3D-tulostaminen

Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
346
Eilen saapu postissa Ultima ST Type-R EP vuodelta -99. Kaikki osat avaamattomissa paketeissa. En raaskinu sitä lähteä kasailemaankaan vielä, joten pistin Fusionin tulille ja arvelin että "kopioin sen koneelle". Joitain osiahan tähän vielä saa netistä, mut arvelin piirrellä pitkästä aikaa. Neljän tunnin mittailun ja piirtelyn tuloksena:

Pohjalevy:



Siistittynä:



Meni just näppärästi i3:n pedille:



Alotin tulostamaan PLA:sta testikappaletta, mut kun tuo ecoPLA lähtiki jostain syystä kipristelemään irti alustasta, niin tympäännyin ja hyppäsin suoraan hiilikuitufilamentin käyttöön, kun sen kanssa ei ainakaan tarttumisongelmaa ole. Vähä jänskätti sattuko mitat, mutta niinhän nuo vaan aiemmin polttiskäyttöön suunnitellut osat ruuvautuu keulaan kiinni ongelmitta. Vähä rujon näkönen jälki tällä kertaa, kun tuli aika "kiire" asetuksilla tulosteltua tuo, vaan eiköhän tuo soralla rällätessä vähä tasotu sieltä täältä:



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Eilen saapu postissa Ultima ST Type-R EP vuodelta -99. Kaikki osat avaamattomissa paketeissa. En raaskinu sitä lähteä kasailemaankaan vielä, joten pistin Fusionin tulille ja arvelin että "kopioin sen koneelle". Joitain osiahan tähän vielä saa netistä, mut arvelin piirrellä pitkästä aikaa. Neljän tunnin mittailun ja piirtelyn tuloksena:

Pohjalevy:



Siistittynä:



Meni just näppärästi i3:n pedille:



Alotin tulostamaan PLA:sta testikappaletta, mut kun tuo ecoPLA lähtiki jostain syystä kipristelemään irti alustasta, niin tympäännyin ja hyppäsin suoraan hiilikuitufilamentin käyttöön, kun sen kanssa ei ainakaan tarttumisongelmaa ole. Vähä jänskätti sattuko mitat, mutta niinhän nuo vaan aiemmin polttiskäyttöön suunnitellut osat ruuvautuu keulaan kiinni ongelmitta. Vähä rujon näkönen jälki tällä kertaa, kun tuli aika "kiire" asetuksilla tulosteltua tuo, vaan eiköhän tuo soralla rällätessä vähä tasotu sieltä täältä:

Onks tuo hiilikuitu millasta tulostaa, jos vertaa esim. PLA:han tai PETG:hen?
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
346
Onks tuo hiilikuitu millasta tulostaa, jos vertaa esim. PLA:han tai PETG:hen?
Ainakin tämä CF/PETG sekotus jota oon käyttäny, on aika helppoo tulostettavaa. Tarttuu tosi tiukasti alustaan verrattuna PLA/pelkkä PETG. Tästä on muistaakseni puhuttu enemmälti tässä threadissa jokunen sivu taaksepäin.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
347
Mistäs sais tilattua 3d tulosteita muutamia kappaleita edullisesti?
.stl-mallit olis jo valmiina

jos joku on valmis tekeen ja postittaan, mieluiten strong pla:sta tai vastaavasta niin laitathan viestiä ja viestiin puhnro, en lue tätä kovin usein
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Useamman printterin omistaneena olen katsellut seuraavaksi koteloitua, 300x300 tulostusalalla varustettua tulostinta ABS/ASA tulostukseen. Ihan järkyttävästi ei tunnu olevan valikoimaa. Mitään suosituksia?

Aktiivifiltterit plussaa että pääsisi edes osittain kärystä eroon tai sitten modattavissa.
Kyllä noita löytyy, mutta hinta nousee isosti. Ihan halvimmat lähtee noin 1500 eurosta ilman hepa filttereitä, mutta tässä on yksi hepafilatterin kanssa hintaan 4300 euroa, mutta eivät toimita Suomeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 257
Noniin. Hyvin pitkän arvonnan jälkeen Prusa Mini tilauksessa. Nyt on jo Fusion360 tutoriaalivideot kovalla kulutuksella... :kippis:

Mitähän hyödykkeitä tässä odotellessa voi hankkia muuta? Voiko petejä puhdistaa asetonilla, sitä löytyisi jo kaapista?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Noniin. Hyvin pitkän arvonnan jälkeen Prusa Mini tilauksessa. Nyt on jo Fusion360 tutoriaalivideot kovalla kulutuksella... :kippis:

Mitähän hyödykkeitä tässä odotellessa voi hankkia muuta? Voiko petejä puhdistaa asetonilla, sitä löytyisi jo kaapista?
Asetonissa on mukana lisäaineita jotka jää petiin, käytä mieluummin isopropanolialkoholia. Mm puuilo myy jäänestoainetta joka on yli 99% IPAa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
141
Ja ite väitän edelleen, että toi Polaric Go jättää harmaan kalvon pintaan!
Voikohan tuosta olla eri versioita ilman että tuoteselosteessa on eroa? (toinen erä jättää kalvon toinen ei)

Oma kokemus on että tuo toimii parhaiten, kun tuo käyttämisen jälkeen vielä sumute pullolla vähän vettä ja pyyhkäisee sen paperilla. Mielestäni jättää myös vähän harmaata kalvoa pintaan, mutta vain juuri ja juuri huomattavan.

Eli oma toiminta nykyään tulosteiden välissä on Polaric GO suihkepullosta peiliin, samalla peti lämpenemään. Pyyhkiminen talouspaperilla. Suihkepullosta vettä ja uudelleen pyykiminen talouspaperilla.

Silloin tällöin kun tarve on, niin pesu fairyllä ennen näitä toimia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Noniin. Hyvin pitkän arvonnan jälkeen Prusa Mini tilauksessa. Nyt on jo Fusion360 tutoriaalivideot kovalla kulutuksella... :kippis:

Mitähän hyödykkeitä tässä odotellessa voi hankkia muuta? Voiko petejä puhdistaa asetonilla, sitä löytyisi jo kaapista?
Mistä mini tällä hetkellä kannattaa tilata?
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Eli oma toiminta nykyään tulosteiden välissä on Polaric GO suihkepullosta peiliin, samalla peti lämpenemään. Pyyhkiminen talouspaperilla. Suihkepullosta vettä ja uudelleen pyykiminen talouspaperilla.

Silloin tällöin kun tarve on, niin pesu fairyllä ennen näitä toimia.
Itse kyseenalaistan koko pedin kanssa leikkimisen suuresti joka kerta kun siitä luen jossain ja taidanpa hiukan kyseenalaistaa tuon lasin/peilinkin järkevyyden :hmm:. Minulla on ender 3 ja siihen liimattuna magneettinen peti, joku tällainen: magneettipeti. Tuo paikoilleen ja pedin säädöt nurkkauksista kuntoon testikoodin ja paperinpalan avulla. Ainoa toimenpide mitä tein tuon asennuksen jälkeen oli se, että suihkautin ihan jotain lidlistä ostettua ikkunanpesuainetta tuohon ja sen jälkeen tavallisella paperilla pyyhin ylimääräiset pois. Sen jälkeen peti lämpiämään ja kappaleet tulostukseen. Samat tein kyllä sen alkuperäisenkin mukana tulleen alustan kanssa eikä mitään ongelmia.

Noiden toimenpiteiden jälkeen kovaa ajoa niin kauan kunnes pedissä alkaa hiukan näkymään edellisten tulosteiden jälkiä. Sen jälkeen peti irti laitteesta, tuota samaa ikkunanpesuainetta ja paperilla pyyhkiminen. Ja taas on ajettu kovaa ja tulostettua monia kappaleita ilman minkäänlaisia ongelmia tarttuvuuden kanssa. Tuossa on nyt tullut tulostettua ihan 15,5cm x 6cm, 8,5cm x 2,5cm kokoisiakin kappaleita, jotain luokkaa 1cm x 2cm, sekä juuri äsken nappasin irti 8,3mm x 6mm kokoisen tulosteen. Eli omat puhdistustoimenpiteet tai niiden "riittämättömyys" eivät vaikuta noihin pieniinkään kappaleisiin tai niiden tarttuvuuteen.

PLA:ta kulunut viime syksystä lähtien arviolta sen 800-1000g, alkuvuodesta oli parin-kolmen kuukauden jakso jolloin en printannut juuri yhtään. Puhdistuskerrat lasketaan kuitenkin jossei yhden niin maksimissaan kahden käden sormilla ja noistakaan kaikki eivät miltään välttämättömiä...

Mulla loppuisi kyllä tämä harrastus hyvin lyhyeen jos joutuisi hemmetti leikkimään joidenkin puhdistuaineiden tai liimapuikkojen kanssa tulosteiden välissä.

Edit: Curaa käytän, Printing temperature 210 ja peti 40 asteinen. PLA hobbykingiltä tilattua.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
PLA:ta kulunut viime syksystä lähtien arviolta sen 800-1000g, alkuvuodesta oli parin-kolmen kuukauden jakso jolloin en printannut juuri yhtään. Puhdistuskerrat lasketaan kuitenkin jossei yhden niin maksimissaan kahden käden sormilla ja noistakaan kaikki eivät miltään välttämättömiä...
Mulla on samassa ajassa kulunut ehkä 8000g PLA:ta ja mulla on vähentynyt tulostamiset tosi paljon.

Itse kyseenalaistan koko pedin kanssa leikkimisen suuresti joka kerta kun siitä luen jossain ja taidanpa hiukan kyseenalaistaa tuon lasin/peilinkin järkevyyden :hmm:. Minulla on ender 3 ja siihen liimattuna magneettinen peti, joku tällainen: magneettipeti. Tuo paikoilleen ja pedin säädöt nurkkauksista kuntoon testikoodin ja paperinpalan avulla. Ainoa toimenpide mitä tein tuon asennuksen jälkeen oli se, että suihkautin ihan jotain lidlistä ostettua ikkunanpesuainetta tuohon ja sen jälkeen tavallisella paperilla pyyhin ylimääräiset pois. Sen jälkeen peti lämpiämään ja kappaleet tulostukseen. Samat tein kyllä sen alkuperäisenkin mukana tulleen alustan kanssa eikä mitään ongelmia.
Ööö, ei siinä ole mitään leikkimistä. Mä putsaan pedin isopropeenilla ehkä 20 tulosteen välein. Pedin etäisyyttä suuttimeen hienosäädän ehkä 30 tulosteen välein. Vain 1/100 tulosteesta on sen verran tiukassa pedissä, että sen irroittamiseen joutuu käyttämään mitään muuta kuin etusormea ja peukaloa ottamaan tulosteesta kiinni ja nostaa se ylös. Mä olen kokeillut kaikki muut alustat paitsi tuon magneettipedin, mutta niissäkin pintamateriaali on aina semmoisia mitä mä olen joskus kokeillut jossakin tulostimessa ja ylivoimaisesti helpoin ja toimintavarmin mulla on ollut tuo pelkkä lasi IPA:lla puhdistettuna. Kaikki alustat on toiminut hyvin joillakin materiaaleilla ja jonkinlaisen ajan verran. Mulle paras ja halvin on ollut lasi+IPA.

Mulla loppuisi kyllä tämä harrastus hyvin lyhyeen jos joutuisi hemmetti leikkimään joidenkin puhdistuaineiden tai liimapuikkojen kanssa tulosteiden välissä.
Joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Mutta ainoa mikä on täysin varmaa faktaa, on että 3D tulostus ei ole plug 'n' play. Yksi kikka mikä sopii toiselle, ei varmasti sovi jollekin toiselle tulostelijalle. Koneet ovat erilaisia. Materiaalit ovat erilaisia. Ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeaa menetelmää. Esimerkiksi nyt vaikka jotkut materiaalit vaativat tulostuspediltä yli 100 asteen lämpötiloja ja jos ton sun magneettilärpäkkeen laitat niihin lämpöihin, magneettisuus häviää.
Mä olen ostellu kaikenlaisia tulostusalustoja ja niiden yhteenlaskuttu hinta ylittää jo monen tulostimen hinnan. Se mihin lopuksi päädyin, olikin se kaikkein halvin mahdollinen. Jos olisin tuon vinkin löytänyt vähän aiemmin netistä, olisin säästänyt pari sataa euroa (no ei se oikeasti olisi säästyny, kevyeen elämään sekin olisi kadonnut) ja monta harmitusta. Sen tähden mä olen täällä kertonut yhtenä vaihtoehtona tuosta lasi+IPA parivaljakosta. Se on se halvin kokeilu ja jos ei toimi niin sitten voi ostella kiinasta kaikenmaailman himmeleitä :)
Siinä on ehkä se, että tuo ei ole ns kaupallinen metodi, eli kukaan ei aktiivisesti kauppaa ja mainosta tuota, joten ainoa keino löytää tuo metodia on lukea tämäntyylisiä foorumeja ja niiltä käyttäjien kokemuksia. Tietääkseni mikään tulostinvalmistajakaan ei mainitse tuon hienoudesta.
Hyvänä esimerkiksi nyt vaikka BuildTak kalvo (jota muuten varmaankin tuo linkkaamasi tuote kopioi) toimi mulla hyvin ekat 20 tulostetta, sen jälkeen se oli aivan paska. Täällä joku toinen kirjoittaja taas kertoi tulostelleensa samalle BuildTakille yli 2 vuotta täysin ilman ongelmia.

btw, mä oon nyt ehkä 2 vuotta toiminu tuon IPA:n kanssa ja edelleen on se ihan ensimmäinen Polaric GO pullo käytössä, eli 2 vuoden puhdistusten hinta mulla on yhteensä alle 3 euroa, + mitä nyt on talouspaperia kulunut muutama arkki per kerta. Jos jonkun mielestä tuo yli 99% puhdas IPA jättää harmaan kalvon, kilpailevia tuotteita on kirjaimellisesti kymmeniä ja niitä satavarmasti myydään ihan lähellä jokaista suomalaista.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Ööö, ei siinä ole mitään leikkimistä. Mä putsaan pedin isopropeenilla ehkä 20 tulosteen välein. Pedin etäisyyttä suuttimeen hienosäädän ehkä 30 tulosteen välein. Vain 1/100 tulosteesta on sen verran tiukassa pedissä, että sen irroittamiseen joutuu käyttämään mitään muuta kuin etusormea ja peukaloa ottamaan tulosteesta kiinni ja nostaa se ylös. Mä olen kokeillut kaikki muut alustat paitsi tuon magneettipedin, mutta niissäkin pintamateriaali on aina semmoisia mitä mä olen joskus kokeillut jossakin tulostimessa ja ylivoimaisesti helpoin ja toimintavarmin mulla on ollut tuo pelkkä lasi IPA:lla puhdistettuna. Kaikki alustat on toiminut hyvin joillakin materiaaleilla ja jonkinlaisen ajan verran. Mulle paras ja halvin on ollut lasi+IPA.
Otinkin kantaa ihan tuohon lainaamaani viestiin, että "tulosteiden välissä" (joka kerta ellen väärin tajua) suihkutus polaricia, pyyhkimiset, vedet, kuivaukset. Jos tulosteiden määrä lähentelee 20:tä ennen kuin vaatii putsauksen niin se kuulostaa jo nätisti sanottuna järkevämmältä. Kun lasia en itse käytä ja siitä ei käyttökokemuksia ole niin tuollainen "joka kerta" kuulostaa omaan korvaan juurikin siltä "leikkimiseltä ja räpeltämiseltä" mikä voi jopa kasvattaa ihmisillä kynnystä lähteä mukaan tähän kelkkaan. Joku toinen jaksaa räpeltää, itse en kyllä viitsisi. "Harmaa kalvo" ja polaric siis viitannee kuitenkin siihen että käytössä on lasi?

Mä olen ostellu kaikenlaisia tulostusalustoja ja niiden yhteenlaskuttu hinta ylittää jo monen tulostimen hinnan. Se mihin lopuksi päädyin, olikin se kaikkein halvin mahdollinen. Sen tähden mä olen täällä kertonut yhtenä vaihtoehtona tuosta lasi+IPA parivaljakosta. Se on se halvin kokeilu ja jos ei toimi niin sitten voi ostella kiinasta kaikenmaailman himmeleitä :)
Siinä on ehkä se, että tuo ei ole ns kaupallinen metodi, eli kukaan ei aktiivisesti kauppaa ja mainosta tuota, joten ainoa keino löytää tuo metodia on lukea tämäntyylisiä foorumeja ja niiltä käyttäjien kokemuksia. Tietääkseni mikään tulostinvalmistajakaan ei mainitse tuon hienoudesta.
Hyvänä esimerkiksi nyt vaikka BuildTak kalvo (jota muuten varmaankin tuo linkkaamasi tuote kopioi) toimi mulla hyvin ekat 20 tulostetta, sen jälkeen se oli aivan paska. Täällä joku toinen kirjoittaja taas kertoi tulostelleensa samalle BuildTakille yli 2 vuotta täysin ilman ongelmia.
Tuossa omassa magneettialustassa pinnoite näyttäisi olevan kutakuinkin ellei täysin sama kuin koneen mukana tulleessa alkuperäisessä alustassa (buildtak tai ei). Erona taipuisuus ja se, että jos tuon haluaa irti tai paikoilleen koneeseen niin ei tarvitse niiden paperiklipsien kanssa taistella. Tulosteet irtoavat myös ihan sormivoimilla eikä tuota alustaa tuosta tarvitse juuri koskaan ottaa irti paitsi puhdistuksen yhteydessä ehkä. Eli eroa siihen alkuperäiseen ei nyt käytännössä niin hirveästi ole...

Pinnoitteen kestosta en voi omien kokemuksien perusteella sanoa mitään kun tuohon 8000 grammaan on vielä hieman matkaa. Sen vain sanon, että tuohon kiloonkin mahtuu jo ihan mukavasti pienempää tulostettavaa ja omien kokemusten perusteella alkuperäinenkin alusta kestää todella hyvin.

Ja ellen ihan väärin muista niin viime syksynä juuri sinä neuvoit aluksi kokeilemaan tulostamista ihan koneen mukana tulevaan alustaan. Ja jos peti on kiero/ongelmia niin sitten vasta lasin hankinta. Tuolla ohjeella sitä edelleen painetaan menemään ja ilman ongelmia.

En nyt sano sitä, että lasi olisi paska tai turha ostos. Vaan, että ajaa mieluummin ensiksi tuon koneen mukana tulevan lärpäkkeen paskaksi jos se vain suinkin on riittävä käyttäjän tarpeisiin (ja jos se edes menee paskaksi) ja sitten alkaa miettimään, että mitäs seuraavaksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
141
Tuli vähän epäselvästi kirjoitettua. En joka tulosteiden välissä putsaa peiliä vaan uutta tulostetta perään. Mutta usein on kone ollut tovin huililla ja silloin kyllä pyyhkäsen ipalla tai ihan vain vedellä sen samalla kun lämpenee.

Harvemmin sitten paremmin puhdistan. Kun näen sen tarpeelliseksi. Aika vaivatonta kyllä yleisesti ottaen peili/lasi pedin käyttö on
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
"Harmaa kalvo" ja polaric siis viitannee kuitenkin siihen että käytössä on lasi?
Varmaankin parikytä sivua taaksepäin joku teki kokeilun kahdella eri aineella, taisi ikkunanpuhdistusaine olla toinen ja toinen oli polaric go ja otti kuvat niistä rinnakkain ja polaricilla puhdistettu lasi oli harmaampi. Itse en ole tuollaista harmaata kalvoa saanut aikaan, mutta siis on olemassa paljon erilaisia aineita joissa on erilaisia pitoisuuksia isopropanolia, jotkut on tehty elektroniikan puhdistamiseen, toiset silmälasien, kolmannet polttoaineiden jäänestoon...aina niissä on jotain lisäainetta mukana, mutta tuossa polaric go:ssa tuoteseloste ilmoittaa pitoisuuden olevan yli 99%.
Harmaa kalvo voi johtua siis siitä että IPA:ssa on mukana lisäainetta joka sen aiheuttaa tai siitä ettei lasissa olleita epäpuhtauksia ole saatu pestyä pois vaan vain levitettyä koko alueelle tasaiseksi kalvoksi.

Pinnoitteen kestosta en voi omien kokemuksien perusteella sanoa mitään kun tuohon 8000 grammaan on vielä hieman matkaa. Sen vain sanon, että tuohon kiloonkin mahtuu jo ihan mukavasti pienempää tulostettavaa ja omien kokemusten perusteella alkuperäinenkin alusta kestää todella hyvin.
Isoimpaan yksittäiseen tulosteeseen mulla on menny 1300g lankaa...joo, mä en tulostele mitään miniatyyrejä :)

Ja ellen ihan väärin muista niin viime syksynä juuri sinä neuvoit aluksi kokeilemaan tulostamista ihan koneen mukana tulevaan alustaan. Ja jos peti on kiero/ongelmia niin sitten vasta lasin hankinta. Tuolla ohjeella sitä edelleen painetaan menemään ja ilman ongelmia.

En nyt sano sitä, että lasi olisi paska tai turha ostos. Vaan, että ajaa mieluummin ensiksi tuon koneen mukana tulevan lärpäkkeen paskaksi jos se vain suinkin on riittävä käyttäjän tarpeisiin (ja jos se edes menee paskaksi) ja sitten alkaa miettimään, että mitäs seuraavaksi.
Joo siis tottakai!
Mä vaan tarkensin sitä, ettei lasin kanssa tulostaminen ole kikkailua tai leikkimistä, pikemminkin päinvastoin. On olemassa miljoona + yksi kaupallista tuotetta joita markkinoijat rummuttaa pitkin nettiä, mutta kukaan ei puolesta puhu vanhan kunnon lasin puolesta...käy vähän sääliksi :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 257
Oliko noi Clasun PLA-rullat hyviä? Taas vaihteeksi -20% tarjouskoodit (KLUBI20) niin olisi ainakin hyvään hintaan.
Minullahan edelliseltäkin kierrokselta on edelleen rullat avaamattomassa paketissa, kun ei tulostinta vielä ole :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
243
Oliko noi Clasun PLA-rullat hyviä? Taas vaihteeksi -20% tarjouskoodit (KLUBI20) niin olisi ainakin hyvään hintaan.
Minullahan edelliseltäkin kierrokselta on edelleen rullat avaamattomassa paketissa, kun ei tulostinta vielä ole :)
Mulla ainakin toiminu ihan hyvin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
290
Tilasin viikko sitte photon s:n, mutta nyt luin, että siellä on preorderit aprox samaan hintaan elegoo mars saturnista ja anycubicilta on tulossa uus printteri, jossa paljon kestävämpi näyttö, että kannattaako pistää tulostin sukkana menemään takasiin ja odottaa noita monocolor/isommalla resolla olevia laitteita? Tietty aina kun odottaa, saa halvemmalla parempaa, mutta miten iso ero 2k vs 4k/ normi näyttö/onocolor lcd:llä on?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Tilasin viikko sitte photon s:n, mutta nyt luin, että siellä on preorderit aprox samaan hintaan elegoo mars saturnista ja anycubicilta on tulossa uus printteri, jossa paljon kestävämpi näyttö, että kannattaako pistää tulostin sukkana menemään takasiin ja odottaa noita monocolor/isommalla resolla olevia laitteita? Tietty aina kun odottaa, saa halvemmalla parempaa, mutta miten iso ero 2k vs 4k/ normi näyttö/onocolor lcd:llä on?
Oletettavaa on että uusi näyttö kestäisi pidempään, mutta sen näkee ajan kanssa. Tällä hetkellä on olemassa vain markkinointipuheita.
2k ja 4k näytöillä on erona se, että 4k näytössä on tuplamäärä pikseleitä. Mitä enemmän pikseleitä, sitä parempi tarkkuus. Mutta eikös Saturnissa ole yli kaksinkertainen tulostusala kuin Photon S:ssä? Siten tietenkään tulostustarkkuus ei nouse lisäpikseleiden myötä, vaan on jopa huonompi.
Se tulostimen palautus riippuu paljon siitä mistä tilasit sen. Ihan kaikki maailman yritykset ei noudata samanlaisia palautussääntöjä kuin Gigantti, ulkomailta tuskin ainutkaan. Turhaan kuitenkaan mieltäsi ressaat asian kanssa, aina tulee parempia tulostimia juuri kun olet jonkun hankkinut, mutta noissa uusissa ei ole mitään vallankumouksellista uutta...paitsi tietenkin markkinointiosaston mielestä.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
124
Kysyisin taas hieman apuja elektroniikan suhteen kun en kauheasti ymmärrä asiasta.

Osaatteko yhtään sanoa pitäisikö tämän askelmoottorin toimia Anycubic Chiron tulostimen kanssa? Olin aikaisemmin ostanut muutaman näitä moottoreita varalle mutta ilmeisesti moottori ei sovi Chiron printteriin kun mitään ei tapahtunut kun kytkin moottorin printteriin ja yritin liikuttaa extruderia.

Askelmoottori Aliexpress:
US $8.61 18% OFF|Nema 17 Stepper Motor 42 Motor Nema17 Stepping Motor 38mm 42BYGH 1.7A(17HS4401S) Step Motor 4 lead for CNC 3D Printer|Stepper Motor| - AliExpress

Chiron Extruder Stepper Motor:
Chiron Extruder Motor.JPG
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
Aliexpressin moottorin jännite on 12-24 V, kun Anycubicin moottorissa lukee 3,3 V. Noin suuri alijännite ei ilmeisesti saa aikaan mitään liikettä.
Kannattaa varmaan hakea varamoottoreita alkuperäisen moottorin tarrassa olevalla mallinumerolla. Sillä vaikuttaa löytyvän Aliexpressistä.
 
Liittynyt
25.05.2020
Viestejä
6
Tilasin AliExpressistä Energtic PEI Spring Steel Build Bedin. Se on nyt Tullissa ja sille pitäisi löytää se tullauskoodi. Sattuisiko joku tietämään oikean koodin?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Mitä koodeja muuten ootte käyttäny 3D tulostimissa? Tohon oikeeseen koodiinhan saa erilaisen vastauksen riippuen mistä sitä kysyy. Jotkut instanssit neuvoo kirjaamaan osioon muut tulostimet, jotkut neuvoo muut tietokoneet ja jotkut instanssit neuvoo muut muovintyöstökoneet. Tullimaksu noissa kaikissa mun tietääkseni on 0%, joten kyse ei ole siitä että kiertäisi viranomaismaksuja vaan että maahantuonti tilastoituu oikein.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
33
Sori, jos hieman offtopic tai oliko tälläiset kielletty mutta mutta..
Olisiko täällä ketään pääkaupunkiseudulta (tai vaikka hieman kauempaakin) joka voisi tehdä pienen? piirto/tulostus työn?
tarkoitus olisi saada räkkikotelon sisään levyohjaimelle ja backplanelle custom holderi

Katselin tuossa että joo voisi tehdä kuvat jollain ohjelmalla ja vissiin kirjastossa voi tulostella, mutta luulen että jos käytän aikaa tähän xyz tuntia niin joku osaavampi surauttaa tälläiset tunnissa parissa

ei siinä..mielenkiintoista, hauskaa ja hyödyllistä olisi tehdä itse, mutta kun aikaa ei tunnu ikinä olevan minkään uuden opettelemiseen
PK-seutu lähinnä sen takia että voin tuoda kotelon ja romppeet mitkä sinne tarkoitus saada niin helpompi näyttää ns. livenä :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Kevätsiivousta virittelin ja vihdoin pitänee ottaa tämäkin 'elefantti huoneessa' eli muutaman vuoden hylsyt hoidettavaksi. Muutamasta tein noita lokerikkoja jotka toimii ihan ok säilytysbokseina, mutta aika hiljasta että nuo kaikki viitsisi/kannattaisi käsitellä.
Nuo muovit lienee kierrätettävää? En ole ihan varma noista merkinnöistä. Muutama noista onkin jotain pahvia tms. Varmaan helpoin kun roudaa roskiin.

IMG_20200627_152147.jpg
IMG_20200627_152210.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Oikeastaan kaikki muut muovit PVC:tä lukuunottamatta kelpaa kierrätykseen. Jos en ihan väärin tuosta kuvasta nähnyt niin nuoli osoittaa kohtaan PC eli polykarbonaattiin eli muovinkierrätykseen vaan...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Oikeastaan kaikki muut muovit PVC:tä lukuunottamatta kelpaa kierrätykseen. Jos en ihan väärin tuosta kuvasta nähnyt niin nuoli osoittaa kohtaan PC eli polykarbonaattiin eli muovinkierrätykseen vaan...
Jep PC on tuo rulla ja ainakin pari muuta on PS eli kierrätykseen menee. Pitänee muutama viritellä säilytysrasioiksi ja loput dumpata roskiin, saa tuonkin nurkan käyttöön.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Siinä on kiitettävä määrä tyhjiä keloja :rofl::thumbsup:
Heh joo, osa keloista on mennyt roskiinkin eli tuossa ei ole edes kaikki mitä on about 4 vuodessa kuluttanut. Kyllä tuota kattoessa käy mielessä että mihin se kaikki muovi oikein on mennyt. Mutta esmes ao. printteriä kehitellessä ja protoillessa aika paljon menee muovia, tuokin kone on syönyt koko elinaikanaan varmaan jonkun vajaa 10 rullaa kun ottaa huomioon uudelleenrakennukset ja osien iteraatiot. Ja mulla on noita kaks kehityskappaletta ;). Harrastus se on tämäkin
IMG_20200627_175922.jpg
 
Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
93
Kysyisin taas hieman apuja elektroniikan suhteen kun en kauheasti ymmärrä asiasta.

Osaatteko yhtään sanoa pitäisikö tämän askelmoottorin toimia Anycubic Chiron tulostimen kanssa? Olin aikaisemmin ostanut muutaman näitä moottoreita varalle mutta ilmeisesti moottori ei sovi Chiron printteriin kun mitään ei tapahtunut kun kytkin moottorin printteriin ja yritin liikuttaa extruderia.

Askelmoottori Aliexpress:
US $8.61 18% OFF|Nema 17 Stepper Motor 42 Motor Nema17 Stepping Motor 38mm 42BYGH 1.7A(17HS4401S) Step Motor 4 lead for CNC 3D Printer|Stepper Motor| - AliExpress

Chiron Extruder Stepper Motor:
Oli vaikka 1,5 volttia tai 25 volttia kaikki stepperit toimii noilla nykysillä 3D tulostimien emolevyillä/irtopiireillä.. :)
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
394
Kysyisin taas hieman apuja elektroniikan suhteen kun en kauheasti ymmärrä asiasta.

Osaatteko yhtään sanoa pitäisikö tämän askelmoottorin toimia Anycubic Chiron tulostimen kanssa? Olin aikaisemmin ostanut muutaman näitä moottoreita varalle mutta ilmeisesti moottori ei sovi Chiron printteriin kun mitään ei tapahtunut kun kytkin moottorin printteriin ja yritin liikuttaa extruderia.

Askelmoottori Aliexpress:
US $8.61 18% OFF|Nema 17 Stepper Motor 42 Motor Nema17 Stepping Motor 38mm 42BYGH 1.7A(17HS4401S) Step Motor 4 lead for CNC 3D Printer|Stepper Motor| - AliExpress

Chiron Extruder Stepper Motor:
Tekeekö se mitään? Vois olla moottorin pinnit eri järjestyksessä.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 998
Kysyisin taas hieman apuja elektroniikan suhteen kun en kauheasti ymmärrä asiasta.

Osaatteko yhtään sanoa pitäisikö tämän askelmoottorin toimia Anycubic Chiron tulostimen kanssa? Olin aikaisemmin ostanut muutaman näitä moottoreita varalle mutta ilmeisesti moottori ei sovi Chiron printteriin kun mitään ei tapahtunut kun kytkin moottorin printteriin ja yritin liikuttaa extruderia.

Askelmoottori Aliexpress:
US $8.61 18% OFF|Nema 17 Stepper Motor 42 Motor Nema17 Stepping Motor 38mm 42BYGH 1.7A(17HS4401S) Step Motor 4 lead for CNC 3D Printer|Stepper Motor| - AliExpress

Chiron Extruder Stepper Motor:
Jos ei tapahdu yhtään mitään niin todennäköisesti johdot on väärissä paikoissa kuten @J4nnu jo mainitsi.

Aliexpressin moottorin jännite on 12-24 V, kun Anycubicin moottorissa lukee 3,3 V. Noin suuri alijännite ei ilmeisesti saa aikaan mitään liikettä.
Kannattaa varmaan hakea varamoottoreita alkuperäisen moottorin tarrassa olevalla mallinumerolla. Sillä vaikuttaa löytyvän Aliexpressistä.
Joistakin moottoreista on huonosti saatavilla datalehtiä mutta jos aliexpressin ilmoituksessa olevat 1.86ohm ja 1.7A pitävät paikkansa niin moottorin nimellisjännite on n. 3.2V.
En yrittänyt hakea Anycubicin jännitteitä mistään mutta yleensähän tulostimissa on 12V tai 24V joiden molempien pitäisi olla riittäviä kyseiselle moottorille.

Ilmoituksessa mainittu suositeltu jännite on kuitenkin ihan eri juttu kuin moottorin nimellisjännite. Jos askelmoottorista halutaan isoja kierroksia ja/tai voimaa yläkierroksilla niin käyttöjännite pitää olla huomattavasti suurempi kuin nimellisjännite.
Esimerkkinä jyrsimen moottorit on 4.5Nm 4.2A 0.76ohm 6.7mH (eli nimellisjännite 3.2V) ja niitä ajetaan 75VDC syötöllä.

Hyvä ohjain rajoittaa nimenomaan virran ja suurella jännitteellä saadaan virran nousuaika pieneksi jolloin saadaan hyvä kiihtyvyys ja kierroksia.
Toisinpäin ajatellen jos jännite on liian matala moottorin induktanssiin nähden virta ei ehdi nousta riittävän ylös askelpulssin aikana ja silloin ei saada ulos voimaa (eikä kierroksiakaan).
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
124
Kysyisin taas hieman apuja elektroniikan suhteen kun en kauheasti ymmärrä asiasta.

Osaatteko yhtään sanoa pitäisikö tämän askelmoottorin toimia Anycubic Chiron tulostimen kanssa? Olin aikaisemmin ostanut muutaman näitä moottoreita varalle mutta ilmeisesti moottori ei sovi Chiron printteriin kun mitään ei tapahtunut kun kytkin moottorin printteriin ja yritin liikuttaa extruderia.

Askelmoottori Aliexpress:
US $8.61 18% OFF|Nema 17 Stepper Motor 42 Motor Nema17 Stepping Motor 38mm 42BYGH 1.7A(17HS4401S) Step Motor 4 lead for CNC 3D Printer|Stepper Motor| - AliExpress
Tekeekö se mitään? Vois olla moottorin pinnit eri järjestyksessä.
Moottori ei varsinaisesti tee mitään. Kun yritän liikuttaa extruderia mutta tunnen että se "nytkähtää" eli tuntuisi että siihen tulee virtaa mutta se ei liiku. Kokeilin samaa moottoria Ender-3 tulostimeen ja siinä se toimi ok. Onko mitään käsitystä/ehdotuksia mitä pinnejä kannattaisi lähteä vaihtamaan/kokeilemaan?

Oikealla Anycubic Chiron stepper motor ja vasemmalla Aliexpressistä ostettu moottori.
1593584214433.png


Anycubic Youtubessa:
1593583759610.png


Aliexpress mottorin tietoja:
1593583900896.png
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 998
Moottori ei varsinaisesti tee mitään. Kun yritän liikuttaa extruderia mutta tunnen että se "nytkähtää" eli tuntuisi että siihen tulee virtaa mutta se ei liiku. Kokeilin samaa moottoria Ender-3 tulostimeen ja siinä se toimi ok. Onko mitään käsitystä/ehdotuksia mitä pinnejä kannattaisi lähteä vaihtamaan/kokeilemaan?

Oikealla Anycubic Chiron stepper motor ja vasemmalla Aliexpressistä ostettu moottori.


Anycubic Youtubessa:


Aliexpress mottorin tietoja:
Voisi viitata siihen että on kytketty väärin.

Moottorista pitäisi mitata mitkä pinnit ovat oikeat käämit, tuossa youtube- kuvassa 1-3 ja 4-6. Alin kuvassa 1-2 ja 3-4 mutta moottorissa näyttäisi kuitenkin olevan 6 pinniä eli ei ihan täsmää...
Jos Alin moottorin mukana tuli johto niin vertaa sitä alkuperäiseen.

Moottorin käämit voi testata vaikka 1.5V patterilla (ei akku), kun laittaa 2 johtoa patteriin moottorin kuuluu nytkähtää. Jos ei niin ko johdot kuuluu eri käämeihin.
Toinen vaihtoehto on oikosulkea 2 moottorin johdinta ja pyörittää, jos on raskaampi kuin ilman oikosulkua niin johdot kuuluu samaan käämiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Voisi viitata siihen että on kytketty väärin.

Moottorista pitäisi mitata mitkä pinnit ovat oikeat käämit, tuossa youtube- kuvassa 1-3 ja 4-6. Alin kuvassa 1-2 ja 3-4 mutta moottorissa näyttäisi kuitenkin olevan 6 pinniä eli ei ihan täsmää...
Jos Alin moottorin mukana tuli johto niin vertaa sitä alkuperäiseen.

Moottorin käämit voi testata vaikka 1.5V patterilla (ei akku), kun laittaa 2 johtoa patteriin moottorin kuuluu nytkähtää. Jos ei niin ko johdot kuuluu eri käämeihin.
Toinen vaihtoehto on oikosulkea 2 moottorin johdinta ja pyörittää, jos on raskaampi kuin ilman oikosulkua niin johdot kuuluu samaan käämiin.
Yleismittarilla noita mittailun kun Kiinasta tilatuissa moottoreissa sattui vastaan yksilöitä jotka ei toimineet vanhalla kaapelilla. Muistaakseni pari ohmia oli resistanssi jos kuuluvat samaan käämiin, muuten tietenkin ääretön. Tuo oikosulku onkin näppärä keino, ei tarvi sohia yleismittarilla.

Edit: fixailin tuossa tapauksessa kaapelit eli liittimestä väärin menevät pinnit irti ja sopivaan järjestykseen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
394
Voisi viitata siihen että on kytketty väärin.

Moottorista pitäisi mitata mitkä pinnit ovat oikeat käämit, tuossa youtube- kuvassa 1-3 ja 4-6. Alin kuvassa 1-2 ja 3-4 mutta moottorissa näyttäisi kuitenkin olevan 6 pinniä eli ei ihan täsmää...
Jos Alin moottorin mukana tuli johto niin vertaa sitä alkuperäiseen.
Mullakin jossain moottorissa oli 6 pinniä mutta todellisuudessa 2 käämiä. Tulee samasta tuutista varmaan kaikki niin jättävät vaan ylimääräset kytkemättä.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Polaric Go on palannut Puuilon valikoimaan mutta se ei ole enää 99% IPAa. Nyt etiketissä on Etanoli/Isopropanoli. Huomaa jo hajusta että on ihan eri tavaraa.
Nonni, hyvä että menivät sitte tossa kohtaa säästämään. Perhana. Menee sitten taas sinne yli 20 euron litrahintoihin. Kertokaahan jos joku bongaa jostakin korvaavan ja järkihintaisen tuotteen!
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
347
kiinnostaisi ostaa edullinen mutta toimiva 3d-tulostin. erityisesti prusa. Toimiiko se niinkuin pitäisi vai tulostaako sekundaa?
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
347
Onko muuten mitään tulostinta suositella mihin saisi myöskin laser kaiverruspään ? hintaluokassa 600eur
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 118
Kyllähän noita on myynnissä erillisinä kitteinä vaikka mihin tulostimeen mutta kannattaa ottaa huomioon että se valo on aika myrkkyä silmille heijastuneena useastakin pinnasta sekä mahdolliset palokaasut yms. Eli sitten pitäisi kehitellä jo jonkinlaista huuvaa yläpuolelle joka imee huurut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 491
Viestejä
4 164 047
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom