5G juttelua

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Lähtökohtaisesti Elisalla ja Telialla voi palveluehtojen puitteissa jäädä siihen 10mbps. Ihan vastaava taulukko heiltä molemmilta löytyy. DNA:lta saa "heti" halutessaan asentajan tutkimaan vikaa mikäli nopeus alittaa 100mbps eikä tokene sillä perinteisellä töpselin ulkoiluttamisella ja/tai verkosta löydy vikaa minkä näkevät heidän päästään.

Keskeytyksetöntä toimivuutta tuskin taataan edes kuluttajille myytävissä kiinteissä yhteyksissä. En tosin jaksa varmistaa ko. palveluiden ehdoista.
Näin viime aikojen valossa kumman luulet paremmin sitouttavan operaattorin tekemään vioille jotain, 24 kk määräaikaisuus vai asiakkaan mahdollisuus sanoa liittymä irti samantien, jos palvelu ei miellytä? DNA:n yleiset ehdot kun antavat hyvinkin leppoisat kriteerit ja ihan haistapaska-tason korvaukset, jos nyt sattuiskin niin, että vikaa ei heti saada kuntoon. Ei siinä paljon kirjallinen nopeuslupaus siinä kohtaa lohduta. Joka muuten varmaan katoaa "mystisesti" ehtojen päivityksen yhteydessä, kun alkaa kaista olla iltaisin täynnä. Lähtökohtaisella viittasin siihen, mitä Elisan palkkaama asentaja kertoi miniimikriteereistä sille, että suostuvat 5G:n paikalle asentamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Näin viime aikojen valossa kumman luulet paremmin sitouttavan operaattorin tekemään violle jotain, 24 kk määräaikaisuus vai asiakkaan mahdollisuus sanoa liittymä irti samantien, jos palvelu ei miellytä? DNA:n yleiset ehdot kun antavat hyvinkin leppoisat kriteerit ja ihan haistapaska-tason korvaukset, jos nyt sattuiskin niin, että vikaa ei heti saada kuntoon. Ei siinä paljon kirjallinen nopeuslupaus siinä kohtaa lohduta. Joka muuten varmaan katoaa "mystisesti" ehtojen päivityksen yhteydessä, kun alkaa kaista olla iltaisin täynnä. Lähtökohtaisella viittasin siihen, mitä Elisan palkkaama asentaja kertoi miniimikriteereistä sille, että suostuvat 5G:n paikalle asentamaan.
Luuletko että toimimatonta palvelua ei saa irtisanottua määräaikaisuuden takia? Sopimusehdot ei yksipuolisesti myöskään muutu yhtään miksikään ilman mahdollisuutta irtisanoa sopimus ellei uudet sopimusehdot miellytä.

Se mitä joku asentaja sanoo ei ole millään tavalla samalla viivalla sen kanssa että asiasta on mustaa valkoisella jos asiasta lähdetään riitelemään.

Mitään mystisiä katomisia tuskin on koskaan tapahtunut aiemmin, koska ennen tätä ei tietääkseni yksikään operaattori ole uskaltanut antaa kolminumeroista miniminopeutta paperille näiden langattomien yhteyksien ollessa kyseessä.

DNA mainostaa yhteyksiään niin että kaistaa varataan. En tiedä kuinka paljon tossa on liirumlaarumia ja korupuheita, mutta sen tiedän, että esimerkiksi 4G-yhteyksistä poiketen näitä myydään rajoitettu määrä tietylle alueelle. Se, riittääkö se tai estääkö se tulevaisuudessa 4G-yhteyksistä tutun ruuhkan jää nähtäväksi.

Sen kuitenkin tiedän että ellei dna:lla olisi tuota 100mbps nopeuslupausta niin määräaikainen sopimus olisi jäänyt tekemättä. Tästä johtuen elisa tai telia ei tule edes kyseeseen, ellei vaihteluvälin minimi nouse tuolta 10mbps.

Hyvä kuitenkin jos elisakin pitää edes jotain standardeja sen suhteen mihin "kotiliittymiään" myyvät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Luuletko että toimimatonta palvelua ei saa irtisanottua määräaikaisuuden takia? Sopimusehdot ei yksipuolisesti myöskään muutu yhtään miksikään ilman mahdollisuutta irtisanoa sopimus ellei uudet sopimusehdot miellytä.

Se mitä joku asentaja sanoo ei ole millään tavalla samalla viivalla sen kanssa että asiasta on mustaa valkoisella jos asiasta lähdetään riitelemään.

Mitään mystisiä katomisia tuskin on koskaan tapahtunut aiemmin, koska ennen tätä ei tietääkseni yksikään operaattori ole uskaltanut antaa kolminumeroista miniminopeutta paperille näiden langattomien yhteyksien ollessa kyseessä.

DNA mainostaa yhteyksiään niin että kaistaa varataan. En tiedä kuinka paljon tossa on liirumlaarumia ja korupuheita, mutta sen tiedän, että esimerkiksi 4G-yhteyksistä poiketen näitä myydään rajoitettu määrä tietylle alueelle. Se, riittääkö se tai estääkö se tulevaisuudessa 4G-yhteyksistä tutun ruuhkan jää nähtäväksi.

Sen kuitenkin tiedän että ellei dna:lla olisi tuota 100mbps nopeuslupausta niin määräaikainen sopimus olisi jäänyt tekemättä. Tästä johtuen elisa tai telia ei tule edes kyseeseen, ellei vaihteluvälin minimi nouse tuolta 10mbps.

Hyvä kuitenkin jos elisakin pitää edes jotain standardeja sen suhteen mihin "kotiliittymiään" myyvät.
Kyllä sen toimimattoman määräaikaisenpalvelun saa joo irtisanottua ja viime kädessä sopimusehdot selkeytettyä kuluttajariitalautakunnassa, mutta aikamoinen ylämäki siinä on kiivettävänä siihen nähden, että ilmoittaa "pitäkää tunkkinne". DNA:n viimeinen esimerkki itsellä ehtojen muuttumisesta on aikanaan 2014 myyty täyden kaistan 4G liittymä, johon myöhemmin varmaan ihan "vahingossa" on ilmestynyt 50:n katto. Hupsistakeikkaa. Mikään siis ei takaa, että DNA noudattaa lupaustaan vaikka sopimushetkellä on mustaa valkoisella. Paitsi siis asian riitauttaminen ja viime kädessä kuluttajariitalautakuntaan asti vieminen, että pääsee ohi DNAn uppiniskaisista reklamaatiokäsitteijöistä.

En tästä halua mitään DNA-Elisa kilpakusentaa tehdä, mutta kuten näistä mun jutuista näkee, niin siihen on varsin hyvät syyt miksi olen DNA:n entinen asiakas. 5G osalta tosin tein päätöksen Elisan hemmetisti halvemman hinnan takia (+ilman määräaikaa). Ei Elisakaan täydellinen ole, laskutus meni perseelleen 3 kertaa tämänkin jutun aikana, mitään ei ilmeisesti ole opittu 10 vuodessa. Silloin asiakkuus päättyi jatkuviin laskutussekoiluihin. Esim. nyt aloittivat laskutuksen samana päivänä, kun postin pakettikortti modeemille yms. oli luotu, ei siis olleet edes vielä lähettäneet koko pakettia. Asennukseen oli useampi viikko.. Noh, kaikki mokansa korjasivat ensimmäisellä huomautuksella, siitä pisteet.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Eikö löydy verkon pakotusta laitteen käyttöliittymän "verkkoasetukset" vastaavasta paikasta kuin esim B818:ssa?
En tiedä sit johtuuko siitä että on tuo elisan julkisen ip osoitteen antava internet4 apn käytössä mutta näkyy vain tekstinä molemmissa auto ja ei ole edes valikkonappia tekstin kohdalla.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Tätä olen itsekin nyt ihmetellyt, että miksi tuota ei voi vaihtaa. Omituista. Itselläni on myös tilanne että liki ei ole 5G-mastoa mutta silti modeemi ottaa kiinni verkkoon.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Tätä olen itsekin nyt ihmetellyt, että miksi tuota ei voi vaihtaa. Omituista. Itselläni on myös tilanne että liki ei ole 5G-mastoa mutta silti modeemi ottaa kiinni verkkoon.
Niin moni maininnut tuosta LTE-monitor ohjelmasta niin pistin kokeiluun. Itselleni vastaten sain sillä pakotettua pelkälle 4G kunnes lähitolppaan tulee 5G vermeet. Jännä kyllä ei mokkulan hallinnassa eikä hallinnan logeissa näytä mitään muutoksia mut toimii :tup:


Tuon lataat, annat kirjautumistiedot, sit kun sisässä asetuksissa niin radion asetuksista vaan valitset 4G only ja apply niin toimii.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Onkohan kellään kokemusta CPE Pro 2 vs. ZTE:n MC801A vs. N5368X ?

Aattelin laitella Elisalta jonkun noista, joko 5G Kotinetti -pakettina taikka sitten liittymä+purkki mutta kun noista tarttis saada se herkin kun toistaiseksi pitäisi pitää purkkia sisätiloissa ilman ulkoantennia. Tai sitten laitan ulkoantennin sisälle, jos siitä on apua. Tuo N5368X on ulkopönttö mutta sisälle sekin joutuisi.
 

Karvapallo

Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
315
Onkohan kellään kokemusta CPE Pro 2 vs. ZTE:n MC801A vs. N5368X ?

Aattelin laitella Elisalta jonkun noista, joko 5G Kotinetti -pakettina taikka sitten liittymä+purkki mutta kun noista tarttis saada se herkin kun toistaiseksi pitäisi pitää purkkia sisätiloissa ilman ulkoantennia. Tai sitten laitan ulkoantennin sisälle, jos siitä on apua. Tuo N5368X on ulkopönttö mutta sisälle sekin joutuisi.
ZTE:n MC801A on itselläni ja on ihan hemmetin tykki laite spekseiltään, sekä sisäisten antennien toimivuuden kannalta. En ole edes laittanut siihen kiinni Poynting XPOL-2-5G V3 -antennia, kun se jää kakkoseksi

Tämän hetkinen 5g signaali on -75db RSRP kilometrin säteellä olevaan tolppaan, mikä on paljon enemmän kuin odotin
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Mistäs muuten näen missä on lähimmät 5G tukiasemat? Näänkö ne Cellmapperista 4G luurilla?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Viime viikolla tuli käytettyä Levillä mökillä 5G:tä kännykällä aika paljon. Oli mielenkiintoiset vaihtoehdot: Mökin WLAN, joka käytti ilmeisesti 4G-mokkulaa (hidas download, kohtuullinen upload) tai sitten kännykän 5G, jolla tuli hyvä download (yli 100M) ja kehno upload (olikohan jopa alle 1Mbps). 5G näytti hörppäävän akkua ihan huolella. Loppujen lopuksi päädyin käyttämään Wifiä, kun sen nopeus riitti kännykkäkäyttöön ja akunkesto oli hyvä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Ei näy ainakaan mun nurkilla. Pitää vaan arpoa että nykyisissä 4g tolpissa on myös laitettu 5g samaan mastoon
Ok. Tässä missä asun (Hki Tapaninkylä) on noita isoja mastoja muutaman sadan metrin säteellä useampi. Eiköhän niistä löydy 5G ainakin jostakin.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Ok. Tässä missä asun (Hki Tapaninkylä) on noita isoja mastoja muutaman sadan metrin säteellä useampi. Eiköhän niistä löydy 5G ainakin jostakin.
Katsot operaattorin kuuluvuuskartasta.

Sitten voit cellmapperista vielä katsella näkyykö 5G EN-DC Available kenttää kun klikkaat tukaria, joka tarkoittaa, että tukiasema voi toimia 4G-ankkurina 5G:lle. DNA:lla 99% kaikista 7000-9000 sarjan tukiasemista voi toimia ankkurina 5G:lle ja hyvin monista niistä löytyy myös 5G.

Elisalla on Tapaninkylän alue aika hyvin miehitetty 5G:llä. Telialla heikoin 5G-peitto.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Juu, kartat on katsottu ja Elisa on ainoa, joka ilmoittaa peiton omille kulmille.

Pitää tutkia tuo 5G EN-DC. Härvelien suuntausta siis jo mietin...
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Juu, kartat on katsottu ja Elisa on ainoa, joka ilmoittaa peiton omille kulmille.

Pitää tutkia tuo 5G EN-DC. Härvelien suuntausta siis jo mietin...
Elisalla lähes joka tukiasemassa tuolla on 5G, joten katsot 4G-luurilla mihin tukariin yhdistää niin lähes varmasti myös 5G tulee siitä samasta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Mun 4G on denarin... Mutta kokeilemallahan tuo selviää.

Mutmut. Onkohan tuon ZTE:n MC801A:n hankkiminen Elisan verkkoon vähän sama kuin ampuisi itseään jalkaan? Ilmeisesti pätkimisongelmia edelleen esiintyy?
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Mun 4G on denarin... Mutta kokeilemallahan tuo selviää.

Mutmut. Onkohan tuon ZTE:n MC801A:n hankkiminen Elisan verkkoon vähän sama kuin ampuisi itseään jalkaan? Ilmeisesti pätkimisongelmia edelleen esiintyy?
Jos denan tukari on 7000-9000 sarjaa cellmapperissa niin se on Huaweita 99% varmuudella ja tällöin myös päivitetty viimeaikoina. Huawei CPE Pro 2 lienee ehkä vähän varmempi valinta. Netistä kun ostat laitteen niin onhan noissa vaihto- ja palautusoikeus, jos ei pelitä kunnolla.

Valokuitua ei ole saatavilla?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Mua ei kiinnosta mitä laitteita denari täällä käyttää, kun denarilla ei ole 5G-peittoa tässä missä asun. Mutta mun puhelinliittymä on denarilla.

Eli, tarttis tietää millä laitteilla Elisa rakentaa 5G-verkot täällä mun seuduilla. Ymmärtääkseni noita ongelmia on, jos operaattorin laitteet on Nokiaa. Voin olla väärässäkin.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Mua ei kiinnosta mitä laitteita denari täällä käyttää, kun denarilla ei ole 5G-peittoa tässä missä asun. Mutta mun puhelinliittymä on denarilla.

Eli, tarttis tietää millä laitteilla Elisa rakentaa 5G-verkot täällä mun seuduilla. Ymmärtääkseni noita ongelmia on, jos operaattorin laitteet on Nokiaa. Voin olla väärässäkin.
Huawei on Elisalla siellä, jos tukarista löytyy B28, muuten Nokia. Huawein CPE Pro 2 toimii kyllä molempien vendorien verkossa ihan asiallisesti.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
305
Mun 4G on denarin... Mutta kokeilemallahan tuo selviää.

Mutmut. Onkohan tuon ZTE:n MC801A:n hankkiminen Elisan verkkoon vähän sama kuin ampuisi itseään jalkaan? Ilmeisesti pätkimisongelmia edelleen esiintyy?
En elisan verkosta tiedä mutta telian 5G kanssa pätkimiset loppuivat kun tuli kaksi firmispäivitystä olikos se marraskuulla (elisalta ostettu laite).

Sitä olen ihmetellyt, että reitittävänä antaa 525/85 MB lukemia mutta jos laittaa siltaavaksi mennään 200/70 MB lukemiin.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Onko kellään täällä Elisan kotinetin mukana tulevaa Huawei N5368X -purkkia ja vieläpä sillain, että se olisi käsien ulottuvilla? Tarttis tietää tuon mitat mutta netistä ei löydy tietoa eikä Elisan tsättikään osannut auttaa asiassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Halkaisija jotain 10 cm ja korkeus 20-30 cm välillä. Telineen kanssa tulee ulos seinästä noin 15 cm. En kyllä ihan hahmota mihin ihmeeseen mittoja tarvitset.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Halkaisija jotain 10 cm ja korkeus 20-30 cm välillä. Telineen kanssa tulee ulos seinästä noin 15 cm. En kyllä ihan hahmota mihin ihmeeseen mittoja tarvitset.
Kiitos, mittoja tarvitsen mahdolliseen sisäasennukseen, jos tuohon päätyisi. Mutta se paikka olikin matalampi kuin muistin, joten tuokaan ei mahdu sinne pystyasennossa. Ja jos ei toimi sisällä niin sitten voisi funtsia ulkoasennusta. Kaapeliveto sisälle vaan tuottaa päänvaivaa.

Edit: Mutta joo, Elisan Kotinetin mukana tulevilla mesh-pöntöillä en tee mitään, joten ehkäpä mennään vaan liittymällä ja joko CPE Pro 2:lla tai ZTE:llä. Lisäillään ulkoantennit tarvittaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
HUAWEI 5G CPE Pro on sivustojen mukaan 99mm x 107mm x 215mm, tämä on mutuna ehkä vähän isompi, kun on "pykälä" perseessä. Molemmat olen nähnyt livenä mutta en rinnakkain.

e: Pro 2 on näköjään muutaman sentin pienempi kuin tuo 1. versio. Olisinkohan nähnyt tuon 2:n eli N5368X saattaisi olla aika lähellä 1.versiota.
 
Viimeksi muokattu:

TML

yolo
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 309
Ja jos ei toimi sisällä niin sitten voisi funtsia ulkoasennusta. Kaapeliveto sisälle vaan tuottaa päänvaivaa.
Ikkunan välistä lattakaapelilla se mullakin on, kun asentajat ei saaneet niin uuteen taloon tehdä reikää.

Nopeaa ja helppoa vaikka itse tekisi.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Ikkunan välistä lattakaapelilla se mullakin on, kun asentajat ei saaneet niin uuteen taloon tehdä reikää.

Nopeaa ja helppoa vaikka itse tekisi.
Eipä ole ikkunaa parhaan sijoituspaikan lähistöllä. Pelkkää tiiltä koko seinä. Yläpohjaan saisin kaapelin mutta luonnollista läpivientiä kämpän puolelle ei ole. Ilmanvaihtohormin juuresta pitäis yrittää ujuttaa kaapelia...
 

TML

yolo
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 309
Eipä ole ikkunaa parhaan sijoituspaikan lähistöllä. Pelkkää tiiltä koko seinä. Yläpohjaan saisin kaapelin mutta luonnollista läpivientiä kämpän puolelle ei ole. Ilmanvaihtohormin juuresta pitäis yrittää ujuttaa kaapelia...
Juu vähän ajattelin että näin saattaa olla.

Itsellä olisi ollut ihan nousukin ulkoa ja vieläpä oikealta puolelta taloa, mutta asentajat ei tietenkään saanut sitäkään käyttää kun pitäisi sähkökaapin suojapelti irrottaa. :rolleyes:

Ehkä jos kesällä oikein reippaaksi rupeaa, niin teen itse tai pyydän sähkärin tekemään jos se tarkkaa on. Pääsee eroon noista kaapelikouruista sisällä, ja ikkunankaan välissä ei enää olisi mitään.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Jep, näissä 80-luvun rivareissa ei ole paljoa mietitty tietoliikennekaapelointeja :)

Kaipa se on kelien lämmetyä ryömittävä yläpohjaan ja etsittävä joku paikka, josta saisi läpiviennin tehtyä. Vois jokatapauksessa laittaa sähköputken tms valmiiksi antennia / RJ45:sta varten vaikkei just oliskaan käyttöä.
 
  • Tykkää
Reactions: TML
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Ny on hankintaluvat 5G:lle kondiksessa. Elisan valikoimista ZTE kiinnostaa enemmän kun siinä on liitännät ulkoisille antenneille (jos jossain vaiheessa saisi ulkoantennia aikaiseksi) Mutta aika nihkeesti purkista on tietoa tarjolla. Onkohan tn tarkat speksit/ominaisuudet jossain?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 578
Täällä hypättiin ja suureen 5G -hypeen (kusetukseen?) Elisa Saunalahden 5G 300/50 Mobiililaajakaista ja tämän Huawei 5G CPE Pro 2:n voimin. Maston, (missä tukiasema oletettavasti on) yläosa näkyy ikkunasta about 300 metrin päässä. Välissä pari matalaa kerrostaloa ja itse asun myös kerrostalossa.
Tarkoitus olisi yhdistää laitteeseen Elisa Viihteen boksi langattomasti. Tietokone ja LG hybridiTV piuhalla. Läppäri langattomasti ja pari puhelinta. Ja yhdistyikin, ainoastaan chromecastin kanssa meinasi mennä hermot, kun se halusi wanhaa wifiä.
Eli pätkimisiä odotellassa? Toistaiseksi kaikki hyvin, noin kolmen tunnin käytön jälkeen. Vertailukohtana Telia 70-100mb 4G Hybridi-adsl-laajakaista. Joka on saatanan hidas ja nopeuteensa nähden saatanan kallis. Joten tälle 5G:lle on aika suuret odotukset. Signaali ilmeisen hyvä, kun speedtestit antaa liittymän maksimilukemia ja Steam lataa parhaimmillaan 35MB/s.
Tuolla LTE-H Monitor softalla ilmeisesti näkee jotain tarkempaa dataa, jos alkaa ongelmia ilmenemään. Tämän ja Reitittimen oman ketjun peruteella niitä saattaa esiintyä.... hope not. :)
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
174
Asun alueella jossa parasta herkkua on Elisan VSDL2 100/10 nopeuksisena. Yhteys on lupausten mukainen eikä pätkimistäkään ole esiintynyt. Kaistan tuntuu riittävånkahden aikuisen etätöihin, mutta jäkikasvun saapuessa koululaitoksesta kotosalle alkaa yhteys pätkimään, ja varsinkin tuo 10 megaa ulospäin ei meinaa riittää niin millään. Olen tilannut tuollaisen DNA 5G yhteyden, viikko sitten. DNAsta ei sittemmin ole kuulunut mitään, mutta täällä ja DNA:n tukisivustolla käydyn keskustelun perusteella olen alkanut epäilemään liekö tuosta olla vakavamieliseen työntekoon? Pätkiikö se oikeasti kaikilla useamman kerran päivässä? Vielä ehti perumaan tilauksen...
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
405
Asun alueella jossa parasta herkkua on Elisan VSDL2 100/10 nopeuksisena. Yhteys on lupausten mukainen eikä pätkimistäkään ole esiintynyt. Kaistan tuntuu riittävånkahden aikuisen etätöihin, mutta jäkikasvun saapuessa koululaitoksesta kotosalle alkaa yhteys pätkimään, ja varsinkin tuo 10 megaa ulospäin ei meinaa riittää niin millään. Olen tilannut tuollaisen DNA 5G yhteyden, viikko sitten. DNAsta ei sittemmin ole kuulunut mitään, mutta täällä ja DNA:n tukisivustolla käydyn keskustelun perusteella olen alkanut epäilemään liekö tuosta olla vakavamieliseen työntekoon? Pätkiikö se oikeasti kaikilla useamman kerran päivässä? Vielä ehti perumaan tilauksen...
Ei se täällä ainakaan montaa kertaa päivässä pätki. Äkkiseltään laskin lokilta, että viimeiseen kuukauteen 14 buuttia, eli ~joka toinen päivä. Aika moni noista buuteista tullut yöllä tai kun itse offline, joten en nyt muista kuin pari buuttia tältä ajalta. Itseäni nuo on kuitenkin haitanneet melko vähän. Tuo buutti kestää aika tarkkaan minuutin, sen jälkeen toimii taas kuin buickki. Jos joku tekee etätöitä, jossa ihan jatkuvasti on luureissa, niin sitten tuo voi harmittaa enemmän. Ilmeisesti joillakuilla kyllä noita buutteja tulee myös useammin(?). Itsekin teen kyllä jatkuvaa etätyötä, mutta ei onneksi tarvitse luureissa olla palavereissa ihan koko työaikaa.

Joka tapauksessa itselläni tämä on ollut tuosta satunnaisesta buuttailusta huolimatta ylivoimaisesti paras kodin nettiyhteys mistä olen saanut tässä 27 vuoden Internet soturoinnin aikana nauttia, joten silloin tällöin tapahtuva hetkellinen katko ei ole omia hermoja vienyt. Toivottavasti kuitenkin korjaus tulisi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. DNA koti 5g ollut siis kohta jo vuoden käytössä.
 

smk

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
21
Olen tilannut tuollaisen DNA 5G yhteyden, viikko sitten. Pätkiikö se oikeasti kaikilla useamman kerran päivässä? Vielä ehti perumaan tilauksen...
Tsekkasin viime viikolla perjantaina DNA asiakaspalvelun sijaan DNA:n johtoryhmätasolta ja sain vastauksen: "Meillä on nyt testissä päivitys, joka näyttää ratkaisevan pätkimisen eikä aiheuta uusia ongelmia. Testit jatkuvat vielä alkuviikon ja jos kaikki menee suunnitelmien mukaan aloitamme viestinnän ja päivitykset asiakkaille, jotka kärsivät pätkimisestä. "

Viimeisen 30 päivän aikana 27 pätkäisyä, jaksolle mahtuu neljä yli kahden päivän yhtämittaista päälläoloa, joista yksi jopa yli 5 päivää. Jos on ehdottoman tärkeä palaveri, olen käynnistänyt modeemin juuri ennen sitä, sillä mä takuulla vähintään 3.5 tuntia uptimea.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
174
Ei se täällä ainakaan montaa kertaa päivässä pätki. Äkkiseltään laskin lokilta, että viimeiseen kuukauteen 14 buuttia, eli ~joka toinen päivä. Aika moni noista buuteista tullut yöllä tai kun itse offline, joten en nyt muista kuin pari buuttia tältä ajalta. Itseäni nuo on kuitenkin haitanneet melko vähän. Tuo buutti kestää aika tarkkaan minuutin, sen jälkeen toimii taas kuin buickki. Jos joku tekee etätöitä, jossa ihan jatkuvasti on luureissa, niin sitten tuo voi harmittaa enemmän. Ilmeisesti joillakuilla kyllä noita buutteja tulee myös useammin(?). Itsekin teen kyllä jatkuvaa etätyötä, mutta ei onneksi tarvitse luureissa olla palavereissa ihan koko työaikaa.

Joka tapauksessa itselläni tämä on ollut tuosta satunnaisesta buuttailusta huolimatta ylivoimaisesti paras kodin nettiyhteys mistä olen saanut tässä 27 vuoden Internet soturoinnin aikana nauttia, joten silloin tällöin tapahtuva hetkellinen katko ei ole omia hermoja vienyt. Toivottavasti kuitenkin korjaus tulisi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. DNA koti 5g ollut siis kohta jo vuoden käytössä.
Kiitoksia, ihan lohdullista kuultavaa! Ehkä nyt sitten annan vain rohkeasti mahdollisuuden, josko a) asentaja ihan lähikuukausina on yhteydessä b) pätkimistä tapahtuu vain kun nukun ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Luulis, että Elisan vsdl-alueella olisi ollut myös Elisan 5G tarjolla?
Hinta merkittävästi halvempi, kun huomioi Elisan sisältävän modeemin maksun omaksi. Ts. kun purkki maksettu hinta -10€/kk. DNAlla maksat ”purkkivuokraa” ainaisesti. Elisa ei pätki ja sopimus irtisanottavissa heti.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
174
Luulis, että Elisan vsdl-alueella olisi ollut myös Elisan 5G tarjolla?
Hinta merkittävästi halvempi, kun huomioi Elisan sisältävän modeemin maksun omaksi. Ts. kun purkki maksettu hinta -10€/kk. DNAlla maksat ”purkkivuokraa” ainaisesti. Elisa ei pätki ja sopimus irtisanottavissa heti.
Eipä vain ole. On se tuolla 3 km päässä
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Ollaan kans Elisan VDSL-alueella, ei meillä pitäisi olla 5G mut modeemi väittää saavansa yhteyden. Kaikkea sitä.
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Tsekkasin viime viikolla perjantaina DNA asiakaspalvelun sijaan DNA:n johtoryhmätasolta ja sain vastauksen: "Meillä on nyt testissä päivitys, joka näyttää ratkaisevan pätkimisen eikä aiheuta uusia ongelmia. Testit jatkuvat vielä alkuviikon ja jos kaikki menee suunnitelmien mukaan aloitamme viestinnän ja päivitykset asiakkaille, jotka kärsivät pätkimisestä. "
Eikös ne DNA:n vastaukset ole ollut ihan samanlaisia jo viime keväästä alkaen? Joten ei kannata hämmästyä jos päivitys ei tulekkaan jakeluun ihan pikapuoliin. Tälläisen käsityksen DNA tukifoorumia lukemalla saa.
 

smk

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
21
Eikös ne DNA:n vastaukset ole ollut ihan samanlaisia jo viime keväästä alkaen? Joten ei kannata hämmästyä jos päivitys ei tulekkaan jakeluun ihan pikapuoliin. Tälläisen käsityksen DNA tukifoorumia lukemalla saa.
Pitää paikkansa, ei kannata vielä nuolaista, vielä jatkavat testausta ja aina voi tulla jotain 'yllättävää'. Äsken tuli vielä toinen viesti, nyt Director- osastolta "Olemme sisäisesti testanneet korjausta nyt jonkin aikaa ja toistaiseksi näyttää lupaavalta. Tällä hetkellä ajatuksena on aloittaa ensimmäiset asiakaspäivitykset ensi viikon alkupuolella. .... päivitys olisi siten tulossa n. 1vko sisällä ". Aspa toimii varmaan parhaan tietonsa varassa, mutta johtajille maksetaan siitä että ovat jostain vastuussa ja omilla nimillä kommunikoidessa pitää olla joku käsitys mitä taustalla aidosti tapahtuu.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Ei Elisa ainakaan suostu myymään 5G liittymää tähän osoitteeseen, sen verran olen asiaa selvittänyt.
Joo, kokeilin itse kepillä jäätä ja hommasin 5G-modeemin kun alkoi mennä toivo muiden lititymien suhteen ja siihen kaveriksi 300M 5G mobiililaajakaistan. Kuuluvuuskartta väittää ettei tänne saisi edes 300M 4G-liittymää, mutta modeemi ottaa silti kiinni kilometrin päässä olevaan mastoon. Joskus käy munkki.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
174
Joo, kokeilin itse kepillä jäätä ja hommasin 5G-modeemin kun alkoi mennä toivo muiden lititymien suhteen ja siihen kaveriksi 300M 5G mobiililaajakaistan. Kuuluvuuskartta väittää ettei tänne saisi edes 300M 4G-liittymää, mutta modeemi ottaa silti kiinni kilometrin päässä olevaan mastoon. Joskus käy munkki.
Elisan kuuluvuuskartan mukaan tässä pitäisi kuulua 300megan 4G. Oikeasti varmaan aamuyöllä pääsee yli 10 megan nopeuden.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
Ollaan kans Elisan VDSL-alueella, ei meillä pitäisi olla 5G mut modeemi väittää saavansa yhteyden. Kaikkea sitä.
Meillä on VDSL ja nyt on alkanut Elisa mainostamaan alueelle myös 5G kattavuutta.
Samaan aikaan ~pari viikkoa sitten hävisi mahdollisuus tuohon VDSL ostamiseen... eli osoitehaulla tyrkyttää pelkkää 5G liittymää, eikä edes näytä, että VDSL olisi tarjolla meille ollenkaan.
Kai se pitää tuo 100/10 VDSL pitää niin kauan, kun sen saa 9.9€/kk hinnalla pitää.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Meillä on VDSL ja nyt on alkanut Elisa mainostamaan alueelle myös 5G kattavuutta.
Samaan aikaan ~pari viikkoa sitten hävisi mahdollisuus tuohon VDSL ostamiseen... eli osoitehaulla tyrkyttää pelkkää 5G liittymää, eikä edes näytä, että VDSL olisi tarjolla meille ollenkaan.
Kai se pitää tuo 100/10 VDSL pitää niin kauan, kun sen saa 9.9€/kk hinnalla pitää.
Katselin juuri yhtä osoitetta, niin Elisan saatavuushaku näyttää oikein nätisti DSL-saatavuutta (max. 100/10Mbit/s) ja ilmaantunut nyt lisäksi saatavuushakuun Elisan 5G. Eli kumpaakin saa tilattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
Katselin juuri yhtä osoitetta, niin Elisan saatavuushaku näyttää oikein nätisti DSL-saatavuutta (max. 100/10Mbit/s) ja ilmaantunut nyt lisäksi saatavuushakuun Elisan 5G. Eli kumpaakin saa tilattua.
Itse asiassa nyt taas näyttää tuon dsl-vaihtoehdonkin. Tuota ei näyttänyt pari viikkoa sitten, kun katselin noita hintoja, vaan tarjosi tosiaan pelkkää 5G-yhteyttä.
Nyt näkyy korttelikuitukin siellä "tarjouksessa" 24,9€/kk.
Oletin tuon oman liittymän nousevan tuohon normihintaan, joten kartoitin tarjouksia ja ihmettelin ettei tuota enää tarjottu ollenkaan.
Oli tosiaan tuo 5G jo mielessä, mutta uusimmalla laskulla näyttäisikin vielä jatkuvan VDSL vanhalla hinnalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 351
Viestejä
4 158 097
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom