Täällä Elisan "kiinteä" 5G ainoana yhteytenä, kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Siis, toki on 4G mutta siitä vaihdettiin. Niin, ja tietenkin kuidun saisi mutta 7k€ hintalappu hieman hirvittää, plus itse liittymän hinnat tuon köntän jälkeenkin on melko hurjat.
Anyway, se 5G. Lyhyesti, voi olla täysin riittävä ainoana yhteytenä.
4G oli tällä alueella todella surkea operaattorista riippumatta. DL 40-60M ja UL 1-40M väliltä, plus yhteys ei oikein kestä mitään. Kyllä sillä yhtä striimiä katsoi, mutta käytännössä piti olla kaksi erillista 4G liittymää. Pari vuotta sitten lukemat oli vielä asteen paremmat, mutta hiljalleen meni surkeaksi.
Viime vuoden lopulla alueelle ilmestyi 5G kuuluvuus, ja itse olen kuuluvuuskartassa aivan rajalla. Matkaa tolpalle reilu 700 metriä ilman näköyhteyttä.
En odottanut kovia, kun ajattelin että jos 4G on noin huono niin tuskin se 5G mikään huikea ole.
Tällä kertaa sai yllättyä kovasti, kun itsellä osui kohdalle erinomaisesti toimiva 5G. Eri asia toki kauan tilanne on tämä, kun taidan olla ensimmäisiä käyttäjiä alueella....
600M yhteys, ja kun tuossa katsoin niin parin kuukauden DL/UL keskiarvot on 535/92M. Parhaat tulokset on 580/100.
Pingin keskiarvo 12ms, mutta jos valitsen operaattorin oman palvelimen se on aina 8-10ms.
Pingi on ainakin omasta mielestä varsin hyvä. Mun mielestä melkeinpä asioissa missä tuota paremmalla pingillä on väliä, niin siihen vaikuttaa jo melkein ne palvelun/pelin/yms palvelimet suhteessa paljon enemmän.
En joka tapauksessa 8-10ms pingiä huonoksi sanoisi.
Ainakin täällä 5G on muutenkin kokonaisuutena aivan päivän ja yön ero ainakin 4G.
Meilläkin kaksi henkilöä tekee etänä töitä, ja kummankin työssä vielä jatkuvaa videopalaveria sekä tiedostojen synkkausta yms. Ihan sama vaikka katson samalla videoita/striimejä sekä lataan jotain, silti toisella pyörii työhommat pätkimättä ja laadulla.
Sama pelaamisenkin kanssa jos sitä harrastaa, ei häiriinny verkkopelit vaikka kuinka jotain muuta härvätään rinnalla.
Tuosta siltaavasta ulkomodeemista, niin ainakin Elisa asentaa sen ihan reitittävänä.
Itse voi sitten laittaa päälle IP-passthrough, eli ei varsinainen siltaus, ja tässä ketjussa fiksummat on maininneet että aidosti siltaavaa ei mobiililiittymässä edes saa.
Sama se on tuo asia kokeilla, että miten itsellä toimii.
Ainakin Elisalla ne testailee ensin pihassa omalla laitteella arvoja. Jos ei ole riittävät niin jää asentamatta ja se siitä.
Onko sulla muuten jotain muita vaihtoehtoja auki kun kyselet, vai valmistaudutko vaan henkisesti tulevaan ja 5G sieltä on tulossa joka tapauksessa?