5G juttelua

Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
249
Huoh thx... nyppii kun ei ole laitteista tarkkoja speksejä saatavilla... No siinähän tietysti sitten kärsivät jos noita palautellaan 14 vrk sisällä...
 
Liittynyt
11.08.2019
Viestejä
77
Huoh thx... nyppii kun ei ole laitteista tarkkoja speksejä saatavilla... No siinähän tietysti sitten kärsivät jos noita palautellaan 14 vrk sisällä...
Joo, tarkat speksit on usein näissä kiinanpurkeissa kiven alla...

Mutta kuten joissakin aiemmissa ketjun viesteissä olen maininnut, minulla on tuollainen CPE Win-ulkopurkki, Elisan julkinen IP, ja bridge mode käytössä erillisen palomuurin kera, jotta saan VPN-yhteyden kotiin. Hyvin on toiminut.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
249
Nyt on antennitolpassa kiinni ja... en kyllä ole tyytyväinen... Netgearin 4G modeemilla ja antenneilla saan paremman ja vakaamman kaistan kuin tällä... Miltäs nämä arvot näyttävät fiksumpien mielestä?


Laitteen nimiH312-371
LaitteistoversioWL1H312M
Ohjelmistoversio10.0.3.1(H563SP2C983)
Verkkokäyttöliittymän versioWEBUI 10.0.3.1(W2SP1C7201)
MääritystiedostoversioH312-371-CUST 10.0.1.1(C965)
CELL_ID913927
RSRQ-10.0dB
RSRP-86dBm
RSSI<=-113dBm
SINR13dB
Langaton lähetystehoPPusch:0dBm PPucch:-1dBm PSrs:0dBm PPrach:0dBm
MCS:n ylöspäin yhteyden mod/demodmcsUpCarrier1:28
MCS:n alaspäin yhteyden mod/demodmcsDownCarrier1Code0:1 mcsDownCarrier1Code1:14
PLMN24405
4G nous. siirtot. taajuus19300
4G lask. siirtot. taajuus21200
Band1

toinen otos kun tuli hieman nopeampaa dataa:



CELL_ID913927
RSRQ-8.0dB
RSRP-86dBm
RSSI<=-113dBm
SINR9dB
Langaton lähetystehoPPusch:0dBm PPucch:-1dBm PSrs:0dBm PPrach:0dBm
MCS:n ylöspäin yhteyden mod/demodmcsUpCarrier1:27
MCS:n alaspäin yhteyden mod/demodmcsDownCarrier1Code0:1 mcsDownCarrier1Code1:6
PLMN24405
4G nous. siirtot. taajuus19300
4G lask. siirtot. taajuus21200
Band1


2 - 4 tolppaa näkyvät hallintaliittymässä 5G:n osalta... Taitaisi parempi tulos tulla ZTE sisämodeemilla ja 2x2 Mimo ulkoantenneilla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Miltäs nämä arvot näyttävät fiksumpien mielestä?
Tuossa listassa ei kyllä ole evidenssiä että mokkula olisi 5G:ssä, kun kaikki on pelkkää LTE:tä
Tolpassa pitäisi 5G-tuki olla, mutta ehkä liian vaimea signaali, kun LTE:kään ei ole mitenkään voimakas
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
249
No ei voi tietää (tällainen noob)...

1622996601089.png

Laitteen tiedot -kohta ei näytä muuta vaikka pääsivulla näkyy nuin... (niin ja laite sillattuna mutta eihän se nyt cellular puoleen pitäisi mitään vaikuttaa)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 474
Nyt on antennitolpassa kiinni ja... en kyllä ole tyytyväinen... Netgearin 4G modeemilla ja antenneilla saan paremman ja vakaamman kaistan kuin tällä... Miltäs nämä arvot näyttävät fiksumpien mielestä?


Laitteen nimiH312-371
LaitteistoversioWL1H312M
Ohjelmistoversio10.0.3.1(H563SP2C983)
Verkkokäyttöliittymän versioWEBUI 10.0.3.1(W2SP1C7201)
MääritystiedostoversioH312-371-CUST 10.0.1.1(C965)
CELL_ID913927
RSRQ-10.0dB
RSRP-86dBm
RSSI<=-113dBm
SINR13dB
Langaton lähetystehoPPusch:0dBm PPucch:-1dBm PSrs:0dBm PPrach:0dBm
MCS:n ylöspäin yhteyden mod/demodmcsUpCarrier1:28
MCS:n alaspäin yhteyden mod/demodmcsDownCarrier1Code0:1 mcsDownCarrier1Code1:14
PLMN24405
4G nous. siirtot. taajuus19300
4G lask. siirtot. taajuus21200
Band1

toinen otos kun tuli hieman nopeampaa dataa:



CELL_ID913927
RSRQ-8.0dB
RSRP-86dBm
RSSI<=-113dBm
SINR9dB
Langaton lähetystehoPPusch:0dBm PPucch:-1dBm PSrs:0dBm PPrach:0dBm
MCS:n ylöspäin yhteyden mod/demodmcsUpCarrier1:27
MCS:n alaspäin yhteyden mod/demodmcsDownCarrier1Code0:1 mcsDownCarrier1Code1:6
PLMN24405
4G nous. siirtot. taajuus19300
4G lask. siirtot. taajuus21200
Band1


2 - 4 tolppaa näkyvät hallintaliittymässä 5G:n osalta... Taitaisi parempi tulos tulla ZTE sisämodeemilla ja 2x2 Mimo ulkoantenneilla?
Millaisia nopeuksia saat? Onhan kaapelointi kunnossa ja laitteiden väli 1Gbit linkillä eikä esim 100Mbit.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
249
On joo gigasessa Barebone PfSense purkissa kinni Gigasella full-duplexilla (tai siis tuo CAT-power purkki).

Nopeudet vaihtelee... äsken tuli 100Mbits sisään ja ja 20 Mbits uppia ja nyt kun kokeilin niin keskiarvo 175 Mbits down ja 30 Mbits up.
Ei mua niinkään haittaa vaikka vähän vaihteleekin mutta 600m tukariin ja periaatteessa näköyhteys niin ihan älytöntä heittelyä ja 5G kättelyn aikaansaamaa viivettä pingissä...

Ulkoisilla suunta-antenneilla Netgear Nighthawk 4G:nä antaa samassa kohdassa vakaammin kokoajan sen about 150 Mbits sisään...

Se mitä en ymmärrä on tuon 5G yhteyden totaallinen droppaaminen 4 tolpasta nollaan... Ymmärtäisin paremmin sen jos oltaisiin 1-2 tolpan tasolla koko ajan...
 
Liittynyt
01.11.2018
Viestejä
163
Omassa 5G CPE Prossa löytyy kyllä tiedot 5G-yhteydestä ja sen laadusta alla olevan kuvan mukaisesti. Tiedot olen photoshopannut kahdelle palstalle ihan vaan kuvan tiivistämiseksi.

5G CPE Pro_5G-tiedot.png
 
  • Tykkää
Reactions: JMJ
Liittynyt
11.08.2019
Viestejä
77
Niin, laitteen UI:n kuvassa ei näy kuin 4G, mutta kyllähän tuossa LTE-H Monitorin kuvassa on 5G myös...
Katselin Cellmapperista, että tuossa tolpassa 3570 on kanavat b1, b3, b20 saatavilla. Mitä tapahtuu, jos LTE-H:lla pakottaa kanavalle b3 tai b20? Kuuluvatko paremmin?

Oma purkkini arpoo bootin yhteydessä lähitolpasta välillä kanavan b3, joka kuuluu hieman heikommin mutta se ei itselläni aiheuta yhteyteen ongelmia. Toki se mahdollistaa omassa tapauksessani suuremman uploadin, kuin paremman signaalin antava b20...

edit: Ja en pitäisi CPE Win:in antenneja ihan surkeina ainakaan omassa sijainnissani, kun kovassa sadekelissä ja tuulella yhteys pysyi vakaana ja ping matalana, vaikka nopeus kärsikin...
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
249
Tuossa tolpassa ei ehkä ihan paras suunta ole linkeillä meikäläisen suuntaan koska olen tuosta about klo 4 suunnassa... Mihin noista kannattaisi yrittää pakottaa b1,b3, b20? Ja osaako se purnukka sitten käyttää myös 5G:tä samalla vai meneekö sitten vaan 4G:llä... sorry noob kyssäreitä... Ja pakotanko sen modeemin hallintapaneelista vai tällä LTE-H monitor softalla?
 
Liittynyt
11.08.2019
Viestejä
77
Tuossa tolpassa ei ehkä ihan paras suunta ole linkeillä meikäläisen suuntaan koska olen tuosta about klo 4 suunnassa... Mihin noista kannattaisi yrittää pakottaa b1,b3, b20? Ja osaako se purnukka sitten käyttää myös 5G:tä samalla vai meneekö sitten vaan 4G:llä... sorry noob kyssäreitä... Ja pakotanko sen modeemin hallintapaneelista vai tällä LTE-H monitor softalla?
Hallintapaneelista ei varmaankaan pysty, ei ainakaan omassani ole sellaista valintaa.

Nuo ovat 4G-ankkuritaajuuksia, eli B20 on 800MHz alueella 10MHz kaistanleveydellä. Kun minulla on se käytössä, upload jää noin 30Mbit/s luokkaan, mutta signaalitaso ja -laatu on paras (huonoa keliä yms. ajatellen). Tuo B3 on 1800MHz alueella, sillä pääsen noin 50Mbit/s uploadiin. Korkeampi taajuus vaimenee enemmän, ja tuon suuntauskin saattaa olla hieman huonompi omassa tapauksessa. Kanavaa B1 ei mun lähitolpassa ole saatavilla. Pelkkä 4G:n taajuuden vaihto ei poista 5G:tä käytöstä mutta signaali toki saattaa olla niin heikko, ettei saa yhteyttä. Koeta ja katso mitä käy.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
249
Tänään sitten näyttää tällaiselta:

1623074833044.png


Eli tuo Huawein oma hallintapaneeli ei 5G arvoja sitten näköjään näytä... Kannattaakohan tämä purkki pitää?
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Kannattaakohan tämä purkki pitää?
Jos 5G ei vaikuta toimivan ja kun tuo LTE-Monitor näyttää RSRP-5G -96 dBm, niin se lienee juurisyy.
Jos oletetaan että mokkula toimii, niin se pitäisi saada kiinni parempaan 5G-soluun. Tuo ei vaan riitä
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 724
Huawein 5G-tukiasemalla ja Nokian 32TRx MaMIMO tuo voi riitää ihan hyvin, mutta jos on Noksun 8x8 tekniikkaa, niin se ei vain pysty heikommassa kentässä nopeaan toimintaan. Tiedä sitten onko baseband vai radion rajoite.
 
Liittynyt
11.08.2019
Viestejä
77
Heikon signaalin vuoksi ehdotin 4G-kanavan pakottamista toiseksi, että näkee auttaako... Itselläni on kohtuullinen ero B3 ja B20 välillä, mutta molemmat toimivat kuitenkin käytössä moitteetta. Ja kyllähän Huawein liittymästä näkee 5G:n arvot? Mitä Huawein "check location" työkalu sanoo?
 
Liittynyt
11.08.2019
Viestejä
77
Tuo 5G SINR on kyllä todella huono, yli kympin pitäisi olla reilusti että pääsisi hyviin nopeuksiin ja gigaisiin nopeuksiin yli 20.
Vertailun vuoksi, oma CPE Win saa lähitolpasta (etäisyys 240 metriä) 4G kanavalta B20 tyypillisesti 7-15 db SINR-arvon, hyvällä säällä pysyy yli 10. Signaalin voimakkuus RSRP on noin -67 dBm. Tolpassa on myös kanava B3, jolla saan upload-nopeutta lisää (30Mbit/s->50Mbit/s) mutta arvot tippuvat luokkaan 2-5 dB SINR ja -85 dBm RSRP. Kummassakin tapauksessa pääsen lähelle mun 300M liittymän maksimia eli 5G:n puoli toimii kyllä... Mutta mielestäni McPaHan ongelma on, että molemmat arvot on huonot, oman kokemuksen perusteella 300M liittymä toimisi huonollakin SINR-arvolla, kunhan signaalin voimakkuus on kohtuullinen...

Jos itse haluaisin SINR:n paremmaksi, pitäisi reititin saada vielä korkeammalla kuin mitä se nyt on tv-antennin putkessa. Olen hieman rinteen väärällä puolella tukiasemaan nähden, se on kyllä suht korkealla, mutta puita ja osittain omakotitalojakin on välissä....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.08.2019
Viestejä
77
1623131491378.png


Vielä kuva tuosta Huawein signaalimittarista, minun tapauksessani ei ole noin suurta eroa kuin McPahalla 4G:n ja 5G:n signaalien välillä tässä mun sijainnissani... Jotain siellä on reittimen ja tukarin välissä sen verran, että 5G:n käyttämä korkeampi taajuus vaimenee ikävästi...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
333
Vertailun vuoksi, oma CPE Win saa lähitolpasta (etäisyys 240 metriä) kanavalta B20 tyypillisesti 7-15 db SINR-arvon, hyvällä säällä pysyy yli 10. Signaalin voimakkuus RSRP on noin -67 dBm. Tolpassa on myös kanava B3, jolla saan upload-nopeutta lisää (30Mbit/s->50Mbit/s) mutta arvot tippuvat luokkaan 2-5 dB SINR ja -85 dBm RSRP. Kummassakin tapauksessa pääsen lähelle mun 300M liittymän maksimia. Mutta mielestäni McPaHan ongelma on, että molemmat arvot on huonot, oman kokemuksen perusteella 300M liittymä toimisi huonollakin SINR-arvolla, kunhan signaalin voimakkuus on kohtuullinen...

Jos itse haluaisin SINR:n paremmaksi, pitäisi reititin saada vielä korkeammalla kuin mitä se nyt on tv-antennin putkessa. Olen hieman rinteen väärällä puolella tukiasemaan nähden, se on kyllä suht korkealla, mutta puita ja osittain omakotitalojakin on välissä....

Minulla vastaavasti 600m tolppaan ilman näköyhteyttä, N5368X ulkomodeemi (CPE max) ja signaalin voimakkuus RSRP -80 - -90dBm välillä ja SINR noin 15-18 dBm. Nopeudet 500/50 keskimäärin.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
249
Tähän liittyy (vaikka matka minulla myös on tuo 600m) myös se että tuossa Elisan tolpassa ei keila ihan nappaa... Tuosta on nyt tehty tuen puolesta sisäinen kuuluvuustiketti Elisalla... Tuo alue missä asun on on jotenkin hölmö vaikka siinä on paljon taloja niin silti tuo on sellainen keskittymä ettei oikein kenelläkään osu paras keila tuohon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.08.2019
Viestejä
77
Tähän liittyy (vaikka matka minulla myös on tuo 600m) myös se että tuossa Elisan tolpassa ei keila ihan nappaa... Tuosta on nyt tehty tuen puolesta sisäinen kuuluvuustiketti Elisalla... Tuo alue missä asun on on jotenkin hölmö vaikka siinä on paljon taloja niin silti tuo on sellainen keskittymä ettei oikein kenelläkään osu paras keila tuohon.
Okei, toivotaan että Elisa-täti saa tehtyä asialle jotain säällisessä ajassa...
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 915
Tähän liittyy (vaikka matka minulla myös on tuo 600m) myös se että tuossa Elisan tolpassa ei keila ihan nappaa... Tuosta on nyt tehty tuen puolesta sisäinen kuuluvuustiketti Elisalla... Tuo alue missä asun on on jotenkin hölmö vaikka siinä on paljon taloja niin silti tuo on sellainen keskittymä ettei oikein kenelläkään osu paras keila tuohon.
Hölmöläisen hommaa tai tarkoituksella tehty, ettei kukaan vaan käyttäisi kaistaansa liikaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 783
Tämmösiä Elisa asentelee Lahden Nastolaan(Uusikylä) onko hajua mitä vehkeitä (5g?)?
20210608_093001.jpg

20210608_133235.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
324
Tämmösiä Elisa asentelee Lahden Nastolaan(Uusikylä) onko hajua mitä vehkeitä (5g?)?

Mistä päättelit, että olisi Elisa? Näyttää enemmän DNA:n asennukselta. Ainakin tuo Massive MIMO on Huawei. Elisa on käyttänyt Lahden seudulla Nokian tekniikkaa tukiasemissa (Heinolassa toki löytyy Huaweitakin).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 783
Mistä päättelit, että olisi Elisa? Näyttää enemmän DNA:n asennukselta. Ainakin tuo Massive MIMO on Huawei. Elisa on käyttänyt Lahden seudulla Nokian tekniikkaa tukiasemissa (Heinolassa toki löytyy Huaweitakin).
Firman tiedotuskanavassa luki Elisa (Elisa tekee antennitöitä tänään 8.6) . Toki näyttihän tuossa cellmapperin mukaan olevan kyllä DNA:kin.

(Vuonna 2014 ollut viimeksi joku katolla vaihtamassa rautaa: Elisa päivittää toimistorakennuksen katolla olevan tukiaseman LTE tasoon )
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
249
Okei, toivotaan että Elisa-täti saa tehtyä asialle jotain säällisessä ajassa...
Muutin LTE-H sovelluksessa että tukiaseman tila on 4G + 5G niin loppui hakkaaminen koska käyttää ensisijaisesti (ymmärtääkseni) 4G yhteyttä. Katsotaan saanko sen katvealueen korjattua Elisan tuen kanssa?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Tästä on mielestäni ollut foorumilla ennenkin jotain pientä keskustelua mutta nyt osui omallekkin kohdalle. Näköjään Huawein mokkuloiden siltaus ei ole ns. aito siltaus. Itsellä 2 CPE Pro 2 mokkulaa sillattuna+B818 multiwan reitittimen perässä.

Säätöjä hakiessa reitittimelle tuli kokeiltua tracerttia esim. googlelle ja yllärinä mokkula näkyy myös yhtenä hoppina ja ei sen julkisella ip osoitteella vaan reitittävän moodin ip osoitteella vaikka sen pitäisi olla sillattuna. Tuli samantien vaihdettua mokkuloille jokaiselle eri ip osoitteet kuin mitä itse reitittimellä on kun epäilinkin jotain ip ristiriitaa kun sivut välillä jäi hieman miettimään että latautuuko vai ei.
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 320
Tästä on mielestäni ollut foorumilla ennenkin jotain pientä keskustelua mutta nyt osui omallekkin kohdalle. Näköjään Huawein mokkuloiden siltaus ei ole ns. aito siltaus. Itsellä 2 CPE Pro 2 mokkulaa sillattuna+B818 multiwan reitittimen perässä.

Säätöjä hakiessa reitittimelle tuli kokeiltua tracerttia esim. googlelle ja yllärinä mokkula näkyy myös yhtenä hoppina ja ei sen julkisella ip osoitteella vaan reitittävän moodin ip osoitteella vaikka sen pitäisi olla sillattuna. Tuli samantien vaihdettua mokkuloille jokaiselle eri ip osoitteet kuin mitä itse reitittimellä on kun epäilinkin jotain ip ristiriitaa kun sivut välillä jäi hieman miettimään että latautuuko vai ei.
Onhan tässä ketjussa toisaan aiemmin väitetty, että mobiiliyhteyksissä siltaus olisi aina todellisuudessa vain IP passthrough.
Päteekö tuo sitten täällä operaattorien myymiin kuluttajalaitteisiin vai miten niin sitä en tiedä, kun kuulostaa hassulta että se itse tekniikkaan liittyisi... vai liittyykö?

Oma Huawei N5368X myös kutsuu sitä nimellä bride mode, mutta olen tän ketjun perusteella olettanut että ei se sitä oikeasti ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 123
Tyhmä kysymys: Käytössä on Elisan 5g liittymä 300mbit jota kuitenkin käytän Huawei b715 4g modeemilla, maksimi nopeus tuolla taitaa olla 450mbit/s. Saako vaihdolla 5g modeemiin mitään etuja esim. minimi nopeuksiin?
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
546
Tyhmä kysymys: Käytössä on Elisan 5g liittymä 300mbit jota kuitenkin käytän Huawei b715 4g modeemilla, maksimi nopeus tuolla taitaa olla 450mbit/s. Saako vaihdolla 5g modeemiin mitään etuja esim. minimi nopeuksiin?
Varmasti, jos 5G kuuluvuus on hyvä. Vai saako nyt jo 300 Mbit/s 4G:llä? Omat kokemukset 300M liittymästä ovat, että aina menee rajoittimeen asti, kunhan 5G kuuluvuus kohdalla.
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
546
Ei, pyörii 20-150mbit/s tienoilla tuolla 4g:llä.
Sitten vaan operaattorin kuulvuuskartasta, tai Cellmapperista varmistamaan että lähellä on 5G-tukiasema. Ja jos ei ole suurempia esteitä edessä, niin kyllä voisi olla kokeilemisen arvoinen. Itsellä puutalossa sisätiloissa 4G:llä noin 100Mbit/s, ja 5G:llä lähes aina 300Mbit/s (sisäänpäin). Puita on myös jonkin verran edessä, mutta ei sen pahempaa. Upload ei ole kun 10-20 Mbit/s sisällä, mutta nousee jos menee ulos. Ulkomodeemi siis olisi ehdottomasti paras, jos sen vaan saa fiksusti asennettua. 5G-puhelimella toki voisi myös kokeilla ensin, jos itselläsi on, tai jollain on lainata hetkeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 997
Tästä on mielestäni ollut foorumilla ennenkin jotain pientä keskustelua mutta nyt osui omallekkin kohdalle. Näköjään Huawein mokkuloiden siltaus ei ole ns. aito siltaus. Itsellä 2 CPE Pro 2 mokkulaa sillattuna+B818 multiwan reitittimen perässä.

Säätöjä hakiessa reitittimelle tuli kokeiltua tracerttia esim. googlelle ja yllärinä mokkula näkyy myös yhtenä hoppina ja ei sen julkisella ip osoitteella vaan reitittävän moodin ip osoitteella vaikka sen pitäisi olla sillattuna. Tuli samantien vaihdettua mokkuloille jokaiselle eri ip osoitteet kuin mitä itse reitittimellä on kun epäilinkin jotain ip ristiriitaa kun sivut välillä jäi hieman miettimään että latautuuko vai ei.
Mobiilireitittimiä ei voi oikeasti sillata, koska mobiiliverkossa ei ole DHCP-palvelinta. IP-osoite tulee verkosta jokaiselle APN:lle verkon signaloinnissa DHCP:n sijaan. "Siltaus" on siis käytännössä IP-Passthrough, jossa mobiilireititin hankkii verkon signaloinnista IP-osoitteen ja jakaa sen omalla DHCP-palvelimellaan eteenpäin.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Mobiilireitittimiä ei voi oikeasti sillata, koska mobiiliverkossa ei ole DHCP-palvelinta. IP-osoite tulee verkosta jokaiselle APN:lle verkon signaloinnissa DHCP:n sijaan. "Siltaus" on siis käytännössä IP-Passthrough, jossa mobiilireititin hankkii verkon signaloinnista IP-osoitteen ja jakaa sen omalla DHCP-palvelimellaan eteenpäin.
Eli tuon perusteella aina enne siltausta eri ip osoite mokkulaan käyttöön kuin mikä sen perään tulevalla reitittimellä tulee olemaan.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Tyhmä kysymys: Käytössä on Elisan 5g liittymä 300mbit jota kuitenkin käytän Huawei b715 4g modeemilla, maksimi nopeus tuolla taitaa olla 450mbit/s. Saako vaihdolla 5g modeemiin mitään etuja esim. minimi nopeuksiin?
Saa. 64QAM modulaatio muistaakseni tuossa kun taas esim CPE Pro 2 on 256QAM eli teoriassa saat aika rajun edun jos ei ole todella huono paikka mastoon nähden (toki maston kapasiteetti myös vaikuttaa), hyvällä tuurilla täydet nopeudet liittymästä mitä voi saada. Itsellä oli muistaakseni jotain 100-150 nopeudet tuolla mokkulalla kun vaihtoi CPE Pro 2 niin tuli täydet 300/50.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Onhan tässä ketjussa toisaan aiemmin väitetty, että mobiiliyhteyksissä siltaus olisi aina todellisuudessa vain IP passthrough.
Päteekö tuo sitten täällä operaattorien myymiin kuluttajalaitteisiin vai miten niin sitä en tiedä, kun kuulostaa hassulta että se itse tekniikkaan liittyisi... vai liittyykö?

Oma Huawei N5368X myös kutsuu sitä nimellä bride mode, mutta olen tän ketjun perusteella olettanut että ei se sitä oikeasti ole.
Tuntui auttavan tuo kun vaihtoi mokkuloille eri ip osoitteet jotka ei ole päällekkäin reitittimen kanssa. Jännä sinällään kun multiwan reititin toimi ongelmitta stand alonena mutta sitten kun siirti sen cloud controllerin perään alkoi nuo ongelmat. (TP-Link TL-ER7206) eli alkoi tappelemaan mokkuloiden kanssa kun oli samat ip osoitteet. Oletin että siltaus olisi oikea siltaus mutta onneksi kokeilin tracerttia joka paljasti ongelman syyn.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Yöllä tulee elisan toimesta ZTE MC801A reitittimeen päivitys.

"Päivitys parantaa laitteen toimintavarmuutta"

Tosin hyvin tuo on pystyssä pysynyt marraskuun 2020 päivitysten jälkeen, ei valittamista.

uusi versio: MC801A_Elisa2_B15
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 173
Lieneeköhän mulla Suomen hitain kiinteä 5G. :cool: Tukiasema on hankalassa paikassa. Näin aamusella tulee nopeustestistä 163/13, ping 13 ms. Kännykällä 5G ei toimi ollenkaan samalla sijainnilla, vaan käyttää 4G:tä. Signaalivoimakkuus -108 dBm. Yhteys sinänsä tuntuu toimivan ihan luotettavasti. Modeemina ZTE MC7010.
 
Liittynyt
26.10.2020
Viestejä
35
Viittiskö joku zyxel nr7101 modeemin päivittänyt kertoa mikä module upgrade sivulla oleva versio on teidän laitteessa? Itsellä alkanut katkoa yhteyttä jatkuvasti ja mietin voiko johtua tuosta modulesta. 4g yhteyden kun laittaa niin toimii ilman häiriöitä. Elisaltakaan ei oikein mitään osannut toistaiseksi sanoa. Tosiaan tuota päivitystä yritin tehdä ja siinä modulen päivityksessä saan tuon varoitustekstin ja en nyt ole varma meneekö päivitys perille. Ja kortin olen poistanut ennen module päivitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
596
Viittiskö joku zyxel nr7101 modeemin päivittänyt kertoa mikä module upgrade sivulla oleva versio on teidän laitteessa? Itsellä alkanut katkoa yhteyttä jatkuvasti ja mietin voiko johtua tuosta modulesta. 4g yhteyden kun laittaa niin toimii ilman häiriöitä. Elisaltakaan ei oikein mitään osannut toistaiseksi sanoa. Tosiaan tuota päivitystä yritin tehdä ja siinä modulen päivityksessä saan tuon varoitustekstin ja en nyt ole varma meneekö päivitys perille. Ja kortin olen poistanut ennen module päivitystä.
Päivitys ajettu ja näyttää tältä:
Current LTE Module Version: RG502QEAAAR11A03M4G
Current Firmware Version: 1.00(ABUV.2)C0
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
501
Viittiskö joku zyxel nr7101 modeemin päivittänyt kertoa mikä module upgrade sivulla oleva versio on teidän laitteessa? Itsellä alkanut katkoa yhteyttä jatkuvasti ja mietin voiko johtua tuosta modulesta. 4g yhteyden kun laittaa niin toimii ilman häiriöitä. Elisaltakaan ei oikein mitään osannut toistaiseksi sanoa. Tosiaan tuota päivitystä yritin tehdä ja siinä modulen päivityksessä saan tuon varoitustekstin ja en nyt ole varma meneekö päivitys perille. Ja kortin olen poistanut ennen module päivitystä.
Otitko sim kortin irti ennen module päivitystä niinkuin ohjeessa sanottiin?
 
Liittynyt
26.10.2020
Viestejä
35
Otitko sim kortin irti ennen module päivitystä niinkuin ohjeessa sanottiin?
Joo. Ensin firmwaren päivitin, sitten kortti pois ja module päivitys, jonka päätyttyä tulee se warning teksti josta ohjeessakin mainitaan. Sitten vielä uudestaan firmwaren päivitin. En nyt tiedä meneekö se module päivitys perille, mutta ainakin sama module versio näkyisi olevan kun tkhylalla. Mitähän mahdan tehdä väärin..? Ei jaksais kiipeilla katolla jatkuvasti :D
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
501
Itsellä ei tullut mitään varoitus tekstiä. Laitoin simmin takas vasta sitten kun oli se vika firmware päivittyny. Ehkä ne kohtapuoliin saa sen päivityksen viralliseksi niin ei tarvi simmejä repiä irti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 936
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom