3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Luin artikkelista varmaankin 5 ensimmäistä lausetta ja käy aivan selväksi että ÄLÄ OSTA tuota tulostinta! Kaikki käyttäjät valittivat heikosta laadusta jopa niin paljon että Anycubic veti printterin pois myynnistä ja koska artikkeli on vain 2 päivää vanha, ihmetyttää että sitä on tuolla Alissa myynnissä. Eli joko odota pari kuukautta että saavat tuon lastentaudit siloiteltua ja käyttäjät vahvistavat printterin toimivan hyvin tai sitten osta joku toinen.

Edit: Näköjään tuo "automatic bed leveling" on tuossa printterissä täysi vitsi. Toi printteri on kyllä passaamisen arvoinen vaikka pikkuviat saisivatkin siloiteltua.
 
Viimeksi muokattu:
Hei

Täysin ilman aiempaa kokemusta ekaa 3d tulostinta ostamassa. Katsellut kolmea eri mallia, mutta en osaa päättää mikä olisi järkevä ostos. Näitä kolmea olen katsellut.

Creality3D CR - 10
Creality3D CR - 10 3D Desktop DIY Printer - $359.99 Free Shipping|GearBest.com

Creality3D Ender
Creality3D Ender - 3 DIY 3D Printer Kit - $179.99 Free Shipping|GearBest.com

Anycubic I3 MEGA
Anycubic I3 MEGA – Täysmetallirunkoinen 3D tulostin

Ender 3 selkeästi halvin näistä. CR-10 suurin tulostusalue. i3 MEGA vaikutaa laadukkaimmalta? Näin niinkun silmämääräisesti tuo rakenne.

Mitä näistä suosittelisitte täysin aloittelijalle? Vai onko tuossa hintaluokassa jokin selkeästi parempi vaihtoehto? Laitteen kasaaminen ei ole ongelma, mutta parantelu urakkaan en jaksaisi alkaa. Vaan mukavaa olisi että tulostin toimisi sellaisenaan hyvin.


Myös jos on suositella jotain tiettyä ostopaikkaa tai joku jota syytä välttää. Onko tuo luova3d.eu tunnettu. En äkikseltään löytänyt siitä oikein mitään.

Tämä vissiin ihan hyvä aloitteluun materiaaliksi?
https://www.3djake.fi/3djake/ecopla-musta

Tässäpä tämä kysymystulva näin alkuun. Koittanut koko ketjua lukea läpi, mutta kuten yleensä sitä on niin paljon....
 
https://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_441282.html
Isomman tulostusalueen tulostin, joka on myynyt älyttömän paljon ja siksi saanut tuhottomasti kopioijia muista kiinalaisvalmistajista. Toimii luotettavasti ja erittäin aktiivinen ja laaja käyttäjäkunta antaa apua ongelmatilanteissa. Valmistajalta ei juurikaan/helpolla apua saa. Valmistaja on kesän aikana taipunut avoimien lisenssien ehtoihin, toisin kuin muut kiinalaisvalmistajat. Kasaaminen tapahtuu noin 10 minuutissa. Ei tarvitse mitään modeja tulostaakseen hyvin. Suosittelen alle 500 euron budjettiin.

https://www.gearbest.com/3d-printer...SbjExWIvlfH_bG7ddLPpac8UV_-IijLRoC1s4QAvD_BwE
Saman valmistajan printteri kuin CR-10 ja nykyisin varmaankin myös suositumpi alhaisemman hinnan takia. Kasaukseen menee hieman kauemmin, normaalin tekniikkaymmärryksen omaavalle noin tunnin verran. Tulostaa hyvin ilman modauksia...oikeastaan mikään modaus ei ole tuikitarpeellinen, lähinnä muutamaa helppoa modausta voi suositella elämän helpottamiseksi. Suosittelen alle 200 euron budjettiin ja jos ei ole aivan varma harrastuksestaan, tämän ostamalla ei sitoudu taloudellisesti vielä niin paljoa, että sitten kamalasti harmittaisi vaikka 3D printteri jäisi vähemmälle käytölle. On myös sen tasoinen printteri, että monet harrastuksesta innostuneet hankkivat toisen samanlaisen rinnalle, eikä siirry korkeamman hintaluokan vehkeisiin.

https://www.luova3d.eu/tuote/anycubic-i3-mega-taysmetallirunkoinen-3d-tulostin/
"Täysmetallirunko" on lähinnä markkinointitermi, nuo Crealityn tulostimet ovat kyllä yhtä tukevia kuin tämäkin. Tämä tulostin taitaa olla juurikin se kolmas kiinalainen tulostin, josta ei ole varauksellista sanottavaa. En itse omista tätä, mutta kuulemma toimii ihan pätevästi. Huomattavasti pienempi käyttäjäkunta kuin noilla Crealityn tulostimilla, mutta eiköhän sieltäkin apuja saa. Jos jossain kohtaa tulostinta haluaa modata, tätä on huomattavasti vaikeampi modata kuin Ender 3:sta.

Myös jos on suositella jotain tiettyä ostopaikkaa tai joku jota syytä välttää. Onko tuo luova3d.eu tunnettu. En äkikseltään löytänyt siitä oikein mitään.
Ostat mistä tahansa, niin vältä Gearbestiä viimeiseen saakka! Netti on täynnä katkeria tilityksiä ihmisiltä heidän ongelmistaan Gearbestin kanssa. Tuon luova3d:n kuulen ensimmäistä kertaa, nettisivuja katsellessa tulee fiilis että kyseessä on joku harrasteleva yrittäjän alku pikku sivubisneksen pistänyt pystyyn.

Tämä vissiin ihan hyvä aloitteluun materiaaliksi?
https://www.3djake.fi/3djake/ecopla-musta
PLA on hyvä matsku harjoitteluun ja pidemmällekin ja tuo ecopla on oman kokemuksen mukaan hinta/laatusuhteeltaan hyvä.
 
Oliko lämpöpedille järkevää alustaa, jossa oli lasin ominaisuuksia, että jäähtyessä kappale irtoaa itsekseen?
Myöskin kestävä kuten lasikin ja kiinnitys mielellään jollain muulla kuin paperiklipsuilla.
 
Hei

Täysin ilman aiempaa kokemusta ekaa 3d tulostinta ostamassa. Katsellut kolmea eri mallia, mutta en osaa päättää mikä olisi järkevä ostos. Näitä kolmea olen katsellut.

Creality3D CR - 10
Creality3D CR - 10 3D Desktop DIY Printer - $359.99 Free Shipping|GearBest.com

Creality3D Ender
Creality3D Ender - 3 DIY 3D Printer Kit - $179.99 Free Shipping|GearBest.com

Anycubic I3 MEGA
Anycubic I3 MEGA – Täysmetallirunkoinen 3D tulostin

Ender 3 selkeästi halvin näistä. CR-10 suurin tulostusalue. i3 MEGA vaikutaa laadukkaimmalta? Näin niinkun silmämääräisesti tuo rakenne.

Mitä näistä suosittelisitte täysin aloittelijalle? Vai onko tuossa hintaluokassa jokin selkeästi parempi vaihtoehto? Laitteen kasaaminen ei ole ongelma, mutta parantelu urakkaan en jaksaisi alkaa. Vaan mukavaa olisi että tulostin toimisi sellaisenaan hyvin.


Myös jos on suositella jotain tiettyä ostopaikkaa tai joku jota syytä välttää. Onko tuo luova3d.eu tunnettu. En äkikseltään löytänyt siitä oikein mitään.

Tämä vissiin ihan hyvä aloitteluun materiaaliksi?
https://www.3djake.fi/3djake/ecopla-musta

Tässäpä tämä kysymystulva näin alkuun. Koittanut koko ketjua lukea läpi, mutta kuten yleensä sitä on niin paljon....

Itse aloittelin 3D tulostuksen vuosi sitten. Ostin CR-10 ja olen ollut siihen ihan tyytyväinen vaikka minulla onkin ollut hieman haasteita aina silloin tällöin. 4kk jälkeen ostin Ender-3 tulostimen kun sen sai 135€ hintaan. Ostin tulostimen ihan sen takia kun se oli niin halpa ja suht samanlainen kuin CR-10. Ender-3 on ollut aivan loistava tulostin! Minulla ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa ja tulostusala on aivan riittävä minulle. Ainoastaan silloin tällöin käytän CR-10 tulostinta suurempien osien tulostamiseen. Kuvauksesi perusteella suosittelisin Ender-3 tulostinta vaikka voisin suositella myös CR-10 tulostinta.
 
Kiitokset vinkeistä ja suosituksista.

Alkuun kuvittelin että tuo ~200mm suuntaansa tulostusalue on enemmän kuin riittävä, mutta kerkesin jo keksiä muutamankin isomman tarpeen. Eli cr-10 matkaan. Saksan amazonia ajattelin ostopaikaksi. Se kun on luotettava ja tuttu. Eikä edes älyttömän paljoa kalliimpi ku halvimmat vaihtoehdot.

https://www.amazon.de/Creality-3D-D...67&sr=8-1-spons&keywords=creality+cr-10&psc=1

2d CAD tekniset kuvat onnistuu mutta täytyypii alkaa opetella 3d:n saloja. Jos vaikka niinkin yksinkertaisella aloittaisi ku kuutiolla :eek:
 
Jos yhtään on avaruudellista hahmottamiskykyä, niin opit kyllä äkkiä tuon 3D-mallintamisenkin kun kerta 2D:tä jo osaat tehdä.

Mitäs softia porukka muuten käyttää?
Ite harjotellut 123D Design:lla vähäsen ja simppelit kuvat/muutokset Tinkercadillä.
 
Fusion 360. Opiskelijalisenssillä ilmainen. Ei kannata edes oikeastaan harkita muita.
 
Tronxy kasassa ja ensimmäinen testprintti tehty mukana tulleella PLA:lla (jotain 2x100g ehkä, toinen satsi on mustaa):

2018-10-28%2011.58.56.jpg


Tulostuslaatu on itseasiassa parempaa kuin odotin. Mutta kuten kuvasta näkyy niin yksi iso ongelma on että tuo hotend vuotaa. Se pitää tilkitä ennenkuin voi testailla tuota mixing suutinta oikein printin muodossa. Sen verran sitä sain testattua että materiaalit kulkee erikseen tai yhtäaikaa.

Kasaus vei päivän, kokonaisuudessaan ok prosessi, vaikkakin ohjeissa oli pieniä virheitä mm. ruuvien pituuksien ja johdotuksen osalta. Ja englanti on välillä vaikeaselkoista. Onneksi kasaus ja kuvat ovat sen verran selkeitä että ilman tekstiäkin selviää.
Z-liukutankojen kiinnitykseen piti suunnitella ja tulostaa välikappaleet. Epäilen että tuota z-akselia on päivitetty ja tangot on tehty vanhemmalle rautarevikalle, jossa alaosassa on akryylikappalen, tässä on 3mm alumiinilevy.
Toisen extruderin moottorikaapeli puuttui, laitoin jo siitä viestiä myyjälle. Onneksi kaapista löytyi varapiuha samalla liittimellä, tarvitsi vain muuttaa liittimen pinnijärjestystä.

Firmware on Marlin 1.1.0-RC3 eli aika vanha. Myös buginen, fw resetoi itseään ajoittain kun ajaa extruder2:sta, jonka suunta ei myöskään pysy oikeana vaan se vaihtuu ilmeisesti kun välillä syöttää ext1:stä. Eli fw pitää myös päivittää uudempaan, mutta tämä oli jo aiemmin todo-listalla.

Tulostusalusta lämpenee ainakin 50 asteeseen kohtuullisella odottelulla. Itse pedin lisäksi on irroitettava lasikuitulevy ja Builltak-tyyppinen liimattava pinta, vaikuttaa toimivan ok.

Yleisesti ottaen rakkine vaikuttaa lupaavalta, runko on ihan tukeva, vaikkakin se tarvitsee kulmiin palikat jotka pitää ne oikessa kulmassa. Corexy toimii, mutta hihnojen kulku ei mene ihan suoraan ja vaikuttanee laatuun ääriasennoissa. Ei haittaa kun tulostaa keskellä petiä pienempiä palikoita.
 
Tutkailin hotendiä tarkmmin ja ei oikein jaksa uskoa että tuon kasaamisessa on jaksettu uskoa että joku tuolla printtaisikin jotain muuten kuin testimielessä: heater blokin päissä olevat reiät on koitettu tilkitä jollain silikonilla, joka ei siis todellakaan riitä... huhhuh. Ja toisen heatbreikin vieressä on musta täplä joka vaikuttaa epäilyttävästi että sekin olisi vuotanut. No ehkäpä tämä on ihan odotetavaa näiltä kiinanihmeiltä. Otin koko hotendin osiksi ja koitan tukkia nuo reiät vaikka ruuveilla tai jotain. Jälleen vaan tulee ongelma eteen että miten puhdistaa tuon heatblokki PLA:n jämistä...
Saas nähä mitä myyjä tuumaa, saattaa olla että tulee kokeiltua miten Aliexpressin dispute toimii.

Taidan kuitenkin suunnitella jo varoiksi E3D kiinnikkeet valmiiksi, kaiken varalta.

2018-10-28 15.00.05.jpg 2018-10-28 15.00.27.jpg 2018-10-28 15.00.46.jpg
 
Tutkailin hotendiä tarkmmin ja ei oikein jaksa uskoa että tuon kasaamisessa on jaksettu uskoa että joku tuolla printtaisikin jotain muuten kuin testimielessä: heater blokin päissä olevat reiät on koitettu tilkitä jollain silikonilla, joka ei siis todellakaan riitä...

Näyttäisi että tuossa on siis 2 eri väriä, kummallakin oma heatbreak ja yhteinen suutin ?
Oikea tapa tukkia sivureiät (ne pienet) olisi kierre blokissa + oikean pituinen ruuvi joka päättyy juuri ennen heatbreakin reikää. Ja kanta blokkia vasten.
Etummaisessa isossa taitaa olla lämmitysvastus, siihen reikään muovin ei kai kuuluisi päästä ollenkaan ?
Millä nuo heatbreakit on blokissa kiinni ? Kierteellä vai topruuvilla sivusta ?

Muistaakseni joku kertoi polttaneensa vanhat muovit ainakin suuttimesta, ehkä se onnistuu blokistakin. Kaikki osat irti ja kunnon kuumailmapuhallin voisi ehkä toimia
 
Näyttäisi että tuossa on siis 2 eri väriä, kummallakin oma heatbreak ja yhteinen suutin ?
Oikea tapa tukkia sivureiät (ne pienet) olisi kierre blokissa + oikean pituinen ruuvi joka päättyy juuri ennen heatbreakin reikää. Ja kanta blokkia vasten.
Etummaisessa isossa taitaa olla lämmitysvastus, siihen reikään muovin ei kai kuuluisi päästä ollenkaan ?
Millä nuo heatbreakit on blokissa kiinni ? Kierteellä vai topruuvilla sivusta ?

Muistaakseni joku kertoi polttaneensa vanhat muovit ainakin suuttimesta, ehkä se onnistuu blokistakin. Kaikki osat irti ja kunnon kuumailmapuhallin voisi ehkä toimia

Jep, kaksi lankaa yhteen suuttimeen. Ja koska kanavat on yhdistetty blokin sisällä, kumpaakin materiaalia voi syöttää samaan aikaan, jolloin värin pitäisi olla lankojen yhdistelmä. Marlinissä on tuolle tuki, pitää tutki miten saa konffattua toimimaan.

Pistin osat uuniin 250+C muutamaksi tunniksi, ainakin enin valui pois. Kuumailmapuhallin pitää testa, olisi huomattavasti nopeampi ja varmaan saa korkeammat lämpötilatkin.

Tarkemmin tuota blokkia tutkittuani silikonit pois putsattua noista koloista löytyikin M4 kannattomat ruuvit. Helpotti hommaa huomattavasti, sain nuo päädyt tukittua kun ruuvasin uudestaan kiinni kierreteipin kera.

Heatbreikit on kiinni blokissa kierteillä, välissä kierreteippiä. Vaihdoin teipit niihinkin kun tuli purettua koko homma alkutekijöihinsä. Toisen heatbreakin juuresta vuotaa vielä hitaasti, pitää purkaa koko setti taas kunhan jaksaa. Nykyisellään tuo näyttäisi toimivan tarpeeksi hyvin kunha siivoaa vuodot printtien välissä...

Tuo mixing hotend on itseasiassa omanlainen ongelmansa, jos haluaa tulostaa vain yhdellä värillä. Koska tuolloin toinen materiaali käytännössä seisoo paikoillaan blokissa sulana, se alkanee jossain vaiheessa 'pilaantumaan' (riippunee materiaalista). Eli melkein parempi ajaa kahta eri materiaalia 50% suhteella jos pidempiä printtejä tekee yksivärisenä. Ilman toista lankaa kun oletettavasti ei voi printata, sula materiaali valuu ainakin jonkin matkaa tuonne tyhjään putkeen. Ja voisin väittää että se on tukossa sitten.
 
Jep, kaksi lankaa yhteen suuttimeen. Ja koska kanavat on yhdistetty blokin sisällä, kumpaakin materiaalia voi syöttää samaan aikaan, jolloin värin pitäisi olla lankojen yhdistelmä. Marlinissä on tuolle tuki, pitää tutki miten saa konffattua toimimaan.

Pistin osat uuniin 250+C muutamaksi tunniksi, ainakin enin valui pois. Kuumailmapuhallin pitää testa, olisi huomattavasti nopeampi ja varmaan saa korkeammat lämpötilatkin.

Tarkemmin tuota blokkia tutkittuani silikonit pois putsattua noista koloista löytyikin M4 kannattomat ruuvit. Helpotti hommaa huomattavasti, sain nuo päädyt tukittua kun ruuvasin uudestaan kiinni kierreteipin kera.

Heatbreikit on kiinni blokissa kierteillä, välissä kierreteippiä. Vaihdoin teipit niihinkin kun tuli purettua koko homma alkutekijöihinsä. Toisen heatbreakin juuresta vuotaa vielä hitaasti, pitää purkaa koko setti taas kunhan jaksaa. Nykyisellään tuo näyttäisi toimivan tarpeeksi hyvin kunha siivoaa vuodot printtien välissä...

Hyvä että on kierteet mutta ilmeisesti aika löysät. Parempi olisi jos heatbreakissä olisi pieni olake joka tiivistää eikä pelkkä teippi, samoin tulpparuuveissa...

Lisää vaan teippiä olettaen että se kestää lämmöt
 
Hyvä että on kierteet mutta ilmeisesti aika löysät. Parempi olisi jos heatbreakissä olisi pieni olake joka tiivistää eikä pelkkä teippi, samoin tulpparuuveissa...

Lisää vaan teippiä olettaen että se kestää lämmöt

Jep pitää koittaa lisää teippiä ja laittaa se teippi ajatuksen kanssa, taisi mennä hieman kiireessä hosuen. Ajattelin myös lämmittää blokin johonkin 100-150 ennen kun ruuvaan heatbreikit paikoilleen, jotta kierteissä mahdollisesti oleva muovi on sulaa eikä jää haittaamaan.

Printtailin testimielleä Benchyn tuolla mukana tulleella PLA:lla. KISS, layerit 0.1-0.25. Heatbreak vuoto ei haittaa kun se ei vuoda kappaleen päälle, vielä. Ennen seuraavaa printtiä pitää siivota pois.

TronxyBenchy.jpg

Seuraavaksi jos koittaisi saada firmwaren päivitettyä. Tuo boardi resetoi itteään satunnaisesti kun ajaa ext2:sta. En ole virallisia fw julkaisuja löytänyt mistään ja koska muutenkin oli ideana muokata oma niin otan pohjaksi Marlinin 1.1.9 sorsat. Seuraava steppi on onkin pähkäillä että imlle boardille tuon konffaan, lankussa on Tronxy:n puumerkit. Lankku näyttää hyvin samalta kuin MKS Base 1.5, joten lähden siitä liikkeelle. Ja MKS Base näkyy käyttävän hyvin pitkälle RAMPS 1.4 pinniasetuksia, joten tuurilla kaikki toimii heittämällä. Jossain päin internettiä tuli vastaan tieto että uudemmissa Marlineissa CoreXY asetukset on muuttuneet, joten sen kanssa saattaa tulla pientä säätöä.
Vakio stepit, kiihtyvyydet yms. saanee irti nykyisestä kun kytkee Octopi:hin kiinni ja kattoo terminaalilogia tai EEPROM plugarilla.
 
@spegelius Hyvän näköstä jälkeä. Sulla ei ainakaan kuvien perusteella ole mitään jäähdytystä tulosteelle? Puhallin tulosteelle ja sen jälkeen varmaan tulee jo hyvin käypää tulostetta.

Tuo vuoto saattaa olla sitten isommissa tulosteissa ongelma.
 
@spegelius Hyvän näköstä jälkeä. Sulla ei ainakaan kuvien perusteella ole mitään jäähdytystä tulosteelle? Puhallin tulosteelle ja sen jälkeen varmaan tulee jo hyvin käypää tulostetta.

Tuo vuoto saattaa olla sitten isommissa tulosteissa ongelma.

On siinä jäähy, mutta sen tehokkuudesta en menisi takuuseen. Parempi tarvitaan, eiköhän siihen joku hyvä modiosa löydy. Saattaa kyllä olla että mulla oli tuossa sellainen KISS-profiili käytössä joka kytkee tuuletinta täysille vain reunoille, joten tuuletus ei ollut täysillä.

Laatu on tosiaan parempaa kuin odotin. Väittävät että Corexy on hyvä ja täytyy myöntää että näin saattaa olla. Mielenkiintoista on että mitään ringin artifakteja ei näy, toisin kuin esim vaikkapa Prusan tulostimilla.
 
Noh noh, ringing on kiinni slicerin asetuksista, tulostusnopeudesta ja tulostimen vakaudesta (hihnat, tärinävaimennus, rungon kireys) kiinni. Ei siihen tartte Prusankaan tulostimilla tyytyä! Kyllä mihin tahansa tulostimeen ringingin saa lisättyä kun nostaa tulostusnopeutta :)
 
Nojuu, en epäile hetkeäkään etteikö ringin ole mahdollista kun noputta ja kiihtyvyyksiä nostaa sopivasti :). Tuo oli lähinnä eka huomio kun vertaa laatua samoilla tulostusasetuksilla Prusaan (KISS profiili on käytännössä kopio Prusan profiilista, nopsaan tarvi jotain millä testata). Itseasiassa printtasin tuon Tronxyn benchyn 150% nopeudella, mikä Prusalla alkaa viimeistää näkyä ringing-artifakteina.

Niin joo, mukana tuli Tronxyn brändäämä Cura versio x. Koitin sitä käyttää, mutta en löytänyt mistään nappulaa jolla viipaloinnin olisi saanut käynnistettyä :D. En tiedä johtuiko lokalisaatiosta, softa kun väänsi itsensä Suomi-moodiin kyselemättä, joku harmaan oleva nappula oli kyllä sen progress bar:in vieressä, olikohan Valitse tai jotain... jos jaksaa niin voisi kokeilla josko kielen muuttaminen auttaisi.
 
Näyttäisi että tuossa on siis 2 eri väriä, kummallakin oma heatbreak ja yhteinen suutin ?
Oikea tapa tukkia sivureiät (ne pienet) olisi kierre blokissa + oikean pituinen ruuvi joka päättyy juuri ennen heatbreakin reikää. Ja kanta blokkia vasten.
Etummaisessa isossa taitaa olla lämmitysvastus, siihen reikään muovin ei kai kuuluisi päästä ollenkaan ?
Millä nuo heatbreakit on blokissa kiinni ? Kierteellä vai topruuvilla sivusta ?

Muistaakseni joku kertoi polttaneensa vanhat muovit ainakin suuttimesta, ehkä se onnistuu blokistakin. Kaikki osat irti ja kunnon kuumailmapuhallin voisi ehkä toimia
Alkupersäsessä E3D:n Cyclopissa pitäisi kaiketi olla kuula tuolla tyhjässä reijässä tukkimassa vuotoa?!
 
Alkupersäsessä E3D:n Cyclopissa pitäisi kaiketi olla kuula tuolla tyhjässä reijässä tukkimassa vuotoa?!

Tässä kloonissa tuo on näköjään hoidettu tulpparuuveilla. Tuo kuula olisi varmaan parempi, koska en oikeastaan näe tarvetta noiden ruuvien aukaisulle ikinä. No ehkä joku totaalitukeutuminen, jolloin pitäisi päästä hoonaamaan tuota poikkikanavaa tms.

Purin hotendin jälleen osiin, tällä kertaa putsasin kierteet heatbreikeistä ja blokista kunnolla. Kierreteippien kanssa kasauksen jälkeen lämmitin ~200 asteeseen ja kiristin kunnolla. Yhden printin jälkeen ei vuotoja missään joten näyttää jo nyt paremmalta kuin aikaisemmin. Pitää seurata tilannetta.

Niin joo, myyjä aikoi lähettää korvaavan osan (ja sen puuttuvan extruder-kaapelin). Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee, jos tulee, hemmo kun ei tunnu aina olevan ajan tasalla siitä millainen tulostin on kyseessä... :rolleyes:
 
Aikaisempiin filamenttikeskusteluihin liittyen ajattelin mainita, että tilasin viime viikolla Fiberlogy/spectrum filamentteja Puolasta, tästä kaupasta: Fiskomp.pl .

Filamenttien hinnat olivat todella kohtuulliset:
- Fiberlogy Easy PLA 14 euroa
- Fiberlogy Easy PLA Refil 12 euroa
- Fiberwood 29 euroa

Lähetyskustannukset olivat kylläkin 25 euroa, mikä on mielestäni suht paljon mutta minun tapauksessa ne olivat vielä kohtuulliset kun tilasin yhteensä 8 rullaa. Firmalla ei ollut valittavissa Suomea toimituskohteeksi nettikaupassa mutta sain hoidettua tilauksen sähköpostitse.
 
Tuli testattua fimwaren päivitys käyttäen toista Arduinoa ISP:nä:
2018-11-02 21.26.46.jpg

Tuo Tronxyn lankku ei tykännyt ottaa vastaan uutta fimwarea kunnolla vaan softbrikkasi, joten piti sitten viritillä tuon kautta. Kaapelin tunasin vanhasta floppy-kaapelista. Homma toimi loppujen lopuksi ok, mutta säätämistä oli noiden pinnien kanssa, koska aluksi yritin käyttää Unon pinnijärjestystä ja homma ei tietenkään toiminut kunnolla. Nyt lankussa on Marlin 1.1.9 ja bootloader niin saa leiskattua Octoprintin kautta.

Pientä syöttöongelmaa tuon kykloopin ja mukana tulleiden extrudereiden kanssa, loppuu tehot kesken. Mietiskelin että olisko hotendiin jäänyt jotain roskaa kun sitä on availlut, mutta ei taida olla se syy, tuo rakenne on vain sellainen että tarvii kohtuullisen paljon painetta. Pitkät retractit tuntuu pahentavan, ilmeisesti sula muovi jumittaa PTFE-tuubeissa. Muutenkin nuo pitkät PTFE-tuubit on nihkeän olosia kun käsin lankaa puskee läpi... Tähän hätään ei oikein parempaakaan ole, joten ajattelin kokeilla että miten tämä toimii: Raldrich Planetary NEMA17 FIXED by biomushroom. Pieni epäilys että ei kestä kovin kauaa, mutta tuleepahan testattua. Kaikki osatkin löytyy ettei tarvi alkaa tilailemaan.
 
Aikaisempiin filamenttikeskusteluihin liittyen ajattelin mainita, että tilasin viime viikolla Fiberlogy/spectrum filamentteja Puolasta, tästä kaupasta: Fiskomp.pl .

Filamenttien hinnat olivat todella kohtuulliset:
- Fiberlogy Easy PLA 14 euroa
- Fiberlogy Easy PLA Refil 12 euroa
- Fiberwood 29 euroa

Lähetyskustannukset olivat kylläkin 25 euroa, mikä on mielestäni suht paljon mutta minun tapauksessa ne olivat vielä kohtuulliset kun tilasin yhteensä 8 rullaa. Firmalla ei ollut valittavissa Suomea toimituskohteeksi nettikaupassa mutta sain hoidettua tilauksen sähköpostitse.

Aika haastavat sivut, kun ei näy englanniksi ja hinnatkin sloteina. Vai enkö vain osannut?

Onko tuossa Fiberlogyssa jotain hyviä pointteja? Ainakin näyttäisi youtuben mukaan olevan brändinä(mainostetumpi) parempi kuin Devil Design ja hintakin hitusen halvempi.
 
Pitkät retractit tuntuu pahentavan, ilmeisesti sula muovi jumittaa PTFE-tuubeissa. Muutenkin nuo pitkät PTFE-tuubit on nihkeän olosia kun käsin lankaa puskee läpi... Tähän hätään ei oikein parempaakaan ole..

Eräällä pro tulostajalla oli kiinalaisen 3d-tulostimen kanssa ongelmia juurikin tuon syötön kanssa, kun ne osat vaan oli huonoja ja halpoja. Laittoi sitten premiumia tilalle(tuubit, liittimet) ja sillä korjaantui.

Mistä esim. tuollaista premium tuubia saa?
 
Eiks core xy printterien yks etu ole juuri se että bowden tuubin saa lyhyemmäksi? Pystytkö siirtään extruderia ylemmäs?
Crealityltä muuten juuri tullut Ender 5, joka on core xy myös. Creality Ender-5 – Review the Specs of This New 3D Printer | All3DP

Kyllä noiden paikkaa voisi muuttaa ja nykyisissä tuubeissa olisi ehkä hieman lyhennettävää. Yhden virityksen näin jossa tuohon XY-kehikon päälle oli rakennettu toinen taso, jossa extruuderit liikkui tulostuspään 'vetämänä' ja tuossa putket oli kohtuu lyhyet.

Eräällä pro tulostajalla oli kiinalaisen 3d-tulostimen kanssa ongelmia juurikin tuon syötön kanssa, kun ne osat vaan oli huonoja ja halpoja. Laittoi sitten premiumia tilalle(tuubit, liittimet) ja sillä korjaantui.

Mistä esim. tuollaista premium tuubia saa?

Liitimet vaikuttaa toimivan, ne ei ole vielä ainakaan antaneet periksi. Tuubia saisi E3D:ltä, Carbricorn merkkistä. Extruder on tosiaan sitä halvinta mahdollista, sekin varmaan ahistaa. No parannellaan pikkuhiljaa...
 
Liitimet vaikuttaa toimivan, ne ei ole vielä ainakaan antaneet periksi. Tuubia saisi E3D:ltä, Carbricorn merkkistä. Extruder on tosiaan sitä halvinta mahdollista, sekin varmaan ahistaa. No parannellaan pikkuhiljaa...

Sillä tosiaan vuoti niistä liittimistä tavaraa, että olihan se selvästi näkyvä juttu ettei homma toiminut. Aika varmasti käytti tuota Carbricorn merkkistä, kun se uusi tuubi oli sinistä.
Näyttäisi tuo sininen tuubi olevan 10 kertaa kalliimpaa kuin nämä alin perusvalkoiset tuubit ja siihen vielä luonnolliset suolaiset postikulut päälle.
 
Sillä tosiaan vuoti niistä liittimistä tavaraa, että olihan se selvästi näkyvä juttu ettei homma toiminut. Aika varmasti käytti tuota Carbricorn merkkistä, kun se uusi tuubi oli sinistä.
Näyttäisi tuo sininen tuubi olevan 10 kertaa kalliimpaa kuin nämä alin perusvalkoiset tuubit ja siihen vielä luonnolliset suolaiset postikulut päälle.
Mä oon Capricornia tilannu kahteen eri tulostimeen, molemmilla kerroilla alta 10 euroo ollu postikulujen kanssa ja tulee muutamassa päivässä. Kiinan PTFE putket toimii ihan jes kun tulostelee PLA:ta (toki siellä voi olla joku maanantaikappale, jossa välys heittää ihan helv...hitosti), mutta TPU:ta tulostaessa toi Capricornin eron huomaa. Toki joo ~10 euroo kuulostaa paljolta kun vertailukohtana on 0.5 euroa, mutta Euroopassa joutuu oikeasti maksaan postikulujakin.
Summarum, jos ei ole ongelmia, ei kannata vaihtaa, mutta ei tosta budjetin pitäis kaatua.
 
Mä oon Capricornia tilannu kahteen eri tulostimeen, molemmilla kerroilla alta 10 euroo ollu postikulujen kanssa ja tulee muutamassa päivässä. Kiinan PTFE putket toimii ihan jes kun tulostelee PLA:ta (toki siellä voi olla joku maanantaikappale, jossa välys heittää ihan helv...hitosti), mutta TPU:ta tulostaessa toi Capricornin eron huomaa. Toki joo ~10 euroo kuulostaa paljolta kun vertailukohtana on 0.5 euroa, mutta Euroopassa joutuu oikeasti maksaan postikulujakin.
Summarum, jos ei ole ongelmia, ei kannata vaihtaa, mutta ei tosta budjetin pitäis kaatua.

Joo ei toki budjetti kaadu, mutta tolkullisempaa tilata samalla enemmän premium kamaa Euroopasta, kun sitten lähtee tilailemaan.
 
Aika haastavat sivut, kun ei näy englanniksi ja hinnatkin sloteina. Vai enkö vain osannut?

Onko tuossa Fiberlogyssa jotain hyviä pointteja? Ainakin näyttäisi youtuben mukaan olevan brändinä(mainostetumpi) parempi kuin Devil Design ja hintakin hitusen halvempi.

Juu tuo kieli on hieman haastava mutta Google chromen automaattinen translate kyllä kääntää mallikkaasti sivut. Zloty taitaa olla 0.23 euroa, eli kun jakaan hinnat karkeasti neljällä niin pääsee hieman jäljille hinnoista.

Itse en ole kokeillut Devils Design filamentteja, joten en osaa verrata siihen. Aikaisemmin kun tulostelin ESUN:lla ja Fiberlogylla niin Fiberlogy toimi minulla paremmin. Toisaalta täyty myöntää että olen printannut Fiberlogyllä vain yhden rullan.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin juuri käytetyn Raspberry Pi:n ja Raspberry Pi kameran. Haluaisin pistää tietokoneen printterin kotelon ulkopuolelle, mutta kameran kaapeli on todella lyhyt. Osaako kukaan sanoa miksi kutsutaan kameran kaapelia tai mistä saisi ostettua jatkokaapelin kameralle?
 
Olettekos käyttäneet XTC-3D:tä tai jotain vastaavaa ja mistä tilanneet?
Tuli tilattua reilu vuosi sitten tuota XTC-3D. Enkä mitään hyvää sanottavaa keksi tuotteesta. Pelkkää rahojen hukkaan heittämistä. Tuote ei sovellu mitenkään tulosteiden jälkikäsittelyyn. Vaikka levittäisi kuinka ohuita kerroksia kerralla. Paljon parenpaan tulokseen pääsee upottamalla tuloste esim. Vaapuissa käytettävään LV1.
 
Tuli tilattua reilu vuosi sitten tuota XTC-3D. Enkä mitään hyvää sanottavaa keksi tuotteesta. Pelkkää rahojen hukkaan heittämistä. Tuote ei sovellu mitenkään tulosteiden jälkikäsittelyyn. Vaikka levittäisi kuinka ohuita kerroksia kerralla. Paljon parenpaan tulokseen pääsee upottamalla tuloste esim. Vaapuissa käytettävään LV1.

LV1:n kanssa homma on noin yksinkertainen upottaa sen lakkaan ja nostaa kuivumaan?
Mitään absoluuttista kuin kaupan hyllyltä pintaa en hae.
 
LV1:n kanssa homma on noin yksinkertainen upottaa sen lakkaan ja nostaa kuivumaan?

Vielä jos haluaa samalla tehdä tulosteesta kestävämmän, antaa sen olla yön yli upoksissa, niin lakka ehtii imeytyä tulosteeseen. XTC-3D tuo ei onnistu, sillä siinä kovettuminen hoidetaan erillisellä kovettimella.
 
Fusion 360. Opiskelijalisenssillä ilmainen. Ei kannata edes oikeastaan harkita muita.

Latasin Fusionin kokeiluversion ja ohjelmasta valitsin "non-commercial use", 30-day trial merkit hävisi ja tuli startup license versio. Saa nähä kauan toimii.
 
Mitähän onnistuin säätämään tuon fusion kanssa. Ei antan ladata kokeiluversiota ellei tehnyt tiliä. Yritin tehä ns hobbyist tilin mutta ei se oikein onnistunut. Ohjelmassa ei ole trial merkkiä mutta nettisivuilla tilin hallinnassa on 90day trial. Mistään en löydä "non-commercial use" tai muuta vastaavaa vaihtoehtoa
 
Mitähän onnistuin säätämään tuon fusion kanssa. Ei antan ladata kokeiluversiota ellei tehnyt tiliä. Yritin tehä ns hobbyist tilin mutta ei se oikein onnistunut. Ohjelmassa ei ole trial merkkiä mutta nettisivuilla tilin hallinnassa on 90day trial. Mistään en löydä "non-commercial use" tai muuta vastaavaa vaihtoehtoa
Mistä tuon 90-day trialin näit?

Edit: Ohjelman kun avasi, oikeassa ylä kulmassa oli joku Trial/purchase tms. nappula. Sitä kautta pystyi valitsemaan ilmaisen lisenssin "harrastekäyttöön".

Edit: Kotisivulta:
How to activate Start-up, Student or Educational licensing for Fusion 360 | Fusion 360 | Autodesk Knowledge Network
 
Viimeksi muokattu:
Siinäpä se. Ku ei mene ton ohjeen mukaan. Ohjelmassa ei itsessään ole trial laskuria mikä tuossa ohjeessa on josta painaisin. Oman tilin pudotusvalikosta (oikea yläkulma) kun painaa ja valitsee account. Se avaa selaimeen tilin ja sieltä manage products ja sieltä trials ni on fusion 360 90päivää (tai oli alkuun). Omituista

EDIT: Ilmeisesti mulla on jostain syystä "extended trial for Fusion 360". Ja laskuri ilmaantuu kun 30päivää tai vähemmän on jäljellä. Näin ainakin oli joku tapaus ninternetin syövereissä.

Tulostinkin lähti tänään viimenään liikkeelle joten ensiviikolla alkaa harjoitukset. Ei malttaisi odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Siinäpä se. Ku ei mene ton ohjeen mukaan. Ohjelmassa ei itsessään ole trial laskuria mikä tuossa ohjeessa on josta painaisin. Oman tilin pudotusvalikosta (oikea yläkulma) kun painaa ja valitsee account. Se avaa selaimeen tilin ja sieltä manage products ja sieltä trials ni on fusion 360 90päivää (tai oli alkuun). Omituista

EDIT: Ilmeisesti mulla on jostain syystä "extended trial for Fusion 360". Ja laskuri ilmaantuu kun 30päivää tai vähemmän on jäljellä. Näin ainakin oli joku tapaus ninternetin syövereissä.

Tulostinkin lähti tänään viimenään liikkeelle joten ensiviikolla alkaa harjoitukset. Ei malttaisi odottaa.
Mulla näyttää trials valikko tyhjää, All products: fusion360,rendering ja storage Free
Jossain taisin nähdä maininnan että startup license on vuoden käytössä ja ja sen jälkeen voi taas uusia.
 
Sain planeettavaihteiston toimimaan ja halpis-extruderin mountattua. Tulokset yllätti, toimii hyvin ja jerkkua piisaa enemmän kuin tarpeeksi, PTFE tuubit mutkilla vedetään ja syöttöratas syö langan puhki ennenkuin tehot loppuu. Modailin malleja hieman ja printtasin toisenkin, Marlinissa oli jotain ongelmaa kun yritti mixing-asetuksella käyttää kahta eri e-steps arvoa... saa nähdä kuinka kauan nuo kestää.
E-stepit nousi 94 -> 390 eli tarkkuuttakin tulee lisää.

2018-11-03%2020.34.55-1.jpg
2018-11-03%2020.35.01.jpg


Lisäteho ei kuitenkaan ratkaissut syöttöongelmia. Loppujen lopuksi onglma taisikin olla g-koodissa, olin viritellyt extruderin vaihtoon lisäretraktia, joka veti lankaa ylimääräiset 5mm takaisin ja se aiheutti tulpan. Poistin ylimääräiset retraktit ja nyt printit kulkee hyvin.

Testailin värinvaihtoa ja värien mixausta. Marlinissa eri mixaukset voi tallentaa ns. virtual toolseihin eli T0-T15 M163 ja M164 käskyillä tai antaa suoraan mixauksen prosentin tarkkuudella M165 käskyllä.
100% värin vaihto tuntuu toimivan ok, kunhan käyttää prime pillaria niin saa terävät vaihdot. Jotakin outoa kuitenkin tapahtuu, koska välillä väri vaihtuu lennossa. En ole tarkastanut g-koodia mitä siellä oikeasti tapahtuu.
50%/50% suhteella tulos on raitainen eikä tasaisesti sekoittunut. Johtuneeko langasta vai mistä. Sinänsä efekti on ihan mielenkiintoinen. Eri kulmista katsoessa värit korostuu eri tavoin.
Retraktien vaikuttaa ongelmalliselta, taitaa olla että tuo hotendin sisäinen rakenne ei ole kovin optimaalinen retrakteja ajatellen ja vuotoa on aikalailla. Ikävä kyllä mixing-moodissa Marlin ei tue linear advancea, joten sitä ei voi hyödyntää.
2018-11-05%2019.45.42.jpg


Virittelin python-skriptin kokeeksi jolla saa lisättyä tasaisen sekoitussuhteen muutoksen kerroksittain, tulostan sillä jonkun vaasin kokeeksi.
 
Ketjua on tullut lurkkailtua kuukausi ja kohta puoliin on ensimmäinen tulostin hankinnan alla. Tämän ketjun ja redditin perusteella ajattelin ostaa Creality Ender 3 Pro:n. Aliexpress lupaa laitteen Saksasta Suomeen 5-15 päivässä, mutta tuo alennussysteemi on lievästi sanoen sekava.

Tämä on siis kyseeessä:
Aliexpress.com : Buy Creality 3D Ender 3 PRO 3D Printer Upgraded Cmagnet Build Plate Resume Power Failure Printing DIY KIT MeanWell Power Supply from Reliable 3D Printers suppliers on CREALITY 3D Official Store
Kun laite toimitetaan Saksasta niin mitään ylimääräistä 7€ kuljetuksen lisäksi ei kai tarvitse maksaa? Nyt hinnaksi sanotaan: € 223,31 ja tuoteselosteen mukaan matkassa tulee kaikki tarvittava?

Item specifics
  • Brand Name:CREALITY 3D
  • Color Print Speed:Normal: 100mm/s, Limit: 180mm/s
  • Model Number:New Ender-3 Pro
  • Printing size:220*220*250mm
  • Layer Thickness:0.05-0.4mm
  • Nozzle Diameter:Standard 0.4mm(can be changed to 0.3/0.2mm)
  • Filaments:1.75mm PLA, ABS, TPU, Copper, Wood, Carbon Fiber, Gradient
  • Software supporting :pROE, Solid-works, UG, 3d Max, Rhino 3D design software, etc
  • File Format:STL/OBJ/G-Code
  • Body Structure:Imported V-Slot Aluminum Bearings
  • Printing Method:TF card/ On Line / Off Line
  • Layers Software:Cura/Repetier-Host
  • Gift:Filaments+Hotbed +SD card +Tools
Joku enemmän tietävä voi myös suositella parempaa tulostinta, varaosia, tai jotain mitä minulla ei tule mieleen. Kokemusta tulostamisesta ja mallintamisesta on jonkin verran mutta ihan aloittelija olen vielä. Solidworks ja Inventor löytyy.
 
Täydellisen malttamattomana ihmisenä en itse noudattaisi tätä neuvoa: Black Friday on tänä vuonna 23.11., eli kahden viikon päästä. Viime vuonna Crealityn tulostimista CR10 oli alennuksien kohteena ja jos en väärin muista, hinnasta lähti 20 pinnaa pois.

Saksasta toimitettuna ei tule tullia tahi alvia, Euroopan ulkopuolelta hintaan tulee 24% lisää jos jää tulliin (näppituntumalta todennäköisyys jäädä tulliin on noin 35%).
Varaosia tietty ajoittain tarvii, mutta varmaankin ensimmäinen vuosi menee ilman mitään. Modaus tuohon tulostimeen on helppoa, mutta tulostele modaamattomana ensin ja harkitse sitten mitä haluat siitä muuttaa. Tulostuslankaa voit tilata valmiiksi, mutta sitä kyllä saa Suomestakin kivijalkakaupasta hakemalla.

Toi on hyvä tulostin aloittaa 3D tulostus, erityisesti tuo pro malli jota ei tarvitse niin paljoa itse koota kuin perusmalli.
 
Ender 3 ollut nyt käytössä pari viikkoa ja tulostusjälki ollut riittävä tähän hätään. Pari kysymystä ja ongelmaakin löytyy, joihin olisi apu tarpeen.

1: Tulostimeen on moottoreihin asennettu vaimentimet x ja y akseleille. Vielä olisi yksi ylimääräinen ja mietin voiko tuon laittaa langansyötön moottorille, vai aiheuttaako ongelmia? Siitä moottoilta kuuluu hieman häiritsevää ääntää kun imee lankaa takaisin päin.
2: tl smootherit. Onko näistä hyötyä tulostuksen laatuun tai moottoreiden ääneen? Vähän ristiriitaista kuvaa saa kun lukee keskusteluja.

Tulostuslaadussa on pari pikkujuttua:'

Tulostaessa nyt hieman korkeampaa putkea, oli putken sisälle jäänyt soiroja ja röpelöä. Aika paljonkin ensimmäisessä putkessa. Seuraava oli hieman matalampi ja soirojakin vähemmän.
3: Löytyykö Curasta jokin asetus, ettei "matkusta" putken sisällä? Vai pääseekö tästä eroon jotenkin muuten?

Ulkopuolella on myös hieman jälkeä. Jälki on toistaiseksi aina ollut tulosteen takana. Samaa jälkeä ulkopuolella havaittavissa myös joissain muissakin tulosteissa, yksittäisinä pisteinä lähinnä. Suuttimen lämpö 200'c
iu1xVvm.jpg

ZLZeTP2.jpg
sACeYQv.jpg
 
Nuo pisteet saattavat tulla myös siitä kun suutin nousee uudelle layerille pysähtäen aivan hetkeksi. Tähän oli muistaakseni slicereissa joku asetus että tämän kohdan sai joko satunnaisiin paikkoihin (kuten sinulla näyttäisi nyt olevan) tai niin että ohjelma tekee sen samalle kohdalle aina jolloin siitä muodostuu ikäänkuin sauma. Retract arvolla myös tuota saattaa saada häviteltyä.
 
Ender 3 ollut nyt käytössä pari viikkoa ja tulostusjälki ollut riittävä tähän hätään. Pari kysymystä ja ongelmaakin löytyy, joihin olisi apu tarpeen.

1: Tulostimeen on moottoreihin asennettu vaimentimet x ja y akseleille. Vielä olisi yksi ylimääräinen ja mietin voiko tuon laittaa langansyötön moottorille, vai aiheuttaako ongelmia? Siitä moottoilta kuuluu hieman häiritsevää ääntää kun imee lankaa takaisin päin.
2: tl smootherit. Onko näistä hyötyä tulostuksen laatuun tai moottoreiden ääneen? Vähän ristiriitaista kuvaa saa kun lukee keskusteluja.

Tulostuslaadussa on pari pikkujuttua:'

Tulostaessa nyt hieman korkeampaa putkea, oli putken sisälle jäänyt soiroja ja röpelöä. Aika paljonkin ensimmäisessä putkessa. Seuraava oli hieman matalampi ja soirojakin vähemmän.
3: Löytyykö Curasta jokin asetus, ettei "matkusta" putken sisällä? Vai pääseekö tästä eroon jotenkin muuten?

Ulkopuolella on myös hieman jälkeä. Jälki on toistaiseksi aina ollut tulosteen takana. Samaa jälkeä ulkopuolella havaittavissa myös joissain muissakin tulosteissa, yksittäisinä pisteinä lähinnä. Suuttimen lämpö 200'c
iu1xVvm.jpg

ZLZeTP2.jpg
sACeYQv.jpg
2. Ei ole kokemusta itsellä mutta just videon niistä ja enderistä kattelin: (ei huomannut laatuun merkittävää parannusta)

3. Onko combing asetus päällä curassa? (muistaakseni jättää retractin tekemättä travel-liikkeessä)
Pisteet näyttää kyllä aika paljon tuolta mitä @Maso mainitsi, kerroksen vaihtumis paikka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom