi takaisin Google kotiverkkoosi, toista testit.

Jos modeemissa singaanlin laaduut pysyy hyvänä, niin tuskin seillä mikään Wlan purkki sekoilee ja häirtisee.


Google nopeustesti käsittääkseni testaa vauhtia nest reitittimeltä verkkoon päin
Ilmeisesti ei mikään muuaan bitti kulje nettii ? ja laite millä testailet on piuhalla kiinni ykkösreittimeen ? Minkään netin palvelin ei vastaa , esim PINGiin ?
Mutta jos jotain sinkkutietoja pystyit vikatilanteessa katsomaan, niin modeemille asti pääsit, modeemilla privaatti IP ?
Voiko modeemissa tehdä testejä, esim pingata jotain netin palvelinta ?

Kotiverkon WLAN ongelmiin voi kysellä apuja wlan ketjussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
160
Googlen vauhtitesti tehdään vaikka kännykällä. Se on pilven kautta kiinni tuossa reitittimessä joka on piuhalla 5g modeemissa kiinni. Siihen ei sisäverkkoa sotketa lainkaan. Mulla on vaan nämä googlen mesh palikat käytössä. 5G mukana tuli tp-link deco purkit mut ne heivasin jo hittoon, wifin vauhti oli luokattoman huono niillä. On modeemissa ping mahdollisuus. Sitä en ole käyttänyt.

Sisäverkossa on omat osoitteet, 192.168 alkuisia. SIlloin kun vikatila on päällä ei pääse edes modeemin hallintasivulle joka on 192.168 alkuisessa osoitteessa.

Hmm.

Läppäriä jos laittaa suoraan piuhalla modeemiin kiinni, niin toki kaikki toimii silloin hyvin. Jää wifi kokonaan välistä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
124
Näin pohjoisen asukkina kiinnostaa, että vieläkö 5G-verkossa liikenne kiertää etelän kautta? Esim. nyt mun 4G:ssä menevä VPN-liikenne työpaikalle käy etelässä eikä vaihda operaattoria Oulussa ficix3:ssa ja tämähän tuo latenssia.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
303
Näin pohjoisen asukkina kiinnostaa, että vieläkö 5G-verkossa liikenne kiertää etelän kautta? Esim. nyt mun 4G:ssä menevä VPN-liikenne työpaikalle käy etelässä eikä vaihda operaattoria Oulussa ficix3:ssa ja tämähän tuo latenssia.
Todennäköisesti käyvät, veikkaan että "Core-verkko" löytyy edelleen etelästä. Traceroutella selviää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Googlen vauhtitesti tehdään vaikka kännykällä. Se on pilven kautta kiinni tuossa reitittimessä joka on piuhalla 5g modeemissa kiinni. Siihen ei sisäverkkoa sotketa lainkaan. Mulla on vaan nämä googlen mesh palikat käytössä. 5G mukana tuli tp-link deco purkit mut ne heivasin jo hittoon, wifin vauhti oli luokattoman huono niillä. On modeemissa ping mahdollisuus. Sitä en ole käyttänyt.

Sisäverkossa on omat osoitteet, 192.168 alkuisia. SIlloin kun vikatila on päällä ei pääse edes modeemin hallintasivulle joka on 192.168 alkuisessa osoitteessa.

Hmm.

Läppäriä jos laittaa suoraan piuhalla modeemiin kiinni, niin toki kaikki toimii silloin hyvin. Jää wifi kokonaan välistä.
Jos minulle vastasit, niin jos purkkiin pääset ulkoverkosta, niin kai siinä netti sitten toimii.

Läppäriä jos laittaa suoraan piuhalla modeemiin kiinni, niin toki kaikki toimii silloin hyvin. Jää wifi kokonaan välistä.
Ok, eli Google purkkien sekoilu ei vaikuta 5G yhteyteen.

Eli Google purkeissa asetus muutoksilla aiheutat jotain sellaista mikä tapaa niistä nettiyhteyden.

Tosin jos sieltä pilvestä pääset ko purkkeihin, niin ei se ihan kuollut ole. Tosin en ihan varma kertomasi mukaan pääsitkö kuitenkaan.

Kai kuitekin kokeilit myös Google sisäverkosta piuhalla, vaatiiko bootin asetusmuutokset ? se taasen voi tappaa pitkäksiaikaa mesh verkon tausta wlanin. (riippuen millä kanavalla on), eli orjan perästä yhteys voi olla pitkään poikki jo ihan reittimeen ja sitä myöten nettiin..

Sisäverkossa on omat osoitteet, 192.168 alkuisia. SIlloin kun vikatila on päällä ei pääse edes modeemin hallintasivulle joka on 192.168 alkuisessa osoitteessa.
192.168.?

Eli onko tuo ? merkin numero eri ?

Eli jos modeemin reititin nattaa niin sen privaattiverkon ip alue pitäisi olla eri kuin seuraavan nattaavan purkin.

tyyliin 192.168.1.x modeemi
ja
seuraava reititin
esim 192.168.2.x

peite 255.255.255.0 (jos tuossa muodossa)

IPv6 voit testivaiheessa ruksi pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
160
@pulatunnus Modeemin sivu on 192.168.8.1 ja verkon muut vehkeet omilla vastaavan alkuisilla IP osoitteilla. Joo etänä pääsen ajamaan nopeustestin, mut ei vaan kulje ja sisäverkossa ei laitteet pääse nettin, tämä siis vikatilanteessa.

Ehkä sit se ensimmäinen googlen purkki joka on piuhalla modeemissa ja josta testi ajetaan, menee tukkoon jos jotain on priorisoitu. Ja sen takia ei nopeustestikään toimi. Eli lienee jonkin asteinen bugi googlen palikoissa.

En nyt enempää tätä 5G ketjua spämmää. Tällä vuoropuhelulla kävi ajatukset selkemämmiksi ja hiffaan taas hieman enemmän. Kun usein auttaa kun saa puhua ajatuksia jonkun kanssa niin sitten kirkastuu. Kiitoksia :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
@pulatunnus Modeemin sivu on 192.168.8.1 ja verkon muut vehkeet omilla vastaavan alkuisilla IP osoitteilla.
192.168.8. alkuisia ?
Mikä laite sinulla on DHCP palvelimena, reittimenä?
Eli ihan ok, jos 5G purkki on reitin ja muut on vain WLAN tukiasemia.

Mutta joo, kananttaa miettiä selkeäksi se oman kotiverkon rakenne ja postata sopivaan ketjuun kuvineen ja kimpassa lukijoiden kanssa parsia homma kuntoon.
 

ics

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
160
192.168.8. alkuisia ?
Mikä laite sinulla on DHCP palvelimena, reittimenä?
Eli ihan ok, jos 5G purkki on reitin ja muut on vain WLAN tukiasemia.

Mutta joo, kananttaa miettiä selkeäksi se oman kotiverkon rakenne ja postata sopivaan ketjuun kuvineen ja kimpassa lukijoiden kanssa parsia homma kuntoon.
Huawein 5G ulkomodeemissa on defaulttina purkki 192.168.8.1 aina. IP:t tulee sen kautta natattuina. Lisäpalveluna saa Elisalta kiinteän ip:n mutta se on 2 eskoa kuussa lisää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Huawein 5G ulkomodeemissa on defaulttina purkki 192.168.8.1 aina. IP:t tulee sen kautta natattuina. Lisäpalveluna saa Elisalta kiinteän ip:n mutta se on 2 eskoa kuussa lisää.
Tuo ei ole Elisan jakama IP, vaan sen purkin oma ja jos se purkki on DHCP palvelimena niin se on jakanut muillekkin samalta alueelta.
Joku kotiverkkoketju kananttaa etsiä.
 

ics

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
160
Ei se huawein purkki mitään muille jaa. Sieltä disabloidaan sen oma wlan napista veke ja tuodaan vaan piuha rasiaan sisälle. Siitä sitten otetaan erillisillä bokseilla joko kytkimen kautta tai ilman wlan ja/tai piuhalla netti koneeseen.

Sanoin vaan esimerkkinä että kiinteän ip:n saa, se voi auttaa nimenomaan jos käyttää webcamia tai vastaavaa niin ei yhteys pätki.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ei se huawein purkki mitään muille jaa. Sieltä disabloidaan sen oma wlan napista veke ja tuodaan vaan piuha rasiaan sisälle. Siitä sitten otetaan erillisillä bokseilla joko kytkimen kautta tai ilman wlan ja/tai piuhalla netti koneeseen.
Hmm, tämä kyllä kuuluu johonkin toiseen ketjuu, keksitkö jokin mihin voisi jatkot ohjata.

Jos Huawei ei jaaa noita IP osoitteita, niin se on sitten sinun Google purkkis joka ne jakaa.

Sillä ei ole merkitystä onko Huaweissa wlan päällä vai ei. (no sillä varauksella että siinä on jokin avustaja jossa tehdään muutakin kuin vain wlan päälle).

Jos ei ole ihan varmuutta mitä mikin purkki tekee ja mihin mikin piuha tulee, niin voi seurata erikoisi tilanteita
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
160
Näitä viimeisimpiä testejä olen tehnyt Telian kortilla. Alunperinhän mulle tuli Elisan kortti ja Elisalta tuli tuo Huawei n5368x päätekkin. Elisalla uppi oli erityisen huono ja tukossa vaikka mulla ei ollutkaan priorisointia käytössä. Uppi jäi noin megaan. Tänään soitti Elisan ihminen. Olivat löytäneet vian. Huawein uusin FW rikkoo jotain heidän tukiasemassa ja se puurouttaa uppikaista kokonaan. Tämä siis ainakin minulla ja tukiasemassa johon purkkini on yhteydessä. Pantiin nyt Elisan kortti jäähylle parin kuukauden ajaksi. Josko sit olisi Huaweilta korjausta jo tullut.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
96
Näitä viimeisimpiä testejä olen tehnyt Telian kortilla. Alunperinhän mulle tuli Elisan kortti ja Elisalta tuli tuo Huawei n5368x päätekkin. Elisalla uppi oli erityisen huono ja tukossa vaikka mulla ei ollutkaan priorisointia käytössä. Uppi jäi noin megaan. Tänään soitti Elisan ihminen. Olivat löytäneet vian. Huawein uusin FW rikkoo jotain heidän tukiasemassa ja se puurouttaa uppikaista kokonaan. Tämä siis ainakin minulla ja tukiasemassa johon purkkini on yhteydessä. Pantiin nyt Elisan kortti jäähylle parin kuukauden ajaksi. Josko sit olisi Huaweilta korjausta jo tullut.
Jaahas onkohan täälläkin sama syy miksi 5G on nyt ollut todella surkea molempiin suuntiin jo parin viikon ajan. Tänään sain seuraavanlaisen viestin (Vikailmopituksestasi on tehty päätiketti, koska tukiasemassa on jotain isompaa vikaa joka on vielä tutkinnassa.)
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
306
Jaahas onkohan täälläkin sama syy miksi 5G on nyt ollut todella surkea molempiin suuntiin jo parin viikon ajan. Tänään sain seuraavanlaisen viestin (Vikailmopituksestasi on tehty päätiketti, koska tukiasemassa on jotain isompaa vikaa joka on vielä tutkinnassa.)
Tuntuu olevan vielä vaiheessa noiden 5G tukiasemien kehitys, lähitolppakin muutamaan kertaan jo bootattu kun ei 5G toiminut.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Tuntuu olevan vielä vaiheessa noiden 5G tukiasemien kehitys, lähitolppakin muutamaan kertaan jo bootattu kun ei 5G toiminut.
Sellainen kutina, että 4G:een alkaessa näin pahoja vikoja ollut. Tuotiinko 5G vähän keskeneräisenä markkinoille? Jos ne saavat edes 10v sisään kuntoon tekniikan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
160
Kenelläkään kokemuksia DNA 5g kotinetistä jossa on se vain sulle varattu taajuus? Otin senkin nyt kokeeksi kun ovat kuulemma mitanneet taloni kohdalta erinomaisen signaalin. Parin viikon sisään pitäisi saapua. Huonoa tuossa toki on tuo määräaikaisuus, mut pääsen toki eroon jos ei alusta asti pelitä kunnolla.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
405
Kenelläkään kokemuksia DNA 5g kotinetistä jossa on se vain sulle varattu taajuus? Otin senkin nyt kokeeksi kun ovat kuulemma mitanneet taloni kohdalta erinomaisen signaalin. Parin viikon sisään pitäisi saapua. Huonoa tuossa toki on tuo määräaikaisuus, mut pääsen toki eroon jos ei alusta asti pelitä kunnolla.
Täällä ollut nyt n. puoli vuotta. Toiminut kuin tauti, käytännössä mitään ongelmia ei ole ollut. Gigan liittymä ja nopeudet jossain 600-950Mbps, mediaani testissä nopeus lienee jotain 800Mbps.

Parasta tässä on omalla kohdallani ollut nimenomaan luotettavuus, joka on valovuoden 4g:tä edellä. Pätkimisiä ei ole ollut käytännössä kertaakaan, muutama noin minuutin pätkäisy on ilmeisesti ollut jotain Google wifin aiheuttamia koko puolivuotisen aikana (google wifi laitteet buutanneet tuolloin automaattisesti, en tiedä miksi). Käyttö melko heviä kuitenkin, kun perheessä 5 henkeä ja itse teen jatkuvasti etätöitä ja vaimo hoitelee firmansa busineksia ja lapsetkin veti etäkoulut keväällä ongelmitta.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
405
@Troottinin Pulli Miten uppi on sulla? wifi jaksaa liittymän perässä?
Wifi jaksanut oikein hyvin, mulla siis 3 google mesh wifi palikkaa, joista kaksi langalla toisissaan ja yksi langattomasti meshinä. En kyllä ole sillä mitään huippunopeuksia mittaillut, kun speedtestit teen suoraan lanin päästä, mutta ei ole ongelmia ollut. Uppi on käytännössä aina 60-80 Mbps välillä.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Sellainen kutina, että 4G:een alkaessa näin pahoja vikoja ollut. Tuotiinko 5G vähän keskeneräisenä markkinoille? Jos ne saavat edes 10v sisään kuntoon tekniikan.
Varmasti paine oli saada 5G ulos mahdollisimman pian ja alussa lastentauteja on sen takia. 5G:ssä on tuotu ja tulevaisuudessa tulee niin paljon täysin uutta teknologiaa, jota ei ole ennen ollut missään muodossa. 5G:n uudet ominaisuudet myös pohjautuvat vahvasti ohjelmistoihin, jotka aiheuttavat eniten ongelmia. On siis ymmärrettävää, että nyt kun 5G on Suomessa ollut käytössä n. 1,5v niin teknologia ei ole vielä täysin kypsää.

4G oli enemmänkin vain evoluutio 3G:sta, joten sen takia siirtyminen 4G:n käyttöön oli sulavampaa. 3G:ssa oli jo standardoitu monia 4G:n ominaisuuksia (2x2, MIMO, paremmat modulaatiot, laajemmat MHz-kaistat), joita ei ollut vaan vielä käytössä ja jotka eivät ikinä tulleet 3G:lle. Operaattoreilla oli silloinkin kiire saada kuluttajille uutta hienoa tekniikkaa markkinoitua ja myytyä. Tämä osaltaan myös johti siihen, että monet operaattorit mainostivat HSPA Dual Carrier teknologiaa 4G:nä.
 

TML

yolo
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 309
Täällä ollut nyt n. puoli vuotta. Toiminut kuin tauti, käytännössä mitään ongelmia ei ole ollut. Gigan liittymä ja nopeudet jossain 600-950Mbps, mediaani testissä nopeus lienee jotain 800Mbps.

Parasta tässä on omalla kohdallani ollut nimenomaan luotettavuus, joka on valovuoden 4g:tä edellä. Pätkimisiä ei ole ollut käytännössä kertaakaan, muutama noin minuutin pätkäisy on ilmeisesti ollut jotain Google wifin aiheuttamia koko puolivuotisen aikana (google wifi laitteet buutanneet tuolloin automaattisesti, en tiedä miksi). Käyttö melko heviä kuitenkin, kun perheessä 5 henkeä ja itse teen jatkuvasti etätöitä ja vaimo hoitelee firmansa busineksia ja lapsetkin veti etäkoulut keväällä ongelmitta.
Wifi jaksanut oikein hyvin, mulla siis 3 google mesh wifi palikkaa, joista kaksi langalla toisissaan ja yksi langattomasti meshinä. En kyllä ole sillä mitään huippunopeuksia mittaillut, kun speedtestit teen suoraan lanin päästä, mutta ei ole ongelmia ollut. Uppi on käytännössä aina 60-80 Mbps välillä.
Ai että kun kuulostaa hyvältä.

DNA Koti 5G:tä täälläkin odotellaan. Aivan vieressä useampaan suuntaan on jo DNA 5G peitto, mutta omalla kohdalla aukko.

Toivottavasti tässäkin on sitten hyvät kuuluvuudet kun saapuu.
Alkaa tämä 4G sapettaa aika huolella.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Ai että kun kuulostaa hyvältä.

DNA Koti 5G:tä täälläkin odotellaan. Aivan vieressä useampaan suuntaan on jo DNA 5G peitto, mutta omalla kohdalla aukko.

Toivottavasti tässäkin on sitten hyvät kuuluvuudet kun saapuu.
Alkaa tämä 4G sapettaa aika huolella.
Helpointa tuota on seurata cellmapperilla. Kun löytyy eNB 7000 tai 8000 -sarjan tukiaseman kuuluvuus kotiin niin tietää, että Ericsson on vaihtunut Huaweihin ja 5G on päällä sen jälkeen lähipäivinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Varmasti paine oli saada 5G ulos mahdollisimman pian ja alussa lastentauteja on sen takia. 5G:ssä on tuotu ja tulevaisuudessa tulee niin paljon täysin uutta teknologiaa, jota ei ole ennen ollut missään muodossa. 5G:n uudet ominaisuudet myös pohjautuvat vahvasti ohjelmistoihin, jotka aiheuttavat eniten ongelmia. On siis ymmärrettävää, että nyt kun 5G on Suomessa ollut käytössä n. 1,5v niin teknologia ei ole vielä täysin kypsää.

4G oli enemmänkin vain evoluutio 3G:sta, joten sen takia siirtyminen 4G:n käyttöön oli sulavampaa. 3G:ssa oli jo standardoitu monia 4G:n ominaisuuksia (2x2, MIMO, paremmat modulaatiot, laajemmat MHz-kaistat), joita ei ollut vaan vielä käytössä ja jotka eivät ikinä tulleet 3G:lle. Operaattoreilla oli silloinkin kiire saada kuluttajille uutta hienoa tekniikkaa markkinoitua ja myytyä. Tämä osaltaan myös johti siihen, että monet operaattorit mainostivat HSPA Dual Carrier teknologiaa 4G:nä.
Tähän vielä lisätäkseni 5G on myös tukiaseman synkronisaation ja siirtoyhteyden laadun suhteen paljon vaativampi kuin 4 tai 3G on. Tämä tietenkin vaatii myös näiden toimivaa käsittelyä itse tukiasemasoftassa.

Painetta saada 5G markkinoille varmaan lisäsi myöskin mobiilidatan käytön yleisyys nykyisin. Aikoinaan kun 4G tuli niin mobiilidatan käyttö oli vielä hyvin erillaista ja eri mittasuhteissa mitä nykyisin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Elisa mainosti sähköpostilla, että niitten verkossa toimii 5G Mikkelissä. Kellään tietoa, että missäpäin kaupunkia tuo toimii?
Vois kaverille vinkata kun löytyy 5G:tä tukeva puhelin ja Elisan liittymä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 718
Elisa mainosti sähköpostilla, että niitten verkossa toimii 5G Mikkelissä. Kellään tietoa, että missäpäin kaupunkia tuo toimii?
Vois kaverille vinkata kun löytyy 5G:tä tukeva puhelin ja Elisan liittymä...
Kuuluvuus.elisa.fi tuon kertoo, ja sitten myös samalla kartalla katso "verkon parannustyöt" kohdasta ilmestyvät nastat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
Tässä muuten juttua tuosta mmWaven käytöstä "landella", eli ei tuo pelkästään tämn testin perusteella rauaudu. mm Stadioneille, Messukeskuksiin, Rautatieasemille ja keskustan kaduille tms.
Jutun mukaan saatiin 100 Mbps viiden kilometrin päähän. Sehän kuulostaa 4G:ltä. Tarjoaako 5G sitten tässä tapauksessa pienemmät viiveet ja vähemmän ruuhkautumista?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Jutun mukaan saatiin 100 Mbps viiden kilometrin päähän. Sehän kuulostaa 4G:ltä. Tarjoaako 5G sitten tässä tapauksessa pienemmät viiveet ja vähemmän ruuhkautumista?
Mihin 4G:hen vertasit.

Linkin juttu oli aika niukka, lähinnä se että mmWave alueella oli 5Gllä 5km toimiva yhteyttä onnistuneesti(?) testattu.

Eli vähän mielikuvitustakäyttäen, jos mmmWave 5G 5km käytännössä onnistuu, niin se toisi harvempiin tajaamiin / tiheämpii haja-asutusalueille tekniset mahdollisuudet tarjota laadukkaampaa nettiyhteyttä.

Mutta jos nykyään noilla alueilla käytetty niukasti 2,6 ja 3,5 Ghz LTE:tä, niin ensin varmaan pitää odottaa että mmWave on niin halpaa että tulee siinä sivussa kun muuten päivitellään.

Lisäksi moni varmaa miettii miten se suomalainen metsä, vesi, sulana ja jäässä (mm. sade )vaikuttaa. Tuulko nyt oikesti halpoja verkonjatkoja joilla saa paikallisen laadukkaan peiton.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Jutun mukaan saatiin 100 Mbps viiden kilometrin päähän. Sehän kuulostaa 4G:ltä. Tarjoaako 5G sitten tässä tapauksessa pienemmät viiveet ja vähemmän ruuhkautumista?
100 Mbps on nopea, jos nykyinen yhteys on 0. 5G SA:n tapauksessa varmaan viiveet on paremmat, ja myös operaattorilla on mm-alueella huikeasti enemmän kaistaa tarjota sitä 100 Mbps:ää useammille asiakkaille samaan aikaan kuin sub-6 GHz:llä.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
279
Saahan sitä erinäisten lähteiden mukaan WiFi -verkon kuulumaan satoja kilometrejä ja ilmeisesti LTE verkoillakin jopa yli 100km että miksipäs ei sitten 5 km millimetriaalloilla.

 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Offtopicin puolelle menee, mutta saahan noita LTEn puolella. Tietty kaistasta ei hajua :


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Offtopicin puolelle menee, mutta saahan noita LTEn puolella. Tietty kaistasta ei hajua :


Eiköhän noi 10MHz kaistanleveydellä mutta sopivissa olosuhteissa kyllä kantamaa on mutta ei sitä mmwave kannata maaseudulle laittaa mutta miksi sitä ei voisi omakotitaloalueille laittaa niin että lähimmät talot tukiasemasta voi hyödyntää mmwave:tä ja kaempana Sub-6 sitten. Kapasiteetin hallintaa sitä mukaan. Kauempana hyötyy siitä että tukiaseman lähellä ei käytä samaa taajuusaluetta ollenkaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
lähimmät talot tukiasemasta voi hyödyntää mmwave:tä ja kaempana Sub-6 sitten. Kapasiteetin hallintaa sitä mukaan. Kauempana hyötyy siitä että tukiaseman lähellä ei käytä samaa taajuusaluetta ollenkaan.
Mitenkäs tämä teknisesti toteutettaisi? Tukiasema mittaa signaalin voimakkuutta ja blokkaa liian hyvät Sub-6 signaalit pois = ovat liian lähellä ja tarjoaa mmwavea?

Vai miten ajattelit että estetään lähialueella, ettei päätelaitteet neuvottele Sub-6 yhteydellä?
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Mitenkäs tämä teknisesti toteutettaisi? Tukiasema mittaa signaalin voimakkuutta ja blokkaa liian hyvät Sub-6 signaalit pois = ovat liian lähellä ja tarjoaa mmwavea?

Vai miten ajattelit että estetään lähialueella, ettei päätelaitteet neuvottele Sub-6 yhteydellä?
Käyttäjän päätelaite mittaa eri taajuuksia jatkuvasti ja raportoi siitä tukiasemalle ja sen mukaan tukiasema päättää mitä taajuuksia päätelaite käyttää. Mitä lähempänä olet tukiasemaa (=parempi signaalin voimakkuus ja olosuhteet) niin sitä korkeammalle taajuudelle käyttäjän laite ohjataan, jolloin kauempana tukiasemasta olevat käyttäjät käyttävät matalampia taajuuksia ja heille jää niille taajuuksille enemmän kapasiteettia käytettäväksi.

1601237486642.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Eiköhän noi 10MHz kaistanleveydellä mutta sopivissa olosuhteissa kyllä kantamaa on mutta ei sitä mmwave kannata maaseudulle laittaa mutta miksi sitä ei voisi omakotitaloalueille laittaa niin että lähimmät talot tukiasemasta voi hyödyntää mmwave:tä ja kaempana Sub-6 sitten. Kapasiteetin hallintaa sitä mukaan. Kauempana hyötyy siitä että tukiaseman lähellä ei käytä samaa taajuusaluetta ollenkaan.
Kyllähän ne millimetriaallot toimivat useamman kilometrin päähän saakka, jos tukiaseman antennista saa suoran näkyvyyden kotona olevaan tehokkaaseen ulkoantenniin.

20 GHz Ka-taajuusalueella toimii Yhdysvalloissa käytännössä koko maassa DirecTV satelliittitelevisio-operaattori. Sen satelliitit ovat geostationaarisella kiertoradalla 36 tuhannen kilometrin korkeudessa ja kotona vastaanottoon riittää halkaisijaltaan kahden tai kolmen jalan kokoinen lautasantenni. Toimii myös hyvin Floridan kaltaisissa osavaltioissa jossa sataa paljon.

Minä en suoraan sanottuna ymmärrä miksei suunnilleen samoilla taajuuksilla toimisi Suomessa myös 5G verkot kunhan tukiseaman ja oman antennin väliin saa vain suoran näkyvyyden. Toiminee varmaan korkeammillakin taajuuksilla kilometrien etäisyyksille tukiasemasta, mutta silloin antennin tarkkuusvaatimukset kasvavat ja sade kaikissa olomuodoissa ja ilman kosteuskin alkaa heikentämään signaalia vauhdilla ja virheenkorjausta pitää lisätä ja hyötybittien osuus tipahtaa ja rankkasateella lienee pakko siirtyä pelkästään alemmille taajuuksille.

Alle 6 GHz taajuuden 5G verkot ruuhkautuvat varmaan muutamassa vuodessa aika tehokkaasti käyttäjämäärän ja käyttäjäkohtaisen siirrettävän datamäärän kasvaessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Eiköhän noi 10MHz kaistanleveydellä mutta sopivissa olosuhteissa kyllä kantamaa on mutta ei sitä mmwave kannata maaseudulle laittaa ...
Jos sillä ei voida myydä kohtuu rahaa laaduaksta yhteyttä, niin ei kannata, mutta jos sillä voidaan myydä kohtuu rahaan se suht taattu ja laaduaks yhteys, niin miksei olisi yksivaihtoehto ?

Hinnasta se on kyse ja siitä onko kilpailevia vaihtoehtoja. Kilpailuasetelmaan vaikuttaa säädäntö, millä ja miten operaattori voi luvata sen "taatun" yhteyden ja titenkin miten isolla rahalla kuitua tuupataan , ja kuinka kovasti operaattoreita potkitaan tarjoamaan laadukkaita yhteyksiä. Mikä on hinnoittelumalli toimittajilla

Siellä missä muutama kilometri ja näköyhteys, ja kysyntää sen verran että tuolla alueella halvempaa tarjota se pienen vaihteluvälin yhteys.
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
242
Meillä on DNA Koti 5G
Modeemina Huawei N5368X

Modeemi bottaa itsensä 1-2 krt päivässä. Tällöin yhteys on poissa toiminnasta n. 2 minuuttia.

Sain DNA:lta tiedon, että lokakuun aikana tulee modeemin päivitys, jonka pitäisi korjata tämä ongelma.

Tiedoksi vain laitteen omistajille, joilla on ongelmia sen kanssa.
 
Liittynyt
28.09.2020
Viestejä
3
Modeemi bottaa itsensä 1-2 krt päivässä. Tällöin yhteys on poissa toiminnasta n. 2 minuuttia.

Sain DNA:lta tiedon, että lokakuun aikana tulee modeemin päivitys, jonka pitäisi korjata tämä ongelma.

Tiedoksi vain laitteen omistajille, joilla on ongelmia sen kanssa.
Tämä on samanlaista tietoa mitä minäkin olen saanut, minulla on juuri sama ongelma, DNA:n yhteys ollut nyt käytössä kuukauden.

Ongelma heillä on ollut tiedossa toki huhtikuusta asti, niin sanottiin kun soitin ja tein vikailmoituksen ja että odottivat korjausta tämän kuukauden aikana. Kuullostaa siltä että vian syytä ei tiedetä ja toivotaan vaan että seuraavan kuukauden aikana asiat saadaan kuntoon.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Tämä on samanlaista tietoa mitä minäkin olen saanut, minulla on juuri sama ongelma, DNA:n yhteys ollut nyt käytössä kuukauden.

Ongelma heillä on ollut tiedossa toki huhtikuusta asti, niin sanottiin kun soitin ja tein vikailmoituksen ja että odottivat korjausta tämän kuukauden aikana. Kuullostaa siltä että vian syytä ei tiedetä ja toivotaan vaan että seuraavan kuukauden aikana asiat saadaan kuntoon.
5G:n lyhyen historian aikana eri ongelmiin laitteissa olen aina kuullut lupauksia, että korjaus tulee "hyvin pian" tai "ensi kuussa". Varmaan 80% tapauksiin mitään korjausta ei ole tullut ikinä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
639
Ei se huawein purkki mitään muille jaa. Sieltä disabloidaan sen oma wlan napista veke ja tuodaan vaan piuha rasiaan sisälle. Siitä sitten otetaan erillisillä bokseilla joko kytkimen kautta tai ilman wlan ja/tai piuhalla netti koneeseen.

Sanoin vaan esimerkkinä että kiinteän ip:n saa, se voi auttaa nimenomaan jos käyttää webcamia tai vastaavaa niin ei yhteys pätki.
Jompi kumpi, joko Huawei tai Nest, tai molemmat toimivat DHCP-servereinä jos sinulla on verkkoa käyttävillä laitteilla 192.168.x.y osoitteet.
Jos ne jakavat samaa avaruutta "x" niin miten lie kommunikaatio solmussa, jos/kun molempien domainissa on samoja osoitteita...
Jos taas x on Huaweissa ja Nestissä eri (siinä tapauksessa että DHCP on päällä molemmissa) näiden kahden verkon laitteet eivät taida nähdä toisiansa.

Pelkkä wifin sammuttaminen Huaweista ei riitä. Jos haluat NATin/DHCPn siitä pois niin se on laitettava siltaavaksi, jolloin siihen suoraan kytketyt laitteet saavat IP:n suoraan operaattorilta. Tällöin on sitten syytä olla Nestissä verkkopuolen asetukset kunnossa.

Jos jaat tekstisi mukaan nettiä Huawein perässä kytkimeltä LANiin niin suosittelen Huaweihin reititys/NAT/DHCP päälle ja Nest siltaavaksi, paitsi jos nimenomaan haluat wifin erilliseen aliverkkoon. Jos Huawei ei tässä skenaariossa NATtaa niin LANin koneet näkyvät suoraan internettiin.


Edit: @Villesa :lle tällä poiti vastata eikä ics:lle...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 773
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom