3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mistähän johtuu, kun viimeaikoina ruvennut menemään suuttimia tukkoon suhteellisen pienellä aikavälillä? Tulostin Ender 3 Pro ja filamenttina Clas Ohlsonin PLA.
Ekana tulee mieleen likaiset, pölyiset filamentit, jos tapahtuu vähän kaikilla langoilla, alkanut pikku hiljaa eikä uuden suuttimen vaihto auta (tietää että on varmasti puhdas suutin). Oletko kokeillut putsata suutinta Atomic- menetelmällä? Tuleeko langan mukana likaa, mustia partikkeleita, kun putsaa?
 
Viimeksi muokattu:
Millasia kotelo systeemeitä käytössä? Tarvis koteloida toi ASX1 printteri ettei hallissa oleva pöly pääse pilaan tulosteita ja muutenkaan pääse printteriin. Myös toinen tarkoitus on pitää tulostus vakio lämmössä.

Tämmöistä käytän Crealityn Ender3 / CR-10 ja Anycubic i3 Mega tulostimien kanssa. Tulostimet ovat viileässä autotallissa ja kasvuhuone on ollut riittävä pitämään lämmöt tulostaessa. Tämä ei siis mikään ammattimainen ratkaisu mutta helpottaa tulostin säätämisessä kun kotelon saa helposti pois.
Minikasvihuone Hortus 65 x 65 x 85 cm
 
Oliko nyt @iplo käyttäjää lainatakseni "Jos haluat 3D tulostimen osta Prusa, jos haluat harrastuksen osta Ender". Sen verran järkeä päässä että Prusalla mennään.
Menenkö nyt ihan metsään jos laitan Prusa Minin tilaukseen? Tarve olisi (todennäköisesti) tulostella pikkuosia (Kenwoodiin yleiskoneeseen jotain uusia rattaita, Teslan frunkiin koukkuja, Raspberry Pi koteloita, muita koukkuja ja muuta "sälää"). Toinen vaihtoehto on tilata MK3S. Onko Minissä jotain kompromisseja, mitkä pitäisi nyt tiedostaa muuta kuin hiukan pienempi tulostusalue, ja vissiin ei sopinut jollekin erikois-filamenteille niin hyvin? Hatusta arvaan että PLA ja PETG riittäisi omiin tarpeisiin.

Vinkkejä?
Joo, kuulostaa mun sanomalta :)
Tuo oli kyllä sanottu silloin kun Prusa miniä ei vielä ollut myynnissä. Minissä on ollut kaikenlaista pientä lastentautia, jotka varmasti kyllä siloittuvat ajan myötä, sillä Prusa satsaa isosti tuotekehittelyyn. Mutta noista pikkuvioista johtuen mun on vaikea suositella sitä juuri nyt, nimittäin samalla tai jopa alhaisemmalla hinnalla saa 'tällä hetkellä' paremman tulostimen.
Tuossa minissä on bowden systeemi, kun MK3S:ssä on suorasyöttö. Tuosta johtuen TPU ja muut joustavat filamentit on vaikeampia tulostaa. Noihin mainitsemiisi tulostus-asioihin minin pienempi tulostusalue kyllä riittää, mutta kyllä sullekin tulee eteen juttuja mitä haluaisit tulostaa, mutte ei ihan mahdu tuolle pedille.

Varoitus: Mä en suosittele kickstarteria kenellekään, kaikki sinne laitetut rahat voi käytännössä ajatella lahjoituksena ja jos sieltä saa jotain luvatun kaltaista takaisin, voi olla aidosti yllättynyt!
Varoituksesta huolimatta...jos mä tällä hetkellä ostaisin itselleni ensimmäisen tulostimen, ostaisin ehkä tämän (linkki kickstarter kampanjaan): Creality CR-6 SE Leveling-free DIY 3D Printer Kit
Toisaalta, tuota joutuu odottelemaan elo-syyskuulle, mutta tuossa on yhdistetty monta sellaista pientä parannusta mitä ender tulostimiin on harrastajien keskuudessa kehitetty. Toki tuossakin on muutama asia jotka saattaa pitkässä käytössä aiheuttaa ongelmia, mutta (toimiva) automaattinen bed leveling 300 euron tulostimessa on asia jota ei olla aikaisemmin nähty. Okei, olisinhan mä tuon jo tilannu itselleni kolmanneksi tulostimeksi, mutta k-virus aiheutti taloudellisen katastrofin ja nyt joutuu eleleen varpaisillaan.
 
...mutta kyllä sullekin tulee eteen juttuja mitä haluaisit tulostaa, mutte ei ihan mahdu tuolle pedille.
Tuohon asiaan vielä pieni vinkki:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoisin että yli 90% normaali-ihmisen tulostuksista mahtuu Prusa minin pedille. Nyt kun minin saa 400 euroa halvemmalla kuin MK3S rakennussarjan ja 600 euroa halvemmalla kuin valmiiksi kootun MK3S:n, kannattaa miettiä josko ne harvoin tehtävät isommat tulosteet pilkkoo softalla pienemmiksi palasiksi ja tulostuksen jälkeen liimailee yhteen tai jopa siten että tilaa tulosteet jostain tulostuspalvelusta (joita Suomestakin löytyy, eikä ne postikulut euroopastakaan isoja ole), kun tuolla erotuksella kuitenkin tilaa aika monta isompaa tulostetta.

No totta puhuen, samaa laskukaavaa voi käyttää miettiessään ylipäätään 3D tulostimen ostoa. Onko niitä hyödyllisiä tulostettavia juttuja niin paljon että sen takia ostaisi 400 euron tulostimen. Kun ne pikkuset koukut ja muut hilppeet kuitenkin tulostuspalveluistakaan ei muutamaa euroa enempää maksa. Mä väitän että 90% kotitalouksista säästäisi rahaa jos ei osta itselleen tulostinta, 5%:lla lopputulema on fifty/sixty ja noin 5% saa siitä on isot säästöt. Mutta eihän se asia ole näin yksinkertainen, 3D tulostin on myös huikea aikuisten lelu henkilölle joka tykkää tehdä itse. Yksi vertailukohde voisi olla vaikkapa leipäkone. Aika harva leipäkoneella pystyy itselleen taloudellisia säästöjä tekemään.
DIY miehelle 3D tulostin on ehkä kaikkein kustannushyödyllisin työkalu! Viime syksynä itte ostin monen vuoden pohdinnan jälkeen pulttipyssyn kahden auton renkaiden vaihtoon, käyttöä 2 kertaa vuodessa ja laitteen hinta 400 euroa. Ja tallista löytyy vielä harvemminkin käytettäviä sähkötyökaluja.
 
Sanoisin oman 3D tulostimen omistamisen suurin etu olevan nopeus. Jos jonkin asian tarvitsee muutaman tunnin sisällä, niin sellaisen myös saa. Tulostuspalveluissa on yleensä vähintään muutaman päivän odottelu logistiikan vuoksi, joskus viikko+.

Lisäksi laadun ja hienosäädön varmistus. Itsellä ollut todella monta kertaa joku tulostettu esine, jonka on pitänyt olla täysin sopiva, mutta onkin vaatinut tyyliin 0.5% skaalausta. Kolmijalkojen kännykkätelineet hyvänä esimerkkinä.
 
Itseäkin on houkutellut 3D-tulostin jo pitkään mutta yleensä kun on ollut kyse varsin simppeleistä kappaleista niin siinä ostoa pohtiessa on jo ohimennen tehnyt "riittävän hyvän" palikan jostakin pellin- tai muovinpalasta jota nurkista löytyy tyyliin poralla, sahalla, viilalla ja puukolla. Olisihan sellainen 3D-tulostettu tietty yleensä ainakin kauniimpi mutta monesti vaan riittävän hyvän on saanut tehtyä olemassaolevilla välineillä.

Jos vaikka jossakin läheisessä kirjastossa vaan olisi 3D-printteri niin voisi tulostinkärpänen joko purra tai oman haaveilu loppua kokonaan. Kuitenkin tuollaisia esineitä jotka on ollut lähes pakko tulostaa on ollut ehkä noin kerran vuodessa ja on aina joko duunin kautta tai jonkun tutun kautta järjestettyä homma, vaikka siinä tietty aina on vaivaa ja joutuu odottelemaan muutamia päiviä.

Eli nyt noiden perusteella itselläni ei ihan hirveesti ole tarvetta 3D-printterille mutta olisihan se kiva lelu... Ei se kyllä koskaan itseään takaisin maksaisi mutta yleensä harrasteisiin vaan jotenkin kuluu rahaa.
 
Jos vaikka jossakin läheisessä kirjastossa vaan olisi 3D-printteri niin voisi tulostinkärpänen joko purra tai oman haaveilu loppua kokonaan. Kuitenkin tuollaisia esineitä jotka on ollut lähes pakko tulostaa on ollut ehkä noin kerran vuodessa ja on aina joko duunin kautta tai jonkun tutun kautta järjestettyä homma, vaikka siinä tietty aina on vaivaa ja joutuu odottelemaan muutamia päiviä.

Eli nyt noiden perusteella itselläni ei ihan hirveesti ole tarvetta 3D-printterille mutta olisihan se kiva lelu... Ei se kyllä koskaan itseään takaisin maksaisi mutta yleensä harrasteisiin vaan jotenkin kuluu rahaa.
Tää on muuten tosi hyvä pointti, jota en muistanu ollenkaan. Yliopistopaikkakunnilla löytyy fublabit, muualla on sitten harrastusporukoiden makerspacet, monella paikkakunnalla kirjastoilla on varattavissa kone. Mutta kuten @Infinity tuossa sanoi, kun se on kotona, sen käyttö on myös viipeetöntä...eikä tartte muitten nurkissa koluta.

Tosta takaisinmaksusta, sehän riippuu vain mihin sitä käyttää. Pelkästään pienoismallirakentamisessa tulostin maksaa itsensä takaisin alle vuodessa! Ja se on vain mielikuvituksesta kiinni. Meillä on tallin työkaluilla telineet (vaikka reikälevyseiniä myydään kaupoissa, niihin saa todella heikosti sopivia koukkuja yms vipstaakeja), siivouskomeroon saatiin customoiduilla telineillä viimeinkin kaaos loppumaan, kaveripiirin kilpailuihin hienot pokaalit, lasten leluja korjattua, lapsen nerfit modattua yms jne.
 
Viimeksi muokattu:
Viime syksynä itte ostin monen vuoden pohdinnan jälkeen pulttipyssyn kahden auton renkaiden vaihtoon, käyttöä 2 kertaa vuodessa ja laitteen hinta 400 euroa.
Minä ostin ikkunaremontin ikkunanpesun sijaan (vanhat ikkunat oli likaiset) ja Teslan käyttöetuna oman 5v vanhan Golfin tilalle (piti saada luotettava auto ja ei yllättäviä huoltokustannuksia)
Ei näitä järjellä hankita :D

En tosiaan tulostintekniikoista ymmärrä vielä niin paljoa, niin siksi kyselen ja hyviä kommentteja onkin tullut.
Vaikka tavallisesti kaikki pitää aina saada heti-nyt-mulle-kaikki, niin tulostimen kanssa voin kyllä hetken odottaakin. Kesällä on muutakin tekemistä kuin vain istua koneella. Oman tulostimen haluan senkin takia että vaikka epäilemättä täältä eräältä tyypiltä tilatut 3D palikat on ihan oikein tulostettu, en silti saa niitä toimimaan toivotuissa käyttötarkoituksessa (Frankenquest). Paljon helpompaa olisi kun itse pääsisi tulostamaan ja edes etäisesti oppimisen kautta toivottavasti ymmärtäisin miksi toiselta tilatut palikat eivät toimineet.

Mini viehättää myös juuri hieman kompaktimman koon puolesta. Osaatteko sanoa onko Minin mahdolliset haasteet softalla Prusan ratkaistavissa vai onko siinä tehty jotain tyhmiä fyysisiä kompromisseja?
 
Mini viehättää myös juuri hieman kompaktimman koon puolesta. Osaatteko sanoa onko Minin mahdolliset haasteet softalla Prusan ratkaistavissa vai onko siinä tehty jotain tyhmiä fyysisiä kompromisseja?
Mä sitä listaa minin haasteista pari kuukautta sitten laitoin. Osa puutteista johtuu siitä että siirtyivät 32 bittiseen boardiin ja "kaikki" joutuu kehittämään uusiksi (MK3:ssa on 8 bittinen). Prusa lähettää firmispäivityksiä aktiivisesti ja tulostin paranee vanhetessaan. Osa puutteista on mekaanisia. Nähtäväksi jää korjaavatko he niitä myymällä S-päivitystä tulostimeen, kuten tekivät MK2:n ja MK3:n kanssa.
Ja siis, Prusa mini on hyvä tulostin! Vähän vaikea on hahmottaa täsmällisesti kuinka hyvä se on, sillä he eivät jostain syystä ole lähettäneet yksiköitä testattavaksi youtubettajille kuten tekivät MK3:n kanssa. Tähänastiset laatuarviot perustuu käyttäjien kokemuksiin ja vikalistoihin somesta luettuna ja Josef Prusan myöntämiin puutteisiin. Mä itseasiassa mietin että testiyksiköiden lähettämättömyys satavarmasti johtuu lukuisista lapsentaudeista, joita yrittävät siloitella ennenkuin arvostelijat pilaavat tulostimen maineen. Tuoreessa muistissa on kun 3D printing nerdille joutuivat lähettämään 3 kpl MK3- testiyksikköä, kun niissä kaikissa oli jotain isoa vikaa ja ne kaikki oli vielä käsin poimittuja eikä suinkaan pakasta vedettyjä. Nuo ongelmat loppujen lopuksi 6kk myöhemmin oli korjattu firmispäivityksen myötä. Hiukan huvittavaa on, että mm Prusan "golden boy" Thomas Sanladerer on jo puoli vuotta julkisesti pyydellyt konetta testiin ja nyt viimeisimmässä videossa lakonisesti vain toteaa: "kyllä se varmaankin hyvä on kun myy niin hyvin".

Et sä metsään mene vaikka ostaisit Prusa minin. Jos nyt joku tulostin on tällä hetkellä 10% parempi tulostin samaan rahaan, sillä on loppujen lopuksi kuitenkin aika pieni merkitys. Kunhan et osta mitään totaalista verkonpainoa, joita niitäkin on paljon myynnissä.
 
Jes. Kiitos @iplo. Hyvää analyysiä.
Mä sitä listaa minin haasteista pari kuukautta sitten laitoin.
Täytyy vielä tsekata vanhempiakin juttuja. Verkonpainoihin liittyen, yritän olla nyt liikaa innostumatta linkatusta Kickstarterista. Aikaisemmin kyllä Creality teki lähtemättömän vaikutuksen allekirjoittaneeseen, kun niiden sivuilta yritin etsiä latauksia, lisätietoa ja yleisesti tietoa. Siitä tännekin naksuttelin jokin aika sitten. Ehkä sitten lähtökohtani oli täysin väärä kun olin ensin opiskellut Prusan arvosteluiden/videoiden kautta asioita, ja kaikissa suunnilleen ensimmäisenä mainitaan esim mukana tuleva handbook ja hyvä support-tukiverkosto.
 
Käyttääkö joku IdeaMaker sliceria? Vai onko joku parempi. Simplify3d muuten ok mut hinta.
 
Hankin ekan 3d tulostimen (Ender 3 Pro) muutama viikko sitten. Eka kokoaminen meni asiaan etukäteen perehtymisestä huolimatta metsään eikä z-akseli saanut nostettua x-akselia ylös lainkaan. Näin ollen tulostuspää ehti jyrsiä magneettialustaan testcubea muutaman layerin ajan ennen kuin hoksasin ettei kaikki ole ok. Magneettialustassa on siis nyt muistona testcuben kuva keskellä alustaa. Ilmeisesti pari muutakin kertaa tulostuspää on tullut säädettyä turhan lähelle kun muitakin jälkiä alustassa on.

Kyllähän tuohon tulostaa edelleen, mutta tekisi mieli myös kokeilla jotain muuta. Tällä hetkellä on vain PLA:ta mutta tulevaisuudessa varmaan ainakin PETG, ehkä TPU:kin ja mitä näitä nyt on mitä tällä ilman suuria modauksia tekee. Eikä se all metal hotend ole pois suljettu myöhemmin. Isoin asia kuitenkin, että saisi alustan suht nopeasti, eli kaikki Aliexpress kama on out.

Tilasin tulostimen kanssa samaan aikaan Crealityn lasialustan. Sen seurantalogi ei ole päivittynyt kolmeen viikkoon eli se on ilmeisesti jossain laivassa tms.

Saanko mä esim. K-Raudasta tms. 230x230 mm kokoluokkaa olevan valmiin lasipalan? Onko väliä onko lasi vai peili? Ja sille pitäisi pystyä tulostamaan ilman lisäkikkailuja (ilman liimoja tai hiuslakkoja)? Netissä on vinkkinä paljon ulkomaisia tuotemerkkejä millä parantaa tulosteen kiinnittymistä, mutta niitä harvemmin löytyy Suomesta.
 
Youtube-videoissa näkyy porukalla sellaista työkalua, jolla he puhdistaa ja vähän veistelee tulostettuja kappaleita. Eli siinä on kapula ja sen päässä koukku tms. terä. Mikä tämän työkalun nimi on suomeksi ja/tai englanniksi?

Kaivan esimerkkivideon, jos kukaan ei tällä tunnista.
 
Tällä hetkellä on vain PLA:ta mutta tulevaisuudessa varmaan ainakin PETG, ehkä TPU:kin ja mitä näitä nyt on mitä tällä ilman suuria modauksia tekee. Eikä se all metal hotend ole pois suljettu myöhemmin. Isoin asia kuitenkin, että saisi alustan suht nopeasti, eli kaikki Aliexpress kama on out.
All metal hot endissä on semmoinen paha homma, että sen kanssa muodostuu helpommin tukoksia. Metallipinta ei ole edes äärimmilleen kiillotettuna yhtä tasainen kuin PTFE tuubi, joten sula muovi tarttuu siihen innokkaammin kiinni kuin tefloniin. Normaali PTFE putki kestää vain noin 245 asteeseen asti ja sen jälkeen se alkaa sulamaan ja siitä tietenkin muodostuu paljon ongelmia. Jotkut materiaalit kuitenkin tarvii korkeampia lämpötiloja, kuten Nylon (240-260), ja tuota korkeampaa lämpötilaa on sitten mahdollistettu täysmetallisella hot endillä. Jos koneella on kuitenkin tarkoitus tulostaa myös PLA:ta, järkevämpi menetelmä on vaihtaa PTFE putki Capricorniksi jonka mainostetaan kestävän yli 300 lämpötilat. Netistä löytyy myös helpot ohjeet kikkaan jossa vain hot endin sisällä oleva putki on Capricornia ja pääosin putki on perus valkoista kiinakamaa.
TPU ei taida onnistua ilman modausta, ehkä kaikkein jäykimmät menee hyvin, mutta yleensä extruderiin tarvitaan filamentille parempaa ohjausta. Siihen löytyy sekä tulostettavaa palikkaa (kuluu ennenpitkää rikki), alle 10e modausosaa joka käyttää alkuperäisiä elektroniikoita sekä 60+ euron hintaisia vaihtoehtoisia extrudereita kuten EZR.
PETG tulostuu hienosti ilman modauksia.

Tilasin tulostimen kanssa samaan aikaan Crealityn lasialustan. Sen seurantalogi ei ole päivittynyt kolmeen viikkoon eli se on ilmeisesti jossain laivassa tms.

Saanko mä esim. K-Raudasta tms. 230x230 mm kokoluokkaa olevan valmiin lasipalan? Onko väliä onko lasi vai peili? Ja sille pitäisi pystyä tulostamaan ilman lisäkikkailuja (ilman liimoja tai hiuslakkoja)? Netissä on vinkkinä paljon ulkomaisia tuotemerkkejä millä parantaa tulosteen kiinnittymistä, mutta niitä harvemmin löytyy Suomesta.
Ne kiinasta tilatut lasit on usein yhtä mutkalla kuin heidän tekemät tulostuspeditkin. Tän pandemian aikana on ihan normaalia että sun postipaketti makaa Suomen postin varastossa kuukausitolkulla, eikä varmasti päivity seurantakoodit.

Lasi käy, peili käy, kunhan se on tasainen. Lasit eivät kaikki ole tasaisia, peileissä on tiukemmat laatuvaatimukset. En menisi ihan ohuimpia "mökin vessan ikkunalaseja" laittaan siihen. Lasit on helppo itsekin pilkkoa sopivan kokoiseksi, youtubesta löytyy useita erilaisia menetelmiä ihan kotikonstein, erikoistyökalut maksaa muutaman euron. Lasiliikkeet palastelevat asiakkaan mittoihin, rautakaupat harvemmin. Jos palastelet itse, muista hioa kulmat ja reunat tylpiksi (vaikkapa dremelillä), muutoin voit hyvin helposti vahingossa vetää ranteet auki! Halvimmat tulostusalustat löydät Ikeasta, 4kpl 30x30cm Lots peiliruutua maksaa 7 euroa.

Käsittelemätön lasipinta hyvin puhdistettuna pitää PLA tulosteet kiinni kun pedin lämmittää 60+ asteeseen ja olet säätänyt suuttimen etäisyyden nappiin. Puhdistus täytyy tehdä aineella joka ei jätä pintaan mitään ainejäämiä, kuten isopropanolialkoholilla. Tulosteet napsahtavat itsestään irti lasipinnasta kun lasi jäähtyy alle 30 asteen.
Tartuntaa voi lisätä tekemällä lasiin hiekkapaperilla naarmuja. Vaikkapa 200 grit -paperilla vetelet naarmuja kulmasta vastakkaiseen kulmaan ja sama ristiin. Naarmuttamattomalla lasilla tulosteeseen tulee heijastava lasipinta, jos vetelet naarmuja siihen, tulosteen pinnasta tulee enemmän saman näköinen kuin muut sivut.
 
Viimeksi muokattu:
Youtube-videoissa näkyy porukalla sellaista työkalua, jolla he puhdistaa ja vähän veistelee tulostettuja kappaleita. Eli siinä on kapula ja sen päässä koukku tms. terä. Mikä tämän työkalun nimi on suomeksi ja/tai englanniksi?

Kaivan esimerkkivideon, jos kukaan ei tällä tunnista.
Niitä on erilaisia työkaluja, mutta esimerkiksi:
Hobby knife, X-acto knife, surgical knife, ultrasonic cutter.
Harrasteveitsi, X-acto on yhden valmistajan tuotemerkki jota suomessa ei taideta myydä mutta samantyyliset myydäin vain askarteluveitsenä, kirurgin veitsi, ultraääniveitsi.
 
Youtube-videoissa näkyy porukalla sellaista työkalua, jolla he puhdistaa ja vähän veistelee tulostettuja kappaleita. Eli siinä on kapula ja sen päässä koukku tms. terä. Mikä tämän työkalun nimi on suomeksi ja/tai englanniksi?

Kaivan esimerkkivideon, jos kukaan ei tällä tunnista.

Deburring tool, purseenpoistotyökalu?
 
Youtube-videoissa näkyy porukalla sellaista työkalua, jolla he puhdistaa ja vähän veistelee tulostettuja kappaleita. Eli siinä on kapula ja sen päässä koukku tms. terä. Mikä tämän työkalun nimi on suomeksi ja/tai englanniksi?

Kaivan esimerkkivideon, jos kukaan ei tällä tunnista.

Kuvauksesta tulee mieleen lähinnä koverruspuukko tai lusikkaveitsi.
 
Varoitus: Mä en suosittele kickstarteria kenellekään, kaikki sinne laitetut rahat voi käytännössä ajatella lahjoituksena ja jos sieltä saa jotain luvatun kaltaista takaisin, voi olla aidosti yllättynyt!
Varoituksesta huolimatta...jos mä tällä hetkellä ostaisin itselleni ensimmäisen tulostimen, ostaisin ehkä tämän (linkki kickstarter kampanjaan): Creality CR-6 SE Leveling-free DIY 3D Printer Kit
Jos hypoteettisesti Kickstarter-lahjoitus kuitenkin poikisi tulostimen (:D), niin eikö tuohon tule päälle ALV ja tullit? Ei se yhtäkkiä olekaan noin edullinen.
 
Jos koneella on kuitenkin tarkoitus tulostaa myös PLA:ta, järkevämpi menetelmä on vaihtaa PTFE putki Capricorniksi jonka mainostetaan kestävän yli 300 lämpötilat. Netistä löytyy myös helpot ohjeet kikkaan jossa vain hot endin sisällä oleva putki on Capricornia ja pääosin putki on perus valkoista kiinakamaa.

Siihen löytyy sekä tulostettavaa palikkaa (kuluu ennenpitkää rikki), alle 10e modausosaa joka käyttää alkuperäisiä elektroniikoita sekä 60+ euron hintaisia vaihtoehtoisia extrudereita kuten EZR.

Lasi käy, peili käy, kunhan se on tasainen. ... Halvimmat tulostusalustat löydät Ikeasta, 4kpl 30x30cm Lots peiliruutua maksaa 7 euroa.

Puhdistus täytyy tehdä aineella joka ei jätä pintaan mitään ainejäämiä, kuten isopropanolialkoholilla. Tulosteet napsahtavat itsestään irti lasipinnasta kun lasi jäähtyy alle 30 asteen.

Kiitos vinkeistä. Alumiininen extruder ja Capricorn on tilattu jo UK:sta.

Ikean 300 mm peili ei oikein taida mahtua Ender 3:n pystypuiden väliin. Bauhausista saisi kympillä 12 kpl 15 x 15 cm peilipaloja.
 
Jos hypoteettisesti Kickstarter-lahjoitus kuitenkin poikisi tulostimen :)D), niin eikö tuohon tule päälle ALV ja tullit? Ei se yhtäkkiä olekaan noin edullinen.
3D tulostimesta ei mene tulleja. Oman kokemukseni mukaan tulostimet jää tulliin alle 30% todennäköisyydellä. Mutta olet oikeassa, rahti ja mahdollinen alv nostaa hintaa.
 
Ikean 300 mm peili ei oikein taida mahtua Ender 3:n pystypuiden väliin. Bauhausista saisi kympillä 12 kpl 15 x 15 cm peilipaloja.
Youtubesta löytyy useita erilaisia menetelmiä (veikkaan että ainakin 5 erilaista menetelmää) millä pilkkoa lasi/peili pienemmäksi, onnistuu ihan kotikonstein ilman erikoisia työkaluja. Jos ei halua kikkailla, lasinleikkuutyökalu maksaa noin 6 euroa.
15x15cm on hankala kiinnittää petiin kiinni, kun on niin kaukana reunoista.
 
Jos hypoteettisesti Kickstarter-lahjoitus kuitenkin poikisi tulostimen (:D), niin eikö tuohon tule päälle ALV ja tullit? Ei se yhtäkkiä olekaan noin edullinen.

ALV kyllä, tulli on 0% niin siitä ei tarvitse välittää :) eli semmonen 380€ toimitettuna.
On kyllä mielenkiintoinen, kunpa vain olisi suurempi peti.
 
ALV kyllä, tulli on 0% niin siitä ei tarvitse välittää :) eli semmonen 380€ toimitettuna.
Mä pääsen matematiikalla HK$ 2884 --> n. 338€ * 1,24 = 419€. Jos tuo tulisi ilman ALVeja, lahjoituskampanjaan olisi helpompi lähteä osallistumaan. Toki oletuksella että laatikon sisältö vastaisi yhtään sitä mitä tubettajille on nyt lähetetty.
 
Mä pääsen matematiikalla HK$ 2884 --> n. 338€ * 1,24 = 419€. Jos tuo tulisi ilman ALVeja, lahjoituskampanjaan olisi helpompi lähteä osallistumaan. Toki oletuksella että laatikon sisältö vastaisi yhtään sitä mitä tubettajille on nyt lähetetty.

Joo, tuo lähempänä. Manuaalisesti kun ynnäilee, niin ei konversiot ei ihan osu :)
Mikä lie sitten hinta jos/kun kauppoihin ja euroopan varastoille asti päätyy.
 
Kyllä voi olla taas vaikeaa tehdä päätöksiä minkä tulostimen sitä nyt sitten tilaisi omiin pieniin tarpeisiin. CR 6 SE, Mini ja MK3S nyt ainakin arvontalistalla. Kiire ei ole saada laitetta nyt heti, eli kaikki käy sen puoleen hyvin. Prusan sivuja kun selaa niin ne kyllä vakuuttaa, tilaa sitten kumman tahansa. Seikkaperäisiä ohjekirjoja, videoita jne oheismateriaalia löytyy todella hyvin. Aloittelijana arvostan myös ladattavaa/mukana toimitettavaa handbookia perusteista. Olkootkin että epäilemättä kirjan oppeja voisi varmasti soveltaa muidenkin valmistajien tulostimien kanssa? Prusa Minin mesh bed leveling (?) taitaa olla vielä simppelimpi kuin MK3S? Jos nyt oikein tajusin niin silläkään (vs CR 6 SE) ei tarvitsisi paperinpalojen kanssa puuhata. Noobina kun tähän on ryhtymässä niin tietysti kiinnostaa edistyksellisin tekniikka ja helpotukset mitä nyt järkevästi löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
MK3S on kyllä simppeli vehje. 9 kohtaa probetti ennen jokaista printtiä. Liveadjust löytyy myös ja kaikkea muuta kivaa.

Jos MK3S harkitset niin kopioita löytyy myös.
Itselläni oli sellanen. Sama emo kopiossa ja prusa firmwaret käy suoraan. Yksi johto oli vähän lyhyt mutta eipä se ongelmaa aiheuttanut. Toimi kyllä hyvin. Printatut osat joutui tulostaan itse.

Nyt mulla tuosta jalostettu Prusa bear runkoinen ja 32bittinen emo marlinilla.
 
Kyllä voi olla taas vaikeaa tehdä päätöksiä minkä tulostimen sitä nyt sitten tilaisi omiin pieniin tarpeisiin. CR 6 SE, Mini ja MK3S nyt ainakin arvontalistalla. Kiire ei ole saada laitetta nyt heti, eli kaikki käy sen puoleen hyvin. Prusan sivuja kun selaa niin ne kyllä vakuuttaa, tilaa sitten kumman tahansa. Seikkaperäisiä ohjekirjoja, videoita jne oheismateriaalia löytyy todella hyvin. Aloittelijana arvostan myös ladattavaa/mukana toimitettavaa handbookia perusteista. Olkootkin että epäilemättä kirjan oppeja voisi varmasti soveltaa muidenkin valmistajien tulostimien kanssa? Prusa Minin mesh bed leveling (?) taitaa olla vielä simppelimpi kuin MK3S? Jos nyt oikein tajusin niin silläkään (vs CR 6 SE) ei tarvitsisi paperinpalojen kanssa puuhata. Noobina kun tähän on ryhtymässä niin tietysti kiinnostaa edistyksellisin tekniikka ja helpotukset mitä nyt järkevästi löytyy.
Nyt oli Tom saanut minin, videossa unboxing ja eka printti. Arvosteluun mennee pari viikkoa.
 
Selailin 3DJakesta filamentteja. Osui silmiin Extrudr Green TEC. Alhainen tulostuslämpö ja kuitenkin lupaavat korkeaa lämmönkestoa. Kuulostaa pelkältä mainospuheelta. Onko kokemuksia tuosta?

Sanovat säilyvyysajaksi yhden vuoden. Onko normaali aika? Pikku harrastelijan värivalikoima voi jäädä pieneksi, koska ei ehdi ainakaan isoja rullia siinä ajassa käyttää? Mites te säilötte filamenttinne? Ajattelin, että Minigripit voisi olla hyviä, ja kameraliikkeistä näytti saavan silikageeli-pusseja. Tiedän, että jotkut kissanhiekat on silikageeliä, mutta se pitäisi paketoida jotenkin pikku paketteihin.
 
Mites te säilötte filamenttinne? Ajattelin, että Minigripit voisi olla hyviä, ja kameraliikkeistä näytti saavan silikageeli-pusseja. Tiedän, että jotkut kissanhiekat on silikageeliä, mutta se pitäisi paketoida jotenkin pikku paketteihin.

Minulla on SmartStore Dry laatikko, se on ollut riittävän kuiva Bilteman 36-373 kosteudenpoistajan kanssa. Noi kosteudenpoistajat ovat tehokkaampia kuin silika, mutta ne ovat kertakäyttöisiä ja valuvat suolalienta. Kissanhiekka silika on aika karkeaa, imee huonosti kosteutta ilmasta.
 
Mites te säilötte filamenttinne? Ajattelin, että Minigripit voisi olla hyviä, ja kameraliikkeistä näytti saavan silikageeli-pusseja. Tiedän, että jotkut kissanhiekat on silikageeliä, mutta se pitäisi paketoida jotenkin pikku paketteihin.
Mulla on halvimpia mahdollisia kannellisia ja läpinäkyviä muovilaatikoita, joissa sisällä kenkälaatikoista tulleita silica pusseja. Kyllä mä pari isompaakin uudelleenaktivoitavaa silica-pussia ostin, kunnes tajusin että Suomessa ilmankosteus on niin matala että koneellisen ilmastoinnin talossa huoneenlämmössä säilöminen riittää hyvin. Alunperin olin tosi huolestunut asiasta, mutta kyllä ne on eri leveyspiirit joissa tuota täytyy tosissaan miettiä.
 
Mites te säilötte filamenttinne?

Suoraan työpöydän alla laatikossa (ikea keittiölaatikosto). Osa rullista on pussissa ja osa ei. Pla, abs, polusmooth, laywood ja joku kipsiä/tms sisältävä jonka nimeä en muista.
Vanhimpien ikä lasketaan jo vuosissa, kun on pitkään käyttämättä niin rullan pää hapertuu ja pitää ottaa ~10-15cm pois ennen tulostuksen alkua.
Koskaan ei ole ollut kosteusongelmia. Lattialämmitetty OK- talo ja pari kpl ILP.
 
Ikean muovilaatikko jossa silica pusseja on itsellä. Tuolta menee suoraan putket mmu2:lle.
 
Säilytys Tuplis 3l minigrip pusseissa ja käytössä rullat on yleensä kotelossa: SPANNERHANDS small volume remix by spegelius. Nuo kotelot toimii ihan ok, en oo kyllä varma tarvisko ainakan PLA:n kanssa, PETG ja varsinkin Nylon saattaa hyötyäkin. Ohan noissa se etu että ei tarvi erikseen laittaa säilitykseen kun voi tuossa kotelossakin pitää.
 
Huomenta. Joku täällä on varmasti tulostanut jossain vaiheessa kotelon ja kannen. Olisi tarkoitus lisätä mahdollisuus kannen avaamiselle niin, että pääsee tarvittaessa kotelon sisällä oleviin piuhoihin käsiksi. Kotelon reunoihin ajattelin laittaa aliexpress (kolvilla lämmittää ja upottaa), mutta ei millään viitsisi tilailla ja odottaa muutamaa viikkoa, että saapuu kiinasta. Motonetin nettisivuilta en ainakaan itse onnistu löytämään mitään vastaavaa, niin kysynpä nyt että osaako joku arvioida/kertoa kokemuksesta että kuinka kestävä viritys tulee jos ruuvaa kannen jokaisen kulman läpi ruuvin paikkaansa. Onko tuolla tyylillä tehtynä koko viritys käyttökelvoton jo ensimmäisen avauskerran jälkeen?

ddd.jpg
 
Huomenta. Joku täällä on varmasti tulostanut jossain vaiheessa kotelon ja kannen. Olisi tarkoitus lisätä mahdollisuus kannen avaamiselle niin, että pääsee tarvittaessa kotelon sisällä oleviin piuhoihin käsiksi. Kotelon reunoihin ajattelin laittaa aliexpress (kolvilla lämmittää ja upottaa), mutta ei millään viitsisi tilailla ja odottaa muutamaa viikkoa, että saapuu kiinasta. Motonetin nettisivuilta en ainakaan itse onnistu löytämään mitään vastaavaa, niin kysynpä nyt että osaako joku arvioida/kertoa kokemuksesta että kuinka kestävä viritys tulee jos ruuvaa kannen jokaisen kulman läpi ruuvin paikkaansa. Onko tuolla tyylillä tehtynä koko viritys käyttökelvoton jo ensimmäisen avauskerran jälkeen?

ddd.jpg
Ei se muovi puuruuvia kestä edestakaisin ruuvailla, mutta jos mallinnat siihen ihan läpireiän ja reiän ympärille tarpeeksi seinämää, niin pultti ja mutteri läpiasti vietynä kyllä kestää. Tai sitten mallinna ihan tavalliselle mutterille paikka sinne sisäpuolelle kulmaan (kuten tuossa sun kuvassa), sitten pikaliimalla mutteri paikoilleen, tää ajaa saman asian kuin toi paikalleen sulatettu mutteri.
 
Huomenta. Joku täällä on varmasti tulostanut jossain vaiheessa kotelon ja kannen. Olisi tarkoitus lisätä mahdollisuus kannen avaamiselle niin, että pääsee tarvittaessa kotelon sisällä oleviin piuhoihin käsiksi. Kotelon reunoihin ajattelin laittaa aliexpress (kolvilla lämmittää ja upottaa), mutta ei millään viitsisi tilailla ja odottaa muutamaa viikkoa, että saapuu kiinasta. Motonetin nettisivuilta en ainakaan itse onnistu löytämään mitään vastaavaa, niin kysynpä nyt että osaako joku arvioida/kertoa kokemuksesta että kuinka kestävä viritys tulee jos ruuvaa kannen jokaisen kulman läpi ruuvin paikkaansa. Onko tuolla tyylillä tehtynä koko viritys käyttökelvoton jo ensimmäisen avauskerran jälkeen?

Olen tulostellut tähtimäisiä reikiä ruuveja varten. Reiän sisähalkaisija vähän enemmän kuin ruuvin umpiaine ja kolojen halkaisija jonkin verran suurempi kuin kierteen ulkomitta.
Nämä ovat olleet aika vahvoja, eivät kuitenkaan kestä jatkuvaa availua, silloin tarvitaan metallimutteri tai insertti. Inserttinä voi käyttää niittimutteriakin kiinniliimattuna.
Kuvan reikä on M8 ruuville.
 

Liitteet

  • Reikä.JPG
    Reikä.JPG
    21 KB · Luettu: 15
Pieniin koteloihin olen PLA:lla tulostellut 1-2mm halkaisijaltaa reikiä sopivan ahtaaksi ja hyvin on toiminut pikkuruuveilla. Ensimmäisellä kerralla on reikää joutunut hieman avaamaan poran terällä.
 
Jossain projektissa tein kotelon kulmaan mutterin mentävän kolon muovin sisään ja muuten ruuvin mentävän reiän. Sitten tulostukseen tauko ennen kuin mutterin peittävä kerros printattiin jonka aikana tipautin mutterit koloihin. Ei hirveän näppärää ja vie tilaa enemmän, mutta kestää ainakin ruuvailla.
 
Huomenta. Joku täällä on varmasti tulostanut jossain vaiheessa kotelon ja kannen. Olisi tarkoitus lisätä mahdollisuus kannen avaamiselle niin, että pääsee tarvittaessa kotelon sisällä oleviin piuhoihin käsiksi. Kotelon reunoihin ajattelin laittaa aliexpress (kolvilla lämmittää ja upottaa), mutta ei millään viitsisi tilailla ja odottaa muutamaa viikkoa, että saapuu kiinasta. Motonetin nettisivuilta en ainakaan itse onnistu löytämään mitään vastaavaa, niin kysynpä nyt että osaako joku arvioida/kertoa kokemuksesta että kuinka kestävä viritys tulee jos ruuvaa kannen jokaisen kulman läpi ruuvin paikkaansa. Onko tuolla tyylillä tehtynä koko viritys käyttökelvoton jo ensimmäisen avauskerran jälkeen?

ddd.jpg
Noita pieniä (oiskohan jotain M2-M3 kokoa) messinki inserttejä saa myös vanhoista läppäreistä purettua, jos satttuu sellasia nurkissa pyörimään ja serriin menossa.
 
Nyt tuli kyllä joka lähtöön hyvää vinkkiä! Erittäin suuret kiitokset ja tykkäykset kaikille :joy:. Yksi läppärin rotisko oli nurkissa ja siitä sai kätevästi insertit talteen (eipä olisi tullut kyllä itselleni mieleenkään).
 
Mää olen usein tehnyt naftin reijän ja ihan konekierteistä m3 ruuvveja käyttänyt. Viellä ainakin kaikki kestänyt availua ja sulkemista. Toki ei ole ollut mitään jatkuvasti avattavia koteloita. Nykyisellään toki on inserttejäkin hyllyssä:)
 
Aiheeseen liittyen, CNC-Keittiö teki inserteistä äskettäin Tuubiin vertailutestin:



Ja aikaisempikin testi löytyy:
 
On se vaan kumma, kun muuten onnistuu tulostus aivan täydellisesti ja laatukin täydellistä, niin suunnittelu pöydällä tulee mitta virhe ja kappaleesta tulee pari milliä liian pieni! :facepalm:
Eikä ole ensimmäinen kerta, kun oon jotain mitannu väärin... :smoke:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom