Maaseudulla (mutta en kuitenkaan ihan korvessa) suurimman osan ajasta asuvana olen noista boldatuista kohdista vähän eri mieltä. Minulla ei tietenkään ole käytettävissäni mitään operaattoritason statistiikkaa (eli tämä on musta tuntuu -analyysiä) siitä, miten netti Suomen eri alueilla toimii, mutta ainakin omien kokemusteni perusteella sanoisin, että maaseudulla 4G tuppaa toimimaan huonommin kuin kaupungissa.
Mitä antennia sitten käytät? Radioverkothan ovat juuri niin hyviä kuin on antenni ja miten hyvin antenni on asennettu. Itse saan korvessa sellaisia 90 - 120 MB download nopeuksia ja 50 MB upload nopeuksia Elisan 4G verkossa. Tosin itselläni on käytössä suurinpiirtein markkinoiden parhaat ulkoiset antennit mitä rahalla saa (kustannukset satasia) ja 4G paketti joka käyttää kahta mobiilidata kaistaa samaan aikaan tarvittaessa.
Kännykällä tai mokkulalla täällä on tosin turha yritellä muuta kuin jotain 10mb / s mobiilidata yhteyksiä, mutta kun on anteenni kunnossa niin sataseen pääsee nopeuksissa, joka voittaa jo useimmat ADSL paketit mennen tullen download ja upload nopeuksissa.