5G juttelua

Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Näin olen itsekin suositellut tekemään. Laittaa reitittimelle vielä kiinteän IP:n sinne WAN-puolelle modeemin LAN-alueelta ja DMZ siihen. Tämä yksinkertaistaa tuota systeemiä todella paljon ja ei tarvitse luottaa "siltatilan" viritelmiin. DMZ kuitenkin ohjaa sen liikenteen suoraan sinne DMZ IP-osoitteeseen.
Tämä taas juuri tällätapaa toteutettuna on viritelmä.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Jos osoitteet ovat samat ennen "siltausta" niin jäävät tappelemaan keskenään.
Noh mulla on tietoisesti modeemi 192.168.0.254 ja reititin 192.168.0.1 no problem ;)
3GPP standardeihin perehtymällä voi asian todentaa.
Oletko löytänyt tuon dokun, koitin joskus etsiä mutta meni yli hilseen.
Shorewall helpottaa palomuurin pystytystä huomattavasti.
ot: Tnx ehkä testaan en löytänyt 32bit versiota (menis vanhaan rautaan)

Ja vielä korostan että mulla ei ole mainittavaa ongelmaa silauksen kanssa otin asian esille lähinnä teknisestä mielenkiinnosta koska aika monella tuntuu olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Tämä taas juuri tällätapaa toteutettuna on viritelmä.
Esimerkiksi Zyxelin modeemeihin pääset ssh:lla kiinni. Sieltä löytyy siltatilalle oma bash-skriptinsä. Sen kun lukee iptables-sääntöineen läpi, niin saa vähän perspektiiviä siitä mikä on viritelmä.

DMZ ja kiinteä IP eliminoi tästä yhtälöstä sen kaikkein heikoimman lenkin - DHCP:n. Leasetimen aiheuttamia katkoja ei käytännössä voi tulla, koska osoitteet on modeemille asti täysin kiinteitä. Ainoa hyöty "siltatilan" käyttämisestä on, että oman reitittimen hallintapaneelista näkee julkisen IP-osoitteen. Mutta jos tämän takia haluaa lisätä tuon epävarman DHCP-viritelmän tuolle muuten täysin kiinteälle välille, niin saa toki niin tehdä, en kiellä.

Tämä vaan on tehty käyttäjälle mahdollisimman näkymättömäksi ja muistuttamaan perinteisiä verkkolaitteita, niin ei ensimmäisenä varmasti tule ajatelleeksi että periaatteessa yksinkertaisempi siltaus onkin käytännössä paljon monimutkaisempi asia konepellin alla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Oletko löytänyt tuon dokun, koitin joskus etsiä mutta meni yli hilseen.
Heikosti löytyy sellaista dokua, jossa olisi selitetty asiat yksinkertaisesti. Mutta tässä esimerkiksi tuo kättely, minkä modeemi tekee ennen varsinaista yhteyden avaamista ja siinä vaiheessa se saa IP-osoitteensa verkosta: LTE IP Address Allocation Schemes I: Basic

The network operator has IP pool(s) provisioned at the P-GW in advance. Then later when UE initially attaches to the LTE network, the P-GW dynamically allocates an IP address to the UE. So, a new dynamic IP address is allocated to the same UE every time it initially attaches to the network.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Heikosti löytyy sellaista dokua, jossa olisi selitetty asiat yksinkertaisesti. Mutta tässä esimerkiksi tuo kättely, minkä modeemi tekee ennen varsinaista yhteyden avaamista ja siinä vaiheessa se saa IP-osoitteensa verkosta: LTE IP Address Allocation Schemes I: Basic
Heh mä taisin linkata sulle ton joskus mut mulla se luetun ymmärtäminen... (koitin kyllä lukea äskettäin)
Oletko kirjautunut tuonne löytyykö lisäsivuilta jotain kiinnostavaa?

Sulla oli silloin linkki tähän kuvaan:
ltedhcp1.gif
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Näin olen itsekin suositellut tekemään. Laittaa reitittimelle vielä kiinteän IP:n sinne WAN-puolelle modeemin LAN-alueelta ja DMZ siihen. Tämä yksinkertaistaa tuota systeemiä todella paljon ja ei tarvitse luottaa "siltatilan" viritelmiin. DMZ kuitenkin ohjaa sen liikenteen suoraan sinne DMZ IP-osoitteeseen.
Tuossahan mennään tupla-NAT:lla? Eikö olisi fiksumpaa vain jättää se modeemi reitittämään ja muut samaan L2 verkkoon? En ainakaan suorilta keksi missä tilanteessa tuo olisi hyödyllistä.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Tuossahan mennään tupla-NAT:lla? Eikö olisi fiksumpaa vain jättää se modeemi reitittämään ja muut samaan L2 verkkoon? En ainakaan suorilta keksi missä tilanteessa tuo olisi hyödyllistä.
Mun nähdäkseni tuo jessenikin toteutus on ratkaisu täällä foorumillakin olleisiin pätkimisiin siltaavassa tilassa, mikäli siltaus toimii niin ok käyttää.
Ulkoisella reitittimellä saa monipuolisemmat toiminnot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Heh mä taisin linkata sulle ton joskus mut mulla se luetun ymmärtäminen... (koitin kyllä lukea äskettäin)
Oletko kirjautunut tuonne löytyykö lisäsivuilta jotain kiinnostavaa?

Sulla oli silloin linkki tähän kuvaan:
Tuohan on hyvä kuva. En ole kirjautunut ja googlella tuonkin kuvan ilmeisesti olen aiemmin löytänyt, nyt en.

Tuossahan mennään tupla-NAT:lla? Eikö olisi fiksumpaa vain jättää se modeemi reitittämään ja muut samaan L2 verkkoon? En ainakaan suorilta keksi missä tilanteessa tuo olisi hyödyllistä.
Pelkkä modeemi reitittävänä on tietysti se mitä suositellaan, mutta jos tarvitsee reitittimeltä enemmän ominaisuuksia niin siinä tapauksessa tarvitaan jokin muu ratkaisu. Itse en näe tuossa tupla-NATissa suurta ongelmaa. Mobiiliverkkokin on oletuksena natattu, jos ei julkista IP:tä ota eri APN:llä käyttöön.

Tietysti lienee jotain erikoistapauksia, joissa liikenne ei kulje NATin läpi edes DMZ:n kanssa, mutta taitavat olla melko harvassa?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Me ollaan ennenkin keskusteltu tästä ja mun kovapäisen mielen mukaan DHCP (tai emulaatio) on isp:llä joka yleensä tarjoaa 2h leasing aikaa.

Mutta se siitä, mä olen koittanut kehittää teoriaa miksi nämä ulkoiset reitittimet pätkvät LTE:ssä
eli:
Reititin DHCP client hakee osoitteen osoitteesta 0.0.0.0 ja saa sekä IP että gateway osoitteen.
Tämän jälkeen uusinta tapahtuu GW osoitteesta
Mutta jos yhteys pätkii niin sekä IP että GW häipyy taivaan tuuliin ja koko IP pitäisi hakea uudelleen osoitteesta 0.0.0.0 ja tätä kiinteämmille yhteyksille tarkoitetut laitteet eivät osaa.

Mullakin linja on pätkinyt monta vuotta, käytössä oli aikaisemmin smallwal (suora monowal forkki) ja en tunnistanut syytä kun ilmeneminen oli pari kertaa vuodessa.
Nyt olen testannut pfsenseä ja opnsenseä pf pätki jo suh lyhyellä testillä opnsense ei ole vielä pätkäissyt.
Kunhan jaksaa niin vois testata linux pohjaista systeemiä.

Juurisyy pätkimiseen on mysteeri itse epäilisin jotain ajoitusta.

Mielipiteitä?
Mustatuntuu heittoa.
Joidenkin modeemireittimien kanssa voi olla myös se ongelma että jos modeemilla ei nettiyhteyttä (ennekuin saa), toimii modeemi reititin toisin, jakaa asiakkaille IPtä omasta privaattiverkon alueesta. (asia ei fakta, mutta perustuu mielikuvaan jota myös esitetty joissain julkisissa kokemuspalstoissa)

Kannatan myös tuo sinun kommenttiasi, jos ajatuksesi oli että modeemi reititin jakaa sen julkisen IPn asiakkaalle liian pitkällä laina-ajalla, jos modeemi siinä välissä saa uuden IPn syystä tai toisesta, niin asiakas jatkaa vanhan IP käyttämistä. Tässä voisi paikkona toimia kiinteä IP (kuluttajille tarjonta niukkaa, oliko Telialla).

Kotikäytössä tuo "siltaava" tila ei edes vakio, tyypillinen ratkaisu modeemi reittimen NAT, DMZ tai muuta kautta kaikki liikenne seuraavalla reittimelle. Käytännössä modeemi reitittimen NAT olisi yksi IP yhteen tyyppinen, eli ei yksi moneen kaikkia ongelma, ja kevyempi. Purkkaa toki, paremman raudan puutteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
112
Pieni kysymys liittyen 4G-CA ja 5G NSA:aan.

Oliko niin, että
4G CA moodissa sekä PCC taajuus että SCC taajuudet täytyy ottaa samasta linkistä/mastosta? Ainakin oman kokemuksen mukaan näin aina on.

toisaalta
Voiko 5G NSA modessa PCC 4G taajuus (esim. B20) tulla eri linkistä/mastosta kuin 5G NSA taajuus (esim. n28)? Oma kokemus viittaisi vähän tähän suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Pieni kysymys liittyen 4G-CA ja 5G NSA:aan.

Oliko niin, että
4G CA moodissa sekä PCC taajuus että SCC taajuudet täytyy ottaa samasta linkistä/mastosta? Ainakin oman kokemuksen mukaan näin aina on.

toisaalta
Voiko 5G NSA modessa PCC 4G taajuus (esim. B20) tulla eri linkistä/mastosta kuin 5G NSA taajuus (esim. n28)? Oma kokemus viittaisi vähän tähän suuntaan.
Käytännössä kyllä juurikin näin, periaatteessa olisi mahdollista 4G CA toteuttaa useamman maston välillä, mutta tähän ei ole kovin moni lähtenyt, ilmeisesti suht monimutkaista. 5G:n kanssa se onkin sitten yksinkertaisempaa ja sellainenkin masto voi toimia 5G:n 4G-ankkurina, jossa ei 5G:tä ole.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Onko 5g-kotinettiä mahdollista testata ja palauttaa rojut veloituksetta, jos ei ole tyytyväinen?
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 441
Onko 5g-kotinettiä mahdollista testata ja palauttaa rojut veloituksetta, jos ei ole tyytyväinen?
Lähtökohtaisesti ei.

Etämyyntinä laitteet voinee palauttaa, mutta mikäli on otettu käyttöön niin ei välttämättä saa ilman kuluja tehtyä. Mikäli asennetaan niin sen kulut ottaa takkiin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Lähtökohtaisesti ei.

Etämyyntinä laitteet voinee palauttaa, mutta mikäli on otettu käyttöön niin ei välttämättä saa ilman kuluja tehtyä. Mikäli asennetaan niin sen kulut ottaa takkiin.
Elisakin vähentää 30% laitteiden arvosta vaikka olisi yhden päivän kokeiltu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Elisakin vähentää 30% laitteiden arvosta vaikka olisi yhden päivän kokeiltu.
Siis kokonais-summasta vähennetään asennus ja laitteelle jyvitetystä hinnasta 30% ?

Esim
Modeemi 240€, Asennus 495€, jos peruu päivän jälkeen niin hyvitetään 168€ ?, kokeilu maksaa n 575€
Kannattaa miettiä sanooko vain liittymän irti sanomista, jos modeemille jotain käyttöä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Elisakin vähentää 30% laitteiden arvosta vaikka olisi yhden päivän kokeiltu.
Onko tuo muuttunut viime aikoina ja tapahtuuko tuota aina?

Ainakin parisen vuotta kun testasin Elisan 5G:tä + Huawein 5g modeemia niin ostin ne Elisan puhelinmyyjältä ja palautin ne ilman mitään kuluja.

edit: vai koskeeko tuo vain tuota 5g-kotinettiä eikä normi 5G modeemeja?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Siis kokonais-summasta vähennetään asennus ja laitteelle jyvitetystä hinnasta 30% ?

Esim
Modeemi 240€, Asennus 495€, jos peruu päivän jälkeen niin hyvitetään 168€ ?, kokeilu maksaa n 575€
Kannattaa miettiä sanooko vain liittymän irti sanomista, jos modeemille jotain käyttöä löytyy.
Elisa on noin kirjoitellut tuosta palautushommelista

Sopimuksen peruutus ja laitteiden palautusohjeet

Voit avata laitepaketin ja tutustua rauhassa sen sisältöön. Laitteen ominaisuuksiin voit tutustua laitteen käyttöoppaan avulla. Mikäli laitteen käyttöä jatketaan laitteen käynnistyksen jälkeen, katsotaan se laitteen käyttöönotoksi.

Laite tulee palauttaa ehjänä, myyntikuntoisena ja ilman ulkoisia kolhuja tai vaurioita. Myös kaikkien myyntipakkauksen sisältämien tarvikkeiden sekä kaupanpäällisten tulee olla mukana. Jos laite palautetaan käytettynä, voidaan laitteesta laskuttaa arvonalenemaa 30 prosentista aina laitteen täyteen hintaan saakka. Elisa päättää ja määrittelee arvonaleneman suuruuden laitteen käytön ja mahdollisten puutteiden ja vaurioiden perusteella. Elisa tarkistaa laitteen kunnon, kun laite palautuu. Mikäli laite ei ole myyntikelpoinen, perii Elisa arvon aleneman kohtuullisessa ajassa, ja enintään 90 vuorokauden kuluessa laitteen palautuksesta.

Huomioithan, että korvaan asetettavat kuulokkeet ovat ns. hygieniatuotteita ja siitä johtuen etämyynnin palautus- ja peruutusoikeus ei koske kuulokkeita. Jos palautat kuulokkeet ja pakkaus on avattu, niistä voidaan laskuttaa palautuksen yhteydessä käyttöönotetun laitteen arvonalenemaa aina täyteen arvoon saakka. Laitteeseen voi tutustua pintapuolisesti ja pakkauksen mukana tulevan käyttöoppaan avulla.

Laitteen arvoa alentavaa käyttöä ovat esimerkiksi:
  • virran kytkeminen laitteeseen
  • laitteen näytön päällä olevan suojakalvon poistaminen ja muun vastaavan suojan poistaminen
  • laitteen akun lataaminen
  • kuvien ja videoiden ottaminen
  • SIM-kortin asettaminen laitteeseen
  • laitteen käyttö ja erilaisten käyttäjätilien asentaminen
  • laitteen muistiin tehdyt tallennukset - jos tuotepakkaus repeytynyt tai tuotepakkausta ei ole ollenkaan
  • laitteessa on pysyviä jälkiä (kolhu, naarmu, halkeama tms.)
  • laitteen SIM-kortin tai muistikortin alusta puuttuu (ns. kelkka)
  • lisälaite tai -varuste puuttuu palautuksesta (esimerkiksi laturi tai kuulokkeet)
  • hygieniatuotteiden osalta avattu pakkaus on ostopäätös ja palautusoikeus poistuu pakkauksen avaamisen myötä.

Laitteessa ei saa olla asennettuina iCloud, FindMyiPhone, Google tai muita vastaavia tilejä, jotka estävät laitteen uudelleenkäytön. Tällaiset tilit tekevät laitteesta käyttökelvottoman. Elisalla on tällöin oikeus laskuttaa laitteesta täysi hinta. Teethän tarvittaessa myös tehdasasetusten palautuksen./QUOTE]
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tuossahan lukee VOIDAAN laskuttaa, eikä niin että se tehtäisiin aina yhden päivänkin käytön jälkeen?
Laitteen arvoalentava käyttäminen mm , virran kytkeminen laitteeseen, joskus etämyynnissä piti olla samanlaiset mahdollisuudet tutustua laitteensen kuin kivijalkamyynnissä. kokeilla jne. No ilmeisesti ei enään.

Mutta toinen kohta laskuttaa arvonalenemaa kolmestakymmenestä prosentista laitteen täyteen hintaan saakka, eli annetaan ymmärtää että 30% on minimi.

No ilmeisesti tarkoitus on nimenomaan antaa ymmärtää ja sillä torpata palutushalut.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Onko 5g-kotinettiä mahdollista testata ja palauttaa rojut veloituksetta, jos ei ole tyytyväinen?
Eikö Elisa käy mittaamassa sopiiko paikka FWA yhteydelle?
Meilläpäin DNA kävi katsastamassa yhden naapurin sijainnin 5G FWA soveltuvuuteen ei kuulema toiminut, mikä kyllä oli mulle aika yllättävää, melkein suora näkymä tukariin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Laitteen arvoalentava käyttäminen mm , virran kytkeminen laitteeseen, joskus etämyynnissä piti olla samanlaiset mahdollisuudet tutustua laitteensen kuin kivijalkamyynnissä. kokeilla jne. No ilmeisesti ei enään.

Mutta toinen kohta laskuttaa arvonalenemaa kolmestakymmenestä prosentista laitteen täyteen hintaan saakka, eli annetaan ymmärtää että 30% on minimi.

No ilmeisesti tarkoitus on nimenomaan antaa ymmärtää ja sillä torpata palutushalut.
Oisko helpointa jos joku täällä kertoisi oman kokemuksen perusteella milloin ja miksi niiden piti maksaa tuo 30% kun testasivat jotain, kuten kirjoitin tuota ei tapahtunut minulle.

Tuo kuulostaa minulle vaan joltain random jutulta minkä laittavat siihen ettei ole niin helppoa väärinkäyttää etämyyntiä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Oisko helpointa jos joku täällä kertoisi oman kokemuksen perusteella milloin ja miksi niiden piti maksaa tuo 30% kun testasivat jotain, kuten kirjoitin tuota ei tapahtunut minulle.
Olin käsityksessä että tuo 30% oli ihan kokemuspohjainen vähennys (mutta nyt kun mietin niin voi olla päätelmä ehdoista), ymmärsin aiemasta postauksesta että sinulla ei ole koti 5G.
Tuo kuulostaa minulle vaan joltain random jutulta minkä laittavat siihen ettei ole niin helppoa väärinkäyttää etämyyntiä.
Tuo ilmeisesti on yleinen ehto, kun erikseen mainittu Sasmungin, Googlen sun muiden tilit. mm puhelimien osalta käsityksessä että myynnistä ostettuja laitteia kun asiallisesti palauttaa, niin kokeillutkin laitteen voi palauttaa ilman jälkilaskuja. Tosin mulla voi olla liian vanhaa otantaa, pykälät on muuttuneet.

Myyjä voi toki asiakkaan eduksi ehtoja tulkita, mutta ehdot ei saa olla minisuojan vastaisia. Tai siis aiemmin ei saanut olla.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Olin käsityksessä että tuo 30% oli ihan kokemuspohjainen vähennys (mutta nyt kun mietin niin voi olla päätelmä ehdoista), ymmärsin aiemasta postauksesta että sinulla ei ole koti 5G.

Tuo ilmeisesti on yleinen ehto, kun erikseen mainittu Sasmungin, Googlen sun muiden tilit. mm puhelimien osalta käsityksessä että myynnistä ostettuja laitteia kun asiallisesti palauttaa, niin kokeillutkin laitteen voi palauttaa ilman jälkilaskuja. Tosin mulla voi olla liian vanhaa otantaa, pykälät on muuttuneet.

Myyjä voi toki asiakkaan eduksi ehtoja tulkita, mutta ehdot ei saa olla minisuojan vastaisia. Tai siis aiemmin ei saanut olla.
" hygieniatuotteiden osalta avattu pakkaus on ostopäätös ja palautusoikeus poistuu pakkauksen avaamisen myötä. "
Minkälaista tampoonia joku on laittamassa 5G vehkeeseen :D
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
38
Asensin tänään DNA 5g koti netin 600m liittymällä kotiin . Eli ulkomokkula ja siihen väliin se DNA:n Huawei mesh wifi mötikkä.

Tietokone on kiinni wifi mötikässä johdolla ja saa tällöin latausnopeudeksi 600-650mbps ja lähetys on 80-90mbps. Wifi:llä laitteen vieressä esim puhelin 300mbps .

Olohuoneeseen missä on pari seinää välissä on yhteys 50-100mbps luokkaa.

Mikäli haluan ottaa kaiken tehon irti uudesta netistä ja saada olohuoneeseen myös nopeamman yhteyden niin mikä on oikea vaihtoehto.
1. Ostaa pari pitkää cat6 Ethernet piuhaa jolla mesh wifi saadaan olkkariin ja siitä tietokoneeseen.

2. Ostaa toinen mesh wifi laite ja laittaa se langattomasti olohuoneeseen

3. Ostaa toinen mesh wifi laite ja yksi pitkä cat6 Ethernet kaapeli . Vetää piuhalla toinen mesh olohuoneeseen
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 441
Asensin tänään DNA 5g koti netin 600m liittymällä kotiin . Eli ulkomokkula ja siihen väliin se DNA:n Huawei mesh wifi mötikkä.

Tietokone on kiinni wifi mötikässä johdolla ja saa tällöin latausnopeudeksi 600-650mbps ja lähetys on 80-90mbps. Wifi:llä laitteen vieressä esim puhelin 300mbps .

Olohuoneeseen missä on pari seinää välissä on yhteys 50-100mbps luokkaa.

Mikäli haluan ottaa kaiken tehon irti uudesta netistä ja saada olohuoneeseen myös nopeamman yhteyden niin mikä on oikea vaihtoehto.
1. Ostaa pari pitkää cat6 Ethernet piuhaa jolla mesh wifi saadaan olkkariin ja siitä tietokoneeseen.

2. Ostaa toinen mesh wifi laite ja laittaa se langattomasti olohuoneeseen

3. Ostaa toinen mesh wifi laite ja yksi pitkä cat6 Ethernet kaapeli . Vetää piuhalla toinen mesh olohuoneeseen
Halvin ja tehokkain tapa lienee hankkia kytkin ulkomötikän väliin ja johdolla kaikki välit.

Ulkomodeemi->kytkin (kone, mesh) -> mesh

Tai mikäli tuossa mesh-mesh laitteessa on useampi RJ45 portti niin silloin vaihtoehto 3.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Halvin ja tehokkain tapa lienee hankkia kytkin ulkomötikän väliin ja johdolla kaikki välit.

Ulkomodeemi->kytkin (kone, mesh) -> mesh

Tai mikäli tuossa mesh-mesh laitteessa on useampi RJ45 portti niin silloin vaihtoehto 3.
Väärin menis. DNA ulkomodeemi on siltaava ja eka mesh toimii reitittimenä.

Suosittelen vaihtoehtoa 3.
 
Liittynyt
19.02.2022
Viestejä
19
Jos ei toimi mikään hyvin, niin en tekisi määräaikaista, hommat kehittyy, se mikään tänään ei toimi, voi olla huomenna erinomainen, ja joskus käy niin että tänään toiminut ei toimi kunnolla huomenna.
Onko mahdollista ostaa operaattorivapaa reititin ja siihen tavallinen ei-määräaikainen liittymä kodin pääasiallisiin nettitarpeisiin? Näin kiertäisi määräaikaisuutta ja voisi vaihtaa operaattoria jos tilanne muuttuu...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
371
Onko mahdollista ostaa operaattorivapaa reititin ja siihen tavallinen ei-määräaikainen liittymä kodin pääasiallisiin nettitarpeisiin? Näin kiertäisi määräaikaisuutta ja voisi vaihtaa operaattoria jos tilanne muuttuu...
tori.fi halvimmillaan alle 200€ ZTE MC801A reititn (tuossa oli kokeilussa Elisan ja Telian kortit,asetusvalikot muuttui hieman kortin mukaan) ja ainakin Elisalla liittymät ei määräaikaisia,vai onko jo kaikilla kun ei ota reititntä kytkynä.
 
Liittynyt
19.02.2022
Viestejä
19
tori.fi halvimmillaan alle 200€ ZTE MC801A reititn (tuossa oli kokeilussa Elisan ja Telian kortit,asetusvalikot muuttui hieman kortin mukaan) ja ainakin Elisalla liittymät ei määräaikaisia,vai onko jo kaikilla kun ei ota reititntä kytkynä.
Elisa taitaa olla ainoa, jolla ei tule määräaikaisuutta.

Ja lainaten viestiketjua vähän matkaa, tilanne muuttuu, verkko kehittyy ja vaihtoehdot laajenevat... Silloin vaihtomahdollisuus olisi hyvä olla.

Kauhean vaikeaa tämä mobiilimietiskely, olisipa VIELÄ kiinteä kuparinetti niin ei tarvitsisi säätää to the nth degree :/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Elisa taitaa olla ainoa, jolla ei tule määräaikaisuutta.

Ja lainaten viestiketjua vähän matkaa, tilanne muuttuu, verkko kehittyy ja vaihtoehdot laajenevat... Silloin vaihtomahdollisuus olisi hyvä olla.

Kauhean vaikeaa tämä mobiilimietiskely, olisipa VIELÄ kiinteä kuparinetti niin ei tarvitsisi säätää to the nth degree :/
Kyllä kaikilta saa ei-määräaikaisen liittymän, voi vaan joutua maksamaan 5-10€/kk enemmän siitä ilosta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Onko mahdollista ostaa operaattorivapaa reititin ja siihen tavallinen ei-määräaikainen liittymä kodin pääasiallisiin nettitarpeisiin? Näin kiertäisi määräaikaisuutta ja voisi vaihtaa operaattoria jos tilanne muuttuu...
On mahdollista.

Asensin tänään DNA 5g koti netin 600m liittymällä kotiin . Eli ulkomokkula ja siihen väliin se DNA:n Huawei mesh wifi mötikkä.

Tietokone on kiinni wifi mötikässä johdolla ja saa tällöin latausnopeudeksi 600-650mbps ja lähetys on 80-90mbps. Wifi:llä laitteen vieressä esim puhelin 300mbps .

Olohuoneeseen missä on pari seinää välissä on yhteys 50-100mbps luokkaa.

Mikäli haluan ottaa kaiken tehon irti uudesta netistä ja saada olohuoneeseen myös nopeamman yhteyden niin mikä on oikea vaihtoehto.
1. Ostaa pari pitkää cat6 Ethernet piuhaa jolla mesh wifi saadaan olkkariin ja siitä tietokoneeseen.

2. Ostaa toinen mesh wifi laite ja laittaa se langattomasti olohuoneeseen

3. Ostaa toinen mesh wifi laite ja yksi pitkä cat6 Ethernet kaapeli . Vetää piuhalla toinen mesh olohuoneeseen
Kiinteä verkko kiinteisiin laitteisiin, eli isäntä Mesh purkin perään kytkin, jonka perään kiinteät laitteet ja orja mesh tukarit. (katso Mesh laitteiden ohjeista).
Meshä isntä purkin perään sen takia että kotiverkkon on samassa verkossa ja mesh reittimen enemmän tai vähemmän huonon palomuurin takansa.

Jos jotain Mesh orjaa ei saa asennettua kaapelin perään, niin orjan sijainnissa tärkeintä se että sillä on mahdollisimman laadukas yhteys isäntää (tai pitkässä ketjussa edelliseen).

WiFi verkon optimointi (wifi asetukset) voi vaikuttaa paljon suorituskykyyn, mutta yleensä kotikäytössä haetaan vakautta, luotettavuutta. ns nopeimpien mahdollisten asetusten laittaminen voi ehkä tarjoita parhaan piikki testi tuloksen, mutta kokonais suosituskyvyssä voi hävitä "kapeampiin" asetuksiin.
 

Tigiiz

(oo=[][]=oo)
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
188
Tuli tuosa hieman kateltua tämän päivän tarjontaa staattiselle julkiselle ipv4-osoitteelle mobiiliverkkoon. Normikuluttajalle ilmeisesti Telian Yhteyspiste Plus-lisäpalvelu on ainut mahis tällähetkellä?
 
Liittynyt
27.08.2020
Viestejä
243
Tuli tuosa hieman kateltua tämän päivän tarjontaa staattiselle julkiselle ipv4-osoitteelle mobiiliverkkoon. Normikuluttajalle ilmeisesti Telian Yhteyspiste Plus-lisäpalvelu on ainut mahis tällähetkellä?
On ja olikos hintaa joku 20e/kk
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Noh ei nyt sentään liioitella.11,53€/kk maksaa Telialla. Jos julkinen vaihtuva ip riittää niin sen saa 2€/kk.
Kuluttaja saa julkisen vaihtuvan ipn ilmaiseksi joka operaattorilta. Voi vaatia jonkin palvelun aktivoimisen ja APN vaihdon, mutta ei maksa mitään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kuluttaja saa julkisen vaihtuvan ipn ilmaiseksi joka operaattorilta. Voi vaatia jonkin palvelun aktivoimisen ja APN vaihdon, mutta ei maksa mitään.
Kaikkiin mobiili tuotteisiin ei saa julkista IPtä kaikilta operaattoreilta. Ensijaisesti ns liikkuvalaajakaista/kiinteä laajakaista tuotteisiin (ei välttämättä kaikkii), mutta ei välttämättä saa kuluttajan "puhelin" liittymiin lainkaan, vaikka ruksittu datat.

MIkä ero on 8010:lla ja 801A:lla?
Missä asiayhteydessä tuollaisia ?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Kysyjä kysyi kiinteää julkista ip:tä.
Joo, en ottanut siihen kantaa vaan väärään väitteeseen että vaihtuvasta julkisesta IPstä pitäisi maksaa 2e kuussa.


Kaikkiin mobiili tuotteisiin ei saa julkista IPtä kaikilta operaattoreilta. Ensijaisesti ns liikkuvalaajakaista/kiinteä laajakaista tuotteisiin (ei välttämättä kaikkii), mutta ei välttämättä saa kuluttajan "puhelin" liittymiin lainkaan, vaikka ruksittu datat.
No juu, näyttäisi että Elisalla tuo palvelu on vain Mobiililaajakaista liittymille. DNAlla ja Telialla pitäisi toimia joka puhelinliittymällä. Mutta ilmaiseksi kuitenkin joka tapauksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: j7u
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Telialla pitäisi toimia joka puhelinliittymällä. Mutta ilmaiseksi kuitenkin joka tapauksessa.
Niin pitäisi asiakkaan mielestä, mutta ei Telian
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Niin pitäisi asiakkaan mielestä, mutta ei Telian

Matkapuhelinverkossamme on mahdollista käyttää julkista vaihtuvaa eli dynaamista IPv4-osoitetta valitsemalla laitteen APN-asetuksissa ”prointernet”. Palvelu on käytettävissä 2G-, 3G- ja 4G-verkossa ilman erillistä maksua.
Telia ei kai halua tuosta hirveästi huudella vaan enemmänkin mainostaa maksullista palveluaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Jep, prointernet toimii nykyään myös 4/5G-liittymissä. Aiemmin oli vain 2/3G, mutta nykyään kun on tuo julkinen IP tarjottava ilmaiseksi niin Telia on hoitanut sen noin. On tarjolla ilmaiseksi, mutta tietämättömiltä otetaan rahat pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 324
Aika satunnaisesti tuo silti toimii. Suurimman osan ajasta jopa opengatella portit on kiinni.

Tämä kyllä erottaa nämä räpellykset oikeista yhteyksistä kun on aina arpapeliä kun yhteyden katketessa palautuuko yhteys jossa hommat toimii, vai joutuuko uudelleenkäynnistyslottokoneella arpomaan niin kauan että saa toimivan yhteyden.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Laitetaan tänne 3G uutinen:
[QUOTEElisa aikoo poistaa 3G-verkon Suomesta vuoden 2023 loppuun mennessä. Taajuuksia tarvitaan 4G- ja 5G-verkkojen käyttöön, joilla yhteydet paranevat selvästi. Projekti lähtee liikkeelle Hämeenlinnasta.][/QUOTE]
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Laitetaan tänne 3G uutinen:
[QUOTEElisa aikoo poistaa 3G-verkon Suomesta vuoden 2023 loppuun mennessä. Taajuuksia tarvitaan 4G- ja 5G-verkkojen käyttöön, joilla yhteydet paranevat selvästi. Projekti lähtee liikkeelle Hämeenlinnasta.]
[/QUOTE]

Äänenlaatukin kokee perinteisissä äänipuhelissa huiman "parannuksen" varsinkin niissä puhelimissa joita operaattori ei ole vaivautunut hyväksymään VoLTE puheluihin. Kuten vaikka Googlen Pixel puhelimissa.

:rofl:

En tiedä mikseivät voi suoraan kirjoittaa, että yhteydet paskantuvat selvästi ja aiempaa surkeampaa laatua on luvassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Äänenlaatukin kokee perinteisissä äänipuhelissa huiman "parannuksen" varsinkin niissä puhelimissa joita operaattori ei ole vaivautunut hyväksymään VoLTE puheluihin. Kuten vaikka Googlen Pixel puhelimissa.

:rofl:

En tiedä mikseivät voi suoraan kirjoittaa, että yhteydet paskantuvat selvästi ja aiempaa surkeampaa laatua on luvassa.
Joutuu se puhelimen valmistajakin asioita tekemään joka operaattorin kanssa, jotta VoLTE-tuki saadaan. Vähän ikävä tuo VoLTE-standardi, kun on niin paljon säätömahdollisuuksia eikä mitään yksiselitteistä "tämä tehtävä näin" vaatimusta standardeissa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
@Lucas Google kertoilee Pixel-puhelimille jenkkien ja maailmanlaajuisesti seuraavaa VoLTE-palvelusta eli olisi kiva tietää mille operaattoreille tuotu

3G-mobiiliverkon sulkemisen seuraukset Yhdysvalloissa - Pixel Phone Ohjeet

Kesäkuussa 2022 Google julkaisi ohjelmistopäivityksen, joka mahdollisti VoLTE roamingin käytön useille yhdysvaltalaisille ja kansainvälisille operaattoreille. Tämän ansiosta monilla Pixel-laitteilla voi käyttää Yhdysvalloissa roamingia VoLTEn kautta, jos operaattori tukee sitä. Pyydä lisätietoa operaattorilta.

Ohjelmistopäivitys on saatavilla seuraavilla Pixel-laitteilla, jos operaattori tukee sitä:

Pixel 3, Pixel 3 XL
Pixel 3a, Pixel 3a XL
Pixel 4, Pixel 4 XL
Pixel 4a
Pixel 4a 5G, Pixel 5
Pixel 5a 5G
Pixel 6, Pixel 6 Pro

Android 13
Pixel 6a
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Äänenlaatukin kokee perinteisissä äänipuhelissa huiman "parannuksen" varsinkin niissä puhelimissa joita operaattori ei ole vaivautunut hyväksymään VoLTE puheluihin. Kuten vaikka Googlen Pixel puhelimissa.

:rofl:

En tiedä mikseivät voi suoraan kirjoittaa, että yhteydet paskantuvat selvästi ja aiempaa surkeampaa laatua on luvassa.
Onko Google tuonut Pixeliä Suomen markkinoille ?
Mutta siitä toki päästään siihen että miten no 4G ja 5G puheet toimii täällä verkkovierailevilla, joilla on niitä päätelaitteita jotka ei ole suunnattu Suomen markkinoille.

En tiedä mikseivät voi suoraan kirjoittaa, että yhteydet paskantuvat selvästi ja aiempaa surkeampaa laatua on luvassa.
Vähän yleisemmin, niin 3G skippaaminsen voisi olettaa tuovan parannusta, ne lähtee mäkeen häiritsemästä , 4G monella alueella jo nykyisellään tarjonnut parempaa palvelua kuin 2G/3G. Yleistys ei tietenkään koske heitä joilla 3G päätelaite, tai niin vanha päätelaite että 4G tuki on heikko (mukaan lukien ne uudet joissa heikko tuki täkäläisiin verkkoihin).

Kohta varmaan boomerit kertoo vanhasta ajasta joillain sukupolven vaihto tarkoitti uutta päätelaitetta. ja kun verkkoja ajettiin alas, niin ei ollut mitään missä päätelaite toimisi.

Korostan vielä lopuksi, että kannattan sitä että operaattorit kertoisi asiallisesti mitä asia tarkoittaa, esimerkin mistä mallista alkaen mallit tukee VoLTE ja mitkä tukee peruspeiton 4G taajuuksia, ja viestisivät asiakkaille että hei sun päätelaite kannattaisi päivittää. Vaikeaa se nykyään on kun joku klikki otsikko toimittaja tekee jonkun ihme uutisen.

Ehkä tuossa voisi sallia operaattorien yhteistyön perustiedottamisessa, kaikilla kuitenkin sama vuosi tavoitteena.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 331
Viestejä
4 157 436
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom