3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli lisättyä ender 3:en pohjaan tällaiset vaimennukset: Ender 3 Damping Feet by redmaxver

Meni about 4h yhteensä printata jokaiseen nurkkaan tuollaiset. Lisäsin vielä jokaiseen noista 4kpl pieniä kumitassuja. Täytyy kyllä sanoa, että vaikka tuolla enderin pohjassa on valmiiksi jo jotkut kumiset palat, niin kyllä nämä jäävät ainakin oman enderin alle! Joku oli tuonne thingiversen kommentteihin ihan postaillut tuloksia desibelimittauksistaan (Went from 70.6 db to 67.3, which is a 53% reduction). Suosittelen testaamaan.

IMG_20200801_164802.jpg
 
@pinppi Kannattaa ottaa huomioon noiden kanssa että runkoon voi tulla pientä vääntöä. Paras tapa olisi laittaa tulostin jonkin tukevan alustan päälle (esim laatta) ja tämän laatan alle sitten nuo vaimennukset.

Tässä hyvä video liittyen aiheeseen:
 
Kiitän tästä huomautuksesta. Minun damperit kuitenkin eroavat jo tuossa videossa käytetyistä kun menin ja lisäsin nuo erilliset silikonitassut. Eivät muuten olleetkaan kumia kuten aiemmin kirjoitin: ebay linkki. Joku insinööri voi varmaan päätellä ja kertoa, että onko nyt noiden tassujen takia huonompi/parempi/ei vaikutusta asiaan, itse en osaa.

Tuossa on printti ollut nyt 8h (58% valmis) käynnissä ja ainakin tällä hetkellä vielä on valmistumassa hyvältä näyttävä kappale. Katson nyt ainakin tuon loppuun. Aiheutuvan melusaasteen osalta kuitenkin parempi näin, kuten videollakin mainitsi niin tuo on se hiljaisin vaihtoehto.
 
Eroavat kyllä, mutta kun asetat printterin rungon eri kulmiin joustavat tassut se jousto tulee suoraan kohdistumaan niihin kulmiin mihin asetat ne. Jos laitat printterin alle tasaisen jykevän levyn (jolloin koko printteri makaa tasaisesti joka kulmasta) ja sen alle joustavat tassut on asia täysin eri. Toisaalta, onko tästä mitään hyötyä suuntaan tai toiseen en tiedä, tuntuu vain omaan päähän fiksummalta asettaa printteri tasaiselle alustalle ja sitten vaimentaa se.
 
Viimeksi muokattu:
Hakusessa elämäni ensimmäinen 3D tulostin jossa yhtenä toiveena olisi sen kytkeminen lan verkkoon. Tulostin tulisi autotalliin, jonne menee gigainen lan verkko ja tulosteet lähetettäisiin verkon yli asuintiloista. Budjetiksi voidaan heittää tonnin paikkeille, jos tarve nostaa budjettia muutamalla satasella lan/wifi saamiseksi niin tuo onnistuu. Tallissa myös kohtuunopea wifi. Tarkoitus hankkia heti siis 3d tulostin jota ei tarvitsisi heti kohta vaihtaa parempaan. Toinen toive on koteloitu tulostin, pysyy tallin mahdollinen pöly ulkopuolella.

Ehdotuksia?
 
Muistikortin käyttö tulostusfilujen siirtoon on aika paljon helpompaa:
G-koodi kortille->kävely autotalliin->tulostimen valmistelu->tulostuksen käynnistys kortilta->tulostuksen alkamisen tarkistus->kävely sisään->valvonta webkameralla tai käymällä tallilla
Lanin kautta taas:
Kävely autotalliin->tulostimen valmistelu->kävely sisään->tulostuksen käynnistys verkon yli->kävely talliin->tulostuksen alkamisen tarkistus (1. kerroksen tarttumista ei oikein näe kamerasta)->kävely sisään->valvonta webkameralla tai käymällä tallilla
Nämä eivät ole ihan yhtä helppoja kuin paperitulostimet vaan tarvitsevat jonkun verran näpelöintiä ja valvontaa.

Wanhaolla on jotain koteloituja tulostimia mutta helposti suojan tekee itsekin. Tässäkin säikeessä ja thingversessä on ohjeita.
 
Hakusessa elämäni ensimmäinen 3D tulostin jossa yhtenä toiveena olisi sen kytkeminen lan verkkoon. Tulostin tulisi autotalliin, jonne menee gigainen lan verkko ja tulosteet lähetettäisiin verkon yli asuintiloista. Budjetiksi voidaan heittää tonnin paikkeille, jos tarve nostaa budjettia muutamalla satasella lan/wifi saamiseksi niin tuo onnistuu. Tallissa myös kohtuunopea wifi. Tarkoitus hankkia heti siis 3d tulostin jota ei tarvitsisi heti kohta vaihtaa parempaan. Toinen toive on koteloitu tulostin, pysyy tallin mahdollinen pöly ulkopuolella.

Ehdotuksia?
Valmistajan koteloimat tulostimet ovat turhan kalliita, tee kotelointi itse niin saat paremman tulostimen 1/2 hinnalla. 3D tulostimen käyttö on paljon paljon mutkikkaampaa kuin tulostimen kotelon tekeminen, joten jos ei ole valmis tekemään kotelointia itse, voi mun mielestä koko 3D tulostamisenkin unohtaa. 3D tulostaminen ei ole plug and play juttu, vaan se vaatii paljon asiantuntemusta jota varten täytyy opiskella perusteita, lueskella muiden kokemuksia ja sitten myös kantapään kautta oppia juttuja. Epäonnistumisia tulee enemmän kuin onnistumisia.
Tuohon budjettiin sopii mm laajasti kehuttu Prusa mk3s (rakennussarjana 770e tai valmiiksi koottuna 999e) Original Prusa i3 MK3S - Prusa Research

On niitä laniinkin kytkettäviä tulostimia, mutta paljon paremman käyttökokemuksen saat esimerkiksi OctoPrintillä, jossa wifiin kytketty Rasberry Pi minitietokone ohjaa tulostinta OctoPrint ohjelmistolla ja sinä ohjaat Rasberryä sisäverkon yli toiselta koneelta. Hinnaksi tulee raspin hinta eli noin 40e ja asennukseen menee ehkä 15-30min. Jos lisäät vielä kameramodulin, pystyt tulostusta valvomaan etänä. Lisätietoja täältä: OctoPrint.org
 
Mistäköhän saisi kohtuu hintaan valkoista ja mustaa pla:ta? Marwiolilta on halvat 12.5€/15€ kelat loppu...
 
Mistäköhän saisi kohtuu hintaan valkoista ja mustaa pla:ta? Marwiolilta on halvat 12.5€/15€ kelat loppu...

Itse tilannut pla:t pääosin Fennolta. Nyt tosin halvimmasta 16.90 bq:n pla:sta valkoinen ja musta loppu mutta easygo sarjasta löytyy 19,90e/ kg
 
Millä keinolla sais muuten näppärimmin vähennettyä/estettyä Prusassa tulostuksen alussa (lämpenemisvaiheessa) tapahtuvan sulan muovin valumisen suuttimesta? Tuota kerkee tapahtua jonkin verran, kun suuttimen lämpö ampuu nopeesti targettiin, mut peti lämpenee hitaammin. Pystyykö tuosta jostain vaihtamaan asetuksia siten että ensin lämpeis peti ja sit vasta suutin? Prusaslicer siis käytössä. Ei oo tullu tutustuttua aiheeseen sen enempää, mut vähä ärsyttävä ominaisuus.
 
Millä keinolla sais muuten näppärimmin vähennettyä/estettyä Prusassa tulostuksen alussa (lämpenemisvaiheessa) tapahtuvan sulan muovin valumisen suuttimesta? Tuota kerkee tapahtua jonkin verran, kun suuttimen lämpö ampuu nopeesti targettiin, mut peti lämpenee hitaammin. Pystyykö tuosta jostain vaihtamaan asetuksia siten että ensin lämpeis peti ja sit vasta suutin? Prusaslicer siis käytössä. Ei oo tullu tutustuttua aiheeseen sen enempää, mut vähä ärsyttävä ominaisuus.
Vaikka nyt ei ole odotettu vastaus, mutta mielenkiintoista, että sulla tekee noin. Mulla kahdessa eri tulostimessa on ainakin lämmennyt peti ensin ja sitten vasta suutin, joten oon kuvitellu, että se ois ihan standari. Vielä enemmän ihmettelen, että se tekee tuota Prusalla.

Mutta tätä näpytellessä piti käydä tarkistamassa omasta Prusaslicerista Start G-code kohdasta mitä siellä lukee. Sieltä löytyikin vinkki mitä voisi vilkaista. Kato miten sulla menee nämä

M190 S[first_layer_bed_temperature] ; Wait for bed final temp
M104 S[first_layer_temperature] ; Set extruder final temp
M109 S[first_layer_temperature] ; Wait for extruder final temp

Jos puuttuu, niin lisää ne G92:n jälkeen, kuten mulla näyttäis olevan. Ite tosiaan napannu valmiin slicer profiilin omaa tulostinta varten, johon tehny pieniä muutoksia omiin tarpeisiin
 
Millä keinolla sais muuten näppärimmin vähennettyä/estettyä Prusassa tulostuksen alussa (lämpenemisvaiheessa) tapahtuvan sulan muovin valumisen suuttimesta? Tuota kerkee tapahtua jonkin verran, kun suuttimen lämpö ampuu nopeesti targettiin, mut peti lämpenee hitaammin. Pystyykö tuosta jostain vaihtamaan asetuksia siten että ensin lämpeis peti ja sit vasta suutin? Prusaslicer siis käytössä. Ei oo tullu tutustuttua aiheeseen sen enempää, mut vähä ärsyttävä ominaisuus.
End gcoodiin retractia sopivasti niin saa vähennettyä. Tosin Prusassa ei tuota voi kovin älyttömästi laittaa, kun ei ole extruderin ja hotendin välissä bowden tubea.
 
Onkos joku täällä päivittänyt Creality tulostimen rullakiskoja linear rail:eihin? Pähkäilen mitkä olisivat kohtuuhintaiset kiskot ja mistä saisi. Hiwin olisi varmaan paras mutta hinta hirvittää. Tarve olisi aluksi 2x y-akselille ja 1kpl x-akselille. Adapterit tulostelisin itse kun tilaamalla ei löydy helposti.
 
Ender-3 pro on ilmeisesti hyvä peli vai panostaako heti ja ostaa Prusa i3 MK3S:n?

Ei ole aidosta prusasta kokemusta mutta ender 3 pro on nyt kolmas tulostin taloudessa ja ei ole ollut itsellä tuohon hintaluokkaan moittimista.
 
Ender-3 pro on ilmeisesti hyvä peli vai panostaako heti ja ostaa Prusa i3 MK3S:n?
Riippuu ostajasta. Scoda Octavia ajaa saman asian kuin Mersu, mutta Mersusta joutuu maksaan 3x hinnan.
En tosin Ender 3:sta tällä hetkellä ostaisi Pro mallia, Ender 3 v2:ssa on parempi board valmiina.
 
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
 
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
Tervetuloa tulostajien maailmaan.

Softaksi itse suosittelisin suoraan autodeskin fusion360:stä. Ei ehkä se simppelein muttei vaikeinkaan. Netti on pullollaan hyviä tutoriaaleja joiden avulla pääsee nopeasti alkuun. Ihan heti ei ohjelman rajat tule kyllä vastaan. Lisäksi on ilmainen kotikäyttöön.

Jotta pitkäkestoiset ja isot tulosteet ei lähde warppailemaan, voin lämpimästi suositella esim 3DLac suihketta. Tätä saa Suomalaisistakin tulostuskaupoista.

Lasipetiä, tulostuspedin jousia, bltouchia ym voi tilailla kun alkaa ymmärtää mitä tulostimeltaan haluaa.
 
Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.
Jos etsit internetistä mitkä on aivan ehdottomat päivitykset Ender tulostimeen, löydät paljon vastauksia, mutta aikas hassua niissä on se, että vaikka monet ihmiset ovat hyvin jyrkästi sitä mieltä että heidän ehdottamansa päivitykset ovat aivan pakollisia ennenkuin tulostin toimii...heillä on yleensä aivan eri päivitykset listoissaan. Mä ehdotan että ootat sen tulostimen, kasaat sen ja laitat tulostaan jotakin ja mietit sen jälkeen mitä tarvitset. Tuo lasipeti on hyvin yleinen hankinta kiinalaisiin tulostimiin, kun peti on millin osien verran mutkalla, mutta ei aina. Et tarvitse "3D tulostuslasia", ihan mikä tahansa riittävän paksu lasi käy.
Meanwellin virtalähde ei ole takuu kämpän palamattomuuteen, tarkista virtalähteen johtojen kytkennät siinä samalla kun kasaat tulostimen.

Osta lankoja valmiiksi.
Johtava 3D-tulostuskauppa - 3DJake Suomi ilmaiset postit 85e ostoksista, nopea toimitus, kohtuullinen hintataso
marwiol.pl halvat hinnat, kohtuullisen nopea toimitus, postikulujen vuoksi paras paikka ostaa jos tarviit vain pari rullaa
Suomestakin löytyy lankoja, isommilta paikkakunnilta ihan kivijalkakaupastakin. Clasun lankoja kannattaa välttää, laatu vaihtelee paljon, eikä ne laadultaan koskaan pääse keskikertaista korkeammalle.
 
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
[/QUOT
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
Bltouch ja Octoprint auttaa touhua kummasti.
 
Kiitos vastanneille, lähdetään ihan huolellisella kasaamisella liikkeelle. Lasia tosiaan saa täältä, muutoin kaikki kyl tilauskamaa. (Kuusamo on vähä huono paikka atk kaman suhteen)
 
Clasun lankoja kannattaa välttää, laatu vaihtelee paljon, eikä ne laadultaan koskaan pääse keskikertaista korkeammalle.

Jotain perustelija olis kiva kuulla, meinaa kyllä mulla on clasun pla:at toimineet ihan täydellisesti. Tulostus-päänä on E3D v6 ja ollut messinki/teräs kuin rubiini suutintakin kiinni.
Tuoksu on ainut missä eron toisiin pla on huomannut. Clasu ei tuoksu miltään. Esan pla tuoksu popkornille. Kiinan pla:ssa oli selvästi sekotettu abs joukkoon eli kärysi muovin tuoksulla.

Clasua tullu tulostettua joku 8 rullaa ja hyvin on tehtävänsä hoitanut. Oikeastaan en ole sysipaskaan pla edes törmännyt. Jokaiselle on löytynyt sopivat asetukset millä tulostaa.
Yksi kiinalainen rulla on mikä ei ainakaan vielä ole lähtenyt toimimaan. Toisaalta en ole sitä niin ahkerasti edes yrittänyt. Se on jollekin tulostuskynälle tarkoitettu fosfori lanka.
Tukkii ainakin pienet suuttimet huolella. Vois toimia jos sen ajais jonkun 0.8-1.0 läpi.
 
Jotain perustelija olis kiva kuulla, meinaa kyllä mulla on clasun pla:at toimineet ihan täydellisesti. Tulostus-päänä on E3D v6 ja ollut messinki/teräs kuin rubiini suutintakin kiinni.
Tuoksu on ainut missä eron toisiin pla on huomannut. Clasu ei tuoksu miltään. Esan pla tuoksu popkornille. Kiinan pla:ssa oli selvästi sekotettu abs joukkoon eli kärysi muovin tuoksulla.

Clasua tullu tulostettua joku 8 rullaa ja hyvin on tehtävänsä hoitanut. Oikeastaan en ole sysipaskaan pla edes törmännyt. Jokaiselle on löytynyt sopivat asetukset millä tulostaa.
Yksi kiinalainen rulla on mikä ei ainakaan vielä ole lähtenyt toimimaan. Toisaalta en ole sitä niin ahkerasti edes yrittänyt. Se on jollekin tulostuskynälle tarkoitettu fosfori lanka.
Tukkii ainakin pienet suuttimet huolella. Vois toimia jos sen ajais jonkun 0.8-1.0 läpi.
Tällä palstalla on monet kertoneet kokemuksiaan Clasun rullista, monella on ollut valittamista mm rullien sotkuisuuksista, eli että filamentti on rullattu miten sattuu ja tulostaessa lanka menee solmuun. Oma kokemus on 2 rullaa. Toinen niistä ei suostunut kulkemaan Capricornin läpi ja vasta kun olin kaikki muut tukkoisuuden potentiaaliset syyt käynyt läpi, tajusin mitata filamentin paksuutta. Capricornissa siis on selkeesti pienempi sisähalkaisija kun normaalissa PTFE tuubissa ja kun clasun rullassa filamentin paksuus vaihteli huomattavasti enemmän kuin mikä on hyväksyttävää, se ei vain mene mun laatuluokituksessa hyvän puolelle. Missään muussa filamentissa en ole ikinä huomannut mitattavissa olevaa halkaisijan vaihtelua ja sen tähden en tuossakaan tapauksessa osannut sitä yhtään epäillä.

Voin aika vahvalla mutulla väittää että "Kiinan PLA:ssa" ei ole sekoitettu ABS muovia joukkoon. PLA on kasvipohjainen muovi ja ABS on öljypohjainen muovi. Ne eivät sekoitu kovinkaan hyvin. Hyvin suurella todennäköisyydellä Clasun filamentit on kiinalaisia. Heidän nettisivut eivät kerro valmistusmaata, eivätkä liikkeessä myyjät osaa sanoa juuta taikka jaata. Kun sanoit Esan, tarkoitit varmaankin Esun? Se on myös kiinalaista. En sano etteikö Kiinasta voisi tulla ajoittain myös hyvää tavaraa, mutta suosittelen sun kokeilemaan jotain laadukkaita eurooppalaisia ja verrata niihin. Hyviä kokemuksia mulla on mm Fillamentumista (Tsekki), Prusa filamentista (Tsekki), Das filamentista (Saksa), Fiberlogystä (Puola), Devil Designista (Puola), Extrudr (Itävalta) ja BQ:sta (Espanja).

Mä en ole tulostushajuja käyttänyt laadun määrittämiseen, enempi se menee mulla näillä linjoilla: Kuinka hyvin kiinnittyy alustaan, miltä lopputuloste näyttää (joidenkin pitäisi olla mattoja ja joidenkin kiiltäviä ja miten kerrokset erottuu), miten hyvin filamentti on rullattu, miten hyvin läpimitta pitää kutinsa koko rullan läpi, kuinka rulla on pakattu...
Tosta alustaan kiinnittymisestä tuli muuten huomattua yksi erikoisuus. Extrudr:n PLA NX2 kiinnittyy kuin tauti puhtaaseen lasipintaan. Siinä kun kaikki muut filamentit napsahtelee itsestään irti kun lasi jäähtyy, tuolla NX2:lla tulostettuja joutuu oikeasti naputteleen lastan kanssa pois. Samoin tulostusjälki on aivan erinomainen, jotenkin vissiin tuo käyttäytyy sulana vähän eritavalla kuin muut ja tuolla tulostetuista kappaleista kerroksia ei huomaa yhtä hyvin kuin muista.
 
Itselläni on kiinalaista Esunin lankaa valkoisena, mustana ja tpu:na. Todella hyvin on tulostunut eikä omaan nenään haisekkaan kovin pahasti miltään ellei lämpöjä nosta yli 210c. Ainut mistä antaisin miinusta oli se että valkoinen filamentti oli hiukan läpinäkyvää, eli printeissä joissa todella ohuita kohtia saattoi olla pientä läpikuultavuutta.
 
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
Eikös noissa Ender 3:n pro malleissa ollu toi meanwell ja ei prossa joku muu poweri?
 
Eikös noissa Ender 3:n pro malleissa ollu toi meanwell ja ei prossa joku muu poweri?
Creality vähät piittaa moisesta, tällä hetkellä on kuulemma liikkeellä myös Ender 3 Pro malleja joissa on 32 bittinen emolevy. On ihan sattumaa mitä sieltä saa. Teoriassa 32 bittinen emo pitäisi olla vain v2 mallissa, mutta Creality tosiaan heittelee noita kasaan riippuen vähän mitä osia sattuu oleen hyllyssä.
 
Tällä palstalla on monet kertoneet kokemuksiaan Clasun rullista, monella on ollut valittamista mm rullien sotkuisuuksista, eli että filamentti on rullattu miten sattuu ja tulostaessa lanka menee solmuun.
Mielestäni tuo ei ole yksinomaan vain clasun ominaisuus, vaan kaikkien rullien filamentit ovat pikkusen kierteillä. Oma mielipiteeni on, että aivan liikaa katsotaan nykyään noihin langan paksuuksiin. Koska jos syötät sen 1.75mm suuttimelle tasasesti, ei siinä parit kymmenekset ratkaise. Enemmän ratkaisee kuinka se tulostinpää pysyy lämmöissä mukana.
Viestissäsi on niin paljon asiantuntemusta, että siihen pitää palata paremmalla ajalla.
 
Mielestäni tuo ei ole yksinomaan vain clasun ominaisuus, vaan kaikkien rullien filamentit ovat pikkusen kierteillä. Oma mielipiteeni on, että aivan liikaa katsotaan nykyään noihin langan paksuuksiin. Koska jos syötät sen 1.75mm suuttimelle tasasesti, ei siinä parit kymmenekset ratkaise. Enemmän ratkaisee kuinka se tulostinpää pysyy lämmöissä mukana.
Viestissäsi on niin paljon asiantuntemusta, että siihen pitää palata paremmalla ajalla.

Kaverin kanssa käytetään 99% pelkkiä DasFilamentin lankoja eikä viellä oo tullus vastaan kierteellä olevaa rullaa. Eli sellaista missä lanka menee toisen kierroksen alta ja tulostaessa vetää jumiin.
 
Kaverin kanssa käytetään 99% pelkkiä DasFilamentin lankoja eikä viellä oo tullus vastaan kierteellä olevaa rullaa. Eli sellaista missä lanka menee toisen kierroksen alta ja tulostaessa vetää jumiin.
BQ:lla Sama homma. Ei toistaiseksi ongelmia.
 
Mielestäni tuo ei ole yksinomaan vain clasun ominaisuus, vaan kaikkien rullien filamentit ovat pikkusen kierteillä. Oma mielipiteeni on, että aivan liikaa katsotaan nykyään noihin langan paksuuksiin. Koska jos syötät sen 1.75mm suuttimelle tasasesti, ei siinä parit kymmenekset ratkaise. Enemmän ratkaisee kuinka se tulostinpää pysyy lämmöissä mukana.
Viestissäsi on niin paljon asiantuntemusta, että siihen pitää palata paremmalla ajalla.
Ei ole yleinen ongelma että rullat olisi pakattu huonosti. Hyvin harvoin törmää moiseen ongelmaan, mutta silloin kun törmää, tietää heti että kyseessä on huonolaatuinen valmistaja.

Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja. Materiaalin kulutus lasketaan erittäin tarkoin ja pienikin heitto siinä näkyy heti lopputuloksessa. Jos et usko, heitäppä vaikkapa slicerista flow arvoksi 90 ja kokeile tulostaa jotain ja vertaile lopputulosta samasta kappaleesta joka on tulostettu flow 100:lla. Ja toinen hyvin suuri ongelma on mm tuo mainitsemani Capricorn PTFE, johon liian paksu filamentti jää jumiin.
Vanhentunutta tietoa? Oikaise minua ole hyvä, erikoista ettet "jaksanut" sitä nyt heti tehdä. "Sä oot ihan väärässä, mutten ny jaksa kertoa miksi" :D

Btw, lopetin nyt arvailut ja kysyin Clasun asiakaspalvelusta suoraan ja juuri äsken sain vastauksen, heidän myymänsä PLA:n valmistusmaa on Kiina. Jännää etteivät uskaltaneet sitä tuotetiedoissaan mainita.
 
Ei ole yleinen ongelma että rullat olisi pakattu huonosti. Hyvin harvoin törmää moiseen ongelmaan, mutta silloin kun törmää, tietää heti että kyseessä on huonolaatuinen valmistaja.

Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja. Materiaalin kulutus lasketaan erittäin tarkoin ja pienikin heitto siinä näkyy heti lopputuloksessa. Jos et usko, heitäppä vaikkapa slicerista flow arvoksi 90 ja kokeile tulostaa jotain ja vertaile lopputulosta samasta kappaleesta joka on tulostettu flow 100:lla. Ja toinen hyvin suuri ongelma on mm tuo mainitsemani Capricorn PTFE, johon liian paksu filamentti jää jumiin.
Vanhentunutta tietoa? Oikaise minua ole hyvä, erikoista ettet "jaksanut" sitä nyt heti tehdä. "Sä oot ihan väärässä, mutten ny jaksa kertoa miksi" :D

Btw, lopetin nyt arvailut ja kysyin Clasun asiakaspalvelusta suoraan ja juuri äsken sain vastauksen, heidän myymänsä PLA:n valmistusmaa on Kiina. Jännää etteivät uskaltaneet sitä tuotetiedoissaan mainita.
Ei ole tullut huomoioitua tai mitattua langan paksuuden vaihtelua, vaan olettanut sen johtuvan langan syöttöongelmista. Toisaalta suutinta puhdistaessa on se ollut myös tukossa vaaleista säikeistä.
Langan syöttöputken vaihdon yhteydessä pitää olla tarkkana, ettei sen ja suuttimen väliin jää rakoa ,jonne lanka sulaessaan pursoaa. Tämä mälli ainakin kerrran sai syötön tukkeutumaan.
Kierteellä ei ole ollut yksikään rulla, ei edes ilman kelaa rullattu FrontierFilan musta.
 
Langan syöttöputken vaihdon yhteydessä pitää olla tarkkana, ettei sen ja suuttimen väliin jää rakoa ,jonne lanka sulaessaan pursoaa.
Toi kannattaa tehdä sillai, että ensin ottaa suutinta aukipäin 1/8 kierrosta, sitten vaihtaa sen syöttöputken (PTFE) ja sen jälkeen lämmittää suuttimen tulostuslämpötilaan ja sitten kiristää suutinta sillai että on ihan kiinni putkessa (ei liian tiukalle tai heat creappi voi katketa). Se rako on paljon helpompi saada umpeen suutinta kiristämällä kuin sitä putkea alaspäin työntämällä.
 
Oikaise minua ole hyvä, erikoista ettet "jaksanut" sitä nyt heti tehdä. "Sä oot ihan väärässä, mutten ny jaksa kertoa miksi" :D
Otetaampa nyt rauhassa, koska on aivan turha nokitella harrasteesta.

Sanoit "Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja."

Oma mielipiteeni on asiaan, että jos tulostimen syöttökoneisto on edes hiukankin vireessä, tuolla 10% ei ole suurtakaan merkitystä. Tuo johtuu siitä, että ainakin kaikissa suuttimissä mitä itse olen kokeillut, on jokaisessa aivan samanlainen rakenne. Tuo rakenne löytyy niin euron kiinalaisesta kuin 150€ rubiinistä. Niissä kaikissa on pikku kammio sille sulalle filamentille.
Kunhan syöttökoneisto pystyy painamaan lankaa tasasesti ja lämpöä riittää ei sillä langan parin kymmenyksen paksuus erolla ole merkitystä.

Toki jos on esim. heikko jousi painamassa lankaa kiinni vetorullaan on ongelmia tiedossa. Veikkaankin tuossa olevan yksi yleisimpiä ongelman lähteitä.
Ongelma ei ole itse langassa tai ohjelmistossa jolla käskytetään tulostinta, vaan syöttöratas ei saa kunnon otetta filamentista. Suuttimessa on kumminkin noin 10cm sulaa lankaa koko ajan sisällä päässä.

Muista, että nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni. Enkä osaa lainata viestejä edes välttävästi:(
 
Otetaampa nyt rauhassa, koska on aivan turha nokitella harrasteesta.

Sanoit "Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja."

Oma mielipiteeni on asiaan, että jos tulostimen syöttökoneisto on edes hiukankin vireessä, tuolla 10% ei ole suurtakaan merkitystä. Tuo johtuu siitä, että ainakin kaikissa suuttimissä mitä itse olen kokeillut, on jokaisessa aivan samanlainen rakenne. Tuo rakenne löytyy niin euron kiinalaisesta kuin 150€ rubiinistä. Niissä kaikissa on pikku kammio sille sulalle filamentille.
Kunhan syöttökoneisto pystyy painamaan lankaa tasasesti ja lämpöä riittää ei sillä langan parin kymmenyksen paksuus erolla ole merkitystä.

Toki jos on esim. heikko jousi painamassa lankaa kiinni vetorullaan on ongelmia tiedossa. Veikkaankin tuossa olevan yksi yleisimpiä ongelman lähteitä.
Ongelma ei ole itse langassa tai ohjelmistossa jolla käskytetään tulostinta, vaan syöttöratas ei saa kunnon otetta filamentista. Suuttimessa on kumminkin noin 10cm sulaa lankaa koko ajan sisällä päässä.

Muista, että nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni. Enkä osaa lainata viestejä edes välttävästi:(
Suuttimessa on sulaa lankaa ennemminkin 10mm. Jos niinkään paljoa. Ainakin e3d v6 on se "heat break" jolla pyritään pitämään se lämpö vain siellä blokin sisällä suuttimen lähellä ja estämään ettei nouse ylemmäs halanka ala sulaa siellä ylempänä. Uusi lanka edellään painaa sitä sulaa ulos, ja mitä vähemmän siellä on sulaa kerrallaan, sitä tarkemmin pystytään tursottamaan. Vastaavasti jos suuttimeen tasaisella nopeudella työnnettävän langan vahvuus vaihtelee, niin suuttimesta ulos tulevan muovin määrä vaihtelee samassa suhteessa.

Lisäksi bowden vs direct vertailussa, directillä saadaan usein tarkempaa jälkeä, kun extruderin jälkeen on "tiukempi" paketti.

Enempää taas ehdi pukea ajatuksia ymmärrettäväksi tekstiksi kun lapset heittää ruokaa pitkin kämppää
 
Sanoit "Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja."

Oma mielipiteeni on asiaan, että jos tulostimen syöttökoneisto on edes hiukankin vireessä, tuolla 10% ei ole suurtakaan merkitystä. Tuo johtuu siitä, että ainakin kaikissa suuttimissä mitä itse olen kokeillut, on jokaisessa aivan samanlainen rakenne. Tuo rakenne löytyy niin euron kiinalaisesta kuin 150€ rubiinistä. Niissä kaikissa on pikku kammio sille sulalle filamentille.
Kunhan syöttökoneisto pystyy painamaan lankaa tasasesti ja lämpöä riittää ei sillä langan parin kymmenyksen paksuus erolla ole merkitystä.

Toki jos on esim. heikko jousi painamassa lankaa kiinni vetorullaan on ongelmia tiedossa. Veikkaankin tuossa olevan yksi yleisimpiä ongelman lähteitä.
Ongelma ei ole itse langassa tai ohjelmistossa jolla käskytetään tulostinta, vaan syöttöratas ei saa kunnon otetta filamentista. Suuttimessa on kumminkin noin 10cm sulaa lankaa koko ajan sisällä päässä.

Muista, että nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni. Enkä osaa lainata viestejä edes välttävästi:(
Ei. Syöttörattaan lipsuminen on eri ongelma, joka kyllä voi aiheuttaa samanlaista virhettä tulosteessa. Mutta ajattele asiaa sillä tavalla, että kun tulostin on säädetty juuri nappiin, suutin tulostaa materiaalia vierekkäin millin sadasosien tarkkuudella ja siihen päästäkseen slicerin pitää tietää kuinka paksua lanka on, kuinka nopeasti sitä syötetään, kuinka leveää viivaa tehdään jne. Slicer tekee tarkat laskelmat näistä tiedoista esimerkiksi syöttöpäälle että kuinka nopsaan uutta materiaalia pitää tulla hot endille, että tulos on halutunlainen. Jos nyt sitten langan paksuus onkin 10% ohuempi kuin mitä slicerille on ilmoitettu, se tarkoittaa sitä että lopputuloksesta puuttuu 10% materiaalista ja se tarkoittaa rakoja viivojen välissä. Ilmiön nimi on under extrucion ja sitä voi aiheuttaa toki moni muukin asia, mutta aina on kyse siitä että kone jostain syystä pursuttaa vähemmän materiaalia kuin mitä slicer on laskenut tarvittavan. Jos taas langan paksuus on 10% isompi mitä slicerille on ilmoitettu, tulee ilmiö nimeltä over extrucion.

Jos et usko että, että asia on näin, voit hyvin helposti testata asian. Säädä slicerissasi langan paksuus 1.925 mm:ksi (tuo on 10% enemmän kuin 1.75mm) ja tulosta jokin pieni tuloste langalla jonka todellinen paksuus on 1.75mm. Esimerkiksi Curassa tuon langan paksuuden voit muuttaa printterin asetuksista.

Hyvän tulostusjäljen saavuttamiseksi tulostin pitää kalibroida, jotta tiedetään aivan tarkasti minkä verran kone oikeasti työntää materiaalia kun oli annettu käsky 10 millimetristä. Tämäkin liittyy siihen että slicerin täytyy tietää tarkalleen minkä verran materiaalia tulee suuttimesta. Filamenttien yleislaadussa on menty paljon eteenpäin ja nykypäivänä onkin erittäin harvinaista löytää vaihtelevaa paksuutta. Mä olen löytänyt vain yhden merkin jossa tuota on ollut ja se oli Clas Ohlsenin myymä, nimetön Kiinassa valmistettu PLA filamentti. Siksi annoin ohjeen, että ehkä niitä kannattaisi välttää. Vieläpä, kun ne Clasun rullat ei ole yhtään sen halvempia kuin laadukkaat eurooppalaiset merkit, niin miksi kaivaa verta nenästään.

edit: Lisätään vielä sen verran, että vaikka suuttimen sisällä olisi sulaa muovia, se tulee ulos vain kun sen sulan materiaalin takana paine nousee ja se paine tulee siitä kun extruderin rullat työntävät lankaa eteenpäin. Silloin kun halutaan estää tahaton vuoto eli mm lankojen muodostuminen suuttimen siirtyessä, tehdään pieni takaisinveto, jossa tarkoituksena on vain poistaa se paine sieltä suuttimen takaa. Vaikka siellä suuttimen sisällä on sitä sulaa materiaalia, slicer on kuitenkin sen tarkkaan laskenut ja on hyvin tietoinen sen olemassaolosta. Kaiken onnistumiseksi slicerin täytyy tietää paljonko materiaali pursuaa ja jos langan paksuus on eri kuin slicerin luulema, silloin pursottuminen on joko liian pientä tai liian isoa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta VELLEMAN K8200 tulostimesta? Siinä houkuttelee varaosien saatavuus Suomesta ja taitaa olla monia muita tulostimia helpompi tehdä muutoksia laitteeseen. Ohjeita sen paranteluun taitaa myös löytyä -- tarkoittanee että pitää olla kiinnostusta myös itse laitteen kanssa askarteluun ja korjailuun? Josko helpompi vaihtoehto olisi kumminkin CrealityEnder 5 ainakin tulee valmiiksi koottuna.

Omalle tulostukselle ei ole erityisiä tavoitteita, jos ei satunnaisia varaosien tekemistä ota mukaan. Mallintamisen opiskeluun kaiketi menee eniten alkuun. Olisikohan täsmällisesti sopivien LEGO-palikoiden kanssa toimivien osien tekeminen hyvä tavoite :) Luulen että siinä tarkkuuskriteerit on riittävän tarkat. Ennakolta luulen ettei homma ole liian helppo halvemmalle tulostimelle. Jos taas tekee esimerkiksi autoon jokun muoviosan rikkinäisen tilalle, niin toiminnallinen sopivuus riittää ja viilalla voi hienosäätää?

Toistaiseksi on kokemusta 3D-kynästä -- voi korjata jotain pientä. Vapaalla kädellä en itse edes yritä kuin 2D-mallinnusta. Jotain samaa siinä kynän käytössä on kumminkin kuin mitä kone tekee. Koneella on vain aikaa paremmin hinkata pientä ja tarkkaa.
 
Onko kokemusta VELLEMAN K8200 tulostimesta? Siinä houkuttelee varaosien saatavuus Suomesta ja taitaa olla monia muita tulostimia helpompi tehdä muutoksia laitteeseen. Ohjeita sen paranteluun taitaa myös löytyä -- tarkoittanee että pitää olla kiinnostusta myös itse laitteen kanssa askarteluun ja korjailuun? Josko helpompi vaihtoehto olisi kumminkin CrealityEnder 5 ainakin tulee valmiiksi koottuna.

Omalle tulostukselle ei ole erityisiä tavoitteita, jos ei satunnaisia varaosien tekemistä ota mukaan. Mallintamisen opiskeluun kaiketi menee eniten alkuun. Olisikohan täsmällisesti sopivien LEGO-palikoiden kanssa toimivien osien tekeminen hyvä tavoite :) Luulen että siinä tarkkuuskriteerit on riittävän tarkat. Ennakolta luulen ettei homma ole liian helppo halvemmalle tulostimelle. Jos taas tekee esimerkiksi autoon jokun muoviosan rikkinäisen tilalle, niin toiminnallinen sopivuus riittää ja viilalla voi hienosäätää?

Toistaiseksi on kokemusta 3D-kynästä -- voi korjata jotain pientä. Vapaalla kädellä en itse edes yritä kuin 2D-mallinnusta. Jotain samaa siinä kynän käytössä on kumminkin kuin mitä kone tekee. Koneella on vain aikaa paremmin hinkata pientä ja tarkkaa.
Myönnän heti että kuulen Vellemanista varmaankin ensimmäistä kertaa, joten tämä viesti on vain yleisellä tasolla.
- 500 euroa tulostimesta jonka tulostusala on 200x200x200mm, on aika kova pyyntö ja siksi tulostimen pitäisi sisältää jotakin aivan erikoista, jota en ainakaan itse onnistunut löytämään ja siten hintaa perustelemaan.
- Tuo Velleman on 3mm langalle tarkoitettu kone. Kyllä 3mm lankaa saa ostettua, mutta se on vähän kuin ostaisi kotiin Betamaxin siinä kohtaa kun pornoteollisuus on jo valinnut VHS:n omaksi standardikseen.
- Multa pääsi pieni naurahdus tuossa mainoskohdassa "runko on valmistettu alumiiniprofiilista", kun kuvasta melko hyvin käy selväksi, että nuo alumiiniosat on toisissaan kiinni muoviosien välityksellä.
- Reprap 3D tulostimien varaosat ovat aikalailla universaaleja, eli kaikki sopii kaikkiin, se on vähän niinkuin koko projektin periaate. Myös mm Prusan ja Crealityn printterit perustuvat Reprap -projektiin. Veikkaan että 90% maailmalla myydyistä 3D tulostimista perustuvat siihen.
- Creality Ender 5 voi tulla valmiiksi koottuna, jos myyvä liike on sen sinulle koonnut. Vähän niinkuin jos ostaisit Ikean huonekalun välittäjäliikkeeltä joka kokoaa sen sinulle valmiiksi, tällöin maksat siitä kokoamisesta sille välittäjäliikkeelle. Crealityn tulostimet ovat hyvin helppoja koota ja se tapahtuu noin 10-40 minuutissa mallista riippuen.
- Ender 5 on core XY -mallin tulostin, jolla on vähän erilainen toimintaperiaate kuin tuolla linkkaamallasi. Tuota Vellemania vastaava Crealityn tulostin on Ender 3, josta sitten löytyy useampi eri malli (ainakin perusmalli, pro-versio ja v2), mutta tuota Vellemania vastaavan laitteen saa noin 170 eurolla kotiinkuljetettuna viikossa.
- Lego-palikoita voi hyvin itse tulostaa. Jos kone on kalibroitu hyvin, palikat sopii aitojen kanssa hyvin yhteen. Jos tulostat palikan PLA muovista, sen ennenpitkää kuluu siten että yhteenkiinnittyminen löystyy, tulostamalla ABS:llä, tuloste kestää enemmän irroittelua ja yhdistämistä. Kaikki Legon palikat on valmiiksi mallinnettu ja löydettävissä netistä, lisäksi on tuhansia erilaisia palikoita joita ei Legolta löyty.
 
Onko kokemusta VELLEMAN K8200 tulostimesta? Siinä houkuttelee varaosien saatavuus Suomesta ja taitaa olla monia muita tulostimia helpompi tehdä muutoksia laitteeseen. Ohjeita sen paranteluun taitaa myös löytyä -- tarkoittanee että pitää olla kiinnostusta myös itse laitteen kanssa askarteluun ja korjailuun? Josko helpompi vaihtoehto olisi kumminkin CrealityEnder 5 ainakin tulee valmiiksi koottuna.

Jättäisin velleman kyllä kauppaan. Ender aika varma valinta hintaluokassaa ja yksinkertainen rakenne. Peti liikkuu Z suunnassa, hotendi X ja Y.
Tuossa vellemanissa ilmeisesti petiä liikutetaan X ja Y suunnassa? Hotendi sitten Z. Usein liikuteltava massa pyritään minimoimaan mutta tällä rakenteella väkisinkin tulee ylimääräistä massaa ja rakenne vaikuttaa hankalalta. Vähän ultimaker tyylinen rakenne.
 
Myönnän heti että kuulen Vellemanista varmaankin ensimmäistä kertaa, joten tämä viesti on vain yleisellä tasolla.
- 500 euroa tulostimesta jonka tulostusala on 200x200x200mm, on aika kova pyyntö ja siksi tulostimen pitäisi sisältää jotakin aivan erikoista, jota en ainakaan itse onnistunut löytämään ja siten hintaa perustelemaan.
- Tuo Velleman on 3mm langalle tarkoitettu kone. Kyllä 3mm lankaa saa ostettua, mutta se on vähän kuin ostaisi kotiin Betamaxin siinä kohtaa kun pornoteollisuus on jo valinnut VHS:n omaksi standardikseen.
- Multa pääsi pieni naurahdus tuossa mainoskohdassa "runko on valmistettu alumiiniprofiilista", kun kuvasta melko hyvin käy selväksi, että nuo alumiiniosat on toisissaan kiinni muoviosien välityksellä.
- Reprap 3D tulostimien varaosat ovat aikalailla universaaleja, eli kaikki sopii kaikkiin, se on vähän niinkuin koko projektin periaate. Myös mm Prusan ja Crealityn printterit perustuvat Reprap -projektiin. Veikkaan että 90% maailmalla myydyistä 3D tulostimista perustuvat siihen.
- Creality Ender 5 voi tulla valmiiksi koottuna, jos myyvä liike on sen sinulle koonnut. Vähän niinkuin jos ostaisit Ikean huonekalun välittäjäliikkeeltä joka kokoaa sen sinulle valmiiksi, tällöin maksat siitä kokoamisesta sille välittäjäliikkeelle. Crealityn tulostimet ovat hyvin helppoja koota ja se tapahtuu noin 10-40 minuutissa mallista riippuen.
- Ender 5 on core XY -mallin tulostin, jolla on vähän erilainen toimintaperiaate kuin tuolla linkkaamallasi. Tuota Vellemania vastaava Crealityn tulostin on Ender 3, josta sitten löytyy useampi eri malli (ainakin perusmalli, pro-versio ja v2), mutta tuota Vellemania vastaavan laitteen saa noin 170 eurolla kotiinkuljetettuna viikossa.
- Lego-palikoita voi hyvin itse tulostaa. Jos kone on kalibroitu hyvin, palikat sopii aitojen kanssa hyvin yhteen. Jos tulostat palikan PLA muovista, sen ennenpitkää kuluu siten että yhteenkiinnittyminen löystyy, tulostamalla ABS:llä, tuloste kestää enemmän irroittelua ja yhdistämistä. Kaikki Legon palikat on valmiiksi mallinnettu ja löydettävissä netistä, lisäksi on tuhansia erilaisia palikoita joita ei Legolta löyty.
Kiitoksia. Tuossa tuli paljon harkittavia näkökulmia. Yksistään tuo 3 mm lankojen ostaminen teettää enemmän töitä kuin on tarkoituksen mukaista. Mieluummin sitä ohuempaa 1,75mm lankaa (se koko tuli Vellemanin 3D-kynässä). Arvaan että 3 mm langan kanssa syötön moottorin myös pitää olla 3x tarkempi kuin 1,75mm, kun sen verran enemmän menee tilavuutta samalla pituudella. Enemmän kiinnostaa tarkkuus kuin nopeus. Tiedä sitten miten on käytännössä jos tulostus vie vaikka vuorokauden aikaa parhaalla tarkkuudella??

Alle tunnissa tehty kokoaminen ei ole kummoinen juttu, jos ja kun kaikki mutterit ja ruuvit ei tule pusseissa, piirilevyt ja kaikki puihat kytkemättä.
 
Kiitoksia. Tuossa tuli paljon harkittavia näkökulmia. Yksistään tuo 3 mm lankojen ostaminen teettää enemmän töitä kuin on tarkoituksen mukaista. Mieluummin sitä ohuempaa 1,75mm lankaa (se koko tuli Vellemanin 3D-kynässä). Arvaan että 3 mm langan kanssa syötön moottorin myös pitää olla 3x tarkempi kuin 1,75mm, kun sen verran enemmän menee tilavuutta samalla pituudella. Enemmän kiinnostaa tarkkuus kuin nopeus. Tiedä sitten miten on käytännössä jos tulostus vie vaikka vuorokauden aikaa parhaalla tarkkuudella??

Alle tunnissa tehty kokoaminen ei ole kummoinen juttu, jos ja kun kaikki mutterit ja ruuvit ei tule pusseissa, piirilevyt ja kaikki puihat kytkemättä.

Samoilla linjoilla eli ehdottomasti jättää 3mm lankojen laitteet kauppaan. 1.75mm on niin paljon yleisempää lankaa ettei 3mm oikeastaan puolla mikään, ehkä todella todella isot tulostimet ainoa paikka 3mm filamentille, mutta sekin alkaa olla jo teollisuus kokoluokkaa tai vastaavaa eli silloin luultavasti filamentti hommat on muutenkin erilaisia :)

Moottorilla pitää periaatteessa olla tarkkuutta lisää ja voimaa lisää, mutta tuo toki saadaan extruderin välityksellä helposti hoidettua. Välityksellä saadaan helposti samalla kertaa voimaa ja tarkkuutta (hitauden kustannuksella) eli sillä ei juurikaan merkitystä ole. Isoin asia on tuo 1.75mm yleisyys. Toki myös 1.75mm filamentti on extruderin helpompi työntää extruderiin ja näin vältetään mahdollisia drive gearin lipsumisia ja siitä aiheutuvia ongelmia.

Tuosta kysymyksestä "tulostuksen kestämisestä vuorokauden parhaalla tarkkuudella" en nyt täysin saanut kiinni, mitä siinä ylipäätään kysyttiin. Jos mietittiin onko niin pitkät tulostukset mahdollisia, niin isommat tulostukset vie hyvin yleisesti 10-20h ihan normaalin nopeudellakin. Omat tulostukset osuu yleensä 2-6h välille, mutta tulostankin aika karulla laadulla lähinnä mekaanisiin tarkoituksiin tulevia osia ja harvemmin mitään isoa tulee tulostettua. Yleisesti isotkin kokonaisuudet sisältää omissa suunnitelmissa osan alumiinia tai muuta materiaalia ja 3d tuloste osat on pienempiä jotka liitetään muuhun kokonaisuuteen.

Itse suosittelen kyllä Prusaa vaikkapa käytettynä MK2 tai sitten suoraan MK3, erittäin päteviä laitteita ja tukea saa valmistajalta. Magneetti peti (mk3) myös erittäin pätevä varuste ja auto bed leveling. Enderikin vissiin ihan toimiva, mutta siitä ei ole itsellä eikä tutuilla kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Itse suosittelen kyllä Prusaa vaikkapa käytettynä MK2 tai sitten suoraan MK3, erittäin päteviä laitteita ja tukea saa valmistajalta. Magneetti peti (mk3) myös erittäin pätevä varuste ja auto bed leveling. Enderikin vissiin ihan toimiva, mutta siitä ei ole itsellä eikä tutuilla kokemuksia.
Käytettyä sopii tässä vielä katsella, kun ei ole mikään hoppu ostaa tulostinta. Käytetyssä vain pitäisi tunnistaa nilkuttavasti toimiva kunnollisesta. Tai sitten tunnistaa käytetyn huono kalibrointi. Se jää vielä tunnistamatta. Josko Prusat on sen verran parempia ettei niitä tarvitse myydä käytettynä toisten tieltä pois. Heräteostoina hankittuja enemmän halvoissa käytetyissä??

Yksi käytetty Dremel 3D40:n näkyy olevan kaupan. Kun ei ole tiukkoja speksejä (vielä), niin pitänee kaivella siitäkin jotain tietoja. Open source laite saisi olla, jos hankin -- löytynee huolto-ohjeet jotain kautta. Dremel ei taida kuulua siihen luokkaan.

Käytännössä jos tulee isompaa tulostettavaa, niin riittää oma mallintaminen ja koittaa etsiä muualta vapaata kapasiteettia -> oman tulostimen ei tarvitse olla erinomainen, jos harvoin on vaativaa tehtävää. Sen puolesta alle 500€ budjetilla etsimässä laitetta. 200€ laitteen kanssakin voi mallien toimivuutta jo ihmetellä, kaiketi.
 
Itsellä Ender 3 Pro ollut tässä viime alkutalvesta muistaakseni ja on toiminut kyllä ihan hyvin. Itselle eka tulostin ja kyllä ton kanssa kehtaa puuhastella. Saa hyvää jälkeäkin aikaan jos käyttää aikaa sen säätämiseen ja jaksaa kalibroida sitä kondikseen.

Ongelmina ilmeisesti epätasainen peti joissain kappaleissa ja itselläni taitaa olla se ongelmana. Lasille olen nyt tulostanut. Tällä hetkellä on kaite hieman erikoisuutta (kuten aina Kiinafirmoissa tuntuu olevan), että ei oikein tiedä millaisella kombolla Endereitä saa uutena suoraan Crealityltä. Saattaa tulle eri emoa kuin jollain toisella.

Itse pistänyt omaan Creality oman ns. silent boardin aikanaan, capricornin putken, punaisen metalli extruderin ja bl touchin. Tulostellut tietty kasan muita päivityksiä...

Stockina ilman silent boardia tuo oli aika kovaääninen ja vieläkin ääntä saisi ilmeisesti pois jos tuulettimia alkaisi vaihtamaan Tosiaan nyt voi tulla ihan millä emolla sattuu noita...

Enderissä on aika kova yhteisö Facebookissa ja siellä saa englanniksi apua. Suomeksikin taitaa pari ryhmää olla.

Jos haluaa ja jaksaa puuhastella ja päivitellä ja säätää niin Ender on oikein mainio laite. En ole itse katunut tuon tuloa huusholliin ja vaimokin on tyytyväinen kun silloin tällöin tulostaa kukkaruukkua tai muuta ;)
 
Tuli Ender 3 :een langan syötön kiristysrullan vivun muoviosan hajoaminen, mutta kuumensin sen kolvilla uudelleen toimivaksi ja tulostin varalle PLAsta uuden ja tilasin vielä alumiinisen:
US $3.49 8% OFF|3D Printer Parts MK8 Extruder Upgrade Aluminum Alloy Block Bowden Extruder CR10 1.75MM Filament Extrusion For MK8 CR 10 Ender 3|3D Printer Parts & Accessories| - AliExpress

On voinut aiheuttaa myös langan syöttöön ongelmia , jos vivun rullan puristus lankaan ei ole toiminut niinkuin pitäisi.
 
Onko kokemusta VELLEMAN K8200 tulostimesta? Siinä houkuttelee varaosien saatavuus Suomesta ja taitaa olla monia muita tulostimia helpompi tehdä muutoksia laitteeseen. Ohjeita sen paranteluun taitaa myös löytyä -- tarkoittanee että pitää olla kiinnostusta myös itse laitteen kanssa askarteluun ja korjailuun? Josko helpompi vaihtoehto olisi kumminkin CrealityEnder 5 ainakin tulee valmiiksi koottuna.

Omalle tulostukselle ei ole erityisiä tavoitteita, jos ei satunnaisia varaosien tekemistä ota mukaan. Mallintamisen opiskeluun kaiketi menee eniten alkuun. Olisikohan täsmällisesti sopivien LEGO-palikoiden kanssa toimivien osien tekeminen hyvä tavoite :) Luulen että siinä tarkkuuskriteerit on riittävän tarkat. Ennakolta luulen ettei homma ole liian helppo halvemmalle tulostimelle. Jos taas tekee esimerkiksi autoon jokun muoviosan rikkinäisen tilalle, niin toiminnallinen sopivuus riittää ja viilalla voi hienosäätää?

Toistaiseksi on kokemusta 3D-kynästä -- voi korjata jotain pientä. Vapaalla kädellä en itse edes yritä kuin 2D-mallinnusta. Jotain samaa siinä kynän käytössä on kumminkin kuin mitä kone tekee. Koneella on vain aikaa paremmin hinkata pientä ja tarkkaa.

Kaveri osti tuollaisen (ehkä vuosi-kaksi sitten, ei kauan julkaisun jälkeen). Oli kuulemma aika paljon säätämistä että sai suoraan.
Lisäksi hihnäpyörät ja hihna eivät olleet ihan samaa mallia, muistaakseni uudet pyörät auttoivat. Samoin moottorit on vaihdettu ja firmistä twiikattiin vähän.
Säätöjen ja osien vaihdon jälkeen sillä on kyllä tulosteltu paljon mutta alkuperäinen laatu ei päätä huimannut.
 
Käytettyä sopii tässä vielä katsella, kun ei ole mikään hoppu ostaa tulostinta. Käytetyssä vain pitäisi tunnistaa nilkuttavasti toimiva kunnollisesta. Tai sitten tunnistaa käytetyn huono kalibrointi. Se jää vielä tunnistamatta. Josko Prusat on sen verran parempia ettei niitä tarvitse myydä käytettynä toisten tieltä pois. Heräteostoina hankittuja enemmän halvoissa käytetyissä??
Jotain prusan mk2/mk2.5s yms edellisen polven tulostimia välillä näkynyt jos joku on päivittänyt uusimpaan. Jos 18x18x18cm kuutio riittää alueena niin prusa mini voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Ensimmäisissä ilmeisesti pieniä lapsentauteja oli mitkä alkais olla kunnossa ja laatukin näyttää aika vakuuttavalta.
 
Enemmän kiinnostaa tarkkuus kuin nopeus. Tiedä sitten miten on käytännössä jos tulostus vie vaikka vuorokauden aikaa parhaalla tarkkuudella??
Tähän pari pointtia, jotka olen itse oppinu kantapään kautta:
1) Tulostimen tarkkuudella on loppujen lopuksi yllättävän vähän merkitystä, sillä millään FDM tulostimella (pursotetaan sulaa muovia kerros kerrallaan) ei saada niin hienoa jälkeä että tulostuskerrokset katoaisi aivan kokonaan, joten kun teet jotakin kappaletta (esimerkiksi nyt vaikka prop kypärän tekeminen) sen loppukäsittely vaatii tasoitinainetta ja hiontaa riippumatta millä kerroskorkeudella olet tulostanut sen. Mutta 0.2 mm kerroskorkeudella tulostettu valmistuu 2x nopeammin kuin 0.1 mm korkeudella tehty.
2) Pieniä kappaleita tulostettaessa, yleensä 0.1 mm kerroskorkeus tekee parempaa lopputulosta kuin 0.05 mm kerroskorkeus. Tämä johtuu ensinnä siitä että mentäessä 0.05 kerroksilla siltaaminen muuttuu huomattavasti vaikeammaksi joten joudut käyttämään tukirakenteita, jotka jättävät ruman jäljen pintaan. Toiseksi tapahtuu sitä, että kuuma tulostinpää aihettaa jo kertaalleen jäähtyneen muovin uudelleen sulamista kun suutin asettaa seuraavaa kerrosta. Aiheesta hieman lisää tässä youtube videossa: video
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin ite oon ollu todella tyytyväinen Prusan MK3S tulostimeen. iplolta ja muilta tuli kullanarvoisia vinkkejä tulostinta hankkiessa, kun arvoin Prusan ja Crealityn välillä. Voi olla että olisin ollu tyytyväinen Crealitynkin laitteisiin, mutta tämä Prusa on ollu kyllä juuri sitä mitä hain. Kasaus, kalibrointi, eikä sen jälkeen mitään ylimäärästä säätämistä vehkeen kanssa.

Pystyy pistämään vaikka about 100h aikaa vievän tulosteen (kuvassa) ja kunhan sähköt pysyy talossa ja tuloste kiinni alustassa, niin on täysi luotto tulostimen työhön. Pari kertaa oon saanu hiilikuidulla suuttimen tukkoon ja tulosteet menny pilalle, mutta muiden filamenttien kanssa ei oo kyseisiä ongelmia ollu. En oo jaksanu tutkia mistä johtuu, liekö kuidut menee suuttimessa jotenkin poikittain? Nylonia en tosin ole vielä saanu tarttumaan pulverimaalattuun alustaan, pitäis ilmeisesti kokeilla jotain muuta alustamateriaalia, vaan eipähän tuota oo paljoo tarvinnu. Siinäkin oli tämän ketjun tietäjät oikeessa, että PLA ja PETG riittää melkein kaikkeen perustekemiseen (y).



Pitäis myöskin tällaisten tulosteiden varalle jaksaa ostaan upsiin uus akku. Menee vähä offtopiciks, mut kattelin että prusaan olis tullu firmispäivitys joka sallis tollasten esim. päälaen muotojen tulostamisen ohuemmilla kerroksilla ja sit muut menis paksummilla. Vaan en on saanu aikaseks päivittää. Edelleen sisässä sama firmis millä vehje toimitettiin. Vois kyllä joku päivä itseasiassa päivitellä ja kattoa mitä muuta uutta siellä on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom