PLA:ta kulunut viime syksystä lähtien arviolta sen 800-1000g, alkuvuodesta oli parin-kolmen kuukauden jakso jolloin en printannut juuri yhtään. Puhdistuskerrat lasketaan kuitenkin jossei yhden niin maksimissaan kahden käden sormilla ja noistakaan kaikki eivät miltään välttämättömiä...
Mulla on samassa ajassa kulunut ehkä 8000g PLA:ta ja mulla on vähentynyt tulostamiset tosi paljon.
Itse kyseenalaistan koko pedin kanssa leikkimisen
suuresti joka kerta kun siitä luen jossain ja taidanpa hiukan kyseenalaistaa tuon lasin/peilinkin järkevyyden
. Minulla on ender 3 ja siihen liimattuna magneettinen peti, joku tällainen:
magneettipeti. Tuo paikoilleen ja pedin säädöt nurkkauksista kuntoon testikoodin ja paperinpalan avulla. Ainoa toimenpide mitä tein tuon asennuksen jälkeen oli se, että suihkautin ihan jotain lidlistä ostettua ikkunanpesuainetta tuohon ja sen jälkeen tavallisella paperilla pyyhin ylimääräiset pois. Sen jälkeen peti lämpiämään ja kappaleet tulostukseen. Samat tein kyllä sen alkuperäisenkin mukana tulleen alustan kanssa eikä mitään ongelmia.
Ööö, ei siinä ole mitään leikkimistä. Mä putsaan pedin isopropeenilla ehkä 20 tulosteen välein. Pedin etäisyyttä suuttimeen hienosäädän ehkä 30 tulosteen välein. Vain 1/100 tulosteesta on sen verran tiukassa pedissä, että sen irroittamiseen joutuu käyttämään mitään muuta kuin etusormea ja peukaloa ottamaan tulosteesta kiinni ja nostaa se ylös. Mä olen kokeillut kaikki muut alustat paitsi tuon magneettipedin, mutta niissäkin pintamateriaali on aina semmoisia mitä mä olen joskus kokeillut jossakin tulostimessa ja ylivoimaisesti helpoin ja toimintavarmin mulla on ollut tuo pelkkä lasi IPA:lla puhdistettuna. Kaikki alustat on toiminut hyvin joillakin materiaaleilla ja jonkinlaisen ajan verran. Mulle paras ja halvin on ollut lasi+IPA.
Mulla loppuisi kyllä tämä harrastus hyvin lyhyeen jos joutuisi hemmetti leikkimään joidenkin puhdistuaineiden tai liimapuikkojen kanssa tulosteiden välissä.
Joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Mutta ainoa mikä on täysin varmaa faktaa, on että 3D tulostus ei ole plug 'n' play. Yksi kikka mikä sopii toiselle, ei varmasti sovi jollekin toiselle tulostelijalle. Koneet ovat erilaisia. Materiaalit ovat erilaisia. Ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeaa menetelmää. Esimerkiksi nyt vaikka jotkut materiaalit vaativat tulostuspediltä yli 100 asteen lämpötiloja ja jos ton sun magneettilärpäkkeen laitat niihin lämpöihin, magneettisuus häviää.
Mä olen ostellu kaikenlaisia tulostusalustoja ja niiden yhteenlaskuttu hinta ylittää jo monen tulostimen hinnan. Se mihin lopuksi päädyin, olikin se kaikkein halvin mahdollinen. Jos olisin tuon vinkin löytänyt vähän aiemmin netistä, olisin säästänyt pari sataa euroa (no ei se oikeasti olisi säästyny, kevyeen elämään sekin olisi kadonnut) ja monta harmitusta. Sen tähden mä olen täällä kertonut yhtenä vaihtoehtona tuosta lasi+IPA parivaljakosta. Se on se halvin kokeilu ja jos ei toimi niin sitten voi ostella kiinasta kaikenmaailman himmeleitä
Siinä on ehkä se, että tuo ei ole ns kaupallinen metodi, eli kukaan ei aktiivisesti kauppaa ja mainosta tuota, joten ainoa keino löytää tuo metodia on lukea tämäntyylisiä foorumeja ja niiltä käyttäjien kokemuksia. Tietääkseni mikään tulostinvalmistajakaan ei mainitse tuon hienoudesta.
Hyvänä esimerkiksi nyt vaikka BuildTak kalvo (jota muuten varmaankin tuo linkkaamasi tuote kopioi) toimi mulla hyvin ekat 20 tulostetta, sen jälkeen se oli aivan paska. Täällä joku toinen kirjoittaja taas kertoi tulostelleensa samalle BuildTakille yli 2 vuotta täysin ilman ongelmia.
btw, mä oon nyt ehkä 2 vuotta toiminu tuon IPA:n kanssa ja edelleen on se ihan ensimmäinen Polaric GO pullo käytössä, eli 2 vuoden puhdistusten hinta mulla on yhteensä alle 3 euroa, + mitä nyt on talouspaperia kulunut muutama arkki per kerta. Jos jonkun mielestä tuo yli 99% puhdas IPA jättää harmaan kalvon, kilpailevia tuotteita on kirjaimellisesti kymmeniä ja niitä satavarmasti myydään ihan lähellä jokaista suomalaista.