3D-tulostaminen

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
232
Curalla näytti 2h50min, tallensin gcoden, latasin tuonne ja näytti 3h30min. Varmaan lähempänä oikeaa mutta mikähän curassa on kun näyttää liian vähän?
Olisiko kiihdytys nopeudet asetettu niin väärin curaan? Tarkastele ne niin pitäisi ruveta näyttämään paremmin.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Cura:n arvioitu tulostusaika heittää ihan pirusti, muilla?
pari viimestä tulostusta:
1. cura 5h, tulostus kesti 7,5h
2. cura 7h50min, tulostus kesti reilu 10h
Cura 3.6.0 (heitto oli myös edellisellä versiolla)
Mulla heittää samallalailla eli kestää reilut 20% kauemmin, puolen tunnin tulostus on 40 minuuttia, jne. Tosin aivan viimeisin tulostus tänään valmistui minuutilleen ajallaan. En ole käyttänyt muutakuin Cura 3.6.0 ja vakioasetuksilla mennään, supporttia vain napsauttelen päälle jos tarvii.

Yritin tehtä "Arduinoalustalle" jatkokappaletta ja huomasin että kaikki pienet ympyrät ovatkin soikioita. Syy löytyi x-akselin löysästä kumihihnasta ja korjaantui kiristämällä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Perjantaina lähtee Ender-3 Pro Saksasta 196,40€. Päivitykset ovat ehdottomasti 40€ arvoiset, jos haluaa taivutettavan alustan.
Newest 3D Printe Ender 3 Pro/Ender 3/Ender 3X DIY KIT printer 3D UpgradCmagnet Build Plate Resume Power Failure Printing-in 3D Printers from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Trendi näyttää että rakennussarjat menettä suosiota, mutta toisaalta hinta myös lähtee nousuun. CR-10 Miniä on suositeltu varsinkin CHEP toimesta, mutta sen hinta on noussut suhteessa Enderiin aivan liikaa.

Tevo Tarantula oli vuosi tai pari sitten hyvä ehdokas, mutta v-mäisesti pitävät saman nimen ja puskevat uutta versiota kalliimmalla. Maksaa jo ~300€ kun taisi aikoinaan olla liki puolet tuosta. Sinänsä hyvä strategia, että niitetään maineella, mutta ei olisi ollut pahitteeksi laittaa numero 2 nimen perään ja myydä alkuperäistä budjetti versiona.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Noi on kyllä hinta/laatu-suhteeltaan lyömättömiä tuohon hintaan, vaikea perustella esim. Prusa mk3:n hankintaa, siinä on jo veroja enemmän mitä Ender 3 maksaa kuluineen. Vaikea on Eurooppalaisen valmistajan kilpailla hinnalla.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Noi on kyllä hinta/laatu-suhteeltaan lyömättömiä tuohon hintaan, vaikea perustella esim. Prusa mk3:n hankintaa, siinä on jo veroja enemmän mitä Ender 3 maksaa kuluineen. Vaikea on Eurooppalaisen valmistajan kilpailla hinnalla.
Ender 3 ja Ender 3 pro on kutakuinkin sama printteri, sillä erotuksella että pro-versio on pidemmälle koottuna. Mulla meni 52 minuuttia Ender 3 kokoamisessa, kun pro version kasaa noin 10 minuutissa.
Toi magneettinen tulostusalusta kuulostaa teoriassa ihan hyvältä, mutta siinä on 2 erittäin isoa ongelmaa. Ensinnäkin se vaatisi sen, että peti olisi tasainen, joka Crealityn tulostimissa on hyvin harvinaista. Tuo on todella helposti korjattu ostamalla ikeasta parilla eurolla peililevyjä, mutta sen jälkeen magneettista alustaa ei enää käytetä. Toisekseen, magneettisen tulostustan magneettisuus katoaa kun pedin lämpötila nousee 90+ asteeseen. Enderin yksi valtti on että peti lämpiää 110 asteeseen, joka tekee ABS:n tulostamisesta helppoa ja johon pääsemiseksi CR10:ssä piti modata ja kikkailla.

Noi Ender3 pro ja Prusan mk3 on aivan eri printterit! Prusan mk3:sta lähimpänä on CR10 pro joka maksaa siellä 500-600 euron tietämissä, jolloin tullaan hyvin lähelle aidon Prusan hintaa, mutta sillä erolla että Prusassa saat oikeaa asiakaspalvelua ongelmatilanteissa, kun Crealityn tulostimissa olet muiden asiakkaiden tuen varassa (joka toki sekin on kattavaa). Lisäksi on joidenkin komponenttien laadullisia eroja Prusan eduksi.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Lisää luettuani ei tuo Pro ehkä ihan niin ihmeellinen olekaan. Virtalähteen pitäisi olla merkkituote, mutta kuuluu olevan vähän epävarmaa mikä se oikeasti on. Ainakaan watit ei täsmää ilmoitettuun. Eikä ne edeltävätkään oli niin usein kärähtänyt. Y-palkki on tukevampi, mutta ei kuulemma käytännössä eroa entisestä. Paranneltu sd-korttipaikkakin tarkoitti vain että boksi on käännetty ylösalaisin -> luukku ei niin lähellä pöytää.

Lähinnä tuo magneettinen alusta kiinnosti, mutta toisaalta sen kanssa pitäisi varoa ettei riko pintaa. Toisaalta taivuttamisen takia sitä nimenomaan ei tarvitseisi niin kovaa sörkkiä. Kiinteällä pedillä oleva buildtak-klooni ei tahdo kestää kuin pari kuukautta ennen kuin joku tuloste jää vahingossa liian tiukkaan kiinni.

Mutta löysin vielä paremman vaihtoehdon: Ender 3 + Crealityn erikoispintainen lasi: 2018 Ender 3 3D Printer Large Print Size 220*220*250mm Ender 3/Ender 3X Removable Bed i3 Continuation Print of Power Failure-in 3D Printers from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Tuossa kohteessa Saksan varastolle on jäänyt sama hinta kuin lasittomalle, joten asiakas hyötyy 10€. Vielä kun asentaa Android-sovelluksen niin hintaa jää vain 150,97€, ja en tiedä lähteekö tuosta vielä pari euroa kupongeilla vai ei. Toivoa vaan että varastoa riittää.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Ihmisiä on erilaisia, joillekin tulostimen kasaus on ylitsepääsemätön ongelma (tosin juuri niiden ihmisten kannattaisi katsella jotain muuta harrastusta), jolloin +46 euroa on pieni raha siitä että saa tulostimen valmiimpana. Emmä pidä itseäni minään tekniikan nerona, ihan perussivistyksellä kasasin Enderin ja kerrasta tuli toimiva peli.
Se poweri tosiaan on edelleen joku kiinakopio, ei eroa pro ja tavallisen version välillä. CR10 pro:ssa sitten on ilmeisestikin Meanwellin poweri.

JOS ei aio tulostella ABS:ää, silloin magneettisesta tulostusalustasta on hyötyä. En vain yhtään tiedä mitä on tehtävissä jos se alumiinipeti ei ole täysin tasainen. Veikkaan että siinä kohtaa ainoa mahdollisuus on joko ostaa 3rd party peti lämmitinelementteineen tai heittää magneettilevy roskiin ja siirty lasipintaan. Mulla on 2 Crealityn tulostinta, 50% niistä on ollut tasainen peti. Mitä olen lueskellut keskusteluita, mulla on käyny tuuri.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Ender-3 Prossa on Meanwell LRS350-24 poweri, tai omassa ainakin on. Tyyppikilpi löytyy sen mustan päätypsan alta. Tuon Meanwellin erottaa aiemmasta Enderin powerista jo paksuuden puolesta, Meanwell on liki puolet ohuempi.
Onko oikeesti? Tuolta BubblingVacuumin linkistä näkyy powerista kuva, jossa lukee Meanwell RSP-500-24, mutta kun menet Meawellin omille sivuille, on mm konkkien väri erilainen, näkyy joku ylimääräinen konkka, liitin erivärinen ja jotain läpinäkyvää muovilevyäkin tungettu sekaan. Myös foorumikeskusteluissa on käynyt ilmi että joko kyseessä on Meanwellin Crealitylle tekemä erikoisversio, tai sitten kyseessä on tuoteväärennys. Tuo kauppa tosin ei ole Crealityn oma kauppa, vaan joku väärennys sekin! Crealityn omassa Aliexpress kaupassa saman printterin tuotesivulla näkyy powerista kuva jossa lukee Meanwell RSP-350-24. Mutta sielläkin konkkien värit on eri kuin Meanwellin omissa tuotekuvissa. Meanwellin RSP-500-24 powerin hinta vaihtelee 75-100 euron välissä, jos ovat oikeasti sellaisen laittaneet 196 euron printteriin, ohhoh. Kun kyseessä on kiinalainen firma, suhtaudu kaikkeen epäillen!
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Tuotesivun kuvassa vaan on tosiaan tuo kalliimpi 500W malli, joka saattaa tosin olla vain summassa otettu stock-kuva ilmentämään Meanwelliä. Taulukoissa taas vaihtelee 270W ja 350W. Tästä syystä moni on epäillyt mitä siellä oikeasti on, mutta tuo LRS350-24 on ihan uskottava.

LRS350-24 saa 35-50€ toimitettuna, riippuen miten luotettavasta paikasta tilaa. Voisi siis silti tilata tuon lasilevyllisen jotta saa suoremman tulostusalustan ja katsoa sitten tilaako jostain tuon virtalähteen ennen kasausta vai vasta oireiden ilmettyä. Lasiin ei ainakaan tule huoltokuluja.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
57
Tuotesivun kuvassa vaan on tosiaan tuo kalliimpi 500W malli, joka saattaa tosin olla vain summassa otettu stock-kuva ilmentämään Meanwelliä. Taulukoissa taas vaihtelee 270W ja 350W. Tästä syystä moni on epäillyt mitä siellä oikeasti on, mutta tuo LRS350-24 on ihan uskottava.

LRS350-24 saa 35-50€ toimitettuna, riippuen miten luotettavasta paikasta tilaa. Voisi siis silti tilata tuon lasilevyllisen jotta saa suoremman tulostusalustan ja katsoa sitten tilaako jostain tuon virtalähteen ennen kasausta vai vasta oireiden ilmettyä. Lasiin ei ainakaan tule huoltokuluja.
Päivittelin joku aika sitten poweria omaan enderiin ja koitin etsiä Pro-mallin powerin tyyppiä. Mainintoja itsekkin löysin 500w powerista mutta epäselväksi jäi. Ostin sitten lrs350-24 powerin kotimaisesta elektroniikka puljusta, hinta oli jotain 25-30€
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
124
Muutamia kommentteja/kysymyksiä mallinnusohjelmista.

Onko kellään kokemusta tästä 3d mallinnusohjelmasta, Shapr3D? Shapr: 3D modeling CAD for iPad

Huomasin juuri tämän ohjelman ja täytyy sanoa että en ole huomannut näin helpokäyttöistä ohjelmaa (videoiden perusteella) sitten Google Sketchupin. Näyttäisi myös että monessa tapauksessa Sharp3D ohjelmaa verrataan juuri Sketcuppiin. Itse olen mallintanut Sketchupilla 10 vuotta, nyt olen hieman opetellut myös Fusion 360 ohjelmaa ja Blenderiä ja täytyy myöntää että vain tämä ohjelma on saanut aikaan Sketchupin kaltaisen "wow-ilmiön". Alla linkki myös video tutoriaaleihin ja yhteen artikkeliin. Ohjelman hinta on myös vielä suht kohtuullinen harrastelijalle 20$ per kuukausi ja ilmainen versio mahdollistaa myös Low poly STL exportin.

Video tutoriaali: Video tutorials
Artikkeli: Finally, an Excuse to Get an iPad Pro: Shapr3D

Itse haluaisin testailla tätä ohjelmaa mutta minulle ei tietenkään ole vaadittavia Ipad 2018 tai IPad Pro versiota, eikä myöskään Apple pen:ä. Näillä välineillä ohjelmaa pystyy kokeilemaan ilmaiseksi. Tästä johtuen ohjelman kokeilu vaatisi uuden Ipadin ja Aplle penin oston. Lisäksi minua hieman askarruttaa onko Ipad 2018 versiossa tarpeeksi puhtia pyörittää tuota ohjelmaa. Onko siis kellään kokemusta tästä ohjelmasta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
57
Cura ei tiedä tulostimesi oikeita jerk ja acceleration arvoja.
Koittanut kyllä käydä läpi curan acceleration/jerk asetukset ja näyttäs olevan oikein. 500 näissä taitaa olla accelerationit ja jerkin olen vaihtanut 10.

Oletteko säätänyt acceleration asetuksia mihinkään päin? esim Travel acceleration?
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Viikon käytön perusteella Ender 3 Pron magneettipeti on aivan loistava. Vaihto tai modaus ei ole käynyt mielessäkään, mutta epäilemättä se on edessä jos meinaan tulostaa jotain joka tarvitsee kuuman yli 80 asteen alustan.

Koulussa olen käyttänyt eritulostimissa lasipetiä johon lisätään ennen tulostusta hiuskiinnettä/liimaa jotta tulostus tarttuisi. Tulostuksen jälkeen tuloste on erittäin tiukasti kiinni lasissa ja sen irroitukseen tarvitsee erillisiä työkaluja ja kuivunut liima tulee myös kaapia lasista pois. Tällä magneettipedillä koko työvaihe & roskat jäävät pois, tuloste irtoaa siististi itsestään ilman roskaa ja uuden tulosteen voi laittaa tulemaan samantien.
Mainoskuva:
Miinuspuolena peti ainakin minulla on hitusen kuopalla keskeltä ja kun kalibroin pedin liuvuttamalla paperia tulostuspään ja pedin välissä se liikkuu selvästi helpommin keskellä kun taas reunoissa ottaa hitusen vastaan kuten pitääkin. Ei ole tullut vielä vastaan tulostetta että tuosta olisi ollut haittaa, mutta häiritseehän tuo.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
So I noticed the ender 3s psu fan is 12v instead 24v like its output. If I wanted to replace it, which fan would you recommend? : ender3

Onko tuo Ender 3:n poweri tosiaan noin surkea, että tuuletinkin on väärä ja käy yli kierroksilla?

Kai se on ollut tuommoinen aina ja en ole kuullut vielä yhdestäkään jossa se olisi oikeasti pettänyt. Jotkut vaan tykkää vaihtaa sen hiljaisempaan ja ovat silti valinneet tietämättä 12v-mallin. Eli tuo ei taida olla ongelma.

Koulussa olen käyttänyt eritulostimissa lasipetiä johon lisätään ennen tulostusta hiuskiinnettä/liimaa jotta tulostus tarttuisi.
Minulla oli aikoinaan yksi tulostin jossa oli lasi ilman lämmitystä, ja kyllä sen sopivalla liimauksella toimii. Uskoisin että lämmityksen kanssa tuo ei voi ainakaan heikommin toimia.

Pitää laittaa puikkoliimaa pienelle alalle, sitten pyyhkiä rätillä joka on kastettu alkoholi+vesiseokseen. Alkoholi nopeuttaa kuivumista, mutta pelkällä alkoholilla liima ei ehdi liueta kunnolla. Liima pitää pyyhkiä hyvin ohueksi kerrokseksi ja antaa kuivua.

Puikkoliima on vesiliukoista, joten lasin voi ottaa irti ja käydä tiskialtaassa pesemässä puhtaaksi pelkällä vedellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Voi hyvinkin olla jompi kumpi. Saunassa tulostin saunajakkaran päällä joka tuntui tukevalta, mutta ehkä se silti heilui juuri sen verran että muistikortti heilahti. Toinen todennäköisempi syy voi olla että otin sähköt jatkoroikalla lavuaarin päällä olevan loisteputkilampun pistokkeessa ja ehkä se syttyessään räpsäyttää sähköjä pois hetken ajan tjsp.
Minulla oli ja on edelleen tulostin samassa jatkojohdossa vanhan juotoskolvin kanssa ja välillä tulostus katkesi kun kolvin laittoi päälle.
Syy: kolvissa on perinteinen pakkamuuntaja ja ensiöpuolella oli vain kytkin ja sulake eikä muuta.
Lisäsin ensiöpuolelle suodattimen ja ongelmat hävisivät, enää ei pätki vaikka kuinka naksuttelee kolvia päälle/pois.
Eikä kyse ole isoista tehoista, kolvi on 50W alunperin Wellerin kärki uusitulla muuntajalla. Saattaa tietysti olla että myös tulostimen powerissa on vajaavainen suodatus eikä se tykännyt muuntajan käynnistyspiikeistä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Valinta oli lopulta tämä, turha lähteä venklaamaan virtalähteen kanssa.
Screenshot_20181123-110440~2.png
Tuli 13€ enemmmän säästöä sovelluksella ja kupongeilla, vaikka alkuperäinen tarjoushintakin olisi alunperin kelvannut.

En ole varma mitä kuponkeja se tuohon otti. Ainakin BlackFriday sivulta klikkailin 2$ kuponkeja talteen muutaman ja tuo toinen saattaa olla automaattinen kun hintaraja ylittyy, tai sitten se oli tuotesivulla olevan kuponkilinkin kautta.

Ender 3 ja Ender 3 pro on kutakuinkin sama printteri, sillä erotuksella että pro-versio on pidemmälle koottuna. Mulla meni 52 minuuttia Ender 3 kokoamisessa, kun pro version kasaa noin 10 minuutissa.
Ei taida tämäkään ero pitää paikkansa. Maker's Muse kasasi molemmat livenä ja ei mitään eroa. Vaikka kommentoijat ja muu häröily häiritsi, niin silti n. tunnissa molemmat. Pron katsoin läpi kun oli uusi ja vanhemman skippailin aika tiuhaan.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Jotain vikaa tuossa Ohlsonin valkosessa PLA lankassa näyttäs olevan. Napsahtelee poikki kuin kuiva spaketti konsanaan n. 1-1,5m matkalla n. 20cm pätkiksi, jonka jälkeen ei taas tunnu katkeavan.
Jotain laatu ongelmaa ilmeisesti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Jotain vikaa tuossa Ohlsonin valkosessa PLA lankassa näyttäs olevan. Napsahtelee poikki kuin kuiva spaketti konsanaan n. 1-1,5m matkalla n. 20cm pätkiksi, jonka jälkeen ei taas tunnu katkeavan.
Jotain laatu ongelmaa ilmeisesti...
Oliko juuri avattu kela vai pidempään seissyt? Jos oli juuri avattu, niin oliko päällikelmu ehjän oloinen? Usein nuo pla:t tuntuu haurastuvan kun seisovat jonkin aikaa huoneilmassa ja imaisevat hieman kosteutta sisuksiinsa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Oliko juuri avattu kela vai pidempään seissyt? Jos oli juuri avattu, niin oliko päällikelmu ehjän oloinen? Usein nuo pla:t tuntuu haurastuvan kun seisovat jonkin aikaa huoneilmassa ja imaisevat hieman kosteutta sisuksiinsa.
Aika lailla kuukauden toi on ollu tossa silica geeli pussin kanssa ilma tiiviissä astiassa. Toi on se sama rulla josta oli kuukaus sitten juttua täällä, että tulostaa möykkyjä. Möykyt tosin hävis curan asetukset resetoimalla.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Riippuu PLA merkistä miten käyttäytyy. Yksi alkoi alkoi tekemään tuota parissa kuukaudessa, mutta sama rulla on vielä nyt 25kk jälkeen täsmälleen samanlaista. Toinen merkki on ollut 22 kk avattuna samassa huoneessa ja käyttäytyy yhä kuin uusi, ei katkea vaikka taittaisi. En usko että Suomen ilmankosteudet juurikaan on ongelmallisia PLA:lle. Itse pidän avattuja rullia ihan vain siltään pöydällä.

Ennemmin kokeilisin toista merkkiä kuin lähtisin esim kuivaimiin tai säilytyslaatikoihin enempää investoimaan. Tuo pois katkottava haperokin on suhteellisen vähäinen määrä koko rullan mittaan, joten en olisi liian huolissaan tuolla kilohinnalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
202
Riippuu PLA merkistä miten käyttäytyy. Yksi alkoi alkoi tekemään tuota parissa kuukaudessa, mutta sama rulla on vielä nyt 25kk jälkeen täsmälleen samanlaista. Toinen merkki on ollut 22 kk avattuna samassa huoneessa ja käyttäytyy yhä kuin uusi, ei katkea vaikka taittaisi. En usko että Suomen ilmankosteudet juurikaan on ongelmallisia PLA:lle. Itse pidän avattuja rullia ihan vain siltään pöydällä.

Ennemmin kokeilisin toista merkkiä kuin lähtisin esim kuivaimiin tai säilytyslaatikoihin enempää investoimaan. Tuo pois katkottava haperokin on suhteellisen vähäinen määrä koko rullan mittaan, joten en olisi liian huolissaan tuolla kilohinnalla.
Itse olen tullut vähän samaan lopputulokseen, että Suomen ilmankosteudet ei juurikaan vaikuta noihin tulostusmateriaaleihin. Olen itse säilyttänyt kaikki rullat tulostimessa, pöydällä ja avatuissa pusseissa laatikoissa, enkä ole vielä yhtään kertaa havainnut kosteuden aiheuttamia ongelmia tulosteissa/tulostaessa. Käytössä on kuitenkin ollut erimateriaaleja pla:sta co-polyestereihin ja erikoisfilamenteista taipuisiin lankoihin. En kylläkään ihan halvimpia muoveja käytä, koska parin euron lisäpanostuksella saa jo kuitenkin huomattavasti laadukkaampaa tavaraa. Kaapissa on yksi rulla polymakerin supportti filamenttia, jonka pitäisi olla äärimmmäisen herkkä kosteudelle, mutta sitä pakettia en ole vielä avannut, niin en osaa kommentoida, että miten siihen vaikuttaa.

Aikoinaan käytin vellemanin pla:ta ja siinä oli tuo samainen ongelma, että hetken tulostimessa seisoessaan noin metrin matkalta lanka rapsahteli poikki lähes itsestään. Kuitenkin kun tuon metrin verran otti lankaa pois niin lanka toimi hyvin eikä ongelmia tulostaessa ollut. Muissa merkeissä en ole vastaavaa havainnut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kuukausi tolkulla olen säilyttänyt avoimena Devil Design PLA rullaa ja tulostellut niin ei mitään ongelmaa. Auringon valo ei osu tuohon suorilta. Varmasti on pölyä filamentissa, mutta en huomannut ongelmia.

Hysteerisenä mahdollisten kosteusongelmien takia olin vajaa rullille tehnyt ilmatiiviin muovilaatikon kosteusimijöillä sinne vielä päälle kosteusmittari. Muistaakseni näytti viimeksi 26% kosteutta. Moneen kertaan uunitin kosteudenimijät..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Omat vanhimmat rullat on olleet suoraan laatikossa ilman pusseja jo jokusen vuoden. Ei havaittavia vaikutuksia kunhan pyyhkii pölyt pois ennen käyttöä. Joissakin väreissä nauhan pää kovettuu ja joutuu katkomaan ensimmäisen n. 5-15cm ennen käyttöä.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Onkos kukaan muu täällä tilannut tuolta tulostinta tai mitään?
3D Printers Archives - Smartie.Store

Itse tilasin 2 kuukautta sitten eikä vieläkään ole tullut. Nyt kun kyselee heiltä statusta niin aina vaihtuu mistä mihin tulostin on viimeksi saapunut. Alkaa epäilyttämään ettei kaikki ole tuolla kunnossa.

Edit: Sain tuon kaupan kiinni ja sovin refundista. Eli josko tuo nyt on legit paikka, mutta isoja haasteita logistiikan kanssa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Onkos kukaan muu täällä tilannut tuolta tulostinta tai mitään?
3D Printers Archives - Smartie.Store

Itse tilasin 2 kuukautta sitten eikä vieläkään ole tullut. Nyt kun kyselee heiltä statusta niin aina vaihtuu mistä mihin tulostin on viimeksi saapunut. Alkaa epäilyttämään ettei kaikki ole tuolla kunnossa.
Kyllä tuo ihan oikealta, olemassa olevalta kaupalta vaikuttaa. Ovat tsekkiläisiä ja vasta keväällä perustettu, joten ehkä on vielä vähän hakusessa toimitustavat. Kannattaa vaan kysellä aika-ajoin, ettei pääse paketti kääntymään takaisin. Parempiakin paikkoja olisi kyllä ollut tilata.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Kyllä tuo ihan oikealta, olemassa olevalta kaupalta vaikuttaa. Ovat tsekkiläisiä ja vasta keväällä perustettu, joten ehkä on vielä vähän hakusessa toimitustavat. Kannattaa vaan kysellä aika-ajoin, ettei pääse paketti kääntymään takaisin. Parempiakin paikkoja olisi kyllä ollut tilata.
Mitäs paikkaa voisit suositella? Tuolta smartie.storesta tulossa siis hyvitys.

Crealityn omasta kaupasta sais tuon saman tulostimen 220€. UK toimitus ja ei vissiin postikuluja. Kuulostaa hyvältä?
Creality 3D Printer Factory Direct Official Online Store
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Joo nuo suorat kaupat on yleensä varmimpia. Itse tilasin Aliexpressistä heidän omasta kaupasta perjantaina ja lähti heti maanantai aamuna Saksasta DHLn kyytiin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
30
Onko kukaan testannut kuinka CR-10 sopii Ikean 64x54 cm Bror-hyllyyn?
Tuohon on aika helppo lisätä seinät ja jos ohjausboksin laittaisi lisähyllyyn, niin voisi olla aika ultimate kaappi tulostimelle.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Ei taida tämäkään ero pitää paikkansa. Maker's Muse kasasi molemmat livenä ja ei mitään eroa. Vaikka kommentoijat ja muu häröily häiritsi, niin silti n. tunnissa molemmat. Pron katsoin läpi kun oli uusi ja vanhemman skippailin aika tiuhaan.
Heh, mä viime yönä Project highrisee pelatessa pyöritin toisessa ruudussa tota Anguksen Pron:n kasaus-streamiä läpi ja kummastelin samaa. Emmä ihan tarkkaan katsellut, mutta huomasin tosiaan saman jutun. Joko Creality on muuttanut tuota betatestausvaiheen jälkeen tai sitten youtube-ihmisille ovat lähettäneet valmiimmaksi kootut ja valikoidut masiinat. Oon siis nähny videon jossa Ender 3 pro koottiin samanlailla kuin CR-10, eli osat pois laatikosta, kymmenkunta ruuvia kiinni ja virrat päälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Onkos kukaan muu täällä tilannut tuolta tulostinta tai mitään?
3D Printers Archives - Smartie.Store

Itse tilasin 2 kuukautta sitten eikä vieläkään ole tullut. Nyt kun kyselee heiltä statusta niin aina vaihtuu mistä mihin tulostin on viimeksi saapunut. Alkaa epäilyttämään ettei kaikki ole tuolla kunnossa.

Edit: Sain tuon kaupan kiinni ja sovin refundista. Eli josko tuo nyt on legit paikka, mutta isoja haasteita logistiikan kanssa tms.
Kyllä tuolta oma tulostin tuli kuten pitikin. Ender 3 siis, ei pro.

Paketti lähetettiin heti kun olivat saaneet sen tulostimen varastoon. Jossa meni kylläkin hetki ja jouduin odottelemaan. Tuotteen tiedoissa oli kyllä kerrottu tarkasti, missä varastoon tulevat tuotteet ovat matkalla.

Takuukäytännöistä ei ole kokemusta.

Odotellessa kävi kyllä mielessä, miksi en jostain muualta tilannut, jossa olisi ollut suoraan varastossa :rolleyes:
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Heh, mä viime yönä Project highrisee pelatessa pyöritin toisessa ruudussa tota Anguksen Pron:n kasaus-streamiä läpi ja kummastelin samaa. Emmä ihan tarkkaan katsellut, mutta huomasin tosiaan saman jutun. Joko Creality on muuttanut tuota betatestausvaiheen jälkeen tai sitten youtube-ihmisille ovat lähettäneet valmiimmaksi kootut ja valikoidut masiinat. Oon siis nähny videon jossa Ender 3 pro koottiin samanlailla kuin CR-10, eli osat pois laatikosta, kymmenkunta ruuvia kiinni ja virrat päälle.
Ender 3 Pro mallin kasaus on tosiaan nopea homma ja melkein kaikki on jo paikoillaan. Minulla meni silti reilu tunti kun olin ylivarovainen ja tarkastin ruuvit sun muut jutut moneen kertaan, eka tulostin niin vedin varman päälle.
Viikossa tuli kun tilasin Crealityn aliexpressistä ja laitoin tilausvarastoksi Saksan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Onko jotain tapaa saada x- ja y-akselin hihnat oikealle kireydelle?
Mikähän noissa on se oikea kireys?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Ender 3 Pro mallin kasaus on tosiaan nopea homma ja melkein kaikki on jo paikoillaan. Minulla meni silti reilu tunti kun olin ylivarovainen ja tarkastin ruuvit sun muut jutut moneen kertaan, eka tulostin niin vedin varman päälle.
Viikossa tuli kun tilasin Crealityn aliexpressistä ja laitoin tilausvarastoksi Saksan.
Tuossa BubblingVacuumin viestissä on ihan tuore video Anguksen (MakersMuse) Pro:n kasaamisesta ja tuon videon perusteella nykyisin pro -versio on sama kasaaminen kuin normaaliversiossa. Se on siis selkeästi jossain kohtaa muutettu.

Onko jotain tapaa saada x- ja y-akselin hihnat oikealle kireydelle?
Mikähän noissa on se oikea kireys?
Irrota hihnan kiristysruuvit, kampea kuusiokoloavaimeilla hihnankiristin sormivoimin ja samaan aikaan toisella kädellä kiristä ruuvit. Hihna on liian kireellä jos se soi sitä napauttamalla. Hihnat venyvät ajanmyötä, riippuu hihnan laadusta kuinka nopeasti, kannattaa kiristää uudelleen vähintään vuoden välein.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Mustaa Perjantaita odotellessa katsoin kyllä itsekin niin monia tulostin videoita sekä tuntemiltani että ihan Youtube haulla, että ainakin itse sekoitin asioita. Luulin esim. että Ender 3:n ohjainkortti olisi niin isolla muistilla ja bootloaderilla, että Marlinia saisi säätää huoletta. Vaan olikin Geeetech johon verrattiin ja nimenomaan Enderissä oli pienempi.

Tuo oma virheeni tosin ei ole kuin ensimmäisten päivien ongelma, kun bootloaderin taitaa saada ihan Raspilla ja firmware löytyy esi-säädettynä:
TH3D Unified Firmware Package

Parin valmistajan kokemuksella voisin sanoa että Geeetech on erittäin hintansa väärti. Heidän kortti tosiaan on riittävällä muistilla ja muuten kelvollinen, eikä muutkaan osat ole suoraan pettänyt. Heillä on myös englanninkielinen foorumi. Ei hirveän aktiivinen, mutta mielestäni parempi kuin suljettu Facebook-ryhmä, koska en someja käytä. En ole myöskään kuullut, että he tekisivät tämmöistä jatkuvaa muokkailua kuten Creality, vaan asiakkaat saavat melko oletetun tuotteen ostaessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Irrota hihnan kiristysruuvit, kampea kuusiokoloavaimeilla hihnankiristin sormivoimin ja samaan aikaan toisella kädellä kiristä ruuvit. Hihna on liian kireellä jos se soi sitä napauttamalla. Hihnat venyvät ajanmyötä, riippuu hihnan laadusta kuinka nopeasti, kannattaa kiristää uudelleen vähintään vuoden välein.
Sehän se tässä Tevo Tarantulassa on, kun siinä ei ole hihnankiristintä.
Jotkut sanoo, että sen pitäisi soida kuin bassokitara ja toiset taas, että ei pidä soida.
Ja ei tota pysty oikeen soittamaankaan, kun se menee suurimmalta osin aluprofiilin sisässä molemissa akseleissa...
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Sehän se tässä Tevo Tarantulassa on, kun siinä ei ole hihnankiristintä.
Jotkut sanoo, että sen pitäisi soida kuin bassokitara ja toiset taas, että ei pidä soida.
Ja ei tota pysty oikeen soittamaankaan, kun se menee suurimmalta osin aluprofiilin sisässä molemissa akseleissa...
Ahaa, no Tevon tulostimista en osaa sanoa, Thingieversestä löytyy näköjään hihnan kiristäjiä Tarantulaan:
Adjustable Belt Tensioner/Tightener and Belt Tie (Tevo Tarantula) by supasorn
Belt tensioner pulley for Tevo Tarantula by Banholm

Jos hihna soi kuin bassokitara, hihna kuluu/venyy nopeammin ja myös tulostusjälki heikentyy! Tässä hyvä video asiasta:

Tosin, tuo "6 sekunnin sääntö" ei päde tulostimiin joissa on lyhyemmät hihnat kuin tuossa tulostimessa, mutta tuosta videosta saa kyllä hyvää osviittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Ahaa, no Tevon tulostimista en osaa sanoa, Thingieversestä löytyy näköjään hihnan kiristäjiä Tarantulaan:
Adjustable Belt Tensioner/Tightener and Belt Tie (Tevo Tarantula) by supasorn
Belt tensioner pulley for Tevo Tarantula by Banholm

Jos hihna soi kuin bassokitara, hihna kuluu/venyy nopeammin ja myös tulostusjälki heikentyy! Tässä hyvä video asiasta:

Tosin, tuo "6 sekunnin sääntö" ei päde tulostimiin joissa on lyhyemmät hihnat kuin tuossa tulostimessa, mutta tuosta videosta saa kyllä hyvää osviittaa.
Ai se kuuluu tulla noin löysälle?! o_O
Onhan tuolla Thingiversessä noita, muttakun tällä hetkellä tota tulostinta vaivaa ns. muna kana ongelma. :D
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Ai se kuuluu tulla noin löysälle?! o_O
Onhan tuolla Thingiversessä noita, muttakun tällä hetkellä tota tulostinta vaivaa ns. muna kana ongelma. :D
No tossa videossa on aika pitkä hihna, niin se näyttää tosi löysältä, mutta periaate on just se, että ei liian kireälle!
Mä koitin etsiä kuvia mimmonen Tarantulan hihnankiinnityssysteemi on, muttei löydy kuin kuvia modatuista. Saatko hihnan kiinnityksessä käsin kiristettyä sitä sen verran että pääset tulostaan tommonen säätöjutskan? Ton alemman Thingieversen jutun pystyis tekeen patenttina vaikka paperiklemmarista siksi aikaa että saat tulostettua tommosen paremman. Siis että katot jonkun kohdan hihnasta joka ei mene rullan kohdalle riippumatta missä kohtaa tulostuspää on ja siihen klemmaria siten että saat hihnaa vähän mutkalle ja laita vaikka useampi että se pääse avautuun kesken tulostuksen.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
51
Periaatteessa hihna ei saisi roikkua, mutta sitä ei myöskään pidä yrittää venyttää kuin kuminauhaa. Hihna tuntuu kumiselta, mutta ei ole erityisen joustavaa tai venyvää. Tavoitteena on, että moottorin nykäisy hihnalenkin toisessa päässä välittyy suoraan toiseen päähän. Sitä ei siis kiristetä, vaan otetaan löysät pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Mä koitin etsiä kuvia mimmonen Tarantulan hihnankiinnityssysteemi on, muttei löydy kuin kuvia modatuista. Saatko hihnan kiinnityksessä käsin kiristettyä sitä sen verran että pääset tulostaan tommonen säätöjutskan?
Hihnan kiristys on ihan käsipelillä ja nippusiteellä sitten hihnanpää lenkistä mutkalle ja yhteen.
Näin siis ainakin ollut, eikä mitään ongelmia. Voi olla, että tuo on aikojen saatossa muuttunut tuoreemmissa malleissa.

Tässä kuvassa tulostettu kiristäjä ja paikoillaan pitäjä. Tuon pienemmän osan tilalla nippuside vakiona.

 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
460
Tuota Ender 3:sta tuijottelin amazonista 210€ hintaan :hungry:
mutta sellasta mietin, saisko tota päällisosaa modattua kokoontaitettavaks?(esim lukittuvat nivelet tai pika-kliksit jotta mahtuu laukkuun)
vai onko pystyakselin stepperit tuossa alarungossa kiinni? yrittäny kuvista katella mut ei oikein saa selvää
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Nyt täytyy tyhmänä kysyä, että tarkoitatko niitä 300x300mm peilejä? Siis näitä: LOTS Peili - IKEA
Mahtuvatko ne pedille leikkaamatta?
Juuri noita tarkoitetaan. Pitää leikata pienemmäksi, mutta se on helppo toimenpide. Lasileikkuri ei varmaankaan paljon maksa, jossei sellaista omasta takaa ole.

Edit. Niin aivanjuu, riippuu toki tulostimesta taviitseeko leikata :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Nyt täytyy tyhmänä kysyä, että tarkoitatko niitä 300x300mm peilejä? Siis näitä: LOTS Peili - IKEA
Mahtuvatko ne pedille leikkaamatta?
CR-10:iin mahtuu suoraan leikkaamatta, Ender 3:een joutuu leikkaamaan. Leikkaaminen on simppeliä ja onnistuu myös ilman lasiveistä (youtubesta löytyy monia erilaisia tekniikoita), mutta lasiveitset ei paljoa maksa, Biltemasta 3.5e: Lasiveitsi
Jos löytyy dremeli kotoa, kannattaa leikatut reunat hieman pyöristää, ettei saa viiltohaavoja tulostinta käyttäessä...onnistuu toki myös santapaperilla.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Tuota Ender 3:sta tuijottelin amazonista 210€ hintaan :hungry:
Ender 3 Pron saisit halvemmalla Crealityn Aliexpress kaupasta ja kun laitat tilausvarastoksi Saksan niin saat sen viikossa kuten minä.
mutta sellasta mietin, saisko tota päällisosaa modattua kokoontaitettavaks?(esim lukittuvat nivelet tai pika-kliksit jotta mahtuu laukkuun)
vai onko pystyakselin stepperit tuossa alarungossa kiinni? yrittäny kuvista katella mut ei oikein saa selvää
En usko että kannattaa. Kaikki palkit ja virtalähde ovat kiinni vain kahdella ruuvilla, kun tuon on kerran saanut koottua niin kokoamiseen menee tuskin viittä minuuttia.
 

TLA

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Kauan ketjua seurattuani hankin myös tuon Ender 3 Pron Singles Dayna 203€ postikuluineen Saksasta. Tulostin tuntuu tekevän hienoa jälkeä jo heti paketista, mutta myös muutama (aloittelijan?) ongelma on löytynyt:
  1. Askelmoottoreihin ei saa vaimentimia perinteiseen tapaan, vaan rattaat on prässätty kiinni akseliin -> vaatinee lämmitystä/ulosvetäjän ja mahdollisesti uuden rattaan, että saa etäisyyden oikeaksi.
  2. Tappelin eilen useita tunteja yhtäkkiä alkaneen tarttumis/alisyöttöongelman kanssa, ennen kuin viimein huomasin langan luistavan satunnaisesti extruderin rattaalla, johtuen siitä, että ratas oli valunut liian alas, eikä osunut juurikaan filamenttiin (meneekö tuo ratas muissa Crealityn tulostimissa liian alas/puuttuuko välistä jokin kappale?).
  3. Tulostin haisee edelleen mustalle jätesäkille hetken tulostamisen jälkeen, käsittääkseni PLA:n (Creality/bq) ei pitäisi haista juuri millekään, vaan haju tulee jostakin hotendin suunnalta? Käytössä heti alusta lähtien Capricornin sininen PTFE putki ja olen tulostellut tuolla kymmenisen tuntia, alun kovempi käry häipyi nopeasti, mutta tuo lievä tuntuu olevan varsin sitkeässä.
  4. Peti on keskeltä kovera ja muutenkin kiero, TH3D Marlinin manual mesh calibration on auttanut tähän, enkä muutenkaan tulostele kovin isoja paloja kerrallaan.
  5. + Magneettinen alusta tuntuu tosi näppärältä ja lähes aina tarttuu hienosti vaikka säädöt olisivatkin hieman pielessä
Erityisesti tuon hajun kun saisi poistumaan niin laitteen käyttömukavuus nousisi huomattavasti. Keskimäärin olen tulostellut hotend 205 / peti 45 asteen lämmöillä ja Octopi, TH3D Marlin ja Slic3r PE/Cura käytössä (enemmän olen tykästynyt ensimmäiseen).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Samanlaista hajua oli omassa ender-2 ja nyt myös tässä kolmosessa. Häviää ajan kanssa
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 395
Viestejä
4 159 749
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom