3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kuten Maso sanoi, noi pisteet tulosteen pinnassa on juurikin kerroksen vaihtokohtia. Niitä on hyvin vaikea saada kokonaan pois, mutta Curassa löytyy asetus niiden hallintaan. Shell kohdasta "Z seam alignment", josta kerroksen vaihdon saa joko random, shortest, sharpest corner tai user specified. Sharpest corner piilottaa sauman todella hyvin...kaikissa muissa paitsi tuollaisissa kartioissa. Kartiossa kerrosvaihto kannattaa laittaa user specified ja siihen valita siten että vaihto tulee samaan kohtaan joka kerroksella, jolloin sauma on helppo hävittää kevyellä santapaperi-työskentelyllä (jos ne on saatava pois).

Älä pistä vaimenninta extruderin moottoriin! Se laskee tulosteiden laatua merkittävästi, tehden langan syötöstä epätasaista. Mimmonen lukema sulla on asetettuna retractiin? Sitä vähentämällä voit vähentää kitinän muodostumista. Ylipäätään retract kannattaa pitää mahdollisimman alhaisena, mitä alhaisempi se on, sitä nopeammin tulostukset valmistuu ja mitä vähemmän lankaa vedetään sisällepäin, sitä pienempi riski saada tukoksia suuttimeen. Tietenkin retract pitää olla riittävän iso, ettei tulosteisiin tule ylimääräisiä säikeitä siirtovaiheissa. Myös retractin nopeusasetus vaikuttaa kitinän muodostumiseen. Ei voi sanoa yleispäteviä parhaita arvoja noihin, ne riippuu vähän tulostusmateriaalista, mutta tosi usein näkee että noi arvot on asetettu liian korkeiksi. Mulla näyttää olevan tällä hetkellä retract distance 4mm ja speed 20mm/s.
Noi kartion sisäpuolella olevat ylimääräiset langat ei ole tuosta johtuvia, johtuu varmaankin tuosta mitä jon1h sanoi.
 
Kiitoksia!

Minulla ei ollut, eikä ole vieläkään kaikkia asetuksia otettu tuohon näkyville. Otin nyt nuo mainutut esiin.
Z seam alignment oli sharpest cornerissa -> käyttäjän määrittelemään paikkaan
Retraction distance oli 5mm ja speed 40mm. Muutetaan niitäkin hieman pienemmiksi.
Combing mode oli All.

Kun nyt otin nuo muutamat asetukset näkyviin, niin ovatko ne olleet noilla arvoilla, jotka niissä näkyi oletuksena? Vai ovatko olleet jtn muuta tulostaessa?

Yritin tuossa päivittää Cura:n uusimpaan versioon, mutta jostain syystä se ei tehnyt yhteistyötä Fusion 360:n kanssa. En siis saanut tiedostoja auki sitä kauta. Olikohan tämä nyt jokin user error? Poistin tuon uuden ja asensin vanhan, tulostimen muistikortilla olleen takaisin ja nyt toimii taas :confused:
 
Fusionille pitää luultavasti kertoa uuden curan exen paikka että toimii taas
 
Kun nyt otin nuo muutamat asetukset näkyviin, niin ovatko ne olleet noilla arvoilla, jotka niissä näkyi oletuksena? Vai ovatko olleet jtn muuta tulostaessa?

Yritin tuossa päivittää Cura:n uusimpaan versioon, mutta jostain syystä se ei tehnyt yhteistyötä Fusion 360:n kanssa. En siis saanut tiedostoja auki sitä kauta. Olikohan tämä nyt jokin user error? Poistin tuon uuden ja asensin vanhan, tulostimen muistikortilla olleen takaisin ja nyt toimii taas :confused:
Vaikka eivät olleet näkyvissä, nuo arvot oli silti käytössä. Käyttäjä voi itse valita näkyviin ne arvot joita muuttelee riippuen tulostusmateriaalista, tulostettavasta mallista tai halutusta laadusta.

Mä en ole tiennytkään että Curan uusia versioita pystyisi integroimaan Fusion 360 kanssa. Voit silti tallentaa Fusionilla tiedoston haluttuun kansioon ja sitten Curalla avata sen sieltä. Tulostimen mukana tullut Cura-versio on todennäköisesti ikivanha, missään tapauksessa kuitenkaan uusin, eli älä käytä sitä! Cura on viimeisen vuoden aikana mennyt isoa vauhtia eteenpäin.
 
Mä en ole tiennytkään että Curan uusia versioita pystyisi integroimaan Fusion 360 kanssa. Voit silti tallentaa Fusionilla tiedoston haluttuun kansioon ja sitten Curalla avata sen sieltä. Tulostimen mukana tullut Cura-versio on todennäköisesti ikivanha, missään tapauksessa kuitenkaan uusin, eli älä käytä sitä! Cura on viimeisen vuoden aikana mennyt isoa vauhtia eteenpäin.

Joo vanha versio on 3.0.x jos oikein muistan.

Ongelma on se, että Fusionilla en saa tiedostoa tallennettua mihinkään Curan hyväksymään formaattiin. Ainut keino on siis Fusionin valikosta löytyvä "Make->3D print->valitaan objekti ja ohjelma->aukeaa Curaan.
Sillä uusimmalla versiolla ei sitten vain aukeakkaan. Erikoista jos pitää jotain asetusta muuttaa, koska tuolla vanhalla versiolla se aukesi ihan ilman mitään säätöä.

Edit. No löytyhän se napiska millä saa .STL tiedoston tehtyä!
 
Viimeksi muokattu:
Aika moni printteri mainostaa auto bed levelingiä, mutta monesti käytännössä se joko ei toimi ollenkaan tai erittäin huonosti. Kunhan ensimmäiset testaajat pääsee tuohon käsiksi ja toteamaan toimivuus, siihen asti ei kannata luottaa markkinointilauseisiin. Kaikki noi parannukset on kyllä selkeesti asiakaskunnalta kuunneltuja ja vie printteriä selvästi eteenpäin, mutta sitten tulee vastaan hinta. Original Prusa i3 MK2S lähtee tällä hetkellä 619 euroon ja MK3 769 euroon (tosin nuo hinnat itsekoottaviin versioihin, joissa paljon enemmän koottavaa kuin CR10:ssä), en lähtisi kyllä suositteleen 579 euron hinnalla Crealityn tulostinta.
Saakohan Creality tälle vuodelle julkaistua yli 20 uutta tulostinmallia, taitaa olla jo aika lähellä :)
 
Päivitellään välillä.. omakin Prusa i2 jaksaa vielä hienosti, toki tunteja kulunut ja osia on uusittu oikeastaan kaikilta osin tulostimeen. Tulostin rakennettu joskus 2012 vuoden lopulla. Nykyisin on kyllä hieno tarjonta hyviäkin tulostimia markkinoilla tuohon aikaan ei liikoja ollut kaupassa tarjolla, pois lukien Ultimaker yms kalliimmat laitteet ja lähinnä tuon rakentamisen ja itse tekemisen takia tuo koko projekti silloin kiinnosti.

Päivityksiä mitä matkan varrella rakennettu (ei luultavasti aika järjestyksessä):
- Ennen kasaamista muutettiin vakio i2 osat niin että 8mm kierretanko runko muutettiin heti 10mm tukevuuden ja massan lisäämiseksi.
- Kiina hotend --> vaihtui V6 kiina klooniin.
- Y akselin remmin laakerien vaihto isommiksi.
- X akselin remmin laakerin parannus vakiosta.
- X/Y limit switchien telineiden parannus.
- Hotbed vaihdettu kiina PCB mallista --> 4mm alumiini alustaan (jossa silicone mat 200W alla liimattuna) + Buildtak alusta alumiinin päällä. Samalla vaihdettu Ramps hotbed FET rajumpaan versioon.
- Samalla Z-akselin switch poistettu, ensiksi kiina induktiivinen anturi otettu käyttöön, alumiini bedin ja buildtakin johdosta kaverilta saatu Omronin induktiivinen joka lukee huomattavasti kauempaa bedin ja helpottaa varsinkin tuon buildtakin kanssa mikä tuo hieman etäisyyttä lisää alumiiniin.
- Part cooling fan tulosteltu ja laitettu firmiksen ohjattavaksi. Tämä pitäisi vielä saada päivitetty joka puolelta nozzlea puhaltavaksi malliksi.
- X carrien piirretty kokonaan uusiksi. Tehty "tuulitunneli" V6 jäähdytystä varten, Omron induktiiviselle intekroitu paikka runkoon, led valo lisätty pienelle teholle valaisemaan tulostus.
- Alunperin directdrivenä toiminut systeemi vaihtui Bowlen tyyliseksi itse tulosteltulla suoravetoisella extruderilla. mk8 vetorattaalla ja Nema17 isolla moottirilla.
- Raspberry Pi 2 + octoprint + kamera pistetty kiinni alustaan. Näin ollen saadaan wifi:llä pöytäkoneella yhteys tulostimeen ja voidaan etävalvoa(kameralla)/ohjata toimintoja/selvittää lämpötilat yms selaimen kautta. Ihan ensimmäiset viikot oli pöytäkoneessa usb:lla kiinni, mutta pari kertaa tuli ajatuksissa käynnistettyä kone uusiksi tai windows päivitys sitä vaati ja sillä hetkellähän meni tulostus pieleen. Octoprint kyllä ehdottoman hieno softa ja päivittyy todella aktiivisesti koko ajan eteenpäin. Taisi jopa joku uusi firmislankku pyörittää intekroituna octoprinttiä sisällään.
- E3D aito V6 vaihdettu hotendiksi ja tämän jälkeen kaikki filament jumittumiset tai turhat putsailut/ihmettelyt on ollut historiaa jo muutaman vuoden ajan. Ehdottomasti hintansa arvoinen sijoitus. Tulostettu ABS, ASA, PETG, PLA ongelmitta.
- Z -akselien 8mm kierretangot vaihdettu Trapetsi tankoihin ovat vaan tällä hetkellä 8mm leadilla ja ovat turhan nopeat ja näin auto bed leveling ei luultavasti pääse täydellisesti säätämään koska z-akseli nousee niin älyttömän pienellä pyörimisellä jo paljon. Kiinasta tulossa 2mm leadilla olevat mallit, mitä taitaa prusa mk2/mk3 käyttää vakiona.
- Arduino mega 8bit vaihtui Kickstarter projektin Re-Arm 32bit prossu levyyn.
- Ramps alustaan päivitetty kunnon latta sulakkeet, drivereina käynyt erilaisia versioita. A4988 ja DRV8825 käytössä tänä päivänä, lähinnä hiljaisuuden takia A4988 x ja y akseleissa, nykyisin tuohon olisi toki vielä hiljasempia tarjolla. Samoin päivitetty Ramps ohjaamaan ulkoista virtalähdettä ja näin ollen kytkee päävirtalähteen vasta tulostuksen alussa päälle ja sammuttaa automaattisesti tulostuksen päätyttyä.
- LCD näyttö lisätty tulostimen vieressä tehtävälle säädölle.
- E3d Titan Extruder päivitetty itse tulostetun paikalle ja kelasyöttö muutettu tankoon tulostimen yläpuolella, näin nuo 10metrin ilman kelaa olevat sampletkin menee tulostimelle ongelmitta.
- Hotbed ja Hotend ledit lisätty tulostimen eteen josta näkee että kumpaankin tulee virtaa järkevän näköisesti.
- Tulostin kiinnitetty 20mm hyllylevyyn pulteilla ja hyllylevy on lipaston päällä pehmeillä kumijaloilla varustettuna resonanssien poistamiseksi.
- Filamentteja tullut testattua paljon aikojen kuluessa: Prenta, Extr, Esun, Formfutura, Das Filament. Nyt jo yli vuoden kaikki filamentit tullut tilattua Das Filamentilta järkevät hinnat ja aina loistava palvelu.

Seuraavat päivitykset.
Alkaa ideat olla jo hieman loppu, nuo trapetsien päivitykset 2mm leadilla oleviin. Cooling fan nozzlen muotoilu niin että joka puolelta nozzlea puhallettaisiin ilmaa kappaleeseen.

Jotain filamentin loppumis sensoria miettinyt, mutta eipä ole ikinä kesken printin loppunut niin ei oikein tunnu tarpeelliselta. Jumittumisen tarkkailu anturille ei oo koskaan ollut käyttöä enää 2 viimeisen vuoden aikana ja tuo Titan Extruder tuntuisi vielä luotettavammalta, eikä ole koskaan jumittunut filamentin tulostuksen suhteen.

Dropbox - 11_2018 - Simplify your life

Saapi ehdottaa jos jotain hyviä päivityksiä tullut vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko Curalla leikata .stl:n keskeltä kahtia ja tulostaa molemmat puolet erikseen? Slicing softat ovat vielä outoja minulle, joten mitä porukka täällä käyttää tai suosittelee Creality Ender 3 Prolle?

Tulostin tulee parhaassa tapauksessa ensiviikolla ja haluttaisi jo päästä värkkäämään.
 
Cura ja Simplify 3D taitaa olla ne yleisimmin käytetyt slicerit, ensimmäinen on ilmainen ja jälkimmäinen maksaa 150e.
Kyllä Curalla periaatteessa saa "halkaistua" tulostettavan, siirtämällä sitä niin että puolet esineestä on tulostuspöydän alapuolella, mutta tuohon hommaan paras ohjelma on joko jokin 3D mallinnussofta tai Meshmixer (ilmainen) http://www.meshmixer.com .
 
Mikähän saa aikaan sellaisen, että tulostettava kappale on 1 mm liian matala? Piirrettynä 6,5 mm, mutta tulostettaessa 5,5 mm. Kappaleessa on havaittavissa pientä pursuamista alimmissa kerroksissa.
Kappale on 100% täytöllä, tulostaessa huomasin sellaisenkin asian, että ihan kuin ainetta tulisi himpun verran liikkaa. Tulostettava pinta ei siis ole tasaista, vaan pieniä poukamia löytyy, peti antoi sen verran periksi, että suutin hypähti näiden yli. Viimeinen pinta on kuitenkin suhteellisen hyvä.

kappale.jpg
 
Mikähän saa aikaan sellaisen, että tulostettava kappale on 1 mm liian matala? Piirrettynä 6,5 mm, mutta tulostettaessa 5,5 mm. Kappaleessa on havaittavissa pientä pursuamista alimmissa kerroksissa.
Kappale on 100% täytöllä, tulostaessa huomasin sellaisenkin asian, että ihan kuin ainetta tulisi himpun verran liikkaa. Tulostettava pinta ei siis ole tasaista, vaan pieniä poukamia löytyy, peti antoi sen verran periksi, että suutin hypähti näiden yli. Viimeinen pinta on kuitenkin suhteellisen hyvä.

kappale.jpg
Mä en tosta kuvasta oikein saa selvää, alimmissa kerroksissa oleva pursuaminen taitaa olla ns elelephant foot, joka johtuu siitä että suutin on liian lähellä alustaa.
Oletko kalibroinut tulostintasi? Kalibroimisen jälkeen tulosteet pitäisi tulostua oikeankokoisina. Katso ohjeet vaikka täältä: Extruder Calibration – 6 Easy Steps | All3DP
Poukamat saattaa johtua mm siitä, että suutin on ollut ensimmäisessä kerroksessa liian lähellä ja suuttimen ulkopinnalle on pursunnut muovia, joka sitten myöhemmin valuu sinne sun tänne.
 
Mä en tosta kuvasta oikein saa selvää, alimmissa kerroksissa oleva pursuaminen taitaa olla ns elelephant foot, joka johtuu siitä että suutin on liian lähellä alustaa.
Oletko kalibroinut tulostintasi? Kalibroimisen jälkeen tulosteet pitäisi tulostua oikeankokoisina. Katso ohjeet vaikka täältä: Extruder Calibration – 6 Easy Steps | All3DP
Poukamat saattaa johtua mm siitä, että suutin on ollut ensimmäisessä kerroksessa liian lähellä ja suuttimen ulkopinnalle on pursunnut muovia, joka sitten myöhemmin valuu sinne sun tänne.

Pitää tuo kalibrointi tehdä joku päivä!

Kuva ei parhaasta päästä... Pursuaminen on siis hyyvin pientä, mikä vaikeuttaa havainnointia kuvasta.
Kuvan oikeasta laidasta(pohjasta) ~2mm ylöspäin, loppu meni kuten pitikin. Kappale on tuolta 2 mm matkalta myös ~0,5mm leveämpi, johtuen tuosta pienestä pursuamisesta.
Muilta osin kappale on just eikä melkein mitoissaan.

Varmaan pitää laittaa tuo peili nyt alustaksi, niin ompahan tasainen varmasti.
 
Koittanut nyt hieman selvittää tätä tulostusongelmaa ja seurannut vierestä milloin ongelmat alkaa. Nehän alkavat siis 0,6mm kohdalla.

0,2 mm kerroksilla kaksi ensimmäistä tulostuu hyvin, mutta kolmannen kohdalla alkaa pursuamaan. Ongelma poistuu sitten ~1,4 mm kohdalla.

Kokeilin sitten 0,1 mm kerroksilla. Taas tulostuu alku hyvin, mutta ongelmat alkavat 0,6 mm tai 0,7 mm kohdalla.

02 ja 01.jpg Vasemmalla 0,2mm korkeudella kolmas kerros ja oikealla 0,1mm korkeudella 6 kerros

kuutio.jpg Tässä kuva kalibrointikuutiosta 0,2mm kerroksilla.

Tämä ongelma alkoi muistaakseeni siitä, kun päivitin curan 3.5.1 versioon. Onko curassa nyt joku vinossa, kun vanhalla 3.0.x versiolla ei vastaavaa ongelmaa ollut?
 
Viimeksi muokattu:
Ompas kyllä erikoinen ongelma, noista kuvista (on muuten poikkeuksellisen hyvät kuvat, valaisee ongelmaa hyvin!) tuli mieleen että mk1978:lla oli samantyylinen ongelma pari sivua sitten ja hänellä ongelma poistui kun vaihtoi S3D:stä Curaan ja kun sulla nyt tuo ongelma ilmenee kun vaihdat eri Curan versioon, niin aika hyvin haarukoi syylliseksi joku slicerin asetus. En nyt vaan mitenkään saa päähäni mikä aiheuttaisi tuollaista. Viittisisitkö pistää kuvakaappausta asetuksista joita käytät Curassa? Se tietenkin voi olla jokin semmoinenkin asetus, jota et ole asettanut näkyville, mutta jos lähdettäisi niistä liikkeelle. Cura kuitenkin kehittynyt tosi paljon 3.0x ja 3.5.1 välillä, ettei mun mielestä ole järkeä luovuttaa ja palata vanhaan versioon.
 
Ompas kyllä erikoinen ongelma, noista kuvista (on muuten poikkeuksellisen hyvät kuvat, valaisee ongelmaa hyvin!) tuli mieleen että mk1978:lla oli samantyylinen ongelma pari sivua sitten ja hänellä ongelma poistui kun vaihtoi S3D:stä Curaan ja kun sulla nyt tuo ongelma ilmenee kun vaihdat eri Curan versioon, niin aika hyvin haarukoi syylliseksi joku slicerin asetus. En nyt vaan mitenkään saa päähäni mikä aiheuttaisi tuollaista. Viittisisitkö pistää kuvakaappausta asetuksista joita käytät Curassa? Se tietenkin voi olla jokin semmoinenkin asetus, jota et ole asettanut näkyville, mutta jos lähdettäisi niistä liikkeelle. Cura kuitenkin kehittynyt tosi paljon 3.0x ja 3.5.1 välillä, ettei mun mielestä ole järkeä luovuttaa ja palata vanhaan versioon.

Eilen illalla lueskelinkin tätä ketjua ja ongelma vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin mk1978:lla. Harmi vain, että ongelma poistui Curan käytöllä, eikä varsinaista syytä löytynyt.

Tuon täyden kuution tulostin hieman muokatuilla asetuksilla. Retraction, flow, pedin lämmöt alussa ja tuulettimen nopeus ja taisi olla jotain muutakin säädetty hieman, kun koitin josko ratkasua löytyisi jostain.

Nuo kaksi mitkä lopetin kesken, ovat ihan default asetuksilla. Siitä syystä, että nyt on poissuljettu mahdolliset omat virhesäädöt.

Tässä joka tapauksessa säädöt:
nimetön.png nimetön2.png
 
Ei noissa asetuksissa mitään erikoista näkynyt, mutta Combing kannattaa laittaa joko "no skin" tai kokonaan pois päältä ja z hop käyttöön.
On näköjään Cura 3.6.0 julkaistu ja siellä on Ender 3 profiiliin tullut päivityksiä, mä asentelen sen ja kokeilen paria juttua. Palaan asiaan.
Ootko muuten Facebookissa Ender 3 yhteisössä mukana? Siellä on tiedosto osastolla muutama laajasti testattuja ja kiiteltyjä Ender 3 profiileja sekä Curaan että S3D:hen.
 
Olen kyllä siinä isoimmassa ryhmässä, mutta en puhelimella selailtuna ole huomannut tuollaista tiedostot osastoa! Kävimpä sieltä pari lataamassa.

Rakentaa hyvinkin erilailla nyt kappaletta, mutta liikaa tavaraa vieläkin ja jää koholle keskeltä.
Vaikea selittää...

Jos tiputan tulostimessa flow:n 69 % niin rakentaa pohjan ilman pursuamista ja kohoamista :confused: Tällöin ihan alin kerros on kuitenkin vajaa, eikä skirt näytä siltä miltä pitäisi

Kuva testeistä:
testiä.jpg
Vasemman reunan asetuksen hylkäsin heti.
Kuutio on tulostettu aluksi 69% flow:lla ja nostettu 100% matkalla, kohta näkyy ehkä kuvassa. En tiedä mitä kuution yläpäässä on käynyt...
Oikealla olevat ovat kokeiluja eri lämpötiloilla ja pientä flow muutosta. Liikaa tavaraa. Pöytä oikein tärisi ku suutin rullaili keskustan yli ja yritti rakentaa infilliä. Nuo raidat ovat kutakuinkin painautuneet kuvioksi :D
 
Viimeksi muokattu:
@stumpu onko suuttimen ja filamentin koko curassa oikein? Hieman kaukaa haettua ehkä mutta...

Kyllä nuo näyttävät oikein olevan.

Kyllä nyt tilanne taitaa olla se, että vika on jossainpäin tulostinta...

Pistin tulostumaan vanhalla curalla muistikortille tallennetun kappaleen ja tekee ihan sitä samaa hommaa senkin kanssa.
Ei kai se auta kun tutkia jos jossian on välyksiä tai muuta.

Ihmeellistä kyllä miten ensimmäiset kerrokset aina onnistuu ja samalla korkeudella alkaa aina ongelmat.
 
Kokeile liikkuuko bowden tuubi alapäässä! Jos se liikkuu millinkin, sinne pääsee sulaa muovia rakoon ja se sitten aihettaa ongelmia...ei kyllä yleensä tommosia ongelmia. Voisit myös kokeilla toista suutinta.

Mä kokeilin muutamaa asetusta Curassa vaihtaa, mutta omalla tulostimella en pystyny toistamaan tota ylipursottamista.
 
Suuttimen päässä ei liiku. On niin tiukassa, että en saa sitä edes irti sieltä! Moottorin päässä millin kahden liike havaittavissa.
Lanka teki jonkun jumin ja jäi rattaan väliin pyörimään. Nyt tulee sitten purettua tuota.

Nooh, uudet liittimet, bowden ja metallinen extruder kitti on tulossa. Kiinasta kylläkin... Ei meinannut oikein löytyä euroopasta noita liittimiä. Pitää vielä katsoa jos ne löytäis ja saisi ennen kiinan pakettia jo käsiin.
 
Eilen illalla lueskelinkin tätä ketjua ja ongelma vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin mk1978:lla. Harmi vain, että ongelma poistui Curan käytöllä, eikä varsinaista syytä löytynyt.

Tuon täyden kuution tulostin hieman muokatuilla asetuksilla. Retraction, flow, pedin lämmöt alussa ja tuulettimen nopeus ja taisi olla jotain muutakin säädetty hieman, kun koitin josko ratkasua löytyisi jostain.

Nuo kaksi mitkä lopetin kesken, ovat ihan default asetuksilla. Siitä syystä, että nyt on poissuljettu mahdolliset omat virhesäädöt.

Tässä joka tapauksessa säädöt:
nimetön.png nimetön2.png

Vielä muutama sana aikaisemmista ongelmistani. En ole vieläkään aivan varma mistä ongelmat johtuivat/johtuvat. Cura:lla pysytin printtaamaan ihan ok mutta sekin saattoi johtua siitä että minulla oli Cura:n asetuksissa vähemmän Bottom Solid Layereitä. Kun kokeilin Simplify 3D:tä niin että käytin vain 2 bottom solid layeriä niin pääsin suurimmaksi osaksi eroon ongelmasta.

Lisäksi olen todennut että ylivoimaisesti paras tulostusalusta minun tapauksessani on Creality Enderin alkuperäinen tulostusalusta, joka on nyt myös CR-10 printterissäni käytössä. Tällä alustalla pystyn kasvattamaan suuttimen ja alustan välin mahdollisimman suureksi (jopa 0.35-0.40mm) niin että saan vielä printin tarttumaan alustaan. Näillä keinoilla olen nyt printtaillut jo pidempään ilman suurempia ongelmia.
 
Tämä ongelma alkoi muistaakseeni siitä, kun päivitin curan 3.5.1 versioon. Onko curassa nyt joku vinossa, kun vanhalla 3.0.x versiolla ei vastaavaa ongelmaa ollut?
Lueskelimpa aamutuimaan Ender 3 ryhmää ja törmäsin väittämään että 3.5.x versioissa Ender 3 -profiili olisi ollut viallinen ja tuotti huonolaatuisia tulosteita. Tuon toki sai korjattua tekemällä itse profiilin ja copy/pasteamalla joku toimiva profiili. Itse en tullut päivittääkseni 3.4 versiosta, joten en ollut tuohon törmännyt. Nyt pari tulostetta tuolla 3.6.0 versiolla tulostanut ja Ender 3 profiili tuottaa hienoa jälkeä!

Cura 3.6.0:lle täytyy antaa erikoismaininta, ihastuin täysin uuteen Gyroid nimiseen infilliin! Väittävät sitä nopeammaksi tulostaa ja normaalia vahvemmaksi rakenteeksi joka suuntaan. Siitä tuli välittömästi mun vakio infilli!
Ultimaker Cura: Advanced 3D printing software, made accessible | Ultimaker
 
Löytyykös keltään täältä Duet 2 Wifiä käytöstä (Tai vanhempaa Duettia wifillä tai ilman?). Kiinnostaisi kuulla kokemuksia tuosta minkälainen on käyttäjien näkökulmasta.

Duet 2 Wifi
 
Löytyykös keltään täältä Duet 2 Wifiä käytöstä (Tai vanhempaa Duettia wifillä tai ilman?). Kiinnostaisi kuulla kokemuksia tuosta minkälainen on käyttäjien näkökulmasta.

Duet 2 Wifi
Kaikin puolin asiallinen tuote. Piti hankkia kun tulostimen oma ohjaus kyrvähti. Kinukki oli kytkenyt virtalähteen suojakotelossa punaisen miinukseen ja mustan plussaan.

En tuota sen paremmin osaa kehua, kun en ole verrannut muihin. Päätin ostaa kerralla oletettavasti parhaan, eikä mitään tyytymättömyyden aihetta ole tullut vastaan. Kaikki on hoitunut. Nyt vain tällä hetkellä tulostinasia on odottamassa, muut hommat vie kaiken ajan.
 
Löytyykös keltään täältä Duet 2 Wifiä käytöstä (Tai vanhempaa Duettia wifillä tai ilman?). Kiinnostaisi kuulla kokemuksia tuosta minkälainen on käyttäjien näkökulmasta.

Duet 2 Wifi

Itsellä tuo duet wifi ollu nyt käytössä jotain vajaa kaks vuotta. Siihen on myös lisäkortti duex5 koska idex tulostin kyseessä niin ei tuo vakio viisi driveria riittäny.

Kyllähän tuo ihan eri maata on, kun mitä nuo marlin reprap kortit. 32bittiset ohjaimet vakiona niin moottorit liikkuu sulavasti ja äänetkään ei häiritse. Jos haluat tehdä säätöjä firmwareen niin se onnistuu suoraan selainpohjaisesta käyttöliittymästä. Ei tarvitse latailla firmawarea uudestaan joka säädön jälkeen. Erillaisia macroja yms. saa tehtyä tuonne duetin omaan käyttöliitymään ja sitä kautta saa langattomasti ladattua tulostettavat mallit tulostimelle. Tuohon saa myös näytön paikallisohjausta varten, mutta ei ole itsellä ollut käyttöä kun tulostin kuitenkin vieressä. Toki ohjaus onnistuu tarvittaessa vaikka puhelimesta.

Päivityksiä tulee jatkuvalla syötöllä, eli kehitys puolikin on kunnossa. Uusimmassa suuremmassa päivityksessä tuli tuo RTOS päivitys, eli ns. real time os, jossa tulostus prosessi on eriytetty muusta toiminnasta ja pitäisi mahdollistaa näin ollen vaikka toisen mallin simuloinnin tulostuksen aikana ja antaa paljon uusia mahdollisuuksia lisäkehitykselle. Kortti siis vastaa ominaisuuksiltaan jo monia paremman luokan tulostimien ohjauksia.

Vahva suositus jos tulostimen rakentelu ja parantelu yhtään kiinnostaa. Jos tulostimella on tarkoitus vain tulostaa niin siihenkin mainio parannus, mutta ei välttämättä kuitenkaan saa ihan niin paljoa hyötyä irti.
 
Minulla on tuo korttiin kytkettävä näyttö, mutta kuten tuossa edellä todettiinkin, niin ilmankin tulee hyvin toimeen.
 
En tiedä saisko tässä mainostaa mutta löytyisi ylimääräisenä i3steel-xl tulostin josta puuttuu controlleri. Mks sbasen siihen ostin mutta en ole saanut toimimaan eikä ole kiinnostanut enää. Tulostimessa on aito v6-lite ja joku kloonikin löytyisi. 230v silikooni peti ja tietysti se teräsrunko 200x300 pedille. Yv:tä jos kiinostaa lähtisi kaikki aika halvallakin.
 
Ender 3 Pro saapui äsken! Tämä ilta menee varmaan ihmetellessä ja ekat tulostukset siirtyy huomiseen.

Mikä olisi hyvä ja luotettava PLA-filamentti merkki? Nyt alussa haluttaa minimoida kaikki riskit ja ostaa vaikka 10-20€ kalliimpaa tavaraa, eikä mitään halpaa ja huonolaatuista kiinapaskaa.
 
Ender 3 Pro saapui äsken! Tämä ilta menee varmaan ihmetellessä ja ekat tulostukset siirtyy huomiseen.

Mikä olisi hyvä ja luotettava PLA-filamentti merkki? Nyt alussa haluttaa minimoida kaikki riskit ja ostaa vaikka 10-20€ kalliimpaa tavaraa, eikä mitään halpaa ja huonolaatuista kiinapaskaa.
Halpaa ja hyvälaatuista kiinapaskaa on 3djake.fi:stä bq-merkkinen PLA. Nuo 3djaken ecoPLA:tki on ihan ok.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
 
Ender 3 Pro saapui äsken! Tämä ilta menee varmaan ihmetellessä ja ekat tulostukset siirtyy huomiseen.

Mikä olisi hyvä ja luotettava PLA-filamentti merkki? Nyt alussa haluttaa minimoida kaikki riskit ja ostaa vaikka 10-20€ kalliimpaa tavaraa, eikä mitään halpaa ja huonolaatuista kiinapaskaa.
Itse olen käyttänyt Clas Ohlsonin PLA:ta. Ainakaan sinisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Tulostelen siis Ender 4 printterillä.
 
Töissä real filamentsin real pla on toiminut kun junan vessa. Fiberlogyn easy pla aiheutti aluksi ongelmia, mutta kaupasta kysymällä he ehdottivat että pudottaa lämpöjä, niin nyt 195c tulostamalla on toiminut ihan hyvin. Tuosta fiberlogystä tulee vielä nätti mattapinta, ainakin mustalla materiaalilla.
 
Jees kiitos vastauksista, pitää laittaa tilaukseen useampaa merkkiä ja väriä. Tarvitsen silti yhden rullan jo heti huomenna, niin mistähän päin Oulusta saisi heti? Clas Ohlsonilla olisi
PLA-muovi Universal 3D-tulostimeen Clas Ohlson, mutta pelkään että tuo on jotain parin euron halvinta jätemuovia johon Clas Ohlson on vain lyönyt nimensä päälle. No kai sen on kelvattava. :D
 
Hyvin pelaa tuo clasunkin muovi, ei nämä laitteet kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
 
Jees kiitos vastauksista, pitää laittaa tilaukseen useampaa merkkiä ja väriä. Tarvitsen silti yhden rullan jo heti huomenna, niin mistähän päin Oulusta saisi heti? Clas Ohlsonilla olisi
PLA-muovi Universal 3D-tulostimeen Clas Ohlson, mutta pelkään että tuo on jotain parin euron halvinta jätemuovia johon Clas Ohlson on vain lyönyt nimensä päälle. No kai sen on kelvattava. :D
Clasun pla:ta olen tulostanut monta rullaa, toimivaa tavaraa.

3Djaken bq:lle ääni täältäkin.
Minkälaisia lämpöjä bq pla:lle olette käyttäny? Koitin ekaa kertaa 205 asteella ja tulostaessa pari kertaa extruderi skippaili. Nostin 210 asteeseen ja se tulostus ainakin meni hyvin loppuun.
 
Joo aivan turhaan epäilin Clas Ohlsonin PLA:n laatua. Valmistajan testituloste (joku koira) on nyt puolessa välissä ja jälki on paljon parempaa mitä odotin. Epäilen että tuohon testitulosteeseen on laitettu kaikki tarkkuudet maksimiin sillä kokoa on vain noin 40 x 40 x 80 ja tulostusaika on 5-6 tuntia. Saa nähdä miten alusta asti itse tehty palikka ja viipalointi omilla asetuksissa onnistuu.

Creality Ender 3 Pron kasaus ja tulostus on ollut kivutonta eikä mainittavia ongelmia ole ollut. No okei okei on ollut täysin odottamattomia vakavia ongelmia. Kun syötin lankaa ensimmäistä kertaa ja odottelin lämpöjen nousua kuului odottamaton ja paha hellasärö:
-"Käryääkö täällä joku!?"
-"Tuo tulostuspää läpiää vain kahteensataan."
-"TÄÄLLÄ ON SIIS TULIPALOVAARA!"
-"Eeeh..."
*viiden minuutin hiljaisuus ja ankaraa googletusta*
-"Siis näissä tulosteissa on vaikka mitä myrkkyjä! Kato tässä on tutkimus, nanopartikkeleita leijuu ympäri taloa ja kohta tulee syöpä!"
-"Ei tässä PLA:ssa ole ku ABS..."
-"...TÄMÄ ON TERVEYDELLE VAARALLISTA! Tulostin heti ulos!"

Sain hallituksen onneksi rauhoiteltua ja googlattua toisetkin tutkimustulokset; Esimerkiksi PLA-muovin tulostaminen on erittäin puhdasta eikä merkittäviä nanohiukkaspitoisuuksia ole havaittu sen tulostamisessa. ABS-muovin tulostamisessa puolestaan vapautuu merkittäviä määriä nanohiukkasia.

Tulee tämä varmaan silti jossain vaiheessa siirrettyä saunaan jos on isompaa tulostetta, mutta toistaiseksi saa olla tässä pöydällä. Pitää varmaan hommata joku kosteusmittari ja olla tarkkana ettei käy suihkussa samaan aikaan kun laite lepää lauteilla.

Kuvia kasauksesta:
20181116-191345.jpg

Laatikko avattu ja ensimmäinen palkki ruuvattu kiinni.

20181116-200700.jpg

Z-akselin pitkä ruuvi on selvästi vinossa, tuleekohan tästä myöhemmin ongelmia?

20181116-204337.jpg

Taustalla näkyvät ohjeet olivat 2 puolisella paperilla.

20181116-204401.jpg

X-akselin kuminauhan asennus ja kiristys olivat ensimmäiset asettelua vaativat jutut, mutta homman sai silti tehtyä kymmenessä minuutissa.

20181116-204946.jpg

Z-akselin pitkän ruuvin pitäisi mennä tuohon yläkulmassa näkyvään reikään jossa on kierteet eikä se ole lähelläkään prkl!

20181116-210126.jpg

Menihän se siihen nätisti kun löysäili ruuveja ja käytti hitusen voimaa. Tämä oli kokoamisen hankalin kohta ja aikaa kului reilut 10 minuuttia. Johtojen kiinnitystä lukuunottamatta valmis laitos.

20181117-154136.jpg

Tarkempia kuvia koirasta ehkä tunnin päästä.
 
-"Siis näissä tulosteissa on vaikka mitä myrkkyjä! Kato tässä on tutkimus, nanopartikkeleita leijuu ympäri taloa ja kohta tulee syöpä!"
En nyt halua pelotella, mutta muovin nanopartikkeleita on ihan joka puolella! 3D tulostin on niitä pienimpiä nanopartikkelien tuottajista, sillä käytännössä kaikki muovi mitä on ikinä valmistettu, on edelleen olemassa nanopartikkeleina ja tällä hetkellä näyttää siltä ettei ne hajoa ikinä. Se siis tiedetään että muovin nanopartikkeleita löytyy jo mm kalojen aivoista, mutta sitä ei tiedetä onko niistä mitään haittaa.
Onko muovi haitallista terveydelle? Voiko muovi mennä ihmisen solujen sisään? Asiantuntijat vastaavat
 
Jees kiitos vastauksista, pitää laittaa tilaukseen useampaa merkkiä ja väriä. Tarvitsen silti yhden rullan jo heti huomenna, niin mistähän päin Oulusta saisi heti? Clas Ohlsonilla olisi
PLA-muovi Universal 3D-tulostimeen Clas Ohlson, mutta pelkään että tuo on jotain parin euron halvinta jätemuovia johon Clas Ohlson on vain lyönyt nimensä päälle. No kai sen on kelvattava. :D
Ootko kysäissyt filamentti.com:ista.
Jäälistä löytyy ko. firma.
 
Valmistajan antama esimerkkituloste tulostui hyvin, aikaa meni tarkalleen 5h9m. Kuvia:
20181117-170908.jpg


20181117-170940.jpg


20181117-222142.jpg


20181117-222157.jpg

Kaikki näytti toimivan hyvin joten siirsin laitteen saunaan ja jätin tulostamaan hengarin puolikasta. Puolen tunnin päästä kun kävin katsomassa tulostus oli pysähtynyt puoleenväliin 20m kohdalle ja näytössä luki resume printing: yes/no. Laitoin jatkamaan ja viiden minuutin päästä oli sama homma, mutta tämän jälkeen tulostus meni loppuun asti. Valmiissa hengarissa näkyy keskeytyneen tulostuksen rajat, muuten on hyvä.

Sitten otin saman palasen mutta poistin turhan support asetuksen Curassa ja tämä palanen tulostui aivan oikein.

Tein hengarista pari milliä paksumman Solidworksilla ja Curassa viipaloin samoilla asetuksilla millä edellinen oli onnistunut, mutta tämäkin keskeytyi 20 minuutin jälkeen ja päätin luovuttaa tältä illalta.

En päässyt kertaakaan näkemään miten tuo keskeytyminen oikein tapahtuu, mutta näyttää siltä että tulostus vain stoppaa siihen paikkaan ja lämmöt katoavat. Peti ja hot end eivät palaudu home positioon vaan ovat siinä missä keskeytys tuli ja muovia valuu niin kauan kun hot end on kuuma, eli ison vesipisaran verran.

Saa nähdä mikä tuossa on vikana? Pitää huomenna koittaa ensitöiksi tuota koiraa uudestaan. Vittusaatana.
 
@Potti5 @Enzo Ozne Kiitokset vinkeistä pitää varmaan nyt viikonloppuna laittaa tilaus menemään Duetista täytyy nyt katsoa raaskisko siihen tuon näytönkin vielä ottaa lisäksi.
 
Valmistajan antama esimerkkituloste tulostui hyvin, aikaa meni tarkalleen 5h9m. Kuvia:
20181117-170908.jpg


20181117-170940.jpg


20181117-222142.jpg


20181117-222157.jpg

Kaikki näytti toimivan hyvin joten siirsin laitteen saunaan ja jätin tulostamaan hengarin puolikasta. Puolen tunnin päästä kun kävin katsomassa tulostus oli pysähtynyt puoleenväliin 20m kohdalle ja näytössä luki resume printing: yes/no. Laitoin jatkamaan ja viiden minuutin päästä oli sama homma, mutta tämän jälkeen tulostus meni loppuun asti. Valmiissa hengarissa näkyy keskeytyneen tulostuksen rajat, muuten on hyvä.

Sitten otin saman palasen mutta poistin turhan support asetuksen Curassa ja tämä palanen tulostui aivan oikein.

Tein hengarista pari milliä paksumman Solidworksilla ja Curassa viipaloin samoilla asetuksilla millä edellinen oli onnistunut, mutta tämäkin keskeytyi 20 minuutin jälkeen ja päätin luovuttaa tältä illalta.

En päässyt kertaakaan näkemään miten tuo keskeytyminen oikein tapahtuu, mutta näyttää siltä että tulostus vain stoppaa siihen paikkaan ja lämmöt katoavat. Peti ja hot end eivät palaudu home positioon vaan ovat siinä missä keskeytys tuli ja muovia valuu niin kauan kun hot end on kuuma, eli ison vesipisaran verran.

Saa nähdä mikä tuossa on vikana? Pitää huomenna koittaa ensitöiksi tuota koiraa uudestaan. Vittusaatana.

Tulostitko suoraan muistikortilta, jos tulostit niin kokeile toisella kortilla.
Jos oli usb-johto kiinni tietokoneessa virheen ilmaantuessa, niin kokeile ilman sitä.

Resume pitäisi tulla käsittääkseni ainoastaan sähkökatkon jälkeen tai jos kayttäjä päättää keskeyttää. Tarkista liitokset virtalähteen ja emolevyn väliltä, kuljetuksessa on voineet liitokset löystyä.
 
Viimeksi muokattu:
167€ Flashdeal hintaan lähti Ender-3 aliexpressin kautta Saksasta. Ender-2 on ollut sen verran hyvä ja tuo 3 malli on aika kehuttu niin oli aivan pakko... Anet a2 päätyy varaosiksi...
 
Tulostitko suoraan muistikortilta, jos tulostit niin kokeile toisella kortilla.
Jos oli usb-johto kiinni tietokoneessa virheen ilmaantuessa, niin kokeile ilman sitä.

Resume pitäisi tulla käsittääkseni ainoastaan sähkökatkon jälkeen tai jos kayttäjä päättää keskeyttää. Tarkista liitokset virtalähteen ja emolevyn väliltä, kuljetuksessa on voineet liitokset löystyä.
Voi hyvinkin olla jompi kumpi. Saunassa tulostin saunajakkaran päällä joka tuntui tukevalta, mutta ehkä se silti heilui juuri sen verran että muistikortti heilahti. Toinen todennäköisempi syy voi olla että otin sähköt jatkoroikalla lavuaarin päällä olevan loisteputkilampun pistokkeessa ja ehkä se syttyessään räpsäyttää sähköjä pois hetken ajan tjsp.

Tässä tietokonepöydällä kyllä onnistuu SD-kortilta ilman ylimääräisiä ongelmia. Ensimmäinen yritys meni silti pieleen kun en ollut kalibroinut alustaa ja muovi ei tarttunut, toinen onnistui hyvin ja mitatkin sattuivat oikein.
20181119-153927.jpg

20181119-154045.jpg
 
Voi hyvinkin olla jompi kumpi. Saunassa tulostin saunajakkaran päällä joka tuntui tukevalta, mutta ehkä se silti heilui juuri sen verran että muistikortti heilahti. Toinen todennäköisempi syy voi olla että otin sähköt jatkoroikalla lavuaarin päällä olevan loisteputkilampun pistokkeessa ja ehkä se syttyessään räpsäyttää sähköjä pois hetken ajan tjsp.

Tässä tietokonepöydällä kyllä onnistuu SD-kortilta ilman ylimääräisiä ongelmia. Ensimmäinen yritys meni silti pieleen kun en ollut kalibroinut alustaa ja muovi ei tarttunut, toinen onnistui hyvin ja mitatkin sattuivat oikein.

Voi hyvinkin valojen päälle laitto tai jonkun muun laitteen päällö laitto aiheuttaa sen verran jännitteen alenemaa, että virrat katkeaa. Itsellä tulostin katkaisee hetkellisesti virrat, jos laitan samassa pistorasia ryhmässä (eri pistorasia) tinakolvin päälle. Sen verran tuo tehokas kolvi aiheuttaa jännitteen alenemaa. Kannattaa tsekata onko saman sulakkeen takana kahvinkeitintä tms. kojetta joka voisi tuollaisen aiheuttaa.
 
Cura:n arvioitu tulostusaika heittää ihan pirusti, muilla?
pari viimestä tulostusta:
1. cura 5h, tulostus kesti 7,5h
2. cura 7h50min, tulostus kesti reilu 10h
Cura 3.6.0 (heitto oli myös edellisellä versiolla)
 
Onkos täällä monilla corexy tyylisiä tulostimia? Kiinnostaisi lähinnä kokemukset minkälaisia ovat olleet normaali käytössä verrattuna perus cartesian/delta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 339
Viestejä
4 504 960
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom