Mun täytyy kirjoittaa päivitys tuohon aiemmin kirjoittamaani. En suosittele Sony XE7096 -telkkaria PC-käyttöön!
Ongelma on siinä, että chroma 4:4:4 ei käytännössä toimi. Tuon toimiminen vaatii HDMI liitännän muuttamista Enhanced-asentoon, joka johtaa siihen että aika ajoin ruutu välkähtää mustaksi sekunnin ajaksi ja sen jälkeen info bar yläreunassa käväisee ruudussa. Ensi alkuun tätä tapahtui vain kerran pari tunnissa, mutta muutaman päivän käytön jälkeen tuota alkoi tapahtumaan 3 minuutin videota katsellessa 7-8 kertaa. Tuohon on olemassa yksinkertainen lääke, info barin pois ottaminen toiminnasta, mutta yllättäen tuon voikin tehdä vain Sonyn telkkareissa joissa on Android käyttöjärjestelmä. 2017 mallit eivät käytä Androidia, 2016 mallit käyttävät. Kävin keskustelua Sonyn tuen kanssa ja 7 ensimmäistä viestiä heiltä ei vastannut kysymykseen ollenkaan, mutta lopulta myönsivät ettei tuohon ole olemassa mitään ratkaisua, saati tulossa!
Sony siis markkinoi televisiotaan virheellisesti.
Edit: TV siis toimii kyllä 3820x2160p@60, mutta vain chroma 4:2:0! Valitettavasti vain tuo 4:2:0 ei riitä PC-käyttöön.
Itse palautan tuon myyjälle ja alan katsella Samsungien tarjouksia.
Google löysi tämän foorumin, koska olen itsekin tilannut tuon Sony 49XE7096:n PC monitorikäyttöön. Käytössäni on tällä hetkellä Sonyn 42" Full HD 3 vuoden takaa, jossa silloin oli pienin input lag. Ajattelin sen korvata tuolla 47" 4k-mallilla. Kysymys liittyen tuohon palkkiongelmaan, katsotko missä muodossa / ohjelmalla noita videoita, VLC, Netflix, Amazon, Yutube, vai ainoastaan DVD / Blurayta katsoessa? Siis aiheuttavatko kaikki normaalikäytössä tietokoneella katsottavat videot tuota palkin esiintymistä, ja pelkästään koko-ruudulla katsottaessa vai myös ikkunassa? Itselleni tuli tästä mieleen, että hdmi:ssä kulkee myös audio, mikä voisi triggeröidä ko. ilmiön esim. tilanteessa, missä 2-kanavaääni muuttuu hetkellisesti monikanavaääneksi tms. Audio on HDMI:ssä oletuksena yleensä käytössä, vaikka sitä ei käyttäisikään. Käytätkö audiota TV:n HDMI:n kautta? Voitko kokeilla disabloida sitä? Esim. Nvidian control panelista pystyy valitsemaan, että näytönohjain ei lähetä audiota hdmi-liitäntään (Display -> Setup digital audio). Itse käytän erillistä RME PCIe audio interfacea, joten kytken aina HDMI-audion pois kaikenvaralta. Nvidian audio-ajuri näkyy myös windowsin laitehallinnassa ja audio-asetuksissa, jossa sitä voi yrittää disabloida (tai jopa biosista). Löysin tähän liittyen seuraavan keskustelun, missä käyttäjät tuskailevat PS4:n aiheuttavan tuota vastaavaa:
https://community.sony.co.uk/t5/and...ly-appearing-with-the-ps4/td-p/2343297/page/3
"In another forum there is an user with this issue happening quite often when connecting the PC to the television. It's fortunate because it gave us an opportunity to test. I told the user to disable the audio out via HDMI in the PC, he directed the audio to the PC external speakers, and according to him the issue disappeared."
Saan itse tuon Sonyn vasta n. viikon päästä, mutta ajattelin kyllä antaa sille mahdollisuuden, koska se vaikutti lähes ainoalta TV:ltä joka soveltuu hyvin PC-käyttöön mm. rtings-sivun mukaan. IPS-paneeli toimii itselläni varmasti hyvin, koska huone ei ole pimeä. Mustat näyttivät tarpeeksi mustilta kaupassa katsoessa. Oikeaa HDR:ää en tarvitse, koska käytän näyttöä muutenkin aika pienellä kirkkaudella, muuten silmiä alkaa rasittamaan. TV:n katselu leffahommissa kaukaa sohvalta sitten eri juttu. Input lag, TV:n design ja kuvan peruslaatu vaikuttivat itselläni eniten valintaan ja Sonysta myös kokemusta muuten ja plussaa Sonyn ulkoisesta PSU:sta, koska sen lämpö jää TV:n ulkopuolelle -> TV toimii viileämpänä -> potentiaalisesti pidempi elinikä.