Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pahoittelen spämmistä, mut tää menee kummalliseksi. Jos priorisoin googlen wifi hallinnasta ulkokameran, alkaa yhteys kuolla. Heti kun poistan priorisoinnin yhteys palaa hyväksi. Eihän mun wifin pitäis mitenkään liittyä 5g palikan toimivuuteen?
Pahoittelen spämmistä, mut tää menee kummalliseksi. Jos priorisoin googlen wifi hallinnasta ulkokameran, alkaa yhteys kuolla. Heti kun poistan priorisoinnin yhteys palaa hyväksi. Eihän mun wifin pitäis mitenkään liittyä 5g palikan toimivuuteen?
Eli netti pysyy, mutta kotiverkkosi kaatuu ?Signaalit täytyy katsoa jos tänään kerkiää. Googlen omalla nopeustestillä katsottuna saan tämän joka kerta toistettua. Suht nopeasti varsinkin vauhti nettiin päin kuolee kokonaan. Ja lopulta kaikki putoaa verkosta. Koetan signaalit katsoa tänään jos töiltä kerkeä.
Muoks: Signaalissa ei näemmä tapahdu muutosta.
Ymmärsin niin että testaat Google mesh verkossa, jossa teet säätöjä sisäverkkoon.Mutta mä en käsitä miten mun wifin asetukset voi vaikkuttaa 5g modeemin toimivuuteen? Vai tukkiiko tuo priorisointi myös piuhallisen liikenteen jotenkin?
Ilmeisesti ei mikään muuaan bitti kulje nettii ? ja laite millä testailet on piuhalla kiinni ykkösreittimeen ? Minkään netin palvelin ei vastaa , esim PINGiin ?Google nopeustesti käsittääkseni testaa vauhtia nest reitittimeltä verkkoon päin
Todennäköisesti käyvät, veikkaan että "Core-verkko" löytyy edelleen etelästä. Traceroutella selviää.Näin pohjoisen asukkina kiinnostaa, että vieläkö 5G-verkossa liikenne kiertää etelän kautta? Esim. nyt mun 4G:ssä menevä VPN-liikenne työpaikalle käy etelässä eikä vaihda operaattoria Oulussa ficix3:ssa ja tämähän tuo latenssia.
Jos minulle vastasit, niin jos purkkiin pääset ulkoverkosta, niin kai siinä netti sitten toimii.Googlen vauhtitesti tehdään vaikka kännykällä. Se on pilven kautta kiinni tuossa reitittimessä joka on piuhalla 5g modeemissa kiinni. Siihen ei sisäverkkoa sotketa lainkaan. Mulla on vaan nämä googlen mesh palikat käytössä. 5G mukana tuli tp-link deco purkit mut ne heivasin jo hittoon, wifin vauhti oli luokattoman huono niillä. On modeemissa ping mahdollisuus. Sitä en ole käyttänyt.
Sisäverkossa on omat osoitteet, 192.168 alkuisia. SIlloin kun vikatila on päällä ei pääse edes modeemin hallintasivulle joka on 192.168 alkuisessa osoitteessa.
Hmm.
Läppäriä jos laittaa suoraan piuhalla modeemiin kiinni, niin toki kaikki toimii silloin hyvin. Jää wifi kokonaan välistä.
Ok, eli Google purkkien sekoilu ei vaikuta 5G yhteyteen.Läppäriä jos laittaa suoraan piuhalla modeemiin kiinni, niin toki kaikki toimii silloin hyvin. Jää wifi kokonaan välistä.
192.168.?Sisäverkossa on omat osoitteet, 192.168 alkuisia. SIlloin kun vikatila on päällä ei pääse edes modeemin hallintasivulle joka on 192.168 alkuisessa osoitteessa.
192.168.8. alkuisia ?@pulatunnus Modeemin sivu on 192.168.8.1 ja verkon muut vehkeet omilla vastaavan alkuisilla IP osoitteilla.
192.168.8. alkuisia ?
Mikä laite sinulla on DHCP palvelimena, reittimenä?
Eli ihan ok, jos 5G purkki on reitin ja muut on vain WLAN tukiasemia.
Mutta joo, kananttaa miettiä selkeäksi se oman kotiverkon rakenne ja postata sopivaan ketjuun kuvineen ja kimpassa lukijoiden kanssa parsia homma kuntoon.
Tuo ei ole Elisan jakama IP, vaan sen purkin oma ja jos se purkki on DHCP palvelimena niin se on jakanut muillekkin samalta alueelta.Huawein 5G ulkomodeemissa on defaulttina purkki 192.168.8.1 aina. IP:t tulee sen kautta natattuina. Lisäpalveluna saa Elisalta kiinteän ip:n mutta se on 2 eskoa kuussa lisää.
5G mukana tuli tp-link deco purkit mut ne heivasin jo hittoon, wifin vauhti oli luokattoman huono niillä.
Hmm, tämä kyllä kuuluu johonkin toiseen ketjuu, keksitkö jokin mihin voisi jatkot ohjata.Ei se huawein purkki mitään muille jaa. Sieltä disabloidaan sen oma wlan napista veke ja tuodaan vaan piuha rasiaan sisälle. Siitä sitten otetaan erillisillä bokseilla joko kytkimen kautta tai ilman wlan ja/tai piuhalla netti koneeseen.
Toimiiko 5g liittymä kännykässä, joka ei ole 5g kännykkä.
Jaahas onkohan täälläkin sama syy miksi 5G on nyt ollut todella surkea molempiin suuntiin jo parin viikon ajan. Tänään sain seuraavanlaisen viestin (Vikailmopituksestasi on tehty päätiketti, koska tukiasemassa on jotain isompaa vikaa joka on vielä tutkinnassa.)Näitä viimeisimpiä testejä olen tehnyt Telian kortilla. Alunperinhän mulle tuli Elisan kortti ja Elisalta tuli tuo Huawei n5368x päätekkin. Elisalla uppi oli erityisen huono ja tukossa vaikka mulla ei ollutkaan priorisointia käytössä. Uppi jäi noin megaan. Tänään soitti Elisan ihminen. Olivat löytäneet vian. Huawein uusin FW rikkoo jotain heidän tukiasemassa ja se puurouttaa uppikaista kokonaan. Tämä siis ainakin minulla ja tukiasemassa johon purkkini on yhteydessä. Pantiin nyt Elisan kortti jäähylle parin kuukauden ajaksi. Josko sit olisi Huaweilta korjausta jo tullut.
Jaahas onkohan täälläkin sama syy miksi 5G on nyt ollut todella surkea molempiin suuntiin jo parin viikon ajan. Tänään sain seuraavanlaisen viestin (Vikailmopituksestasi on tehty päätiketti, koska tukiasemassa on jotain isompaa vikaa joka on vielä tutkinnassa.)
Tuntuu olevan vielä vaiheessa noiden 5G tukiasemien kehitys, lähitolppakin muutamaan kertaan jo bootattu kun ei 5G toiminut.
Kenelläkään kokemuksia DNA 5g kotinetistä jossa on se vain sulle varattu taajuus? Otin senkin nyt kokeeksi kun ovat kuulemma mitanneet taloni kohdalta erinomaisen signaalin. Parin viikon sisään pitäisi saapua. Huonoa tuossa toki on tuo määräaikaisuus, mut pääsen toki eroon jos ei alusta asti pelitä kunnolla.
@Troottinin Pulli Miten uppi on sulla? wifi jaksaa liittymän perässä?
Sellainen kutina, että 4G:een alkaessa näin pahoja vikoja ollut. Tuotiinko 5G vähän keskeneräisenä markkinoille? Jos ne saavat edes 10v sisään kuntoon tekniikan.
Täällä ollut nyt n. puoli vuotta. Toiminut kuin tauti, käytännössä mitään ongelmia ei ole ollut. Gigan liittymä ja nopeudet jossain 600-950Mbps, mediaani testissä nopeus lienee jotain 800Mbps.
Parasta tässä on omalla kohdallani ollut nimenomaan luotettavuus, joka on valovuoden 4g:tä edellä. Pätkimisiä ei ole ollut käytännössä kertaakaan, muutama noin minuutin pätkäisy on ilmeisesti ollut jotain Google wifin aiheuttamia koko puolivuotisen aikana (google wifi laitteet buutanneet tuolloin automaattisesti, en tiedä miksi). Käyttö melko heviä kuitenkin, kun perheessä 5 henkeä ja itse teen jatkuvasti etätöitä ja vaimo hoitelee firmansa busineksia ja lapsetkin veti etäkoulut keväällä ongelmitta.
Ai että kun kuulostaa hyvältä.Wifi jaksanut oikein hyvin, mulla siis 3 google mesh wifi palikkaa, joista kaksi langalla toisissaan ja yksi langattomasti meshinä. En kyllä ole sillä mitään huippunopeuksia mittaillut, kun speedtestit teen suoraan lanin päästä, mutta ei ole ongelmia ollut. Uppi on käytännössä aina 60-80 Mbps välillä.
Ai että kun kuulostaa hyvältä.
DNA Koti 5G:tä täälläkin odotellaan. Aivan vieressä useampaan suuntaan on jo DNA 5G peitto, mutta omalla kohdalla aukko.
Toivottavasti tässäkin on sitten hyvät kuuluvuudet kun saapuu.
Alkaa tämä 4G sapettaa aika huolella.
Tähän vielä lisätäkseni 5G on myös tukiaseman synkronisaation ja siirtoyhteyden laadun suhteen paljon vaativampi kuin 4 tai 3G on. Tämä tietenkin vaatii myös näiden toimivaa käsittelyä itse tukiasemasoftassa.Varmasti paine oli saada 5G ulos mahdollisimman pian ja alussa lastentauteja on sen takia. 5G:ssä on tuotu ja tulevaisuudessa tulee niin paljon täysin uutta teknologiaa, jota ei ole ennen ollut missään muodossa. 5G:n uudet ominaisuudet myös pohjautuvat vahvasti ohjelmistoihin, jotka aiheuttavat eniten ongelmia. On siis ymmärrettävää, että nyt kun 5G on Suomessa ollut käytössä n. 1,5v niin teknologia ei ole vielä täysin kypsää.
4G oli enemmänkin vain evoluutio 3G:sta, joten sen takia siirtyminen 4G:n käyttöön oli sulavampaa. 3G:ssa oli jo standardoitu monia 4G:n ominaisuuksia (2x2, MIMO, paremmat modulaatiot, laajemmat MHz-kaistat), joita ei ollut vaan vielä käytössä ja jotka eivät ikinä tulleet 3G:lle. Operaattoreilla oli silloinkin kiire saada kuluttajille uutta hienoa tekniikkaa markkinoitua ja myytyä. Tämä osaltaan myös johti siihen, että monet operaattorit mainostivat HSPA Dual Carrier teknologiaa 4G:nä.
Kuuluvuus.elisa.fi tuon kertoo, ja sitten myös samalla kartalla katso "verkon parannustyöt" kohdasta ilmestyvät nastat.Elisa mainosti sähköpostilla, että niitten verkossa toimii 5G Mikkelissä. Kellään tietoa, että missäpäin kaupunkia tuo toimii?
Vois kaverille vinkata kun löytyy 5G:tä tukeva puhelin ja Elisan liittymä...
www.elisa.fi/kuuluvuus tuon kertoo, ja katso myös kartan "verkon parannustyöt" nastat.Elisa mainosti sähköpostilla, että niitten verkossa toimii 5G Mikkelissä. Kellään tietoa, että missäpäin kaupunkia tuo toimii?
Vois kaverille vinkata kun löytyy 5G:tä tukeva puhelin ja Elisan liittymä...
Jutun mukaan saatiin 100 Mbps viiden kilometrin päähän. Sehän kuulostaa 4G:ltä. Tarjoaako 5G sitten tässä tapauksessa pienemmät viiveet ja vähemmän ruuhkautumista?Tässä muuten juttua tuosta mmWaven käytöstä "landella", eli ei tuo pelkästään tämn testin perusteella rauaudu. mm Stadioneille, Messukeskuksiin, Rautatieasemille ja keskustan kaduille tms.
Nopeaa 5G-laajakaistaa millimetriaalloilla - Uusiteknologia.fi
Qualcomm ja Ericsson ovat testanneet Yhdysvalloissa US Celluarin kanssa 5G-verkon millimetriaaltoaluetta yli viiden kilometrin kiinteän laajakaistayhteyksiin. Siirtonopeus oli yli 100 megabittiä sekunnissa.www.uusiteknologia.fi
Mihin 4G:hen vertasit.Jutun mukaan saatiin 100 Mbps viiden kilometrin päähän. Sehän kuulostaa 4G:ltä. Tarjoaako 5G sitten tässä tapauksessa pienemmät viiveet ja vähemmän ruuhkautumista?
100 Mbps on nopea, jos nykyinen yhteys on 0. 5G SA:n tapauksessa varmaan viiveet on paremmat, ja myös operaattorilla on mm-alueella huikeasti enemmän kaistaa tarjota sitä 100 Mbps:ää useammille asiakkaille samaan aikaan kuin sub-6 GHz:llä.Jutun mukaan saatiin 100 Mbps viiden kilometrin päähän. Sehän kuulostaa 4G:ltä. Tarjoaako 5G sitten tässä tapauksessa pienemmät viiveet ja vähemmän ruuhkautumista?
Offtopicin puolelle menee, mutta saahan noita LTEn puolella. Tietty kaistasta ei hajua :
Mitenkäs tämä teknisesti toteutettaisi? Tukiasema mittaa signaalin voimakkuutta ja blokkaa liian hyvät Sub-6 signaalit pois = ovat liian lähellä ja tarjoaa mmwavea?lähimmät talot tukiasemasta voi hyödyntää mmwave:tä ja kaempana Sub-6 sitten. Kapasiteetin hallintaa sitä mukaan. Kauempana hyötyy siitä että tukiaseman lähellä ei käytä samaa taajuusaluetta ollenkaan.
Mitenkäs tämä teknisesti toteutettaisi? Tukiasema mittaa signaalin voimakkuutta ja blokkaa liian hyvät Sub-6 signaalit pois = ovat liian lähellä ja tarjoaa mmwavea?
Vai miten ajattelit että estetään lähialueella, ettei päätelaitteet neuvottele Sub-6 yhteydellä?
Eiköhän noi 10MHz kaistanleveydellä mutta sopivissa olosuhteissa kyllä kantamaa on mutta ei sitä mmwave kannata maaseudulle laittaa mutta miksi sitä ei voisi omakotitaloalueille laittaa niin että lähimmät talot tukiasemasta voi hyödyntää mmwave:tä ja kaempana Sub-6 sitten. Kapasiteetin hallintaa sitä mukaan. Kauempana hyötyy siitä että tukiaseman lähellä ei käytä samaa taajuusaluetta ollenkaan.
Eiköhän noi 10MHz kaistanleveydellä mutta sopivissa olosuhteissa kyllä kantamaa on mutta ei sitä mmwave kannata maaseudulle laittaa ...
Modeemi bottaa itsensä 1-2 krt päivässä. Tällöin yhteys on poissa toiminnasta n. 2 minuuttia.
Sain DNA:lta tiedon, että lokakuun aikana tulee modeemin päivitys, jonka pitäisi korjata tämä ongelma.
Tiedoksi vain laitteen omistajille, joilla on ongelmia sen kanssa.
Tämä on samanlaista tietoa mitä minäkin olen saanut, minulla on juuri sama ongelma, DNA:n yhteys ollut nyt käytössä kuukauden.
Ongelma heillä on ollut tiedossa toki huhtikuusta asti, niin sanottiin kun soitin ja tein vikailmoituksen ja että odottivat korjausta tämän kuukauden aikana. Kuullostaa siltä että vian syytä ei tiedetä ja toivotaan vaan että seuraavan kuukauden aikana asiat saadaan kuntoon.
Jompi kumpi, joko Huawei tai Nest, tai molemmat toimivat DHCP-servereinä jos sinulla on verkkoa käyttävillä laitteilla 192.168.x.y osoitteet.Ei se huawein purkki mitään muille jaa. Sieltä disabloidaan sen oma wlan napista veke ja tuodaan vaan piuha rasiaan sisälle. Siitä sitten otetaan erillisillä bokseilla joko kytkimen kautta tai ilman wlan ja/tai piuhalla netti koneeseen.
Sanoin vaan esimerkkinä että kiinteän ip:n saa, se voi auttaa nimenomaan jos käyttää webcamia tai vastaavaa niin ei yhteys pätki.