4K Televisio PC-näyttönä

Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
924
No miksei lappunen ole jo jaossa, niin voisi kokeilla? =) Saa laittaa privana vaikkapa.
Tarkoitus on laittaa lappu tänne näkösälle, mutta koska laiska niin ei ole vielä saanut aikaiseksi.

Eilen parin tunnin Destiny 2 sessio Samsungilla ja ai että kyllähän se on nannaa @4k isolla ruudulla. Heroes of the Stormia ja Destiny 2:ta nyt pelaillut tuolla Samsung UE40MU6195:llä ja mitään ongelmia lagaamisen tai häntimisen kanssa ei ole peleissä ollut, tuntunut hieman nopeammalta kuin Philips 43PUT6101
Tänään vaihtaa tuo Philips takaisin paikalleen ja kokeilla miltä tuntuu kun on tuohon Samsungiin jo vähän tottunut.

Hemmetin PWM-taustavalo ollut Samsungilla pelatessa ainoa ongelma, tuntuu rasittavan silmiä paljon enemmän kuin Philips.
Työpöytäkäytössä välillä Samsungin kapeammat katselukulmat olleen ongelmana, etenkin valokuvia käsitellessä.
Samsungin paremmat värit ja kontrasti on taas olleet isona plussana Philipsiin verrattuna nyt kun sai säätöjä kohdalleen.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
24
Pitkällisen testailun ja harkinnan jälkeen päädyin Samsung 40" MU6475 malliin. Yksi päätökseen vaikuttavista kriteereistä oli PWM taajuus joka tässä mallissa on 240Hz, kun muissa samsungeissa se taitaa pääasiassa olla 120Hz. Korkeaman PWM:n merkitys korostuu itselläni, koska en halua katsella kovin kirkasta näyttöä. Taustavalon asetus on minulla vain 2/20. Häntiminen on ehkä hieman näkyvämpää, kuin vanhassa 120Hz PWM telkkarissa, mutta itseäni tällaiset seikat eivät häiritse millään muotoa.

Vaikuttaa siltä, että MU6475 vastaa jenkkien MU7000 mallia, minkä rtings on arvostellut.

+ Pätevä kontrasti ja kuvanlaatu
+ 240Hz PWM
+ Pieni input lag
- Hinta
- Yksi vihreänä mollottava pikseli alanurkassa. Onneksi ei näy katselupaikalle
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
924
Nyt on testailtu Destiny 2:ta myös Philips 43PUT6101:llä.
Erot Samsung UE40MU6195:een:
- Samsungissa parempi kontrasti ja musta on mustaa eikä tumman harmaata.
- Samsungissa paremmat värit.
- Samsungissa toimii Chroma 4:4:4 @4k:60hz, Philipsillä tyytyminen Chroma 4:2:2 @4k:60hz
- Philipsissä paremmat katselukulmat, reunat ei haalistu.
- Philipsissä levollisempi kuva eikä rasita niin paljon silmiä kuin Samsungin 120hz PWM-ohjattu taustavalo.

Molemmat tuntuu nopeuden puolesta ihan hyvältä eikä ainakaan oma puusilmä huomannut juuri mitään eroa viiveissä, Samsung ehkä aavistuksen nopeamman oloinen.

Jos olisin vaihtamassa nyt jostain vanhasta TN-paneelisesta perusnäytöstä niin näistä kahdesta valitsisin Samsungin, paitsi jos on tosi allerginen taustavalon välkytykselle eikä voi pitää huonetta niin kirkkaana että taustavalo voi olla reilusti yli puolivälin.
Nyt kun Philips on ollut jo talossa jonkin aikaa niin tuo Samsung palautunee Giganttiin, ei tuo niin paljoa lisäarvoa verrattuna Philipsiin. Suurimpana ongelmana itselleni juuri tuo taustavalon välkkyminen. Philipsin malleista ilmeisesti 6400 sarja ja siitä ylöspäin toiminee Chroma 4:4:4 ainakin internetin mukaan.

Nyt on jo sen verran myöhä että skannailen Samsungin kalibrointilappusen huomenna ja laitan tänne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
- Philipsissä levollisempi kuva eikä rasita niin paljon silmiä kuin Samsungin 120hz PWM-ohjattu taustavalo.
Tuosta taustavalosta en kyllä osaa sanoa yhtään mitään, kun itse en ole mitään kummempaa huomannut. Oisko joku 15/20 tällä hetkellä. En tosin istu koko päivää naama siinä ruudussa kiinni. Ja vieläkään en ajele 2160p resolla, kun odottelen josko ostais uuden näyttiksen tai sitten semmoisen aktiivisen adapterin että saa 60hz.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
924
Tässäpä yhden sortin kalibrointiarvot Samsung UE40MU6195 televisiolle.
Nämä siis yhden tietyn yksikön, ei välttämättä optimaaliset kaikille vaikka olisikin sama malli.

 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
924
Tuosta taustavalosta en kyllä osaa sanoa yhtään mitään, kun itse en ole mitään kummempaa huomannut. Oisko joku 15/20 tällä hetkellä. En tosin istu koko päivää naama siinä ruudussa kiinni. Ja vieläkään en ajele 2160p resolla, kun odottelen josko ostais uuden näyttiksen tai sitten semmoisen aktiivisen adapterin että saa 60hz.
Aivan yksilöllistä miten silmät käyttäytyy.
Lisäksi tuosta on kirjoitettu parissakin paikkaa että vasta 12/20 pienemmillä arvoilla taustavalon välkkyminen alkaa erottumaan.
Tosin jos ajaa vaikka näytönohjaimen rajoituksista johtuen 30hz taajuudella niin kyllähän sekin jo tuo aikamoista välkyntää enkä ainakaan itse pystyisi käyttämään näyttöä hetkeäkään 30hz taajuudella. Kokeillut Samsungilla sekä Philipsillä ja molemmissa 30hz näyttää aivan karsealta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
Aivan yksilöllistä miten silmät käyttäytyy.
Lisäksi tuosta on kirjoitettu parissakin paikkaa että vasta 12/20 pienemmillä arvoilla taustavalon välkkyminen alkaa erottumaan.
Tosin jos ajaa vaikka näytönohjaimen rajoituksista johtuen 30hz taajuudella niin kyllähän sekin jo tuo aikamoista välkyntää enkä ainakaan itse pystyisi käyttämään näyttöä hetkeäkään 30hz taajuudella. Kokeillut Samsungilla sekä Philipsillä ja molemmissa 30hz näyttää aivan karsealta.
Joo, siis 60hz mulla on mutta Full HD reso. On vain joku ihme adapteri DP:n ja HDMI:n välillä, että saa sen 60hz. 4K ei veny.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
10
Ketjun innoittamana tuli hommattua vähän yli kuukausi sitten Samsung UE40KU6072 ja Club 3D Displayport 1.2 - HDMI 2.0 adapteri Lenovon X1 Carbon läppärin (Intel 620 näyttis) ja sen telakan jatkoksi. Homma pelaa erinomaisesti kun nuo UHD jne asetukset sai kuosiin telkkarista. 60hz 4:4:4 pelaa hienosti kikkailematta ja tuli vihdoin kajottua kirkkausasetuksiin Gugi^n aiemman viestin arvojen pohjalta. Valkoinen pää tuli korjattua oletusasetuksiin nähden niillä hyvin etenkin työpöytäkäytössä.

Ainoa hieman rasittava ominaisuus on näytön herättäminen. Kaukosäädintä saa käyttää telkkarin käynnistämiseen ja kun tietokoneen herättää näppikseltä niin kuvan ilmestymiseen menee muutama sekunti. Onko jollain tiedossa muuta kikkaa kuin asettaa tietokone ja näyttö pysymään päällä aina tai elää asian kanssa? Tai toimiiko jollain näyttiksillä herätys kuten voisi olettaa?

Ja vinkkinä Intelin näyttiksen asetuksista 4:4:4 vs. 4:2:2 etsijöille etten ainakaan itse löytänyt mitään varmistusta asialle niin paras testikuva näytti olevan: http://madshi.net/madVR/ChromaRes.png .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
Toimisikohan tämä antamaan DP-reiästä 2160p@60hz?
ADX DisplayPort - HDMI kaapeli (1,8 m) - Muut tietokoneiden komponentit

"Laadukkaalla ADX DisplayPort - HDMI -kaapelilla voit yhdistää HDMI-portilla varustetun pelinäytön, television tai projektorin tietokoneesi DisplayPort-porttiin ja nauttia sujuvasta, viiveettömästä videosignaalin siirrosta. Kaapeli tukee DisplayPort v1.2 -standardia jopa 18 Gbps tiedonsiirtonopeudella, mikä mahdollistaa 4K 2160p -videosignaalin siirron 60 fps kuvanopeudella. Kaapeli on 1,8 metriä pitkä ja siinä on kullatut liittimet. Kaksivärinen punottu pinta tekee kaapelista kestävän eikä se mene solmuun."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
Toimisikohan tämä antamaan DP-reiästä 2160p@60hz?
ADX DisplayPort - HDMI kaapeli (1,8 m) - Muut tietokoneiden komponentit

"Laadukkaalla ADX DisplayPort - HDMI -kaapelilla voit yhdistää HDMI-portilla varustetun pelinäytön, television tai projektorin tietokoneesi DisplayPort-porttiin ja nauttia sujuvasta, viiveettömästä videosignaalin siirrosta. Kaapeli tukee DisplayPort v1.2 -standardia jopa 18 Gbps tiedonsiirtonopeudella, mikä mahdollistaa 4K 2160p -videosignaalin siirron 60 fps kuvanopeudella. Kaapeli on 1,8 metriä pitkä ja siinä on kullatut liittimet. Kaksivärinen punottu pinta tekee kaapelista kestävän eikä se mene solmuun."
Itse itseäni lainaten, toimii. Hain tuon juuri. 2160p@60hz.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 407
Alkaa Samsungin 4K-töllössä (UE40KU6075U)taustavalon ledit kai alle vuoden käytön jälkeen kärvähtelemään.
Erityisesti tuo keskellä ylhäällä oleva tumma läikkä häiritsee aika paljon.
Onko kenelläkään kokemuksia siitä, miten Gigantti /Samsung tämäntasoisiin takuuvaihtoihin suhtautuu?
(Antennikaan tuossa ei kaiketi toimi - ei löydä ensimmäistäkään kanavaa - mutta en ole jaksanut selvittää johtuuko se TV:n vastaanottimesta, huonosta kaapelista vai pöytäantennista kun TV-puolelle ei oikein ole ollut käyttöä)

upload_2017-11-6_20-50-38.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 387
Alkaa Samsungin 4K-töllössä (UE40KU6075U)taustavalon ledit kai alle vuoden käytön jälkeen kärvähtelemään.
Erityisesti tuo keskellä ylhäällä oleva tumma läikkä häiritsee aika paljon.
Onko kenelläkään kokemuksia siitä, miten Gigantti /Samsung tämäntasoisiin takuuvaihtoihin suhtautuu?
(Antennikaan tuossa ei kaiketi toimi - ei löydä ensimmäistäkään kanavaa - mutta en ole jaksanut selvittää johtuuko se TV:n vastaanottimesta, huonosta kaapelista vai pöytäantennista kun TV-puolelle ei oikein ole ollut käyttöä)

En menisi sanomaan, että LEDit siellä poksuisi, vaan että kyse olisi enemmänkin Gray Uniformity/Dirty Screen Effectistä (eli toisin sanoen paneelilotosta).
Esim. rtingsin revikassa näkyy myös hieman epätasaisuutta (gray uniformity) Samsung MU6300 Review (UN40MU6300, UN43MU6300, UN50MU6300, UN55MU6300, UN65MU6300, UN75MU6300) ja omassa kaarevassa näkyy pienempien läiskien sijasta kaksi punertavaa aluetta (kaarevuuden aiheuttamaa luulen).
Voi tuota kokeilla esimerkiksi hieroa mikrokuituliinan kanssa jos vaikka auttaisi, muussa tapauksessa jos häiritsee niin yhteys jälleenmyyjään tai peräti Samsungiin että mitä ovat mieltä.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 407
En menisi sanomaan, että LEDit siellä poksuisi, vaan että kyse olisi enemmänkin Gray Uniformity/Dirty Screen Effectistä (eli toisin sanoen paneelilotosta).
Esim. rtingsin revikassa näkyy myös hieman epätasaisuutta (gray uniformity) Samsung MU6300 Review (UN40MU6300, UN43MU6300, UN50MU6300, UN55MU6300, UN65MU6300, UN75MU6300) ja omassa kaarevassa näkyy pienempien läiskien sijasta kaksi punertavaa aluetta (kaarevuuden aiheuttamaa luulen).
Voi tuota kokeilla esimerkiksi hieroa mikrokuituliinan kanssa jos vaikka auttaisi, muussa tapauksessa jos häiritsee niin yhteys jälleenmyyjään tai peräti Samsungiin että mitä ovat mieltä.
Tuota yläreunan tummaa aluetta ei ollut vielä pari viikkoa sitten, ja reuna-alueetkin ovat heikentyneet jatkuvasti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
66
Melko vähän ledejä näissä halpiksissa yleensä on. Veikkaisin, että korkeintaan tuolta yläreunasta on yksi ledi pamahtanut. Reunoissa päätyisin enemmänkin noihin aiemmin mainittuihin paneeliongelmiin. Paha tietysti sanoa avaamatta laitetta.

Kyllä tuon pitäisi takuuseen mennä. Itse sain Gigantista hyvää takuupalvelua juuri saman mallin television kanssa, kun oli paneeli rikki jo paketista nostaessa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
529
Itelläki olis tarkoitus kattella uutta "näyttöä" black fridaynä kokoluokkaan 40"-49... en oo mikään ranttu nii mulle olis varmaan kelevannu se oulussa powerin avajaisissa ollu 40" 4k finluxi... tällä hetkellä mennään lg:n full hd 32" töllöllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
Nyt on kuukauden verran menty tuolla Samsung 40" töllöllä ja pari viikkoa 4k:na. Työpöytäkäyttö ja softat ihan natiivina mutta pelit pelailen 2560x1440 medium, kun tuo R9 285 ei parempaan pysty. Telkkarin lykkäsin seinään kiinni koska jalusta vie julmetusti tilaa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
529
Meikäl toistaseksi 970 tai jos ny sattuu bf:stä parempaa löytyyn nii vielä parempi... ja ny oon kattellu verkkiksen procastereita 40-55"

Meneeköhän tuo 55" liian isoksi pc näyttökäytössä, jos sen nakkais seinälle ja siirtäs raakasti pöytää/tuolia kauemmas...?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
55" on aika iso jo PC-käyttöön, itselläni on 50" ja se on siinä rajoilla jo tai hieman yli sekin. Työpöytäkäytössä taaksepäin ottamalla menee taas tihrusteluksi ainakin itsellä, koska dpi on kuitenkin sama kuin 25" fullhd -näytössä.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
924
Makuasioita sano musti kun pallejaan nuoli.
IMO 40-43" on 4k resoluutiolla se sweetspot, pienemmällä tekstiä joutuu skaalailemaan ja suuremmalla kääntelemään päätä tai pidentämään katselumatkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
Mulla tuo 40" on about yhtä kaukana kuin mitä 24" näyttö oli ja oikein sopiva. Ainoa ongelma mulla että työpiste on se verran huonossa paikassa, että toinen kajari on tietokonekotelon päällä pöydän alapuolella. Pelailut menee telkkarin kajareilla ja musiikkinauhoittelupuuhat pääosin luureilla niin ei haittaa niin paljoa.

Nettisivut on vähän miten sattuu. 100-160% firefoxissa fiiliksestä riippuen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
214
Itsellä UE40KU6072 ja tuntuu aika sopivalta. Käytössä 150% zoomaus näytön asetuksista ja parissa nettisivussa 110% zoomaus firefoxilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
50" hyvä puoli, ettei paljon tee mieli zoomailla yleensä, sisältö on juuri sopivaa, ainoa tosiaan tuo että vähän joutuu kääntämään päätä.

Voisiko tästä päätellä, että sweetspot olisi siellä 43-46 välimaastossa useimmille, vähän riippuu mistä tykkää tai on tottunut. Itsellä oli tätä ennen 27" fullhd, joten hieman isompi pikselikoko ei haittaa yhtään -> 50".
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Aikamoista viidakkoa tuntuu olevan tv-kauppa tällä hetkellä. Osa valmistajista nimeää saman tv:n erilailla eri mantereille, osa valmistajista taas tekee aivan erilaiset tv:t eri mantereille mutta käyttää lähes samaa tyyppikoodia. Mun tutkimusten mukaan TCL:llä olisi erinomainen ja edullinen tv PC-käyttöön (43S405), mutta vain sen Amerikan-malli, kun taas Euroopan mallia voi suositella vain isovanhemmille. Sitten on mahdottoman vaikeaa löytää edes valmistajien sivuilta faktatietoa spekseistä ja loppujen lopuksi kauppojen myyjät eivät tunnu olevan yhtään perillä asioista. Itse olen haarukoinut oman valinnan joko Sonyn 43XE7096 tai Samsungin UE40MU6195 ja valinta riippuu siitä mitä Black Friday tuo tullessaan, mieluummin tuo Sony koska vähemmän häntimistä.

Yksi kysymys: Noissa molemmissa malleissa valmistaja ilmoittaa paneelin virkistystaajuudeksi 50hz, mutta molemmat kuitenkin tukevat 4k @ 60hz. Miten tuo on mahdollista?

Loppukevennykseksi muutama ote juttelusta Gigantin myyjän kanssa tänään:
- "tässä näät hyvän esimerkin kuinka komeelta peligrafiikka näyttää 4k:na" (ruudussa pyörii Uncharted 4, joka ei todellakaan ole 4k vaan 1440p, parannus toki 1080p:stä, mutta aika kaukana 2160p:stä)
- "ei tää Sony kyllä ole yhtään hyvä pc-käytössä" (rtings.com oli valinnu sen tv:n parhaaksi monitorikäyttöön hintaluokastaan)
- "no sen takia kun tässä on pc-käytössä vain 1080p ja 50hz, eli kuva on ihan hirvee" (sonyn omat sivut sanoo että pc-käytössä 4k @ 60hz 4:4:4 chroma)
- minä kysyn: no voitko näyttää mitä vaihtoehtoja teillä on 4k resoluutiossa ihan puhdasverisissä monitoreissa - "no tässä on ainakin yks tosi hyvä..." puhetta jatkui useampi minuuttia, jonka jälkeen kysyin että miksi tossa hintalapussa sitten lukee full hd.
- huvittavuutta aiheutti myös Samsungin tv:ssä pyörinyt Sonyn 4k-mainosfilmi, jossa kehuttiin mm X-Realiry PRO kuvanparannusteknologiaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
106
Itsellä käytössä LG OLED55B7V pöytäkoneen näyttönä. Paneelina on 55'' 4K 60 Hz OLED 4:4:4 chromalla. Kuvanlaatu on toki aivan omaa luokkaansa, mutta input lag normaaleissa kuvatiloissa on sen verran jäätävä, että en suosittele tätä PC-käyttöön, ellet tiedä, mitä olet tekemässä. Game-tilassa input lag on korkeintaan hidastempoisia FPS-pelejä pelaavalle ihan mukiinmenevä ~20 millisekuntia, mutta kuva muuttuu siinä epämiellyttäväksi katsella - pikselit ja kuvan rakeisuus korostuvat huomattavasti ja kuva näyttää enemmän Full HD:lta kuin 4K:lta. Itse olen tällainen OLED-fani ja hifistelijä kuvanlaadun suhteen, joten minulle kelpaa lagaava näyttö vastineeksi huikeasta kuvanlaadusta. Toisaalta näytöstä ei vielä saa PC-käytössä kaikkea irti, koska PC:llä HDR:a käyttäviä pelejä ei juurikaan ole saatavilla; toki niitä on tulossa lähivuosina.


TL;DR:

Osta, jos olet aikaasi edellä oleva hifistelijä ja voit sietää HDR:n puutetta PC-käytössä ja rajua input lagia muussa kuin kuvanlaadultaan huonossa pelitilassa

Älä osta, jos etsit pelinäyttöä tai näyttöä yleiskäyttöön
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Yksi kysymys: Noissa molemmissa malleissa valmistaja ilmoittaa paneelin virkistystaajuudeksi 50hz, mutta molemmat kuitenkin tukevat 4k @ 60hz. Miten tuo on mahdollista?
Tähän en osaa sanoa muuta kuin historialliset syyt, eli juuri nuo PAL TV-lähetykset ovat perinteisesti 50hz ja usassa ntsc 60hz, ja myös sähköverkko on näillä hertseillä. Paneeli itsessään on kykenevä kumpaankin, koska sama laite kyseessä EU ja US, vaikka eri mallinumero.

Itselläni on samsung, josta mainostetaan myös muka 50hz paneelia, mutta kyllä kun vaihdan 50-60hz välillä, on kuvassa eroa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Tähän en osaa sanoa muuta kuin historialliset syyt, eli juuri nuo PAL TV-lähetykset ovat perinteisesti 50hz ja usassa ntsc 60hz, ja myös sähköverkko on näillä hertseillä. Paneeli itsessään on kykenevä kumpaankin, koska sama laite kyseessä EU ja US, vaikka eri mallinumero.

Itselläni on samsung, josta mainostetaan myös muka 50hz paneelia, mutta kyllä kun vaihdan 50-60hz välillä, on kuvassa eroa.
Tää on kyllä sikäli todella kummallinen juttu, että minkä takia Sony ilmoittaa paneelin olevan natiivi 50hz, jos se kerran kykenee 60 hz. Ymmärrän tuon PAL hommelin, mutta kai tietävät Sonylla ettei 4k materiaalia juuri perinteisin menetelmin pysty vastaanottamaan. Ja kuitenkin markkinointimielessä aina isompi luku pyritään lyömään tiskiin, vaikkei sillä olisi käytännön merkitystä (poislukien input lag ja hinta, joissa pienempi parempi :) )
Tällä sivulla tuon EU-version virkistystaajuudeksi mainitaan 60hz: 42.5" Sony KD-43XE7096 - Specifications (displayspecifications.com)
Tuota Samsungin telkkaria ei tuolta sivustolta löydy.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
390
Itsellä käytössä LG OLED55B7V pöytäkoneen näyttönä. Paneelina on 55'' 4K 60 Hz OLED 4:4:4 chromalla. Kuvanlaatu on toki aivan omaa luokkaansa, mutta input lag normaaleissa kuvatiloissa on sen verran jäätävä, että en suosittele tätä PC-käyttöön, ellet tiedä, mitä olet tekemässä. Game-tilassa input lag on korkeintaan hidastempoisia FPS-pelejä pelaavalle ihan mukiinmenevä ~20 millisekuntia, mutta kuva muuttuu siinä epämiellyttäväksi katsella - pikselit ja kuvan rakeisuus korostuvat huomattavasti ja kuva näyttää enemmän Full HD:lta kuin 4K:lta. Itse olen tällainen OLED-fani ja hifistelijä kuvanlaadun suhteen, joten minulle kelpaa lagaava näyttö vastineeksi huikeasta kuvanlaadusta. Toisaalta näytöstä ei vielä saa PC-käytössä kaikkea irti, koska PC:llä HDR:a käyttäviä pelejä ei juurikaan ole saatavilla; toki niitä on tulossa lähivuosina.


TL;DR:

Osta, jos olet aikaasi edellä oleva hifistelijä ja voit sietää HDR:n puutetta PC-käytössä ja rajua input lagia muussa kuin kuvanlaadultaan huonossa pelitilassa

Älä osta, jos etsit pelinäyttöä tai näyttöä yleiskäyttöön
Ootko nyt ihan varma ettei vaan säädöt ollut pielessä game modessa? Eihän sen pitäisi terävyyteen vaikuttaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
106
Ootko nyt ihan varma ettei vaan säädöt ollut pielessä game modessa? Eihän sen pitäisi terävyyteen vaikuttaa.
Kappas! Luulin jo käyneeni kaikki mahdolliset asetukset läpi, mutta kävin nyt tarkistamassa asetukset vielä kerran, ja huomasin, että terävyyden säätö olikin aktivoituna pelitilassa. Oletusarvoisesti terävöinti on aivan liian voimakas, säätämällä tuon näköjään saa kuntoon. Kiitos! :happy:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
150
Aikamoista viidakkoa tuntuu olevan tv-kauppa tällä hetkellä. Osa valmistajista nimeää saman tv:n erilailla eri mantereille, osa valmistajista taas tekee aivan erilaiset tv:t eri mantereille mutta käyttää lähes samaa tyyppikoodia. Mun tutkimusten mukaan TCL:llä olisi erinomainen ja edullinen tv PC-käyttöön (43S405), mutta vain sen Amerikan-malli, kun taas Euroopan mallia voi suositella vain isovanhemmille. Sitten on mahdottoman vaikeaa löytää edes valmistajien sivuilta faktatietoa spekseistä ja loppujen lopuksi kauppojen myyjät eivät tunnu olevan yhtään perillä asioista. Itse olen haarukoinut oman valinnan joko Sonyn 43XE7096 tai Samsungin UE40MU6195 ja valinta riippuu siitä mitä Black Friday tuo tullessaan, mieluummin tuo Sony koska vähemmän häntimistä.

Yksi kysymys: Noissa molemmissa malleissa valmistaja ilmoittaa paneelin virkistystaajuudeksi 50hz, mutta molemmat kuitenkin tukevat 4k @ 60hz. Miten tuo on mahdollista?

Loppukevennykseksi muutama ote juttelusta Gigantin myyjän kanssa tänään:
- "tässä näät hyvän esimerkin kuinka komeelta peligrafiikka näyttää 4k:na" (ruudussa pyörii Uncharted 4, joka ei todellakaan ole 4k vaan 1440p, parannus toki 1080p:stä, mutta aika kaukana 2160p:stä)
- "ei tää Sony kyllä ole yhtään hyvä pc-käytössä" (rtings.com oli valinnu sen tv:n parhaaksi monitorikäyttöön hintaluokastaan)
- "no sen takia kun tässä on pc-käytössä vain 1080p ja 50hz, eli kuva on ihan hirvee" (sonyn omat sivut sanoo että pc-käytössä 4k @ 60hz 4:4:4 chroma)
- minä kysyn: no voitko näyttää mitä vaihtoehtoja teillä on 4k resoluutiossa ihan puhdasverisissä monitoreissa - "no tässä on ainakin yks tosi hyvä..." puhetta jatkui useampi minuuttia, jonka jälkeen kysyin että miksi tossa hintalapussa sitten lukee full hd.
- huvittavuutta aiheutti myös Samsungin tv:ssä pyörinyt Sonyn 4k-mainosfilmi, jossa kehuttiin mm X-Realiry PRO kuvanparannusteknologiaa.
Mikä on tuon Sonyn 43XE7096 jenkkimalli jotta pääsisi rtings arvostelua lukemaan? Onko tuossa paneelissa samalaista ghostausta kuin noissa samsungin halpismalleissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Mikä on tuon Sonyn 43XE7096 jenkkimalli jotta pääsisi rtings arvostelua lukemaan? Onko tuossa paneelissa samalaista ghostausta kuin noissa samsungin halpismalleissa?
Jos nyt en aivan väärin muista, niin Sonylla tuo kaava US/EU välillä oli esim X800D -> XD80xx , jossa xx on jotain ominaisuuseroja erittelevä numero. Eli tuosta kysymästäsi se olisi X700E. Tästä vain ei Rtingsilla vielä ole arvostelua, on vain 720 ja 690.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
150
Jos nyt en aivan väärin muista, niin Sonylla tuo kaava US/EU välillä oli esim X800D -> XD80xx , jossa xx on jotain ominaisuuseroja erittelevä numero. Eli tuosta kysymästäsi se olisi X700E. Tästä vain ei Rtingsilla vielä ole arvostelua, on vain 720 ja 690.
Ok. Tuo näyttääkin olevan IPS paneelilla joten siihen lopahti kiinnostus.

Tekiss kyllä noin 40" koossa laittaa 4k televisio näytöksi ja pelaamiseen pc/konsolikäytössä. Tuo samsungin halpa 40" mallisto ei ollut liiketoistoltaan minulle tarpeeksi hyvä ja häntimistä oli ihan liikaa varsinkin tummemmissa kohdissa. Saako alle tonnin hintaluokassa tuohon selvää parannusta? Siis noin tuossa 40 tuumakoossa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Ok. Tuo näyttääkin olevan IPS paneelilla joten siihen lopahti kiinnostus.

Tekiss kyllä noin 40" koossa laittaa 4k televisio näytöksi ja pelaamiseen pc/konsolikäytössä. Tuo samsungin halpa 40" mallisto ei ollut liiketoistoltaan minulle tarpeeksi hyvä ja häntimistä oli ihan liikaa varsinkin tummemmissa kohdissa. Saako alle tonnin hintaluokassa tuohon selvää parannusta? Siis noin tuossa 40 tuumakoossa.
Mä en nyt löytänyt sitä lähdettä, missä kerrottiin että tuo X720E olisi juurikin tuo EU malli XE7096. Mutta olen itse siinä uskossa että näin juuri on ja että tuo on tuon hintaluokan paras tv tietokonekäyttöön johtuen pienestä syöttölagista (vaikkakin IPS paneeli), laajasta katselukulmasta (IPS paneeli), kuva ei pala kiinni, 4:4:4 chroma ja siitä että häntimistä ei ole havaittavissa (kuten tuossa Samsungissa).
Miksi sun kiinnostus lopahti IPS-mallin takia? Sonyn tuossa mallissa käyttämä IPS paneeli antaa erinomaisia input lag-tuloksia ja toisaalta laaja katselukulma tarkoittaa sitä että monitorikäytössä läheltä katsottuna reunat ei ala tummeneen.

Mä luulen että noi EU-mallit XE7000, XE7003, XE7004, XE7005, XE7077 ja XE7096 eroaa toisistaan vain erilaisten kanavavirittimien muodossa. 7000-mallista puuttuu satelliittiviritin ja T2, 7003-mallista puuttuu satelliittiviritin mutta T2 löytyy, 7004-mallissa on satelliittiviritinkin jne.
Noissa jenkkimalleissa X690 on ilmeisistikin sama tv mutta VA paneelilla ja X700 viime vuoden malli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Sonylla mallin vuosikerta näkyy siitä D / E kirjaimesta, D on 2016 ja E on 2017. Voi toki olla ja yleinen arvosteluiden puute X700Estä vaikuttaa siltä, että 720 olisi tosiaan täälläpäin 7000-sarjaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Miksi sun kiinnostus lopahti IPS-mallin takia? Sonyn tuossa mallissa käyttämä IPS paneeli antaa erinomaisia input lag-tuloksia ja toisaalta laaja katselukulma tarkoittaa sitä että monitorikäytössä läheltä katsottuna reunat ei ala tummeneen.
En ole alkuperäinen kommentoija, mutta itselle IPS:stä VA-paneeliin siirtyneenä parempi mustan taso ja kontrasti ovat ne isot plussat joiden vuoksi voin kyllä uhrata paremmat katselukulmat. Väritoistossahan noissa ei taida olla valtavia eroja hyvien paneelien välillä.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
En ole alkuperäinen kommentoija, mutta itselle IPS:stä VA-paneeliin siirtyneenä parempi mustan taso ja kontrasti ovat ne isot plussat joiden vuoksi voin kyllä uhrata paremmat katselukulmat. Väritoistossahan noissa ei taida olla valtavia eroja hyvien paneelien välillä.
No siis tietenkin riippuu silmien etäisyydestä ruutuun, mutta 43" monitori tulee työpöydällä itsellä sellaiselle etäisyydelle, että ruudun reunat alkaa tummenemaan jos katselukulma on liian kapea (VA paneeli). Sohvakäytössä asia on aivan eri, 2-3 metrin päässä tuota ongelmaa ei pääse syntymään...paitsi jos telkkaria on katselemassa useita henkilöitä. Tässä hintaluokassa ostos on aina kompromissi eri ominaisuuksien välillä, esimerkiksi tossa Sonyssa on testien perusteella todella surkea HDR. Harmi kun oma budjetti ei ole 4 kiloeuroa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
No siis tietenkin riippuu silmien etäisyydestä ruutuun, mutta 43" monitori tulee työpöydällä itsellä sellaiselle etäisyydelle, että ruudun reunat alkaa tummenemaan jos katselukulma on liian kapea (VA paneeli). Sohvakäytössä asia on aivan eri, 2-3 metrin päässä tuota ongelmaa ei pääse syntymään...paitsi jos telkkaria on katselemassa useita henkilöitä. Tässä hintaluokassa ostos on aina kompromissi eri ominaisuuksien välillä, esimerkiksi tossa Sonyssa on testien perusteella todella surkea HDR. Harmi kun oma budjetti ei ole 4 kiloeuroa :)
Joo ei ollut tarkoitus kieltääkään tätä, kyllähän tuota reunojen tummenemista näkyy 40" ruudunkin kanssa työpöydällä. Kärsimme kukin omien kompromissiratkaisujen kanssa.

Eikä tuota kyllä tietääkseni saa ratkaistua edes 4 kiloeuron budjetilla, Dellin OLED on "vain" 30", yhdenlainen kompromissi sekin :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
150
Joo ei ollut tarkoitus kieltääkään tätä, kyllähän tuota reunojen tummenemista näkyy 40" ruudunkin kanssa työpöydällä. Kärsimme kukin omien kompromissiratkaisujen kanssa.

Eikä tuota kyllä tietääkseni saa ratkaistua edes 4 kiloeuron budjetilla, Dellin OLED on "vain" 30", yhdenlainen kompromissi sekin :)
Kyllähän sitä tummumista vähän näkyi 40" samsungilla. Heikko kontrasti häiritsee vielä enemmän, näissä IPS paneelissa on yleensä vaan noin 1000:1 luokkaa verrattuna >5000:1 VA-paneeleissa.

Mä en nyt löytänyt sitä lähdettä, missä kerrottiin että tuo X720E olisi juurikin tuo EU malli XE7096. Mutta olen itse siinä uskossa että näin juuri on ja että tuo on tuon hintaluokan paras tv tietokonekäyttöön johtuen pienestä syöttölagista (vaikkakin IPS paneeli), laajasta katselukulmasta (IPS paneeli), kuva ei pala kiinni, 4:4:4 chroma ja siitä että häntimistä ei ole havaittavissa (kuten tuossa Samsungissa).
Miksi sun kiinnostus lopahti IPS-mallin takia? Sonyn tuossa mallissa käyttämä IPS paneeli antaa erinomaisia input lag-tuloksia ja toisaalta laaja katselukulma tarkoittaa sitä että monitorikäytössä läheltä katsottuna reunat ei ala tummeneen.
Niinkuin ylempänä mainitsin, heikko kontrasti on syy miksi en IPS paneelia halua. Laajemmat katselukulmat ovat kyllä iso plussa mutta ei vaikuta omaan päätökseen. Samsungin 40" mu6195 televisio oli tosiaan vähän aikaa käytössä ja huomasin reunojen tummumisen joten kokemusta siitä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 387
Itse aikanaan hankin kaarevan mallin juurikin tuon katselukulmien (ja immersion) vuoksi, auttaa hieman näin lyhyeltä etäisyydeltä katsella kun kaari kääntää reunoja ääreisnäölle paremmin sopivaksi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
81
Tuli hommattua "vanha" ja parjattu Philipsin BDM4065UC 40" 4K VA monitori. Tuostahan on uudempi malli jo pihalla IPS paneelilla mutta en halunnut IPS paneelin surkeaa mustan toistoa & valovuotoja enkä 43" kokoa työpöydälleni.

- 4:4:4 chroma / 4K@60hz.
- 5000:1 kontrasti (todella syvät mustat melkein oled ruutujen tasoa).
- Ok vasteajat kasuaalipelaamiseen.
- PIP toiminto eli saat mediatoistimen, TV:n yms. kuvan pikkuikkunoihin halutessasi.
- virtakytkin helpossa paikassa eli saa kokonaan pois päältä.
- 9kg eli helppo liikutella ja mukana tuleva standi omasta mielestä pätevä (löytyy myös VESA 200x200).
- liitäntöjä perkuleesti ja purkkikajarit integroituna.

Tuohon vielä bonuksena mahis ostella ZisWorks controlleri ja muut hilppeet joilla luonnistuu --> 4k@120Hz, 1080p@240Hz, 720p@300Hz, and 540p@480Hz

Ei tosin 100% varmuutta pelaako juuri kyseisen paneelin kanssa, mutta pitänee ehkä testata.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Noniin, nyt on työpöydällä Sony KD-49XE7096 ja tässä kokemuksia muutaman tunnin asentelun ja muutaman tunnin käytön jälkeen. Näytönohjaimena GTX970, eli hdmi liitäntä löytyy.

- 3840x2160p@60hz chroma 4:4:4
- HDMI piuhoilla tosiaan on paljon eroja. Kokeilin ensin ihan piruuttaan ensimmäiseksi käteen osuneella piuhalla (varmaankin 1.0 versio) ja ruudun vilkunta oli kuin yökerhon strobovalosta ja epilektikko olisi saanut kohtauksen samantien. Sen jälkeen kiinni kaapeli jota mainostettiin 4k yhteensopivana, vilkunta lähti lähes kokonaan pois, mutta oli läsnä silti häiritsevänä. Lyhyt kartoitus paremmista piuhoista, Gigantti ei näemmä pidä noita hyllyssä kuin syrjäkylissä, Powerilla huippukalliita, joten hain verkkokauppa.comista 25 euron Fuj:techin profinity piuhan ja välkyntä lähti kokonaan pois.
- Sonyn XE70 sarjassa on ollut bugi, jossa syöttölagi lähtee nousuun uudelleenkäynnistyksen jälkeen (saa pois kun käyttää kuvamoodin jossakin toisessa ja muuttaa takaisin grafiikka moodiin), mutta siihen on nyt tullut päivitys joka korjaa bugin. En ainakaan itse huomaa inputlagin kasvua uudelleenkäynnistyksen jälkeen.
- Aikaisemmin mulla oli tässä 3 ruudun setti käytössä, joten pään kääntelyyn on tottunut. Tuo 49 tuumanen on juuri sen kokoinen että päätä joutuu vähän kääntelemään, mutta huomattavasti vähemmän kuin 3 ruudun kanssa. Ruudun yläreuna tulee kuitenkin niin korkealle, että ruutu pitää saada ihan kiinni työpöytään. Odottelen Saksasta tulevaa Vesa-kiinnikettä. TV:n oma jalusta on huono työpöytäkäyttöön (tulee 10 senttiä eteen ja taaksepäin ruudusta, sekä nostaa pöydän pinnasta 5.5 senttiä). Hyvin nopeasti isoon ruutuun kuitenkin tottuu, mutta ehkä se 40-43" olisi kuitenkin ihan optimi.
- Win + nuolinäppäimet hallitsevat ohjelmien ikkunakokoja ihanteellisesti, työskentely isossa ruudussa on paljon mukavampaa kuin 3 ruudun kanssa. Olisimpa vaihtanut aikaisemmin.
- Kuva ei pala kiinni yhtään.
- Häntimistä tässä Sonyssa ei omaan silmään ole ollenkaan.
- Säädin kirkkaudeksi työpöytäkäytössä 4/50, eikä ruutu välky, kuten joissakin televisioissa alhaisilla kirkkaustasoilla.
- 49" koko tarkoittaa sitä että selaimia ei tarvitse zoomata, 100% saa kaikista teksteistä hyvin selvää.
- Xbox One X testit odottavat huomiselle, 4k versiot peleistä on 100 gigaa per peli ja ADSL:n yli niitä ei hetkessä lataa. Siltä kuitenkin näyttää, että HDR -pelaaminen ei onnistu, vekslasi asetuksia sitten miten päin tahansa. Täytyy ottaa yhteyttä Sonyn tukeen huomenna, mutta pahasti siltä näyttää että Sonyn markkinointiosasto kusee asiakkaita silmään rankasti. Päivitän tähän jos tuohon löytyy ratkaisu. Edit: Ratkaisu löytyi toiselta foorumilta. HDMI 1 liitäntä ei tue HDR -signaalia ja HDMI 2:ssa ja 3:ssa tulee erikseen kytkeä se asetuksista päälle...asetusvalikot muuten erikoisen sekavasti jäsennelty, musta tuntuu että Sony ei ole vahvimmillaan käyttöliittymissä, sama asia ärsyttää pleikkareissakin.
- TV käytössä HD sisältö skaalautuu erinomaisesti, mutta SD kanavilla näkyy välillä ärsyttävää sahalaitaa ja pikselimössöä, varsinkin kun silmät on 85 sentin päässä ruudusta. En katsele tv:tä, joten ei haittaa minua.

Kaikenkaikkiaan, suosittelen ruutua pc-käyttöön! Omani ostin BF-tarjouksena 549 euroon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Ruudun yläreuna tulee kuitenkin niin korkealle, että ruutu pitää saada ihan kiinni työpöytään. Odottelen Saksasta tulevaa Vesa-kiinnikettä.
Onko millainen jalusta kyseessä? Samaistuin kokemuksiisi niin paljon, että alkoi kiinnostamaan.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Onko millainen jalusta kyseessä? Samaistuin kokemuksiisi niin paljon, että alkoi kiinnostamaan.
Jaa se tuleekin muuten Puolasta. Kyseessä on vain tuommoinen joka ottaa kiinni telkusta ja siinä on tilt-toiminto mukana sekä kiinnistysreiät, joihin mun on tarkoitus taivuttaa metallista sopivan kokoinen jatkovarsi, jonka voin ruuvata työpöytään kiinni. Mulla on ongelmana, että juuri Vesa-kiinnikkeiden kohdalla näytön takana seinässä on sähkökouru joka estää horisontaalisen kiinnittämisen seinään ja jostain syystä vertikaalisia kiinnikkeitä ei vain ole myynnissä missään. Tai löysin yhden, jonka hinta oli 390 euroa. Alle 25" ruuduille löytyykin sitten jo paremmin.
LCD LED Plasma TV Halter Halterung Wandhalterung Wandhalter VESA 75 100 200 MC | eBay
Tossa kuitenkin on kaikki tärkein valmiina ja puuttuvan osan teen itse noin 10 minuutissa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Mun täytyy kirjoittaa päivitys tuohon aiemmin kirjoittamaani. En suosittele Sony XE7096 -telkkaria PC-käyttöön!
Ongelma on siinä, että chroma 4:4:4 ei käytännössä toimi. Tuon toimiminen vaatii HDMI liitännän muuttamista Enhanced-asentoon, joka johtaa siihen että aika ajoin ruutu välkähtää mustaksi sekunnin ajaksi ja sen jälkeen info bar yläreunassa käväisee ruudussa. Ensi alkuun tätä tapahtui vain kerran pari tunnissa, mutta muutaman päivän käytön jälkeen tuota alkoi tapahtumaan 3 minuutin videota katsellessa 7-8 kertaa. Tuohon on olemassa yksinkertainen lääke, info barin pois ottaminen toiminnasta, mutta yllättäen tuon voikin tehdä vain Sonyn telkkareissa joissa on Android käyttöjärjestelmä. 2017 mallit eivät käytä Androidia, 2016 mallit käyttävät. Kävin keskustelua Sonyn tuen kanssa ja 7 ensimmäistä viestiä heiltä ei vastannut kysymykseen ollenkaan, mutta lopulta myönsivät ettei tuohon ole olemassa mitään ratkaisua, saati tulossa!
Sony siis markkinoi televisiotaan virheellisesti.
Edit: TV siis toimii kyllä 3820x2160p@60, mutta vain chroma 4:2:0! Valitettavasti vain tuo 4:2:0 ei riitä PC-käyttöön.

Itse palautan tuon myyjälle ja alan katsella Samsungien tarjouksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Mun täytyy kirjoittaa päivitys tuohon aiemmin kirjoittamaani. En suosittele Sony XE7096 -telkkaria PC-käyttöön!
Ongelma on siinä, että chroma 4:4:4 ei käytännössä toimi. Tuon toimiminen vaatii HDMI liitännän muuttamista Enhanced-asentoon, joka johtaa siihen että aika ajoin ruutu välkähtää mustaksi sekunnin ajaksi ja sen jälkeen info bar yläreunassa käväisee ruudussa. Ensi alkuun tätä tapahtui vain kerran pari tunnissa, mutta muutaman päivän käytön jälkeen tuota alkoi tapahtumaan 3 minuutin videota katsellessa 7-8 kertaa. Tuohon on olemassa yksinkertainen lääke, info barin pois ottaminen toiminnasta, mutta yllättäen tuon voikin tehdä vain Sonyn telkkareissa joissa on Android käyttöjärjestelmä. 2017 mallit eivät käytä Androidia, 2016 mallit käyttävät. Kävin keskustelua Sonyn tuen kanssa ja 7 ensimmäistä viestiä heiltä ei vastannut kysymykseen ollenkaan, mutta lopulta myönsivät ettei tuohon ole olemassa mitään ratkaisua, saati tulossa!
Sony siis markkinoi televisiotaan virheellisesti.

Itse taidan palauttaa tuon myyjälle ja katsella Samsungien tarjouksia.
Eihän vain liity mitenkään (ainakin) Nvidian "Sisällön tyyppitietoihin"?
upload_2017-12-1_16-44-17.png
Automaattinen vilkutteli Samsungia aika iloisesti.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Eihän vain liity mitenkään (ainakin) Nvidian "Sisällön tyyppitietoihin"?
Automaattinen vilkutteli Samsungia aika iloisesti.
Tuossa oli mulla automaattinen valittuna, vaihdoin asetusta. Noin 2 minuuttia sen jälkeen ruutu pimeni ensimmäistä kertaa.
Tuo info bar -bugi on siis vaivannut Sonyn telkkareita pitemmän aikaa, mutta vielä viime vuoden malleihin siihen oli yksinkertainen korjaus, kun taas tämän vuoden malleissa info baria ei saa ollenkaan pois päältä. Info bar pitäisi tulla näkyviin vain kun kuvalähde muuttuu, mutta jostain syystä TV tulkitsee signaalia väärin Enhanced moodissa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
529
LG 43UJ630V tollanen malli tuli prisman sivuilla vastaan ja aloin jopa vakavasti harkitteen korvaamaan tuo nykyinen 32" full hd LG, 399e näyttäisi olevan hintana ja ainakin giksulla 50e kalliimpi + tammikuulle toimitusaika...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 387
LG 43UJ630V tollanen malli tuli prisman sivuilla vastaan ja aloin jopa vakavasti harkitteen korvaamaan tuo nykyinen 32" full hd LG, 399e näyttäisi olevan hintana ja ainakin giksulla 50e kalliimpi + tammikuulle toimitusaika...
Harmaata mustaa tuottava IPS paneeli RGBW alipikseleillä, tuon kanssa kyllä mielellään ottaisi Gigantin toimivan palautusoikeuden, sillä riski pettymykselle suuri erityisesti PC käytössä.
These three LG TVS offer inferior RGBW 4K and a weak deal for consumers -
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 391
Viestejä
4 200 305
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom